Visa fullständig version : Finska rallyt

Raffe
2002-06-24, 19:58
Vilka från klubben ska till finskat i år? jag ska ditt med kusinen flyger dit den 7:de, fan va skoj det ska bli!!! hoppas jag får sitta brevid tommi mäkinen i år!!! satt brevid Richard burns på tillbakavägen föra gången gissa om jag babbla!!!

Niklas
2002-06-25, 08:02
Hehehe...trevligt...

Själv har jag varken råd eller tid att åka i år. Om jag skulle dit skulle jag köra, klart att "Snubben" skall få följa med om man själv skall på rally! :D

Subaru - All we'll drive!

OzO
2002-06-25, 09:02
Vet att Toni (vice ordis) m.fl. skall åka. Klart ni skall sammanstråla! :)

Niklas
2002-06-25, 09:14
GAH! Nu blir jag ju också sugen på att åka! :'(

Var där förra året, perfekt rally. Blir väl regn i år! Brukar ju byta mellan regn och sol växelvis...

Raffe
2002-08-02, 20:16
Fy fan det blir inget rally för mig, det gick inte ihop..... nu sitter jag med rallyguide och kartor och allt men kan ändå inte åka snyft!

/Raffe
En person som inte har något i sitt liv som han skulle kunna dö för har ingen rätt att leva.

Niklas
2002-08-02, 22:09
Surt sa räven!

Själv skall jag dit nästa år, varjefall är det planerat. Hade varit grymt att åka dit i år. Många bra sträckor samt Talvienen sträckan baklänges - crazy!

Får väl sitta och titta på Eurosport och drömma sig dit! Hoppas det regnar i år - så vi slipper det nästa år! ;)

PS: Snubben tar mig och tjejen dit 2003! Wroom! Då skall vi allt locka blickar från bilgalna finnar! :D

LegacyLarsa
2002-08-13, 16:39
Jo-du! nu har man sett det åxo, bilder kommer jag nog att kunna ta med till rorsersbergs slott, då jag har analoga bilder..

/Larsa

Niklas
2002-08-14, 07:13
Knappast är det däcken som gör Pug så överlägsen. De har de bästa förarna (VM vinnare 2000 och 2001) för det första och bilen är inte så dum den heller vilket har visats sedan den kom.

Stort grattis till Petter som lyckades med sin egen tur och andras otur att komma i mål på en hedrande 3e plats. Tyvärr fick aldrig Tommi rätt på sin bil, med motorproblem genom hela tävlingen. Ändå roligt att han varjefall tog sig i mål han med!

Även trevligt att se att det inte bara är Subarun som kan börja brinna! Tack för den uppvisningen Colin! :D

OzO
2002-08-14, 08:49
Kan inte nån som var där vara lite aktiv och skriva en truddelutt som vi kan lägga upp under dagboken? Det skrivs inte så mycket där just nu... :(

http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|The Blue Pile Of... Cr@p!] ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

"It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Toni
2002-08-15, 16:37
Du kan lägga in följande:

"Imprezaklubbens resa till Finska VM-rallyt 2002

Tanken var att ha mesta möjliga kul och ordna mesta möjliga publicitet för klubben på 4 dagars rally i Jyväskylä. Vi hade våra Subaru VIP-pass med oss som vi fått inför Svenska rallyt och förhoppningen var att dessa skulle ta oss in bakom avspärrningarna så att vi kunde träffa teamet.

Ankomst till stugan (snabbt omdöpt till “huset”) på torsdag eftermiddag den 8/8 och det bestämdes snabbt att köra till Service Area direkt för att om möjligt få träffa Subaru-teamet innan kvällens super-special stage. Service Area på Finska rallyt heter “Paviljonki” och väl där så möttes vi direkt av ett nedslående besked då en finsk kille i Subaru-teamets skjorta som vaktade insläppet påstod att han inte trodde våra VIP-pass var giltiga längre, att de bara gällde för just Svenska Rallyt. Vad göra? Inte bara ge upp, så jag gick bort till insläppet utanför Citroen-stallet och där kände man såklart inte till att våra VIP-pass var gamla. Det stod ju trots allt “VIP 2002” på passen! Sedan drog vi oss nonchalant småvisslande bort mot Subaru-teamet och efter lite interna överläggningar så bestämde jag och Perra oss för att vi skulle våga oss in till teamet. Den finske killen som nobbat oss stod en bit bort och vi hade ju trots allt fått höra av David Lapworth (Subarus team-chef) att vi var välkomna att stötta teamet också i Finland. Det kunde väl betraktas som en VIP-inbjudan!

Som tur var så var det lugnt hos teamet så vi kunde slå oss ner vid ett bord. Snart så kom en av teamets PR-ansvariga och förklarade att tyvärr var våra VIP-pass inte längre giltiga. Dessa som ges ut till generalagenter och liknande gäller bara för ett specifikt rally. Dock eftersom det var första kvällen så var vi välkomna att stanna kvar men fick inte komma dit något mer under rallyt. OK, bäst att hålla ut ett tag då eftersom det var nu eller aldrig. Förr eller senare måste ju Tommi och Petter komma dit för att hämta bilarna inför kvällens super-special. Och vi behövde inte vänta länge förrän Tommi svängde upp i sin privata silverfärgade STI. Kaarlo hade plockat med sig SSI-muggar i present till förarna och hade också ambitionen att få autografer i sin Haynes-bok till sig och Legacylarsa. Och som tur var är ju Kaarlo halv-finne så han stegade fram till Tommi med muggarna och böckerna och började snacka. Tommi var mycket vänlig och uppmärksam, tackade för muggarna, lade dom i baksätet på sin STI och lovade att dom skulle få en hedersplats hemma i hyllan. Han tog sig god tid att snacka och ge autografer trots att en alltmer stressad PR-kille från teamet stod bredvid och sade “Tommi we need you to do the make-up now for the TV-interview!” Slutligen frågade Kaarlo om vi fick trycka Tommis autograf på våra SSI-muggar – och svaret blev ja!

Kaarlo’s breda leende satt som klistrat resten av kvällen och inte blev det tråkigare av att Petter, Pernilla och lille Oliver dök upp bara en kort stund senare. Petter var som alltid på otroligt gott humör och Pernilla såg också pigg ut då hon tydligen hittat lite kul kläder att köpa på Safari-rallyt senast. OK, förnyad framstöt mot Petter den här gången. Han blev också uppriktigt glad för muggarna till sig och Phil Mills och Kaarlo påpekade såklart att det står “SSI istället för STI” på muggarna. På frågan om vi även fick trycka hans autograf på muggarna så blev svaret på klassisk norska: “Hvis det er greit for Tommi så er det greit for meg!” Petter bestämde sig för att omedelbart testa SSI-muggen och till våra muntra miner så kunde vi under 10-15 minuters tid beskåda hur Petter gav TV-intervjuer, snackade med fansen och surrade runt mekanikerna allt medan SSI-muggen satt fast förankrad i hans vänstra hand. Som det senare skulle visa sig var SSI-muggen också en lyckobringare för Petter då han var på väg mot säsongens andra pall-placering. Fullt nöjda med kvällen drog vi oss iväg ifrån teamets buss och hemåt för att förbereda morgondagens rally-utflykter.

Fredag 9:e tog vi i tur och ordning sträckorna Valkola, Mökkiperä och Lankamaa. Det oerhört soliga, torra vädret i Finland bidrog till att särskilt Lankamaa drabbades av moln av väg-damm varje gång en bil drog förbi så det gällde att välja en åskådarplats iväg från vinden och i inner-kurva. Dagens höjdare var helt klart SS5 Mökkiperä. Undertecknad hade varit där och rekat förra året och visste att där fanns ett par riktiga kanonställen där bilarna flyger rejält över gupp. Perra filmade såklart det hela med sin DV-kamera så att vi sedan kunde avnjuta “reprisen” framför TV-n hemma i stugan på kvällen. Det framkom emellertid att detta inte var enda skälet till Perras idoga filmande utan även att uppdraget var att “imponera på Blocken och göra honom avundsjuk” när han kom hem. Som det senare skulle visa sig fick Perra mer än nog film-material att fullgöra detta!

Lördagen blev en dag när vi faktiskt bestämde oss för att ta det lite lugnare. Visserligen masade vi oss upp till den tidiga morgonsträckan SS11 Talviainen där vi hade rekat under torsdagen ett bra ställe med hopp följt av 90 graders sväng. Som ofta dock i Finland grusades delvis våra högsta önskningar av de avspärrningar som säkerhetsvakterna gjort. I Finland är de klart tuffare än på Svenska rallyt. Många bra åskådarplatser nära själva vägbanan är ofta avspärrade säkerhetsområden och man får alltid räkna med att man ska leta efter ett ställe där man ser bra även om man hamnar 10 meter ifrån vägbanan. För vår del hade vi dock tagit med detta i beräkningen. Efter morgonen tog vi det lugnt, några sov middag i stugan och undertecknad passade på att bada och sola vid en sjö. På eftermiddagen väntade sedan en höjdare i och med SS15 Ouninpohja. Detta är en klassisk finsk rallysträcka, oerhört snabb, mycket kuperad väg och med ett flertal luftfärder över gupp. Vi cyklade ut till sträckan den här gången och hittade ett kanonställe med 20-30 meters luftfärder. Detta var samma ställe som svensken Patrik Malteskog mycket olyckligt flög så att bilen skrotades i diket. Dock fick han åka hem efter en kortare omplåstring på sjukhuset. Även före sträckan bjöds på underhållning i och med att åskådarna tävlade om vem som kunde sätta upp den största flaggan och vem som kunde gömma sig längst för säkerhetsvakterna framför avspärrningarna.

Söndag den 11:e var rallyts sista dag och sträckorna gick nu längst bort ifrån vår stuga varför vi beslutade att ta sovmorgon och se endast en sträcka och därefter åka direkt till Paviljonki för att vara med om målgången och prisutdelningen. Perra, jag, Kaarlo och Micke åkte till sträcka 20 Keuuru. Perra hade fått för sig att han den här gången skulle stå EFTER målet och se förarna komma in och stämpla tidkortet. Inte så upphetsande kan man tycka men nu visade det sig att startande nummer 13, Colin McRae, rapporterades ha problem ute på sträckan och Micke, Kaarlo och jag som stod 100 meter innan målet vid ett hopp såg att det brann(!) för fullt under bilen när han susade förbi i 150 km/h. Över guppet såg man hur eldsflammorna slog ut neråt marken när bilen lyfte. Perra filmade när bilen kom in till mål och hela förloppet därefter när brandmän förgäves försökte släcka med 2-3 eldsläckare. Det gick inte och bilen brann mer och mer ända tills brandkåren kom efter ca 10 minuter. Perra fick också några korta kommentarer från Colin och Nicky. Båda två var mycket bekymrade och bedrövade såklart och visste inte vad som orsakat branden. Nicky Grist trodde dock att det var hydraulolja som läckte.

Väl tillbaka i vår bil på väg mot Service Area diskuterade vi möjligheten att sälja Perras film till Eurosport (eller snarare ISC som producerar alla TV-sändningar). Vi bestämde att snarast uppsöka dom! Efter lite irrande när vi kom fram så fick jag fatt i en kille som helt sonika sade “Come with me!”. Så jag och Perra stegade in bakom avspärrningarna ibland TV-bussarna. Väl där så fick vi förklara vad filmen innehöll. Sedan gick vi in i deras kontrollrum där fullt med TV-skärmar med bilder ute ifrån sträckorna höll på att redigeras av ett 15-tal TV-tekniker. En producent och en redigerare tog sig an oss alltmedan andra nyfikna kolleger till dem kikade över axeln när Perras film snurrade. Perra var inte sen att poängtera hur mycket bättre bilder han hade än deras egen fotograf som hade varit på plats men missat en del av händelseförloppet. Spridda nickanden och ett instämmande mummel bland de som tittade på filmen intygande att de verkligen insåg att här fanns en del bildvinklar och händelser som var intressanta. Jodå de ville ha filmen. Medan de kopierade den så fick jag och Perra sitta och läska oss med en Cola uppassade av tre unga Svenska tjejer. De jobbade som catering-ansvariga åt TV-bolaget. Två av dem bodde dessutom i Västerås och när de hörde att Perra också bodde i Västerås så ville de ha med oss ut på avslutningsfest på kvällen. Det fick bli en annan gång (men hade man varit singel kanske man hade nappat på förslaget – en flickvän som jobbar i rallycirkusen vore kanske nåt…)

Så småningom var filmen färdigkopierad och vi blev avtackade av TV-teamet men vi insåg att det nu vore dumt att omedelbart bege sig tillbaka ut bakom avspärrningarna så istället strosade vi bort innanför avspärrningen mot Ford, Hyundai och Peugeot. Där fanns många fotografer då bilarna väntades in när som helst från den avslutande specialsträckan. Vi kollade några bilar som kom in och när det så blev dags för Markus Grönholm att komma in var där många fotografer framme. Grönholm körde fram till Peugeot-stallet och man öppnade grinden så bilen kunde köra in till mek-platsen. En skock fotografer följde med in och Perra såg sin chans och smög med in i den allmänna villervallan. Under 10 minuters allmän röra när segraren firades och fotograferna trängdes inne hos teamet runt förarna syntes sedan en diskret smygande filmande Perra cirkla runt bilen och mekanikerna, filmandes varenda vinkel och pryl på den vinnande bilen. Väl hemma i stugan på kvällen kunde vi sen alla njuta av “bil-porr” på högsta nivå.

Eftermiddagen avslutades med prisceremoni och därefter var det dags att dra sig hem till stugan för att kolla Perras video och packa för hemresan. Efter 4 dagars upplevelser och intryck var alla slitna och redo att dra hemåt morgonen efter."

Niklas
2002-08-15, 16:42
GAH! Nästa år då skall jag också dit! Då får vi försöka hänga på samma ställen!! :o :D
Hur många Subbor var över i Finland? :7

Niklas
2002-08-15, 16:46
Angående er film på Colins bil, var det något av det som visades på Eurosport?

OzO
2002-08-16, 08:17
Toni, nu när texten ligger här är det väl onödigt att läga in den i dagboken? Gah!

http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi2|The Blue Pile Of... Cr@p!] ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

"It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again"

Niklas
2002-08-16, 08:47
Nej, varför är det onödigt? :)
Snart försvinner denna tråden då den blir gammal...

OzO
2002-08-16, 09:05
Är allergisk mot att saker finns på flera platser på en web. Är allergisk mot när saker och ting inte görs "by the book" (Jag är teoretiker, var ordningsman iskolan och vill gärna skola om mig till polis! ;)). Nu är även [link:www.impreza.nu/ssi2/calender/diary.php|Dagboken] uppdaterad. Bilder kanske dyker upp senare, vem vet...

Niklas
2002-08-16, 09:28
Duktig OzO, du kan bara du vill... *klappa på huvet* ;)

Toni
2002-08-16, 09:52
Jo, det som visades på Eurosport av Colins brinnande bil var till dels Perras film, men av nån anledning så hade dom inte lagt ut texten "amateur video" - antagligen för att det var så bra filmat att dom ändå inte behövde skylla ifrån sig på en "amateur". En sekvens i entimmes-sammandraget visar en lång sträng av brinnande bränsle efter Colins bil och lyssnar man noga där så hör man där även Perras kommentarer i bakgrunden, typ "...och här rinner bränslet ut ur bilen och antänds...".

Vi var 7 pers från klubben i vår grupp. Vet inte om fler var där från klubben men vi såg inga iallafall.

Niklas
2002-08-16, 10:00
Grymt! Hade varit skoj att följa med! :)

OzO
2002-08-16, 10:08
{grinig mode=off}

Tack som 17 för reseberättelsen Toni! Rolig läsning och jag hoppas jag får tillfälle att kika på filmerna nån gång. Perra, ring mig när du skall dejta rally-damerna i Värsterås! :D

{/grinig}

Perra
2002-08-18, 23:35
Hehe, du kan ju få de damerna alldeles för dig själv, Buran! Jag är ju numera lyckligt stadgad! Såg 2 av de damerna ute på pluto i lördags om du är intresserad... :)

/P

Raffe
2002-08-20, 10:13
Skitbra historia! *runkar*

Fan jag måste ditt nästa år ska fan ta och boka en resa med Per Carlssons buss resor!

Jag kommer ihåg när jag och en släkting skulle smyga oss in i VIP byn vid SSS:n föra året, där satt vi i skogen utanför och väntade på rätt tillfälle fan va jag va rädd det var vakter överallt! tyvärr så lyckades inte operation Bäver...

PS skulle man kunna hänga på er andra nästa år kanske? *dräglar*

/Raffe
En person som inte har något i sitt liv som han skulle kunna dö för har ingen rätt att leva.

Niklas
2002-08-20, 10:34
Bussresor? Isch! Åka själv? Oh yes baby! :D

Nog för att bussresor kan vara roliga men man är 1000ggr friare om man kör själv. Stanna var man vill, se hur mycket man vill. En rolig grej som hände när vi var i Finland '01 var på recce'n så körde vi upp till Mökkiperä för att kolla hoppen - var vi skulle stå på fredagen. Vi möter alla förarna när vi kör upp och hälsar ivrigt på alla Subaru-bilarna. Sen när vi varit vid hoppen och kör hem tar vi genvägen på en rallysträcka, kommer fram till ett vägbyte och där står Burns med sin recce-bil och diskuterar ett krön med Reid. Låter dem köra först sen bär det av efter dem (dock inte i samma vansinnesfärd!)...

Raffe
2002-08-24, 09:23
>Bussresor? Isch! Åka själv? Oh yes baby! :D
>
>Nog för att bussresor kan vara roliga men man är 1000ggr friare om man
>kör själv. Stanna var man vill, se hur mycket man vill. En rolig grej
>som hände när vi var i Finland '01 var på recce'n så körde vi upp till
>Mökkiperä för att kolla hoppen - var vi skulle stå på fredagen. Vi
>möter alla förarna när vi kör upp och hälsar ivrigt på alla
>Subaru-bilarna. Sen när vi varit vid hoppen och kör hem tar vi
>genvägen på en rallysträcka, kommer fram till ett vägbyte och där står
>Burns med sin recce-bil och diskuterar ett krön med Reid. Låter dem
>köra först sen bär det av efter dem (dock inte i samma
>vansinnesfärd!)...
>
>Subaru - All we'll drive!

Ett plus är ju om man har bil och körkort... ;-)

/Raffe

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
LAST EDITED ON Aug-11-02 AT 08:25PM (GMT)[p]Grattis Norge!
http://rally.racing-live.com/en/headlines/news/detail/020811174804.shtml
Petter tog en hedervärd bronsplats före Tommi på hemmaplan. :o
Poängen tickar stadigt in men det verkar vara svårt att komma
åt Peggarna. En reflektion, vid försäljning av 206:an bör kunden tillfrågas
om bakspoilern ska släpa i backen på höger eller vänster sida. ;-)
När ska Subaru börja köra på Michelindäck istf Pirelli?

Adsense Management by Losha