Visa fullständig version : Possum


meshwolf
2001-05-12, 00:12
Det finns alltså just inga Linkade bilar här då???
Konstigt, jag vet ju iafl 3 bara i Västerås.

/Pärra

LegacyLarsa
2001-06-06, 19:24
är det knepigt att installera?/lära sig?
Låter intressant.....
/LArsa

meshwolf
2001-06-07, 12:06
Inte alls bökigt att installera. Att byta ECU ska inte ta mer än en halvtimme. Att installera knocklink, lambdalink, 3-ports solenoid för turbotryck och turbotrycksmätare är däremot mest en fråga om vighet när man ska ligga under instrumentpanelen.

Det man behöver om man ska göra allt själv:

Detta är absolut nödvändigt för att kunna mappa själv:
PossumLink ECU
Tuning Module
LamdbaLink
KnockLink
Turbotrycksmätare

Om man vill ha ut det mesta ur originaldelarna bör man dessutom byta ut 2-ports solenoiden som sköter turbotrycket mot en 3-ports. Dessutom kan det vara trevligt med en serialLink för att kunna plocka ut map och mätdata ur ECU:n för analyser.

Det som är bökigt med link är att veta hur en bra map är/ser ut. Hur fet blandning man ska ha vid vilka turbotryck, hur tidig tändningen ska vara när osv. Sedan är det ju bara att konstatera att 2 identiska bilar kan ha rätt olika beteende med samma map vilket gör det hela ännu mer spännande.

Om man inte har tänkt sig att bygga om bilen hela tiden så är det nog bättre att satsa på ett Unichip, men om man vet med sig man har svårt att låta bli att stöka i motorn så är Possum prima eftersom man kan mappa tills fan hämtar hem en.

Jag råkade ladda 1.6 bar efter en liten vansinnesmappning, vilket resulterade i att jag slet sönder gaveln i mittre ljuddämparen (avgaset flexade för mycket när jag fick en boost cut-off) och jag är glad att det inte blev värre!

Jag har köpt hela kittet med allt som står skrivet här ovan och det har kostat mig i runda slängar 20'

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga!

/Pärra

loader2
2001-07-06, 13:19
Tjena Pärra

Kör också med Possum Link.

Blev nyfiken på det där med 3-ports solenoiden.

Måste erkänna att givare verkligen inte är min starka sida.
På vilket sätt blir det bättre med 3-portaren?
Och var sitter den?
O i fall det är värt det.. var köper man den?

mvh
/Johan

OzO
2001-07-10, 14:05
LAST EDITED ON Jul-10-01 AT 02:08PM (GMT)[p]Sitter på vänster sida i motorrummet på samma "vägg" som stötdämparen. Liten cylinder med 2 slangar...

Köpa 3-ports kan du förslagsvis göra direkt från [link:www.possumbourne.co.nz|Possum Bourne]

Kika också på [link:www.brdevelopments.com|BRD] och [link:www.scoobymania.co.uk|Scoobymania] för ytterligare info och försäljningsställen.

Sök på [link:bbs.scoobynet.co.uk|Scoobynet] efter 3-port solenoid om du vill veta ännu mer.

______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of...

SecretAgentMan
2001-07-11, 11:08
>Tjena Pärra
>
>Kör också med Possum Link.
>
>Blev nyfiken på det där med 3-ports solenoiden.
>
>Måste erkänna att givare verkligen inte är min starka sida.
>På vilket sätt blir det bättre med 3-portaren?
>Och var sitter den?
>O i fall det är värt det.. var köper man den?
>
>mvh
>/Johan


3-portssolenoiden styr wastegaten betydligt bättre, varför vet jag inte (måste jaga info), men skillnad är det, tidigare med 2-portaren var det svårt att få max laddtryck, nu är det nästan problem att hålla tillbaka det...

Det är inget man byter utan att ha tillgång till inställningsmöjlighet.
Sedan är det massor av trial&hopefullynofatalerrors som gäller... :D

Nedanstående tar jag totalt och urskiljninglöst mina händer ifrån, allt ni gör gör ni på eget ansvar. Det funkade på en bil jag hört talas om... ;)

Ställ ned känsligheten (WG Sens) till 1, så den reagerar långsammare.
Minska WG Base till 27-28 ...öka WG Base ett klick i taget och prova på alla växlar i olika varvtal och lastsituationer. Man vill ha snabb respons utan att den skjuter över mål...för lågt och den svarar slött...tag varning...laddtrycket beteer sig väldigt olika på olika växlar och i olika varvtalszoner.

WG RPM är lite klurigare...beror lite på avgassystem och hur bilen funkar...men där turbon börjar ladda är ungefär där man skall sätta detta värde (runt 2500 på våra små Muscimaschi-aggregat), är det för lågt kan man få problem med överladdning på högre växlar/lägre varv...öka då detta och testa igen.

När du fått till profilen, prova att öka sens ett klick och se vad som händer.

Originalmappen i Linken är vad jag kan förstå lite riskabel, en hel del förtändning i de högre laddtrycksraderna....och 230 kpa (19,5 psi) på de högre varven. Bad news för europaspecade Imprezor IMHO. Den går dock rejält rikt...

:D

Ta det varligt, och se till att du har koll på soppan innan du börjar labba.

/J

loader2
2001-07-11, 12:03
Tack för tipsen secret agent man

Finns det ingenstans man kan köper 3-ports solenoiden i Sverige?

Ja Wastegaten är lite klurig o få pli på.. känsligheten stod på 5 från början.. då började den ladda först vid typ 4800.. lite jobbigt.. har den på 7 nu.. börjar ladda rejält strax innan 4000.
Det var lite knackningar med originalinställningar. Har ställt upp soppan, speciellt på dom höga varven o då försvann problemen.

Får man be dig om en stor tjänst?
Skulle gärna vilja ha några siffor o jämföra med även om vi inte kör med samma luftfilter-avgas(Ferrita 3-tum, KN57i).
Om du har det nedskrivet skulle det vara skitschysst av dig om du kunde maila/faxa dessa.

mvh
/Johan

johan.gunnarsson@boforsdefence.se
fax.nr. 0586-85589

SecretAgentMan
2001-07-11, 12:33
Du kan handla solenoiden hos Subaruhandlaren, den är standardmontering på STi, och vad jag förstått äldre europa-Imprezor.

Skall se om jag har något artikelnummer hemma, återkommer...

Laddar den så sent???? Min landar på inställt laddtryck vid straxt runt 3k rpm (beroende på last, varvtal och växel)...något är inte rätt...hur ser laddtryckszonerna ut?
Vad har du för värden på WG Base och rpm?

/J

Perra
2001-07-11, 13:09
Ja, det borde inte vara några problem att få den att ladda fullt från ca 3000 rpm. Du (Johan) behöver DEFINITIVT en 3-ports solenoid. Skillnaden är att 2-portaren bara kan välja om wawstegaten ska vara öppen eller stängd medans 3-portaren kan reglera detta (nästintill) steglöst.

Mvh Perra


>Laddar den så sent???? Min landar på inställt laddtryck vid straxt
>runt 3k rpm (beroende på last, varvtal och växel)...något är inte
>rätt...hur ser laddtryckszonerna ut?
>Vad har du för värden på WG Base och rpm?
>
>/J


Link-ed!

loader2
2001-07-11, 13:39
Ser fram emot artikelnumret. Har snart semester så då kan jag hålla på o pula.

En dumfråga:
Är det bara o byta ut.. eller är det någe man måste tänka på?

Har inte siffrorna här på jobbet.. men jag har för mig att WGbase är 33 och
varvtalet 3100

Den börjar ju ladda innan 4000.. men jag vill inte köra fullt tryck från början.. håller mig på 1 bar.. o stiger upp till 1,2-1,3 vid 4000

SecretAgentMan
2001-07-11, 14:47
LAST EDITED ON Jul-11-01 AT 03:02PM (GMT)[p]3-ports WG solenoid art.nr 16102AA013

:)

Kontakten passar inte, du behöver löda (det är bara +12VDC och jord..), och du behöver få tag på silikonslang med 4mm invändig diameter (köp en meter), använd *inte* någon vanlig mjuk gummislang.

Annars passar fästena direkt, bara att skruva.

http://213.100.74.218/data/mods/link/3-port_solenoid.jpg
Tack Pete Croney för bilden....det är hans vita (maxade) RA jag fotat lite i... :D

1. Turbotryck in....från pipan ut ifrån turbon, restriktorn skall sättas ett par cm från denna pipa (i slangen naturligtvis).

2. Wastegatestyrning, en slang från denna till wastegateklockan.

3. Returluft tillbaka till insuget.

Den nyinköpta silikonslangen använder du på trycksidan (1), det andra trixar du ihop genom att återanvända diverse kopplingar. :) Restriktorn sitter idag i en av de korta slangarna från T-kopplingen, "kläm" ut denna med en tång (försiktigt). Skippa klämmorna och kör med rejäla kattstrypare, aka buntband. ;)

/J

loader2
2001-07-11, 15:09
Får verkligen tacka o bocka för monteringsanvisningen o art.nr!!
Slipper man slita sitt hår i onödan.

mvh
/Johan

SecretAgentMan
2001-07-11, 15:15
Boforsdefence...?

Mao så ses vi i helgen på Gelleråsen? :D

/J

loader2
2001-07-12, 08:06
Det är på lördag va?

Taskig planering o sproilans ny flickvän :7 placerar tyvärr mig i Karlstad i helgen...

:-(

SecretAgentMan
2001-07-12, 08:16
Kraftigt snedvridna prioriteringar...

:D

loader2
2001-07-12, 09:34
:-)

jo jag vet.. dessa fruntimmer

Vill inte verka tjatig.. men går på semester snart..
O då har man äntligen tid o pula med bilen.. om inte fruntimret stör för mycke d.v.s.
hade du några mappningssiffror nedskrivna?

/J

SecretAgentMan
2001-07-12, 10:32
Jag vill tyvärr inte sprida mappen då jag fått hjälp att mappa min bil av en god vän i England, känns som jag utnyttjar honom om jag börjar sprida den mappen....nästa problem är att den kanske inte alls passar i din bil, beronde på små små skillnader i motorer, avgassystem osv.

Jag vet dock att hos vissa finns tankarna finns att leverera grundmappar, med tips och råd, det kanske i sin tur mynnar ut i att det dyker upp någon liten firma som pillar med Possum Link i Svedala.

Det är extremt känsligt, gör man fel pratar vi motorrenoveringar, kan bli dyrt.

Än så länge är detta *väldigt* nytt för alla, med tiden kommer erfarenheter.

:)

/J

loader2
2001-07-12, 12:21
JO det kan jag förstå.
mest att man ville ha någe o jämföra med.

Men en helt annan fråga.
Kör du med original tändstift?

Ute efter benämningen på NGK-stiften som ProSpeed använder.. men dom har semester nu.

SecretAgentMan
2001-07-12, 14:52
Japp, kör med originalstift, skall dock inhandla HKS iridium så fort budgeten återhämtat sig efter chocken från Englandsresan. :D

/J

GT_PG
2001-08-09, 17:56
LAST EDITED ON Aug-09-01 AT 05:59PM (GMT)[p]Hej

Om jag bestämmer mig för att åka till Trollspeed och greja lite - kan det vara klokt att inhandla en "3-ports WG solenoid art.nr 16102AA013" eller är det bara till era ecu:er???

Mvh Philip

SecretAgentMan
2001-08-09, 22:50
Jag tror inte att Unichip använder originalsolenoiden över huvud taget.

:)

/J

Evildead
2002-03-13, 20:28
Om man nu inte vill pilla med ett LINK system,
e det Unichip alternativt Kvarnis chiplösning som gäller?
Någon som har erfarenhet av dessa båda? För och nackdelar, vore najs att veta.

-Chrille

corny
2002-04-02, 19:23
Vart bör man lämpligast ansluta en
laddtrycks mätare för att få rätt siffror?
Det verkar som det blir mycket slangar och
t-kors osv på trycksidan om man vill ha
ställbart tryck.

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Beroende på årsmodell, har du en 99-00 så sitter det en liten ensam gummifnutt på insuget strax bakom generatorn. Den är bara att dra bort och koppla tryckslangen på utan skarvar och annat krafs.

meshwolf
2004-06-10, 20:40
Någon som har erfarenhet av Link här i Sverige? Tänkte då mest med skillnaden i temperatur mellan sommar och vinter, varm och kallstarter osv.

/Pärra

Adsense Management by Losha