Visa fullständig version : Eftersnack: Gelleråsen 050813

Pedersen
2005-08-17, 20:11
Först ett stort tack till FMCS för en välorganiserad träff.

Uppslutning var väl lite sådär (45 fordon totalt var det någon som sa) förmodligen pga en riktigt trist väderprognos för Karlskoga dagen före.
Det var dock många av dessa som föredrog att hänga på parkeringen framför att flänga runt på banan. Otroligt mycket bantid om man ville mao. Körde mig faktiskt less innan dagen var slut, det händer inte ofta.

Vi var 3st från SSI vilket var ungefär samma antal som ärkerivalerna hade mobiliserat. Mao ökade vi antalet Imprezor med 50% procent jmf. FMCS/HPC/200SX-träffen på Kinnekulle senast. Bådar gott inför framtiden! Skämt åsido så vill jag tacka för sällskapet, finns det verkligen inga tråkiga/otrevlifa Impreza-ägare?

Det inträffade inga större incidenter varken tekniskt eller körmässigt under hela träffen (nån Honda som försökte gena från vänstern efter hårnålen till Ejes med baken före, kanske inte det smartaste vägvalet). För min egen del blev det bara ännu tydligare att bilen måste bli mycket styvare i roll samt att det inte vore fel med en surge-tank. Fick fuel-cuts i princip varje varv i vänstern efter Ejes om man laddade lite, även med upp till tre-kvarts tank. Kraftigt irriterande. Nån som vet var man kan få tag på STi:s variant till vettigt pris kan ju hojta till.

Slutligen lite bilder från dagen.

http://photos22.flickr.com/34851693_518f2e4776.jpg

"Fortress SSI" alt. "SSI tolkar finska flaggan, akt 1"

http://photos22.flickr.com/33740480_940228428e.jpg

Snabbaste kombin på banan, med marginal. Notera att takluckan är öppen som förberedelse på den traditionella drifting-vikningen i trösen. Respekt! ;)

http://photos22.flickr.com/33740506_31fb1e4833.jpg

"Gick inte det där lite fort?" Hr. Blyfot övar inför hemfärden...

http://photos23.flickr.com/34855266_06a0963725.jpg

Tja, man behövde ju inte trängas iaf.

//Stefan

Adam K
2005-08-18, 18:01
jaja Jeppe, antingen åkte du för set eller för tidigt, eller för snabbt kanske....

Tack själv Stefan. O du tycker att DU behöver en styvare bil i roll?!!
/sneseglaren

Blocken
2005-08-18, 22:00
Adam, berätta gärna hur du upplevde däck mm. Var detta första gången på bana?

:)

/Block - nyfiken

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Min STi]

Adam K
2005-08-18, 22:39
Gärna det Blocken, gärna det :7

Egentligen skulle jag kanske behållit sommardäcken på ett par varv för att jämföra, men nu bytte jag dem ju redan i Stockholm. Efter lite justering fick jag däckstrycket bra, mest slets det på utsidan av framdäcken, behöver SGM-vinklar! Men jag måste tagit i tillräckligt iallfall för framdäcken var *märkbart* mer slitna än bakdäcken efter denna enda dag. Som var min första på bana, ja.
Lärde mig Massor! Bla hur fantastiskt vass wrx sti'n är, åkte runt några varv med Stefan! Och hur mycket grepp som finns i varma r-däck. Samt hur odramatiskt det var att ligga å pressa i kurvorna så att bilen hasade, bara man höll gas! Vågade inte det vid ett tillfälle och då gick det åt alla håll! (Fast inte så illa som för andra }( )
Bilen krängde som en segelbåt och jag är mycket sugen på ett rejält 'väghållningskit', men den gick riktigt bra :o
Jag fick se till att hålla varvet uppe och utnyttjade mina nya bromsar, 160-175 på rakan 100-120 meter innan trösen åsså ställa mig på bromsen. Slingrade som en huggorm :-)
Äh, för att inte skriva en hel roman så var det jävligt kul och jag vill gröa det igen så fort jag får en lämplig chans :D

SecretAgentMan
2005-08-19, 10:24
Fuelcuts....lär inte avhjälpas av att bilen rollar mindre, g-krafterna påverkar soppan i tanken oberoende av hur styv bilen är.

...har det bytts soppapump månne? (...det är en viktig fråga...svaret kommer snart... ;))

/J

Pedersen
2005-08-19, 12:36
Att inte en uppstyvning fixar (eller ens minskar, snarare tvärt om hoppas jag) fuelcut problemen vet jag. Däremot borde en anti-surge tank hjälpa. STi har ju en komplett med pump o allt men den är rätt dyr, MRT har ett ombyggnadskit till den befintliga men den var heller inte så billig.
Bränslepump är inte bytt än, skulle det hjälpa menar du? Känns ju mer som att pumpen inte får tag på soppa än att den flödar för lite?

Målet med uppstyvningen var att försöka få bort lite av de camber-problem som uppstår med R-däcken. K-hämmare är ju relativt billigt och lätt att labba lite med. Ska se om jag inte kan få tag på andra fjädrar också men jag vill inte bygga nån väghyvel. Is-åka snart ju :)
Blir det inte bättre är det ju bara att plocka av och sälja/slänga/skänka till välgörenhet. Om man inte testar lär man ju inte bli nåt klokare heller.

Wiklundh
2005-08-19, 13:03
Pedersen:
Fuelcut på 3/4 tank låter inte bra.
Får det själv på STI:n när det är kvar ca 10-15 liter vid hård kurvtagning.

Pedersen
2005-08-19, 13:23
Nej, jag blev väldigt förvånad. Nu är ju den kurvkombinationen lite speciell (nästan 180 grader höger->ner->vänster), på Kinnekulle hände det ju bara med <1/4 tank och då bara i högern ut på start- & mål-rakan (klassikern). Förra gången jag var på Gelleråsen hade jag heller inga problem. Problemet försvann efter tankning (för att dyka upp igen vid typ 1/2-3/4 tank) och tog jag det lugnt i den kurvkombinationen så märkte jag inget så jag tror inte det beror på nåt annat. Voodoo möjligtvis? :)

SecretAgentMan
2005-08-19, 13:41
Orsaken till att jag frågade om soppapumpen var att vet man inte om att det blir problem med det filtret som följer med, så monterar 99% av meckarna alltid det nya och mår fint över att det sitter ett nytt, fräscht "pickupfilter" på pumpen.

Originalfiltret är liiiite längre, och hamnar i en lite annorlunda vinkel, skillnaden blir rätt stor på när det ger bränslebrist i böjarna.

/J

Manor
2005-12-19, 07:19
Låter ju lysande! Sådana bilar vi har - funkar att klämma varv efter varv på en kul bana på sommaren, byt hjul och åk svinfort på en sjöis på vintern :7 /Block

...eller hänga på en husvagn bak och åka mot Jämtland eller Skara sommarland :+...

mvh Mats N

Blocken
2005-12-19, 07:19
Gärna det Blocken, gärna det :7Egentligen skulle jag kanske behållit sommardäcken på ett par varv för att jämföra, men nu bytte jag dem ju redan i Stockholm. Efter lite justering fick jag däckstrycket bra, mest slets det på utsidan av framdäcken, behöver SGM-vinklar! Men jag måste tagit i tillräckligt iallfall för framdäcken var *märkbart* mer slitna än bakdäcken efter denna enda dag. Som var min första på bana, ja.Lärde mig Massor! Bla hur fantastiskt vass wrx sti'n är, åkte runt några varv med Stefan! Och hur mycket grepp som finns i varma r-däck. Samt hur odramatiskt det var att ligga å pressa i kurvorna så att bilen hasade, bara man höll gas! Vågade inte det vid ett tillfälle och då gick det åt alla håll! (Fast inte så illa som för andra }( )Bilen krängde som en segelbåt och jag är mycket sugen på ett rejält 'väghållningskit', men den gick riktigt bra :oJag fick se till att hålla varvet uppe och utnyttjade mina nya bromsar, 160-175 på rakan 100-120 meter innan trösen åsså ställa mig på bromsen. Slingrade som en huggorm :-)Äh, för att inte skriva en hel roman så var det jävligt kul och jag vill gröa det igen så fort jag får en lämplig chans :D

Låter ju lysande!

Sådana bilar vi har - funkar att klämma varv efter varv på en kul bana på sommaren, byt hjul och åk svinfort på en sjöis på vintern :7

/Block - Once a Kokare, always a Kokare

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Min STi]

Jesper_J
2005-12-19, 07:22
tack själv stefan.

tyckte det va riktigt trevligt.
va ju tvungen att åka hem rätt tidigt pgr att jag inte hade hittat någon hundvakt. synd att man inte kunde stanna längre. det va ju som sagt va gott om plats på banan. stod flaggvakt under rutinerade timmen. (13-14) räknade till ca:6 bilar på banan den timmen så som sagt va, det va ju ingen trängsel.

/jeppe

Adsense Management by Losha