Visa fullständig version : Projekt: STI 05

Sidor : [1] 2

pannan
2006-01-31, 22:43
Nu är det dags att börja skriva en liten projekttråd om vad som kommer att ske i vår med bilen.

Har suttit och tänkt mycket och länge nu vad man skall göra och vad man inte skall göra. Det jag har kommit fram till är att jag kommer lägga mer krut på utseende och banambitioner än motorn i första hand. Sedan när man tröttnat på effekten man har lite senare i sommar kan man börja planera för vidarebygge av bilen.

De saker som kommer att göras på bilen är följande:

Motor:
*Ny oljekylare
*Frontmatad Intercooler
*Ecutek
*Helix DP med kat
(sitter redan catback på bilen, likaså en Turbosmart dumpventil modell hybrid)
ev. fuelrail och spridare men tror inte det behövs just till denna applikation.

Interiör:
*Sparco EVO 2
*Halvbur
*Defi mätare med Defi hus
*Knocklink
(Har redan 4-punktsbälten ifrån Sparco dvs 3" breda)

Exteriört:
*xenonljus fram
*Ny front
*Seibon huv i kolfiber utan scoop
*18" fälgar
*Nya R-däck
*Ev. PF skivor
*Coilovers (om nu budgeten räcker till annars får jag köra med mina teinfjädrar denna sommar, gick bra förra året)

Kommer nog bli en rätt kul bil iallafall även om kanske effekten inte räcker till för att hänga med de snabbaste här i klubben. Men snygg kommer jag iallafall att bli :7

Bilder kommer så fort delar börjar att anlända.

Mvh
J

Davve
2006-01-31, 23:48
Ska du verkligen ta bort Subarus image?? SCOOPET!!

Det är ju grymmast på hela bilen.. Själv så skulle jag aldrig ta bort det.

men det ska bli kul att se bilderna sen.. Lycka till!

pannan
2006-01-31, 23:54
Ska du verkligen ta bort Subarus image?? SCOOPET!!Det är ju grymmast på hela bilen.. Själv så skulle jag aldrig ta bort det.men det ska bli kul att se bilderna sen.. Lycka till!

I farter över 200 km/h är inte det scoopet ens kul att ha på plats. Hela huven reser sig några cm i kanterna...Hämmar säkert en hel del av både acceleration och toppfart också. Men jag vet, det är dess image. Fast jag tror den blir riktigt stökig med en frontmatad IC och en snygg kolfiberhuv med gälar.

Adam K
2006-02-01, 00:59
Jag är säker på att enda anledingen till att WRC-bilarna har kvar scoopet är av kommersiella skäl, annars skulle de ryka all världens väg.
FMIC = Bort med scoopet o skit i 'karaktären', vill man ha en snygg bil kan man köpa en MGA...

;-)

Subaru Robban
2006-02-01, 06:58
Stuttsar inte den mesta luften i fronten sen över skopet och tar i framrutan? I farter över 200 knyck då? / Robban Gävle

pannan
2006-02-01, 08:42
Stuttsar inte den mesta luften i fronten sen över skopet och tar i framrutan? I farter över 200 knyck då? / Robban Gävle

Min huv reser sig iallafall rätt högt, tack vare det förhöjda scoopet som kom till på new age STI:n.

STI_driver
2006-02-01, 11:14
Modda på hur mycket du vill du johan! Köp ett turbo kit, kolvar, stakar, riv ur inredning, slicks, bur, det spelar ingen roll hur mycket du gjort på bilen, du får ändå smaka mina avgas puffar på gotland ring! :D

pannan
2006-02-07, 14:57
Nu är följande saker beställda.

*Perrin FMIC
*Downpipe 3"
*Seibon kolfiberhuv

Bilder kommer så fort sakerna kommer hem.

Strat
2006-02-07, 15:32
Tufft pannan! Men vilken huv är det? Hittar ingen utan scoop på deras hemsida.

pannan
2006-02-07, 16:04
Tufft pannan! Men vilken huv är det? Hittar ingen utan scoop på deras hemsida.

Så här ser den ut

http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/cPath/1_5_48_1182/products_id/2569

Även Perrin intercoolern är med på samma bild.

p_ilis
2006-02-07, 21:23
Ser kanonbra ut! Tror det kommer bli toppenfint. :)

Mvh
Peter

STIred
2006-02-08, 17:22
har du nån koll på vad frakten skulle gå på om man bara köper hem ett huv?

Blir nog jävligt snyggt f.ö. :) och kommer nog piska på rätt bra med ecutek med :)

pannan
2006-02-08, 20:39
har du nån koll på vad frakten skulle gå på om man bara köper hem ett huv?Blir nog jävligt snyggt f.ö. :) och kommer nog piska på rätt bra med ecutek med :)

Jag gör en fuling dvs slipper frakt, tull och allt sådant....:D

STIred
2006-02-09, 08:47
har du nån koll på vad frakten skulle gå på om man bara köper hem ett huv?Blir nog jävligt snyggt f.ö. :) och kommer nog piska på rätt bra med ecutek med :) Jag gör en fuling dvs slipper frakt, tull och allt sådant....:D

He he... sjysst när det går o fixa på det viset :)

pannan
2006-02-14, 18:32
Det blev en annan IC då jag läst en hel del om leverantören som inte bådade direkt gott. Så IC:n kommer ifrån England istället. Känns säkrare så.

Här är bild på IC:n när den är monterad.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Car%20photos/SPEN555245311650971.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Car%20photos/SPEN555441361554285.jpg

SecretAgentMan
2006-02-14, 20:16
Jag säger *nja* till det kittet, rördragningen lämnar en del att önska om man vill få till det med något rekorderligt luftfilter. :)

Tyvärr blir det lite så oavsett vad man kikar på, Hybridpaketet jag kör med är det enda jag sett som löser det hela lite klurigare (men jag har inte sett att det skall passa på New Age).

Men...skulle jag sitta och välja fmic till min nya kokare...ja...då skulle APS ligga bra till, maken till fabriksmonterat stuk får man leta efter (sträck på dig Raul), dyrt, men värt det?

/J

STIred
2006-02-14, 20:23
Jag säger *nja* till det kittet, rördragningen lämnar en del att önska om man vill få till det med något rekorderligt luftfilter. :)Tyvärr blir det lite så oavsett vad man kikar på, Hybridpaketet jag kör med är det enda jag sett som löser det hela lite klurigare (men jag har inte sett att det skall passa på New Age).Men...skulle jag sitta och välja fmic till min nya kokare...ja...då skulle APS ligga bra till, maken till fabriksmonterat stuk får man leta efter (sträck på dig Raul), dyrt, men värt det?/J

He he :) skulle just föreslå aps för pannan ;-)

Strat
2006-02-14, 22:48
Ser ju ut som att fronten inte alls passar med den ic'n. Ser uttryckt ut. Sen är ju inte paketet riktigt anpassat till öppningen. Vem tillverkar det?

pannan
2006-02-15, 08:10
Ser ju ut som att fronten inte alls passar med den ic'n. Ser uttryckt ut. Sen är ju inte paketet riktigt anpassat till öppningen. Vem tillverkar det?

En kille i England som gör detta kit. De som har kitet verkar vara nöjda sedan är priset lite annorlunda dvs runt 400 pund. Hade tänkt plockat IC:n ifrån Vivid Racing men iom att det stått en hel del illa om dem på bl a Nasioc så vågar jag fasen inte beställa ifrån dem. Kan de blåsa folk i USA är nog chansen ännu större att blåsa någon i Svedala.

Får väl kika runt lite till då men att t ex sätta dit en APS DR720 känns väldigt mycket overkill för den specen jag skall köra.

p_ilis
2006-02-15, 08:44
Kanske Greddys variant?
http://ravspeconline.com/ecommerce/product_info.php?cPath=1_30_55_346&products_id=590

Med deras insug:
http://ravspeconline.com/ecommerce/product_info.php?cPath=1_25_34&products_id=153

Mvh
Peter

STIred
2006-02-15, 14:52
Får väl kika runt lite till då men att t ex sätta dit en APS DR720 känns väldigt mycket overkill för den specen jag skall köra.

Varför inte vänta då med byta till fmic, och kör med tmicen ett tag till :-) Bättre skaffa en sjysst med en gång sen längre fram....tråkigt bara om du skulle köpa nån nu och sen kanske ångra dig längre fram....

pannan
2006-02-19, 19:52
Xenonkit beställt :-) vet att det inte är någon prestandapryl men ack så snyggare bilen blir :D

SecretAgentMan
2006-02-20, 09:08
Pannan, nu halkade du ned ett par pinnhål igen. :*

APS-fmic, inte smäck. :*

/J

pannan
2006-02-20, 09:17
Pannan, nu halkade du ned ett par pinnhål igen. :*APS-fmic, inte smäck. :*/J

För att man beställt xenonkit? hahah :-D nää du

Jo jag vet APS är fina skiten, men för det priset och för att köra med originalsnurra....nej tack :P Iof ligger APS TMIC i bra prisläge ifrån JRM. Svårt val det här.

SecretAgentMan
2006-02-20, 09:23
Varför ens pilla med det, originalic:n räcker till det du skall ha ut av den, om det inte skall bytas turbo?

/J

pannan
2006-02-20, 14:04
Varför ens pilla med det, originalic:n räcker till det du skall ha ut av den, om det inte skall bytas turbo?/J

Kanske har rätt...

Nu till min fråga. Vad skall man satsa på för DP? Kommer köra en katlös DP, men frågan är om man skall satsa på en vanlig eller en s.k Bellmouth? Vad kör ni för DP:s här på forumet?

SecretAgentMan
2006-02-20, 14:05
Kör en vanlig öppen ("bellmout"), sti:n har ju strulat förut med skenande laddtryck, gör det så lätt som möjligt för wg:n att få ur sig gaserna.

/J

pannan
2006-02-20, 14:09
Kör en vanlig öppen ("bellmout"), sti:n har ju strulat förut med skenande laddtryck, gör det så lätt som möjligt för wg:n att få ur sig gaserna./J

Har lite funderingar på Helix utan kat men om någon vet andra bra förslag till vettiga priser är de välkomna. Vi hoppade USA beställningen då flera av företagets kunder inte varit nöjda med leveranstider, fått felaktiga produkter m.m så jag vågade inte slänga över en massa pengar over sea för att stå utan saker. Nu blir det att beställa ifrån England istället.

STIred
2006-02-20, 16:36
Nu till min fråga. Vad skall man satsa på för DP? Kommer köra en katlös DP, men frågan är om man skall satsa på en vanlig eller en s.k Bellmouth? Vad kör ni för DP:s här på forumet?

Jag kör med aps(hela avgassystemet inkl dp).

Aps dpn är väl som en bellmouth fast har en extra liten fläns för att skilja wg från avgas, med en gång efter turbon, men det visste du säkert redan :)

Jag var inne på helix först med(hela avgassytemet), enligt jrm så är det riktigt fina grejer, tog dock aps då jag fick bra pris :) annars hade det nog blivit helix...

pannan
2006-02-28, 23:03
Lite uppdateringar:

Helix dp och up-pipe borde anlända nästa vecka.

Xenonljus installeras denna vecka då paketet har kommit.

Angående kolfiberhuv utan scoop kommer det bli ett med scoop. Fast denna variant är rallyvarianten med luftuttag framför scoopet.

Front är även det på G, vad det blir för någon visar jag när den anländer till Sverige. Beräknad lev. tid ca 4 veckor.

Fälgmodellen är även det klart, nu återstår bara om det blir bronze eller svarta fälgar med polerad kant.

Mats
2006-03-01, 06:34
Bronze, helt klart

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

p_ilis
2006-03-01, 08:10
Lite uppdateringar:Helix dp och up-pipe borde anlända nästa vecka.Xenonljus installeras denna vecka då paketet har kommit.Angående kolfiberhuv utan scoop kommer det bli ett med scoop. Fast denna variant är rallyvarianten med luftuttag framför scoopet.Front är även det på G, vad det blir för någon visar jag när den anländer till Sverige. Beräknad lev. tid ca 4 veckor.Fälgmodellen är även det klart, nu återstår bara om det blir bronze eller svarta fälgar med polerad kant.

Schysst! Blidde det katalysator på down-pipen? Tror det kommer låta grymt (mycket)! }(

Ska du köra topp-monterad ic med tanke på scoopet?

Jag skulle nog välja svarta fälgar. På svart bil blir det tokfint! Riktigt amerikastuk. :)

/Peter

SecretAgentMan
2006-03-01, 08:12
Bronze, helt klartMats GBGRegionsansvarig Göteborg

Ditto, skippa det polerade smäcket. :*

/J

pannan
2006-03-01, 08:29
[/QUOTE]Schysst! Blidde det katalysator på down-pipen? Tror det kommer låta grymt (mycket)! }( Ska du köra topp-monterad ic med tanke på scoopet?Jag skulle nog välja svarta fälgar. På svart bil blir det tokfint! Riktigt amerikastuk. :)/Peter
[/QUOTE]

Blir katlös DP. Iom att den låter satan nu så kan det ju inte bli direkt sämre :D Söderledstunneln är alltid lika rolig, folk tror det är en galen MC som kommer farande, minst sagt annorlunda boxerljud. Kommer köra original IC detta år, lägger lite mer pengar på väghållningen och däck istället.

Lutar nog åt Bronze faktiskt, risken är att bilen blir för "svart".

pannan
2006-03-02, 00:48
Ikväll tog man sig en tur Norr om Sthlm och hälsade på SMR gänget och knöt bra kontakt med dem.

Slutade med att man köpte en uppsättning Defimätare (3 st), controllerbox och en kolfiberhuv. Huven kommer i slutet på Mars då den var slut hos leverantören.

Liten bild på huven:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Images_U_8272005113624PMHD0405SBIMP.jpg

Detta är bara början :D kommer mer senare....motorplaner smeds ikväll, och en del väldigt vettiga alternativ kom fram som skall begrundas.

Davve
2006-03-02, 08:13
Rackarns va läcker den huven va.. Vad fick du betala för den?

pannan
2006-03-02, 08:46
Rackarns va läcker den huven va.. Vad fick du betala för den?

rekommenderat pris är ca 9500 kr..

SecretAgentMan
2006-03-02, 09:10
Å dra mig baklänges...för en HUV? Du har ju redan en lätt huv med scoop...?
Man kan ju i alla fall hoppas på att den där är lika lätt som originalet (ytterst tveksamt dock).

/J - skall citera ett par inlägg nästa gång det klagas över dyra turboaggregat. :*

simo
2006-03-02, 09:22
Är det "kolfiber"? Eftersom den "bara" kostar -10' så förutsätter jag att den är kallbakad... Har den glasfiber som kärna?

/U

pannan
2006-03-02, 12:07
Den ÄR lättare än original!! Annars skulle väl folk inte köpa dessa huvar?!

Ok att det kanske är lite show med en sådan men man spar några kilon iallafall. Det är inget billigt skit som vissa andra företag har sålt i Sverige, Seibon tillhör de bättre på marknaden.

"Q. Are your products made with 100% carbon fiber?
A. The " carbon fiber" material is just a piece of cloth. You can't make any shape out of it without some kind of support. We use fiberglass backing to construct the skeleton.

Q. How to judge the quality of carbon fiber products in general?
A. When comparing carbon fiber products, the 3 most important questions to ask are: 1)is the product made with one-piece carbon sheet, or multiple sheets put together; 2)is it gel-coat finish or clear coat finish, and 3) is the carbon sheet wrapped around the skeleton, or is it integrated into the mold? All of our products are made using one-piece carbon sheet, so you do not see broken lines and patterns. All of our products use clear coat finish. Clear coats are shiny and durable, and they give you the nice " wet" look as opposed to a duller look from gel coats. All of our carbon sheets are built into the mold, so they do not break and split like the ones where carbon is only wrapped around the skeleton.

Q. What are the pros and cons between "dry carbon" and "wet carbon" ?
A. Dry vs. wet involves completely different processes of manufacturing. You can find extensive articles about the details on the web if you do a general search. As for pros and cons, here is a brief summary: Simply put, with dry carbon, you get the most strength and save the most weight. The weaves and quality are more consistent, but they are generally 3 to 4 times more expensive than wet carbon. Wet carbon products are hand-laid, and are more prone to small defects like wavy weaves and tiny bubbles. They do not save as much weight as their dry carbon counterparts. But on the plus side, you get an incredible combination of visual attraction, weight-deduction, and most importantly, price. All products you see on our website are wet carbon. Wet carbon products are also the most popular and most commonly referred to as just " carbon fiber" .

Q. How do I maintain my product?
A. Your carbon fiber product is durable, but it still needs care and maintenance to stay looking good. To avoid pre-mature aging, it is important to keep your carbon fiber product clean. Minimize exposure to the sun, and wax when necessary.

Här har ni svaret på hur huven är uppbyggd.

SecretAgentMan
2006-03-02, 13:08
Vad väger den? :)

/J

pannan
2006-03-02, 13:19
Vad väger den? :)/J

Jag får väga den när den kommer hem :-) Men jag kände på en Seibon igår och den vägde typ "nada" originalhuven är inte lätt SAM.

SecretAgentMan
2006-03-02, 13:30
Originalhuven är svinlätt, eller har newage inte längre aluminiumhuv?

/J

pannan
2006-03-02, 13:32
Originalhuven är svinlätt, eller har newage inte längre aluminiumhuv?/J

mycker möjligt men alu kontra kolfiber hmm ;) Hursomhelst är huven lättare och snyggare :-) får ut varmluften ifrån motorn bättre nu också iom att jag kommer vara tvungen att köra annat luftfilter.....

Mats
2006-03-02, 15:20
Lite OT varning men here goes:
Har funderat lite på om det är optimalt att ha en WRC replika huv på en bil med TMIC. Drar man inte ut en massa varm luft ur motorn som sen tas in av scoopet och gör TMIC varmare än den hade varit utan hålet i huven. Eller spelar hålet i huven egentligen ingen roll på en vanlig bil. WRC kärrorna har ju "lite" annan konstruktion av kylare och ic. Jag förstår de som vill ha hålet i huven när de kör FMIC men med TMIC så borde det ju bara göra saker o ting sämre...
Eller??

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

pannan
2006-03-02, 15:39
Lite OT varning men here goes:Har funderat lite på om det är optimalt att ha en WRC replika huv på en bil med TMIC. Drar man inte ut en massa varm luft ur motorn som sen tas in av scoopet och gör TMIC varmare än den hade varit utan hålet i huven. Eller spelar hålet i huven egentligen ingen roll på en vanlig bil. WRC kärrorna har ju "lite" annan konstruktion av kylare och ic. Jag förstår de som vill ha hålet i huven när de kör FMIC men med TMIC så borde det ju bara göra saker o ting sämre...Eller??Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Mycket möjligt men bara marginell skillnad. Kommer endå inte köra original IC senare endå. Men IC:n är inte prio 1 just nu. Det är lite andra saker..

Grusdraparn
2006-03-02, 21:50
Den ÄR lättare än original!! Annars skulle väl folk inte köpa dessa huvar?!Ok att det kanske är lite show med en sådan men man spar några kilon iallafall. Det är inget billigt skit som vissa andra företag har sålt i Sverige, Seibon tillhör de bättre på marknaden.

"Q. Are your products made with 100% carbon fiber?
A. The " carbon fiber" material is just a piece of cloth. You can't make any shape out of it without some kind of support. We use fiberglass backing to construct the skeleton.

Q. How to judge the quality of carbon fiber products in general?
A. When comparing carbon fiber products, the 3 most important questions to ask are: 1)is the product made with one-piece carbon sheet, or multiple sheets put together; 2)is it gel-coat finish or clear coat finish, and 3) is the carbon sheet wrapped around the skeleton, or is it integrated into the mold? All of our products are made using one-piece carbon sheet, so you do not see broken lines and patterns. All of our products use clear coat finish. Clear coats are shiny and durable, and they give you the nice " wet" look as opposed to a duller look from gel coats. All of our carbon sheets are built into the mold, so they do not break and split like the ones where carbon is only wrapped around the skeleton.

Q. What are the pros and cons between "dry carbon" and "wet carbon" ?
A. Dry vs. wet involves completely different processes of manufacturing. You can find extensive articles about the details on the web if you do a general search. As for pros and cons, here is a brief summary: Simply put, with dry carbon, you get the most strength and save the most weight. The weaves and quality are more consistent, but they are generally 3 to 4 times more expensive than wet carbon. Wet carbon products are hand-laid, and are more prone to small defects like wavy weaves and tiny bubbles. They do not save as much weight as their dry carbon counterparts. But on the plus side, you get an incredible combination of visual attraction, weight-deduction, and most importantly, price. All products you see on our website are wet carbon. Wet carbon products are also the most popular and most commonly referred to as just " carbon fiber" .

Q. How do I maintain my product?
A. Your carbon fiber product is durable, but it still needs care and maintenance to stay looking good. To avoid pre-mature aging, it is important to keep your carbon fiber product clean. Minimize exposure to the sun, and wax when necessary.

Här har ni svaret på hur huven är uppbyggd.

Intressant svar han ger på frågon om huven är helt i kolfiber: The "carbon fiber" material is just a piece of cloth. You can't make any shape out of it without some kind of support. We use fiberglass backing to construct the skeleton.

Fiber som fiber, oavsett om det är glas eller kol kan man ju göra en grundstomme av det. Det är endast pris, vikt och hållfasthet som skiljer. Optimalt hade varit en huv gjord helt av pre-preg kolfiber härdad i en autoklav. Men en sån huv skulle aldrig kunna konkurera med dessa prismässigt.

Bara en fundering...

Lycka till med bygget!

/Klas

pannan
2006-03-03, 19:46
Gör man en huv t ex av 100% kolfiber blir den inte rolig om man krockar, blir som små knivar.

pannan
2006-03-04, 11:28
Här kommer en liten teaser av vad som kommer att monteras i April månad...

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Subaru01-05.jpg

Har ingen aning om vad det är :D men bra skall det vara iallafall :P

En liten bild på fälgarna som är mest intressanta just nu. Vet dock inte om man skall köra dem med polerad kant eller helt i Bronze

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/p45f.jpg

p_ilis
2006-03-04, 11:52
Ser kalasfint ut! Märke på fälgarna?
Så du byter sprut alltså?

/Peter

pannan
2006-03-05, 21:48
Ser kalasfint ut! Märke på fälgarna?Så du byter sprut alltså?/Peter

Yes det blir annat sprut. Det som är schysst är att Autronics plug n play box till STI:n bygger på SM4:an dvs lite mera avancerade godsaker.

pannan
2006-03-07, 22:30
Ikväll åkte Xenonljusen på. Vart riktigt bra och man ser otroligt mycket bättre nu när det är mörkt. Sedan om det är lagligt eller inte är en annan sak, men snyggt är det iallafall.

Ett innanfoto med en seriös digitalkamera:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subarupannan1.jpg

Och ett efterfoto med en oseriös mobiltelefon tyvärr:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/pannanxenon.jpg

pannan
2006-03-10, 22:25
Idag beställdes två nya produkter till bilen.

Vart Scoobyworlds downpipe och up-pipe. Iom att jag redan innan har ett cat-backsystem ifrån dem blir det lättast om jag använder mig av detta. 3" kat som smalnar av och blir 2.5". Kanske inte helt optimalt men iom att jag kommer att köra originalturbon detta år kommer det fungera.

p.s fungerar perfekt för de som endast nöjer sig med Ecutek, så systemet lär inte vara svårsålt nästa år då det blir 3" hela vägen.

Mvh
Johan

Bonta
2006-03-12, 20:45
Har SMR nån hemsida man kan kolla runt lite på?
Blev lite sugen på en ny huv..

pannan
2006-03-12, 21:42
Har SMR nån hemsida man kan kolla runt lite på? Blev lite sugen på en ny huv..

Finns ingen webshop öppnad ännu. Du får surfa på nätet och sedan höra med dem om de kan ta hem den produkt du sökt.

Borsta
2006-03-14, 14:46
Det låter som om det går framåt med bilen!!

Slå en signal när du är ute på vägarna igen så man får sig en tur med den. :)

pannan
2006-03-15, 00:18
Det låter som om det går framåt med bilen!!Slå en signal när du är ute på vägarna igen så man får sig en tur med den. :)

Yep självklart :-)

Nu finns det ingen återvändo. Var och beställde Autronicen idag hos SMR :9 mums säger jag.

Skall även prova ett par 19" fälgar i helgen och se om de fungerar på min bil. Svarta med polerade kanter :7 kan bli rena porret :D "bling" "bling"

Davve
2006-03-15, 08:31
Vad fick du betala för Afterburner Vortex?

Var köpte du det?

pannan
2006-03-15, 08:53
Vad fick du betala för Afterburner Vortex?Var köpte du det?

Köptes ifrån Scoobyworld. Snabba leveranser och riktigt bra finnish. Är iof Hayward and Scott som bygger deras avgassystem. Du får surfa in på deras sida för att se aktuellt pris. Har för mig att frakten ligger runt 30-40 pund.

pannan
2006-03-22, 01:18
Idag köpte man en riktig stol också så man sitter fast.

Vart en Sparco EVO i färgen svart med underrede och hela kitet. Så det blir montering nu i helgen. Var sugen på Pro2000 ifrån Sparco iom att lårstödet var bra mycket bättre men frågan var hur man mår i häcken efter längre transporter.

Så nu fick 3" bältena en riktig stol att hänga i :D

JRM - JoCCe
2006-03-22, 02:59

Vi é officiella ÅF för Seibon ... Finns allt på vår hemsida med priser ...

MVH JoCCe

JRM - JoCCe
2006-03-22, 03:07

Vi tar 7.900:- för OEM kolfiberhuvar från Seibon til Impreza ...

MVH JoCCe

simo
2006-03-22, 08:31
Idag köpte man en riktig stol också så man sitter fast.Vart en Sparco EVO i färgen svart med underrede och hela kitet. Så det blir montering nu i helgen. Var sugen på Pro2000 ifrån Sparco iom att lårstödet var bra mycket bättre men frågan var hur man mår i häcken efter längre transporter.Så nu fick 3" bältena en riktig stol att hänga i :D

Är inga som hellst problem att åka långt i en Pro2000

/Ulrik

pannan
2006-03-22, 13:01
[/QUOTE]Är inga som hellst problem att åka långt i en Pro2000/Ulrik
[/QUOTE]

Är man 188 cm lång och modell biff blir det lite jobbigt :D Satt perfekt i Pro2000 som man är nu, men iom att jag börjat med träningen igen så hmm nej det fungerar inte efter ett tag. Dock gillade jag just stödet för låren och benen.

pannan
2006-03-23, 23:03
Idag fick man paket ifrån DHL var downpipe och up-pipe som kom.

Defimätarna och controllerboxen hämtade jag igår. Pratade även med Subaru som tar hem oljepluggen som fungerar som adapter för oljetemp sensorn, kommer på Tisdag.

Beställde även svarta stänkskydd som skall monteras imorgon.

Så imorgon Fredag blir det att ta lite bilder på de saker man fått, och montera sparcostol plus stänkskydd.

Autronicen beräknas anlända antingen nästa vecka eller veckan efter.

Mvh
J

p_ilis
2006-03-24, 10:44
Skoj!

Vad blidde det för stänkisar?

Vill se bilder! :+

Mvh
Peter

pannan
2006-03-24, 20:58
Skoj!Vad blidde det för stänkisar?Vill se bilder! :+ MvhPeter

Det vart Race Equip, skulle ha beställt dem ca 2 cm kortare då de nästan släpar i nu. Sedan var monteringen riktigt svettig ;-) läskigt att borra i skärmarna. Men det vart faktiskt ruskigt bra och efter att ha tvättat bilen nu ikväll vart den knappt smutsig på väg hem.

Kommer upp bilder under kvällen då jag knäppte lite kort. Imorgon åker Sparco stolen i plus mer bilder.

pannan
2006-03-28, 09:06
En liten fråga angående IC.

Har hittat ett kit som verkar riktigt bra med en IC kärna på 600 x 240 x 70mm. Om man jämför jämte t ex Perrins kit som är i storleken 710 x 230 x 88, fast priset på det jag hittat är fraktat och klart mindre än halva. Folk som kör med det är nöjda. Vad tror ni, kan det vara något?

Sedan hittade jag Turbo XS toppmatad IC till sjukt bra pris också, vet att t ex Peter Ilis här på forumet beställt en sådan.

Vad skulle ni göra?

Vet att APS är bra, men jag lägger inte ca 20 kakor på en IC just nu.

mvh
J

STIred
2006-03-28, 10:02
Ser kalasfint ut! Märke på fälgarna?Så du byter sprut alltså?/PeterYes det blir annat sprut. Det som är schysst är att Autronics plug n play box till STI:n bygger på SM4:an dvs lite mera avancerade godsaker.

En liten fråga, vet du om autronic har funktion som stödjer acvs?

p_ilis
2006-03-28, 10:13
En liten fråga angående IC.Har hittat ett kit som verkar riktigt bra med en IC kärna på 600 x 240 x 70mm. Om man jämför jämte t ex Perrins kit som är i storleken 710 x 230 x 88, fast priset på det jag hittat är fraktat och klart mindre än halva. Folk som kör med det är nöjda. Vad tror ni, kan det vara något?Sedan hittade jag Turbo XS toppmatad IC till sjukt bra pris också, vet att t ex Peter Ilis här på forumet beställt en sådan.Vad skulle ni göra?Vet att APS är bra, men jag lägger inte ca 20 kakor på en IC just nu.mvhJ

Om några veckor får du veta om TurboXS funkar bra. :D

Vad hände med bilderna på stänkisarna? Blev det svarta?

/Peter

rallymarkus
2006-03-28, 16:07
Skoj!Vad blidde det för stänkisar?Vill se bilder! :+ MvhPeterDet vart Race Equip, skulle ha beställt dem ca 2 cm kortare då de nästan släpar i nu. Sedan var monteringen riktigt svettig ;-) läskigt att borra i skärmarna. Men det vart faktiskt ruskigt bra och efter att ha tvättat bilen nu ikväll vart den knappt smutsig på väg hem.Kommer upp bilder under kvällen då jag knäppte lite kort. Imorgon åker Sparco stolen i plus mer bilder.

jag har också race equip men jag gjorde om mina o använde bara original fästen på bilen till monteringen, vägrade att borra planlöst i bilen.. bara vinka adjö till rostskyddgarantin..

pannan
2006-03-28, 16:12
[/QUOTE]jag har också race equip men jag gjorde om mina o använde bara original fästen på bilen till monteringen, vägrade att borra planlöst i bilen.. bara vinka adjö till rostskyddgarantin..
[/QUOTE]

Har inte du aluminium i flyglarna? ;) Hade iallafall jag :9

Bilder kommer Peter, min dator gör förbjuden åtgärd så fort jag kopplar den till datorn. Löser det senare i veckan.

Vad jag har förstått kan Autronicen styra det ja. Om du menar kammarna. Plug ´n play boxen till STI:n bygger på SM4:an som jag nämt tidigare vilket är deras största modell.

Mvh
J

STIred
2006-03-28, 16:54
Vad jag har förstått kan Autronicen styra det ja. Om du menar kammarna. Plug ´n play boxen till STI:n bygger på SM4:an som jag nämt tidigare vilket är deras största modell.MvhJ

Kan vara bra ide kolla upp det, vet inte hur det är på autronic men motecen kan styra det, fast där ingick det inte som standard utan den funktionen fick man ju lägga till om jag inte minns fel, trots att det är plugnplay, etc, etc...

har för mig(inte 100% dock) det går köra med den helt bortkopplad men kommer inte vara lika optimalt

pannan
2006-03-28, 20:02
[/QUOTE]Kan vara bra ide kolla upp det, vet inte hur det är på autronic men motecen kan styra det, fast där ingick det inte som standard utan den funktionen fick man ju lägga till om jag inte minns fel, trots att det är plugnplay, etc, etc... har för mig(inte 100% dock) det går köra med den helt bortkopplad men kommer inte vara lika optimalt
[/QUOTE]

Rickard (SMR) har redan kollat upp det, han fick mail ifrån fabrikatören och de sade att den skall klara av det.

mvh
Johan

Blocken
2006-03-28, 20:10
Pannan,

Kan vi se fram emot en låg 1.11.07-tid på SS? Du kommer väl? Vad är målet i så fall?

/Black

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Min STi]

pannan
2006-03-28, 20:24
Pannan,Kan vi se fram emot en låg 1.11.07-tid på SS? Du kommer väl? Vad är målet i så fall?/Black[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Min STi]

Njae, tiden kanske blir bra. Men de bilarna som blir monster är ju Peter Ilis bil som finns med i mappen projekt. Likaså Nr.1 bil :-)

Min kommer ju köra original snurran så det blir väl en effektsiffra som en ecutekad STI fast med den stora fördelen att jag kan bygga vidare nästa säsong.

Men iom att det blir lite väss på väghållningen nu också så kanske man kan sätta en skaplig tid. Under 1.29 vill jag garanterat.

Mvh
J

pannan
2006-03-29, 09:18
Nu har man beställt FMIC :-) som är god för ca 450 hkr. Räcker för mitt ändamål detta år.

Defi Pod är även den beställd också.

mvh
J

Wiklundh
2006-03-29, 09:22
Mumma.

pannan
2006-03-30, 15:56
Pratade med SMR idag, iom att jag kommer att köra FMIC så gjordes huvbeställningen om så det blir som jag tänkte i början. Blir Seibons CW huv. Dvs denna:

http://www.seibon.com/pdut_detail_pic.asp?ItemID=369

Nu får man väl stryk för att man kommer att köra scooplöst.

STIred
2006-03-30, 16:21
Blir Seibons CW huv. Dvs denna:http://www.seibon.com/pdut_detail_pic.asp?ItemID=

Tycker den är riktigt sjysst... blir nog riktigt snyggt utan scoop :)

pannan
2006-03-31, 08:45
Blir Seibons CW huv. Dvs denna:http://www.seibon.com/pdut_detail_pic.asp?ItemID=Tycker den är riktigt sjysst... blir nog riktigt snyggt utan scoop :)

Tror det blir riktigt nice faktiskt. Bara kolfiberflyglar, dörrar och baklucka som fattas sedan :-) Dock inte bra ur krockperspektiv.

pannan
2006-04-02, 03:25
Bild på IC kitet. Helt ok för priset jag betalade :D

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fileroot5CBTPPOTXQPGVZQBVVTIRV.jpg

pannan
2006-04-03, 21:10
Idag kom Defi-poden med posten. Skall lämnas imorgon för flockning så det blir en liten fräsch toutch på intrumentbrädan.

Skall försöka svetsa stag till helgen för Sparco stolen, så den också kommer på plats.

p_ilis
2006-04-03, 22:09
Ska bli skoj att se hur intercoolern ser ut när den sitter där den ska!

Väntar även på den "hemliga" bilderna med stänklapparna på.. ;-)

Mvh
Peter

pannan
2006-04-04, 22:49
Eftersom det tjatas om lite bilder så lägger jag upp några :D

Bilen som den såg ut i somras, dvs precis efter sänkning med Tein S-tech fjädrar. Scoobyworld avgassystem på plats.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba1.jpg

Extremt skitig bil

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba3.jpg

Framhjul demonterat, man skymtar de gröna EBC beläggen. Förhoppningsvis blir det PF skivor och belägg som ersätter dem väldigt snart.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba4.jpg

Stänklappar

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba2.jpg

Framhjul demonterat, notera ordningen på bultarna :-)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba5.jpg

Främre stänkskydd på plats

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba6.jpg

Bakre på plats

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba7.jpg

Bild på när bilen är ren, dock dålig. Kommer bättre. Men stänkskydden är på plats iallafall. Notera även Xenonljusen.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba8.jpg

Mvh
J

pannan
2006-04-04, 22:55
Bild på hur Seibon huven ser ut monterad. dock kommer gallerna att lackeras svarta. Tycker det är grymt läckert utan scoop och fmic.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/ryanedit1.jpg

Staffe
2006-04-04, 23:15
Riktigt snygg bil du har, gillar svarta Imprezor..och så en seibon huv på den så kommer det bli grymt ;-)
Ja visst är de häftigt utan scoop o fmic, jag kör själv så :) Scoopet fyller ju ingen funktion ändå om man inte ska ha orginal intercoolern kvar!!

Lycka till med bilen ;)

---------------------------------------
Tuning Is Not A Crime!!!
BugEye STI-02

pannan
2006-04-04, 23:20
Riktigt snygg bil du har, gillar svarta Imprezor..och så en seibon huv på den så kommer det bli grymt ;-)Ja visst är de häftigt utan scoop o fmic, jag kör själv så :) Scoopet fyller ju ingen funktion ändå om man inte ska ha orginal intercoolern kvar!!Lycka till med bilen ;)---------------------------------------Tuning Is Not A Crime!!!BugEye STI-02

Yep kan inte bli bättre :-) Hoppas du är på till Finland nu i sommar, så man får se bilen live. Riktigt nice den du har.

mvh
J

Staffe
2006-04-04, 23:34
Riktigt snygg bil du har, gillar svarta Imprezor..och så en seibon huv på den så kommer det bli grymt ;-)Ja visst är de häftigt utan scoop o fmic, jag kör själv så :) Scoopet fyller ju ingen funktion ändå om man inte ska ha orginal intercoolern kvar!!Lycka till med bilen ;)---------------------------------------Tuning Is Not A Crime!!!BugEye STI-02 Yep kan inte bli bättre :-) Hoppas du är på till Finland nu i sommar, så man får se bilen live. Riktigt nice den du har.mvhJ

De kan du ge daj på att jag hänger mè ;-) De kommer ju att bli hur kul som hälst :D

Tack Tack! Jepp du kan även kolla in den på Elmia ska stå i SSI monter :)

Tuning Is Not A Crime!!!
BugEye STI-02

pannan
2006-04-05, 10:45
Nu finns Autronicen i Sthlm så man kan bli lite lugn igen :-)

Denna helg blir det hårdmecka.

mvh
J

pannan
2006-04-05, 20:06
Lite mer kompletterande bilder:

3" DP ifrån Scoobyworld, kommer låta ännu mera bilen...som att det behövs..

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba9.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba10.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba11.jpg

Up-pipe ifrån Scoobyworld också

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba12.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba13.jpg

En uppsättning Defi 60mm BF mätare dvs Boost, EGT och oljetemp + controller

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba14.jpg

Defi-pod som kommer att lämnas för flockning senare i veckan (löjligt) dyr produkt)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba20.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba21.jpg

Adapter för oljetempsgivaren (används istället för oljeplugg)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba18.jpg

Lika bra att sitta fast när det börjar svänga, Sparco EVO stol med underrede

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba16.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba17.jpg

3" bälten ifrån Sparco med snabbfästen. Enda riktiga bredden för att vara godkänt på bana

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba15.jpg

Hjärtat i allt. Autronics ECU. Tydligen den mest avancerade de gjort hittills och denna kan styra allt, och då menar jag allt. Nästan helt i klass med Motec om inte lika bra. Hade ett långt prat idag med MRM som säljer dessa och just för Subarun har de proppat in så mycket saker som de andra ECU:na inte har. Skall bli kul att se när man drar igång den. Mapsensorn kommer att användas ifrån Autronic då den är bra mycket bättre än den som sitter original i bilen.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba22.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/subba23.jpg

Nu är det lite andra delar som saknas som kommer att beställas senare. Bl a halvbur, R-däck, bromsar m.m

Listan uppdateras efter byggets gång :-)

Mvh
J

STI_driver
2006-04-07, 12:16
Kommer bli riktigt bra det där johan! Autronic är mumma! Ska bli kul att jämföra din mot min sen. :)

JRM - JoCCe
2006-04-08, 02:37
Kommer bli riktigt bra det där johan! Autronic är mumma! Ska bli kul att jämföra din mot min sen. :)

Din skulle vi behöva ställa på lite hårdare, vi har kommit bra mycket längre när det gäller STi/EcuTek sen vi gjorde din bil ;) ... Kanske ska ta det på Gotland??? ... Vi kommer ha med oss all utrustning :) ...

MVH JoCCe

pannan
2006-04-08, 09:49
[/QUOTE]Din skulle vi behöva ställa på lite hårdare, vi har kommit bra mycket längre när det gäller STi/EcuTek sen vi gjorde din bil ;) ... Kanske ska ta det på Gotland??? ... Vi kommer ha med oss all utrustning :) ...MVH JoCCe
[/QUOTE]

Jocce,

Vilket ladd tycker ni är inom säkerhetsmarginalen för en STI new age?

mvh
J

pannan
2006-04-09, 19:21
Vart en liten Söndagsutflykt idag när vädret vart så fint. Så jag och några vänner styrde oss mot Vaxholm och njöt av lite sol.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/vaxholm.jpg

Här ser man stänktlapparna bättre, skiner på rätt ok bilen

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/vaxholm2.jpg

Hemfärden gick genom Bogesundsvägen, notera bilen som ligger först :D

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/boge.jpg

pannan
2006-04-10, 21:55
Idag kompletterades lite delar till bilen

1 st STI frontläpp beställdes (vart en kopia ifrån England)

1 st ny dimljuskåpa som skall modefieras för att få fram luft till luftfiltret

AEM cold air induction kit fick jag av Sideways så nu blir det att ta luft ifrån flygeln. Därför skall jag göra en snorkel som går ifrån fronten upp till filtret.

Var även och köpte 2 st switchar som skall sätta på en kolfiberplatta under stereon. 1 st för launch och 1 st för responsen.

Tog även 1 st nya kort på IC:n. Ser helt ok ut faktiskt, skall bli riktigt nice när den är på plats.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0204.jpg

pannan
2006-04-18, 17:39
Ikväll åker bilen iväg till verkstaden för att vara borta några dagar. Förhoppningsvis återkommer hon med några extra hästkrafter när allt är klart :D

Frågan är nu om man kan hålla sig ifrån att köpa fuelrails, spridare och turbo....Skall se hur bilen går först med det man har hittills. Om jag blir besviken blir det uppgradering rätt omgående.

Defi-poden hämtas lite senare i veckan ifrån flockningen. Kommer bli riktigt porrigt på instrumentpanelen, fast det viktigaste är att poden inte kommer reflektera något solljus.

Borsta
2006-04-19, 09:33
Låter som ett riktigt kanonåk! :)

Mötte dig när du körde ut ur Söderledstunnels och låg och stressade bakom någon seg stackare, låter riktigt mysigt om den nu! :D

pannan
2006-04-19, 13:32
Låter som ett riktigt kanonåk! :)Mötte dig när du körde ut ur Söderledstunnels och låg och stressade bakom någon seg stackare, låter riktigt mysigt om den nu! :D

Den kommer bli bra. Satt och pratade lite igår kväll angående turbos också. Får se om man blir lite nöjd iallafall med resultatet efter helgen.

p.s kommer låta ännu värre nu ;-) sedan respons på det :D Stackars grannar säger jag bara

pannan
2006-04-19, 21:01
Vart en beställning idag ifrån Pean

Blev flytande Performance friction skivor med PF belägg.

Kommer bli mumma det här :D

pannan
2006-04-20, 22:21
Liten teaser på vad som händer :D

Ser riktigt bra ut. Dock kommer jag ej kunna använda Turbosmart dumpen så det vart en Greddy dump istället. Likaså gick inte AEM cold air intake systemet heller att använda så det blir en liten provisorisk lösning, innan jag listat ut hur jag skall få riktigt kall luft. Ev måste nya rör svetsas då jag vill ha luften ifrån hjulhuset. Har mailat en leverantör i England angående detta.

Hämtade poden idag ifrån flockningen :-D nu vill jag flocka hela instrumentpanelen då resultatet var sjukt bra.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0214.jpg

Grusdraparn
2006-04-20, 23:35
[div class="dcquote"]Quote New Age -05
Hämtade poden idag ifrån flockningen :-D nu vill jag flocka hela instrumentpanelen då resultatet var sjukt bra.
[/QUOTE]

Ja är du orolig för reflexer i poden bör du nog köra hela instrumentpanelen. Flocka på bara, blir lelle hårigt!

/K

pannan
2006-04-20, 23:41
[/QUOTE]Ja är du orolig för reflexer i poden bör du nog köra hela instrumentpanelen. Flocka på bara, blir lelle hårigt!/K
[/QUOTE]

Nu gjorde jag det inte endast för reflexer ;-) tycker att det andas motorsport när det flockas. Sedan blev det en liten touch för inredningen.

När man har fyllt upp plånboken igen blir det nog 2 st Defimätare till plus en A-stolpe som kommer att flockas den med.

För er som är sugna på att flocka, vänd er till Backes ljudbyggeri ute på Ekerö i Sthlm. Duktiga som sjutton.

mvh
J

Mats
2006-04-21, 06:55
Får man kanske se ett kort på det du flockat? :9
O hur mycket kostade det? Vilken fiberlängd körde du med? 0,5 eller 0,75 eller 1mm?

Mats GBG/får sin flockade instrumentpanel på tisdag...
Regionsansvarig Göteborg

pannan
2006-04-21, 10:27
Får man kanske se ett kort på det du flockat? :9 O hur mycket kostade det? Vilken fiberlängd körde du med? 0,5 eller 0,75 eller 1mm?Mats GBG/får sin flockade instrumentpanel på tisdag...Regionsansvarig Göteborg

Det kommer bild på den senare, min mobilkamera kunde inte göra skäl för resultatet.

Poden kostade 400 kr att göra vilket är helt överkomligt. Fiberlängden har jag ingen aning om faktiskt.

mvh
J

Borsta
2006-04-21, 15:22
Hur länge skall den stå i SMR garaget och få omvårdnad nu då? :D

pannan
2006-04-21, 15:35
Hur länge skall den stå i SMR garaget och få omvårdnad nu då? :D

Efter helgen är det tänkt att den skall rulla eller kanske tidigare.....:-) Beror helt på.

Gotland Ring är ju nästa vecka och tills dess skall den vara klar.

pannan
2006-04-23, 11:27
Liten uppdatering ifrån i Fredags

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/HPIM7015.jpg

Ic:n är nästan på plats, downpipe sitter på, up-pipe är även den på plats, dumpventil + diverse sensorer till Defi mätarna. Börjar likna något nu.

mvh
J

pannan
2006-04-24, 08:25
Igår startades hon upp :-) Om den lät en del innan är det ingenting mot nu. Allt verkade stå rätt till så idag blir det ut och mappa för R och Co.

Bilder kommer lite senare. Gjorde en egen lösning på luftfiltret som vart riktigt bra. Vart en del pyssel med monteringen av IC:n men nu sitter allt på plats och det verkar lira riktigt bra.

Borsta
2006-04-24, 10:06
Har du inte tillgång till DV kamera?

Lär ju låta en del nu ja, skippat kat också eller? :)

pannan
2006-04-24, 23:51
Har du inte tillgång till DV kamera?Lär ju låta en del nu ja, skippat kat också eller? :)

Lär nog filmas en del på Gotland nu till helgen så efter det lär du får höra hur det låter.

Var ute hos SMR nu ikväll och kikade på hur bilen vart. Resultatet visar jag med dessa bilder, vart riktigt bra. Nu återstår bara lite förfining på mappen, montering av switchar m.m. Tog även en provtur med ca 1.35 bar i ladd. Går inte att jämföra mot innan, har laddtryck direkt när jag börjar gasa lite på 1:an vilket jag inte hade innan. Däremot fick vi byta dump då den andra vart lite svajig iom bellmounth dp:n tyvärr. Löser sig senare med en större turbo.

Här är några bilder ifrån ikväll:

Spjuvern går loss på fronten med kap
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder054.jpg

Fronten på väg att passas in
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder053.jpg

Bild på resultatet, vart riktigt bra
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder056.jpg

Bild på motorn, finns saker som skall ändras men just nu fungerar allt som det skall
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder055.jpg

mvh
J

Manor
2006-04-25, 07:53
Det ser ju j-kligt bra ut det där Pannan :).

mvh Mats N

SecretAgentMan
2006-04-25, 08:32
Däremot fick vi byta dump då den andra vart lite svajig iom bellmounth dp:n tyvärr. Löser sig senare med en större turbo.

...va? :o

pannan
2006-04-25, 08:46
[/QUOTE]...va? :o
[/QUOTE]

Yep luften går tillbaks. Vet flera som haft det problemet fast med andra bilar. En kompis till mig som kör AEM på en 3000 GT har samma problem med sin HKS dump. Kalle en annan kille hade också samma problem med sin bil, bytte till TIAL dump och då fungerade det klockrent.

Vi bytte ifrån Greddy Type-R dump igår till Type-RS och då vart det mycket bättre.

SecretAgentMan
2006-04-25, 08:49
Ehrm...antingen släpper dumpen ut luften, eller återcirkulerar, eller en blandning...

Saker som styr hur bra allt fungerar är hur hårt den är satt (hur stor tryckskillnad som krävs för att den skall öppna) och hur bra den tätar rent mekaniskt.

Svajig tomgång - läckage, för mjuk fjäder/för klent ställd.

Svajigt laddtryck - läckage, kass tätning.

/J

pannan
2006-04-25, 08:52
Ehrm...antingen släpper dumpen ut luften, eller återcirkulerar, eller en blandning...Saker som styr hur bra allt fungerar är hur hårt den är satt (hur stor tryckskillnad som krävs för att den skall öppna) och hur bra den tätar rent mekaniskt.Svajig tomgång - läckage, för mjuk fjäder/för klent ställd.Svajigt laddtryck - läckage, kass tätning./J

Tomgången är klockren håller konstant 900 varv. Vid gaspådrag svarar den riktigt bra också och håller tätt. Däremot om man krypkör kan dumpen börja bete sig konstigt. Fjädern är "hård" vilket inte skall vara några problem. Har t o m provat en dump som suttit på en 500 hkr bil.

pannan
2006-04-25, 09:04
Kan vara det som STI red påpekade om att man ev skall porta wastegaten. Kanske ligger och småöppnar hela tiden iom att jag har laddtryck på en gång nu på låga varv.

Kvarnis
2006-04-25, 12:44
enkelt att kolla ryck wg slangen.

pannan
2006-04-25, 14:32
eneklt att kolla ryck wg slangen.

Det laboreras på den idag. Får se vad som händer ikväll.

mvh
J

pannan
2006-04-25, 15:23
Nu kom PF skivorna och beläggen med bud :-) Blir montering imorgon kväll.

pannan
2006-04-25, 19:58
Nu skall bilen hämtas :D man är rätt nervös kan jag tala om

Manor
2006-04-25, 20:28
Nu skall bilen hämtas :D man är rätt nervös kan jag tala om

Lycka till Pannan. Jag är väldigt nyfiken på resultatet, så jag hoppas att du skriver mer efter hämtningen :).

mvh Mats N

No1
2006-04-25, 21:43
Har SMR nån hemsida man kan kolla runt lite på? Blev lite sugen på en ny huv.. Vi tar 7.900:- för OEM kolfiberhuvar från Seibon til Impreza ...MVH JoCCe

Synd bara att dom inte har dom till 2006'an dom lata och arroganta (censur)!! ;)

/Fürstenhoff.

pannan
2006-04-25, 23:50
Nu har man hämtat bilen. Kan bara säga att man sitter här med ett stort jäkla :D Fy fasen vad den skjuter på mot innan. 1.5 bar och peakar som mest på 1.6 bar.

Bara ljudet gör att man får gåshud, tog en sväng nu genom stan hem och det var inte bara 1 person som vände sig om. Låter väldigt likt en rallybil i ljudet.

Kan bara säga stort ett stort tack till SMR och grabbarna dvs Rickard, Jocke, Spjuvern och även Kricke som hjälpt till med mappningen.

Bilen skall finjusteras på Gotland Ring. Även en gatmapp kommer att läggas in i bilen. Nu går bilen lite fetare tack vare banåkningen till helgen. Sedan skall respons aktiveras också. Provade launchen nu ikväll (bara varv, inget ladd) och den sköt på som en raket.

Får se hur länge man är mätt på detta :*

Kommer mer bilder under morgondagen på bl a Defina med den flockade poden, sjukt porrigt :9

Mvh
J

STIred
2006-04-26, 18:59
Låter fint. Kul att allt gick bra :)

pannan
2006-04-26, 22:38
Det känns kul som fasen, dock är man väldigt nervös då det är så många nya ljud ifrån motorn :-)

Idag monterade jag PF skivorna och PF beläggen. Tyvärr inga bilder, tar det imorgon då bilen är tvättas. Gick riktigt smidigt att byta dem ;-) eller inte, bultarna till oken satt som hmm jag vet inte vad :-) men efter lite svordomar så gick det bra.

Har dock inte vågat bromsa några hårda bromsningarn ännu då jag fått order om att köra lugnt de första 30 milen. Men helt klart känns de lite vassare när temperaturen kommit till sin rätta ;-)

Imorgon åker 4 punktsbältet i och bilen skall få sig en ordentlig tvätt. Stolen hinner jag inte få i innan Gotland.

Var ute ikväll en sväng och körde lite med bilen. Kom ett gäng med motorcyklar som vart förvånade då de fick jobba lite för att hänga av mig. Tummen upp fick man.

Efter Gotlandshelgen kommer det finnas ett flertal filmer och bilder på bilen in action.

Mvh
J

Lefty
2006-04-26, 22:44
Låter bra!

Ser fram emot filmer :)

STIred
2006-04-27, 08:04
bultarna till oken satt som hmm jag vet inte vad :-) men efter lite svordomar så gick det bra.

En sprayburk CRC 556 är guld värd när man vill få loss tröga bultar, funkar riktigt bra, testa får du se ;) använde det i stort sett på alla bultar när jag pilla med bromsarna och krängarna, blir mycket lättare :)

pannan
2006-04-27, 08:21
[/QUOTE]En sprayburk CRC 556 är guld värd när man vill få loss tröga bultar, funkar riktigt bra, testa får du se ;) använde det i stort sett på alla bultar när jag pilla med bromsarna och krängarna, blir mycket lättare :)
[/QUOTE]

Använde 556 ;-)

rallymarkus
2006-04-27, 14:54
Har dock inte vågat bromsa några hårda bromsningarn ännu då jag fått order om att köra lugnt de första 30 milen. Men helt klart känns de lite vassare när temperaturen kommit till sin rätta ;-)

om du inte har bromsat hårt än, hur har du då fått upp tempen så att du kände skillnad ?

hur verkar bilens körbarhet vara? går den mjukt o fint eller ryckigt?

pannan
2006-04-27, 16:36
[/QUOTE]om du inte har bromsat hårt än, hur har du då fått upp tempen så att du kände skillnad ?hur verkar bilens körbarhet vara? går den mjukt o fint eller ryckigt?
[/QUOTE]

Har inte tokkört om man säger så utan kört normalt då blir bromsar också halvvarma, en himla skillnad mot de andra skvivorna.

Har kört bilen idag dvs i köer och haft den inne i stan. Helt klart en annan bil. Går råare men samtidigt har jag ladd snabbare vilket gör att man slipper varva. Soppaförbrukningen idag har faktiskt varit mindre än innan. Har som sagt inte vågat löda på ännu. Det får jag prova på i helgen.

pannan
2006-04-30, 21:32
Nu är man hemkommen ifrån Gotland Ring, fy fasen vilken kanonhelg. Dagen började med våt bana och torkade upp lagom till lunch. Solen stekte på bra hela eftermiddagen och det var kul att både kunna köra när det var vått och sedan torrt.

Var lite kul att ställa upp bilen och sedan drifta igenom kurvorna :-)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/0069.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/0073.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/0077.jpg

Bilen går riktigt bra nu, men det finns fortfarande en del hästar att hämta ur mappen. Så denna vecka blir det finjustering. Bromsarna var bland det sjukaste jag kört faktiskt, ingen tendens till fading och de greppade så bra så ibland låste man dem nästan. PF skivor och belägg rekommenderas.

Staffe
2006-04-30, 23:40
:o De ser ut som du hade skoj! Bra att du va nöjd med bromsarna, ska bli kul att få testa mina me ute på banan..då hade ni tur med vädret då,inget regn!?
Fina bilder, du får gärna lägga upp fler om du har!!! Tycker den ser lite skitig ut ;-) :+

Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
BugEye STI-02

Blocken
2006-04-30, 23:49
Hmmmmm....Pannan har tjyvtränat inför Superstäjdsh - de' va sämmer de'! ;)

-Vad åkte du för däck?
-Hur många var ni?
-Några fler spektakulära fordon att förtälja oss om?
-Gick maskin' bra efter de funderingar du hade i en annan tråd tidigare i veckan?
-Vad fick ni för lunch?

:)

/Block - nyfiken som vanligt

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Gammkokarn]

pannan
2006-05-01, 00:01
Hmmmmm....Pannan har tjyvtränat inför Superstäjdsh - de' va sämmer de'! ;)-Vad åkte du för däck?-Hur många var ni?-Några fler spektakulära fordon att förtälja oss om?-Gick maskin' bra efter de funderingar du hade i en annan tråd tidigare i veckan?-Vad fick ni för lunch? :)/Block - nyfiken som vanligt[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Gammkokarn]

Lite träning vart det ;-) Finns nog inte roligare än banåka. Dock så drar ju Subarun så otroligt mycket sås. 2 tankar gjorde man av med på bara några timmar.

Däcken jag körde med var RE070:orna. Körde med dem förra året så nu är det snart dags att byta till andra. Dock måste jag säga att jag har varit kanonnöjd med dom. Kan ev bli ett par nya av samma sort, fast helst hägrar riktigt R-däck. Dunlop Direzza ligger bra till.

Maskinen går riktigt bra faktiskt, lade några fina flames när jag växlade ner.

Lunch hade tyvärr glömts bort av banan, så vi var inte så värst glada iom att vi betalat fullpris. Dock hade jag fyllt upp med vattenförråd åt alla. Sedan fick vi ordentlig frukost på hotellet. Många hade även köpt med sig mat så det gick ingen nöd på folket.

Vi var 45 bilar. Allt flöt på smidigt, vi valde att använda oss utav öppen depå och det var nog det som gjorde att hela dagen flöt på riktigt bra. Bilar som var där var bl a Särås med både sin RS4:a och S2000, Arne ifrån SSI med sin STI, Sideways med sin STI, WRX Lord med sin WRX, Erik Jirhall med sin RS4, Ferrari 355 som bl a dammade rakt in i ett räcke och lämnade lite röd Ferrari färg kvar, RSR med sin Dahlbäck trimmade Urquattro (var en fröjd att se dem köra), Lövan med sin EVO IX, Harri med sin extrema STI m.m Så startfälten var inte direkt dåligt om man säger så.

Det roligaste var i början av resan. Min bil låter en hel del nu kan jag säga, behövde bara rulla upp för rampen till färjan så gick billarmen igång inne i båten. Var många som tyckte att det bästa ljudet ifrån bilarna kom ifrån min bil och Ferrari 355:an som var med.

pannan
2006-05-01, 00:14
Lite bilder. Var rena rama Gumballstämningen på färjan över.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/11914193166.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/11914214617.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/11914240112.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/11914364889.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/knpbla8sr.jpg

Blocken
2006-05-01, 09:00
Gött väder också?

:)

/Black

--------------------------------
WRX STI MY03 KokarEdition I
Lögarängsbadet, Statoil, Shell, OKQ8, S.A.D, Däckaffärn m.m
http://www.impreza.nu

rallymarkus
2006-05-01, 11:26
vilken härligt vit färg du har på bilen.. är det fortfarande kalkväg till banan?

Jag var där för ett år sen ungefär o det är då den roligaste banan jag lört på iaf..

men hur kändes effekten i bilen? är det stor skillnad mot original?

pannan
2006-05-01, 12:21
vilken härligt vit färg du har på bilen.. är det fortfarande kalkväg till banan?Jag var där för ett år sen ungefär o det är då den roligaste banan jag lört på iaf.. men hur kändes effekten i bilen? är det stor skillnad mot original?

Jo det är fortfarande kalkväg på väg ut till banna. Iom att det hade regnat hela natten var det lite lervälling ut dit. Man spolade av bilen direkt efter man kommit tillbaks till hotellet så det mesta gick bort.

Är grym skillnad, helt annat bottendrag på bilen. Dock är den ställd lite fett men det skall justeras. Så svaret är Ja.

pannan
2006-05-03, 21:42
Igår monterade jag TRU läppen på bilen :-) vart som en ny bil.

Tänkte beställa en nya turbo inlet hose, då original inte är att hurra för.

mvh
J

Lefty
2006-05-03, 22:01
Exteriört:
*18" fälgar

Det saknas ju något... hört om en uppsättning 18" som är snorbilliga :D

Visa gärna bilder på den läppen!

pannan
2006-05-03, 22:02
Exteriört:*18" fälgarDet saknas ju något... hört om en uppsättning 18" som är snorbilliga :D Visa gärna bilder på den läppen!

;-) jag vet, måste bli klar med motorn först. Skall göra iordning andningen för luftfiltret också då det som är nu bara är temporärt. Ev svetsa en box liknande Apexi boxen.

Borsta
2006-05-10, 15:55
Igår monterade jag TRU läppen på bilen :-) vart som en ny bil. Tänkte beställa en nya turbo inlet hose, då original inte är att hurra för.mvhJ

Fram med bild nu då, du kan ju inte sitta och säga att det blev jättebra utan att visa upp ju! :)

pannan
2006-05-11, 09:39
[/QUOTE]Fram med bild nu då, du kan ju inte sitta och säga att det blev jättebra utan att visa upp ju! :)
[/QUOTE]

Skall ta en bild och lägga upp Daniel.

Nu går man mot andra planer. Planerar att köpa APS fuelrails, APS 3" turbo inlet hose, Spridare och ny turbo. Lutar åt samma snurra som Peter Ilis kör med på sin dvs Deadbolt.

Skall bara sälja av avgassystemet först. Lutar åt Helix 3" system.

Mvh
J

rallymarkus
2006-05-11, 20:26
Fram med bild nu då, du kan ju inte sitta och säga att det blev jättebra utan att visa upp ju! :)[/QUOTE]Skall ta en bild och lägga upp Daniel.Nu går man mot andra planer. Planerar att köpa APS fuelrails, APS 3" turbo inlet hose, Spridare och ny turbo. Lutar åt samma snurra som Peter Ilis kör med på sin dvs Deadbolt.Skall bara sälja av avgassystemet först. Lutar åt Helix 3" system.MvhJ
[/QUOTE]

är du inte nöjd med ditt avgassystem?

pannan
2006-05-11, 20:35
[/QUOTE]är du inte nöjd med ditt avgassystem?
[/QUOTE]

2.5" räcker inte dit jag skall tyvärr. Systemet är annars väldigt fint.

pannan
2006-05-11, 21:16
Bild på den flockade poden med Defimätarna i:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder031.jpg

TRU V-limited läppen på plats, grym skillnad:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/nyabilder035.jpg

Manor
2006-05-13, 21:12
Det ser kalas ut Pannan :-).

Kul att du väljer lite egna saker, själv är man sen med det mesta och satsar bara på sådant som någon annan redan har bevisat fungerar ;-).

Håller SMR till i Åkersberga fortfarande?
För- och nackdelar med Autronicen så här långt?

mvh Mats N

Kvarnis
2006-05-13, 23:49
2.5" Räcker gott och väl till 400Bhp, men över det så är det ingen dum idé att köra med 3"

sen vid byte till en 18/20G så skadar inte 3" om man ska stressa turbon :D

pannan
2006-05-15, 18:34
2.5" Räcker gott och väl till 400Bhp, men över det så är det ingen dum idé att köra med 3"sen vid byte till en 18/20G så skadar inte 3" om man ska stressa turbon :D

Yep jag vet, men vill ha ett tystare system. Därav att jag byter plus att jag kommer gå på en större turbo lite senare.

mvh
J

Bodyshot
2006-05-15, 22:31
Tjena Pannan! Du lovade att skicka mig en länk angående FMIC, vi talades vid på macken @ Imprezaträffen stockholm den 7. Mvh BS

pannan
2006-05-18, 18:47
Dunlop Direzza anländer nästa vecka så man får lite grepp. Mina Bridgestone är helt slut efter Gotland Ring weekend.

Likaså skall bilen få en bättre mapp nästa vecka då 3" systemet sitter på plats.

pannan
2006-05-21, 13:15
Var nere en sväng till Kolmården i helgen och som vanligt med min sedvanliga otur vart man så klart stoppad av polis.

Böter för ingen framskylt fast den låg i framrutan, jag vet är inget att hymmla om. Sedan mätte fanskapet mina däck fram och det var på mm att de gick igenom. Får iof mina nya däck i veckan som jag poängterade men men. Som tur var åkte in DB mätaren fram.

Summan summarum en ombesktning på bilen inom en månad dvs de skall gå igenom allt som på en vanlig besiktning. Så nu blir det att ställa ner laddet när nya avgassystemet med racekat är på och montera tillbaks de vanliga lamporna fram. Hoppas man inte får en gringubbe som ser rött när han öppnar huven :-/

Ingen här som har kontakter inom SBP? ;-)

pannan
2006-05-21, 15:54
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/DSC00329.jpg

simo
2006-05-21, 20:56
Ombesiktning för avsaknad av framskylt :o måste ha varit nå mer!?

/U - som besiktigade utan skylt i fredags

pannan
2006-05-21, 23:48
Ombesiktning för avsaknad av framskylt :o måste ha varit nå mer!?/U - som besiktigade utan skylt i fredags

Jag åkte dit i somras utan skylt. Gör man det två gånger på en bil får man ombesiktning tydligen.

Lefty
2006-05-22, 00:08
Nopes, det får man inte :) Har en polare som var med om det där... han fick två på samma vecka - VV är ju inte så snabba på att skicka ut nya skyltar så då ska man tydligen lida med böter som följd.

m_thread
2006-05-22, 07:24
Ombesiktning för avsaknad av framskylt :o måste ha varit nå mer!?/U - som besiktigade utan skylt i fredagsJag åkte dit i somras utan skylt. Gör man det två gånger på en bil får man ombesiktning tydligen.

Börjar det inte bli dags att skruva på skylten nu då? :D

/Fredrik

simo
2006-05-22, 08:18
Jag åkte dit i somras utan skylt. Gör man det två gånger på en bil får man ombesiktning tydligen.

Antingen så är det en extremt ny/lokal regel de hittat på, lr så blev du blåst.
Hur lr hur så var det ju tur i oturen att det skedde nu, för då behöver du ju inte besiktiga bilen förrän ca 2 veckor efter Emmaboda :)

/U

pannan
2006-05-22, 09:31
Nopes, det får man inte :) Har en polare som var med om det där... han fick två på samma vecka - VV är ju inte så snabba på att skicka ut nya skyltar så då ska man tydligen lida med böter som följd.

När det gäller regskylten så var det tydligen så. De ser allvarligt på det. Fast än jag poängterade att transponderfan inte gjorde att man smet ifrån trängselskatt eller att min skylt precis kommit förra vecka (hade bort min på Gotland). Uppenbarligen så gillade han inte bilen då han nämde vingen men den kunde han inte göra något åt..

Hade jag bara varit smart hade jag dragit på och sväng in på en liten väg då hade han aldrig kommit ifatt. Men hur kul hade det varit OM han kommit ifatt :-)

Blocken
2006-05-22, 23:22
Men hur kul hade det varit OM han kommit ifatt :-)

Ja då skulle du nog fått smaka på riset! :+

/Block - gillar sin cykel

--------------------------------
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Crescent Boge KokarEdition I]
Shell, OKQ8, Lögarängsbadet, Kopparpasta, 5-56 mm...
www.impreza.nu

No1
2006-05-23, 01:15
Vad väger den? :)/J

Den är tyvärr tyngre än orginal!!

/Fürstenhoff.

pannan
2006-05-25, 10:37
Vad väger den? :)/JDen är tyvärr tyngre än orginal!!/Fürstenhoff.

Äsch den är skiiiiitlätt ;-) Har lugnat ner mig angående huven, men det kommer en Seibon lite senare utan scoop. Så mycket snyggare.

pannan
2006-05-28, 22:59
Dunlop Direzza sitter nu på bilen. Var ute en sväng igår och provade hur bra grepp det var i dom. Går inte att jämföra med dom jag hade på innan dvs RE070 däcken.

I veckan åker nya downpipen på likaså det nya 3" systemet. Bilen kommer att få en förbättrad mappning och lite mer ladd kommer att kunna plockas ut.

Sedan blir det hårdtest på bitarna till helgen då det bär av till Finland på gratisåka.

Om gummi och bensinpengar finns kvar blir det nog ner till SSI träffen veckan efter också. Så man kan köra ifrån er i SS :P

Yonaz
2006-05-29, 11:40
Självklart skall du delta i SSS, jag är redigt nyfiken på din kokare. :-)

m_thread
2006-05-29, 18:36
Går inte att jämföra med dom jag hade på innan dvs RE070 däcken.

Var det så sjukt stor skillnad? Jag tycker RE070 greppar som s*tan...

/F

pannan
2006-05-29, 18:51
Går inte att jämföra med dom jag hade på innan dvs RE070 däcken.Var det så sjukt stor skillnad? Jag tycker RE070 greppar som s*tan.../F

Yep skillnaden var enorm. Fast å andra sidan är RE070 en kompromiss och Direzza rena R däck. Var riktigt nöjd med RE070 iom att de har fungerat mycket bra både till vardags och banåka. Skall bli kul att känna skillnad nu. Beställde dock mina Direzza i mjukhet Hard så de håller ett litet tag.

pannan
2006-05-31, 13:40
Sökes tips på vart man kan få tag på 2.5 liters block till vettigt pris. Spelar ingen roll om det är begagnat.

mvh
J

Mats
2006-05-31, 14:25
Statarvägen 1
735 31 Surahammar.

Enligt säkra källor finns det en där...
Och den används ju inte heller.

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

SecretAgentMan
2006-05-31, 17:56
Det luriga är att jag o-gärna säljer bara blocket. ;)

Topparna är preppade och passar särdeles bra på tvåhalvans stora borr, men saknar ställbart kamsmäck som finns på senare new-age.

/J

pannan
2006-05-31, 18:55
Som sagt är bara ute efter new age block. Skall passa så smärtfritt som möjligt med diffar och växellåda. Så ifrån 05 är ett krav. Dock ingen komplett motor utan vill börja med ett block där man kan köpa roligare stakar, kolvar, kammar osv.

SecretAgentMan
2006-05-31, 18:57
Blocken är samma-lika Pannan... ;)

/J

pannan
2006-05-31, 19:03
Blocken är samma-lika Pannan... ;)/J

Aha då vet jag :-)

Har ingen aning om vad man skall betala för något sådant. Är 1495 pund bra för ett nytt 2.5 liters block inkl packningar?

pannan
2006-05-31, 19:05
Bild på blocket och bild på packningskitet

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/block.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/gasket.jpg

SecretAgentMan
2006-05-31, 19:10
Det är halvskapligt, inte bra, men inte kass heller, är man inte på tokbudget så är det ett dugligt pris.

Blocken går att hitta billigare i staterna, och packningar köper man de man behöver, men det senare kräver lite "know-how" och "been there, done that", skulle tippa att man kan spara 3 lock kanske med lite jobb.

/J

STIred
2006-06-02, 18:28
Sökes tips på vart man kan få tag på 2.5 liters block till vettigt pris. Spelar ingen roll om det är begagnat.mvhJ

Block köper du nog billigast i us speciellt med dagens dollarkurs. Här är hyfsat billigt block

http://www.renickmotorsports.com/oscommerce/catalog/index.php?cPath=676_691_706

Blir drygt 10k kr. Har precis handlat en del prylar av dem och gick helt smärtfritt. Leverans på en dryg vecka. De kan säket fixa packningarna med, skicka ett mail och fråga, är nog inga problem. Blir nog några tusenlappar billigare än från uk :)

pannan
2006-06-04, 16:33
Tackar för tipsen.

mvh
J

pannan
2006-06-04, 16:45
Uppdatering ifrån helgen som varit.

Fredagen åkte jag, Lövan, Qvarnis, Särås, Stacke, Black m.m över till Ahvenisto i Finland för lite banåka.

Ahvenisto kan sammanfattas som bland det värsta jag iallafall har kört på. Noll avåkningszoner och en hel del tekniska kurvor. Som grädde på moset regnade det för fullt vilket gjorde att ibland vart det ren mardröm med R däck. Dock torkade det upp lite under eftermiddagen och några snabba varv kunde sättas. Direzza däcken har inte gjort mig besviken hittills.

Här är några bilder ifrån Lördagen:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin2.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin3.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin1.jpg

Kom hem idag Söndag kl 06.30 och är rätt mör då Lids berättar att det är slalomkörning med PCS på Tullinge flygfält. Vi äker ut för att se om man kan få prova på vilket man fick göra. Efter ca 3 körningar börjar jag sätta riktigt låga tider ;-) Som snabbast sätter jag en tid på 1.054 min, vilket var 3:e snabbaste bilen under dagen ;-) Endast 2 st Carrera RS körde snabbare. Bilen satt som klistrad på backen och däcken är sjukt bra. Nu fick jag verkligen känna på hur det är med riktiga R däck iom att det har varit strålande sol hela dagen och däcken fick en fin arbetstemp. Det bästa är att det finns någon sekund till att hämta om inte mer då bilen inte är färdigmappad och det rätta avgassystemet sitter på.

Kan bara säga att man är enormt laddad inför Emmaboda nu.

Mvh
Johan

Undrar hur Stacke mår idag ;-) dom är farliga på spriten de där smålänningarna.

pannan
2006-06-04, 16:56
Jag jagar Bilvård Martins Turbocenter EVO IV

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin4.jpg

Blir själv jagad av en galen Golf 3:a

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin6.jpg

Denna togs precis innan man höll på att göra en sådan sjuk avåkning. Kom in fel i en kurva tack vare att denna Toyota vägrade släppa förbi en. Efter den "nära" avåkningen vart det in i depån och vila sig några minuter. 160 km/h i ett räcke vill man inte vara med om :-)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin5.jpg

pannan
2006-06-04, 19:05
Några till:

Jagar Särås PM uppgraderade RS4:a

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin7.jpg

I Depån. Har plockat bort STI loggorna på dimljuskåporna. Vart en lite cleanare look.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/fin9.jpg

Rallystacke
2006-06-05, 19:12
Undrar hur Stacke mår idag ;-) dom är farliga på spriten de där smålänningarna.

jorå. lullade hela dan i söndags :+
Värre i dag. i natt kom bakfyllan. 04,00 gick jag upp för att jobba idag. Kan säga så här. Inte kul! 30min sömn mellan lörd o söndag är lite. Så är det bara. ha ha.

Riktigt kul resa. Får tacka för trevligt sällskap! Kul att träffas!

pannan
2006-06-06, 10:59
Det var en kul resa som fasen Stacke, och alltid lika roligt att få ett ansikte på de som skriver i forumen.

Igår fick jag mitt nya avgassystem så idag Tisdag blir det ut och skruva på det. Det som är roligt är att när jag jämför detta system med bilder på Helix system så är det fasen exakt samma saker. Fast detta är 50% billigare :-)

Skall posta upp bilder sedan under dagen så ni kan få jämföra själva. T o m packningar och "ögglan" för att dra ur insatsen bak är exakt samma.

rallymarkus
2006-06-06, 13:49
Har en fundering med autronicen, funkar växlingslampan som vanligt? med signal o allt??

pannan
2006-06-06, 18:27
Har en fundering med autronicen, funkar växlingslampan som vanligt? med signal o allt??

Yes den fungerar. Allt fungerar som det gjorde innan.

Manor
2006-06-06, 19:28
Det var en kul resa som fasen Stacke, och alltid lika roligt att få ett ansikte på de som skriver i forumen.Igår fick jag mitt nya avgassystem så idag Tisdag blir det ut och skruva på det. Det som är roligt är att när jag jämför detta system med bilder på Helix system så är det fasen exakt samma saker. Fast detta är 50% billigare :-)Skall posta upp bilder sedan under dagen så ni kan få jämföra själva. T o m packningar och "ögglan" för att dra ur insatsen bak är exakt samma.

Vad är det för märke på systemet Pannan, och var köpte du det?

mvh Mats N

pannan
2006-06-06, 19:33
[/QUOTE]Vad är det för märke på systemet Pannan, och var köpte du det?mvh Mats N
[/QUOTE]

Det håller jag för mig själv ett tag ;-) men det finns att beskåda på SSI träffen. Sitter på bilen nu och ljudnivån är precis lagom. Äntligen kan man åka långresor utan att få hörselskada. Och vill man åka ännu tystare är det bara att trycka i den lilla insatsen.

Manor
2006-06-06, 20:07
Vad är det för märke på systemet Pannan, och var köpte du det?mvh Mats N[/QUOTE]Det håller jag för mig själv ett tag ;-) men det finns att beskåda på SSI träffen. Sitter på bilen nu och ljudnivån är precis lagom. Äntligen kan man åka långresor utan att få hörselskada. Och vill man åka ännu tystare är det bara att trycka i den lilla insatsen.
[/QUOTE]

Du är en mycket mycket klen människa...din bil som lät helt perfekt :).

mvh Mats N

pannan
2006-06-06, 20:07
Lite bilder. Tagna med mobilen så kvalitén är sådär.

DP:n med kat:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-02572.jpg

Centersektion:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-02582.jpg

Lite meckande:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-02602.jpg

Systemet på plats:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-02612.jpg

pannan
2006-06-06, 20:31
Insatsen med "nyckeln" för att kunna dra ur den smidigt:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-02662.jpg

m_thread
2006-06-06, 20:33
Väcker kraftiga 'vill ha' begär hos mig...

Vad kostar ett sådant aga?

/F

Strat
2006-06-06, 21:31
Ser ju mycket riktigt identiskt ut med mitt Helix system, förutom knölen på dp'n ;)

pannan
2006-06-06, 21:33
Ser ju mycket riktigt identiskt ut med mitt Helix system, förutom knölen på dp'n ;)

Knölen är en adapter som jag skruvat i originalhålet som satt där.

Om det nu var den du menade.

Strat
2006-06-06, 21:36
Jag syftade på katten ;)

/Claes

pannan
2006-06-06, 21:37
Jag syftade på katten ;)/Claes

Haha ;-) jo jag valde DP:n med kat.

rallymarkus
2006-06-06, 22:00
Vilken tunn dp :D

såg ju fint ut systemet:) men med insatsen på så e de väl inte så bra att hålla stumt elr?

pannan
2006-06-06, 22:03
Vilken tunn dp :D såg ju fint ut systemet:) men med insatsen på så e de väl inte så bra att hålla stumt elr?

Yep 76mm hela vägen ;-) så den är jättetunn :-)

Har inte ens vågat gasa alls efter jag monterade systemet. SMR skal få mappa den först.

Man skall nog inte gasa stumt alls med insatsen. Den blir det om man åker lugnt på kvällarna, för att skona grannar.

pannan
2006-06-07, 23:46
Ikväll var man ute hos SMR och finade till mappen lite inför helgen. Dock fanns det inte tid att göra den perfekt men bra mycket bättre än innan. Har fått ett helt annat bottenvrid mot innan och även på högre varv känns den piggare. Kan ha att göra med avgassystemet också.

Nya avgaset låter riktigt nice. Mycket dovare än innan.

Satt och spanade lite på turbokit också till bilen.

Vet någon här vad en orginal STI motor tål i ladd under en längre tid? Vet att motorn skall tåla 1.5 bar med original turbo. Men vad händer om man uppgraderar till en dito som flödar antingen 400 hkr eller 450 hkr?

pannan
2006-06-19, 15:53
Idag kom den stora dagen dvs besiktning på bilen efter att polisen stoppade mig för några veckor sedan.

Man var rätt nervös när man begav sig till bilprovningen efter lunch idag. Kom på i bilen till provningen att jag glömt montera på originallampor istället för xenonljuset. Det jag däremot kom ihåg var insatsdämparen.

Jag vinkas fram och rullar in i hallen. -Vilken fin ljusbild du har på bilen säger dom och jag bara står och ler :-) De rullar fram bilen och lyfter sedan upp den. Riktigt styvt chassie och rejäla bromsar också säger de. Bromsarna testar de utanför iom att den inte får köras på deras rullar.

Sedan till det roliga :-) Avgasvärdena är sjukt bra. Nu hade jag varken i k-sprit eller t-sprit. Allt för att verkligen se hur skitig bilen är. Var helt beredd på att få en ombesiktning igen. Döm av min förvåning, bilen är sjukt ren :-) Han visar värdena och man bara ler :-) Stod och bara blundade och väntade mig en stor utskällning.

Får som avslutning på moset kommentaren att nu är det bara att gasa och köra igen, bilen går som en klocka :-)

Stort tack till SMR för en exemplariskt ren mapp. Utan dom hade bilen aldrig gått så fint som den gör. Sedan tackar jag Scott i England för avgassystemet som verkligen höll vad det lovade.

Liten idolbild som grädde på moset ;-) Lazzat RS bana i Söndags på Lunda:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/lunda12.jpg

Manor
2006-06-19, 17:03
Grattis Pannan, kul att allt gick så bra. Körde du på en speciell bilprovningsmapp...eller är det den mapp som du använder dagligen?

mvh Mats N

Blocken
2006-06-19, 18:30
Grattis Pannan, kul att allt gick så bra. Körde du på en speciell bilprovningsmapp...eller är det den mapp som du använder dagligen?mvh Mats N

Tennismapp kanske? :+

/AB

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=album503&id=E_boda9_10_11i_6_035|Thai-Perr]

Yonaz
2006-06-19, 18:36
Pannan Vs SBP 15 - 0

Härligt! - SMR har fått tennisarm efter allt mappande ;-)

Det där "helbilsgodkänd" - Smittar det?

Tacka vet jag flyttgods dä ä fin skit!

pannan
2006-06-19, 18:50
Han brydde sig inte mycket om angående helbilsgodkänd. Resonerade att så länge allt satt som det skulle och att det viktigaste av allt, avgasvärdena var bra. Så går bilen igenom.

Mats, det är samma mapp som jag använde på Emmaboda.

SecretAgentMan
2006-06-19, 20:34
Hmmmm....något jag märkt med min autronic (precis som med den gamla linken) är att har man rätt lambdavärde för bilprovningens test på 2500 rpm....så brukar det bli helt fel på motorvägen vid rull i det varvet?

Jag har gett mig fan på att försöka få till det, men man hamnar ofelaktigt runt samma zoner i mappen, och det flödar helt olika vid de två tillfällena (det går åt mer bränsle vid t.ex 90 knyck och 2500 rpm än torrvarvning vid 2500 - men du är i samma zoner och snurrar).

Underligt...och tempkorrigeringen är på liknande siffror på insugs- och vattentemp vid båda tillfällena med...

Så man kan inte annat än undra om din bil antingen har någon newage-finess i autronicen, eller att den går magert i ett par zoner runt 2500 rpm på motorvägen för att klara avgastestet...?

/J

pannan
2006-06-19, 22:26
Hmmmm....något jag märkt med min autronic (precis som med den gamla linken) är att har man rätt lambdavärde för bilprovningens test på 2500 rpm....så brukar det bli helt fel på motorvägen vid rull i det varvet?Jag har gett mig fan på att försöka få till det, men man hamnar ofelaktigt runt samma zoner i mappen, och det flödar helt olika vid de två tillfällena (det går åt mer bränsle vid t.ex 90 knyck och 2500 rpm än torrvarvning vid 2500 - men du är i samma zoner och snurrar).Underligt...och tempkorrigeringen är på liknande siffror på insugs- och vattentemp vid båda tillfällena med...Så man kan inte annat än undra om din bil antingen har någon newage-finess i autronicen, eller att den går magert i ett par zoner runt 2500 rpm på motorvägen för att klara avgastestet...?/J

Det jag vet är att Plug n´play ECU:n till new age STI har många fler funktioner än din Autronic Sam.

Däremot så är inte mappen gjord för bilbesiktningen utan det var min befintliga mapp som vi finjusterade vidare på inför Emmaboda. Hur Rickard har gjort vet jag inte men bilen går riktigt bra i alla register. Han som mätte avgaserna gasade med bilen rätt rejält när mätsensorn satt i, så han stod ju inte still på 2500 varv hela tiden.

SMR har gjort rätt ;-)

mvh
J

SecretAgentMan
2006-06-20, 13:50
Jag tvivlar inte på att något gjorts fel eller rätt, är bara lite fundersam - och testet hos SBP är tomgång och förhöjd tomgång (det senare ÄR 2500 rpm som hålls statiskt vid just det varvet), med diverse krav på utsläpp och lambdavärden.

/J

pannan
2006-06-20, 16:48
Jag tvivlar inte på att något gjorts fel eller rätt, är bara lite fundersam - och testet hos SBP är tomgång och förhöjd tomgång (det senare ÄR 2500 rpm som hålls statiskt vid just det varvet), med diverse krav på utsläpp och lambdavärden./J

Mycket möjligt. Men den gick igenom och det är det som är väsentligt. Jag hoppade rätt högt av lycka :-)

pannan
2006-06-21, 13:14
2 st nya bilder ifrån en liten grillfest Sideways hade i Lördags.

Bilen är nypolerad och lacknbehandlad, grym skillnad mot innan. Nästan alla repor är borta och lacken ser helt ok ut nu:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/STI01.jpg

Direzzorna i närbild. Jämt slitna också :-)
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/STI02.jpg

Bodyshot
2006-06-22, 16:31
Tjena Pannan! Du lovade att skicka mig en länk angående bra pris på FMIC, vi talades vid på macken @ Imprezaträffen stockholm den 7. Mvh BS

pannan
2006-06-25, 10:52
PM skickat angående FMIC.

Uppdatering:

Koppling inhandlad ifrån RPS. Vart deras organiska variant som skall vara mycket bra.

Svänghjul även det på G, lutar åt Fidanza men är inte helt bestämt ännu. Kopplingen anländer om ca 1.5 vecka så träffen på Tullinge blir det att köra väldigt lugnt till. Skall bli kul att se hur bilen beter sig igen med nya fräscha don.

Turbokit anländer i Juli. Blir ett ifrån USA som är baserat på Garrett GT3071R. Ball bearing turbo och en massa godsaker. Fuel rail blir ifrån APS, nya spridare är även det på G.

Om ekonomi finns blir det även coilovers. Där vet jag inte ännu vad det blir, lutar dock inte åt något japanskt. Utan antingen åt Bilstein eller H&R.

Sedan känner jag att det får vara nog med bilsaker detta år. Tror bilen är rätt optimal efter detta. Så nya planer får smidas under vintern. Antingen om man har kvar bilen ett år till och bygger ny motor, eller så säljes den för något annat roligt.

mvh
J

pannan
2006-07-05, 09:51
Två nya stolar monteras i helgen. Vart Recaro SPG.

mvh
J

pannan
2006-07-11, 12:59
Hade bilen inne på service idag och bad dom att byta klossarna bak. Efter en större chock när de talade om vad de kostade så vart det ett samtal till Per på Pean Sweden istället. Slutade med PFC bak också.

Originalklossar bak kostar hos Subaru 3800 kr.....är det humant? Inte ens Pagid eller PFC klossar kostar så mycket. Stålomspunna slangar även det beställt.

simo
2006-07-11, 14:54
Hoppas att du gillar att tvätta fälgar ;)
3800 för orginal bak :D

/U - som betala 1700 för DS3000 fram

pannan
2006-07-11, 15:26
Hoppas att du gillar att tvätta fälgar ;)3800 för orginal bak :D/U - som betala 1700 för DS3000 fram

Nej jag gillar ju inte det :-D tur det finns starka medel att använda.

Betalde ca 1000 kr för belägg bak inkl frakt, mer humant det :-)

pannan
2006-07-11, 22:29
Nu har man precis dunkat iväg en beställning på en turbo :-)

Vart en TD05 18G turbo ifrån Deadbolt. Byggs i dagarna och skeppas senare i veckan.

Nu är det bara spridare som skall beställas och fuelrail. Sedan är det turbomontering denna månad :-)Tjohoo 400 häst here we come :-)

mvh
J - Som får spool up snabba hästar nu

pannan
2006-07-12, 09:44
Speedline turini 18" inhandlade + Helix koppling ifrån Stacke. RPS var restad den med ifrån Staterna.

SecretAgentMan
2006-07-12, 09:53
400 på en 18G....det lär bänkas hos TS Motor...det hör jag det. ;)

/J

pannan
2006-07-12, 10:01
400 på en 18G....det lär bänkas hos TS Motor...det hör jag det. ;)/J

Fick det här mailet av en kille som haft sin bil hos Andy Forrest och monterat samma turbo:

I originally had an sti8 with the tsl333 remap. Torque was pretty poor and the lag (even from the standard VF35) was getting annoying.

Looked at several options over a few months and researched them all pretty thoroughly. The biggest debate to compliment the mods that I had in mind was 18G v 20G. If you do a search you'll see my thread about this very subject.......................

Anyway after some sound advice I ended up going for the 18G. Although not as strong at the top of the rev range the 18G had the legs of 20G in the mid range which in my eyes was the deciding factor (especially as my car is 100% for the road - no track days etc)

Additional mods were RCM downpipe (3"); 3" cat back system from Revolution; Harvey Smith ported and wrapped headers with uppipe; panel filter and a remap via Andy F. I've had this set up one week and I can honestly say the car is transformed. Lag is minimal and indeed a lot better than the old set up. The turbo has accessible power right through the gears (I found 1st and 2nd poor on the VF35) The torque in 4th and 5th is simply ballistic and I'm confident the car will be over 380 bhp (340 before).

Andy did confirm that there would be very little to chose from on identical cars (one running 18g the other running 20g) and after driving the car this week I'm under no illusions I made the right choice.

For reference Andys service was first class and his units carry a one year warranty.

Hope this helps and good luck."

Så runt 400 häst lär inte bli några problem.

mvh
J

SecretAgentMan
2006-07-12, 10:07
Inte ens om kompressorns maxflöde knappt teoretiskt räcker till 400 hk?
Bilar med 20G har haft problem att nå 400 utan specialknep och underliga bränsleblandningar.

Runt 380 riktiga blir det om allt fungerar som det skall, men det är kanske 400 uppskattade. ;)

Helt seriöst, är 400 viktigt för dig, har du valt fel turbo.

/J

pannan
2006-07-12, 10:10
Inte ens om kompressorns maxflöde knappt teoretiskt räcker till 400 hk?Bilar med 20G har haft problem att nå 400 utan specialknep och underliga bränsleblandningar.Runt 380 riktiga blir det om allt fungerar som det skall, men det är kanske 400 uppskattade. ;)Helt seriöst, är 400 viktigt för dig, har du valt fel turbo./J

Nop 400 är inte viktigt för mig. Vill ha en bil som är bra allround och spool up snabb så jag tror detta blir perfekt. Har redan planer på att sälja bilen nästa år endå :-)

Det som kommer till är headers ifrån GT dvs deras Spec II och ett lättat svänghjul sedan får det vara bra för i år.

Låg också i valet och kvalet mellan en 20 G eller 18 G men valet föll på en 18 G då jag tror den är mer optimal för 2 liters motorn. Hade jag haft en 2.5 liter hade jag utan tvekan kört på en Garrett snurra men i slutändan kändes det lite overkill för 2 litaren.

mvh
J

pannan
2006-07-12, 16:29
Jag är jäkligt velig men fick ångest så jag ändrade ordern till en 20G istället. Kommer nog passa mig bättre trots allt.

abd
2006-07-12, 19:41
18g.. 20g.. vad kör ni för flugturbos i subborna. :P

/Anders - 25g :+

pannan
2006-07-12, 21:38
18g.. 20g.. vad kör ni för flugturbos i subborna. :P /Anders - 25g :+

Jo jag vet :-) Fast en annan behöver ju inte byta AYC pump var 1000:e mil eller fördelningslåda ;-)

abd
2006-07-13, 00:32
18g.. 20g.. vad kör ni för flugturbos i subborna. :P /Anders - 25g :+ Jo jag vet :-) Fast en annan behöver ju inte byta AYC pump var 1000:e mil eller fördelningslåda ;-)

Inte jag heller, har ingen AYC på min bil. :P Fördelningslåda har jag inte heller behövt byta även om jag inte skulle tycka att det var konstigt.. jag menar.. man har ju ingen flugturbo.. ;)

Mvh

/1,25,0 i superstage }(

pannan
2006-07-13, 00:46
[/QUOTE]Inte jag heller, har ingen AYC på min bil. :P Fördelningslåda har jag inte heller behövt byta även om jag inte skulle tycka att det var konstigt.. jag menar.. man har ju ingen flugturbo.. ;) Mvh/1,25,0 i superstage }(
[/QUOTE]

Just ja, det kom ju just på VI:an.

Fråga Honkster hur ledsen han vart när jag tvålade av hans JRM trimmade EVO V:a förra veckan trots att min koppling slirar. Tror inte chocken har lagt sig ännu. Trodde EVO V RS var snabba? :P

abd
2006-07-13, 01:03
Just ja, det kom ju just på VI:an.Fråga Honkster hur ledsen han vart när jag tvålade av hans JRM trimmade EVO V:a förra veckan trots att min koppling slirar. Tror inte chocken har lagt sig ännu. Trodde EVO V RS var snabba? :P

AYC fanns före 6an men RS modellerna har ingen AYC.

Vet inte vad som är gjort med hans bil men mot en bra fungerande EVO med steg 1 eller mer så åker du förstås på däng. :P

6,3s i superstage... det måste ju fan vara ett par hundra meter. ;)

pannan
2006-07-13, 01:20
[/QUOTE]AYC fanns före 6an men RS modellerna har ingen AYC.Vet inte vad som är gjort med hans bil men mot en bra fungerande EVO med steg 1 eller mer så åker du förstås på däng. :P 6,3s i superstage... det måste ju fan vara ett par hundra meter. ;)
[/QUOTE]

Vi kör ju inte trailerqueens iallafall :-) som vissa andra klubbar.

Steg 1 hahah eller hur. Dra den om rödluvan nu va.

abd
2006-07-13, 11:19
Vi kör ju inte trailerqueens iallafall :-) som vissa andra klubbar.Steg 1 hahah eller hur. Dra den om rödluvan nu va.

Ja vilken tur för dig att du körde dit, synd att du inte körde snabbare bara.. ;) :+

Såvitt jag vet är det ingen STi som varit i närheten av de låga tolvor på strippen som flera väl fungerande steg 1 EVOs har kört. :P

simo
2006-07-13, 11:51
Ja vilken tur för dig att du körde dit, synd att du inte körde snabbare bara.. ;) :+ Såvitt jag vet är det ingen STi som varit i närheten av de låga tolvor på strippen som flera väl fungerande steg 1 EVOs har kört. :P

Går att svänga med en SGM steg 1 subba iaf ;) :D

/U

pannan
2006-07-13, 12:16
Vi kör ju inte trailerqueens iallafall :-) som vissa andra klubbar.Steg 1 hahah eller hur. Dra den om rödluvan nu va.Ja vilken tur för dig att du körde dit, synd att du inte körde snabbare bara.. ;) :+ Såvitt jag vet är det ingen STi som varit i närheten av de låga tolvor på strippen som flera väl fungerande steg 1 EVOs har kört. :P

Titta över i England får du se ;-) Sedan är det väl inga i Sverige direkt som kör på strippen med sina Subarus. De som kört har varit steg 1 Ecutekade inget mer än det.

Ge mig en dag till på Emmaboda så kommer det nog gå fortare. Men att jämföra en fullfjädrar komfortbil mot din rensade RS bil är bara befängt ;-)

abd
2006-07-13, 12:16
Ja vilken tur för dig att du körde dit, synd att du inte körde snabbare bara.. ;) :+ Såvitt jag vet är det ingen STi som varit i närheten av de låga tolvor på strippen som flera väl fungerande steg 1 EVOs har kört. :P Går att svänga med en SGM steg 1 subba iaf ;) :D/U

Tror bestämt att det gick att svänga med ett par steg 1 EVOs i superstage också, har för mig att det var 5 EVOs i topp? :P

abd
2006-07-13, 12:21
Vi kör ju inte trailerqueens iallafall :-) som vissa andra klubbar.Steg 1 hahah eller hur. Dra den om rödluvan nu va.Ja vilken tur för dig att du körde dit, synd att du inte körde snabbare bara.. ;) :+ Såvitt jag vet är det ingen STi som varit i närheten av de låga tolvor på strippen som flera väl fungerande steg 1 EVOs har kört. :P Titta över i England får du se ;-) Sedan är det väl inga i Sverige direkt som kör på strippen med sina Subarus. De som kört har varit steg 1 Ecutekade inget mer än det.Ge mig en dag till på Emmaboda så kommer det nog gå fortare. Men att jämföra en fullfjädrar komfortbil mot din rensade RS bil är bara befängt ;-)

Tycker det är ganska många som kör subaru på strippen ändå..

På vilket sätt är min bil rensad? Den har full inredning inkl. stereo. :7

simo
2006-07-13, 13:22
Tror bestämt att det gick att svänga med ett par steg 1 EVOs i superstage också, har för mig att det var 5 EVOs i topp? :P

Enligt min mening så var det inte så många steg 1 evos i toppen...

/U - borde klara mig under 14s på strippen iaf

abd
2006-07-13, 13:37
Tror bestämt att det gick att svänga med ett par steg 1 EVOs i superstage också, har för mig att det var 5 EVOs i topp? :P Enligt min mening så var det inte så många steg 1 evos i toppen.../U - borde klara mig under 14s på strippen iaf

EVO8an hade inte ens fullt steg 1 och XT + Nelzons var steg 1 med oöppnade motorer, ev. med reservation för att Nelzon kanske hade bytt kammar. :)

Yonaz
2006-07-13, 13:53
Nelzons steg 1 Evo: http://media.putfile.com/nelzon ;-)

Kvarnis
2006-07-13, 19:26
Jag är jäkligt velig men fick ångest så jag ändrade ordern till en 20G istället. Kommer nog passa mig bättre trots allt.

En 20G fungerar utmärkt med en 6-petare :), så det är ett bra val :)

Kvarnis
2006-07-13, 19:30
18g.. 20g.. vad kör ni för flugturbos i subborna. :P /Anders - 25g :+

Tja vår up-ipe är tyvärr längre än avgasvägen på ett grenrör på en evo... :(

Inte ens med ett väldigt custom bygge kommer man i närheten av de korta avgasvägen en evo har, från avgasport till turbinhus

Men vad gör man inte för det härliga boxer ljudet :+ ..små tubos lr långsam spool :D

pannan
2006-07-14, 09:40
[/QUOTE]En 20G fungerar utmärkt med en 6-petare :), så det är ett bra val :)
[/QUOTE]

####, äntligen en som håller med :-) Tackar och bugar. Var nog den första på denna 230 poster långa tråd.

Kvarnis
2006-07-14, 09:53
Pracos har varit hyfsat nöjd med sin sen jag monterade och mappade, har har dock standard toppar och bara 7.2K rpm stopp.

Med en STI är en 20G ännu bättre :)
För övrigt så är det rätt många som tycker att en 20G är en rätt perfekt kompromiss på en STI(om man inte vevar dit en jätte stor insugs slang då får den surge problem) :)

Även jag uppskatade min 20G, vet inte vad den ny ägare tyckte men...
En 18G är nog optimalt på en GT medans en 20G passar bättre på en STI.

pannan
2006-07-14, 09:59
Pracos har varit hyfsat nöjd med sin sen jag monterade och mappade, har har dock standard toppar och bara 7.2K rpm stopp.Med en STI är en 20G ännu bättre :)För övrigt så är det rätt många som tycker att en 20G är en rätt perfekt kompromiss på en STI(om man inte vevar dit en jätte stor insugs slang då får den surge problem) :) Även jag uppskatade min 20G, vet inte vad den ny ägare tyckte men...En 18G är nog optimalt på en GT medans en 20G passar bättre på en STI.

Surge är det Boost Creep? De flesta turbosarna kommer ju med portade wastegates för att förhindra sådant.

Beställde min med en 1.5 bars actuator.

SecretAgentMan
2006-07-14, 10:10
Surge är när turbon är lite felkomponerad (för stor kompressor till för liten avgasdel), och vill bygga laddtryck alldeles för tidigt.

Det kan bero att motorn inte kan tillgodogöra sig flödet, och det kan vara att kompressorn inte får "grepp" om luftflödet in(det resulterar i ett "tjoffande" ljud).
20G och stora inlopp kan ge det här fenomenet, som Kvarnis redan sagt.

Men det är helt rätt turbo, kan man styra laddtrycket, så att man håller det nere precis vid punkten där surgeproblemet uppstår (om det nu gör det alls) så är det inga som helst problem - och med Autronicen kan du det.

/J

pannan
2006-07-14, 12:57
I förrgår vart det montering av nya bromsbelägg bak. Pean Sweden stod för snabb leverans som vanlig och jag är kanonnöjd med beläggen. Vart PF belägg bak också. Skivorna behövdes inte bytas då de inte är vidare slitna.

PF belägg och bakbromsar:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/bromsarbak2.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/bromsarbak.jpg

pannan
2006-07-18, 19:17
Idag kom nya kopplingen ifrån Helix. Montering sker nästa vecka. Fick även ett samtal ifrån UPS som berättade att leverans av nya turbon sker imorgon.

Fick även mina nya fälgar idag och de sitter som smäck på bilen. Riktigt nöjd. Däremot en himla skillnad mot att köra på R däck som man vant sig med. Inte alls samma stabilitet som innan. Men duger gott och väl som åka på gatan däck.

Kopplingen (Snabb expressleverans ifrån Pean):
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/koppling.jpg

Bilder på fälgarna kommer lite senare ikväll.

pannan
2006-07-18, 23:12
Bakfälg på plats. Vart faktiskt som natt och dag jämte original 17".

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/speedline.jpg

pannan
2006-07-19, 00:50
Bild igen:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0293.jpg

Lefty
2006-07-19, 09:38
Riktigt najs blev de ju :) :7

pannan
2006-07-19, 15:06
Riktigt najs blev de ju :) :7

Yes det vart riktigt bra. En till liten bild ifrån idag. Tyvärr med mobilkamera igen:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Photo-0294.jpg

Manor
2006-07-20, 12:10
Skitsnyggt Pannan.

Blir det turbomontering och ommappning i år, eller blir det till att bygga i vinter?

mvh Mats N

Blocken
2006-07-20, 12:43
Jädrarns så snygga hjul! :7

Bra!

/Black

.......................
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

pannan
2006-07-20, 16:45
Skitsnyggt Pannan.Blir det turbomontering och ommappning i år, eller blir det till att bygga i vinter?mvh Mats N

Tackar tackar Mats :-)

Jo då, turbon kom igår med UPS. Fuelrail och insug kommer antingen imorgon Fredag eller på Måndag. Så nästa vecka blir det stressmecka innan SCF på Barkarby då jag skall köra Lazzats konbana.

Det enda som fattas på bilen detta år är antingen coilovers eller whitelineprylar. Lutar åt whitelinesaker då budgeten redan gått över styr.

mvh
J

pannan
2006-07-20, 16:55
Jädrarns så snygga hjul! :7Bra!/Black.......................[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

Tackar tackar Fraulein Block

Adsense Management by Losha