Visa fullständig version : Välkommen till Gelleråsen 13 Augusti för bankörning

vad_ar_lustgas
2005-07-26, 12:17
Välkommen till FMCS banträff den 13 Augusti på Gelleråsen

FMCS hälsar dig välkommen till banträff på Gelleråsen. För allas säkerhet och trevnad bör Du vara insatt i all information i denna skrivelse. Läs banträffens regler extra noga! Överträdelse av dessa regler kan i värsta fall resultera i avstängning från banan.

Denna banträff ger dig möjlighet att köra på en av de roligaste banorna i Sverige. Gelleråsen är en mycket utmanande bana. Arrangör för denna banträff är Ford Motorsport Club Sweden i samarbete med 200-klubben och Honda Performance Club.

Kontaktpersoner under dagen:
vad är lustgas? 0739866624

Inpassage på banträffen
Två köer kommer bildas utanför depån där varje klubb har 2 funktionärer som tar hand om sina medlemmar. Funktionärerna tar emot eventuella avgifter och delar ut information.

Kö 1: FMCS, övriga klubbar och register

Kö 2: 200sx, HPC

Avgiften för övriga klubbar och register är 500 kr.

Bankörning
För att beträda banan måste Du uppfylla följande krav:
Inneha körkort utfärdat av vägverket.
Betalt eventuella avgifter
Medverkat i säkerhetsgenomgång
Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass
Bruka en enligt FMCSs förar -och fordonsregler godkänd bil
Använda hjälm och heltäckande bomullskläder

För att behålla förmånen att köra på banan måste Du respektera de regler FMCS fastställt

Regler, rekommendationer och uppmaningar:

Före Du beträder banan
Detta är INTE en tävling, detta är en förarutveckling. Tidtagning är förbjuden.
Bilens skall vara skattad, besiktigad, försäkrad och registrerad.
Bilens ljudnivå får ej överskrida 95dB. Ljudnivå över 95dB ger körförbud!
Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader Celcius.
Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
Bilens alla rutor skall vara helt stängda.
Bilen måste klara bilprovningens säkerhetskrav.
Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning eller avåkning. T ex. lösa burkar, reservhjul etc.
Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat.
Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande bomullskläder, dvs. t-shirt, shorts etc. är förbjudet.
Kolla olja, vatten och bensin innan och efter ditt körpass. Bevaka vattentemp och oljetryck (för de bilar som är utrustade med oljetrycksmätare) under körning.
Öka däckstrycket 0,5-1kg jämfört trycket för "vanlig" körning.
Minst positions ljus på banan.

Depåvakten har full befogenhet att vägra bilar tillgång till banan om detta anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå

Passagerare
Passagerare är förbjudna under alla körpass, utom följevarv och lugna timmen. Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren.

På banan
Dina standardbromsar är (oftast) värdelösa! Dessa håller en jämn bromskraft endast några få varv. Känner du av en nedsatt bromsförmåga, kör av banan och kyl av bromsarna genom att köra en lugn kilometer på landsvägen.
Dina standarddäck är (oftast) värdelösa! Dessa överhettar snabbt vid hård körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dom enligt ovan.
Använd huvudet! Utsätt inte dina "medtrafikanter" för onödig fara. Var tydlig i din körning: använd blinkers, släpp förbi snabbare bilar etc.
Kör helst om på raksträckorna
Titta i backspegeln OFTA. Är någon snabbare än dig i kurvpartierna, släpp förbi dessa på lämpligt ställe, förslagsvis på raksträckorna även om du är snabbare på dessa!
Respektera alla flaggsignaler: Gul betyder fara/hinder, Röd avslutar körpasset, Svart betyder att Du måste köra av banan genast.
Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
Under "lugna timmen" är all omkörning strängt Förbjuden! (ger svartflagg!)
Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av, minst 2 kurvor innan avfarten till depån.

Flaggvakter
Du måste infinna dig vid depåns utsläpp minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
Vi ser mycket strängt på att missa sitt pass, kan DU inte dyka upp i tid ligger det på DITT ansvar att se till att det finns en ersättare
Försäkra dig om komradions funktion.
Svartflagga alla bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
Stå kvar och flaggvarna kommande bilar vid olycka. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

Ca 08:00 Samling/insläpp (kom så tidigt som möjligt!)

09:00 Förarmöte (Alla som skall köra måste närvara)

9:30-9:50 Följevarv - Buskörning/omkörningar ger avstängning!

10:00-11:00 Rutinerade

11:00-12:00 Orutinerade

12:00-13:00 Lugna timmen (Omkörning STRÄNGT förbjuden)

13:00-14:00 Rutinerade

14:00-15:00 Orutinerade

15:00-16:00 Rutinerade

16:00-17:00 Rutinerade och Orutinerade

vad_ar_lustgas
2005-07-26, 12:19
SSI medlemmar är alltså välkommna att köra mot en avgift på 500 kr som betalas vid grinden!

hoppas på att många kommer! vi hade det fruktansvärt trevligt förra året, SSI:s medlemmar är alltid ett roligt gäng!

välkommna!

mvh Christian Lange, ordis FMCS

Wiklundh
2005-07-26, 12:52
Vi får tacka för inbjudan.
Ska bli roligt att köra några varv. :9

vad_ar_lustgas
2005-07-27, 16:24
kul att en bil verkar komma iallafall! :)

men det borde vara flera som är sugna på att köra med sen inbromsning in i ejes. ??? vart är alla?

mvh C

Addson
2005-07-27, 17:09
Bilens ljudnivå får ej överskrida 95dB. Ljudnivå över 95dB ger körförbud??????
Huuummmm hur ska det här gå??? ha ha ha

vad_ar_lustgas
2005-07-28, 00:00
insatts?

mvh C

Addson
2005-07-29, 00:10
Är det några som rullar ner från Stockholm?/Adam -sugen

Det kommer nog ges möjligheter att jag åker om jag kan hitta min "insats":D

Davve
2005-07-29, 12:11
Här ska det åkas !!

Mickef
2005-08-04, 12:21
Låter kul !

Kommer åkande från Linköping.

Micke

Adam K
2005-08-10, 20:21
Hej Jeppe,
JAg åker från Stockholm lördag morgon OM jag fått kopplingen fixad imorrn, om jag får den fixad på fredag sover jag nog halvvägs. Om jag inte får den fixad alls vet ag inte än...

Adam K
2005-12-19, 07:22
Är det några som rullar ner från Stockholm?

/Adam -sugen

vad_ar_lustgas
trevligt och välkommna!

mvh C

Jesper_J
jag kommer!! ska bli kul å komma ut och lufta bilen!

mvh jeppe

vad_ar_lustgas
jag kommer!! ska bli kul å komma ut och lufta bilen!mvh jeppe

om det e den jeppe jag tror att det är, ring mig. du ska få tipps om boende om du vill slagga där natten innan!

och snart e det dax! en vecka kvar! :)

mvh C

Jesper_J
Är det några som rullar ner från Stockholm?/Adam -sugen

jag rullar från norra sthlm på lördag morgon!!

/jeppe

Jesper_J
blir det någon samåkningen från sthlm på lördag morgon lr?????

mvh jeppe

Adsense Management by Losha