Visa fullständig version : Tankproblem?


Nurka
2003-05-02, 12:15
Tjenare alla.

Ibland när jag tankar (har bara hunnit med 4-5 tankningar) så verkar det som att påfyllningsröret är för litet och munstycket slår av hela tiden, i stort sett oavsett hur "snabbt" jag fyller. Detta kan kringgås genom att vrida munstycket ett kvarts varv. Men det suger för då kan man inte tanka helt fullt ijm. att man måste uppskatta hur mycket man ska fylla. Heh..

Hursomhelst, jag antar att det inte bara är jag som har detta problem? Finns det vissa mackar som har konstiga munstycken eller? Tankar bara på Ok/q8 och Statoil.

Dawn
2003-05-02, 12:39
Har upplevt detta också, på OK/Q8. Andra mackar funkar fint. Vet inte om deras autoavstängning är för känslig eller nåt...

/[link:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi345&id=Min_Terzo_Impreza|Dawn]




Nu är våren äntligen här!
[link:http://quiz.ravenblack.net/blood.pl?biter=Imprezzd|och så vill jag dricka ditt blod]

griml0ck
2003-05-02, 12:41
Jag gör som du o vrider den. Men jag har då inte haft problem med att få den full.

http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com

dlehtihet
2003-05-02, 13:43
Jag har samma "problem" också. Verkar vara generellt subaruproblem för vi hade precis samma på vår Legacy också. Men full blir den hursomhelst.

M v h

Danne

http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif

ailkert
2003-05-02, 15:32
samma här med, hydro är fan värst, tar 10min att tanka 100kr där x(

Nurka
2003-05-02, 17:51
Ok.. Så genom att snurra den ett kvarts varv så tankar man iaf inte för mycket?
Det är bara tanka tills den slår av själv i alla fall?

griml0ck
2003-05-02, 19:18
>Ok.. Så genom att snurra den ett kvarts varv så tankar man iaf inte
>för mycket?
>Det är bara tanka tills den slår av själv i alla fall?

yes


http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com

Imp
2003-05-02, 21:22
själv har jag nada problem. man får bara låta bli att sticka in munstycket helt i tanken så går det fin fint.

OzO
2003-05-03, 09:46
Vrid slangmunstycket till cirka klockan 8 så kommer det fungera perfa. :)

________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi2|The Blue Pile Of... Cr@p!] ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
"I'd be unstoppable... if I could just get started!"

Niklas
2003-05-03, 10:27
Aldrig haft problem på Volvo och JET men däremot finns det andra mackar där man nästan blir sugen på att köra iväg utan att betala. Skönt att höra att det är ett generellt problem som alla tycks ha.

OzO: Tack för tipset! :D

Regionsansvarig: Göteborg

SubaruRobban
2003-05-03, 11:34
>Aldrig haft problem på Volvo och JET men däremot finns det andra
>mackar där man nästan blir sugen på att köra iväg utan att betala.
>Skönt att höra att det är ett generellt problem som alla tycks ha.
>
>OzO: Tack för tipset! :D
>
>Regionsansvarig: Göteborg


Stop the press,,,men jag har fått höra att man INTE ska tanka på Jet
om man kör Impreza pga nått me blyfri o göra, kan det stämma ?? /Robban

Niklas
2003-05-03, 11:56
LAST EDITED ON May-03-03 AT 10:56AM (GMT)[p]Låter konstigt, vi har haft bensindiskussioner här på SSI några gånger och JET har diskuterats utan några sånna påståenden förr. Men kan ju stämma...

EDIT: Någon mer som hört om det? Kanske dax att åka 1km till Volvo istället.

Regionsansvarig: Göteborg

Nurka
2003-05-03, 12:46
Så länge du inte tankar från den röda slangen så? Den innehåller ju blyersättning.

I övrigt så fins det väl bara en "regel" och det är att det är bäst att tanka där flest andra tankar. Pga. det konstantare flödet av bensin, så att man inte får gammal bensin med eventuellt högre halt vatten i sig.

SubaruRobban
2003-05-03, 12:50
>Så länge du inte tankar från den röda slangen så? Den innehåller ju
>blyersättning.
>
>I övrigt så fins det väl bara en "regel" och det är att det är bäst
>att tanka där flest andra tankar. Pga. det konstantare flödet av
>bensin, så att man inte får gammal bensin med eventuellt högre halt
>vatten i sig.


Men e 98 oktan helt blyfri på Jet ????

Niklas
2003-05-03, 14:01
Grön slang är väl alltid blyfri oavsett om det är 95 eller 98? Röd slang däremot är röd av en anledning: "stay away from me"!
Hurvida de har bly i bensinen fastän det är grön slang och "blyfri" vågar jag dock inte svara på. Men låter ytterst konstigt.

Som ovan skrev så brukar JET ha en regält omsättning på bensinen, står alltid bilar där och tankar. Därför känns det tryggt att tanka där då det inte är någon risk att bensinen skulle vara gammal och ha blivit "vattnig".

Regionsansvarig: Göteborg

Nurka
2003-05-04, 03:45
Menar du att kondens inte kan uppstå i ett halvfullt kärl bara för att det innehåller en liten del etanol?

Inte så seriös fråga.. Men etanol kanske på något annat sätt motverkar att vatten kan komma i kontakt med bensinen?

Nurka
2003-05-05, 09:59
Låter bra.. hehe

Men som du säger. Bara för att vattnet binds upp av etanolen och därmed inte orsakar just problemet med bluddrande motor och isbildning så innebär detju inte att vattenmängden är mindre. Det blir ju som du säger fortfarande ensämre bensin med lägre energivärde.

ExOrdis
2004-06-10, 21:40
LAST EDITED ON May-03-03 AT 10:13PM (GMT)[p]Det där med vattnigheten kan vi nog glömma eftersom det blandas i etanol.
Däremot om bensin får stå ett tag så bildas inte allt för trevliga
långa kolkedjor, som inte har riktigt samma egenskaper som de
ursprungligt korta (krackade) kedjorna.
Handelsbensin enligt miljöklass 1 är mig veterligen icke lagringsbeständig.
Vart står bäst före datumet på macken? ;-)

Bly används inte längre i bensin utan blyersättningsmedel, kalium har jag för mig.. Säljer JET färdigblandad soppa direkt ur pumpen?
Man vill inte ha blyersättningsmedel i en motor med lambdasond och katalysator
eftersom dessa tar skada av det.

ExOrdis
2004-06-10, 21:40
Kondens uppstår nog alltjämt men med etanol binder man vattenmolekylerna. Det finns en anledning till att man tidigare själv blandade K-sprit (etanol) i tanken för att få bort just kondensvatten som annars lätt orsakade isproppar i flottörhus och munstycken i förgasare vintertid.
Praktiskt att tillsätta direkt vid tillverkning, men inte positivt för energiinnehållet i bränslet.
Man får bort eventuella problem med ryckig gång på vissa motorer och samtidigt får man en ökad
förbrukning av bränslet. Kunderna klagar mindre och får tanka oftare
och betala mer. Smart va? ;-)

Adsense Management by Losha