Visa fullständig version : Typgodkännande?

Allan
2002-08-23, 16:07
Blev stoppad av hallandspålisen strax norr om falkenberg. Eftersom jag körde lagligt och bilen var i toppskick hade de inget att klaga på..förutom...vingen!

Efter han kollat upp mitt körkort med centralen och troligtvis om bilen var stulen så följer konversationen:

Pålis1: Har EEG nummer på vingen?

Jag: öhh va?

Pålis1: Jag du fattar väl att vingen inte är tillåten och måste därför ha ett särskilt intyg.

Jag: Men asså bilen är original och leveraras så här från fabrik.

Pålis2: Omöjligt! Vad tror du händer om du kör på någon och han eller hon fastnar med armen eller huvudet i vingen? Vi gör inte det här för att jävlas utan det handlar om trafiksäkerhet!

Jag: Jaha ?

Pålis1: Seså! Har du inte ett typgodkännande på vingen så blir vi tvugna att utfärda en order om besiktning. Du kommer få papper på posten nästa vecka...

Jag: Jo jag har ett typgodkännande..*och visar upp reg beviset* Och förklarar att bilen är tygodkännd MED originalvingen som sitter på.

Pålis2: Jaha! Men varför har du då inget eeg nummer eller stämpel på vingen?

Jag: *Lång Suck* Tyvärr så kan jag inte hjälpa er ..Här är nummret till IM, ring till dem och kolla.

Måttligt irriterad får jag till slut åka därifrån! Asså var är detta för jävla fasoner? Någon annan som råkat ut för något liknande?

På väg hem till blekinge så körde vi inom helsingborg och hälsade på IM. Fick för övrigt ett väldigt trevligt bemötande. Förklarade min historia för en tekniker och han bara skakade på huvudet. Men jag fick iaf ett typgodkännande på vingen på papper som jag gladeligen ska vifta under näsan på pålisen nästa gång.

Dawn
2002-08-23, 20:55
Ja si du , de poliser i Halland är väldigt kinkiga.
Bra att du fick pappret iallafall.
/Dawn

Allan
2002-08-29, 17:25
Fick ett brev idag från Hallandspolisen...

så här stod det..

text inom parantes () är mina kommentarer

--
TIll FORDONSÄGAREN TILL DZB 427

Efter fordonskontrollen i Falkenberg 020822 har efterforskningar skett beträffande Din monterade spoiler på bakluckan. Kontakt har tagits med bilfirman varifrån bilen en gång sålts. Framgick av bilens handlingar. Tfn 033-255530. Kontakt har jag också haft med importören och den där ansvarige i sådana här frågor. Tfn 042-490 490 0. Vid båda samtalen far jag liknande svar. Dessa säger att en av tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt (håll i er nu) PRODRIVE och att detta då skall vara instämplat i plasten på aktuell spoiler. Dessa godkända (haha) spoilers är då av eftergivligt material av i händelse av inträffad olycka. Detta eller märkning av spoilern kunde vi ej finna beträffande Ditt fordon. Nu måste bilen inställas till bilprovningen senast 020922 med eller utan spoiler. Böter för att köra med otillåten utrustning är 300:-. Denna del är för närvarande inte aktuell.

Hälsningar

<Namnteckning>
Stig Henriksson,Insp
Trafikpolisen,Fbg.
--

Vad säger man om ett sånt här brev? Dags att skaffa en prodrive vinge då och bli laglig då eller ?

Jag blir så trött..

Lasse
2002-08-29, 17:35
Hahaha, inte lätt att vara laglig. Man måste helt enkelt bygga om sin bil för att få köra på vägarna, löjligt! Man slutar aldrig att bli förvånad. Stå på dig bara så ordnar det sig.

LegacyLarsa
2002-08-29, 19:29
Ta och dra i väg ett dussin dussin (12 x 12) fax på ditt godkännande från im till farbror blå, sen kan du ju skicka en räkning på drivmedel och förlorad arbetsinkomst till farbror blå, när du varit och "inställt bilen på bilprovningen"

/Larsa

P.S.
Byter IM ut alla originalvingar till en prodrivevingar då originalvingarna inte är godkända(enl. ovan), eller är våra bilar rentav inte helbilgodkända?

D.S.

SecretAgentMan
2002-08-29, 19:41
LAST EDITED ON Aug-29-02 AT 07:42PM (GMT)[p]...han skulle fått tuppjuck om han fått sätta tänderna i Silverpilen. :D

Det är fanimig otroligt vad de (den svenska poliskåren) blåser sina knappa resurser på småskit och oväsentligheter, och i detta fall ren idioti.

x(

Åk ner på stan en sen helgkväll med allt som hör därtill....inte en på-lis i sikte, men bege dig till ett öde industriområde där det rejsas lite, så får du se halva kåren på plats.

...eller rent av ge dig ut på en liten mysig landsväg en solig söndageftermiddag, då kan man ge sig f-n på att man får heja på minst 3 st. väl-(mal)placerade hastighetsövervakningar.

Jag gillar INTE Påliser.

/J

Subaru - The Beauty of All Wheel Drive

Banträffsansvarig SSI

Mange
2002-08-29, 21:26
När min vinge vart stulen så tänkte jag fixa en prodrive vinge.

Men det går inte att få tag på. Ringde runt till 5-10 olika subaru verkstäder och frågade, fick samma svar från alla. Att prodrive vingen inte säljs längre. Dom har slutat med produktionen.

/Mange - snart med vinge

dlehtihet
2002-08-29, 21:26
Allan,

Menar du alltså att du blev stoppad med orginalvingen på (dvs STI v. 4 varianten)? 8-()

M v h

Daniel

Allan
2002-08-30, 09:32
Daniel,

Jag vet inte vilken version eller så men jag blev stoppad med denna vingen..

http://blekinge.streetcars.nu/bilar/aolsson/aolsson3.jpg

Niklas
2002-08-30, 10:00
Vilken tur att man skaffat vinge med PRODRIVE stämpel på! :D

Fy vilka ruttna typer alltså. Har de inga andra att bråka med så hoppar de på oss hederliga! Hur skall en gående kunna få tag på en orginalvinge i farten? Omöjligt ju! Värre är det med STi5, 6 eller Prodrive...

Otroligt sjukt! Men det bästa är ju att du har rätt Allan, så du slipper köpa mindre vinge! ;)

Subaru - All we'll drive!

OzO
2002-08-30, 10:02
Livsfarligt!!! :o

Att åka omkring med en orginalvinge så där?!?! Att du inte skäms, tänk vilken skada fotgängare kan få av en sån där! Nä, fy för Subaru & IM för att dom sätter på orginaldelar på en bil vid tillverkning... och sen har dom mage att helbilstypgodkänna den!!

;););)

Ja se siloPer... :rolleyes:

Stå på dig! Ring IM!

http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|The Blue Pile Of... Cr@p!] ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

"It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Allan
2002-08-30, 11:08
Det tråkiga är att jag måste göra en kontrollbesiktning som kostar en slant. Inte för att jag inte har råd eller så men det är en principsak. Och det innebär ju i princip en helt ny besiktning, asså hela rubbet. Jag begriper inte varför de lät mig "att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts" för det alternativet fanns på det "flygande inspektions beviset"

*dubbelsuck*

dlehtihet
2002-08-30, 14:35
Hej Allan,

Jag tycker att vissa saker är väldigt skrämmande i din berättelse. Självklart är det för dj-vligt att du måste ta dig tid och lägga ut pengar i onödan för detta. Också väldigt märkligt är att IM (importören) säger att en vinge ska vara stämplat "Prodrive" för att vara godkänd. Har de inte märkt under de 2 år som imprezan såldes med sti v.4 vingen att den såg ut som den gör på din bil (snygg rackare förresten :)). Vet inte vad de röker i Helsingborg, men lagliga preparat kan det ju inte vara (först skicka typpappren till dig och sen säga något helt annat till polisen????????).

Har du faxat typgodkännandet till polisen?

M v h

Daniel

Robban25
2002-08-30, 17:10
Det lär nog inte bli tal om en hel besiktning utan bara en efterkontroll där man tittar på felen som polisen har skrivit upp.
Kan omöjligt tänka mig att polisen har kryssat i att du ska göra en hel besiktning endast för vingens skull.

Kolla ditt papper som du fått av polisen, där står vad som skall göras på bilprovningen.

Ps. Jag jobbar på bilprovningen så jag vet hur dom brukar göra. Ds

BlåSubbaiSkåne

Sso
2002-08-30, 18:04
Den här historien är ju så skrämmande att pressen borde få reda på det hela, av nån underlig anledning brukar polisen dra tillbaka såna här idiotier då... Stå på dig!

Allan
2002-08-30, 20:57
Robban25:

Jag ringde och snackade med bilprovningen. De sa att om det står på pappret att bilen ska kontrollbesktigas så gör de en totalbesiktning. Nåväl.. ringer till polisens trafikavdelning och förklarar min story. Jag undrar varför jag måste göra en kontrollbesiktning och varför det inte räcker med att jag visar upp bilen för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts. I mitt fall skulle jag ju bara visa upp ett typgodkännande så skulle saken vara ur världen. Fick till svar att det har de inte resurser med och de ser VÄLDIGT allvarligt på att köra omkring med spoiler av otillåten typ. Vid vissa flygande inspektioner kan de dela ut 2x och det innebär att man själv avhjälper felet och sedan kör man på som vanligt. Om man blir stoppad igen och inte avhjälpt sin 2x så blir det körförbud på bilen. Men eftersom de ser så allvarligt på min olagliga vinge så var de tvungan att ge mig en 2. Och då blir det kontrollbesiktning..no matter what!

Dlehitet:
Om du läser brevet nogrannt så står det "Dessa säger att EN AV tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt PRODRIVE"

IM säger ju inte att original vingen är olaglig utan att PRODRIVE vingen också är godkänd. Men poliserna tolkade IM som om att det skall stå PRODRIVE på vinge nför att den skall vara laglig.

Till Er med Prodrive vinge:

Vill ni ha en kopia av mitt brev från polisen angånde prodrive vingen? Kanske kan vara bra att ha att visa upp vid en ev inspektion? Maila mig faxnummer så drar jag iväg så fort jag får tid.

Känns som om jag inte orkar tjafsa mer med myndigheterna. Jag får snällt masa mig ner till SBP med bilen. Jag tror ändå att snart skulle besiktiga den..

Några i södra sverige som kommer till uråsa flygfält i morgon?

http://www.urasa.streetcars.nu/

Lasse
2002-08-31, 01:26
LAST EDITED ON Aug-31-02 AT 10:54AM (GMT)[p]Allt är helt sjukt, att de inte har något bättre för sig.

Toni
2002-09-02, 13:46
Allan,
jag tycker ABSOLUT du ska ta och ringa IM på nytt!

Det är helt säkert så som Daniel också tror att IM missuppfattat polisen och trott att du kört omkring med "icke-original" vinge och att de därför uppgivit att det endast är Prodrive-stämplade vingar som är tillåtna. Tror varken IM eller din handlare kunnat drömma om att polisen kunnat stoppa en helt original-bil och velat bötfälla den bilen!

Be sen IM och eller din handlare att ringa polisen direkt och ställa tillrätta ditt ärende samt att de bekräftar tillbaka till dig efteråt.
Detta ska såklart IM och din handlare hjälpa dig att reda ut och du ska inte behöva betala extra för att du kör original. Dessutom så lär du ju annars hursomhelst bli underkänd om det inte står Prodrive på din vinge ifall Bilprovningen nu har instruerats att kolla det.

Toni
2002-09-02, 14:07
Allan,
jag var lite sjysst och ringde just IMs tekniske chef Jan Stens. Han blev helt paff när han hörde att du ÄNDÅ fått krav från polisen om besiktning för han hade INTE sagt till dom att originalvinge ska vara märkt PRODRIVE (däremot kanske säljarn i Sandared som trodde det var stor vinge...)

Om du kontaktar Jan Stens FÖRE 12.00 imorgon 3:e september så hjälper han dig. Faxa polisens brev till honom på 042-4904909 SNARAST!
(Han åker sen bort på en vecka...)

Robban25
2002-09-02, 17:42
Allan: Om du får en 2'a av polisen så innebär det inte att du måste göra en hel kontrollbesiktning utan endast en efterkontroll.

Men gör som Toni säger, ring IM igen så slipper du ju allt klydd.

BlåSubbaiSkåne

Allan
2002-09-02, 18:08
LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 06:10PM (GMT)[p]Toni: Tack så mycket...

Har faxtat brevet till Jan. Har även försökt få tag i kling och klang på trafikavd men de börjar inte förens 14.00 imorgon.

Robban25: På pappret (Bevis om flygande inspektion) från polisen så står det:

Fordonet har meddelats föreläggande om:

(X) kontrollbesiktning senast den ........

( ) att låta ackrediterad verkstad åtgärda och prova fordonet alternativt att åtgärda bristerna och uppvisa fordonet för besiktningsorgan senast den .......

( ) att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts senast den .......

( ) fullständig registreringbesiktning inom en månad

( ) begränsad registreringbesiktning inom en månad

( ) att bristerna skall åtgärdas

( ) Fordonet har meddelats körförbud

( ) Ingen anmärkning

Eftersom det står att den skall kontrollbesiktigas innebär det väl en fullständig besiktning eller? För det sa iaf SBP på orten där jag bor...hmm kanske ska ringa SBP i grannkommunen och se vad de säger?

christopher
2002-09-02, 18:53
fraSSe

Otroligt!!! men sant!
Kanske läge att larma pressen dom kan nog göra en liten pryl om detta, det borde ju finnas bättre saker att göra än att jag orginalbilars orginalutrustning!

I Tokholm finns det tex. en massa "pundarbilar" som snurrar runt, sätt stopp för det i stället!

Man kanske skulle ringa den nitiske polisen anonymt och tipsa om EVO bilarna :)
Fasnar man i DEN VINGEN så ser man nog ut som en pommfritt :):)

Lycka till!! (hoppas nog alla Impreza åkare, ingen roig sits, som i filmen Jagad nästan)
/
fraSSe

Robban25
2002-09-02, 20:16
>LAST EDITED ON Sep-02-02 AT
>06:10*PM (GMT)
>
>Toni: Tack så mycket...
>
>Har faxtat brevet till Jan. Har även försökt få tag i kling och klang
>på trafikavd men de börjar inte förens 14.00 imorgon.
>
>Robban25: På pappret (Bevis om flygande inspektion) från polisen så
>står det:
>
>Fordonet har meddelats föreläggande om:
>
>(X) kontrollbesiktning senast den ........
>
>( ) att låta ackrediterad verkstad åtgärda och prova fordonet
>alternativt att åtgärda bristerna och uppvisa fordonet för
>besiktningsorgan senast den .......
>
>( ) att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör
>att bristerna avhjälpts senast den .......
>
>( ) fullständig registreringbesiktning inom en månad
>
>( ) begränsad registreringbesiktning inom en månad
>
>( ) att bristerna skall åtgärdas
>
>( ) Fordonet har meddelats körförbud
>
>( ) Ingen anmärkning
>
>Eftersom det står att den skall kontrollbesiktigas innebär det väl en
>fullständig besiktning eller? För det sa iaf SBP på orten där jag
>bor...hmm kanske ska ringa SBP i grannkommunen och se vad de säger?

Ok, då är det en hel kontrollbesiktning som du ska få gjort.
Tycker att det låter märkligt att dom har kryssat i den rutan. Det brukar dom endast göra om bilen ser risig ut och det kan finnas risk för fler brister på bilen.
Tycker definitivt att du ska gå till botten med detta. En kontrollbesiktning kostar ju ändå 300:-

Lycka till..

BlåSubbaiSkåne

Allan
2002-09-02, 20:44
LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 09:08PM (GMT)[p]Jag återkommer med ny info så snart jag vet något nytt..

Ps. Jag uppskattar Ert djupa deltagande och intresse :o

Niklas
2002-09-03, 07:44
Självklart man hjälper till! Även om just jag endast bidragit med nada... :D

Trevlig uppslutning i klubben vid problem! Det är just sånt som klubbar skall vara till för! *both thumbs up*

Toni
2002-09-03, 10:48
Allan,
jag snackade just med en polis på trafikpolisen i Stockholm. Han berättade några intressanta saker:

1) föreläggandet om besiktning kan INTE tas tillbaka när det en gång väl är utfärdat även om det var utfärdat på felaktiga grunder utan du MÅSTE besiktiga bilen på nytt. Det du sedan kan göra är att efteråt skriva till polismyndigheten/polismästaren i distriktet och yrka på skadestånd för förlorad arbetstid, bensin-och-kringkostnader etc som detta åsamkat dig. Funkar ungefär som när du får betala felaktig P-bot FÖRST och kräva rättelse SEDAN.

2) dock menar han på att det måste vara möjligt för dig att snarast få träffa och på nytt prata med de poliser som utförde den flygande inspektionen. Resurssbrist och inte ha tid är inget giltigt argument för polisen att vägra dig träffa dem. I så fall borde du kontakta dessa polisers chef och/eller ytterst polismyndigheten (dess chef är polismästaren) och be dem att frigöra de aktuella poliserna från ordinarie tjänst de 30 minuter eller så som det kan ta för dem att träffa dig. Syftet måste vara att de på nytt ser din vinge, ditt intyg ifrån IM samt att de konstaterar att vingen faktiskt är typgodkänd.
Om de är ärliga och rejäla människor (vi förutsätter att de agerat i god tro när de trodde din vinge inte var godkänd) så borde de därefter hjälpa dig att få igenom ditt skadestånd för det besvär detta åsamkat dig.

Det bästa du kan göra är att ta dig besväret att gå till botten med frågan hos polisen för då får även övriga klubbmedlemmar med lagliga vingar (som t ex jag själv) svart på vitt vad man ska göra i en sån här situation. Dessutom kommer det kännas skönt efteråt att fått rättelse.

OBS! Allt ovanstående förutsätter att du inte bluffat utan verkligen kört med originalvinge vid det tillfälle du blev stoppad och att du därmed VERKLIGEN är oskyldigt utpekad av polisen. Som polisen sade i telefon till mig: "Har du SJÄLV sett hur killens bil såg ut när han blev stoppad?" - och det har jag ju faktiskt inte.... men jag väljer att tro på din story och försöka hjälpa dig med tanke på att du kan hjälpa övriga klubbmedlemmar med exempel att gå till botten i saken.

Toni
2002-09-03, 13:57
(måla-fan-på-väggen mode=ON)

Allan,
Förhoppningsvis kan allt lösa sig för dig om poliserna gjort fel.
Men i extrem-värsta fall så hamnar du i en situation där ord står mot ord om t ex poliserna får för sig att blåneka när dom inser att dom gjort fel. Därför är det bra om du är lite smart och förberedd med argument:

Polisens eget brev till dig finns två för poliserna graverande uttalanden:
1) "importören säger att en av tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt PRODRIVE". Jan Steen på IM sade i telefon att han INTE ALLS sagt så till polisen. Du bör också ringa Sandared eller var du nu köpt bilen och dels fråga vad de egentligen sagt till polisen och å andra sidan vilka frågor polisen egentligen ställt till dem. För på telefon till mig sade nämligen Jan Steen på IM att polisen förklarat det så som att "spoilern var stor nog att man kunde få in ett huvud emellan". Detta är ju i så fall en oriktig beskrivning av polisen (som Jan Steen skulle kunna verifiera) som föranleder att de såklart inte får samma svar. Om säljaren i Sandared fått samma oriktiga beskrivning så förklarar det ju varför han svarade att endast Prodrive-vinge var tillåten för då har ju inte polisen beskrivit en originalvinge!
2) "Nu måste bilen inställas till bilprovningen senast 020922 med eller utan spoiler." Att skriva på detta sätt leder ju direkt i sannolikhet att denne polisman förutsätter att godkänt utförande endast är UTAN spoiler. Varför skulle han annars inte istället skriva "...inställas till besiktning med GODKÄND spoiler". Om han nu var medveten om att det finns godkända vingar vore det mest naturligt att skriva så men det sätt han uttrycker sig på bekräftar att denne inspekttör lever i tron att ALLA andra Imprezavingar är otillåtna såvida inte "Prodrive" är instämplat i plasten. Tog dom foto på din bil? Fanns det några vittnen till hur din bil tedde sig när du blev stoppad?

3) Ditt eget agerande borde också kunna göra troligt att du är trovärdig. För om du nu vore en "typ-godkännande-buse" skulle du då köra omkring i en bil där ENDAST vingen vore modifierad men allt annat lagligt? Sannolikt inte!
Skulle du direkt efter mötet (du har ju datum på IMs typgodkännandelapp) med polisen göra dig besväret att åka till generalagenten och få ett intyg? Är det så "trimmare och moddare" beter sig? Det inser var och en att det inte är sannolikt.

Även om vi får hoppas att poliserna inser att de gjort fel och hjälper dig ställa tillrätta så är det alltid bättre att vara förberedd med argument och fakta.
Utifall att...

Robban25
2002-09-03, 16:22
Ett föreläggande kan visst det ändras utan att bilen inställs för kontrollbesiktning.
Detta kan polisen som satte föreläggandet göra i sin dator.

BlåSubbaiSkåne

LegacyLarsa
2002-09-03, 17:13
Jodå, det här blir bara mer spännande för var dag som går, och kan bara hålla med alla ovanstående att, stå på dig! :)

/Larsa

Niklas
2002-09-03, 17:24
Lär bli en dokussåpa det här om 3an eller 5an får nys om det! :D
Kämpa på Allan!!

Allan
2002-09-03, 18:27
Faxade till Jan Sten på IM igår. Jag tror inte att han har lyckats åstakomma något då trafikavd i Falkenberg inte började förrens 14.00 idag. Och Jan gick ju på semester idag 12.00

Men jag har faxat till Stig Henriksson på trafikavdelningen. Jag skickade med ett personligt brev till Stig där jag föklarar min situation och yrkar på att föreläggandet om kontrollbesiktning avskrivs samt bifogade en kopia på typgodkännandet från IM. Inga krussiduller utan raka puckar!.. så vi får se vad som händer. Troligtvis kommer de yrka på att beslutet inte kan överklagas så det blir nog en besiktning trots allt. Och sedan får vi göra upp i efterhand..*suck*

Om jag inte får nått svar så kommer jag kontakta Stig i morgon eftermiddag och ta ett riktigt snack.

Men som sagt såpan lever vidare..

Allan
2002-09-04, 13:49
Som kuriosa kan jag berätta att en bekant till mig råkade ut för en snarlik händelse i våras. Han blev också stoppad i Falkenberg av trafikpolisen. Och nu i efterhand har vi kommit fram till att det var samma snutar dvs kling och klang. Min bekant kör en Honda Accord Type-R helt original. Han fick 3 st 2:or.

En för vingen som dessutom var EEG märkt vilket han påpekade. Och en tvåa för däcken som var 17" ..också original. Det slutade iaf med att hondaägaren fick ombesiktiga bilen trots att han kontaktat återförsäljare och VV.

Ju mer man gräver i detta desto mer mörkrädd blir man..

Niklas
2002-09-04, 14:21
Börjar bli rädd för E6an nu ju...

Man kanske skall börja köra om Sthlm när man skall från Göteborg ner till Skåne så man slipper blåbären... :D

LegacyLarsa
2002-09-04, 17:38
Känns som att det kanske är dags att hänga ut kling och klang i dagspressen?

/Larsa

Toni
2002-09-05, 09:44
Allan,
Tycker absolut du ska ta upp saken direkt med polischefen för K&K!

Du kan ju säga som så att det inte får vara så att två polismän får bedriva en egen kampanj att förelägga lagliga prestandabilar besiktning på lösa eller t o m felaktiga grunder. Man ska ju inte behöva BEVISA sin oskuld om man kör lagligt så länge inte polisen kan påvisa att utrustningen är felaktig. Om du sen beskriver ditt och polarens fall, hur K&K ringt IM och handlaren och felaktigt beskrivit din vinge och hur illa ni blivit bemötta och inte fått chans till rättelse så kan man hoppas att chefen inser att allt inte gått rätt till och tar tag i saken.

Och gör han inte det så skulle jag skriva till länspolismästaren om jag var som du. Det är ju en principsak att få bort dåligt polisbeteende!

Toni

Toni
2002-09-05, 09:49
En tanke till som slog mig:
Kan man se i SBP:s dator när ett besiktningsföreläggande registreras vilken polis som utfärdat? Kan nån som hart tillgång kolla?

Tänk om vi kunde göra lite research på hur många såna här felaktiga förelägganden som gjorts! Du och din polare kanske inte är de enda offren för K&K under senaste 12-månadersperioden...
Då kanske det VERKLIGEN blev någonting för pressen!

Allan
2002-09-05, 11:48
Fick ett långt svar i ett brev idag...jag är så förbannad att jag skakar!

Det jag skickade till polisen var:

ett personligt brev där jag förklarar situationen samt yrkar på att föreläggandet avskrivs. I brevet förklarar jag att jag fått en del hjälp av SSI i mitt ärende. Och bifogade inlägg 26 i denna tråden.

En kopia på typgodännandet jag fick av Jan Sten på IM.

Inlägg 26 i denna tråden av Ordis.

text inom () är mina komentarer

--

HEJ ALLAN OLSSON!

Jag har tagit del av det brev DU sände till mig.

Den kontakt och framförallt det svar du fick från Karlskrona är helt felaktigt. (angånde tid och resursbrist) Sedan de nya bedömningsreglerna genomfördes beträffande flygande inspektion finns inte möjligheten för polisman med flygande inspektion eller bilinspektör att godkänna och därmed släcka de brister som har anmärkts på.

<ointressant text som förklarar vad de olika rutorna på besiktingsprotokollet betyder>

I brevet från SSI står precis förklarat varför vi skall anmärka på Din vinge. Fordon som är försedda med detaljer som har betydelse för trafiksäkerheten skall anmärkas på vid en flygande inspektion. Precis samma står i våra anvisningar. Din vinge bedöms som en trafikfarlig anordning då den inte ansluter ner mot karossen eller är av eftergivligt material. Ingen av dessa förutsättningar framkom vid vår kontroll. Ej heller märkning. Ej heller medfört intyg.
I mitt första brev skriver jag om kontakten med dels säljaren av bilen från 033 området och med importören. De säger båda till mig att den EU godkända spoilern är av en lägre modell och absolut inte med en så stor öppning som jag berättar. Tyvärr glömde jag mäta det öppna utrymmet mellan kofferlucka och upp till bågen i just detta fall men mitt ögonmått säger att avståndet är minst 12-15 cm. (någon som kan verifiera detta?) Har man en så hög båge måste den vara av eftergivligt material, dvs. släppa från fordonet vid större påkänning. Detta för att inte orska onödigt svåra personskador vid en eventuell inträffad trafikolycka. De säger också båda att de skall vara synligt märkta PRODRIVE. Mina egna konstaterande och dessa båda samtal ligger till grund för flygande inspektion och kontrollbesiktning.
I intyget som Jan Steen har utfärdat dagen efter polisens besiktning framgår ju inte att han tittat på fordonet och därmed framgår ju inte heller att han intygar rätt spoiler. Att bilen en gång levererats med en godkänd sådan tivlar jag inte på. (Hur skall man tolka den sista meningen? Han tror alltså inte att jag har en godkännd spoiler eller?)
Det är bilprovningens uppgift att fastställa om det är en godkänd anordning eller ej. De får testa om den är av eftergivligt material. Därav kontrollbesiktning. Jag kan inte och får inte släcka en utfärdad flygande inspektion. Du får nog ta den kostanden det innebär med en kontrollbesiktning. Du är ännu inte rapporterad till några böter för att Du har ett fordon med tarfikfarlig anordning. Har Du intekontrollbesiktigat Din bil senast 020922 inträder körförbud och då kan Du ej bruka bilen innan besiktning skett. Trafikpolisen arbetar med och hjälper till att göra trafiken så säker som möjligt.
Hälsningar
Stig Henriksson

Niklas
2002-09-05, 12:20
Fy fan att de orkar! X( X(

Kör bilen till besiktningen, få den godkänd, kräv skadestånd och gå till pressen! Det hade jag gjort! x(

Kopparberg
2002-09-05, 12:51
Ut med det i pressen.

Lasse
2002-09-05, 14:10
Ojoj, man kan ju få hjärtinfarkt för mindre. Gör som sagt besikningen sedan ska de för helvete hängas i pressen OCH betala skadestånd! Hur i helvete kan man vara så inkompetent som polis? Ujujuj måste nog lugna ner mig en aning, men ett är klart, kommer jag att bli stoppad och få en helt felaktig anmärkning kommer jag definitiv INTE att kunna vara tyst. I mitt fall blir det nog ingen ombesiktning utan ett besök i ett litet rum med galler för fönstren... Usch!!!

Greenfin
2002-09-05, 14:41
Hmmmm..har nån nåra reklam blad kvar för 99/00 kvar? Så vi kan skicka det
till kling o klang! Riktigt irriterad blev jag när jag läste detta....

Robban25
2002-09-05, 14:43
Polisen snackar skit..
Om dom inte visste det så har anmärkningarna mot vinge/spoilers ändrats.
Det heter inte längre att den måste vara av eftergivligt material. Ska vi på bilprovningen kunna underkänna en vinge/spoiler idag så måste denna vara av hård/vass (typ aluminium eller plåt) kvalitet.
Denna ändringen genomfördes innan datumet som du blev tagen på.

Ring dom och fråga om dom inte har lärt sig kontrollplanen som dom jobbar efter.
Reglerna är samma för Bilprovning och Polis.

/Robban

BlåSubbaiSkåne

Toni
2002-09-05, 15:00
Allan,
Räkna till 100! Man tänker aldrig klart när man är arg.

Faktum är att polis Henriksson givit dig ett omfattande svar som inte verkar vara vare sig hånfullt eller oproffsigt. Han förklarar sin syn på saken. Du bör bemöta detta.

Det du bör svara är att:
a) du förstår skälet och grunden till att du blivit stoppad. Den GODKÄNDA vinge du har/hade på bilen har ett avstånd av mellan 11-13 cm mellan kaross och underkant.
b) men grundfrågan kvarstår huruvida en korrekt bedömning är gjord av polisen när de säger att din vinge är trafikfarlig, icke godkänd och av ej eftergivligt material.

Här har du bett till samme polisman få till stånd en ny bedömning som verifiera i efterhand att den faktiskt ÄR godkänd. Endast han kan ju vara den som verifierar detta eftersom det är HANS bedömning och okulärbesikting som ligger till grund för anmärkningen och ingen kan ju veta om den vinge han såg är samma som du har på när du sen besiktigar bilen. Alltså är enda möjligheten till rättelse att SAMMA polis på nytt tittar på vingen och sen tillsammans med dig kontaktar IM och säljaren i Sandaed på nytt för att verifiera att vingen är godkänd eftersom ditt intyg uppenbarligen inte duger. Dessutom kan ju bilder ur officiella broschyrer visa bilen i originalutförande och jämföras med ditt utförande.

Polisens bedömningen är gjord på grundval av okulär besiktning, “polisiär bedömning” av vad som är trafikfarligt och på grundval av intervju med generalagent och säljare. Bedömningen är uppenbarligen INTE gjord med att t ex jämföra bilder på helbilsgodkänt originalfordon jämfört med ditt fordon. Inte heller är det klart HUR intervjuerna med generalagent och säljare är gjord eftersom ju Jan Steen på IM i telefon (med mig) klart uppgivit att han INTE sagt att originalvinge ska vara märkt Prodrive. Här står alltså ord mot ord mellan polis Henriksson och Jan Steen på IM. (Du BORDE kolla med bilsäljaren också vad han uppger att dom och polisen sagt varandra!)

Polis Henriksson borde också begrunda huruvida den bilist som i efterhand medvetet satt på en otillåten vinge verkligen skulle göra sig allt detta besvär som du nu gör och om inte detta faktum kan motivera en förnyad bedömning.

Du bör sedan poängtera att du annars ämnar gå vidare i saken med länspolismästare och Vägverket för att ifrågasätta polisens arbets-sätt i det aktuella fallet. En bilist som lagligt framför ett helbilsgodkänt fordon i originalutförande ska väl inte behöva tvingas BEVISA sin oskuld och tvingas till kostsamma kontrollbesiktningar enbart på grundval av enskilda polismäns bristande kunnighet om helbilsgodkända bilars utseende.

Du får gärna kopiera gärna valda delar av ovanstående också i ett svar till polis Henriksson.

Toni
2002-09-05, 15:08
Ytterligare en sak:
Polis Henriksson vidhåller att:
"Sedan de nya bedömningsreglerna genomfördes beträffande flygande inspektion finns inte möjligheten för polisman med flygande inspektion eller bilinspektör att godkänna och därmed släcka de brister som har anmärkts på."

Så bör du dessutom skriva till Henriksson att SYFTET med att du vill att han får till stånd en förnyad okulär bedömning och intervju med IM/bilsäljare samt kolla på officiella bilder av helbilsgodkänd bil, är att du efteråt vill kunna yrka skadestånd hos polisen för det besvär och de extra kostnader som hans felaktiga föreläggande nu kommer att orsaka för dig med extra besiktning etc.

Allan
2002-09-05, 16:56
Jag har ingen lust att åka 30 mil till falkenberg för att få en förnyad bedömning. Jag kommer att skriva ett nytt brev och ta med Era synpunkter och kunskaper från forumet. Tack toni,robban25 mfl

Vill det sig inte efter nästa brev tänker jag inte bråka mer och riskera att få körförbud eller böter. Men är pressen intresserad och snubben med hondan på g så kan det nog bli nått i efterhand..

vad jag igentligen vill är 2 saker..

1: Upprättelse, där de ber om ursäkt och står för mina utgifter. Ska man behöva känna sig som en brottsling bara för att man kör en sportbil?

2: Jag vill inte att flera bilentusiaster råkar ut för samma sak som mig. Nu räcker det!

LegacyLarsa
2002-09-05, 17:39
Stå på dig! håller tummarna för dig!

/Larsa

Toni
2002-09-05, 18:03
>Jag har ingen lust att åka 30 mil till falkenberg för att få en förnyad >bedömning

Du kanske kunde gå in på närmaste polisstation då istället och be att de besiktigar vingen där samt att du fotograferar dem och bilen med vingen synlig. Sen skickar du med i ditt nästa brev detta fotot på vingen samt den andra polisens utlåtande om denna vinge (som såklart bör vara grönt ljus). Om polis Henriksson då ser på fotot din bil och en polis som står bredvid bilen så kan det ju inte råda någon tvekan om att förnyad besiktning skett med just DENNA vingen.

Upprepar också att jag tycker du ska gå till botten med VAD de egentligen frågat när de ringde bil-säljaren.

Subbarist
2002-09-05, 18:34
Säger som Larsa! Stå på dig! Samt att jag lider med dig

Subbarist javisst!

Niklas
2002-09-05, 19:23
Kanske dax att trycka upp "Free Allan" klistermärke... ;)

Allan
2002-09-06, 01:37
Älgen...du är ju för go! Jämför inte mig med kevin mitnick...ännu!

http://www.kevinmitnick.com/

Subbarist
2002-09-06, 10:36
:D :D :D

Subbarist javisst!

Allan
2002-09-06, 17:11
Har varit kontakt med VV idag. Och de var först väldigt förvånade. (De är nog inte ens medvetna om hur mycket fel som begås av svenska trafikpoliser) Sedan blev de intresserade och ställde frågor om när var och hur. De frågade tom vad polismannen i fråga hette och vart han jobbade.

De verkade väldigt positiva till att hjälpa mig i mitt ärende. Jag skulle återkomma på måndag för de ville väl ha mer information.

Nu börjar man ana ljus i tunneln..

Subbarist
2002-09-06, 19:30
>Har varit kontakt med VV idag. Och de var först väldigt förvånade. (De
>är nog inte ens medvetna om hur mycket fel som begås av svenska
>trafikpoliser) Sedan blev de intresserade och ställde frågor om när
>var och hur. De frågade tom vad polismannen i fråga hette och vart han
>jobbade.
>
>De verkade väldigt positiva till att hjälpa mig i mitt ärende. Jag
>skulle återkomma på måndag för de ville väl ha mer information.
>
>Nu börjar man ana ljus i tunneln..

Låter gott det! håll oss uppdaterade! med SSI´s egna lilla dokusåpa Allan och Pålisen

Subbarist javisst!

Allan
2002-09-10, 16:35
Nils Elfwing på vv har idag skickat ett fax till Stig-Polis i falkenberg. Så här ser faxet ut..

http://w1.457.telia.com/~u45710847/temp/vv.pdf

Jag skickade ett fax igår till Stig-Polis som såg ut så här:

http://w1.457.telia.com/~u45710847/temp/kling&klang.doc

/Allan

Niklas
2002-09-10, 17:05
Hehe, najs...men Prodrive vingen är ju en P1 vinge, ingen sån som bla jag har. Och den stora vingen ser ut som den SAM (mfl) har - ifs finns det väl en äkta sån med som replikorna efterliknar. Oringalvingen är med där, utan tvivel. Dock undrar jag hurvida poliserna kan bli käftiga då det inte står "P1" på en metallskiva på sidan av vingen... :o

Niklas
2002-09-10, 17:15
Läste genom ditt svar lite snabbt med. Allt var bra utom sista meningen, där fick du allt lite turk-stämpel på dig! Antingen blir hela grejen avskriven eller så får du en utvisning på halsen dessutom... :D ;)

Allan
2002-09-10, 17:48
UPPRÄTTELSE!!!!:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Yes yes!

Stig ringde nyss och de hade haft en lite överläggning. Och de kom fram till att dra tillbaka mitt föreläggande. Men han hävdade fortfarande att han inte kunde veta om min vinge var laglig. Då vände jag på frågan och undrade om han var säker på att den var olaglig, vilket var mer intressant. Fick lite mummel till svar och sedan var det bra.

Jag hade aldrig klarat det utan Er hjälp..tack som fan! :7 :7 :7 :7

Subbarist
2002-09-10, 18:14
Grattis! Fan vad skönt och höra!

Subbarist javisst!

modulated
2002-09-10, 18:19
Skönt att det löste sig, men är dock lite oroväckande att det skall behövas så många turer för att få rätt, speciellt när vingen var orginal.

// Patrick P.

christopher
2002-09-10, 18:43
LAST EDITED ON Sep-10-02 AT 06:44PM (GMT)[p]fraSSe

GRATTIS!!
Det vekar ju lösa sig till slut!!!:).......ställer du upp i valet? Så röstar jag på dej!

Behövs flera som står upp mot myndigheter när man blivit felaktigt behandlad och inte ge med sig och glömma. Det tar en del energi och "dribbla" och kan ibland verka lättare att lägga locket på.

/mvh fraSSe

Niklas
2002-09-10, 19:39
GRATTIS ALLAN!!! :D

...och rätt åt poliserna! }>

Här får du från hela Göteborg! :*

dlehtihet
2002-09-10, 21:15
Go Allan, Go!!!!! :-)

Grattis.

M v h

Danne

Sso
2002-09-11, 07:31
Grattis Allan, skönt att det löste sig, skrämmande att det tog sån tid dock.

/Mvh Stefan

Matmor
2002-09-11, 08:41
Grattis!

OzO
2002-09-11, 08:53
Till inkompetenta påliser -> http://216.40.241.68/contrib/tweetz/moon.gif
Till Allan, Toni och Ordis (och kompetenta påliser som lil' sis! ;)) -> http://216.40.241.68/contrib/ruinkai/biggthumpup.gif

http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|The Blue Pile Of... Cr@p!] ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

"It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Toni
2002-09-11, 08:55
Supergrattis! Vad kul!

Ett tips är att alla med original såväl som Prodrive-vinge tar och skriver ut på papper (har själv gjort det nu) Allan's länkade brev ifrån Vägverket och sparar dessa papper i handskfacket i bilen - utifall att det finns fler över-ambitiösa poliser ute i landet så kan det vara bra att ha.
Även om bilderna är suddiga så framgår tydligt vingens storlek.

Robban25
2002-09-11, 16:09
Skönt att det löste sig tillslut.
Man kan ju bara hoppas att alla påliser där ute i landet läser på lite nu efter detta. Dom verkar ju vara helt ute o cyklar när dom bedömmer vingar på det sättet!!
Grattis!!! :)

BlåSubbaiSkåne

LegacyLarsa
2002-09-13, 18:14
>En stulen vinge monterad på fel bil = underkänd, ombesiktning och eventuellt böter. Grattis

Om vi ska få ett slut på vingstölden, kanske vi ska börja mata polisen med bilmärken och regisreringsnummer, ...så att kling och klang kan ha nåt att göra... ;)

//Larsa

Donny
2002-09-27, 02:50
Hej mitt namn é Daniel..kommer från NV skåne, o jag har en blå Subaru GT 00
Ja själv har oxå blevit stoppad dom klaggade på att jag hade dimljusen på, o
sen frågade dom mej oxå om vingen var godkänd.

ja sa till dem att den är typad, men dom förstår inte sånt verkar det som.
För min vinge än störe än din men men

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 07:38PM (GMT)[p]
Håhåjaja, har bara väntat på att detta skulle inträffa, undrar om inspektörn
skulle godkänna om du kunde visa reklambrochyrer på bilen?
Jag tycker definitivt att detta platsar i pressen om du vill & orkar Allan? Aftonbladet?
En fundering här är om inte M och deras jurister kan få något att bita i, för nog är det en principsak alltid.
Är du medlem i M?
Jag tror nämligen att detta kan bli mycket pinsamt för den grinige som
utfärdade föreläggandet på helt felaktiga grunder.
För det första ska inte polisen enligt vtk´n jaga bilar i gott skick, däremot
kanske hastigheter och betende kan vara relevant i vissa fall vad det gäller vår kära bil och dess förare. ;)
För det andra lär sig kanske inspektören ifråga att bättre kolla upp saker och ting framöver.

Jag ska kolla detta lite närmare med mina kontakter så att säga..

ExOrdis
LAST EDITED ON Sep-03-02 AT 11:02AM (GMT)[p]
5. Föreskrifter för flygande inspektioner
Bestämmelser om flygande inspektion finns i fordonskungörelsen (SFS 1972:595) och i Vägverkets
föreskrifter om flygande inspektion (VVFS 2000:102). Rikspolisstyrelsen har sammanställt författ-ningar,
myndighetsföreskrifter m.m i Rikspolisstyrelsen Råd för flygande inspektion (RRFFI). Fly-gande
inspektion görs för att kontrollera beskaffenhet och utrustning hos fordon som anträffas på väg.
Flygande inspektion ska förrättas av polisman eller bilinspektör som Rikspolisstyrelsen förordnat.
Förrättningsmannen får också biträdas av tekniker som förordnats av Rikspolisstyrelsen.
Vid en flygande inspektion av fordon kontrolleras sådana system och komponenter som har betydelse
för fordonets trafiksäkerhets- och miljöegenskaper. Enligt VVFS 2000:102 punkt 5.1 ska flygande
inspektion föregås av en bedömning av fordonets allmänna skick. Om fordonet bedöms vara i gott
skick och en noggrannare kontroll inte är motiverad ska flygande inspektion inte utföras. !!!!

Källa:
http://www.vv.se/aktuellt/pressrum/till_regeringen/reguppdrag_flygande.pdf

Det står inget EEG-nummer på orginalvingen, kontrollerat via IM på reservdel!

Efter kontakt med berörd personal på VV så säger de som så här,
detta skulle inte ha inträffat eftersom kontrollen inte skulle ha utförts
till att börja med, och vad gäller en spoiler/vinge på bakluckan som inryms
i helbilsgodkännandet så är det helt irrellevant vid en flygande inspektion
så länge den uppfyller kraven för trafikfarliga anordningar. Dessutom finns det inga krav på märkning av liknande detaljer enligt VV.
T.ex plåt/aluminium vingar kommer aldrig att vara godkända för bruk på allmän väg.

Allan du bör helt enkelt kontakta chefen för enheten och kräva att föreläggandet tas bort, det har han mandat att göra.
Det bör räcka med ett telefonsamtal, så ska saken vara ur världen.
Jag tycker dock fortfarande att den här historien platsar i media pga att
gnället om resursbrist ter sig lite löjligt.

Mvh Kjell

ExOrdis
>1) föreläggandet om besiktning kan INTE tas tillbaka när det en gång
>väl är utfärdat även om det var utfärdat på felaktiga grunder utan du
>MÅSTE besiktiga bilen på nytt. Det du sedan kan göra är att efteråt
>skriva till polismyndigheten/polismästaren i distriktet och yrka på
>skadestånd för förlorad arbetstid, bensin-och-kringkostnader etc som
>detta åsamkat dig. Funkar ungefär som när du får betala felaktig P-bot
>FÖRST och kräva rättelse SEDAN.

Detta är bara ett omständigare sätt att hantera felaktiga förelägganden, det fungerar
visst att ta bort felaktiga förelägganden, tro mig, jag bör känna till hur
det fungerar. ;-) Oavsett vilket sätt ärendet korrigeras på är det principiellt
viktigt att det görs. Dock bör det vara smidigare och billigare för Allan att slippa en onödig sväng via Bilprovningen. Jag förutsätter att det är din bil på bilden högre upp i denna tråd Allan?

/Kjell

ExOrdis
Snyggt Toni!

Ta mig tusan lite jurist blandat med diplomat där. :D
Det blir mycket intressant att höra mottagandet och hur
det går i detta ärende. :o

ExOrdis
LAST EDITED ON Sep-06-02 AT 03:19PM (GMT)[p]Allan, detta kanske hade hjälpt mot herrar Kling och Klang?

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,201893,00.html

PS. Jag har reklambroschyren för 99-00 hemma någonstans i röran.

ExOrdis
Grattis Allan.
Förhoppningsvis har flera lärt sig något av detta, många har läst denna tråd.

ExOrdis
Och till er som inte äger bilar med helbilsgodkända bakluckespoilers säger vi bara...
Köp en Impreza och du kan åka med stor vinge lagligt och läxa upp ordningsmakten vid behov. :D

En stulen vinge monterad på fel bil = underkänd, ombesiktning och eventuellt böter. Grattis }>

Adsense Management by Losha