Visa fullständig version : Har nya forumservern fått malaria?

b20mannen
2009-05-17, 21:59
Häromdan så försvann forumet från cyberrymden. Och nu så fattas det en hel del i grafiken. Verkar som om de enda ikonerna och formatteringsbilderna man får nu är de som ligger kvar i cachen.

Vad har hänt?

syke
2009-05-18, 07:38
Hej,
en finfin fråga!

Jag kom hem från NY igår och har inte hunnit kika på saken. Vi vet att apache kraschade, men inte varför .. angående ikonerna så har jag inte ens märkt det. Ska försöka hinna kika på det ikväll!

STIred
2009-05-18, 09:30
Galleriet verkar strula lite med. Iaf sen nån dag tillbaka så verkar det vara oåtkomligt.

/r

b20mannen
2009-05-18, 11:16
Not Found

The requested URL http ://bbs2.impreza.nu/dc/images/ssi/banner_ssi.jpg was not found on this server.

Apache/2.2.8 (Unix) DAV/2 Server at bbs2.impreza.nu Port 80

syke
2009-05-18, 11:18
Mmm ser det också, det verkar inte som om det är forumservern som strular utan gamla goa webservern...

Manor
2009-05-18, 17:54
Jag kommer inte fram till:
www.impreza.nu

...jag får bara meddelandet:
A communication error occurred: "No route to host"

Hänger det ihop med ovanstående strul på något sätt?

SecretAgentMan
2009-05-18, 18:20
...och mailkärran är nere med tydligen. :)

/J

OzO
2009-05-18, 21:26
Nya servern är uppe (=forumet). Gamla servern är nere (=resten av SSIs mojs). Vi håller tummarna för att Maxan som driftar den hittar på-knappen :)

/G
_____
::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::

maxan
2009-05-19, 00:25
Hello Boys!

Servern är nere och det var drygt 3 år sedan jag såg den senast. Den betedde sig lite konstigt igår men jag trodde bara det var applikationsproblem och allt funkade efter att jag startat om mysql.

Tyvärr är detta inget som kommer gå turbosnabbt att åtgärda just nu.

b20mannen
2009-05-19, 01:28
Går det inte att lite halvsnabbt flytta över grafiken för forumet till nya servern i alla fall? Så inte forumet blir så yxigt och trögladdat.

Kan man säga att det var i grevens tid som forumet flyttades?

syke
2009-05-19, 08:36
Faktum är att jag har i princip hela sidan (förutom galleri och mail) redo att skickas upp på nya maskinen.

maxan
2009-05-19, 15:43
ok, fått rapport om att servern står och skriker om någon disk som strulat till det trots spegling.

Jag skall åka och hämta servern om en stund men kommer inte kunna börja arbeta med den förrens tidigast senare ikväll.

Det kan bli en lite lätt temporär lösning via min ADSL-lina fram tills att vi akut flyttat över allt som behövs till nya servern så det kommer antagligen bli riktigt segt och att jag stänger ner hela galleriet under tiden den står hemma hos mig.

SecretAgentMan
2009-05-19, 16:19
Max - Klippa. Du. Är. :D

/J

OzO
2009-05-19, 16:45
Direktrapport från Maxan: En disk sönder. En disk kvar. Ingen spegling nu... så nuuuu är det läge att flytta allt till nya servern! ;)

Maxan får lägga till mer info sen om han har nåt.

/G
_____

b20mannen
2009-05-20, 04:23
Underbart! Nu funkar forumet bra igen.

STIred
2009-05-20, 10:40
Nice, galleriet igång med :)

/r

b20mannen
2009-05-20, 17:02
Man ska inte ropa hej förrän man kommit över ett bäcken... eller hur det var?

Fick denna nu när jag kollade efter nya inlägg:

Warning: mysql_data_seek() [function.mysql-data-seek]: Offset 50 is invalid for MySQL result index 61 (or the query data is unbuffered) in /var/www/ssiweb/bbs/dc/include/mysqldb.php on line 125
0 topics match your criteria.

Nu blir jag faktiskt lite orolig. Ligger forumet verkligen på en riktig server? Eller ligger det och spelar på en hopiplockdator med ett par desktopdiskar?

Skulle vara hemskt tråkigt om detta forums databas dog bort i frag-sot bara för att man har snålat på servern. Det borde finnas pengar i klubbkassan för en prime-server till åtminstone forumet.

b20mannen
2009-05-20, 17:10
Kan lägga sten på börda genom att nämna att "read new" ibland utelämnar inlägg från vissa forumavdelningar.

syke
2009-05-20, 17:34
Det låter ju snarare som en bugg i forumet än problem med maskinen .. ytterligare en anledning att byta forummjukvara.

Men för att svara på din fråga ang. maskinen så har vi hyrt en VPS (Virtuell maskin m.a.o.) hos ipeer.

OzO
2009-05-20, 18:39
Kan lägga sten på börda genom att nämna att "read new" ibland utelämnar inlägg från vissa forumavdelningar.

Precisera.

/G
_____

OzO
2009-05-20, 18:40
Nu blir jag faktiskt lite orolig. Ligger forumet verkligen på en riktig server? Eller ligger det och spelar på en hopiplockdator med ett par desktopdiskar?
Vad tror du om oss egentligen? :(

/G
_____

b20mannen
2009-05-20, 19:16
Precisera.
Klickar på "read new" och inte alla forumavdelningars nya posts som var olästa visades.
Efter typ fem nya klickningar på "read new" så dök dom upp. Specifikt denna tråd efter att jag gjorde ett inlägg, samt även sponsordelen.

Min tolkning är att inte alla querys från databasen för att skapa "read new" returnerade resultat.
Bug i forumet? Mjae. Snarare vek kod, och en mysql med narkolepsi.

b20mannen
2009-05-20, 19:25
Vad tror du om oss egentligen? :(

Min åsikt förändrades lite när jag läste om status på den gamla servern. Känns lite "shaky" att det verkar som om det bara står en "burk" undanskuffad i tre år utan att nån ens kollar om den är dammig. Än mindre kollar konditionen på diskarna. Men det kanske bara är som det verkar?

Men så där är det tyvvär alltför ofta. Även vad gäller missionskritiska servrar på större företag. Inga nämnda.

Subarumicke
2009-05-21, 10:12
Huu mycket kompliserat data nörds snack :(

men när skiten ändå strular så byt till vBulletin. Så att sök funktioner finnesser från 2009 fungerar

Om man söker på skitnödig så kommer det upp som första alternativ Turbo??? är sökfunktionen kalibrerad av ett fyllo??

söker man på hjärndöd så kommer momentnyckel upp :D alla skruvar är inte åtdragna :D

söker man på pissa i motvind så kommer

Hur många kör GT´s med feta rumpor (kombi)

det kanske är någons slags sarkasmisk böghumor i sökfunktionen
:D

SecretAgentMan
2009-05-21, 10:22
Fy fan Micke... :D Söker man på SNIK så dyker du upp, hur kan det komma sig, din lilla snikis. :D :D :D

b20mannen
2009-05-21, 14:36
Fy fan Micke... :D Söker man på SNIK så dyker du upp, hur kan det komma sig, din lilla snikis. :D :D :D

HAHA! :D

"Den som pissar i motvind, möter raskt nya utmaningar i livet". :+

OzO
2009-05-21, 20:25
Kan lägga sten på börda genom att nämna att "read new" ibland utelämnar inlägg från vissa forumavdelningar.Precisera.Klickar på "read new" och inte alla forumavdelningars nya posts som var olästa visades.Efter typ fem nya klickningar på "read new" så dök dom upp. Specifikt denna tråd efter att jag gjorde ett inlägg, samt även sponsordelen.Min tolkning är att inte alla querys från databasen för att skapa "read new" returnerade resultat.Bug i forumet? Mjae. Snarare vek kod, och en mysql med narkolepsi.

Jäkligt skumt. :( Har inte märkt av det själv nån gång... med det säger jag inte att det inte har hänt.

Ang. servern så kan Maxan svara på det bäst. Vad jag vet så är det inga dåliga eller slöa grejer och loggar har Maxan örnkoll på även fast servern har stått undangömd. Nu råkade han vara bortrest i USA när det strulade... och att det strulade precis samtidigt som Apache la ner på nya servern var olyckligt.

Under SSIs snart 10 år så har webben och servrarna haft ganska gott "track record"... väldigt väldigt lite down-time. Jag pratar svengelska och dataord enbart för Snik-Mickes skull ;)

Jag hoppas att nya servern är lika pålitlig. Men det återstår att se. Förhoppningsvis är det inte Mickey-Mouse grejor.

En kommentar ang. sökning på detta förum: rätt använt så fungerar det minst lika dåligt som alla andra forums sökmotorer men säkerligen så presenteras det bara snyggare på andra forum. :P :D

Men en vacker dag har vi vBulletin och då är allas snikproblem över! :D

/G
_____

camata
2009-06-17, 18:39
Och jag har 66 nya mail från detta forum... Har knappt haft ett/dag tidigare. =)
Den måste ha joxat om att alla trådar jag subscribat hade nytt inlägg, så jag fick mail om det?

syke
2009-06-17, 18:49
Och jag har 66 nya mail från detta forum... Har knappt haft ett/dag tidigare. =)Den måste ha joxat om att alla trådar jag subscribat hade nytt inlägg, så jag fick mail om det?

Se slutet på denna tråd:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=21&topic_id=554&mesg_id=554&page=

:)

b20mannen
2009-06-18, 15:08
Ja, nu small det till i brevlådan! :D

Bra att mailen funkar.

Men det ska ju alltid vara nåt aber. Kolla upp språk & font -inställningarna för mailen. Jag får mail som påstår sig vara eight bit iso-8859-1 men som innehåller UTF8, som ju förvandlar alla åäö till fontskräphögar.

Obs! Detta gäller bara mail som skickats via forumet. DC notifications funkar klockrent med UTF8-formattering.

syke
2009-06-18, 20:38
Jo, forumet skickar mail från överallt i koden och jag har försökt ändra mime-typen till utf-8 på alla ställen, men verkar ha missat någon. Exakt vad är det för mail som skickats?

Edit: Nu ska det vara fixat, samt på några andra ställen också! :)

b20mannen
2009-06-19, 01:12
Exakt vad är det för mail som skickats?

Jag förtydligar mig lite då: Om forumanvändare Per skickar email till forumanvändare Pål via forumet, så missade mailformatteringen.

Men det är fixat nu alltså?

syke
2009-06-19, 09:29
Jag förtydligar mig lite då: Om forumanvändare Per skickar email till forumanvändare Pål via forumet, så missade mailformatteringen.Men det är fixat nu alltså?

Ja, det ska vara fixat nu.

b20mannen
2009-06-19, 13:50
Jag förtydligar mig lite då: Om forumanvändare Per skickar email till forumanvändare Pål via forumet, så missade mailformatteringen.Men det är fixat nu alltså?Ja, det ska vara fixat nu.

Utmärkt!

Eller, med tanke på vilken dag det är idag:

Super! Glad Midsommar! :)

Adsense Management by Losha