Visa fullständig version : Projekt: STI 05

Sidor : 1 [2]

pannan
2006-07-20, 18:05
Just ja har ju glömt att en A pillar pod är på väg hem som skall flockas även den. Sedan kommer det att ytterligare 2 st Defi BF 60 mm mätare i bilen.

pannan
2006-07-23, 20:55
Ny bild på bilen:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subaruny.jpg

Kvarnis
2006-07-24, 09:16
Blev riktigt nice med dom fälgarna :)

pannan
2006-07-24, 19:49
Tackar, jo jag är kanonnöjd just nu med fälgarna.

Idag hämtade man den nya snurran. Vart 18G istället för 20G får se om man ångrar sig eller inte. Lär ju inte vara svårsåld om man vill ha 20G:n istället.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0299.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0300.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0302.jpg

Nu väntar jag bara på fuelrail och APS inlet hose som skall dyka upp. Sedan kan man börja köra på allvar :-)

mvh
J

Kvarnis
2006-07-24, 22:36
LOL,

jo du har ju hunnit ändra dig några gånger :D
Det blir bra det där ska du se :)

Köpte du från Jerry lr Andy ?

pannan
2006-07-24, 22:52
LOL,jo du har ju hunnit ändra dig några gånger :DDet blir bra det där ska du se :)Köpte du från Jerry lr Andy ?

Jo jag blir nog nöjd :-) Försökte ändra till 20G men beställningen hade redan gått iväg så det vart försent. Hade kunnat ändra men då hade några tusenlappar fått flyga iväg och det kände jag inte var värt det. Köpte den av Mark (Ravspec), snabb service och riktigt trevlig kille.

p_ilis
2006-07-25, 13:28
Trevligt! Då blir det ännu roligare att jämföra. :-)

Jämförde dina bilder med bilder från min och de är inte exakt lika. Min har inga såna siffror tryckta på ovansidan..

http://www.garaget.org/show_ext.php?car=4177&image=163020

Mvh
Peter

pannan
2006-07-25, 14:25
Trevligt! Då blir det ännu roligare att jämföra. :-)Jämförde dina bilder med bilder från min och de är inte exakt lika. Min har inga såna siffror tryckta på ovansidan..http://www.garaget.org/show_ext.php?car=4177&image=163020MvhPeter

Kankse har ändrat lite på delarna sedan sist. Med min otur är det väl en Skoda Octavia Turbo man fått för en massa pengar ;-)

Skall bli kul att se skillnaden senare. Tyckte faktiskt att turbon såg rätt stor ut när man tog upp den ur kartongen hade väntat min en mindre pjäs.

pannan
2006-07-26, 01:21
Fick tillbaks bilen idag ifrån lackeringen :D

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/camosti.jpg

FeA
2006-07-26, 12:35
Fick tillbaks bilen idag ifrån lackeringen :D

Jäklar vad rädd jag vart först, innan jag fatta :o :D

Funderade om det hade slagit slint alldeles. Först snack om att ha en clean och diskret bil, sen raka motsatsen - mohaha! :D

Adam K
2006-07-27, 01:04
nänä!
Jag såg den ju igår, och den där camo-kokarn syns ju inte ;-D

Men vad gjorde du inte på Kinnekulle idag? Vi hade behövt en monsterkokare...

pannan
2006-07-27, 01:09
nänä!Jag såg den ju igår, och den där camo-kokarn syns ju inte ;-DMen vad gjorde du inte på Kinnekulle idag? Vi hade behövt en monsterkokare...

Ingen koppling som sagt :-)Blir Lazzat RS bana på Barkarby i helgen dock.

Nu står den hos SMR för kopplingsbyte. Nästa vecka blir turbobytet av plus montering av fuelrail, spridare och APS turbo inlet pipe.

mvh
J

Ubbe
2006-07-27, 09:29
Ja jädrar, här har det shoppats loss! Kul... man blir ju inte ett dugg sugen på att sätta hammaren i spargrisen själv.... :9

//Ubbe

pannan
2006-08-01, 23:52
Vart RS bana på Barkarby i helgen. Laborerade lite med diffen den sista rundan och kapade av 3 sekunder vilket är en sjukt bra förbättring. Bilen upplevedes mycket bättre med mer bakhjulsdrift och man kunde styra bilen med rumpan. Många trodde jag körde på R däck sista rundan men jag använde gatdäcken denna gången.

Resultarade i en 2:a plats och man fick en liten fin pokal som förgyller vardagsrummet :D

Lite bilder ifrån de 3 dagarna:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/18449-6818.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-189.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-216.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-220.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-256.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-259.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/p1010014.jpg

På Lördag blir det Mantorp Park och Action meet för lite RS banåka igen.

mvh
J

pannan
2006-08-02, 11:03
Nu vart det ytterligare ett föremål på shoppinglistan:

GT Spec II headers

Diverse Whitelineprylar

mvh
Johan

pannan
2006-08-10, 00:29
Lite bilder ifrån Action meet:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/PICT3432.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/12031.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/18.jpg

mvh
J

pannan
2006-08-16, 12:27
Fuelrail, insug och 2 st Recaro SPG förgyller just nu vardagsrumsgolvet :-)

Bara spridarna jag väntar på, borde anlända senast Måndag. Sedan blir det att mecka Subba igen.

mvh
J - Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu

Kvarnis
2006-08-16, 16:06
mvhJ - Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu

Vad hade tänk göra med det ;)
Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt :D

Din STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt :)

pannan
2006-08-16, 16:24
mvhJ - Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nuVad hade tänk göra med det ;)Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt :DDin STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt :)

Har spånat lite med Subaru Micke om att bygga en ny maskin. Var en vettig lösning och iom att jag vill ha en maskin där det bara smäller till när man trycker ner gasen är det bättre med en 2 litare. Så mycket dyrare blir det inte, ca 10.000 kr för ett helt nytt Legacy block. Sedan kan man lyfta över det mesta. Man köper nya smidda kolvar, stakar, kammar. Sedan har man en maskin som håller för mera mos och som är rapp i registret. Men det är bara om bilen är kvar nästa år.

18G håller utan problem på 2 litaren och mappare har jag redan en bra :-) Som dessutom har sjukt bra support/Service så de överger jag inte i första taget.

Mvh
Johan

SecretAgentMan
2006-08-16, 16:32
Va?

Om du skall ha elakt svar från motorn med aggregat som lämnar lite pulver är INTE 2 liter det bästa...

Strokad 2,2:a (2,33) är det bästa av båda världar, en varvvillig motor med lite volym att sätta fart på stadiga aggregat.
Tvåhalvan äger som botten/mellanregistermonster - och det går allt att plocka ut pulver ur den med (7500 rpm är inga problems på den).

2,5 rockar absolut hårdast, naturligtvis med rätt stakar och kolvar - kanske fodrat block om man skall köra hårt med GT30/35R...

2 liters subarumotor och mycket effekt med stora aggregat...nja.

/J

pannan
2006-08-16, 16:42
Va?Om du skall ha elakt svar från motorn med aggregat som lämnar lite pulver är INTE 2 liter det bästa...Strokad 2,2:a (2,33) är det bästa av båda världar, en varvvillig motor med lite volym att sätta fart på stadiga aggregat.Tvåhalvan äger som botten/mellanregistermonster - och det går allt att plocka ut pulver ur den med (7500 rpm är inga problems på den).2,5 rockar absolut hårdast, naturligtvis med rätt stakar och kolvar - kanske fodrat block om man skall köra hårt med GT30/35R...2 liters subarumotor och mycket effekt med stora aggregat...nja./J

Jag poängterade också strokad motor då en kompis till mig betällde JUN stroker kit till sin EVO för ett tag sedan. Finns även till Subaru. Men Micke vet nog vad han pratar om, han har ju även haft en del kontakt med både Prospeed och Prodrive. Och de är ju inte direkt amatörer när det gäller att bygga rallymaskiner som verkligen håller.

Körde nya STI:n med 2.5 liters och den är precis som min seg i varvningen. Det jag vill ha är som sagt att det bara skall panga till när man trycker på gasen. Lite M3 över bilen.

mvh
J

SecretAgentMan
2006-08-16, 16:49
...då lär du aldrig gilla 2 liter med stora aggregat heller.

Det är rätt enkelt, mera avgaser ger mera knuff på turbon...större motorer pumpar mera luft.

Rätt turbo på rätt motor, med rapp laddtrycksstyrning är vad det handlar om - men en turbomotor blir aldrig i närheten av en vass sugmotor i respons, men vi har mer ork i mitten oftast (och mer problem med drivlinorna med :+).

2 liter är inte fel, men jag personligen anser att efter 400 riktiga pållar är det fel motor om man förväntar sig ett jäkla rappt svar från maskinen (om vi utesluter lustgas och annat trixande, utan rakt på med turboaggregat).

/J

pannan
2006-08-16, 16:57
Som sagt, jag får se vad man gör. Är inte ute efter något effektmonster heller då just bankörning och den typen av aktivitet är roligast. Vill ha en rapp maskin som lämpar sig bäst för sådant. Om man bygger något annat kommer man ju inte ha kvar 18G turbon och inte köra på något monster till aggregat heller.

STIred
2006-08-16, 17:16
mvhJ - Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nuVad hade tänk göra med det ;)Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt :DDin STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt :)Har spånat lite med Subaru Micke om att bygga en ny maskin. Var en vettig lösning och iom att jag vill ha en maskin där det bara smäller till när man trycker ner gasen är det bättre med en 2 litare. Så mycket dyrare blir det inte, ca 10.000 kr för ett helt nytt Legacy block. Sedan kan man lyfta över det mesta. Man köper nya smidda kolvar, stakar, kammar. Sedan har man en maskin som håller för mera mos och som är rapp i registret. Men det är bara om bilen är kvar nästa år.18G håller utan problem på 2 litaren och mappare har jag redan en bra :-) Som dessutom har sjukt bra support/Service så de överger jag inte i första taget.MvhJohan

Du är nog något överoptimistisk där när det gäller priset, blir garanterat rätt så mycket dyrare, iaf i slutändan ;-)

Med stor turbo på 2 liters motor får du aldrig den responsen som du vill ha, däremot en rätt mappad 2.5a, med rätt turbo och eventuellt lite vassare grejer invändigt spöar nog det mesta. Fick en provtur med kvarnis gamla innan den blev nerplockad, och kan säga att jag aldrig åkt med en bil med sån sjuk respons, och då var det ändå bara än vanlig 2.5a fast med rätt turbo och rätt mappad....

Så jag håller nog med Jerry där, fixa istället en 2.5a ev med smidda grejer och glöm 2liter. Eller annars kanske hellre en 2.65a till och med, blir inte lika varvvilligt dock....
Inte värt stroka en 2litare...
Skulle jag få välja så tycker jag ändå kanske att en stokead 2.2a cdb rockar nog mest ;-)... man har la blivit hjärntvättad av en viss norrländsk kokardoktor ;-) :D

Manor
2006-08-16, 17:30
...fan Pannan...min kombi sticker direkt när jag nuddar på gasen. Om det är det som du är ute efter så kanske vi kan byta jämt...men då är jag jävligt bussig mot dig.

Näääää, jag bara skojjade...kombin byter man inte bort i första taget :D.

STIred
2006-08-16, 17:51
om du forfarande velar ang tubon pannan, kan du ju alltid köpa min aps ;) den är iaf beprövad....:)

Skulle du vara intresserad göra dig av med dina originalspridare och din originalturbo, kan du ju alltid säga till....

sorry för ot.

Kvarnis
2006-08-16, 19:04
Ska iofs hålla med Panna att en riktig byggd,specad 2l maskin är riktigt rapp :)

MEN jag har ~sett 3 sådanna motorer i kokjare...2xRCM byggen + en Skotte som har en wrc motor.

Dom går sjukt bra med stora agg, men prislappen på dom byggena finns inte med min ekonomi.

Problemt är att ska det vara balanserat, portat toppar etc i perfekt harmoni så blir det till att slanta duktigt mycket.

Räkna med +100K för motor och toppar.
Jag avråder dig starkt från att riva ner din orginal motor.

Sen så kan det vara så att jag förmodligen vet vad som är bland det mest prisvärda att göra ;).

Jag har trots allt haft några års kontakter med grbbarna i UK,Usa och även i down under :)

Sen så i verkligheten skiljer det inte så mycket mellan 2.33L maskin och en 2.5L, jo du får ut lite mer vrid på 2.5 och det kräves mer luft på toppen.

Men ett legacyblock är bra att uttgå i från, du skulle antaglien försöka få tag på et EJ22T block alt bora och fodra om ett gammalt legacy block.

Sen kan man iofs trixa med kortslagig vev och längre stakar för att få snabbare respons :) ...men det hela börjar genast gå från
dyrt jävligt dyrt tyvärr, om man ska hålla på att trixa med allt.

pannan
2006-08-16, 19:14
STIred skall du sälja bilen eller? Iom att du frågar efter original turbo och spridare? :-)

APS är för stor fast hade du sagt till innan så hade man nog nappat. Har ju trots allt min andra turbo liggandes hemma helt ny i kartong. Vad skulle du vilja ha för APS:en i sådanafall?

Precis Kvarnis. Men vad är egentligen billigt när man håller på med bilar? Har redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats ;-)

mvh
J

SecretAgentMan
2006-08-16, 19:15
Du snackar goja kvarngren ( :D ), nog är de rappa bara de får fart på turbon...men det är de allihopa. :+

Det är bara att det är bra mycket jävligare att få snurr på en riktigt turbo med den mindre motorn (såg med egna ögon på konbanan på TOTB att RCM och islänningen hamnade utanför spoolpunkten lite då och då...kopplingar sparkades hejvilt ;) ).

Att det går är inte samma sak som att det finns betydligt bättre sätt att göra samma sak på. :)

/J

Manor
2006-08-16, 19:26
Har redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats ;-)mvhJ

Du ska ha all heder Pannan...jag snackar ju bara, men du skiter ta mig f-n pengar.

Om man inte håller på med IT så är det helt klart kaffebranschen som gäller. Detta innebär då att Jerrys blivande hustru Madde (gift er någon gång då...) snart kommer att vara rikare än Jerry och köpa sig en häst (eller varför inte två). Så här nära har det aldrig varit...

mvh Mats N - som undrar om man kan börja sälja "svart" kaffe vid sidan om...

Kvarnis
2006-08-16, 19:49
Goja... vev/stak länger kommer påverka hur bilen beter sig, de ä sant de :D
Sen så kommer det kosta mer än det smakar oxå...., men man kan som sagt uppnå en volym på olika vis :)

RCM/Team Ice ska inte behöva ha problem med lag, dom har både ALS+SQ/dogbox lådor så det är snarrare ett handhavande fel ;)
då dom tillråga på allt även har nos system i bilen a 150BHP.

Mines skyline är ett perfekt exempel på hur olika byggeb får olika effekt när allt är perfeket avstämt :)

Sen så kommer aldrig en 2.0L maskin att ha samma vrid som en 2.5L maskin i botten... Iofs så kan man trixa med kammtider om man vill men då ryker ju toppen så det står härliga.

pannan
2006-08-16, 19:54
Byggde inte RCM om Team Ice bil igen till en större volym än 2.0 liter detta året?

Haha ja du Mats :-D Inget av dom pengarna kommer ifrån kaffebranschen :-)Tro mig den är inte lukrativ. Såg till att göra mig en hacka på förra jobbet.

Nu blir man ju dessutom sambo och då kan man ju spendera lite mer på bilen i månaden ;-)

Kvarnis
2006-08-16, 19:56
Pannan billigt är 100K, du får nog ta å öka det 3ggr för att få allt perfekt balanserat avstämt.

Ett bygge typ RCM har kostat ca £300K iofs med allt...men ändå.

Fåga Micke vad han fick ge för bara sitt motor bygge.
Har för mig att No1 frågade RCM, men skippade dom pga av kostanden..kan ha fel dock...

För att fixa fram en EJ22T som är byggd för säg ~5-600Bhp så landar det väl på ca 50k, toppar är nästan samma pengar.

Men då är allt besällt utanför Svedal, har för mig att Autotech gjorde en motorrenvoering för nått år sedan till bra pris... slutsumman ~40K

Problemet är att allt annat krafs kostar slant oxå... tyvärr

pannan
2006-08-16, 20:01
Team Ice bil vet jag har kostat :-) RMC är dyra men samtidigt sjukt duktiga på det de gör också. Nr1 vill ju ha en massa pulver. Jag nöjer mig gott och väl med 400 riktiga hästar. Som sagt 600+ och raktframåka får andra syssla med :-)

Kvarnis
2006-08-16, 20:19
Jag skulle föreslå en 2.2L maskin med en GT30R, du får nog utt ca 450Bhp på vanlig soppa, och bra drag från 3-3.5K
Med rätt kammar och toppar så skulle det funka som fisken :)
Du kan oxå utan problem dra den till 8K

pannan
2006-08-16, 20:22
Jag skulle föreslå en 2.2L maskin med en GT30R, du får nog utt ca 450Bhp på vanlig soppa, och bra drag från 3-3.5KMed rätt kammar och toppar så skulle det funka som fisken :)Du kan oxå ytan problem dra den till 8K

Vilka gör strokerkit? Det enda jag har sett är ifrån Jun.

Kvarnis
2006-08-16, 21:50
psst onödigt att köpa ett stroker kitt som jag sa så leta reda på ett EJ22T block alt borrta och fodra om ett gammalt legacy block.

Stroker kitt är ju bara 79mm vev med kolvar och stakar :)
Du kan få köpa ett av mig för ½ juns pris ;) :D

pannan
2006-08-16, 22:21
Det som är så kul är att alla säger olika :-) Frågan man en person så är 2.5 liters bäst, en annan strokad och den 3:e 2.0 liter.

Hur var din motor t ex Kvarnis med responsen? Alltså var den varv villigt och leverade punch på en gång?

SecretAgentMan
2006-08-16, 22:45
Jag körde ju Kvarnis recept rätt av, mappat hos Trollspeed, och det var ett *satans* drag så fort man tittade på gaspedalen, drog jämnt och urstarkt från botten.
Pga snälla GT-kammar planade effektkurvan ut vid 6000 rpm, men det var ~400 riktiga Trollspeedpållar där med...

Tvåhalva med rätt innehåll regerar, bilen handlar om körbarhet, inte toppeffekt, och inget slår kubiktum och en stadig turbo. :D

En 2,2:a är bästa kompromissen om det skall varvas 9000...men då pratar vi torrsump och annat kul...

Hä, tvåhalvan dominerar - byggd rätt, med rätt kringutrustning.

/J

pannan
2006-08-16, 23:02
Rätt mappare har jag redan så rapp bil kommer jag få med rätt maskin.

Skall slänga iväg lite mail till olika tuners i UK och se vad de olika säger för recept. Finns ju ett antal där som byggt håriga bilar.

Toxicator
2006-08-17, 02:29
Hmm.. om de är rapphet och respons du vill ha så kanske du ska skippa turbon helt och kompressor konvertera kokaren! :D
Borde väl vara de bästa för dig då, som inte vill ha allt för många hästar och snabb respons i kon-åkandet ;-)

//Mange - "som gömmer sig för ev. arga blickar efter uttalandet om kompressor" :P

STIred
2006-08-17, 10:14
STIred skall du sälja bilen eller? Iom att du frågar efter original turbo och spridare? :-)APS är för stor fast hade du sagt till innan så hade man nog nappat. Har ju trots allt min andra turbo liggandes hemma helt ny i kartong. Vad skulle du vilja ha för APS:en i sådanafall?Precis Kvarnis. Men vad är egentligen billigt när man håller på med bilar? Har redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats ;-)mvhJ

Nej bilen skall inte säljas, bara tröttnat på så mycket effekt ;-)

Vet inte riktigt vad jag vill ha för turbon, kom med ett förslag. Om du har lust sälja dina originalspridare och din originalturbo kan vi säkert hitta nån bra lösning :)

Och som sagt vill du ha vrid tidigt kör på 2.5a eller 2.65 tom Det ihop med en gt30 blir fina grejer :-) Skippa 2L.
Oavsett hur mycket du trixar med kammar toppar, etc får du aldrig samma vrid lika tidigt med 2.0 som med 2.5 ganska enkel matematik där ;-)

Då är det bättre optimera 2.5an för att få det du vill, eller fixa en strokad 2.2a som sagt så blir det en bra kompromiss.

Sen glöm JUN och annat dyrt. Som kvarnis sa kör med ej 257vev i 2.2block så vips har du en strokad motor :)

pannan
2006-08-17, 23:45
Raul,

Din turbo är riktigt fin :-) men som det ser ut nu skulle jag aldrig hinna bli klart till Gotland Ring om jag bytte turbo. Iof om någon här är sugen på en 18G turbo helt ny i förpackning och en snabb affär så skulle jag kunna köpa din. Men som sagt vill ha 12.500 kr för min turbo. Är en TD05-18G med hårdare wastegate (kostade extra).

Mvh
Johan

pannan
2006-08-18, 00:01
Provar att lägga ut en säljes annons. Nappar någon så köper jag din.

Mvh
J

STIred
2006-08-18, 00:05
Raul,Din turbo är riktigt fin :-) men som det ser ut nu skulle jag aldrig hinna bli klart till Gotland Ring om jag bytte turbo. Iof om någon här är sugen på en 18G turbo helt ny i förpackning och en snabb affär så skulle jag kunna köpa din. Men som sagt vill ha 12.500 kr för min turbo. Är en TD05-18G med hårdare wastegate (kostade extra).MvhJohan

Jag förstår, ingen panik, var lite dumt jag inte kom på det tidigare... Tror iofs inte det är nåt fel på 18g:n heller :)

Edit: jag är i övik nu iofs och bilen i göteborg, så skulle du vilja ha den måste den monteras av bilem på nåt sätt, men det går säkert o lösa. Säg bara till om du får nån som vill ha din så försöker vi lösa det då....

pannan
2006-08-18, 00:14
[/QUOTE]Jag förstår, ingen panik, var lite dumt jag inte kom på det tidigare... Tror iofs inte det är nåt fel på 18g:n heller :)Edit: jag är i övik nu iofs och bilen i göteborg, så skulle du vilja ha den måste den monteras av bilem på nåt sätt, men det går säkert o lösa. Säg bara till om du får nån som vill ha din så försöker vi lösa det då....
[/QUOTE]

Det är lugnt :-) Brukar iof alltid vara snabba ryck när saker väl skall monteras.

Hur mycket har du laddat med din snurra? Har du legat på 1.5 bar?

STIred
2006-08-18, 00:21
Hur mycket har du laddat med din snurra? Har du legat på 1.5 bar?

På race mappen ladda den lite över 1.6 och håller ända upp till 7000rpm, på gatmappen ca 1.4 upp till 7000

Kan säga att jag nästan uteslutande kört med gatmappen, även i ss :) har använt racemappen bara fåtal gånger. Man upplever ingen större skillnad på de två olika mappningarna när man kör, fast när jag har tagit tid då har man sett att det skiljer en del....
Men turbon ska nog klara mer ladd än så utan problem, tyvär så pallar ju knappast originalbottendelen det....

pannan
2006-08-18, 00:25
[/QUOTE]På race mappen ladda den lite över 1.6 och håller ända upp till 7000rpm, på gatmappen ca 1.4 upp till 7000Kan säga att jag nästan uteslutande kört med gatmappen, även i ss :) har använt racemappen bara fåtal gånger. Man upplever ingen större skillnad på de två olika mappningarna när man kör, fast när jag har tagit tid då har man sett att det skiljer en del....Men turbon ska nog klara mer ladd än så utan problem, tyvär så pallar ju knappast originalbottendelen det....
[/QUOTE]

Precis, är den jag är orolig för. Skulle nog också hålla mig runt 1.4-1.5 bar för att vara på den säkra sidan. Ett motorras är inget jag vill ha.

STIred
2006-08-18, 00:33
Både Manuel(han kör iofs ingen aps turbo) och staffe laddar mer än vad jag laddade på min racce mapp. Tror Manuel laddar runt 1.8(tror nästan att det är ännu mer), staffe inte riktigt lika mycket, och det verkar som att det håller(än så länge iaf).

Men om man inte jagar tiondelar på strippen spelar det ingen större roll, man känner inte om det är 0.2bar mer eller mindre, och så kan man vara mer säker på att motorn håller :)

pannan
2006-08-18, 00:52
Både Manuel(han kör iofs ingen aps turbo) och staffe laddar mer än vad jag laddade på min racce mapp. Tror Manuel laddar runt 1.8(tror nästan att det är ännu mer), staffe inte riktigt lika mycket, och det verkar som att det håller(än så länge iaf). Men om man inte jagar tiondelar på strippen spelar det ingen större roll, man känner inte om det är 0.2bar mer eller mindre, och så kan man vara mer säker på att motorn håller :)

Vad jag har hört så har Manuel blåst sin motor....Så 1.8 skulle jag inte rekommendera i längden.

STIred
2006-08-18, 01:02
Vad jag har hört så har Manuel blåst sin motor....Så 1.8 skulle jag inte rekommendera i längden.

Är det sant? Trodde bara det var hans turbo som kollapsa....

pannan
2006-08-18, 01:24
[/QUOTE] Är det sant? Trodde bara det var hans turbo som kollapsa....
[/QUOTE]

Vad jag förstod på Tullinge så hade ena cylindern gett upp. De hade gjort komptest och den ena var skadad.

Så både turbo och motor hade gett upp. Men Amerikanarna har haft rätt stora problem med Momentum aggregaten då de inte tålt höga laddtryck. Sedan skall man ju som sagt inte ladda på för mycket på originalblocken och i synnerhet inte med respons...

mvh
J

pannan
2006-08-19, 16:29
Hittade lite bra inlägg på Scoobynet angående just 18G och 20G. Dessa kommer ifrån både Zen Performance och Andy Forrest dvs de vet vad de talar om. Och vad jag minns rätt hängde väl både Kvarnis och Sam med dom på TOTB nyligen.

Zen Performance:
I just replaced the standard VF35 with a TD05 18g on a customers car. In conjunction with an uprated TMIC, cold air induction, 3.5" decat exhaust and remap the end result was very good. We actually started be trying to use the VF35 but it crept quite badly with the big exhaust, so it was decided to change the unit seeing as we had to removed it to even port the wastegate.

The difference is very noticable, paticularly at the top end, and on this paticular car we had full boost around 3000rpm, not laggy at all.

The 18g is capable of maxing out the standard injectors (at normal fuel pressure) so just about the ideal choice for a new age STI if you don't want to go mad.

Paul

Forts:
Quote:
Originally Posted by loscooby
Hi there Paul!

So what you are saying is that with a td05 18g you might get away with not uprating the injectors( the walbro 255l I guess is mandatory)?

How much hp and torque would in your opinion be safe with the td05 18g along with a freeflow exhaust?
Did you port the td05 to avoid the boost-creep like you would on the std VF35?

/L-O

Yes I would say stick with the standard injectors. The 18g turbos come already ported, but have a larger wastegate flapper too, so can be further ported beyond a standard VF turbo. Should be good for around the 350-370hp mark (assuming a td05 16g is around 320-340).

Paul"

"The 18g and 20g are different turbos, they are not "good" and "better". The 18g can be run at higher boost at low rpm (3000-4500 region) without surge, and although many people run the 20g without surge, some cars will have problems.

With sti cams and rev limit, 18g vs 20g is a tough call, if in doubt I would say 18g, and for those that want the extra power, but are prepared to work around the issues (if they should even arise at all) then go 20g.

The garrett based units offer more power, low lag (measure by time delay) but quite a high boost threshold RPM (what most people think of as lag).

Paul"

Andy Forrest inlägg, går ju att hämta rätt bra med pulver på en 2 litare med 20G turbon........

"Also consider the TD05-20G which runs very well on the Sti's.

We had an Sti 02 run 403bhp and 340lb of torque at Dastek last week, full boost of 1.4 bar at 3300rpm. This was running an uprated fuel pump, APS induction, decat and headers. Std intercooler and injectors.

Andy"

Jag behåller min 18G och provar att montera den. Skall bli kul att se hur bilen uppför sig. Läste igår i Japansese performance om två bilar som en Engelsk tuningfirma byggt. Där använde sig en av bilarna utav just 18G och den andra 20G. Om man tog vardagskörning så var 18G:n mycket snabbare tack vare noll turbolag. Däremot på banan fick den se sig omkörd. Testpanelen valde endå 18G bilen som en favorit.

Mvh
Johan

Manor
2006-08-20, 18:00
18G verkar ju vara helt rätt Pannan. Det ska bli kul och se vad du tycker och tänker efter att du har monterat och testat den ett tag :-).

pannan
2006-08-21, 00:24
18G verkar ju vara helt rätt Pannan. Det ska bli kul och se vad du tycker och tänker efter att du har monterat och testat den ett tag :-).

Yes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt :-)

Manor
2006-08-21, 10:51
Yes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt :-)

Har du bokat någon tid för monteringen än?

pannan
2006-08-21, 15:51
Yes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt :-)Har du bokat någon tid för monteringen än?

Behöver inte boka tid, de tar in mig endå.

mvh
J

Manor
2006-08-21, 16:12
Yes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt :-)Har du bokat någon tid för monteringen än?Behöver inte boka tid, de tar in mig endå.mvhJ

Bra service är värt mycket :).

pannan
2006-08-21, 17:32
[/QUOTE]Bra service är värt mycket :).
[/QUOTE]

Yes, vi har sagt att den skall vara klar till Gotland Ring dvs senast den 16:e September och jag betvivlar inte att den kommer att vara det :-)

sti_erik
2006-08-23, 23:58
Tänkte bara höra lite om du är nöjd med Autronic sprutet?
Står själv i valet och kvalet om man ska köra Autronic eller motec det är ju viss skilnad på prislappen lixom så man vill gärna höra sig för: var det jobbigt att mappa? hur va programet? har du möjlighet att lagra 2st mappar i sprutet elr är det bara en? fanns det någon grundmapp redan inlaggd så man i alla fall kan starta bilen? hur fungerar det i hopp med bilen/motorn i allmänhet?

vill höra alla detaljer! vore mycket tacksam!

pannan
2006-08-24, 09:28
Tänkte bara höra lite om du är nöjd med Autronic sprutet?Står själv i valet och kvalet om man ska köra Autronic eller motec det är ju viss skilnad på prislappen lixom så man vill gärna höra sig för: var det jobbigt att mappa? hur va programet? har du möjlighet att lagra 2st mappar i sprutet elr är det bara en? fanns det någon grundmapp redan inlaggd så man i alla fall kan starta bilen? hur fungerar det i hopp med bilen/motorn i allmänhet?vill höra alla detaljer! vore mycket tacksam!

Skall svara på dina frågor i ordning:

Är inte jag som mappar, underlättar alltid om man är två personer dvs en som kör och en annan som mappar. Nu är det Rickard och Kricke som mappat min, och de kan Autronic i sömnen innan och utan. Skiljer en del på Autronicen till STI jämte lös Autronic till andra bilar då detta sprut är det mest avancerade ifrån dom. Programmet har jag inte ens bett om själv då man inte får med det utan man får ladda hem det ifrån Autronic. Vad har en som inte vet hur man mappar att göra i ett dataprogram för ett sprut? En endaste felparameter gör att bilen kan spika och det håller jag mig ifrån. Man kan lagra X antal mappar så det går att köra gatmapp, racemapp m.m

Grundmappen som följer med är mycket fin, och bilen år att köras på den. Dock rekommenderar jag endå att en erfaren mappare kollar igenom så att allt stämmer. Autronicen fungerar mycket bra ihop med bilen/motorn men det är inte så konstigt då det är en av världens största tillverkare av eftermarknadssprut. Sedan att det är nästan 13.000 kr billigare än Motec gör det inte fel heller. Finns sedan mängder av tillbehör till sprutet ifrån Autronic att köpa till.

Mvh
Johan

pannan
2006-08-24, 22:27
Liten teaser på vad som är på G att dyka upp i garaget snart...

Bilen till Höger

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/08082006556_edited.jpg

Blocken
2006-08-24, 22:54
Liten teaser på vad som är på G att dyka upp i garaget snart...Bilen till

Aah, till frugan? Fränt! :)

/Blocken

--------------------------------
Gamm-STi Thai-Perr Edition I
http://www.impreza.nu
Bilsport Superstage 1.29,8 (på gatdäck, det du Pannan!)

sti_erik
2006-08-24, 23:43
Tack för snabba svaren pannan!!

Jo det du nämnt är ungefär det jag har hört och fick ett bra pris på autronics plug n´ play för sti'n så det blir nog så att jag slår till på det faktist.

Annars då? några planer för vintern med bilen?

// Erik

pannan
2006-08-24, 23:51
[/QUOTE]Aah, till frugan? Fränt! :)/Blocken--------------------------------Gamm-STi Thai-Perr Edition Ihttp://www.impreza.nuBilsport Superstage 1.29,8 (på gatdäck, det du Pannan!)
[/QUOTE]

Yes till frugan :-) Tror hon blir grymt nöjd om affären går i lås. T o m så att jag ser fram emot att få se vad det är för raket :-)

pannan
2006-08-24, 23:53
Tack för snabba svaren pannan!!Jo det du nämnt är ungefär det jag har hört och fick ett bra pris på autronics plug n´ play för sti'n så det blir nog så att jag slår till på det faktist.Annars då? några planer för vintern med bilen?// Erik

Autronic är ett vettigt val faktiskt i synnerhet till new age STI då det är riktigt riktigt bra.

Vet inte ännu faktiskt. Mycket pengar har gått upp i rök detta året så jag får se vad man gör i vinter :) Antingen bygga vidare eller spara inför lite annat.

mvh
J

simo
2006-08-25, 09:36
Autronic är ett vettigt val faktiskt i synnerhet till new age STI då det är riktigt riktigt bra.Vet inte ännu faktiskt. Mycket pengar har gått upp i rök detta året så jag får se vad man gör i vinter :) Antingen bygga vidare eller spara inför lite annat.mvhJ

En redigt billig plan för vintern e o skaffa
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album465/mini_Dsc06918.jpg :7

/U

SecretAgentMan
2006-08-25, 09:53
Ja JÄVLAR du KN - det där är grejer det.

/J - längtar något oerhört :7

pannan
2006-08-25, 10:11
Kommer inte bli något isåka för min new age tyvärr. Skall ställa av den denna vinter då lacken tagit stryk de 2 vintrar man kört. Omlack av front, huv och flyglar är planen.

Blir bruksbilen som får plågas i vinter istället.

SecretAgentMan
2006-08-25, 11:04
Fjolla. :D

SecretAgentMan
2006-08-25, 11:39
Liten teaser på vad som är på G att dyka upp i garaget snart...Bilen till Högerhttp://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/08082006556_edited.jpg

Tuff skit, skall frugan ha tuffaste bilen med andra ord? :D Men varför inte en gam'kokare istället, en RA hade ju inte varit fel...eller är han lite rädd att bli frånåkt? :D och en jätte-> ;)

/J

pannan
2006-08-25, 17:24
[/QUOTE]Tuff skit, skall frugan ha tuffaste bilen med andra ord? :D Men varför inte en gam'kokare istället, en RA hade ju inte varit fel...eller är han lite rädd att bli frånåkt? :D och en jätte-> ;)/J
[/QUOTE]

Riktigt tuff :-D njae blir nog frånåkt av denna också :-D bara att trimma mera på väghållningen.

pannan
2006-08-25, 21:59
En till liten teaser ;-)

Cusco coilovers, stagad både här och där är bara lite av allt godis.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/08082006529_edited.jpg

Staffe
2006-08-26, 14:28
Häftigt Pannan ;)

Upp med en bild där man ser hela bilen och lite mer spec på den.

---------------------------------------
Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
BugEye STI-02

sti_erik
2006-08-27, 04:40
vad e det jag ser fällbara säten på en 4-dörrars :D

pannan
2006-09-04, 23:29
Idag lämnade man in bilen igen.

Det som monteras denna vecka är:

Turbo
Fuel rails
Spridare
Autronics Mapsensor
Autronic 3 ports boost solenoid
Recaro SPG stolar
Ny bromsvätska plus olja i diff och växellåda.

Bilen kommer att vara race ready tills Gotland om 2 veckor :-)

Har lite funderingar på att rensa ut bilen totalt.

Mvh
J

Lefty
2006-09-05, 00:05
Vilken olja slänger du i diff o växellåda?

pannan
2006-09-05, 09:29
Vilken olja slänger du i diff o växellåda?

Ingen aning kan ta reda på det.

mvh
J

pannan
2006-09-09, 15:01
Vad skall man säga. Ena motgången efter den andra.

Har visat sig att det är fel fuelrails och helt fel spridare man har fått så nu står bilen isärskruvad hos Rickard och delar behövs pronto.

Någon här som vet vart man kan få tag på spridare A.S.A.P till STI 05? Behöver ingen rail just nu utan bara spridare som är akut går att få ihop den om det fixas.

Jerry? Kvarnis? m.m hjälp behövs.

Mvh
JJ

pannan
2006-09-09, 16:24
Har löst sig med lite samrådan av Jerry. Blir att köra på originalspridare så länge, fungerar fint upp till ca 400 hkr iom att STI 05 har 585cc spridare. Ev blir det en liten bränsletrycksregulator iallafall så man kan höja duty cykle lite. Som tur är håller Autronic koll på detta.

Ljuset vart lite bättre iallafall :-)

mvh
J

pannan
2006-09-12, 19:01
Imorgon är det dags att hämta bilen efter Steg II installation :-) Skall bli riktigt kul att se hur mycket skillnad det blir mot förut (om det blir någon alls :-))

Efter diverse strul med fuelrails och spridare löste vi det genom att köra på original och med en bränsletrycksregulator istället. Fuelrails osv blir monterade i vinter istället.

Det som är isatt nu är Deadbolt 18G turbo, Autronic mapsensor, Autronic 3 ports boost solenoid, Samco inlet hose och nytt filter.

Mappningen kommer att göras om och bilen kommer att ladda ca 1.6 bar när allt är klart.

Mvh
J

SecretAgentMan
2006-09-12, 19:06
Gött att det löser sig. :)

Tryckreggen är bara för att knuffa upp flödet på dina spridare en smula, så man slipper köra dem på gränsen (585 cc borde dock räcka utan problem till den turbon, till och med på standard tryckreggg faktiskt, men det beror på hur rikt SMR kör bilen, och hur hårt de vill köra spridarna).

Lycka till i helgen!

/J

pannan
2006-09-12, 19:09
Gött att det löser sig. :)Tryckreggen är bara för att knuffa upp flödet på dina spridare en smula, så man slipper köra dem på gränsen (585 cc borde dock räcka utan problem till den turbon, till och med på standard tryckreggg faktiskt, men det beror på hur rikt SMR kör bilen, och hur hårt de vill köra spridarna).Lycka till i helgen!/J

Tackar :-)

Rickard vägrar att låta dom gå för full muggar så det är bra :-) bilen skall bli mappad för att hållas vilket jag också är glad över.

Tackar för tipsen när jag ringde SAM.

mvh
J

SecretAgentMan
2006-09-13, 15:14
Inga problem vet du! :)

Hoppas det blir en fullständig (positiv) rapport senare idag.

/J

pannan
2006-09-13, 23:14
Nu kommer en liten fullständig rapport efter lite körning nu på kvällen.

Åkte ut och hämtade bilen ifrån SMR nu ikväll. Snacka om service av Rickard och Co, de började meckandet igår kväll iom att det vart problem med spridarna och fuelrailen så de kunde inte göra något förra veckan. Kl 02.00 inatt får man meddelande att bilen är mappad och klar. Då har de monterat turbo, solenoiden, inlet pipe, ny mapsensor m.m. Under dagen görs bara en sista check på bilen så att allt står rätt till. Tyvärr kan jag inte ladda fullt med turbon iom att originalspridarna går på 93% och Rickard vill inte pressa dem hårdare, så men större kan jag plocka ut lite mera effekt.

Nu till det viktigaste dvs hur upplevs bilen:

Till skillnad ifrån förut har jag ladd på en gång dvs nästan ingen spool up alls. Den drar stenhårt på låga varv och bara fortsätter utan att droppa av. Laddtrycket är ställt på ca 1.5 bar. Det roligare är att dumpen har ändrat karaktär på ljudet, förut var det bara en stor "pys" som kom. Nu låter det verkligen övertrimmad Supra om ljudet. Enormt kul på vägen hem ifrån Åkersberga.

SMR har även ställt upp varvstoppet lite mer dvs nu ligger stoppet på 7500 varv. Vill inte varva mer då jag är rädd om kolvar och ventiler. Fläktarna är även omprogrammerade så den ena startar vid 80 grader och den andra vid 90 grader.

Lap top kommer att tas med till Gotland Ring för att göra de finare justeringarna men just nu kan jag inte hitta ett enda fel på mappen som används.

På vägen hem så dyker det upp en blå STI jämsides med mig och tjejen och jag ger honom ett försprång på ca 5-10 meter sedan börjar vi gasa. Kan säga att han inte hade mycket att säga till om. När jag har lagt i 5:an så börjar jag sakta ner och då syns han knappt i backspegeln ;-)

Kan verkligen rekommendera SMR till de som t ex väljer Autronic. Grabbarna vet vad de gör och servicen man får är fasen bland det bästa jag har upplevt inom tuners i Sverige.

Mvh
Johan

STIred
2006-09-13, 23:37
Kul som fan Johan :) gasa på bara ;-)

/r

-----------------------------------------------------------
I can live with the despair, it's the hope that kills me
Dumhet kämpar själva gudarna emot förgäves

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Lefty
2006-09-13, 23:51
Gött o nu vill vi se fiiilm :)

pannan
2006-09-15, 09:43
Var ute igår kväll och provade bilen lite mera.

Körde lite mot en kompis trimmade Porsche GT3 på ca 380 hkr. Och en annans kompis lite vässade 350Z. Har nog aldrig varit så nöjd som man var igår kväll ;-) 350Z hade inget alls att säga till om, han försvann bakom mig redan på 2:a växeln. Kompisens GT3:a körde jag också ifrån, här var det lite jämnare men jag tog hela tiden meter efter meter och lämnade honom bakom mig, även i farter över 200 km/h.

Nu kan man bara konstatera att SMR har gjort ett bra jobb :-) Fasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo....för det där lilla extra på högre varv och fart.

Idag bär det av till Gotland och nästa helg blir det avslutning i Finland. Skall bli kul att se hur bilen står sig emot andra STI:er och EVO:s.

Mvh
J

SecretAgentMan
2006-09-15, 10:05
Fasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo....för det där lilla extra på högre varv och fart.

*asg*

Kul att det blev bra, lycka till i helgen!

/J

STIred
2006-09-15, 10:42
Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo....för det där lilla extra på högre varv och fart.

Har ju kvar min aps ju, du kan ju fundera fram till Jul ;-)
Kan vara lite sjysst med priset :-) Jag ska ju ha din original dessutom :D

/r

Manor
2006-09-15, 16:33
Kalaskul Pannan, och lycka till på Gotland :).

mvh Mats N - stolt att bo i SMR-bygden ;)

rallymarkus
2006-09-15, 19:09
Var ute igår kväll och provade bilen lite mera.Körde lite mot en kompis trimmade Porsche GT3 på ca 380 hkr. Och en annans kompis lite vässade 350Z. Har nog aldrig varit så nöjd som man var igår kväll ;-) 350Z hade inget alls att säga till om, han försvann bakom mig redan på 2:a växeln. Kompisens GT3:a körde jag också ifrån, här var det lite jämnare men jag tog hela tiden meter efter meter och lämnade honom bakom mig, även i farter över 200 km/h.Nu kan man bara konstatera att SMR har gjort ett bra jobb :-) Fasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo....för det där lilla extra på högre varv och fart.Idag bär det av till Gotland och nästa helg blir det avslutning i Finland. Skall bli kul att se hur bilen står sig emot andra STI:er och EVO:s.MvhJ

Jobbig läsning :D
ger ju inte mindre vill ha känsla.. kul att den går bra :)
hur ser huven ut då du pressar lite? de känns inte riktigt tryggt...

SecretAgentMan
2006-09-18, 19:03
Hur gick det på ringen Pannan? :)

/J

pannan
2006-09-18, 19:36
Hur gick det på ringen Pannan? :)/J

Det gick faktiskt grymt bra, maskin går som ett skott. Det som behövs nu är riktiga coilovers och lite annat på chassiet då bilen känns lite säckig i vissa kurvor.

Subaru Micke riggade kamera i bilen och åkte även med några varv. Han tyckte också att bilen gick grymt bra förutom att den var som en säl i kurvorna. Så under vintern blir det att fixa väghållningen.

18G turbon var helt perfekt på banan faktiskt, accelerationssnabb ut ur kurvorna samtidigt som man hade en bra fart på de högre varven.

Mvh
Johan

sti_erik
2006-09-23, 02:31
fan va kul att bilen fungerar bra nu efter allt pillande! speciellt nu när jag fick mitt autronic i dag, och resterande prylar till mitt bygge börjar droppa in allt efter som. Är skit nöjd än så länge med autronic sprutet efter en smidig "installation" och måste säga att bara grundmappen på sprutet käns riktigt bra!

ska bli riktigt kul att börja pilla på dom lite mer avancerade grejjorna senare och göra en riktigt fin mappning (förmodligen med hjälp av trollspeed alt smr) tex variabla kammarna :D ... föressten är det något som ni lagt ner någon energi på?

ps nu finns det 2 svarta na subbor med autronic i sthlm :D

SecretAgentMan
2006-09-23, 09:52
Gasa inte med det omappat vad du än gör...det kan gå bra, det kan resultera i ett gediget motorskott (precis så allvarligt är det, spikningar behöver inte höras över ett högljutt avgassystem för att det skall vara skadligt <- obs, ironi igen ;)).

Farligt skit (tm) - prata med SMR eller Trollspeed omedelbums, eller sköt dig med gasfoten tills det är färdigskruvat.

/J

pannan
2006-09-23, 11:16
Enligt Autronic skall det vara ok att köra på grundmappen, men som Jerry säger tog jag det säkra före det osäkra och lät Rickard slå en koll iallafall på grundmappen innan jag gasade.

Vad har du för årsmodell på din STI? :-)

De variabla kammarna har vi inte hållt på något med ännu. Finns för mycket att ställa in i programmet. Och allt sådant vill jag inte veta hur man gör, så jag låter SMR pula med det.

mvh
J

sti_erik
2006-09-24, 05:12
Jerry: självklart har jag koll på knock link och har tillock med en stor 4 gasmätare I BILEN ( altså en sådan som är avsedd för verkstad stor som en gammal TV typ ) bredbandslambda finns också där så det är en liten verkstad i min bil för nu läget fick justera lite enklare värden men inget alvarligt för att rätta till lambdat lite men tycker överlag att förprogrammerade grundmappen va mycket fin trotts allt och kan lugnt säga att det inte hade varit några problem att köra på den men den gick lite väl magert bara..

Johan: en liten detalj fråga bara vart satt smr din MAT sensor (tänkte att jag skulle fixa dit den så jag slapp LMM'n men hittade ingen given plats direkt och drar mig för att gå på med borren (om det nu ska behövas) innan man fått lite fedback..

Måste verkligen lägga några goda ord för autronic då jag tycker det vart skit skönt att hålla på med och allt finns i sprutet som i tex m800 bara att det kostar en bråkdel av grundpriset på motec!

jävligt skönt att det mesta intressanta fans i instruktionsboken också hade blivit lite surt annars att få åka hem från garaget för att få tillgång till dator och ta reda på tex hur jumprarna ska stå för aktuella inställningar.

/Erik

sti_erik
2006-09-24, 05:20
jusste årsmodellen jo jag har en -03

pannan
2006-09-24, 10:24
Om du menar MAP sensorn så kör vi på Autronics egna. Om du kommer på Söndag till clubträffen kan du ta en kik på kablarna. Vet att de kapade en kabel när vi körde på den interna mapsensorn. Nu vet jag fakiskt inte.

mvh
J

SecretAgentMan
2006-09-24, 10:58
Trist nog finns det fall där knocklinken inte har plockat upp spikningar, så att bara lita på den är inte en bra ide.
Har man däremot kollat upp att den verkligen fungerar med lurar är det en helt annan sak (och någon som vet vad han skall lyssna efter).

Låt bli att gasa tills det är färdigskruvat och mappat ordentligt, det är min starka rekommendation, autronic backar inte på tändningen om det skulle spika.

Att ordna upp kolvar med hål i börjar på 30' om man gör det mesta själv, det tycker jag är en anledning god nog att ta det på allvar..

/J

P.S. Missförstå mig rätt nu alla - knocklinken är en bra pryl, men inget att förlita sig på med ett sprut som inte är mappat, som dessutom saknar möjlighet att backa tändkurvan.

sti_erik
2006-09-24, 15:16
Johan:

MAP (manifold air pressure) kör jag ochså på autronics intärna..

MAT däremot (manifold air temp) ska sitta någonstans där den kan mäta "system temperaturen" .. gamla lufftmasse kablaget är borta och nu används bara blå/gul (alt blå/vit) och brun kabel från samma kablage till MAT givaren.. blå/gul (alt blå/vit) och brun kabel övergår till röd/vit (om man kör på autronics dvs)

Skulle vara guld värt att få veta vart smr har satt sen!

Jerry:

Blev lite avskräckt av dina skräckhistorier om brända kolvar så jag och en erfaren kompis skrev ihop en riktigt "safe map" att köra på så länge.. har även agerat doktor med stetoskop och allt kompisen trodde att grundmappen hade varit riskfri också men hävdade att mycket berodde på att jag kör e85...

Blocken
2006-09-24, 19:31
STi-Erik> Dags för en egen projekttråd nu! Vi är meganyfnikna på din pärla! :)

/Block

.......................
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

sti_erik
2006-09-24, 23:23
jo jag vet det börjar bli dags kanske nu när man trängt sig på i johans länge nog.. men ska fixa det någon dag när det droppat in lite mer delar och man hunnit fota lite! tack för krängningshämnarna föresten block dom satt inte helt fel! en jävla skilnad faktist!

pannan
2006-10-24, 19:16
Lite uppdateringar:

Bilen kommer att åka in i vinterdvala om en månad ungefär. Då tas beslutet om bilen kommer att behållas i det skick den är eller om det kommer att byggas vidare under vintern. Är kanonnöjd som den är just nu, det jag önskar är bättre chassie, fast det vore ju inte fel med 100-150 hkr till.....

I slutet av veckan är det SCF mässan i Gustavsberg och jag rekommenderar alla som gillar banåka att kika förbi våran monter. Vad menar jag då med "våran" monter. En klubb bildades för några veckor sedan av dessa personer: Mig, Micke Rosenlund (känd EVO och Subaru profil), Fredde (SAD EVO kungen), Lids (Porsche GT3 som var som bambi på hal is sist), Andreas (EVO V RS) och Björn (Nissan 350Z) ev även en till person som ännu inte har bestämt sig. IOm att Gotlands Ring åkat har varit en stor succé 2 år i rad och att på två personer anordna allt kände jag och Lids att det var dags och gå vidare och utveckla allt till något seriösare. Till nästa år kommer vi bli ännu bättre med banåka både i Sverige och Finland. Vart i Sverige håller jag hemligt just nu. Vi kommer inte vara en konkurrerande märkesklubb utan vi vänder oss till dom som verkligen vill bruka sin bil både på bana, challenge och konbana. Vi skall även se om vi kan få till lite isåka i vinter också. Så ni som har vägarna förbi, kika gärna förbi Gustavsberg nu till helgen.

5 st bilar kommer vi att ställa ut, vad det blir är också det lite hemligt. 1 av bilarna kommer det att pratas en hel del om och den nya ägaren har helt sjuka planer på detta spektakel :-) Nu ligger t o m FIA bilarna i lä...

Mvh
Johan

STIred
2006-10-25, 00:21
Grymt Johan, jag får fan se till hitta till banorna lite oftare nästa år, hoppas det är slut med jobbande på 50 olika ställen då :-)

/r

It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not
----------------------------------------------------------------------------------------

pannan
2006-10-25, 09:59
Grymt Johan, jag får fan se till hitta till banorna lite oftare nästa år, hoppas det är slut med jobbande på 50 olika ställen då :-)/r-----------------------------------------------------------I can live with the despair, it's the hope that kills me-----------------------------------------------------------It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not----------------------------------------------------------------------------------------[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Yep det tycker jag Raul :-) blir ju bara K&N man får fightas emot i din bil ;-)

Jag tror stenhårt på nästa år. Det som verkligen har gjort Gotlands resorna så pass positiva är faktiskt de som följt med. Alltid bra folk och alla har varit kanonnöjda efteråt. Många säger att det är bland det bästa de åkt med på. Vilket gör oss riktigt glada.

STIred
2006-10-25, 12:48
Yep det tycker jag Raul :-) blir ju bara K&N man får fightas emot i din bil ;-)

He he...:D ska nog bli ändring på det där vetu ;-)

/r

----------------------------------------------------------------------------------------

Strat
2006-10-25, 14:30
Nästa steg blir ju att ta er ann gamm-stoneage-kokarna :D :P

/Claes

STIred
2006-10-25, 14:35
Nästa steg blir ju att ta er ann gamm-stoneage-kokarna :D :P /Claes

Det ska vi nog se till fixa med, eller hur Johan? :D

/r

---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pannan
2006-10-25, 17:00
Nästa steg blir ju att ta er ann gamm-stoneage-kokarna :D :P /ClaesDet ska vi nog se till fixa med, eller hur Johan? :D /r---------------------------------------------------------------------------------I can live with the despair, it's the hope that kills me---------------------------------------------------------------------------------It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Jag tror att ett chassie är hemligheten :-) Fasen Raul du har ju en av klubbens mest potenta bilar :-) Den borde vara kababel till en tid under 1.25, med tanke på att Jons gamla gått på de tiderna.

Claes :-) Stora klistermärken är hemligheten :-)

mvh
J - som skall skrapa bort all asfaltsmatta, slita bort inredningen, förlänga växelspaken och flytta ratten närmare i vinter

STIred
2006-10-26, 01:17
Fasen Raul du har ju en av klubbens mest potenta bilar :-) Den borde vara kababel till en tid under 1.25, med tanke på att Jons gamla gått på de tiderna.

Jo tvivlar inte en sekund på att bilen fixar det(får bara lära mig köra bil först...), tyvär har jag inte haft nån möjlighet köra speciellt mycket det här året, och de få gångerna man har gjort det har jag varit tvungen åka över hundra mil(enkel väg) för o göra det. Avsåndet skiter jag i iofs, det har varit annat skit i vägen...
Som sagt hoppas som fan att situationen förbättras nästa år, jobbar på det iaf :-)

Inte mycket fel på din bil heller för den delen, fixa bara lite sjysst väghållning så...:)

/r

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pannan
2006-10-30, 18:24
Nu är mässan avklarad. Var en hel del positivt bemötande angående bilen, vilket känns kul.

nu börjar dock planeringen inför vintern. Avställning om någon vecka och funderingar vad som skall göras med motor osv.

Det som dock är klart är att bilen behålls. Har suttit och funderat fram och tillbaks vad som kunde vara bättre. Men iom att jag varit så pass nöjd som jag är med bilen så behåller jag den ett tag till. Så det får spåra ut totalt är det tänkt..

Finns mycket man vill göra med motorn. Antingen bygga vidare på 2 litaren med smidda kolvar, stakar plus lite annat godis. Oljekylare blir det oavsett vad jag gör då det är ett måste om bilen brukas som den gör. Likaså fick jag lite tips på ett kylmedel som bl a Koenigsegg använder sig av, skall tydligen ha en avsevärd högre kokpunkt vilket gör att den kyler bättre.

Eller gå vidare på en helt ny motor dvs 2.5 liters och göra den lite vassare. Man kommer iof rätt långt med bara en vanligt 2.5 litare. Det som måste kollas upp är om Autronicen klarar av 06:ans motor också vilket jag inte tror.

Chassiefrågor finns det också. Blir att sätta sig i lugn och ro och verkligen tänka igenom vad man behöver. Det jag dock vet är att bilen inte kommer användas som bruksbil endå så hårda grejor föredrar jag. AST verkar ju vara riktigt bra och de sitter ju på de bilar som de flesta tuners i England bygger.

Så i vinter blir det att jobba ihop en liten budget igen. Blir det motorbygge känns 100.000 kr som litet i detta sammanhanget.

Grusdraparn
2006-10-30, 18:42
Alltid kul att få positiv respons på nått man lagt ner tid, kulor och energi på. :)

Vad var det för kylvätska du fick tips om?
Ett byte är väl snart dax för min del, så man vart ju lite nyfiken.

/Klas

STIred
2006-10-31, 02:37
Har suttit och funderat fram och tillbaks vad som kunde vara bättre. Men iom att jag varit så pass nöjd som jag är med bilen så behåller jag den ett tag till. Så det får spåra ut totalt är det tänkt..Finns mycket man vill göra med motorn.

Gööttt elleeerr, nu får du fan med inte ta och ändra dig om en vecka ;-) :D Klart du ska behålla den svarte, ingen ide köpa nyare iaf, lär ändå få lägga massor pengar när du vill trimma den, då är det bättre köra på med den du har. Sen är den snyggare i utseende än 06 med, tycker jag iaf...

När det gäller budget för motorbygge räkna alltid med det dubla som du tror, då har du nog antagligen räknat rätt. Så jääävla mycket skit o tänka på, och så mycket grejer som ska funka ihop med men det är sketkul o planera :-) Och sen ska det underhållas med vetu, speciellt om man tycker det är kul o använda bilen ;-)

Som tur är finns en del som gjort sånt innan, både på forum utomlands och finns även ett par här hemma, så gäller ta så mycket hjälp av dem som möjligt om de nu har lust o hjälpa, för själv och utan o vara expert blir det nog tufft.
Sjäkvklart beror på vad man vill göra och hur mycket man kan tänka sig lägga. Har man obegränsat med pengar så spelar det ingen roll, bara köpa det dyraste och hoppas på att det funkar ;-)

Blir det nåt vidare bygge för min del så är det iaf till 90% tack vare Kvarnis, utan hans hjälp så vetefan.... Grymt sjysst kille den där vetu :-) och så har han så inihelvetekoll på det mesta med :D

/r

pannan
2006-11-17, 20:55
Säsong 07. Bilen kommer inte se sig lik ut till våren :)

hint Shoes...

Grusdraparn
2006-11-17, 21:53
Säsong 07. Bilen kommer inte se sig lik ut till våren :)hint Shoes...

Skor, sulor, nya svettremmar = sån go herrejösses-breddning? :7

/K - gissar fritt över en 18-åring...(CAUL ILA givetvis)

Mr Walle
2006-11-22, 17:57
lite ot
gissar fritt över en 18-åring...(CAUL ILA givetvis)

sitta och dricka tjära,huu jeda mig

Mr Walle
2006-12-04, 17:41
varför ska du sälja?

pannan
2006-12-04, 17:45
varför ska du sälja?

Suget på annat tyvärr. Valet är att bygga vidare men känner inte för att slänga ner 100.000-150.000 kr igen. Har alltid velat äga en viss bil och nu har chansen dykt upp.

Bilen är nästan optimal som den är nu, det som man skall uppgradera är väghållning dvs coilovers och krängare sedan blir den brutalt giftig på bana. Motorn är rapp och går fruktansvärt bra nu. Subaru Micke åkte med på gotland ring och vart positivt överraskad hur bra den går.

Så tyvärr har jag valt att sälja bilen ;(

mvh
Johan

SecretAgentMan
2006-12-04, 17:52
Ännu en fjollporsche-ägare mao?

Trist, hade tänkt sopa banan med dig till våren. ;) :D Trist att se dig lämna bygget, gillar din bil och blev lite impregnerad över framfarten här i höstas.

/J

pannan
2006-12-04, 17:55
Ännu en fjollporsche-ägare mao?Trist, hade tänkt sopa banan med dig till våren. ;) :D Trist att se dig lämna bygget, gillar din bil och blev lite impregnerad över framfarten här i höstas./J

Som sagt sådant här är aldrig lätt att sälja och det gäller att hitta rätt köpare. Den som köper bilen däremot gör ett klipp då det kostar skjortan att bygga om en bil tyvärr.

Tackar, jo den gick riktigt fint faktiskt.

Porsche? vad är det :-)

syke
2006-12-04, 18:02
Tråkigt, men du kommer tillbaka.

Blocken
2006-12-04, 18:10
Det är så man bli tårögd...

Vi har ju fightats några gånger under året...
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album524/DSC01100.jpg

...men du är ju inte riktigt 100... ;) :+
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album524/DSC01119.sized.jpg

...så vi måste fortsätta hålla kontakten!

Good luck & välkommen tillbaka (den dagen kommer, var så säker...) ;)

/Block

.......................
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

pannan
2006-12-04, 20:38
Nästan så man blir sentimental :-(

Men var så säker jag kommer tillbaks oavsett märke :-) behöver inte säga upp bekantskapen för detta :-)

simo
2006-12-04, 22:16
Va tusan Panna, ska du sälja nu när det nästan börjar gå fort ;)

/U

STIred
2006-12-05, 00:30
Suget på annat tyvärr. Valet är att bygga vidare men känner inte för att slänga ner 100.000-150.000 kr igen. Har alltid velat äga en viss bil och nu har chansen dykt upp.

Synd som fan Johan :-( Ska dock bli intressant se vad den andra bilen är för nåt... Ses väl säkert på nån bana nångång ;)

/r

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I hooked up my accelerator pedal in my car to my brake lights. I hit the gas, people behind me stop, and I'm gone
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pannan
2006-12-06, 10:28
Suget på annat tyvärr. Valet är att bygga vidare men känner inte för att slänga ner 100.000-150.000 kr igen. Har alltid velat äga en viss bil och nu har chansen dykt upp.Synd som fan Johan :-( Ska dock bli intressant se vad den andra bilen är för nåt... Ses väl säkert på nån bana nångång ;) /r---------------------------------------------------------------------------------I can live with the despair, it's the hope that kills me-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I hooked up my accelerator pedal in my car to my brake lights. I hit the gas, people behind me stop, and I'm gone----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Det gör vi garanterat :-) kommer ju köra 4 krafs igen :-)

STIred
2006-12-06, 14:06
Det gör vi garanterat :-) kommer ju köra 4 krafs igen :-)

Ok låter sjysst, undrar vad det kan vara för nåt? Porsche, nån audi RS, evo,... den som lever får se.. ;-)

Manor
2006-12-06, 15:16
Eller vaför inte något engelskt...kanske en Noble, eller vad de heter?

SecretAgentMan
2006-12-06, 17:00
Kul bil med fyrkrafs som inte är porker, evo eller skylift?

Med tanke på import av högerstyrda saker sedan tidigare luktar det onekligen englandsimporterad skylift (men jääääädrar vad vi skall åka ifrån dig i konbanan du Pannan :D).

/J

pannan
2006-12-06, 17:13
Kul bil med fyrkrafs som inte är porker, evo eller skylift?Med tanke på import av högerstyrda saker sedan tidigare luktar det onekligen englandsimporterad skylift (men jääääädrar vad vi skall åka ifrån dig i konbanan du Pannan :D)./J

*s* En GT34-R hade varit fina fisken men tyvärr är det ingen sådan. Stod och suktade på Noble när jag var över sist men efter lite samtal med en del Nobleägare i England och lite folk i Sverige så har jag släppt den tanken totalt, blir att slänga 550-600 papp i sjön. Dvs värdeminskning, svårsåld efteråt osv. Sedan rekommenderar ägarna en årlig service antingen hos Noble eller hos en annan specialverkstad i England vilket ger problem då man får skeppa över bilen varje gång. Är säkert en otroligt rolig bil sedan är designen så sjukt ball men nej.

Sam du hade rätt blir Porkker för mig med fast med dubbla turbos. Konbana är nog bara att glömma, blir hårig på vanlig bana istället. Clubsportpaket och powerkit sedan blir det åka av.

STIred
2006-12-07, 01:29
Är det en sånhär(gt2R) så åker jag gärna med ett par varv vid nåt tillfälle ;-)

http://photo.ringo.com/172/172444439O340060743.jpg

/r

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
I hooked up my accelerator pedal in my car to my brake lights. I hit the gas, people behind me stop, and I'm gone

Adsense Management by Losha