Visa fullständig version : Big problemo


corny
2002-09-27, 21:02
Obs detta är bara en tanke.
Det kanske skulle vara bättre
om någon som har bytt box lånar
dig orginal boxen och låter dig
prova så slipper ni chansa på
att det händer något med en
annan bil.
Bara en tanke som slog mig :-(

christopher
2002-09-27, 21:13
fraSSe

Lägg ut en blänkare om vart du befinner dig så kanske någon vänlig själ i närheten som kör med Link el. liknande kan låna ut en orginalbox.
Kanske någon har Delta dash i sin bärbara och kan kolla lite felkoder..

Klart att vi ska hjälpa en rally kille!
/
fraSSe (med lite fjärillar inför lördagens rally tävlig)

blurra
2002-09-28, 10:31
Jag befinner mig i Påskallavik,på Ostkusten, mellan kalmar och
Oskarshamn.
CORNY: Ja så tänkte jag också från början,men det kan ju också
finnas en risk att jag förstör boxen som jag lånar om det är något
annat fel i bilen.

Det här med felkoder, Hur funkar det?
Går det att ta på alla Subaru,jag vet ju inte hur mkt.som är orginal
i bilens elsystem då den är byggd av Prodrive.

Mvh.Patrik Lundström

TommyA
2002-09-28, 15:02
Ett bekymmer är ju att du har en MY97. Jag kan inte svära på att en 99-00 box passar. Och vad jag förstått så går ju de lite tätare än vad 96-98 modellerna gör.

//T

www.blyfot.nu

blurra
2002-09-28, 17:36
LAST EDITED ON Sep-28-02 AT 05:50PM (GMT)[p]LAST EDITED ON Sep-28-02 AT 05:37*PM (GMT)

Jag vet inte,men jag tror inte att det är en Sti, Då bilen bara har gått som
träningsbil,

men det stämmer att det är en box 97-98 och en annan 99-01.

Mvh. Patrik Lundström

blurra
2002-09-29, 14:07
Nu har jag letat i två timmar efter dessa kontaktstycken,utan framgång.
Å nu ger jag upp.

Jag ska ringa till Trendab i morgon och fråga hur i hela friden chipet
kunde sitta löst.
Det här tickandet från diverse relän under instrumentbrädan försvann
ju när vi satte chipet på plats.

Jag har testat att plugga i boxen utan locket på och medans jag haft
tändningen på så har jag rört lite på chipet upp o ner och då har reläna
börjat föra oljud igen, så vart det inte trasigt i boxen innan så lär det ju
garanterat vara det nu.........

Lutar att det blir å slänga upp bilen på en trailer och köra opp den
till Trendab å be dom montera ett Gems eller Autronic.

Men jag får tacka för den hjälp jag fått.

Mvh. Patrik Lundström.

christopher
2002-09-29, 18:54
fraSSe

Link kanske inte är nått som går att köra i skogen?
Det går väl att få respons mm?
Ett billigare alternativ?
/
fraSSe

blurra
2002-09-30, 15:48
Himmel & Pannkaka..... Nu går bilen...

Ringde till Trendab, och med en gång så sa han att troligen
så sitter chipet åt fel håll, jag stapla ut i garaget å vände
på chipet å vips så blev den det skön sång i garaget. :7

Så nu jäklar ska det köras bil.

Mvh.Patrik Lundström

LegacyLarsa
2002-09-30, 17:59
kul att höra, hör av dig om du ska köra nåt rally i mellansverige, skulle va kul och titta :)

/Larsa

blurra
2004-06-10, 20:40
Jag behöver hjälp,
Historien är lång men jag försöker.
Bilen är en Rallybil (Subaru Impreza 97), allt började med att jag monterade
bort växellådan för att skicka iväg den för montering av en dogbox
drevsats. Under tiden som växellådan var på resa så lyfte jag ur motorn ur
bilen för att kontrollera vad som satt för vevstakar i motorn.
När motorn satt i motorbänken så skruvade jag ur styrboxen ur bilen och skickade iväg den till trendab bara därför att dom skulle titta vad det var för box,anledningen att jag ville veta detta var att jag hade planerat att mappa om bilen när den nya drevsatsen kom på plats,
Trendab hör av sig och säger att det är en standardbox,
-Den kan vi inte göra något med,du måste köpa en Gems box eller liknande.
Okay, tänkte jag, det får bli på framtiden,först ska vi åka några tävlingar med bilen.
Boxen skickas tillbaka till mig och jag monterar i den i bilen.
Växellådan kommer hem och jag monterar i den och motorn i bilen.
Dags för start av motorn. Vad händer? JO, motorn går runt på startmotorn men det tickar om något eller några relän under instrument brädan och motor vägrar starta,det blir bara några avgassmällar och så låter det som det tickar från magnetventilen till laddtrycket,även spridarna för ett satans liv det låter som att dom bara spolar in bensin i motorn, och mkt.riktigt,jag skuvar ur tändstiften och kör runt motorn och där är det dyngsurt, Vi kontrollerar då om det finns några gnistor på stiften och det finns det inte.Testar då med nya stift men inte ett liv.
Även Check engine lampan blinkar i takt med ticket.
Bestämmer mig då för att dubbelkolla alla kontakt stycken och jordkablar på motorn och till motorn,och kan inte annat än att konstatera att allt är okay.
Håller efter detta på i sex timmar och felsöker, utan resultat.
Bestämmer mig då för att bogsera över bilen till en bilelektriker.

Killen ringer efter några timmar till mig och säger att han kollat kablaget i motorrummet och konstaterat att allt är okay där, men däremot så har han öppnat boxen och kan i den konstatera att chipet ligger löst,han sätter tillbaka det och försöker starta,men inget händer.

Nu misstänker han att chipet har suttit lite på trekvart när jag försökte
starta första gången och därav så kan chipet eller något annat i boxen gått
sönder, men för att kunna ta reda på det så behövs en annan box och jag tycker inte att det känns så intressant att köpa en ny standarbox för 10000:-,när jag ända ska köpa Gems,Autronic eller liknande efter vintern.

Så därför undrar jag om det finns någon som skulle kunna tänka sig att
provköra min box i sin bil,bara för att konstatera om det är något fel på den.

Det är ju inte säkert att det är boxen som är felet,men eftersom chipet satt löst så misstänker jag det.
Utav mekarkompisar har jag fått sagt att det kan kanske vara så att det glappa chipet kan ha förstört typ tändmodul eller så.....
Och en annan kompis säger att någon tändspole kan havererat om tändstiften blivit sura, men det tycker jag låter långsökt.
Då borde han åtminstone startat på tre cylindrar.

Finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig,(Inte allt för långt från Kalmar Län.)
Jag betalar gärna för hjälpen,för nu vill jag ut och åka tävling.

Mvh.Patrik Lundström,
blurra@telia.com


Phuu!

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
LAST EDITED ON Sep-28-02 AT 06:07PM (GMT)[p]
http://www.batauto.com/Subaru/

Om det kommer upp 404 så välj Subaru i högra droplisten.
Där har du felkoder och hur du får fram dom via check engine, men även med en ODB II läsare.
Hoppas det löser sig.

Mvh Kjell

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Turn off engine

Locate the two ECU check connectors, for most cars they are located under the steering column and consist of a black plastic male and female connector, and a green male female connector. The exact location of the connectors varies with the different year models, but generally they are located under the steering column on the drivers side.
NOTE: sometimes they are still taped over with some small amount of plastic tape, so look hard, they will be there!
With the ignition OFF connect black to black and green to green.

Turn on the ignition.

The check engine light will flash. If it is a constant flash 0.5 seconds apart then there is no problem. If it is any other sequence check the number of flashes with the codes below:

a 1.3 second delay between flashes = 10

a 0.2 second delay between flashes = 1

11 Crankshaft position sensor
12 Starter switch - Starter switch is abnormal
13 Camshaft position sensor
21 Engine coolant temperature sensor
22 Knock sensor
23 Mass air flow sensor
24 Idle air control solenoid
31 Throttle position sensor
32 Oxygen sensor
33 Vehicle speed sensor 2
35 Purge control solenoid valve
42 Idle switch
44 Wastegate control solenoid valve
45 Pressure sensor / Pressure exchange solenoid valve
51 Neutral position switch (AT Only)

i.e. 2 x 1.3 sec flashes & 1 x 0.2 second flash = 21 - Coolant sensor.

Saxat från Scoobynet, ifall du inte har tillgång till ODB II eller Select Monitor utrustning.

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Härligt! Se nu till att hålla övriga längst bak i kön.

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
LAST EDITED ON Sep-28-02 AT 06:04PM (GMT)[p]Är det en Sti RA eller vad?
Vad jag vet så passar inte STi´ns ECU i en "standard" GT MY97 och vice versa
pga olika elscheman. Det är inte heller lämpligt att blanda ECU:er mellan årsmodeller eftersom det skiljer en del "hårdvarumässigt" emellan motorfamiljerna. Tändspolen/arna bör gå att mäta upp med en ohm-mätare.
Felkoder ska du kunna kolla bara genom att slå på tändningen och kolla
blinkningar på Check Enginelampan om det är någon/några sensorer/givare som gett upp. Se längre ned.

Adsense Management by Losha