Visa fullständig version : Grus i Sido kjolarna.

Phille
2003-06-06, 11:43
Jag körde av vägen en månad sedan och gled lite fint på en grus vall.
och nu när man svänger lite kraftigare så låter det som jag har massa grus i sidokjolarna.
Hur får man av dessa enklast utan att försöra något?

Tackar för tips och ev lösningar.

/mvh Phille

Phille
2003-06-06, 17:59
Trevligt trevligt :)

mjo det får vi ordna.
bara skicka pm via gotlandrace.com så vet jag när du är nere. ;)

/mvh Phille

Niklas
2003-06-07, 14:49
>När du skruvat av dessa så sitter det på clips, dra rakt ut!!

Bye bye, Mr clips... :D

Verkstan som tog av kjolen på min hade sönder några clips. Om detta bevisar deras inkompetens eller clipsens tålighet låter jag vara osagt.

Ta det lugnt, var försiktig och lacka skiten när den ändå är av (om den inte är lackad), lycka till...

Motin
2004-04-13, 12:54
*gulp* ska försöka mig på att montera av mina sidokjolar ikväll :( hehe. Nån som vet hur man får loss de på bakre kofångaren utan att ha sönder något ? Har skruvat dän 1 skruv på vardera sida men de verkar sitta med ytterligare nån plastplugg av något slag...

Tacksam för HJÄÄÄÄLP !

Matmor
2004-04-13, 14:20
>*gulp* ska försöka mig på att montera av mina sidokjolar
>ikväll :( hehe. Nån som vet hur man får loss de på bakre
>kofångaren utan att ha sönder något ? Har skruvat dän 1 skruv
>på vardera sida men de verkar sitta med ytterligare nån
>plastplugg av något slag...
>
>Tacksam för HJÄÄÄÄLP !

Man får inte loss dem utan att ha sönder nåt. ;-)
Nej, men allvarligt så sitter de ofta j***ligt hårt. Sitter en fastrostad skruv (eller var det två) i själva böjen på kjolen som måste loss.

Samma verkstad som Alien nämnde, valde att ta loss hela min bakre stötfångare och försöka borra sönder de skruvarna för att få loss de bakre kjolarna. Det hela slutade med att skruvjävlarna vann över borren och till slut kunde kjolarna dras loss eftersom de blivit såpass mjuka av värmen från den misslyckade borrningen...

Niklas
2004-04-13, 14:23
Får väl hoppas att "sidokjolarna" inte inkluderar bakkjolarna för det är de som är jävliga att få av. Sidokjolarna är relativt enkla men räkna med att några clips kommer gå sönder. x(

Motin
2004-04-13, 14:24
Vad har jag gett mig in på ... !

Verkar vara ett himla slit bara för att "lacka ner" kjolarna detta ;(

syke
2004-04-13, 14:27
Jag kan trösta dig med att jag har fått av och på sidokjolarna ett par gånger, utan att förstöra allt för mycket. Kommer dock inte ihåg exakt hur man gjorde :)

Motin
2004-04-13, 14:27
Hur löste de på verkstaden bakkjolarna sedan då ? Dit med annan skruv bara ? Måste ju få dän skiten så jag får hela bilen BLÅ :)

Motin
2004-04-13, 14:28
Syke, tacksam om du har några hyvens tips till mig då :), vill ju inte gå o bli helt clipslös hehe

syke
2004-04-13, 14:33
På sidokjolarna är det bort med skruvarna som gäller .. sen sitter de inte särskilt hårt (gjorde inte det på min iaf). Clipsen minns jag inte riktigt hur dom satt, men om man drar lite och försöker känna efter så brukar det gå bra.

"Baksidokjolarna" var lite värre, men de gick bra också. Otroligt mycket pill att få tillbaka dom ordentligt. Kommer absolut inte ihåg hur dom satt heller. Bara att vi hissade upp bilen och låg under, så vi såg hur de skulle lossas.

Motin
2004-04-13, 14:34
Ok, jag får prova .. man tackar för infon iaf.

Niklas
2004-04-13, 14:35
Problemet är att bakdäcken sprutar in en massa skit i kjolarna där bak. Där sitter en metallskruv i metallfäste och det blir "sådär bra" efter några års behandling av grus, vatten och salt.

När jag fick mina kjolar tillbaksatta så satte verkstan dit nya fästen, skruvar och clips.

MickeM
2004-04-13, 15:05
Haha, att få bort de bakre corner spitters'erna går med fula ord, men att få dit dem krävdes SAOL för att utöka ordförrådet. Man var rädd att lacken skulle falla av (vilket den inte gjorde för mig, phust). Dessutom skulle de ju fästas på de innersta spåren (vilka man ser när allt är borta). Men om nån står och håller i bilen så går det bra... :P

Det jag tappade bort när jag tog bort sidokjolarna var alla de tunna fina gummibrickorna som är mellan bil och kjol för att förhindra nåt väsentligt. Men dom gjorde man nya av cykelinnerslangsgummi. Jag sprutade också på en fin hinna med en kladdig rostskyddslösning på sprayburk (vad dom nu heter) på bilen där kjolarna sitter, i fall att.

/MickeM

Niklas
2004-04-13, 15:16
>Haha, att få bort de bakre corner spitters'erna går med fula
>ord, men att få dit dem krävdes SAOL för att utöka
>ordförrådet.

:D :D :D :D :D

Pontus_GT
2004-04-14, 15:30
Jag tycker att du skall ta av bakkofångaren. Det tjänar man på...både i tid och i svordommar. Då ser man hur det sitter också. Tar en kvart att ta av bara så det är det värt. Bra om man är två när man lyfter av den bara. Sitter med 6 bultar under, 17 tror jag. Sen sitter det två skruvar på sidorna. Efter det är det bara att dra ut och glöm inte nummerplåtsbelysningen.

Så hade jag gjort...lycka till hur du än gör.

Motin
2004-04-15, 07:46
Toppen tack Pontus, ska kika på detta till helgen :) !

Motin
2004-04-28, 07:33
Haj

Har nu fått av sidokjolarna m.m men bakkjolarna kvarstår.
Har fått bort 1 skruv vid innerskärm samt 1 plugg under kjolarna på vardera sida. MEn de sitter som berget i själva böjen...
Hur f-n får man bort dem ?

Nån som kan ?

Niklas
2004-04-28, 15:54
Det sitter en skruv precis i böjjen som sitter i ett stag eller nått i den stilen. Den kan sitta riiiiktigt hårt då fäste och skruv är metall om jag inte minns fel och inte av den rostfria varianten.

EDIT: Kolla Scoobynet om där finns nån tutorial.

Motin
2004-04-29, 07:13
Känns bökigt att ta bort hela kofångaren... har försökt komma åt skruven på insidan i böjen men det är stört omöjligt att vrida om den.. Vilket otroligt dumt ställe att sätta en skruv hehe..

Får väl kanske montera av kofångaren ändå... :(

Niklas
2004-04-29, 07:55
Ingen har sagt att det är direkt lätt att få bort den där skruven. ;)

Ett tips kan vara att ta i rejält och få bort skruven utan förhoppning om att få dit den igen. Kjolen sitter bra ändå med skruvarna på sidorna och eventuellt med en buntbandslösning på mitten "made by Motin".

Motin
2004-04-29, 09:50
Tack Alien o alla ni andra givetvis.
Ska ge mig in på steg 2 i operation "tvinga bort skruvjävel"

Niklas
2004-04-29, 10:08
Den kända "plan B". :D

Så länge allt ser bra ut från utsidan så kvittar det vad du förstört och hur du fäst kjolen och fästena på insidan.

Motin
2004-04-30, 07:57
Ville bara meddela att jag monterade av bakre kofångaren och lyckades skruva lite på "skruvarna från HELL" och sen skjuter man bara lite på bakkjolarna så lossnar de.. för de satt i nåt spår med nån bricka på.

Men alltså h-vlete vad det tog tid innan jag fattade att min kofångare satt fast med en skruv i bagageutrymmet på höger sida.. !

Nu har jag lyckats iaf !

Bilder på mitt projekt kommer :) (om det nu e nån som e intresserad av att se nylackerade kjolar för femtioelfte gången).

Trevlig helg

Pontus_GT
2004-04-30, 08:29
Grattis...det lättaste var allt att ta av va. Tjänar tid och ork ;) ;)

Hoppas det blir bra nu då!!

Kocken
2005-02-16, 20:17
Tja!!

Dom är bara att skruva av sitter på typ 7 skruv under och en i varje ända i hjulhusen. När du skruvat av dessa så sitter det på clips, dra rakt ut!!

Kommer ner till Gotland med rödingen i Juli då måste jag provåka din bil;)

Ha de gott

//Andreas

Motin
2005-12-19, 07:19
Please hjälp behövs... ska lämna kjolarna på lackering senast fredag eftermiddag o måste ha dem bortmonterade innan dess.. ;(

Manor
2005-12-19, 07:19
Har du tagit bort den bakre strötfångaren som Pontus tipsade om?

mvh Mats N

Adsense Management by Losha