Visa fullständig version : Import guide: Köpa kokare i England

griml0ck
2006-11-28, 22:19
10-steg allt du behöver veta för o importera en fet kokare från england:

1. Hitta en bil. Bästa ställerna att leta på är:

http://www.type-ra.co.uk
http://bbs.scoobynet.com
http://www.autotrader.co.uk
Tidningen autotrader har ännu mer subaru's och många type R och RAs. Många av de bilar jag hittade i tidningen fanns inte på nätet.
Så att köpa tidningen kan ge mer bilar att söka på.
http://pistonheads.co.uk
http://bbs.22b.com

Bevakar man dessa siter kommer något att dyka upp förr eller senare. Kan också vara bra att kolla igenom alla gamla annonser. Ibland kan man hitta en fräsig impreza som las ut för flera månader sen.

En sak som är säker om engelsmännen är att dom suger på att skriva annonser. Det är väldigt sällan dom ens har bilder o visa på bilen i annonsen. Vanligtvis får man se dom via mail. Bästa tipset är att ta tid på sig och inte skynda. Få fram alla info du behöver om bilen innan du bestämmer dig.

En type R/RA 99-00 ligger kring 10k pund. Det finns billigare men man ska vara skeptisk till skicket isf! Gamla sti2-3:er kan ligga mellan 2500-4000 pund (40-60 SEK).

2. När man hittat en bil är ett bra tips att få den provkörd av nån i England som inte känner ägaren. Lättast är att skriva en tråd och fråga om någon som bor nära bilen kan provköra, mot en liten slant så klart.

3. När man är säker på vilken bil man vill köpa så är det dax o boka flyg och båt. Billigaste flygen kan man hitta hos http://www.ryanair.com. Bokar man nån vecka i förtid kan det bli väldigt billigt. Båt finns att boka på:
http://www.dfdstorline.com/Infobridge/

Dom hamnar som finns att välja på är New Castle, Immingham och Tilbury. Dock tar det 48 timmar tillbaka till Sverige från Tilbury. NC och Immingham tar ca 26 timmar. Om möjligt försök göra en deal så den engelske ägaren kör er till hamnen. Man har ingen försäkring i England och råkar man ut för en olycka kan det bli tråkigt. Bor ägaren nära London kan man be han köra er till Immingham, vilket tar ca 3-4 timmar. Bor ägaren mer söderut kan man ta NC. Dock har jag hört att NC routen ska läggas ner.

5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige.

6. När man väl ska inspektera bilen i England får man bara ta och använda sig av sitt sunda förnuft. Kolla rost och att allt med drivlinan är som det ska.

7. De saker du måste få av ägaren är V5C papper, all dokumentation av bilen + alla nyklar. Har han inget V5C papper kommer man aldrig kunna regga bilen i sverige.

8. Det ska inte vara nån tull eller moms när du tar in bilen i Sverige. Den engelska regplåten går att köra runt på tills du besiktat bilen. Eftersom ingen registrerat när man tog in bilen kan man köra runt med den Engelska plåten ett tag men man har ju inte full försäkring. Om någon stjäl bilen så kommer man ju inte få någon ersättning då.

9. Hemma i Sverige igen är det dax att göra bilen klar för besiktning. Det man måste ändra på är följande:
* Huvudstrålkastarna måste bytas. http://www.meca.se har billiga (icke klarglas). Ett annat tips är att leta på skroten: http://www.bildelsbasen.se.
* Hastighetsmätaren ska visa km/h. Är bilen från japan har dom troligen bara satt ett motstånd vid växellådan eller bakom hastighetsmätaren. Tar man bort denna visar mätaren km/h igen.

Kolla igenom dina V5C papper. Står inte uppgifter på bilens vikt, mått och effekt är det bäst att göra sig beredd på att visa upp dom uppgifterna för besiktningsgubbarna på något sätt. Antingen har man med sig reg nr på andra bilar med samma specs eller så försöker man använda sig av sin japanska manual om man har en sådan. I den kan det stå specs på bilen. Räcker inte din uppgifter för besiktninggubbarna så får man beställa det från IM till ett pris av 800 kr + moms per uppgift.

10. När bilen äntligen är besiktad är det bara o fixa till allt, mappa, se över bromsar och köra o va glad :D

Kostnader: En regbesiktning kostar ca 1800 kr. Försäkringen på en type R/RA tenderar att vara lite billigare än en vanlig wrx/gt.
Jag skulle rekommendera att man budgeterar för ca 40-50k utöver bilens pris. Då har man råd med nya fälgar + vinterdäck, underredsbehandling, byta alla oljor, kamrem, mappning plus annat fix utan problem.

Jag kan ha glömt nått, fyll på isf! Lycka till, till er som letar bilar i England!

mvh J

syke
2006-11-28, 22:41
Trefvligt initiativ! Nu känner jag mig tvungen att skriva något ang. import från japan. :)

vskogh
2006-11-28, 22:57
5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige

Om du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.
Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?

Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.

Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

Mats
2006-11-29, 07:09
Riktigt bra guide Grimlock!
Kanon!!

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

Kvarnis
2006-11-29, 07:51
Bra gjort Johan :)

Hoppas att du får dom sista pappren nu bara så att den är bara att åka och njuta med.

Ps. du har väl bokat in en Tid hos Per va ;) :D

griml0ck
2006-11-29, 08:09
Bra gjort Johan :)Hoppas att du får dom sista pappren nu bara så att den är bara att åka och njuta med.Ps. du har väl bokat in en Tid hos Per va ;) :D

Den gick igenom besiktningen igår janne :D Tack för all hjälp på alla frågor du ställt upp på föresten! Har varit till stor hjälp! Var oxo en av anledningarna jag tänkte jag skulle skriva en sån här guide. Så man slipper ringa kvarnis hela tiden ;-) Ska boka in en stor service på furstenhoff, sen när det är klart blire trollspeed :D

mvh J

griml0ck
2006-11-29, 08:14
5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i SverigeOm du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.

Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse :o

mvh J

Adam K
2006-11-29, 08:16
OT: Grattis Johan!!!

/Adam

Lefty
2006-11-29, 08:41
Fan va gött brosan!!! Nu har du ingen liten palle nå mer :D

vskogh
2006-11-29, 10:29
5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i SverigeOm du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse :omvh J

Jo man kan hamna i fängelse, eller iaf häkte ;)
Men jag hade ingen försäkring öht, trodde dock att ett försäkringsbevis från sverige hade hjälpt mig ur knipan.
Men inte enligt dig?

griml0ck
2006-11-29, 11:04
5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i SverigeOm du har flera bilar du skall kika på kan du lika väl ringa till försäkringsbolaget väl på plats och ange chassinumret.Men gäller verkligen inte svenks trafikförsäkring i england?Tack för ett kanoninlägg, särskilt för mig som skall importera.Skulle även vilja tillägga att den erfarenhet jag har av bilar från england är att engelsmän i regel är ganska dåliga på att sköta sina bilar. Därför skulle jag se det som ett plus med en bil som rullat så lite som möjligt i england. Naturligtvis finns det undantag.Ja, det är ju ett bra förslag. Jag ringde o försäkrade i förtid. Men det borde väl gå att ringa när man landat i Sverige. Jag använde mig av Salus Ansvar. Funkade kanon. Och som stått tidigare så har man ingen försäkring alls i England. Även om han skriver in dig i sin försäkring kan man ju tydligen hamna i fängelse :omvh JJo man kan hamna i fängelse, eller iaf häkte ;)Men jag hade ingen försäkring öht, trodde dock att ett försäkringsbevis från sverige hade hjälpt mig ur knipan.Men inte enligt dig?

Aha, fick för mig du hade försäkring. Vet att dom kan skriva in dig i sin försäkring. Men om detta fungerar är jag inte hundra på. För herr kvarngren funkade men han krockade ju inte nått heller. Att ta med ett försäkringsbevis från sverige tror jag inte hjälper. Fast jag är inte helt hundra som sagt men det vore ju underligt om man kan försäkra en bil i ett land och sedan bli försäkrad i ett annat automatiskt.

Jag gjorde iaf så att jag betalade för soppan och hans resa hem så körde han upp bilen med mig till Immingham. Det funkar ju oxo bra som ett lång test. Har bilen problem med kylning eller andra saker lär de ju dyka upp under dom 4+ timmar man spenderar på vägen. Så det är ju bra om man inte betalar förren man verkligen är framme vid hamnen.

Juste kom på en grej. Ang. betalning ere bara cash som fungerar. Höll på i typ en månad o frågande min bank o en engelsk bank ang. olika alternativ: tourist payment, resecheckar, föra över till en lokalbank i Immingham och sedan till hans konto. Men alla alternativ visade sig inte kunna visa för säljaren att pengar var på hans konto på direkten. Vänte tiden kunde vara 1-2 dar. Så cash ere som gäller.

vskogh
2006-11-29, 11:25
Vad det gäller försäkring så tipsar jag folk att ringa sitt försäkringsbolag här i sverige innan avresa, då lär ni få allt klart för er. Är tämligen säker på att de kan ordna en försäkring som gäller för er i utlandet även om det säkert kostar multum.
Själv kommer jag be Kent Terry ta hem bilen till GBG. Blir mest kostnadeseffektivt för mig, tyvärr få jag inte se bilen innan det är för sent om det nu skulle vara några problem men med tanke på hans rykte ska det inte vara några problem.

Manor
2006-11-29, 11:26
Jäkligt bra guide :).
Duracell-kaninen är back in business...

griml0ck
2006-11-29, 12:37
Jäkligt bra guide :).Duracell-kaninen är back in business...

Snart är batterierna laddade oxo :D See you @ the kvarnIS 2007 :P

STIred
2006-11-29, 13:35
See you @ the kvarnIS 2007 :P

Då bokar jag passagerarplats bredvid dig hela helgen ;-) :D

/r

---------------------------------------------------------------------------------
I can live with the despair, it's the hope that kills me
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I hooked up my accelerator pedal in my car to my brake lights. I hit the gas, people behind me stop, and I'm gone
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

RS
2006-11-29, 20:47
Får lov å gratta till nya bilen, är riktigt avens, nu känns det ju ännu jobbigare utan subba:-( måste få åka en sväng om du är norrut nån gång...

griml0ck
2006-11-29, 21:55
Får lov å gratta till nya bilen, är riktigt avens, nu känns det ju ännu jobbigare utan subba:-( måste få åka en sväng om du är norrut nån gång...

Med denna dåliga vinter vet man aldrig, man får kanske leta sig uppåt för o hitta isen/snön :(

simo
2006-11-30, 09:54
Välkommen tillbaka Johan!

Ser att du planerar att åka fort :) ...alltså en blå bil ;) :D

/U

555_STI
2007-07-10, 23:32
Har hört från olika personer om olika ideer när det gäller försäkring :)

En del förstår inte alls hur det fungerar i England och en del tror att det är okej att kör utan :)

En kompis till mig nu letar efter bil i England och jag hittade en ganska bra sida som jag tänkte dela :

http://www.dayinsure.com/

På en P1 när jag provade kostade försäkring kostade 29 pund per dag med EU försäkring och breakdown cover eller bara 23 per dag bara försäkring, en UK eller EU körkort behövs. Bättre än fler tusen om man blir stoppad :)

http://www.dayinsure.com/carcustomeracceptancecriteria.aspx

Finns säkert andra företag man kan göra med men kör inte utan annars får vi kör getaway from alcatraz SSI version

/Steve

bobban
2008-02-09, 15:45
hur är det med imortören en del säger att de inte ordnar med påskrift
så det går att reg bilen här i swe eller är det bara bilar från japan det gäller eller är det så över lag för import från england med.
jobparts ska sluta helt att hämta hem bilar från japan pga att han inte får reg bilarna i swe för att de inte godkänner dessa bilar i swe typ som legacy gt och impezan
Men det är ju vad jobparts säger.lite nyfiken om ni vet något om det som jag skrev eller är det ett att jobparts inte vill ta in fler bilar

ernie4x4
2009-06-22, 19:07
Har import reglerna ändrats nått sen 2006 när denna tråden skapades ?
Tänkte hämta hem en impreza sti 2003-2005 innom en snar framtid.
Nått mer man ska tänka på ?

camata
2009-06-24, 16:08
Yepp.
Runt 20 september 2008 fick SBP hårda direktiv från VV (numera TS) att de SKA HA CoC eller motsvarande vid reg.besiktning.
"Motsvarande" för min maskin (Då varken STi eller Type R/RA GC8 fanns för EDM) är "intyg" från generalagent IM, á 2 000:- - totalt 10 st. för bla. vinge, tank/kapacitet/material, motoreffekt/effektnorm, osv,osv.

Men en så ny som blobeye så lär det ju finnas CoC till den iom att den såldes inom EDM som STi.
Men hur man får tag på CoC vettetusan?
Har du tur att få kolla i någon instruktionsbok till en svensksåld kanske det finns att kopiera därifrån (då ska dit chassienummer dock finnas med i det intervall som uppges på CoC!).

Turbovin
2009-08-01, 03:43
Är det nån som reggat in en Type R eller RA sen de här reglerna började gälla? Ska man alltså behöva lägga 20k på intyg för att lyckas regga en sån bil numera?

Vart lite sugen på att sälja min och ta hem en annan men nu blev man ju ganska avskräckt.

camata
2009-08-01, 12:57
Jo, jag.
Men besiktningsteknikern var inte varse dessa nya direktiv utan fick reda på det under ett av de två samtal (ett för att bekräfta årsmodell då han inte litade på min "översättning" av chassikoden och det sista för reg.nr.) han ringde SBP teknisk support, vilket höll på att sänka min reg.besiktning - men, citat, "Nu har jag redan tagit mitt beslut, så far innan jag ändrar mig!".

Ring SBP teknisk upplysning och fråga exakt vilka "intyg" du behöver, sen ringer du den här jekla Jan på IM och försöker få honom att vara konsekvent o skriva ut allt på ett papper för ett par tusen.

Turbovin
2009-08-01, 14:13
Okej tackar för svaret. Får rota i det hela och se om det är lönt att ta hem en.

_jensa_
2009-08-17, 14:53
fick svar från IM idag,ville ha uppgift på effekt och Totalvikt, det kommer kosta 2000kr +moms+ frakt. inte direkt billigt men man har väl inga val

ernie4x4
2009-08-21, 12:34
Tänkte göra en update nu när ja plockat hem o reggat min Impreza sti 05.

Kan börja med försäkringen. Ja tecknade en Internationell försäkring hos länsförsäkringar på chassie nummret nåra dar innan vi åkte. Helförsäkring som gäller även i england kosta 3092:- för 30 dagar. Visst är de dyrt men det känndes gött o ha när vi skulle köra hem från birmingham via nürburgring :-)
De stog i deras papper att den bara skulle gälla 7 dagar efter ankomst till sverige men det va ja på dom om så det ska numera va ändrat i deras papper. Känns rätt gött o få använda bilen fram till reggning o sånt är klart.

Va gäller betalning av bil i england så köpte ja min bil hos en firma o då funka de bra o betala med visa kort.

Engelska regbeviset v5c tillsammans med kvitto där chassie nummer o köpare o säljares namn ska framgå ska skickas till ursprungskontrollen. Kostnad 500:- + rekomenderat brev.
Det går inte o boka regtid innan detta har kommit tillbaka o de tar ca 1 vecka.

På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.
Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.
Kostnad reggning 970:- vägning 250:-

Min bil är en typ uk så den är helbilsgodkänd i england o därmed behövdes inte nåra andra papper än jusst regbevis o kvitto.
Kanske skulle köpt en JDM bil istället men de känns krångligare o regga en sådan o så fanns de ingen som passa in på mina krav jusst då.

Klara reg bes i dag så nu är det bara o vänta på ett svenskt reg nummer som kommer om några dagar så man kan boka en vanlig bes kontroll.

Hoppas detta kan hjälpa nån :-)

Här kommer en liten sammanställning av min o polarens mini semester på ringen inklusive bil hämtning.

Flyg Göteborg-Stansted 1750:-
Holidays in 1 natt +2 öl + frukost 1070:-
Hyrbil 450:- (med rabbat) från Stansted till Birmingham ca 18 mil.
Eurotunneln obokat 1950:- dyrt som attans.
4 varv på ringen 805:-
2 nätter hotell vid ringen 1070:-
Öresundsbron 395:-
Scandlines Puttgarden - Rödby 686:-
Bensin 230 mil 276 liter ca 3900:-
Sen va de lite mer för mat o öl men de har ja inte koll på.

Det går säkert o göra detta mycke billigare men vi hade iaf kul :-)

Hämta bilen den 27/07/09 o änsålängre har ja inte kört nån annan bil :D

//ernie en glad Impreza sti ägare

Kvarnis
2009-08-21, 13:35
Tänkte göra en update nu när ja plockat hem o reggat min Impreza sti 05.Kan börja med försäkringen. Ja tecknade en Internationell försäkring hos länsförsäkringar på chassie nummret nåra dar innan vi åkte. Helförsäkring som gäller även i england kosta 3092:- för 30 dagar. Visst är de dyrt men det känndes gött o ha när vi skulle köra hem från birmingham via nürburgring :-)De stog i deras papper att den bara skulle gälla 7 dagar efter ankomst till sverige men det va ja på dom om så det ska numera va ändrat i deras papper. Känns rätt gött o få använda bilen fram till reggning o sånt är klart.Va gäller betalning av bil i england så köpte ja min bil hos en firma o då funka de bra o betala med visa kort.Engelska regbeviset v5c tillsammans med kvitto där chassie nummer o köpare o säljares namn ska framgå ska skickas till ursprungskontrollen. Kostnad 500:- + rekomenderat brev.Det går inte o boka regtid innan detta har kommit tillbaka o de tar ca 1 vecka. På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.Kostnad reggning 970:- vägning 250:- Min bil är en typ uk så den är helbilsgodkänd i england o därmed behövdes inte nåra andra papper än jusst regbevis o kvitto.Kanske skulle köpt en JDM bil istället men de känns krångligare o regga en sådan o så fanns de ingen som passa in på mina krav jusst då.Klara reg bes i dag så nu är det bara o vänta på ett svenskt reg nummer som kommer om några dagar så man kan boka en vanlig bes kontroll. Hoppas detta kan hjälpa nån :-) Här kommer en liten sammanställning av min o polarens mini semester på ringen inklusive bil hämtning. Flyg Göteborg-Stansted 1750:-Holidays in 1 natt +2 öl + frukost 1070:-Hyrbil 450:- (med rabbat) från Stansted till Birmingham ca 18 mil. Eurotunneln obokat 1950:- dyrt som attans.4 varv på ringen 805:-2 nätter hotell vid ringen 1070:-Öresundsbron 395:-Scandlines Puttgarden - Rödby 686:-Bensin 230 mil 276 liter ca 3900:-Sen va de lite mer för mat o öl men de har ja inte koll på.Det går säkert o göra detta mycke billigare men vi hade iaf kul :-) Hämta bilen den 27/07/09 o änsålängre har ja inte kört nån annan bil :D //ernie en glad Impreza sti ägare

Kanon

Får se om det blir en ny vardagsbil nu ;) :D

camata
2009-08-21, 14:52
Varför åkte ni Eurotunneln? Något fel på Dover - Calais?

Sen har du ju glömt att speca Calles-räkningen från Puttgarden! =)

Jag slapp då betala bron. Är det så enkelt att det är fritt att köra däröver på helg/kväll?

ernie4x4
2009-08-21, 15:06
Varför åkte ni Eurotunneln? Något fel på Dover - Calais?Sen har du ju glömt att speca Calles-räkningen från Puttgarden! =)Jag slapp då betala bron. Är det så enkelt att det är fritt att köra däröver på helg/kväll?

Vi hade väl tänkt o åka båten men så blev de ett lite snabbt beslut o när vi hade svängt av så gick de inte o vända. Hade vi vetat att de kosta som de gjorde så hade vi åkt båten.

Calles räkningen blev inte så farligt dyr några hundra euro elle så ;)
Inte som en blå sv reggad wrx som kom med fullastad bil+släpkärra :D

NickeH
2010-07-26, 11:58
Köpte mig en Svart STI -05 Type UK förra veckan i London, gick hur bra som helst att köra hem blev aldrig stoppad och behövade inte visa ett enda papper på bilen bara passet. Blev en lång resa från London till Skellefteå(ca 150 mil bara i sverige).

Hade en del strul med pengar och sånt så kolla allt innan ni åker, jag fick inte med mig kontanter(FOREX) från arlanda(det är skillnad på max uttagsbelopp och max kontantuttagsbelopp på ett VISA kort har jag lärt mig) utan blev tvungen att göra en banköverföring från Handelsbanken till LLOYDS det tog 1 bankdag som jag va tvungen vänta på, fanns inga lediga hotell i semester fyllda london, betalade 2700kr !! för ett dubbelrum helt sjukt.

Måste säga att jag är sjukt nöjd med STI:n efter att ha kört GT tidigare. STI:n är tystare och känns som en solidare bil, med sänkfjädrar och häftigare koppling känns den som en rejsbil speciellt med alu-huven som inte väger nånting. Ska fixa bilder på denna snygga skapelse så fort jag hinner.

/Nicke

Kvarnis
2010-07-26, 12:26
Hur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?

Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil :D

Mats
2010-07-26, 17:19
Hur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det bron till Frankrike?

Det där med pengar är inte så lätt nej, var ju Paul aka Zen Performance som betalade min bil :D
Har du smakat på singelmalten redan Kvarnis?
Sist jag kollade så hade de inte byggt nån bro till Frankrike än ;)

Kvarnis
2010-07-26, 18:58
LOL tunnel är väl mer korrekt kanske ;)

NickeH
2010-07-27, 10:15
Hur löste du försäkring?
Blev det fäja till Danmark eller blev det tunnel till Frankrike?

Jag fixade försäkring via Länsförsäkringar, 1 månads helförsäkring gick på ca 2500kr men priset beror på var man bor och sånt, enda gången det är bra att vara gammal norrlänning :-)

Vi tog färjan mellan Dover - Calais(frugan var skitnöjd med att kunna göra en uppdatering på facebook med texten "..någonstan emellan Dover - Calais.." kostade 80£ för bil och 2 pers, vi åkte också färjan mellan puttgarden tyskland och rödeby nånting i danmark kostade ca 700 DK allmänt väldigt skönt att åka färja och slippa köra bil en stund, en STI med sänkfjädrar är inte bästa sättet att köra från london till skellefteå med.

Här är några halvtrista bilder till man haft tid att ta några snyggare.
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_bak.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_2.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/sti_fram_4.JPG

Jag gillar reg plåten synd man inte får behålla den.

Mats
2010-07-27, 18:21
Mmmm, svart kokare.
Försäljaren behöll inte reg plåten? De brukar ju vara hur heta som helst på att behålla plåtar som är lite speciella. Dom går ju för stora pengar där borta om man vill köpa nån speciell plåt.

Kvarnis
2010-07-27, 20:14
Snygg bil :)

parvus
2010-10-14, 12:28
Hur är det med dimljus bak? Måste det finnas? Har hämtat hem en gc8 från England och just nu är det så att det högra backljuset är konverterat till dimljus och ingen lampa tänds i instrumentpanelen när man sätter på den.

Kvarnis
2010-10-14, 12:45
Om dimljus finns måste dom fungera, men dom behövs inte dvs, det är helt ok att koppla bort /täcka främre dimljus om man önskar

parvus
2010-10-14, 14:17
Ok, Kopplar ur det så länge. En annan fråga; hur är det med intyg från IM? Har inte riktigt förstått vad jag behöver ha papper på. Är det olika för varje import? Det är en WRX STi Type RA -96 Ver II V-Limited.

Kvarnis
2010-10-14, 15:20
Tyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
Normalt total vikt, effekt.
Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.

parvus
2010-10-14, 18:04
Tyvärr är det inte lätt att säga, det är upp til den som regar in bilen.
Normalt total vikt, effekt.
Men regelrna har ändrats, nu är det transportsyrelsen som löser det administrativa.Får höra med besiktningsföretaget då. Tack för hjälpen!

Mäki
2010-10-19, 15:22
Ämne :Fordon - Import
Fordon

Kategori: Import

Fråga: Hej.

Jag går i tankarna att importera en bil från England.
Bilen jag funderar på är en Subaru Impreza WRX STi Type R -98.
Har hört en massa om olika dokument som kan behövas för att få registrera bilen i
Sverige, men vilka är det som behövs nu när ni sköter det administrativa och vad är
det för priser på dom?
Det finns andra bilar av samma modell som är registrerade i Sverige om det gör
någon skillnad.
Denna som ex: xxx.

Tack på förhand!
Mvh Marcus

Hej Marcus!
För att registrera ett fordon i Sverige behöver du ansöka om ursprungskontroll.
Detta kan du göra först efter det att du tagit in fordonet i Sverige.
Du ansöker enklast via vår hemsida, och det kostar 700 kr.
Förutom en ifylld ansökan om ursprungskontroll behöver vi fordonets
registreringsbevis i original och en köpehandling.

Efter ursprungskontrollen skickar vi beslut till dig och du kan då vända dig
till ett besiktningsföretag för registreringsbesiktning. För mer information och
prisuppgifter kan du kontakta ditt besiktningsföretag.
När registreringsbesiktningen är klar tilldelas fordonet ett registreringsnummer
och vi skickar hem skyltar och registreringsbevis. Efter detta kan du ta fordonet i
trafik genom att anmäla detta till oss med hjälp av registreringsbeviset. Observera
att du först måste ha en giltig trafikförsäkring.

Det finns utförlig information om privatimport av begagnade och nya fordon på
vår webbplats.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

Där kan du även fylla i din ansökan om ursprungskontroll och ladda ned
ansökningsblanketter för tillfällig registrering vid import.

Med vänlig hälsning

Malin Lövestig
Handläggare

Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12

Kanske underlättar lite för en del :)

NickeH
2010-10-20, 20:23
På min bil va de inte nåra speciella grejjer o fixxa mer än framlampor o dimljuset bak. Hastighetsmätaren får ha dubbla skalor.
Dimljuset bak måste sitta på vänster sida eller i mitten. Ja tog bara bort lampan men de räckte inte för de får inte lysa i instrumentet när man trycker in knappen. Så man får peta loss kontakten till knappen eller så.

Nån som vet hur det är med dimljuset bak? Som jag kan förstå så är det bara ett dimljus på höger sida bak, kan man ta bort det och besikta utan dimljus eller måste man sätta dit ett på vänster sida?

Det gäller allstå en reg besiktning och STI -05.

Kvarnis
2010-10-21, 13:18
Det går bra att ta bort, men då ska du även ta bort fram, samt helst ta bort knappen, deaktivera den.

Lt Dan
2010-10-21, 14:25
Nån som vet hur det är med dimljuset bak? Som jag kan förstå så är det bara ett dimljus på höger sida bak, kan man ta bort det och besikta utan dimljus eller måste man sätta dit ett på vänster sida?

Det gäller allstå en reg besiktning och STI -05.

På min löstes detta på regbes helt enkelt genom att dra ut kontakten. Det var bes mannens ide och han var nöjd med det!

NickeH
2010-11-05, 16:31
Tänkte bara uppdatera då jag reg besiktat fått nya plåtar samt gjort vanlig besiktning.

Fick liten plåt fram då besiktningskillen tyckte jag borde få en liten då det satt en liten från england, mycket uppskattat, inte ofta man är så nöjd när man varit på bilprovningen.

Mina nya strålkastare hade ingen elektrisk höjdjustering(nån som vet hur man flyttar från den gamla strålkastaren utan att ta isär den?) så jag tog bort vredet på knappen och tejpa över knappen med eltejp.

Gjorde samma sak med dimljuset bak, tog bort lampan ur hållaren och tejpade över knappen så den ser ut som en del av inredningen, inte så snyggt men det lurade bilprovningen som inte hittade nån knapp :-)

Så nu är det bara att leka i vinter norrland!!

En bild just efter besiktningen.
http://www.hallsten.nu/subaru/bes_norsjo.jpg

Kvarnis
2010-11-05, 16:57
Jösses ni har ju snö :D

Grattis till att reggning etc är klart är alltid ett litet lotteri tyvärr

parvus
2010-11-18, 02:20
Kan man använda ett informationsblad från Japan? Står vikt, totalvikt, effekt, cylindervolym osv.

http://www.type-ra.co.uk/MY96_STi.pdf

Arson
2011-02-08, 09:36
Hejsan,

Lyfter en lite äldre tråd.

Går i tankarna om att hämta hem en praktisk, men samtidigt sportig vardagsbil. Med pundets nuvarande kurs och priserna i England känns det som det är läge för ett rejält fynd!

Funderar antingen på en Impreza WRX kombimodell, spelar egentligen ingen större roll om det är bug-, eller blobeye. Känns dock som att bugvarianten ger betydligt mer för pengarna?

Men jag har också ett annat alternativ i form av en Legacy.

Hur svårt och jobbigt (läs: byråkratiskt) är det att registrera en sådan i Sverige?

http://www.pistonheads.com/sales/2417986.htm

Tack på förhand!
//Mattias

Gilarski
2011-02-10, 12:54
Det enda hindret jag känner till är att bilen skall
vara seriemässigt producerad och uppfylla säkerhetkraven
för att färdas på väg.

Är den tillverkad i mer än 400 exemplar samt rullar på väg
så skall det itne vara några konstigheter ärligt talat.

Ring SWEDAC för säkerhet skull och kolla.

Tror Superior Imports hade en sån där kärra ute på försäljning
för ett tag sedan.

Hejsan,

Lyfter en lite äldre tråd.

Går i tankarna om att hämta hem en praktisk, men samtidigt sportig vardagsbil. Med pundets nuvarande kurs och priserna i England känns det som det är läge för ett rejält fynd!

Funderar antingen på en Impreza WRX kombimodell, spelar egentligen ingen större roll om det är bug-, eller blobeye. Känns dock som att bugvarianten ger betydligt mer för pengarna?

Men jag har också ett annat alternativ i form av en Legacy.

Hur svårt och jobbigt (läs: byråkratiskt) är det att registrera en sådan i Sverige?

http://www.pistonheads.com/sales/2417986.htm

Tack på förhand!
//Mattias

parvus
2011-02-17, 18:18
Har äntligen registrerat min STi RA v2 men totalvikten verkar vara fel. Skrev ut en pdf som jag länkat i tråden där totalvikten var 1475 vilket gav mig 110 kg som jag kunde lasta bilen med, d.v.s jag kan endast ha 1 passagerare.

Impreza GT och en Type R som jag såg på blocket verkar ha 1750 som totalvikt men en annan RA som jag såg på forumet har också 1475.

Han på besiktningen rekommenderade att jag skulle skaffa intyg från Subaru men vad står den på? 1750 kg? Är det Jan Steen man ska kontakta? Vill ju slippa böter för att det sitter mer än två i bilen.

NickeH
2011-02-18, 12:05
Har äntligen registrerat min STi RA v2 men totalvikten verkar vara fel. Skrev ut en pdf som jag länkat i tråden där totalvikten var 1475 vilket gav mig 110 kg som jag kunde lasta bilen med, d.v.s jag kan endast ha 1 passagerare.

Impreza GT och en Type R som jag såg på blocket verkar ha 1750 som totalvikt men en annan RA som jag såg på forumet har också 1475.

Han på besiktningen rekommenderade att jag skulle skaffa intyg från Subaru men vad står den på? 1750 kg? Är det Jan Steen man ska kontakta? Vill ju slippa böter för att det sitter mer än två i bilen.

Du lär väl aldrig bli stoppad av nån som vill väga din bil med passagerare och sen jämföra med reg beviset, borde va helt riskfritt att ha 1475kr i totalvikt.

parvus
2011-02-18, 14:59
Du lär väl aldrig bli stoppad av nån som vill väga din bil med passagerare och sen jämföra med reg beviset, borde va helt riskfritt att ha 1475kr i totalvikt.Grejen är att p.g.a totalvikten får jag på papper endast ha en passagerare. Kollar polisen upp bilen står det "Antal passagerare, max: 1". Vet inte hur strikta polisen brukar vara när det står så när bilen helt klart kan ha 4 passagerare.

volvosnubbe
2011-02-20, 14:26
hej !
Ingen som försökt få hem en 22b o regga ?
Jag har tagit hem endel bilar men alla har ju varit byggda i minst 1000ex. men 22b den e ju bara byggd i 399ex . Med andra ord går det inte o regga i sverige ?
varit sugen på en sådan men fått förklarat en gång att det inte går att regga här.
Men vore kul om nån har några erfarenheter eller även tagit hem en sådan som privat import.
/ Dennis -som nyligen tog hem en sti type r v6 limited.

parvus
2011-02-20, 15:02
hej !
Ingen som försökt få hem en 22b o regga ?
Jag har tagit hem endel bilar men alla har ju varit byggda i minst 1000ex. men 22b den e ju bara byggd i 399ex . Med andra ord går det inte o regga i sverige ?
varit sugen på en sådan men fått förklarat en gång att det inte går att regga här.
Men vore kul om nån har några erfarenheter eller även tagit hem en sådan som privat import.
/ Dennis -som nyligen tog hem en sti type r v6 limited.Vad jag känner till går det endast få in den som flyttgods.

Turbovin
2011-02-20, 17:30
Finns ju folk som tagit in såna där FQ-evos i Sverige, inte har de väl byggts i några 1000 ex heller?

Daene
2011-03-06, 19:12
Någon som har koll på hur man gör för att få bilen att räkna i KM o inte Miles ? o sen ställa om Mätarställningen till KM ? Alltså
På en Subaru tex STI 03a TYPE UK ??

Gilarski
2011-03-06, 19:22
OM instrumentet kan ställas om, så torde nån som jobbar på Subaru veta (Mumin?). Jag skulle tippa att det finns en parameter i instrumentet som man kan ställa via en dignostjänst. Beroende på värdet på denna parameter visas km eller miles i trippmätaren resp. hastighetsmätaren.

Daene
2011-03-06, 19:31
OM instrumentet kan ställas om, så torde nån som jobbar på Subaru veta (Mumin?). Jag skulle tippa att det finns en parameter i instrumentet som man kan ställa via en dignostjänst. Beroende på värdet på denna parameter visas km eller miles i trippmätaren resp. hastighetsmätaren.

Okej tackar för info , får kika med subaru om dom eventuellt kan göra det

Daene
2011-03-07, 14:58
Va iväg till Subaru återförsäljare idag i UPPSALA , dom kunde icke hjälpa mig sa dom , så ingen som har någon ide?

syke
2011-03-08, 08:01
Grejen är att p.g.a totalvikten får jag på papper endast ha en passagerare. Kollar polisen upp bilen står det "Antal passagerare, max: 1". Vet inte hur strikta polisen brukar vara när det står så när bilen helt klart kan ha 4 passagerare.

Jag hade samma problem när jag reggade min, om än inte lika extremt. Tror jag får ha 2 el. 3 passagerare. Jag använde dock papper från IM när jag reggade den, så helt bra blev det inte.

Se det som en bra anledning att slänga ut baksätet och ersätta med bur :D

Gilarski
2011-03-09, 11:13
Intressant tråd för den som stör sig på km/mph konverterings-problematiken i en Newage.

http://www.rs25.com/forums/f105/t105267-diy-reprogram-odometer-your-swapped-dash.html

NickeH
2011-03-10, 23:04
Någon som har koll på hur man gör för att få bilen att räkna i KM o inte Miles ? o sen ställa om Mätarställningen till KM ? Alltså
På en Subaru tex STI 03a TYPE UK ??

Kan man göra det? Jag har köpt en helt ny instrumentering som har km istället för miles

Sent from my X10i using Tapatalk

Kvarnis
2011-03-11, 13:24
Har för att alla newage type UK hade dubbla skalor...

parvus
2011-03-13, 14:32
Jag hade samma problem när jag reggade min, om än inte lika extremt. Tror jag får ha 2 el. 3 passagerare. Jag använde dock papper från IM när jag reggade den, så helt bra blev det inte.

Se det som en bra anledning att slänga ut baksätet och ersätta med bur :DDu råkar inte veta nummer/mail till IM?

NickeH
2011-06-23, 23:43
Håller på att reg besikta min nyköpta STi från -98 och försöker fatta vad transportstyrelsen egentligen menar. min bil är importerad till england efter 2004 och borde då enligt nedanstående text gå regga utan en massa intyg, även om det inte i mina papper står nåt om effekt och dylikt. ska ringa bilprovningen och kolla detta. Antar att man inte får en ombesiktning på en reg besiktning utan måste boka en ny ala 1300kr

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Annat-andamal/

Annat ändamål
Annat ändamål som importorsak är, trots namnet, den vanligaste importorsaken vid import från ett annat EU-land, och för import av ett fordon som är av årsmodell 1968 eller äldre.
För ett begagnat fordon krävs det att fordonet varit permanent registrerat i ett annat EU-land för att kunna klara de tekniska och miljömässiga kraven som ställs enligt gällande EG-direktiv. Fordonet kan ursprungligen ha registrerats med stöd av ett så kallat CoC-dokument (Certificate of Conformity) eller genom ett nationellt godkännande i det EU-land där fordonet tidigare var registrerat.

För fordon som är registrerade före den 1 maj 2004 i något av de tio länderna som blev medlemmar i EU den 1 maj 2004 gäller inte detta, eftersom dessa länder inte hade några harmoniserade bestämmelser före inträdet. I dessa fall måste de tekniska och miljömässiga kraven styrkas genom tillverkarintyg, intyg från generalagent eller genom att undantagsreglerna för eget bruk enligt Transportstyrelsens föreskrifter tillämpas.

Om fordonen däremot är registrerade efter inträdet, har de rätt till samma fria cirkulation som fordon från andra EU-länder. Du bör dock kontrollera med ett besiktningsorgan vilka tekniska krav som just ditt fordon behöver uppfylla. Det finns vissa särregler, bland annat för:

•fordon som är konstruerade för vänstertrafik
•fordon som är utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard
•fordon som är tillverkade i små serier
•fordon som är försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordon-som-ar-EG-typgodkanda/

Införsel av ett fordon som saknar CoC men är nationellt godkänt i ett EES-land

Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att fordonet uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade fordon i standardutförande, med en totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas, men ett typgodkännande framgår av en registreringshandling och tillverkarskylten på fordonet, godkänns fordonet utan att du behöver utnyttja eget bruk som importorsak. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC - oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om fordonet är nytt eller begagnat. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som du lämnar in. Det här gäller både för privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

Gilarski
2011-06-24, 10:43
När du hämtade kärran fick du ett registringsbevis, V5C. Detta papper använder Transportstyrelsen för att fylla sitt register med uppgifter på fordonet ifråga. V5C används av dem för att göra ursprungskontroll, dvs. säkerställa att där inte finns några juridiska problem, stöld eller andra oegentligheter.

V5C skall innehålla alla uppgifter som är minimum för att föra in fordonet. Tyvärr är engelsmännen rätt slarviga, varför t.ex följande uppgifter ibland saknas:

Motorkod
Totalvikt
Axelavstånd
Effekt + norm

Vissa av ovan uppgifter kan man utläsa hos andra motsvarande bilar men det är inte säkert att reg.besiktningsgubben (autoriserad av SWEDAC) godkänner dessa, vilket jag tycker är löjligt men så fort det är annat 'chassi ID' (VIN) så skall alla uppgifterna för just ditt fordon kunna styrkas.

Det som då sker är att regkillen begär in dessa uppgifter av dig, du måste kontakta IM i Helsingborg för att få respektive uppgift för just ditt fordon. Varje uppgift kostar tyvärr 800+moms :(

Jonas.L
2011-06-24, 13:41
Jo det går att få ombesiktning på en reg besiktning , både jag och Gilarski fick det och då är det halva priset har jag för mig.

NickeH
2011-08-22, 22:07
Var och reg besiktade idag, gick väl sådär fick iaf några punkter att fixa.

Intyg fordonsbuller
Intyg bromsar
Intyg stöldskydd

Nån som behövt dessa intyg? Buller är ju enkel ska väl vara i decibel, men bromsar är det 4 kolvs ok med bla.. och stöldskydd = centrallås :-) den har ju inte direkt larm eller immobilizer :) Får väl ringa IM och se vad dom säger, sista gången jag importerar bil iaf.

Sen fick jag anmärkning på "förträngning tankpåfyllning saknas" dvs det sitter ingen bricka som hindrar att man tankar blyad bensin, nån som vet var man får tag på en sån eller måste man byta hela röret?

Kvarnis
2011-08-23, 08:01
Var och reg besiktade idag, gick väl sådär fick iaf några punkter att fixa.

Intyg fordonsbuller
Intyg bromsar
Intyg stöldskydd

Nån som behövt dessa intyg? Buller är ju enkel ska väl vara i decibel, men bromsar är det 4 kolvs ok med bla.. och stöldskydd = centrallås :-) den har ju inte direkt larm eller immobilizer :) Får väl ringa IM och se vad dom säger, sista gången jag importerar bil iaf.

Sen fick jag anmärkning på "förträngning tankpåfyllning saknas" dvs det sitter ingen bricka som hindrar att man tankar blyad bensin, nån som vet var man får tag på en sån eller måste man byta hela röret?

Jösses...

Forodnsbuller...du försökte inte regga med 3" hoppas jag?
Om du har org.system så är det väldigt märkligt.

Bromsar, org. eller sitter det slitsade skivor etc?

Stöldskydd lär ju inte ha med bilen att göra det är ju en försäkringsfråga...Låter helt sjukt!

Men att regga en bil är f-n inte lätt om man ska vara ärlig.
Hade du redan appaer från IM?

Ring och prata med Jan Steen, han var i alla fall väldigt hjälpsam när jag reggade min bil, han blev tom så less att han skickade ett intyg grattis.

NickeH
2011-08-23, 18:22
Jo jag var dum nog att prova regga med 3" så får skylla mig själv :)

Bromsar är orginal, skivorna var kanske vad han anmärkte på får kolla upp det.

Men stöldskydd :)

Jag hade inga papper fråm IM jag hade skrivit ut lite papper från internet wikipedia bla för att bevisa årsmodell, effekt och vikt och det köpte dom.

Blir till att ringa den där Janne på IM då.

Kvarnis
2011-08-24, 10:36
Oh... byt till org.avgassystem och hör efter om det räcker i stället för buller intyg vilket skulle vara tok dyrt i min bok !!!
Det är ju bara säga att du inte vistte att det inte var org.system lr nått ;) :D

Låna ett om så behövs.

Det där med stöldskydd skulle jag kolla upp, hur f-n ska dom kunna avgöra det.

Deleterious
2011-08-24, 18:20
Intressant då jag säkert kommer åka på samma historia i september då min regbes infaller :)

Återkom gärna angående vad anmärkningen på bromsarna var. Bullret lät också skitlöjligt, trodde man klarade sig från båda dessa om bilen ej var helbilsgodkänd och inom gränsvärden?

Hade du papper på buller eller saknades detta helt och enbart whine om ej org.?

Var besiktigade du?

NickeH
2011-08-31, 12:07
Intressant då jag säkert kommer åka på samma historia i september då min regbes infaller :)

Återkom gärna angående vad anmärkningen på bromsarna var. Bullret lät också skitlöjligt, trodde man klarade sig från båda dessa om bilen ej var helbilsgodkänd och inom gränsvärden?

Hade du papper på buller eller saknades detta helt och enbart whine om ej org.?

Var besiktigade du?

Hej

Jag besiktade i Skellefteå, och tjafset med buller var nog mest för att jag inte hade orginal avgas, sen står det inte på mitt engelska reg papper nåt om buller nivå och jag hade heller inget att intyga detta med.

Bromsarna fattar jag inte vad problemet var det står subaru på dom iaf :)

Nån som vet av nån bra sida där man kan hitta vilka bromsar som sitter orginal på en japan sti -98.

Sen har jag inte fått tag på IM nån som vet telefonnr?

Jag försökte kontakta dom på
International Motors (Nordic) AB
Box 15003
250 15 HELSINGBORG
(Besöksadress: Torbornavägen 15, 253 68 Helsingborg)

Administration:
Tel: 042-490 4950

men alla telfonnr verkar vara avstängda, ringer man subaru kommer man endast till nån av återförsäljarna.

Kvarnis
2011-08-31, 16:24
har du provat 042-4904900?

Kvarnis
2011-08-31, 16:25
Står det subaru så är det ju orginal...hur svårt är det att förstå???
Det är 4-kolv på sti.

Systemet får du som sagt skylla dig själv ;) :D, man ska inte utmana ödet vid regning.

Deleterious
2011-08-31, 17:30
Fick alla papper som enligt utsago ska behövas från http://birf.org/ för 800:-, sen återstår det att se om det stämmer :)
(Buller etc är dock med.)

Lutar nog åt att man själv kommer att utmana ödet när det är dags, tänkte hävda att det är lite mer special på en bil som det bara finns 555 ex av, samt peka på japanska speccen... återstår att se hur långt det håller.

Håller tummarna att det löser sig för dig på smidigaste sätt ivf.

NickeH
2011-08-31, 22:39
Fick alla papper som enligt utsago ska behövas från http://birf.org/ för 800:-, sen återstår det att se om det stämmer :)
(Buller etc är dock med.)

Lutar nog åt att man själv kommer att utmana ödet när det är dags, tänkte hävda att det är lite mer special på en bil som det bara finns 555 ex av, samt peka på japanska speccen... återstår att se hur långt det håller.

Håller tummarna att det löser sig för dig på smidigaste sätt ivf.

Kan du tänka dig sälja en kopia av dina papper för en rinlig peng, birf verkar ju vilja ha 3500:- för intygen vilket verkar lite dyrt.

Jag skulle tänka mig att besiktningskillen läst denna text:

"För personbilar från 19961001 och nyare behövs endast bullerintyg under förutsättning att det finns en MPV-klisterlapp i förardörren. Om klisterlappen saknas krävs även intyg på bromsar och stöld."

Deleterious
2011-09-01, 10:47
Visst, dock är det bundet till mitt chassinr vilket kanske inte hjälper dig så mkt? (Fick dubbla uppsättningar endå pga slarv från deras sida)

Maila dem, jag betalade "bara" 800:- för mina papper.

Har blivit nojig efter din historia och jagar nu avgassystem, verkar dock svårt o få tag på OEM. Tips välkomnas :)

Kvarnis
2011-09-01, 13:07
Låna av någon i närheten, är bästa tips

Deleterious
2011-09-01, 14:14
Har PMat en användare i tråden, även ringt Subaru som inte kunde göra mycket då deras system inte gillade mitt japanska chassinr.

Antar att samtliga system för GC8 skulle fungera? :)

Kvarnis
2011-09-01, 18:30
Jeep :) GC8 är samma lika

NickeH
2011-09-12, 14:42
har du provat 042-4904900?

042-4904900 fungerar och Jan Steen är pensionerad och heter numera Niklas Gustafsson :)

Birf.org skulle ha 3500kr för 3 intyg medans subaru ska ha 3000:- så jag beställer från subaru.

hellebjork
2011-09-16, 17:24
Ska regga en Impreza på fredag nästa vecka. Har jag fattat det rätt om jag bara behöver ha med mig pappret från ursprungskontrollen och uppgifter på längd, effekt osv (regnr på annan bil)?

NickeH
2011-09-16, 18:14
Ska regga en Impreza på fredag nästa vecka. Har jag fattat det rätt om jag bara behöver ha med mig pappret från ursprungskontrollen och uppgifter på längd, effekt osv (regnr på annan bil)?

Beror helt på om bilen är från japan ursprungligen eller såld ny i EU.

Om den inte är såld ny i EU är det väl ursprungskontroll, engelskt reg bevis(kopia) kan vara bra, även om dom redan har det, samt som du säger ev intyg.

Effekt, vikt, årsmodell brukar dom vilja veta, dom mätade min bil med laser för att kolla längd, bredd samt hjulaxelavstånd. Så har du uppgifter på det slipper ni säkert mäta.

Bra om du fixar intyg som inte baseras på andras reg nr utan på ditt chassinr/modellkod.

Jag åkte dessutom på intyg för buller, stöldskydd och bromsar.

Sen så bör så mycket som möjligt, helt allt vara orginal på bilen inklusive avgas. Jag täknte vanlig besiktning och behöll mitt 3" och det gick inte alls :)

hellebjork
2011-09-16, 19:21
Beror helt på om bilen är från japan ursprungligen eller såld ny i EU.

Om den inte är såld ny i EU är det väl ursprungskontroll, engelskt reg bevis(kopia) kan vara bra, även om dom redan har det, samt som du säger ev intyg.

Effekt, vikt, årsmodell brukar dom vilja veta, dom mätade min bil med laser för att kolla längd, bredd samt hjulaxelavstånd. Så har du uppgifter på det slipper ni säkert mäta.

Bra om du fixar intyg som inte baseras på andras reg nr utan på ditt chassinr/modellkod.

Jag åkte dessutom på intyg för buller, stöldskydd och bromsar.

Sen så bör så mycket som möjligt, helt allt vara orginal på bilen inklusive avgas. Jag täknte vanlig besiktning och behöll mitt 3" och det gick inte alls :)

Den är i princip original så det ska inte vara nån fara på den punkten. Det är en UK-bil. Får ringa tekniska supporten imorn och höra vad jag ska ha med mig.

NickeH
2011-09-16, 22:17
Den är i princip original så det ska inte vara nån fara på den punkten. Det är en UK-bil. Får ringa tekniska supporten imorn och höra vad jag ska ha med mig.

Om bilen var såld ny i England så behöver du inga intyg då finns allt på det engelska reg beviset men är bilen från Japan står nästan ingenting på reg beviset V5 pappret.

Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

hellebjork
2011-09-23, 15:20
Var och gjorde min regbes idag. Det gick bra, behövde inte visa några papper eller intyg. Släppte igenom trots 3" och öppen dumpventil. Fick pilla ur en lampa ur dimljuset bak bara.

NickeH
2011-09-25, 22:07
Var och gjorde min regbes idag. Det gick bra, behövde inte visa några papper eller intyg. Släppte igenom trots 3" och öppen dumpventil. Fick pilla ur en lampa ur dimljuset bak bara.

Livet är orättvist :)

Jag har krånglat med avgas, bränsle rör, dump, vevhus vent och lite till sen dög inte ens intyget från subaru nej jag var tvungen att be subaru modifiera intyget för att bilprovningen skulle godkänna det och så åker du rakt igenom. Din besiktningskille har uppenbarligen inte följt reglerna jag får åka till Sandviken nästa gång!

hellebjork
2011-09-27, 16:21
Livet är orättvist :)

Jag har krånglat med avgas, bränsle rör, dump, vevhus vent och lite till sen dög inte ens intyget från subaru nej jag var tvungen att be subaru modifiera intyget för att bilprovningen skulle godkänna det och så åker du rakt igenom. Din besiktningskille har uppenbarligen inte följt reglerna jag får åka till Sandviken nästa gång!

Jag besiktade med öppen dump och 3" bakre dämpare, i övrigt standard. Jag hade ordnat bränslepåfyllningen.

Jag besiktade inte i Sandviken men om du är intresserad av att veta mer så är det bara skicka ett PM. :-)

Jag håller med om att livet är orättvist, fantastiskt orättvist!

Deleterious
2011-09-29, 17:50
Onekligen orättvist :)
Rullade också igenom idag med 3" rakt igenom, bränt massa pengar på att fixa tankstrypning men så kollar dom inte ens där.
De milen hem från Västerås var nog de lyckligaste milen jag kört! :)

Nu är det väl bara regga sig o fixa SMA till nästa säsong.

555_STI
2011-10-07, 23:52
Fixat och klar!

GT99
2011-10-08, 08:59
Står väl antingen EJ20 eller EJ25 på blocket. Utöver det finns väl ingen kod på motorn utom på id brickan på fjäderbenstornet. Så du kan nog vara lugn.

NickeH
2011-10-09, 00:10
Imorse åkte jag för att träffa en riktigt trevlig kille, och hittar verkligen drömbilen, vi har diskuterat och haft mycket kontakt under sista tiden, och kommit överens om pris osv på hans Spec C.

Idag när vi träffades så åkte vi med bilen till ScoobyClinic i England, där skall den mappas om och vissa origonaldelar skall återmonteras för att klara av inreggning i Sverige. Lämnade en större handpenning och kommer hem överlycklig.

Jag fick en hel pärm fullt med papper också kvitto mm mm från bilen, allt känns riktigt bra. Nu gick jag igenom dem, så hittade jag en kvitto från en motor ombyggnation för en 2.5l Cosworth motor, så fick jag veta efter ha kontaktat honom om detta att bilen har någon gång tidigare haft en 2.5l motor, och sedan innan försäljning till honom fått tillbaks en Spec C 2.0l motor.

Nu blir jag självklart mycket orolig, OK, jag litar på honom och på ScoobyClinic om att motor är i bra skick, och att den fungerar bra. Jag har varit helt öppen med att det är viktigt att allting stämmer med dokumentation och att de är helt sjukt noggran i Sverige, jag bad om historiken bakom bilen, jag känner inte att han har ljugit till mig, han verkar bara inte förstå att det är viktigt, och ärlig talat kan jag inte förstå att han inte har tänkt på detta innan.

Men vad i hlvete kommer att hända nu om det visar sig att motorn är inte origonalen och så kommer inte dens "serienummer" stämma med papper jag får hem från IM. Kommer det då vara omöjligt att regga in i Sverige? finns det något sätt att man kan få det att fungera? Räcker det att motor är av samma typ? DVS samma Engine Type? Någon som kan hjälpa mig med information?

Helt sjukt att man kan gå från att vara helt överlyckligt till att plötsligt inte fattar någonting alls om hur man hamnade här!

Mycket tacksam för information

Dom kollar inte motortyp så det är lugnt bara chassinr stämmer och allt ser orginal ut som avgas, dämpare, bromsar, ic och sånt.

555_STI
2011-10-10, 08:57
Fixat och klar!

NickeH
2011-10-10, 18:29
Tack! Då känns det bättre. Är de hårda med coilovers? Vill iofs inte chansa, kanske bäst att byta oavsätt, tråkigt bara att behöva göra fyrhjulsinställning igen.

Coilovers kan gå gick bra i mitt fall men beror nog på hur tur man har. Är dom lila så syns det att dom är bytta och då blir det svårare :-)

Snilsson
2012-06-24, 13:17
Hej!

Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

Hur har ni gjort? d---0.o---b

NickeH
2012-06-26, 13:36
Hej!

Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

Hur har ni gjort? d---0.o---b

Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och "säkrast" är nog ändå kontanter.

Snilsson
2012-06-27, 11:37
Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och "säkrast" är nog ändå kontanter.

Jaså, det går att göra så? Jag har visserligen LF men det går ju undersöka närmare. :) Tack för infon!

Snilsson
2012-08-19, 09:27
Börjar dra ihop sig till en import nu så har några frågor till.. :D

Till att börja med, när man landat i England.. Kan man fixa en hyrbil från flygplatsen till den staden Imprezan står i och sen lämna den där eller hur funkar det? Tips på några bra firmor, hemsidor?

Sen är det pengarna, vart kan man ta ut ca 7000£ ifall man kör kontant? Eller om man för över med internetbanken och är där på helgen så tar det ju ett par dagar innan pengarna kommit över, kan man göra på något smidigare sätt måntro?

Vilka papper behöver man ha med sig och måste fylla i när man gör ägarbytet? Vet att jag måste ha V5C dokumentet men annars då?
Hur gör man med reg.skyltarna när man kommit till Sverige sen, slänga eller skicka tillbaka?

Sen ska man ju försöka ta sig tillbaka till Svedala också och har hört lite om en färja som går till Nederländerna som ska vara smidig och relativt billig. Återigen, tips på företag/hemsidor, andra resvägar osv?

Försäkring och reg. besiktning har jag listat ut men alla tips och råd uppskattas om allt annat! d---0.o---b

555_STI
2012-08-19, 22:26
Hello!

Man kan hyra en bil och lämna någon annanstans, brukar innebär en extra kostnad (så var det iaf sist jag behövde göra så), Europcar, Alamo, Hertz, Avis, bara att googla, men jag brukar använda :

http://www.skyscanner.se/

För där kan man jämföra.

Kan bli lite svårt att ta ut kontanter, eller så mycket kontanter som du kommer behöva på plats. Jag har hjälpt några på SSC tidigare, tre gånger har jag tagit kontant med mig till England och två gånger har jag fixat pengar till min engelsk konto och tagit ut på plats. Lyxigt att ha engelsk konto. Beror väldig mycket på bilen och säljaren, är det en dyr bil och en entusiast, så kanske du kan be att göra överföring, men de flesta vill ha kontant eller kommer inte lämna bilen över till dig tills att de har pengar (inte konstigt). Så kolla med din bank om de kan hjälpa med bra växlingskurs och fundera på att ta med kontant. En av säljaren var t.om skeptisk till kontant där fick jag ta pengarna till en bank i England och be dem plombera efter ha kontrollerat :) Var ärlig med säljaren och bestäm det som passar bäst, inte säker de vill vänta för en överföring.

Kontrakt skall man ha som beskriver vem som är säljare, köpare, bilen med chassisnummer etc, jag har en jag har använt några gånger, viktigt att du få med den hem för man behöver den till ursprungskontrollen. Försäkringspapper och allt man vill ha utskriven som t.ex båtbokning osv osv. V5 pappret skall du in princip ta hela med dig, vissa säljare har varit skeptiska till det. Du skall bara lämna en liten bit vilket de skall skicka in för att säga att bilen skall exporteras, man skall absolut inte skicka in ägarbyte om du inte tycker om att förlora mycket tid :) Jag har gjort HPI check på mina bilar, inte alla som gör det, men bilen kan ha varit stulen eller krockad, bra att kolla upp det om du vill verkligen regga in bilen. Och gamla reg-skyltar var det bara att kasta sedan, med min egen bil sökte jag en tillfällig registrering och då fick jag fina röda skyltar efter någon vecka.

Har provat lite olika, båt från Tilbury, Immingham direkt till Göteborg och även båt från Harwich till Holland och sedan körde hem. Plus några resor via Dover - Calais men utan nyinköpt bil :)

Det var smidigt med båten till Holland, vi åkte nattbåt också och kunde sova, räkna med en hel del bensin och att man måste även betala bro eller båt hem till Sverige sen. Nattbåten passade bra även för man kom fram till Hook of Holland tidigt på morgonen redo för resa :)

Jag kollade upp väldigt mycket innan och när vi var två i bilen så var det den bästa alternativ inkl restid. Man kan åka med fraktbåten http://freight.dfdsseaways.com/DFDS_ferries/ och den är inte överpris men man får räkna med att det tar väldigt mycket tid.

Du får skicka PM om du undrar något mer! :)

Börjar dra ihop sig till en import nu så har några frågor till.. :D

Till att börja med, när man landat i England.. Kan man fixa en hyrbil från flygplatsen till den staden Imprezan står i och sen lämna den där eller hur funkar det? Tips på några bra firmor, hemsidor?

Sen är det pengarna, vart kan man ta ut ca 7000£ ifall man kör kontant? Eller om man för över med internetbanken och är där på helgen så tar det ju ett par dagar innan pengarna kommit över, kan man göra på något smidigare sätt måntro?

Vilka papper behöver man ha med sig och måste fylla i när man gör ägarbytet? Vet att jag måste ha V5C dokumentet men annars då?
Hur gör man med reg.skyltarna när man kommit till Sverige sen, slänga eller skicka tillbaka?

Sen ska man ju försöka ta sig tillbaka till Svedala också och har hört lite om en färja som går till Nederländerna som ska vara smidig och relativt billig. Återigen, tips på företag/hemsidor, andra resvägar osv?

Försäkring och reg. besiktning har jag listat ut men alla tips och råd uppskattas om allt annat! d---0.o---b

Snilsson
2012-08-21, 18:31
Kan man önska sig ett bättre svar? d---0.o---b

Tror jag har koll på det mesta nu faktiskt, slänger iväg ett PM om det skulle vara något!

MegaMolle
2013-05-12, 22:34
Onekligen orättvist :)
Rullade också igenom idag med 3" rakt igenom, bränt massa pengar på att fixa tankstrypning men så kollar dom inte ens där.
De milen hem från Västerås var nog de lyckligaste milen jag kört! :)

Nu är det väl bara regga sig o fixa SMA till nästa säsong.

Lätt att vara efterklok men receptet på detta med tankstrypning är att man gör följande:

1: Ser till att man har massor med bensin i tanken.
(Går snabbast)
2: Åker till lokala macken ber om att få en trasig H4a lampa.
3: Slänger den i backen och stampar på den så glaset går sönder.
4: Klipper bort innerringen som håller själva lampan.
5: Öppnar tanklocket på sin bil och meckar dit denna tankstrypning. (kan vara lite mikkel)
6: En sträng bränsle tålig silicon eller pp flex på den och man har kommit undan med en 20 lapp max för en tankstrypning.

Sedan efter besiktningen river man bara bort den, man ska se till att bensin i tanken innan denna procedur för det kan ta en stund att tanka när man upptäcker att man är försenad till regg besiktningen och inte har mer än reservern kvar i bilen. :P därav punkt 1:)

Mvh

Nathan
2013-05-16, 11:07
As far as I understand,

Bilprovning can't ask you to add anything to or modify the car so long as you have an EU certificate of conformity and the specific part that they're bitching about is stock/OEM and not missing or modified, (with the exception of headlights that are pointed in the wrong direction).

Additionally if the car has been proven roadworthy in another EU country and that period of roadworthyness still exists Vägverket cannot deny you the roadworthyness certificate, I'd imagine that this even covers exhaust gasses and exhaust systems.

The below information comes from: http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/formalities/index_en.htm

The authorities in the country where you want to register your vehicle may first require it to undergo a roadworthiness test.

Nevertheless, they are obliged to recognise a roadworthiness certificate issued in another EU country.

Certificate of conformity

Issued by the manufacturer - shows that the technical characteristics of the vehicle meet safety and environmental standards. Can be either a European (EC) or a national certificate.

EC certificate of conformity - valid in all EU countries.

If your car has a valid EC certificate, national authorities cannot request any additional technical documentation - unless your car has been modified since leaving the factory (they can then require it to undergo a new approval).

National certificate of conformity - valid only in the country that issued it.

Generally for buses, trucks, vans, trailers and custom-built before May 2009 or vintage cars.

If your car is already registered and you move it to another EU country, the authorities in your new country will often require additional technical checks or certificates before registration.

Adsense Management by Losha