Visa fullständig version : "Lätt-trima"


Todos
2002-10-22, 17:20
Todos
Varför? går det inte att lätt-trima en std 2,0 RX-motor på 125 hkr?
Det är ju i grunden samma motor som GT-en?
På den tiden jag racade Volvo B18/B20 var det ju ganska lätt och billigt
att "små-trimma".
B-18 borrade man till B-20, bytte kam, ökade kopressionen,hårdare ventilf-
fjädrar,lättade svänghjulet, bytte förgasare från SU-Weber,samt ej att
förglömma ökade man avgasarean.
Och vipps så hade man 20-30 hkr extra.
Någon som har ett tipps till min 99-a 2,0 RX?
Förutom att byta till GT.

Niklas
2002-10-22, 17:45
>Förutom att byta till GT.

Doh! ;)

Byta avgas till 3" ger ju en hel del på GTn vad jag förstått, hur är det på RXn?

http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru - All we'll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

Subbahenke
2002-10-22, 17:56
Köpa en gammal Legacy turbo istället??

Mvh Henke

Todos
2002-10-22, 18:17
Todos
Haft en Legazy redan innan Imprezan. Dessutom gillar jag kombicupen
´jag tycker att den har "häftigt" stuk.
Föresten såg jag att den nya Forresten är bygd på Imprezachassie med en
2,0-a på 125hk alternativt en Turbo på 175hkr.
Verkar vara ett lagom trim för mig.

eric.u
2003-07-25, 11:54
Välkommen i RX ligan.. haha..
Åkt RX i 3 år nu. och jagat trimm lösninger från höger å vänster..
Det finns bot, men de kostar flis.
Fast till å börja med, RX kombi å har 135hk, å sedan 125, det är en ren chiptrimm från fabrik. så att det finns 10hk+ att hitta hos någon som kan chipptrimma den rätt.. avgassystem finns att beställa från australien som är varvat 2" till 2,5" har jag för mig. 3" är för stort, inte tilräckligt motstånd för sugmotorn.
sen finns de ju "grosso" trimmet, kompressor konvertering, som jag helst skulle vilja göra själv, men de kostar cirkus 60K.. Så vitt jag vet rullar ingen kompressor RX is verige å de vore ju tufft att vara lite själv om det.. man kan söka på MAD MAX, dom har gjort en RX kompressor i tyskland, dom tyckte till och med dom föredrog den att köra framför GTn.. får cirka 190hk.
Sen har har du ju lustgasen NX stage 1, från 35-50-75 hk till.. fast de kostar i drift.. mmm..

Eller så gör man som jag, svetsar på en Otto racing dämpare å låtsas att det är minst 50hk till i bilen.. :)

Luzifer
2003-07-25, 12:58
På måndag åker bilen till avgasteknik för ditmontering av 2.5" mellanrör så de passar med mitt slutrör, bilder kommer på måndag, skönt att bli av med ärtröret i baken. :9 :9

eric.u
2003-07-25, 14:58
låter kanon det..
min dämpare åker på imorn om operationen går smärtfritt.
och ev. byts katten bort mot något lämpligare mindre flödesdämpande rör.. mmm..

GrizzlyBear
2003-07-25, 21:30
Jo, att byta avgas gör en del. Det kan jag intyga. Den är mycket piggare i de övre varvtalsregistret. Dessutom gick bensinförbrukningen upp med nästan en halv dl. milen! :( Kanske beror på att man gasar mer nu för att få höra det där trevliga mullret... :)
Mitt är byggt på bilen av Avgassystemet AB i Bromma. Allt bakom katten är bytt till ett 2,25" system med två dämpare. Fick betala 3100kr för det :)

Ang. det där med kompressor så har de slutat sälja dem av någon anledning. Jag har redan kollat det ;)
Dessutom är det bara 150hk kittet som är godkänt, i Tyskland iaf. Tror dock att det blir problem med bilprovningen här i Sverige även med det kittet. Annars vore det ju väldans trevligt :9

//Björn

Ghoofy
2003-07-26, 08:29
Jag skulle titta mot usa, där har dom trimmat RS moddellen i massor av år.
Visserligen är det en 2.5liters motor, men avgas, insug osv är troligen samma, Subaru är duktiga på att använda samma komonenter i hela modelprogrammmet...

http://forums.nasioc.com/forums/

/Ola

eric.u
2003-07-26, 11:47
Känns som att man gör nåra små sjusteringar på RXén mest för att hålla intresset för den vid liv då man inte har möjligheten att äga en dyrare bil. så blire lite småtrix varteftersom till tiden är mogen att införskaffa något riktigt.. antingen en impreza turbo eller något från audi.

mmm...

SecretAgentMan
2003-07-26, 11:48
Ja...gillar man inte att svänga kan man ju alltid köpa en audi och starta en karriär i rattlås. ;)

/J

Luzifer
2003-07-26, 12:08
Ja och bor man i Uppsala och vill ha något med AB G.Person att göra så kan man oxå köpa sig en audi. :-(

eric.u
2003-07-26, 16:55
hahaha :) psst.. *audi* ser hur folket flyger upp.. :)

jag gillar inte mina vibrationer jag har i bilen...
helt nya fälgar å däck å den vibrerar i motorvägsfarter.. ruskigt irriterande, någon som vet va de kan vara ??

och sen dom här bussningarna jag såg för 2500:- verkar de som bra investerade pengar??

eric.u
2003-07-26, 18:33
mmm.. hissa upp bilen idag hos polarns verkstad å skulle fixa dit dämparen var det tänkt, men de får bli en annan gång, måste fixa lite rörbitar först som vi kan fixa ihop... eller så åker jag till bromma avgas där o´som någon var hos, lät ju prisvärt med 3100 för nytt från katt å bakåt... mmm... nu blev de jobbigt.. e ju kul att göra själv jue.. mmm..

GrizzlyBear
2003-07-28, 03:32
>eller så åker jag till bromma avgas där o´som någon var hos, lät ju prisvärt med 3100 för nytt från katt å bakåt... mmm... nu blev de jobbigt.. e ju kul att göra själv jue.. mmm..


Jo, att det vore kul med nåt hemgjort var min tanke också :) Byggde ett eget med Simonsdelar.
Men efter att ha åkt till jobbet (3 mil motorväg) några gånger och varit helt slut i skallen av mullret varje gång så tröttnade jag och lämnade bort bilen till Avgassystemet för att få ett schysst system istället.
Är som sagt helnöjd med resultatet. Dock så måste man beställa tid om man vill ha ett system byggt. Har inte telefonnummret i huvet, men kolla deras hemsida www.avgassystemet.se om du tröttnar på att bygga själv.
De verkar vara ganska flexibla där så om du kommer dit med din dämpare och säger att du vill ha den monterad så kan de kanske fixa det. Då kanske du tom. kan klara dig på mindre än 3000kr. Ring och hör med dem.

//Björn

eric.u
2003-07-28, 07:01
vad fick du för dina 3000:- ?
allt från katten å bakåt i 2,5" ? och ny ljuddämpare ? vad var de för ljuddämpare åså ? märker du någon skillnad på motorn? och ljudet hur blev det? nyfiken nyfiken :)

Luzifer
2003-07-28, 10:04
Jag fick tag på ett begagnat Supersprint sistarör 2,5" för 1500:- sen bygger U-A avgasteknik ett nytt mellanrör från katt för 500:- så jag har nog kommit undan billigt. :9

eric.u
2003-07-28, 10:11
har du bild på ditt system som dom i bromma byggde? dubbla dämpare? det e ju kaxigt..
du har kvar katten alltså, funderar på att testa å ta bort katten, kanske spinner ännu mer då, idag blir de besök i bromma ska prata lite med dom..

Eric

eric.u
2003-07-28, 16:39
mmm.. var ute på avgassystemet idag.. visst var dom trevliga åså. Men jag tycker de är tråkigt när en firma är så beroende av en person att när denne är på semester så kan man inte ta emot beställningar som man gör i vanliga fall, personalen hade blivit tillsagd att dom inte fick ta emot beställningar utanför originalsortimentet tills han kom tillbaka.. om 3 veckor..
tyckte de verkade väldigt konstigt.. de som jobbar där står ju å meckar avgassystem hela dagarna dom måste väll oxå veta hur man gör ett litet enkelt system till imprezan lika bra som den som är på semester? mmmm. tyckte de var lite tåkigt.. mmm, aja, bara å vänta.

tjo

GrizzlyBear
2003-07-28, 21:10
De byggde mitt i 2,25" har jag för mig han sa. Är tydligen ett amerikanskt mått och eftersom de först och främst håller på med amerikanare så blev det så. Han sa att 2,5" ändå är lite i största laget på en sugmotor. Det blir för lite motstånd.

Förutom rör fick jag en avlång dämpare framför bakaxeln och sen en rund slutburk bakom bakaxeln. Den främre dämparen är dessutom röd, precis som bilen :)

>har du bild på ditt system som dom i bromma byggde?
Bild på en något smutsig slutdämpare finns här: http://grizzlybear35.tripod.com/pages/Avgas.htm
Bild på mittdämparen finns här: http://grizzlybear35.tripod.com/pages/Avgas0002.htm

>märker du någon skillnad på motorn?
Visst märker man lite skillnad. Den varvar mycket villigare nu. Vet inte om det ger någon effektökning, men det är mycket roligare att köra nu iaf. Ljudet är ganska massivt. Kan vara lite jobbigt att åka på lite längre turer. Men man får dra på stereon lite så funkar det :)

>funderar på att testa å ta bort katten, kanske spinner ännu mer då
Tror inte att det gör någon större skillnad. Bara massa jobb när du måste byta tillbaka till original innan besiktningen.

BTW, Trist det där med besöket hos Avgassystemet. Märkte av det då jag var där också. De hänvisade mig till en speciell kille då jag var där också. Men jag behövde bara vänta i 5-10 min innan han kom in.

//Björn

Luzifer
2003-07-28, 22:09
Sådär nu var systemet på plats,skönt att slippa ärtröret. :9 :7

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi641&id=Avgas4_1

eric.u
2003-07-29, 19:00
tjohoo. kul kul att de är några rx som fixar lite...
jag ska nog satsa på att plocka på min dämpare som jag köpt, den ser lite annorlunda ut mot de ni satt på...

kan luzifer beskriva sitt sytem lite närmare och hur du märker av det.. va de kosta..

med tanke på katten, så finns de en racekatt att beställa från mrt australia.. har för mig att jag fick pris från dom som har impreza shoppen.. cirka 3000 för katten bara.. men då skaren fixa besiktningen oxå..

mmm.. dom hade ett helt komplett system för cirka 7000 men de var dyrt tyckte jag..

Eric som förhoppningsvis på fredag lirkar med svetsen och får dit skiten.. :) sen ska jag lägga upp några bilder oxå..

eric.u
2003-08-06, 16:39
mmm nu bär de av till UA avgasteknik den 26e för montering och sjustering av mitt avgasflöde :)
har klubben några rabbater där? ska kolla..

:) :-)

Luzifer
2003-08-06, 18:59
Du får hojta till då så får ja komma ditt o ljuga lite. ;-)

eric.u
2003-08-06, 19:30
tjo ;) jag ska lämna den på morgonen jag jobbar ju den dan men får dispans att lämna av kärran på morronen.. men sen när jag ska hämta den kanske vi kan racea lite :) *S*

blir väll framåt kvällen skulle gissa på cirka 6 tiden den 26 tisdag på uppsala avgasteknik..

;-)

Blocken
2003-08-07, 00:11
>och sen dom här bussningarna jag såg för 2500:- verkar de som
>bra investerade pengar??
>

***

Otroligt bra investerade pengar till en RX med 125 hästar. ;)

/Anders

eric.u
2003-08-07, 01:17
de jobbiga är att man vet inte om du bara driver me mig eller om de faktiskt är det..

Perra
2003-08-07, 16:47
Klart att du INTE ska slänga ut 2500kr på nya bussningar! För bövelen, Eric, sätt in pengarna i en fond eller nåt så du kan köpa en GT nån gång. Fattar du inte att Bloken driver med dig? Ironin rann ju om hans inlägg. :D :D :)

Mvh Perra

SecretAgentMan
2003-08-07, 16:54
Jag håller med Perra, spara slantarna tills det blir dags för en GT.

/J

eric.u
2003-08-07, 19:26
suck.. kan inte någon skänka sin gt till mig.
just nu är den väldigt långt bort i min värld.
suck...
nån som vill ha en delägare? *ler*

;(

ExOrdis
2004-06-10, 21:40
Precis som Todos säger gäller det att gå upp i cylindervolym,
se över flöden, anpassa kammar med lyft och duration.
En kraftigare tändspole och hårdare tändstift samt en mappning.
Alternativt turbokonverterar man före eller efter en vassare "botten"
är på plats, allehanda småtweaks inräknade. Sedan är det ju bra att anpassa bromsar och fjädrar/dämpare efter den ökade effekten så i slutändan är det förmodligen billigare att köpa ett annat utgångsmaterial istället.
Allt är givetvis beroende på tillgången av material(pengar), kunskap,
lokaler(utrymme), hjälpsamma vänner, förstående flickvänner/fruar och TID.

/K

Todos
2004-06-10, 21:40
Todos
Jorå att byta avgassystem hjälpte ju även på två-taktare,
Men en av orsakerna till att jag inte sattsade på GT är ju skatt och försäkringen,om jag har förstått det hela rätt så straffbeskattar man alla
GT-bilar WW-golf, PeugotGT osv?
Jag betalar idag vägtrafikskatt 989:-kr helförsäkring med accistans 3986:-kr.
I helårspremie!
Jag börjar närma mig 60 bast men älskar att gasa fortfarande och jag tror att
jag skulle få problem med 220-300hkr. och som sagt licensen-:)
Dessutom räknar jag med att stayla för mellanskillnaden på premien.

Adsense Management by Losha