Visa fullständig version : Montering av 4-p bälte.


griml0ck
2003-02-25, 14:50
Måste det vara nått speciellt märke av 4p bälte eller fungerar alla?

http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru

Niklas
2003-02-25, 15:09
Märke spelar väl ingen roll men det skall väl vara bultfästen för att de skall funka eller? Tyckte nån sa det till mig eller så har jag drömt...

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru - [/i]All we'll drive![/i]
Regionsansvarig: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=gbg|Göteborg]

griml0ck
2003-02-25, 17:27
Vilken tum ska man helst ha på dom då? såg på dalhems hemsida de fanns mellan 2"-4". Är det några speciellt fästen man måste beställa också?

http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru

Wanderer
2003-02-25, 17:40
Tum'en har väl att göra med om du vill bli uppbromsad av ett snöre eller ett rep ... Tycker du att snöret skär in i kroppen bra så välj 2-tums :)

Strat
2003-02-25, 19:46
Ska själv inhandla bälte i veckan och det blir ett Sparco 3"/2", dvs 3" axel och 2" höftrem. Det är vad de flesta i klubben kör med (har jag lärt mig), men av märke Sabelt. Sparcobältet är i stort sett identiskt och ligger i samma prisklass.

/Claes

griml0ck
2003-02-25, 19:53
Ska de vara bult eller ögle montering då?

http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru

Niklas
2003-02-25, 20:55
Ni som har eller skall köpa bälten, jag ser väldigt gärna att ni slänger upp lite bilder på monteringen så vi andra 3-punktare får det lite lättare när vi STYLAR våra bilar sen nån gång...

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru - [/i]All we'll drive![/i]
Regionsansvarig: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=gbg|Göteborg]

Lelle
2003-02-25, 21:11
Äljen!

Finns det inget på din bil du tänker lämna orört?;-)

Lelle

Blocken
2003-02-25, 21:12
LAST EDITED ON Feb-25-03 AT 10:07PM (GMT)[p]http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=kalsprodukter

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=kalsprodukter&id=Dsc00064b

Har du inte letat ordentligt, Äljtärningen ;)



Edit: Varför i hela Hisingen ligger detta forum under 'Styling'? Bälten och burar är FORTFARANDE inte till för syns skull *host* Äljen ;)

Strat
2003-02-26, 09:35
>Ni som har eller skall köpa bälten, jag ser väldigt gärna att ni
>slänger upp lite bilder på monteringen så vi andra 3-punktare får det
>lite lättare när vi STYLAR våra bilar sen nån gång...
>
>http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru -
>[/i]All we'll drive![/i]
>Regionsansvarig:
>[link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=gbg|Göteborg]


Har ju ingen digitalkamera, men jag kanske tar hem en från jobbet. Och, som blocken säger, det här ser jag inte som styling. Jag vill sitta fast ordentligt då jag åker bana. Du måste titta under ytan Äljen ;) :D

/Claes

Niklas
2003-02-26, 09:39
Kommer inte köra så fort att jag behöver ett bättre bälte än orginal för att kunna hålla mig kvar i bilen...

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru - [/i]All we'll drive![/i]
Regionsansvarig: [link:www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=gbg|Göteborg]

Strat
2003-03-12, 20:02
Monterade mitt bälte igår, men i stundens hetta glömda jag att knäppa bilder... Jag har lagt upp några bilder av hur resultatet blev i mitt galleri: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi22

Om man bara ser till att plocka bort allt som sitter i vägen så består monteringen endast av att byta ut 4 bultar mot öglebultar. Baksätet måste uppenbarligen ur. Plasten som går upp efter a-stolpen bryter man loss, och också den vita plastbit som löper efter bakre insteget. Då har man fritt fram till alla bultar.

Man sitter fast! :D

/Claes

PS. Tack felbil och ordis för assistans och sällskap!

SecretAgentMan
2003-03-12, 20:09
För oss stora killar som har stolen lite längre bak är högra nedre infästningen ett litet problem, jag har min i sidofästet för originalbältet då stolen tog i när jag hade den som Claes monterat sitt.

Men då var man tvungen att demontera stolen för att få dit bulten... (iofs bara 4 bult till).

:)

Tjusigt Claes - som (sturm)ba(h)n(führer)chef ser jag nöjt på din inriktning av moddar. ;) :D

/J

Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen

Niklas
2003-03-12, 20:53
LAST EDITED ON Mar-12-03 AT 08:56PM (GMT)[p]JERRY! JERRY! JERRY! Jag har beställt 3" axelpads inför köp av 4p-bältet! *dra i pappas byxben* :D :p ;)

Tackar för bilderna Claes, fast det är väl fästena bak som är de jobbiga? Eller är det bara att trycka genom och fästa i något? Finns kanske en stång bakom baksätena under mattan...eller?

EDIT: Nu läste jag hela inlägget du skrev Strat. Dra loss plast o skit. Du skall inte till Göteborg-kontoret typ dagen efter jag köper mitt bälte? Pewh!

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg

Blocken
2003-03-12, 21:11
>Tackar för bilderna Claes, fast det är väl fästena bak som är de
>jobbiga? Eller är det bara att trycka genom och fästa i något? Finns
>kanske en stång bakom baksätena under mattan...eller?
>

Japp! EN STÅNG bakom baksätENA ;) Äljen... Ta tejp!

;)

Grusdraparn
2003-03-12, 21:28
>
>JERRY! JERRY! JERRY! Jag har beställt 3" axelpads inför köp av
>4p-bältet! *dra i pappas byxben* :D :p ;)

Ja d tycker jag är ett vettigt alternativ, axelpads istället för 4p-bälte. Så gott som samma funktion... http://smilies.networkessence.net/s/contrib/blackeye/lol.gif[/IMG]

Plus att då slipper du leta efter stången under mattan, tro mig den är lite svår att hitta! http://smilies.crowd9.com/contrib/blackeye/hihi.gif[/IMG]

Strat
2003-03-12, 21:30
Nu så blocken... Gå och ät lite grillkol ;)

Älg, får väl se till att ordna nåt ärende då :) Närå, det är verkligen inget större pul med monteringen. Som jag sa, skruva ur 4 bultar och skruva i fyra andra. Alla är gängade i karossen. Glömde säga att bulten vid a-stolpen måste vara lite längre än dom som följer med bältet.

/Claes

Strat
2003-03-12, 21:34
grusdraparn, nu går du väl lite för långt va? Det är inte ens roligt...

/Claes

Blocken
2003-03-12, 21:37
>Nu så blocken... Gå och ät lite grillkol ;)

***Grillkol är både gott och nyttigt!


>Älg, får väl se till att ordna nåt ärende då :) Närå, det är verkligen
>inget större pul med monteringen. Som jag sa, skruva ur 4 bultar och
>skruva i fyra andra. Alla är gängade i karossen. Glömde säga att
>bulten vid a-stolpen måste vara lite längre än dom som följer med
>bältet.
>
>/Claes

***Japp, A-stolps-bulten är JÄKLIGT knivig! Men som Grusdräparn säger; Passa er för stången! :D

/AB

Grusdraparn
2003-03-12, 21:45
>grusdraparn, nu går du väl lite för långt va? Det är inte ens
>roligt...
>
>/Claes


Smaken är som baken http://mindscraps.com/s/contrib/tweetz/bootyshake.gif[/IMG] delad...

/Slak

Niklas
2003-03-12, 22:14
>Ja d tycker jag är ett vettigt alternativ, axelpads istället för
>4p-bälte. Så gott som samma funktion...

Läs om läs rätt, där står även inför köp av 4p. Jag måste köpa en sak i taget och tar det billiga nu för det kommer andra dyra utgifter under våren. Tyvärr är jag inte lika lyckligt lottad som får det jag pekar på...

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg

Grusdraparn
2003-03-12, 22:31
>Tyvärr är jag inte lika lyckligt lottad som får
>det jag pekar på...

Goldfinger...Ju hårdare man arbetar desto mer kan man peka...:D

Imp
2003-03-12, 23:24
Är det nån i klubben som krockat i huffsad fart med 4p och orginalstolarna? satt nämligen och fundera på om hålet i stolarna värkligen pallar det? jag menar rally stolar är ju förstärkta där av en anledning. kan mycket väl vara så att jag har helt fel dock eftersom jag inte har en aning.. bara en fundering.

Niklas
2003-03-13, 09:55
Ordis: Om man har 4p? :o

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg

Wanderer
2003-03-14, 00:11
Ordis ...

Har du jobbat som Crasch Test Dummy förut ??
Verkar vara ganska insatt i om hur allt fungerar :)

Wiklundh
2004-03-16, 14:07
>Ett tips är att plocka
>bort airbagen vid användning av fyrpunktsbälte, eftersom den är
>anpassad för användning tillsammans med standard trepunktsbälte, och
>då kommer man närmare ratten med hela överkroppen. Nackkotpelaren får
>utstå hård påfrestning vid en krock, då fyrpunktsbälte används, (jag
>har testat) och skulle airbagen träffa olyckligt i ett sådant läge
>räcker det förmodligen för att knäcka nacken.

Ajaj, tänkte inte på det........hmmmmmm nu börjar man på att fundera om man ska har 4-p bälte eller inte.......

Wiklundh
2004-06-10, 20:40
Hur är det med att montera ett 4/6-p bälte i bilen, måste man ha bur att fästa det i eller.......?

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Fyrpunktsbälte är enkelt att montera i orginal fästpunkter, två i fram och två i baksätet.
Fem och sexpunkts kräver modifiering av golvet under stolen samt hål i sätet.

Givetvis är det bäst att fästa i en bur om det finns, för då skyddar det ju lite om det går snett och rullar. (En cool modifiering som dessutom är en livförsäkring.)

Annars bör man nog se fyrpunktsbälte som ett sätt att bättre hålla kvar dig i stolen under inspirerad körning. Ett tips är att plocka bort airbagen vid användning av fyrpunktsbälte, eftersom den är anpassad för användning tillsammans med standard trepunktsbälte, och då kommer man närmare ratten med hela överkroppen. Nackkotpelaren får utstå hård påfrestning vid en krock, då fyrpunktsbälte används, (jag har testat) och skulle airbagen träffa olyckligt i ett sådant läge räcker det förmodligen för att knäcka nacken.

/Kjell

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
LAST EDITED ON Mar-13-03 AT 01:27AM (GMT)[p]Svar ja!
Med högre fart är risken stor att man aldrig mer skriver
ett svar i ett forum.... :-(

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Ja, eftersom inte ens ett sexpunktsbälte gör någon odödlig i ett chassi
med ganska låg passiv säkerhet och i avsaknad av en riktig skyddsbur.
Hög hastighet vid eventuell sammanstöt ger ett mycket dåligt utgångsläge.

Någon som sett filmen om hur långt ett träd tränger in i en normalstor
bil vid head on kollision i 30, 50, 70 & 90 km/h?

Efter 50 börjar det bli stora problem innanför främre deformationszonen
och i 90 är det frågan om bagaget klarar sig....
Undrar varför bilar nästan uteslutande krocktestas upp till runt 50 km/h?
En annan bra regel är att människan av naturen är bara byggd att färdas
upp till ca 30 km/h, ta mellan 50 till 100 meters ansats och spring för
full maskin rakt in en vägg så får man en känsla för hur det hela fungerar. ;-)

Krocksläden i 7 km/h på mässor är en klar rekomendation för den som inte provat,
brukar finnas på bilsalongen.

En bra rutin vid bankörning eller inspirerad körning är att om bilen "tappas" dvs kontrollen förloras så gäller det att frikoppla och samtidigt stå på bromsen och försöka styra under full inbromsning ända till bilen står stilla. Denna manöver underlättas av
ett fyrpunktsbälte eftersom bilen rör sig på ett icke önskvärt sätt i en högre hastighet kanske vid sidan av vägen och då är det inte särskilt bra att hoppa omkring och inte sitta stadigt i stolen.

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
Japp. :D

Det börjar tära på kroppen och ekonomin,
jag tror dessutom att turen är förbrukad. ;-)

ExOrdis
2004-06-10, 20:40
>Man sitter fast! :D

+ Vid behov är du loss på nolltid!

>PS. Tack felbil och ordis för assistans och sällskap!

Ingen orsak, hör av dig innan du ger dig på pärlorna så tar vi en sväng
med Deltan och kikar så att allt mår bra i spisen.

/K

Adsense Management by Losha