Visa fullständig version : Vilken Turbo?


Evildead
2002-05-23, 21:30
Hej

Funderar på ett kullagrat alternativ...skall kunna hålla
1.3 upp till 6500 åtminstone

Förslag? vad använder ni som bytt?

-Chrille

OzO
2002-05-24, 09:26
VF23 eller VF24 skulle jag rekommendera. VF24 laddar något tidigare. Båda klarar stadiga 1.3 bar. Finns rykten som säger att VF22 är alldeles för svag (i konstruktion alltså...).

Själv kör man ju en elak hybrid! }>

______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|--¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤--]
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif "It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Evildead
2002-05-24, 17:26
Måste man gå på IHI:s varianter, visst
finns det andra märken som passar 'bolt-on' vill jag minnas.
är 23, 24 kullagrade?

Kvarnis
2002-06-03, 19:17
Eller varför inte en VF34 :), lär ju funka.
Med tanke på att min VF30 :7 funkar alldels yperligt och och 34:an är en kullagrad dito :p.

Beror iofs på vad man är ute efte..r men för att håla 1.3 bar när du närmar dig 7000rpm så bör du nog titta på en VF23 eller VF34, tror att VF24 börjar slita lite ont...om man inte har en FMIC då dock ;).....kommentarer Dr.J ..:D

/Kvarnis

SecretAgentMan
2002-06-03, 22:13
24:an som jag åker med börjar tappa vid 6500 om man ligger på 1.3 bar...jag droppar därför mitt laddtryck där till 1.2...och 1.15 vid 7000 rpm.

Det beror alldeles på vad man är ute efter...mycket attack långt ned, tungt mellanregister eller toppeffekt.

Men en 23:a/30:a sitter 'la inte fel...

/J - med bra priser på aggregat...

Subaru - The Beauty of All Wheel Drive

Banträffsansvarig SSI

omar
2002-06-04, 06:51
Störst e bäst :) därför ska ni köra vf22
Mvh Omar

Bad_Mujo
2002-06-04, 09:37
Måste du ha en kullagrad?

Det finns en hybrid som bygger på original turbon (TD04)

Kvarnis
2002-06-04, 19:07
Skulle nog passa mig för VF22'n,
dom är inte direkt starka i konstruktionen :'(.
Och behöver du inte kullagrat så funka som sagt en VF30 :D

/Kvarnis

Evildead
2002-06-05, 09:40
Jag är lite osäker på kullagrad eller inte,
det skall ställas i relation till driftsäkerhet-prestandahöjning mot prislapp.

Är en kullagrad dito känsligare än en standard?

Hellre en turbo som orkar med 1.3 vid 6500, skall ligga mitt i verkningsgraden
bara för att slippa temp höjningarna. Ingen idé med en just för snäv turbo som iof klarar 1.3 men bygger onödigt mkt värme bara för att den ligger i övre gränsområdet för verkningsgraden.

Var hamnar vi nu då?


-Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa

Kvarnis
2002-06-05, 17:31
LAST EDITED ON Jun-05-02 AT 04:36PM (GMT)[p]Har för mig att VF23 producerar lite mer värme än en VF30 vid samma laddtryck ... med både klara av 20PSI @7000RPM

Men byter du till en FMIC så kvitar väl det...
För att hitta en turbo som ligger mitt i verkningsgraden vid 1.3bar så lär den bli rätt så stor... , och då kommer inte org.Ic att kunna flöda tilläkligt ändå, vilket den ändå inte kan ;)

omar
2002-06-05, 20:03
Vet ni säkert att vf22:an e svag i konstruktion(av egen erfarenhet) eller e det bara rykten som säger det????
Vi lär ju få veta det när jag ska pressa den med ALS:en på :)
Omar

OzO
2002-06-06, 09:38
Jag har bara hört ryktesvägen och alltså kan man klassa mitt inlägg som onödigt (eftersom jag inte ens vet var ryktet kommer ifrån). Sorry.

Är det någon som vet vad impellern är gjord av? Keramisk eller? Håller precis på att läsa min bok om turbos. Så snart har man väl lärt sig nåt då... :D

En sak är säker: byt inte turbo om du inte gör något åt mappningen.

______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|--¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤--]
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif "It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Evildead
2002-06-06, 11:27
Hej

Jo, klart jag mappar om, sen får vi se hur nödvändigt det
blir med FMIC, borde ju rimligtvis producera svalare luft jämfört med std agget i dagsläget :-)

Grenrör i helgen iaf...portning samt ny up-pipe...tills man ids köpa hela grnröret

-Chrille

omar
2002-06-06, 19:13
Man vet aldrig det kanske e sant att vf22 e svag,vi får se då j****r blir turbonetics T66 minst :)
Vad tror ni att man kan ligga på i laddtryck med orginal stakar och vf22
fritt fram att spekulera
Mvh Omar

Kvarnis
2002-06-06, 19:18
Kan ju inte tala av egen erfarenhet ...men
det är bara att läsa på olika forum om div VF22 som har F.U.B.A.R :(

Det här var den senaste jag såg
http://www.i-club.com/forums/showthread.php?s=3c136e3dff8298775597c041ce89346f&threadid=193670&perpage=25&highlight=VF22&pagenumber=2

ganska lånt ner på sid 2.

Lite synd... annars är ju VF22 en riktigt gammal hederlig turbo ;)

/Kvarnis

ps. Ska bli kul att höra vad du kommer att få för resultat Omar :)

SecretAgentMan
2002-06-06, 19:22
Jag skulle inte ladda mer än 1.3 till att börja med...skall du ladda mer...gör det i mellanregistret...men jag antar att Prospeed skall hjälpa dig, de är kompetenta pöjkar...blir nog bra det där. ;)

/J

Subaru - The Beauty of All Wheel Drive

Banträffsansvarig SSI

Dawn
2002-06-13, 12:04
>Måste du ha en kullagrad?
>
>Det finns en hybrid som bygger på original turbon (TD04)


Är det Garrets TD04 som du syftar på?

I så fall finns den monterad på diesel motorer också, och jag råkar ha en sådan liggandes. Har inte tänkt på det. Kanske skulle ta och testa om den passar...

Bad_Mujo
2002-06-14, 07:43
Dawn:Nix Mushibushis TD04 som sitter original på MY?? - MY01?

Kvarnis
2002-06-14, 17:04
vad blev det för ny Turbo då SAM ..nått från R19KET kanske ...;):D }>

/Kvarnis

Phoenix
2002-06-14, 18:26
Jag har införskaffat en VF24 iaf, setupen blir följande:

IHI VF24 kullagrad turbo
PiperX konfilter med framdragen kylning
Legacys chargecooler med kylare från nån sporthoj ex R1 + extra vattensamlare
uppgraderade spridare + soppapump
4,5" oval tratt ifrån turbon, 3" downpipe, rackekat, 2,5" efter med supersprint dämpare
Mappning blir troligen Unichip
eventuellet sinterkoppling

Jag räknar med och ligga på 300hk i ett brett register, hur låter denna kombination?

SecretAgentMan
2002-06-14, 19:39
Hemlis vet du Kvarnis....men den kommer att hälsa på R19KET i ett senare stadie (när budgeten ser lite bättre ut). ;)

/J

Subaru - The Beauty of All Wheel Drive

Banträffsansvarig SSI

omar
2002-06-14, 19:51
Phoenix:
Du behöver inte uppgradera spridare för att nå 300 häst,spara pengarna isstället.Det finns folk som haft 350 häst med orginal spridare MEN kraftigare soppapump.
Annars blir ditt hop-plock jättebra tror jag.
Mvh Omar

Phoenix
2002-06-14, 20:47
ok, tack för infon Omar

Kvarnis
2002-06-14, 23:13
Trevligt :) :D tänkte faktisgt att min skulle det oxå..när det finnes tid & $ över..
Rannochs IC ser i alla fall ut att bli min :p.. dock blev jag blåst på linken :(

Wiklundh
2004-03-16, 15:07
Japp VF23 och VF24 är kullagrade.

Adsense Management by Losha