Visa fullständig version : Legacy Turbo -93


The
2006-12-30, 15:54
Hejsan svejsan alla glada impreza ägare.

Snubblade över en sådan som topic nämner, dvs en ruskigt fin Legacy Turbo -93. Nu är ju detta ett Impreza forum men en gammal legacyturbo måste ju få finnas med ;)

En farbror till mig har haft en sådan sedan ny och har inte haft några egentliga problem med den trots att den passerat 30´000mil sedan länge (bortsett från att han glömde bort att byta kamrem så att den gick av, men det är ju inte direkt bilens fel) :)

Vad bör man tänka på när man kollar på en sånhär bil bortsett från alla "vanliga" grejer som rost osv. Finns det nått som brukar vara trasigt. bilen i fråga har gått kring 17´000 mil.

btw, testade sökfunktionen, men hittade inte direkt nått matnyttigt :)

LegacyLarsa
2006-12-30, 16:36
kolla kopplingen om den slirar, lyssna efter knack i motorn, det var ett tag sedan jag hade en, men de går bra. är det en sedan med taklucka?
/Lars

The
2006-12-30, 16:44
Trevligt med snabbt svar :)

Nej det är en kombi (utan taklucka).


Så det finns inga "standardfel" på dessa bilar, låter ju trevligt :)

På 2.2:an som en bekant hade var det nått tjall med växellådor vet jag.

Malm
2006-12-30, 16:52
Tjena. Min kusin har en Legacy Turbo -93 eller -92 till salu om det ar intressant. Relativt bra skick och gar kanon! Pm:a mig for mer info!

Mvh

LegacyLarsa
2006-12-30, 20:15
Jo, det stämmer, men det trodde jag bara var på -92orna, då jag hade en sådan, den var dock lite trimmad åxo, så jag fick ras på 2an, inte så billigt att reparera, men kör man ommoddat ska det nog inte vara några problem, och ger fan i banzaistarter..

The
2006-12-31, 07:10
lite mer info:

Har komplett service-bok fram till -05
Kamrem nybytt.
gått cirka 2500mil senaste 2 åren.
Drivaxeldamasker fram bytta + vänster fram drivknut.
Generator bytt -05
bromsar servade och nya klotsar runt om.
Knack från ventillyftare <- vanligt fel? dyrt att åtgärda?

Kvarnis
2006-12-31, 13:36
lite mer info:Har komplett service-bok fram till -05Kamrem nybytt.gått cirka 2500mil senaste 2 åren.Drivaxeldamasker fram bytta + vänster fram drivknut. Generator bytt -05bromsar servade och nya klotsar runt om.Knack från ventillyftare <- vanligt fel? dyrt att åtgärda?


lyftarna lever rövare på gammla legacy och Imprezer pga av helt hyrauliska lyftare.

Farligt= Nej
Dyrt att fixa= ja om man inte kan fixa det själv dvs

The
2006-12-31, 16:04
Skulle väl vilja påstå mig vara relativt händig i garaget, donat med snöskotrar/bilar/motorcycklar/mopeder sedan man var en tvärhand hög så :)

Vad kostar nya lyftare och drivknutar? Kollade på bildelsbasen men det fanns bara en bil och inget var prissatt.

Wippe
2007-01-01, 21:14
Lyftarna kan låta ganska illa utan att man för den sakens skull behöver byta dem. Bra olja och täta byten kan hjälpa, Castrol Edge tex av egen erfarenhet.
Att byta lyftarna är heller inget garanterat sätt att bli av med oljudet, det bästa är istället att byta till toppar (och kolvar) från en tidig Impreza (samma infästning av insug före -99 om jag inte minns fel). Annars är Legacyblocket stabilare än Imprezans då det är closed deck.

Nya främre drivknutar hittar du relativt billigt hos någon bilreservdelskedja.

Tallen
2007-01-03, 15:25
Drivaxlar/knutar från Impreza passar om man tar bort abs ringarna och sätter dit Legacyns ringar. Lättare att hitta Impreza drivaxlar på skroten...

/D

Adsense Management by Losha