Visa fullständig version : Projekt röda STIn goes CDB

Sidor : [1] 2

STIred
2007-01-02, 19:28
Och för att inte denna tråden ska vara jättetrist så kommer det bli en hel del bilder. Här kommer de första på sumpen. Gör sig riktigt fin på köksbordet med den röda julduken med hjärtan...

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=nysump|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/nysump.thumb.jpg]

Ska försöka ha hyfsad kvalite på bilderna(bättre än de ovan :D ) med så att alla blir nöjda ;-)

/r

---------------------------------------------------------------------------------
I can live with the despair, it's the hope that kills me
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Blocken
2007-01-02, 20:49
Ordning på dig Raul! :7

Good luck! Följer projektet med spänning!

/Blocken

.......................
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

simo
2007-01-02, 21:07
Ja jädrar :7 :7

Kommer gå gott de där!

Mer bilder på allt godis

/U - vill se, höra, njuta av den live....

STIred
2007-01-02, 21:13
Block: det tackar jag för :-)
KN: fler bilder kommer inom kort :-)

/r

---------------------------------------------------------------------------------
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific

Blocken
2007-01-02, 21:38
KN: fler bilder kommer inom kort

När då? Nu? Jaaa, snälla... :9

/AB

.......................

Addson
2007-01-03, 00:31
Alla röda STI verkar bli hala nästa år eller rättare sagt i år..

Mats
2007-01-03, 07:22
Frääänt Raul!
Ser framemot o läsa denna tråd med stort intresse under våren.
Tror det kan blir jobbigt för R:en å gå jämnt nu... (Emmaboda-internt)

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

Wiklundh
2007-01-03, 08:10
Nice, super nice. :9

griml0ck
2007-01-03, 11:08
Dom röda e snabba ;-) Får väl ta o lacka om min om man ska hänga me :P
Lycka till!

// grim - red for president

STIred
2007-01-03, 11:42
Dom röda e snabba ;-) Får väl ta o lacka om min om man ska hänga me :PLycka till!// grim - red for president

Det var snälla ord :-) vi får la boka in en heldag igen sen när bilen är klar. Lovar o bjuda på fler provkörningsturer nästa gång fast bara om du lovar o köra minst lika brett som sist ;-)

/r

Lefty
2007-01-03, 16:10
Det här ska bli kul att följa! Hoppas på mkt bilder och gärna massor med film när den rullar :)

Sasse
2007-01-03, 16:20
Instämmer med föregående talare :)

STIred
2007-01-03, 17:07
Massor med bilder kommer det bli, och så isärplockat och detaljerat som möjligt...

Sasse: hoppas du fick mitt pm sorry jag var så sen med o svara som sagt :)

/r

Sasse
2007-01-03, 17:15
Jo'rå, jag fick det. Det var ingen direkt panik så det är lugnt. Tack :)

sti_erik
2007-01-03, 23:48
Nu sitter man ju här smått tårögd vill jag lova. Känns ju som att alla våta drömmar man tidigare har haft blivit förvärkligade dock ej för mig. Hur kan man vara så fräck att lägga ut så pass hård porr som detta är, på endå ett hyffsat städat forum som detta. Så det kommer lite som en shock måste jag säga. Jag är så grönjävligt grön av avundsjuka nu så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Men måste bara fråga? Du byter ju ut i princip allt. Säljer inte ex cosworth eller liknande kompletta färdigbyggda motorer? med liknande pryttlar eller det kanske bara är nått jag har fått för mig?

Hur som önskar all lycka med projektet och känner mig stålt över att du vält en sti impreza att inleda detta monster projekt med!

Blocken
2007-01-04, 08:36
Nu sitter man ju här smått tårögd vill jag lova. Känns ju som att alla våta drömmar man tidigare har haft blivit förvärkligade dock ej för mig. Hur kan man vara så fräck att lägga ut så pass hård porr som detta är, på endå ett hyffsat städat forum som detta. Så det kommer lite som en shock måste jag säga. Jag är så grönjävligt grön av avundsjuka nu så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

ASGARV! :D :D :D

/B

.......................

STIred
2007-01-04, 09:27
Nu sitter man ju här smått tårögd vill jag lova. Känns ju som att alla våta drömmar man tidigare har haft blivit förvärkligade dock ej för mig. Hur kan man vara så fräck att lägga ut så pass hård porr som detta är, på endå ett hyffsat städat forum som detta. Så det kommer lite som en shock måste jag säga. Jag är så grönjävligt grön av avundsjuka nu så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.Men måste bara fråga? Du byter ju ut i princip allt. Säljer inte ex cosworth eller liknande kompletta färdigbyggda motorer? med liknande pryttlar eller det kanske bara är nått jag har fått för mig?Hur som önskar all lycka med projektet och känner mig stålt över att du vält en sti impreza att inleda detta monster projekt med!

Tackar tackar :-) jag hoppas verkligen det kommer gå vägen.

Och stämmer som du säger Cosworth gör bottendelar med fast de som jag sett iaf är klenare än den jag kommer ha, de är varken slutna eller fodrade, och så kostar de alldeles för mycket relaterat till vad man får för pengarna.
Jag får bättre/hårdare/mer hållbara grejer för ung. samma pengar. :-)
Cosworths toppar och kammar är jävligt fina grejer dock och priset mera vettigt därför nöjer jag mig bara med de grejerna från cosworth.

Finns en hel del andra som gör färdiga motorer, dock är det väldigt få som kan erbjudna motorer som är både slutna och fodrade. Rigoli har en som är sluten(de sluter den själva) och fodrat men den kostar mycket mer också och är ungefär jämförbar i hållbarhet med den jag antagligen kommer stoppa i bilen.

Edit: Nu när ändå forumet är förstört så hoppas jag att vita RA projektet dyker upp snart, det där kommer vara riktigt urflippat och brutalt kan jag lova ;-)

/r

Mats
2007-01-04, 09:42
Hur kommer du göra med intercooler osv? Ska du köra med Magnus insuget omvänt eller ska du behålla AC o sånt?

Hur kommer du lösa ALS biten? Solenoid eller separat ventil som släpper in luft ala RCM Gobstopper? För utan ALS kan du ju inte åka... :D :*

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

STIred
2007-01-04, 09:49
Hur kommer du göra med intercooler osv? Ska du köra med Magnus insuget omvänt eller ska du behålla AC o sånt?Hur kommer du lösa ALS biten? Solenoid eller separat ventil som släpper in luft ala RCM Gobstopper? För utan ALS kan du ju inte åka... :D :* Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Har haft lite tankar på vända insuget, men tror inte det blir så duger nog med rättvänt, icn som jag har behåller jag, den är ju riktigt stor och passar fint som fan. Sen får man se hur det blir med rören men kör man rättvänt så borde det inte vara några problem.
Visst ska alsen finnas kvar sen om det blir nån speciallösning det får vi se. Det är såna detaljer man får avvakta med lite just nu och anpassa lite mot slutet beroende på hur budgeten ser ut ;-)

Edit: Gobstopper är ju min våta dröm iaf :D

/r

STIred
2007-01-04, 23:26
Så här ser flödesdatat ut för cosworth topparna jämfört med standard. Sen ska man inte stirra sig blind på de absoluta värdena, dessa kan variera beroende på hur topparna har testas(olika bänkar kan vara olika kalibrerade, köras under olika tryck, etc, etc). Har även läst nånstans att över 300cfm på insugsporten finns inga omodifierade subaru toppar som klarar(inte ens spec c), sen om det stämmer eller inte det vet jag inte har aldrig testat själv.

Det är därför kanske intressantare att kolla på flödesvärdena relativt till varandra, de borde ju iaf stämma oavsett testmetod/testbänk, mao. om insugsporten på ena toppen flödar 15% mer än den andra så lär den göra det oavsett hur man mäter så länge man är konsekvent iaf.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=cylheads_flowdata|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/cylheads_flowdata.thumb.jpg]

Här är lite fler värden jag hittat på ett annat ställe(minns inte exakt vilket forum det var, antagligen nasioc), här finns även spec-c toppar med i jämförelsen.

Intake ports:
Cosworth-368 CFMs
05 JDM Sti Spec-C-337 CFMs
USDM sti-316 CFMs

Exhaust ports:
Cosworth-304 CFMs
05 JDM Sti Spec-c-255 CFMs
USDM Sti-235 CFMs

Dog leg:
Cosworth-287 CFMs
05 JDM Sti Spec-c-221 CFMs
USDM Sti-210 CFMs

Sen tror jag iofs att spec-c hade räckt för mig, men det får väl bli lite overkill när det gäller just topparna....

/r

STIred
2007-01-11, 01:59
Då var ett par fina och helt nya cosworth toppar beställda. Sjävklart ihop med kammar från cosworth. Så om det vill sig väl är topparna hemma i sverige i början på februari. Bilder och spec på topparna/kammarna kommer så fort jag har dem hos mig. Blir nog lagom det där.

Snälla kontakter doktor kvarnis har i US, de skulle t.o.m. skicka med ett gäng lyftare helt gratis, så man kan sitta hemma och mäta sen. Bara för att de hade dem liggandes hemma.

Och som lite kuriosa, cosworth tar 650dollar för o montera kammar och lyftare. Har ingen koll på vad andra tar men känns ju dyrt iaf. Blir till o försöka pilla ihop det på egen hand.

/r

I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
--------------------------------------------------------------------------------------------

Blocken
2007-01-11, 13:43
En grej som jag glömde nämna i första inlägget är att planen är att säta ihop motorn på egen hand (bottendelen köper jag naturligtvis ihopmonterad), sjävklart med massor av hjälp från mer kunniga folk än jag. Sen blir det [link:www.jrm-racing.se|JRM-Racing] som kommer lyfta in motorn i bilen och mappa. De gjorde ett grymt jobb förra gången bilen trimmades så ingen idé leta efter någon annan ;-) Sen kommer det självklart o bänkas när allt är klart. /r---------------------------------------------------------------------------------I can live with the despair, it's the hope that kills me-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours--------------------------------------------------------------------------------------------[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi166|rödSTI]

Är du klar snart? Våren är snart här! Jag har 4 vita Compomotive som skulle sitta som fisken i handsken om du ska åka is.

/Black

PS. Vem mappar världens längsta forumsignatur? RaulRallyRacing LR? DS.

.......................

STIred
2007-01-11, 13:52
Är du klar snart? Våren är snart här! Jag har 4 vita Compomotive som skulle sitta som fisken i handsken om du ska åka is./Black PS. Vem mappar världens längsta forumsignatur? RaulRallyRacing LR? DS........................[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi141|Thai-Perr]

Ge mig ett par dagar till bara ;-) Vita compomotive mmm fina grejer, gillar ju vita fälgar :7

/r

--------------------------------------------------------------------------------------------

STI_driver
2007-01-12, 14:10
#### vilket bygge!! Ska bli ruskigt kul att se hur bygget fortlöper. Hopaps du kommer använda bilen mycket på diverse banträffar och möten! Kommer du göra jobbet själv eller kommer JRM hjälpa dig igen?

Kvarnis
2007-01-12, 17:27
Han gör i ordning motorn själv(med lite hjälp) sen lyfter JRM i den och mappar den :)

STIred
2007-01-13, 01:01
Jepp stämmer bra som kvarnis säger :-) blir nog en hel del hjälp från norrlandsdoktorn till o sätta ihop den. Ska iaf bli kul pilla lite på grejerna.

/r

LegacyLarsa
2007-01-30, 21:12
http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrp&md=details&id=20611

Då kanske detta skulle vara nåt för dig?

/Lars

STIred
2007-01-31, 02:17
http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrp&md=details&id=20611Då kanske detta skulle vara nåt för dig?/Lars

Tack för tippset :-), fanns lite fina grejer på sidan där såg jag...en del dogboxar bl.a. ;-)

/r

--------------------------------------------------------------------------------

SecretAgentMan
2007-01-31, 08:57
Jag är lite skeptisk till specialanpassningar för sekventiell växling på våra "standardlådor".
Det är verkligen att be om problem - och det är precis därför Sellholm vill använda sin sekventiella låda till audi och subaru med deras längsmonterade lådor.

Raul - kör med standardlådan till att börja med, den är krallig nog, blir det problem med utmattning så är det bara att förstärka senare. :)

/J

Kvarnis
2007-01-31, 10:34
Jag har pratat med folk i Rally svängen som använt SQshift till bla golf, och dom tycker det funkar dåligt tyvärr, vet även att Andy F bygge nått liknade till sin Dogbox och det funka inget vidare.

Det enda som jag set som funkar är RCM's ombyggand av 6-petare med modenna dogbox. Men tydligen så växlades det snabbare innan...

btw så har jag nått i garaget som är ditt, kom i går med DHL :D

STIred
2007-01-31, 12:50
Jepp får nog låta bli lådan tillsvidare :-) bara bra, finns ändå tillräckligt annat o tänka på.... tack doktorerna :-)

btw så har jag nått i garaget som är ditt, kom i går med DHL :D

oj oj nu börjar man längta hem igen ;-) bara 10 dagar kvar, sen ska det kramas Block :7 :D du får la skicka upp en fin bild så jag kan trösta mig så länge.... Topparna verkar dock bli försenade, men kommer ha mer tid o roa mig med o mäta in lyftarna ;-) härborta sen...

/r

--------------------------------------------------------------------------------

Pasi_k
2007-01-31, 13:04
[div class="dcquote"]bara 10 dagar kvar, sen ska det kramas Block :7 :D
[/QUOTE]

HELT OT:
Saknar du vår Ordförande så? :+ :+ :+

Mats
2007-01-31, 13:11
Fortsätter OT:
Klart man saknar Block!! de e lä'nge sen vi kramades nu. Ja saknar dig!

Over and OT

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

STIred
2007-01-31, 13:11
HELT OT:Saknar du vår Ordförande så? :+ :+ :+

Visst saknar jag honom ;-) :D

Fortsätter OT:Klart man saknar Block!! de e lä'nge sen vi kramades nu. Ja saknar dig!Over and OTMats GBGRegionsansvarig Göteborg

Låter som att det blir gruppkram sen :D

/r

Blocken
2007-01-31, 14:14
*asg* Ni är fan inte kloka! :D :) :+ :7

/Block

.......................

STIred
2007-02-02, 15:19
Har lite beslutsångest:

Har ju lite planer som sagt köra e85. Kan inte riktigt bestämma mig vilket som är att föredra. Köra 4st spridare a 1000cc eller köra med 8st något mindre spridare.

En annan fundering är när det gäller bränslepumparna. Har ju en 255lph walbro på bilen innan. Funderar på att använda en till likadan, dvs 2st walbrosar, ena blir kvar i tanken såklart och andra kommer sättas i en catchtank i bakluckan. Känns kanske onödigt skaffa en annan flashigare pump just nu. Tror uppsättningen med två walbrosar borde räcka gott och väl.

Kommentera gärna :-)

Sen så är jag rätt besviken på mig själv, håller på falla dit i plast/pyntträsket ;-) Har länge varit sugen på andra backspeglar och nu ser det ut som att jag kommer skaffa mig liknande modell som satt på 04ans wrc bil. Självklart hittar man de billigaste som finns.... Launsport har dem... ;( ;-)

/r-inte tryckt köpknappen på backspeglarna än....

Mats
2007-02-02, 18:54
Köp köp

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

STIred
2007-02-02, 22:31
Har även ett annat alernativ när det gäller pumparna. Går ju köra med två walbrosar och en fuelsurgetank som som tillåter montering av 2 pumpar. Både SARD och TurboXS har såna. Två 255lph walbrosar ska klara leverera uppåt 800hk så kommer ha god marginal....

Blir ju ett par tusenlappar för surgetanken men o andra sidan så får jag walbron sketabilligt ;-)

Spridarna får jag fortsätta fundera och kika runt på lite olika forum kolla vad som kan tänkas vara bäst...

Edit: Leta runt lite och verkar som det finns fler som haft liknande funderingar när det gäller spridarna :-)

"Of course the engineered solution would be to fit a pair of (say) STi7 pink top feed fuel injectors (great spray pattern, good granularity and top feed) per clinder and use an ECU that was designed from the outset to drive multiple injectors per cylinder, then you can stage them properly"

Antar att Motecen inte har några problem o köra 8 spridare, får nog ta kolla upp det där.

Såg(läste) även Andy F hade lite funderingar på köra 8st 550spridare istället för 4 st större sådana... sen vet jag iofs inte om han testade det eller inte.

Mera Edit: mailat lite med rigoli och ser ut som det blir deras insug(plenum) jag kommer köra på, iaf garanterat bättre kvalité än Magnus.

/r

abd
2007-02-03, 21:10
Ska du köra 600 hk på e85 så behöver du mer än en walbro 255 och du behöver större spridare än 4x1000cc.

STIred
2007-02-04, 01:21
Ska du köra 600 hk på e85 så behöver du mer än en walbro 255 och du behöver större spridare än 4x1000cc.

Jepp, är egentligen sista alternativet som jag nämde tidigare som jag tror jag kommer köra på. Kör jag walbro pumpar så blir det med surgetank med montering för två pumpar, alltså en walbro som pumpar till surgetanken och två walbrosar som pumpar vidare därifrån....

Fast inte 100% än om det blir två walbro från surgetanken, kanhända att jag kör med en weldon ändå, synd bara de ska kosta så jävligt...

När det gäller spridarna så tror jag kommer köra med 8 spridare istället för 4. Antagligen 2x550cc/cylinder...eller eventuellt 750cc

Annars var 600hk tänkt på 99okt ;-)

/r

Kvarnis
2007-02-04, 12:13
finns som sagt 1600cc's bosch annars ;) :D

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album249/CIMG0589.sized.jpg

SecretAgentMan
2007-02-05, 10:39
Körde inte Andy med 3 parallella walbros ett tag Kvarnis?

Många meter dyr bränsleslang blir det... :D

/J

Kvarnis
2007-02-05, 11:00
Körde inte Andy med 3 parallella walbros ett tag Kvarnis?Många meter dyr bränsleslang blir det... :D/J

Jo då han kör med 3 pumpar, 9 740cc's spridare och 2 st apexi ecuer :D, dock med problem att soppan blir väldigt varm.

Tror dock att Raul kommer köra Weldon B2035A :)

STIredEdit: ändrade till 3 pumpar enligt Kvarnis önskemål, numera kan man ju moderera andras inlägg ;-)

pannan
2007-02-05, 17:03
Hårigt är bara förnamnet Raul :-) Skall jag ratta den åt dig i sommar? :-)

STIred
2007-02-05, 17:28
Hårigt är bara förnamnet Raul :-) Skall jag ratta den åt dig i sommar? :-)

He he, frågan är om den blir klar tills dess, men en provtur kan jag nog säkert bjuda på när den är uppe och rullar :-)

/r

Kvarnis
2007-02-06, 15:56
Körde inte Andy med 3 parallella walbros ett tag Kvarnis?Många meter dyr bränsleslang blir det... :D/JJo då han kör med 3 pumpar, 9 740cc's spridare och 2 st apexi ecuer :D, dock med problem att soppan blir väldigt varm.Tror dock att Raul kommer köra Weldon B2035A :)STIredEdit: ändrade till 3 pumpar enligt Kvarnis önskemål, numera kan man ju moderera andras inlägg ;-)

Opps skre vvisst fel :(, det skulle vara 3 walbros

STIred
2007-02-07, 00:10
Har iaf kollat upp hur det är med o köra 8 spridare på motecen och verkar inte vara några problem.

On many types of racing engines, tuners may find improved efficiency by changing the physical location of the injector in relation to the intake valve. MoTeC allows the user to run 2 sets of injectors in the inlet path and switch from one to the other with a 3 dimensional table based on load and rpm. Typically this feature is used when an engine is making substantial amounts of horsepower but requires only small amounts of fuel at low speeds. In this case, the tuner can select 2 injectors of differing flow rates, one for low speed operation, the other for high speed/power operation. MoTeC allows you to define the flow differential between the 2 injectors, so that the proper amount of fuel can be delivered out of each injector. Another way to use the MoTeC High/Low capability, is to use 2 injectors of equal flow rate, but located at different points in the inlet path. In this manner, fuel injection location can be varied at certain points in the rpm band to provide the highest efficiency. Of course MoTeC allows you to enrich or enlean the engine at the transition from 1 set of injectors to the other to provide seamless operation.

Kör man högohmiga spridare så klarar m800 t.o.m 12st sådana kör man lågohmiga så klarar den 8st, så det är lugnt oavsett vilka man väljer...

Har nog bestämt mig för 8x740cc till slut(lika bra göra som Kvarnis säger ;-)), priset på weldonpumpen är under förhandling....
Nu är det bara se till o få rigolis plenum anpassat för 8 spridare så är den här biten avklarad :-)

/r

SecretAgentMan
2007-02-07, 09:39
en provtur kan jag nog säkert bjuda på när den är uppe och rullar :-)

Taget! :7

/J

Strat
2007-02-07, 10:00
Ujujuj, det här blir ju såå hårigt! Lr, lr, lr! :7

/Claes

Niklas
2007-02-07, 10:12
Någon som siktar på att vinna Response Battle 2007 kanske? :)

STIred
2007-02-07, 13:08
Någon som siktar på att vinna Response Battle 2007 kanske? :)

Tja, varför inte har ju inga andra direkta mål med det här projektet mer än att få en så hård bil som möjligt enligt mina förutsättningar (låter andra bråka om vem som ska vara snabbast hit och dit och vem som har ballast bil ;-)) så visst får la bli Respons Battle som blir målet för mig då :D ;)

/r

STIred
2007-02-14, 21:57
Var förbi en kokardoktor i norrland och visa sig att han med kommer köra med 8 spridare, fast 8x1600cc :o och han kommer verkligen behöva det. Sen frågan är om han inte kör rigolis 8spridar insug med :-) Undrar hur den bilen kommer se ut :7

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=insug|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/insug.thumb.jpg]

Låg ett slutet block där med ;-) (borrat och fodrat till 2.5) tyvär hann vi inte skruva nåt idag men snart så :-)

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=ej22|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/ej22.thumb.jpg]

Efter en smått tokig resa så har bilen iaf lämnats in till JRM för lite förberedande jobb. Åkte från Övik måndag morgon med hyrbil ner till Södertälje, lämna hyrbilen där, tog tåget vidare till Göteborg, sen upp med den röda till JRM på tisdag och vidare till Övik med hyrbilen. Var uppe i Övik igen tisdag eftermiddag. Självklart snöade massor i princip hela vägen från Jönköping och upp till Södertälje. Inga konstigheter köra i snö i vanliga fall, men kan bli lite lurigt på sommardäck ;-) Blir ju lite bökigt då man aldrig är hemma....

JRM - JoCCe
2007-02-15, 06:56
Jadu Raul, nu står röda faran som sagt hos oss å dräller ... Rovan åker ut i ett nafs så det é bara börja förse oss Jimmy med lite material å jobba med nu :D ...

MVH JoCCe

Strat
2007-02-15, 09:09
Ah, det händer ju saker! Ska bli kul att följa :)

/Claes

STIred
2007-02-15, 09:10
Tyckte jag såg två röda som stod o drällde ;-) tror båda blir grymma när det väl är klart :-) Ni måste nog vara Sveriges rödasti tätaste verkstad :D Frågan är om jag kommer ha nån chans i respons battle mot Manuel... tror jag nöjer mig med andra plats där ;-) :D

Claes: jepp nu känns det som att man är ingång på riktigt, no way back iaf ;-)

JRM - JoCCe
2007-02-15, 16:21
Hela jävla verkstaden är ju full av Subarus, dessutom 3 st till på väg in :o ...

MVH JoCCe

STIred
2007-02-15, 17:56
Hela jävla verkstaden är ju full av Subarus, dessutom 3 st till på väg in :o ...MVH JoCCe

Helt rätt :-) då är allt som det ska vara med andra ord ;-)

simo
2007-02-16, 14:29
Härligt att se att det händer en massa med detta projektet :7 Stenhårt! :)

Väntar med spänning på att få se den live!

/U

Niklas
2007-02-16, 14:34
Undrar hur den bilen kommer se ut :7Jag gissar på vit, med liten vinge och ingen påhängd plast. Vad vann jag? :D

STIred
2007-02-16, 15:31
Alien: blir väl en tur med den bilen kanske ;-) säg till doktor K att jag lovade det under tiden han var borta på semester :D
Annras får väl jag bjuda på en åktur, fast det blir nog inte riktigt lika kul ;-)

Ulrik: Jepp väntar på lite fler delar nu dessutom, pengar har skickats så toppar, kammar, bränslepump och lite annat kul borde komma
snart :-) Den optimistiska planen är o få klart bilen till sommarens storträff, men då måste verkligen allt klaffa till 100% vilket det sällan gör dock...

STIred
2007-02-25, 20:08
Lite uppdatering:

Väntar just nu på toppar, kammar, bränslepump(blev en weldon till slut), surgetank, bränsletrycksregulator och en kallare termostat.

För de som gillar tekniska specar här är de till pumpen: [link:www.weldonracing.com/product.phtml?p=1&cat_key=6&prod=D2035-A_(-12_inlet_and_-10_outlet)|weldon D2035-A]

Fördelen med weldon pumpen är som kvarnis sa de blir inte alls lika varm som o köra med två walbro + att de tydligen drar relativt lite ström, nackdelen- om man nu vill se det som en nackdel ;-) - är att de låter så in i helvete... får väl se vart det blir bäst o placera den och surgetanken.

Amerikaner kan vara riktigt sega ibland, betalde toppar/kammar för ett tag sen men de har fotfarande inte fått tummen ur och skickat. Hoppas som fan på nästa vecka, riktigt sugen nu o känna på prylarna lite....

Har varit i kontakt med Rigoli och det blir deras insug(plenum) anpassat för 8 spridare. Väntar på levernans :-)

Och för o göra Mats glad ;-) så kommer insuget(plenumet) o monteras i roterad position. Måste ändå dra om rören till ICn eftersom turbon kommer hamna i vägen plus att det större plenumet kommer göra att throttlebodyn flyttas bakåt en bit. Då kan man lika gärna montera roterat så blir det mycket kortare rör....

Prata med JoCCe och Jimmy på JRM och vi bestämde att bilen kommer mappas både på gatan och på rullar(då jag tror båda metoderna har sina fördelar) för o få det bästa av båda världar. [link:www.jrm-racing.se|JRM] fixar såklart båda mappningarna :-)

STIred
2007-02-28, 03:01
Jaa då har äntligen amerikanerna fått tummen ur och skickat lite paket. När de väl skicka iväg grejerna så gick det riktigt fort. Självklart var det lite felleverans, men det hade förvånat mig om allt hade stämt till 100%. Inget som inte går att åtgärda dock, har inte direkt nån panik. Detta får ta den tid det tar. Topparna och kammarna kom enligt beställningen. Så nu har man iaf nåt springa runt banan med på storträffen i maj. Hoppas Jerry fixar tändstiften bara och doktor K spriten ;-) :D

Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer toppar/kammar från Cosworth.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_001|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_001.thumb.jpg]

De verkar ha tänkt på allt, i paketet fanns med instruktioner på hur lyftarna mäts in samt exakt vilka verktyg man behöver till det. Nu är det bara se om man lyckas följa instruktionerna.

KamSpec:
Peak Cam Lift: Intake 10.9mm, Exhaust 10.28mm
Peak Valve Lift: Intake 10.71mm, Exhaust 10.03mm
Degrees: Intake 278, Exahust 274
AVCS function finns

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_011|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_009.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_010|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_010.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_009|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_009.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_012|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_012.thumb.jpg]

TopparSpec:
CNC Ported
max 10500 rpm
Intake +14% mer flöde i snitt än orig 2.5L toppar och 22% mer i maxflöde
Exhaust +30.56% mer än original(snitt), 41% mer max
+1mm rostfritt insugsventiler(1800deg max)
+1mm Inconel avgasventiler (2400deg max)
Hårdare ventilfjädrar
Titanium retainers
Flödeschart för topparna med lite jämförelse finns längre bak i tråden

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_002|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_002.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_003|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_003.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_004|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_004.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_005|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_005.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_006|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_006.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_007|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_007.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Cosworth_008|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_008.thumb.jpg]

Grejerna ser grymt fina ut. Det lilla skräpet som ligger i avgasporten på näst sista bilden är bara lite kartongbitar från förpackningen såg inte det förän jag hade lagt in bilden i datorn och orka inte ta om.

Nu finns iaf topparna och bottendelen(ligger hos Kvarnisdoktorn i garaget) Bara resten kvar ;-) Bilder på bottendelen kommer komma med om några veckor och spec på den, måste bara komma hem först ;-)

Mats
2007-02-28, 07:22
Ooohhhh va de spänner i byxan. :7 :9
Riktigt skoj att du är såhär öppen med vad du sätter i bilen o vilken spec de e på grejerna.
Alltid lika roligt när man ser att det skett en uppdatering i tråden.

Se nu bara till o få klart grejerna till Mantorp och SAD! ;-)

Mats GBG/räknar med en provåkning när allt är klart...
Regionsansvarig Göteborg

Staffe
2007-02-28, 11:46
SATAN!!! Va häftigt, grymt projekt ska bli kul att följa detta Raul!!
STORT Lycka till!!!!

Haklapp är ett måste ;)
---------------------------------------
Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
BugEye STI-02

STIred
2007-02-28, 12:36
Mats: All teknisk spec och andra tekniska detaljer/lösningar kommer beskrivas i minsta detalj, iaf så gott det går med bilder och allt. Skulle jag missa nåt som nån har funderingar över så är det bara o fråga. Väntar på fler delar snart så fler roliga bilder borde komma inom kort :-) Provtur inbokad ;-) Hmm... undrar hur många har jag lovat det till nu. Men no problems... bara jag hinner köra lite själv med :D

Staffe: Tack. Hoppas det kommer bli grymt när det är klart :-)

STIred
2007-03-08, 00:13
Behöver lite hjälp med bränsletrycksregulatorn. Kollar runt lite och ska beställa en men frågan är om det funkar med en som har arbetsområdet mellan 2 och 8 bar? Nån som har en kvalificerad gissning? Detta med tanke på att det blir 8st 740cc spridare, etanol, och runt 600hk. Annars får jag väl ta fram papper o penna o räkna lite....

Kvarnis
2007-03-12, 14:10
du lär köra med ett soppa tryck på mellan 3-3.4bar 3.2bar brukar vara bäst för dom flesta spridarna.

Om du då inte laddar över 4.6-4.8bar så klara den ju det utan problem :)

Sen så räcker 1480cc's till ~800Bhp med etanol i tanken, alt +1000Bhp på vanlig soppa

STIred
2007-03-12, 22:58
Då har vi noterat detta kvarnkokardoktorn. 4 bar ladd lär det ju iaf inte bli... Brad fixar nog regulatorn :-) Som jag sa imorse skönt att du är tillbaka började fan få kokardelssanck abstinens, 3 veckor är nog exakt vad jag klarar max utan prata bildelar ;-) :D

Kvarnis
2007-03-14, 08:34
LOL, jag håller på att komma tillbaka til rätt tid igen...
Sen blir det skruva av i garaget :D

STIred
2007-03-14, 13:09
Föresten det ligger lite grejer till dig hemma på balkongen, bara ringa Jennie sen när du vill hämta dem, antar att du kommer kanske behöva dem sen ;-) De skicka upp dem, behövde inte ens betala frakt :-)

Kvarnis
2007-03-15, 20:20
Ok, roger :D

Pontus
2007-03-18, 21:40
såg din röding hos JRM när jag var där, väldigt vacker

STIred
2007-03-18, 22:00
Tack för det, visst är den fin, she's a beauty :7 ...saknar den så.... ;(

Pontus
2007-03-19, 03:22
oja tyckte om hur du hade satt mätarna <3 fast det sa rickard att det kunde bli problem hos besiktningen, ungefär som att jag inte har nån kat. nu helt plötsligt :p

specialized
2007-03-26, 15:21
Vad händer här då snyggo ? ;) :7

Mvh.Mattias - http://www.garaget.org/?car=18857
----------------------------------
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar ;)

STIred
2007-03-26, 15:59
Vad händer här då snyggo ? ;)

Tålamod min älskling :7 ;)

Just nu är jag bara allmänt förbannat på de jävla amerikanerna som inte kan ta sig tid besvara mail, trots att man handlar för tiotusentals kronor av dem. Det där med service är fan inte många bra på, men det måste väl gå alldeles för bra för vissa eftersom de inte svarar i tid inte ens när det handlar om kunder som inte bara snackar utan bevisligen även handlar mycket och dyra grejer.

Men under tiden väntar jag på lite annat smått från motec i Australien (eller köpte egentligen via MRT där nere) Får se om de är snabbare.

Finns en anledning till varför jag håller mig till en viss firma i Södertälje (vill inte göra för mycket reklam ;-)) Jag vet att man alltid kan lita på dem. Service är jävligt viktigt, tycker jag iaf.

En annan firma som jag starkt rekommenderar är Rigoli (www.tonyrigoliperformance.com.au) i Australien, de är rätt bra på att besvara mail trots att jag inte handlat så mycket av dem(några smågrejer bara ;-) ), men de är alltid hjälpsamma. [link:www.mrtrally.com.au/|MRT] som också ligger i AU är också sjyssta och snabba. Dessutom verkar Motec själva ha riktigt bra service.

OT i mitt egna inlägg - av nån anledning ville inte rigolis länk funka när man la den som link.... en del av länken klipptes bort, men uppenbarligen funkar den annars.

/r - längtar redan till allt detta mailande och förhandlande om priser är över så man kan börja med det roliga nångång

Kvarnis
2007-03-26, 19:11
psst prova att Ringa Brad det lär gå så mycket fortare ;)
Han är så seg att svara på mail att det är tragiskt...., inte så hemskt som med folk i UK men nästan...

STIred
2007-03-26, 20:11
psst prova att Ringa Brad det lär gå så mycket fortare ;) Han är så seg att svara på mail att det är tragiskt...., inte så hemskt som med folk i UK men nästan...

Jepp ska bli :) Får nog göra så.

specialized
2007-03-28, 12:56
Heeeej :7 :7 ;)

STIred
2007-03-28, 13:17
Heeeej :7 :7 ;)

Hellooo :*

Jo nu har man ringt till US och bett om att de ska räkna ihop lite priser... ännu en gång. Om det vill sig väl den här gången då är det klart och skickat inom en vecka, så jag håller tummarna. Inte många veckor kvar innan man ska hemåt, måste få ihop alla grejer som ska med ;)

Niklas
2007-03-28, 16:39
#### vad sakta det går på västkusten. Men det är väl nu när torskfisket är igång så händer inget i garagen. :)

STIred
2007-03-28, 17:06
#### vad sakta det går på västkusten. Men det är väl nu när torskfisket är igång så händer inget i garagen. :)

Jepp när plikten kallar så..... då står bilbygget stilla :D

/r-funderar ändå på göra nåt helt annat än vad man pysslar med just nu, så torskfiske kanske inte så dumt ändå ;-)

Mats
2007-03-29, 07:26
Vill du pröva på strömmingsfiske? :D
Isf går det säkert att ordna. Inte på västkusten iof.

Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg

STIred
2007-03-29, 12:49
Vill du pröva på strömmingsfiske? :D Isf går det säkert att ordna. Inte på västkusten iof.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Hmmm ingen dum idé heller, varför inte, fiske som fiske. Får väl ta ett snack om det sen när jag kommit hem ;)

/r

specialized
2007-03-29, 12:58
Vill du pröva på strömmingsfiske? :D Isf går det säkert att ordna. Inte på västkusten iof.Mats GBGRegionsansvarig GöteborgHmmm ingen dum idé heller, varför inte, fiske som fiske. Får väl ta ett snack om det sen när jag kommit hem ;) /r

Trekant ? Jag, du & Mats :7 :9 ;)

STIred
2007-03-30, 14:57
Då verkar det som att amerikanarna har vaknat igen... Regulator bl.a. är bestämd med nu :-) Blir [link:www.weldonracing.com/product.phtml?p=14&cat_key=5&prod=A2047_Series,_High_Flow_Bypass_Regulator|weld on A2047] Den brukar även kallas för "big boy" :D Hoppas kunna lägga ut lite bilder inom kort på lite nya delar.

STIred
2007-04-01, 18:12
Är bara tvungen lägga upp en kort snutt med det grymma ljudet från weldonpumpen så länge. This is real [link:www.youtube.com/watch?v=1SAAK5vy5b0|porn] :7

/r-hade lite tråkigt bara, var tvungen leka med nåt ;-)

STIred
2007-04-01, 18:12
Är bara tvungen lägga upp en kort snutt med det grymma ljudet från weldonpumpen så länge. This is real [link:www.youtube.com/watch?v=1SAAK5vy5b0|porn] :7

/r-hade lite tråkigt bara, var tvungen leka med nåt ;-)

STIred
2007-04-02, 05:37
Funderar lite på vilken dimmension man ska beställa på bränsleslangarna. Skulle detta funka?

från walbron i tanken ---> (-10AN) ---> (40 micron filter) ---> (-10AN) ---> (surgetank/weldonpump) --->
(10 micron filter) ---> (-8AN) ---> regulator och sen -10AN igen på returen.

Eller ska man köra samma dimmension hela vägen? Några andra förslag?

/r

STIred
2007-04-02, 05:37
Funderar lite på vilken dimmension man ska beställa på bränsleslangarna. Skulle detta funka?

från walbron i tanken ---> (-10AN) ---> (40 micron filter) ---> (-10AN) ---> (surgetank/weldonpump) --->
(10 micron filter) ---> (-8AN) ---> regulator och sen -10AN igen på returen.

Eller ska man köra samma dimmension hela vägen? Några andra förslag?

/r

Kvarnis
2007-04-02, 13:38
Du ska rita en skiss ått dig

Men du behöver ju bara -6 från walbron till S.T'n sen drar du -8 via filtret till weldon pumpen, du får skicka bra mycket soppa om du ska få problem, varje dimesion upp dubblar max flödet.

Med den lösning jag tänkt att du ska köa med regulatorn kan du köra med -8 tillbaka oxå till ST'N och låta över bliven soppa tycka från ST'n tilbaka till tanken, alt direkt tillbaka i tanken.

-10 kommer du aldrig behöva :D
En -8An räcker för 1000 BHP, en -6 500 mao :)

Kvarnis
2007-04-02, 13:38
Du ska rita en skiss ått dig

Men du behöver ju bara -6 från walbron till S.T'n sen drar du -8 via filtret till weldon pumpen, du får skicka bra mycket soppa om du ska få problem, varje dimesion upp dubblar max flödet.

Med den lösning jag tänkt att du ska köa med regulatorn kan du köra med -8 tillbaka oxå till ST'N och låta över bliven soppa tycka från ST'n tilbaka till tanken, alt direkt tillbaka i tanken.

-10 kommer du aldrig behöva :D
En -8An räcker för 1000 BHP, en -6 500 mao :)

STIred
2007-04-02, 13:56
Du ska rita en skiss ått digMen du behöver ju bara -6 från walbron till S.T'n sen drar du -8 via filtret till weldon pumpen, du får skicka bra mycket soppa om du ska få problem, varje dimesion upp dubblar max flödet.Med den lösning jag tänkt att du ska köa med regulatorn kan du köra med -8 tillbaka oxå till ST'N och låta över bliven soppa tycka från ST'n tilbaka till tanken, alt direkt tillbaka i tanken.-10 kommer du aldrig behöva :D

He he misstänkte nästan att -10 är för mycket.... Ville bara ta det säkra före det osäkra.
Ingen dum idé gå tillbaks till st:n först på returen, får bara ha nån slang som går tillbaks till tanken från st:n med på nåt sätt, som du sa. Ok då får det bli -6 från tank till st och eventuellt -6 åt andra hållet med mellan st och tank och 8 på allt annat...

/r

STIred
2007-04-02, 13:56
Du ska rita en skiss ått digMen du behöver ju bara -6 från walbron till S.T'n sen drar du -8 via filtret till weldon pumpen, du får skicka bra mycket soppa om du ska få problem, varje dimesion upp dubblar max flödet.Med den lösning jag tänkt att du ska köa med regulatorn kan du köra med -8 tillbaka oxå till ST'N och låta över bliven soppa tycka från ST'n tilbaka till tanken, alt direkt tillbaka i tanken.-10 kommer du aldrig behöva :D

He he misstänkte nästan att -10 är för mycket.... Ville bara ta det säkra före det osäkra.
Ingen dum idé gå tillbaks till st:n först på returen, får bara ha nån slang som går tillbaks till tanken från st:n med på nåt sätt, som du sa. Ok då får det bli -6 från tank till st och eventuellt -6 åt andra hållet med mellan st och tank och 8 på allt annat...

/r

SecretAgentMan
2007-04-02, 17:35
Din bil kommer rocka hårt KokarRaul! :7

/J - gillar soppapumps-ljud, en orolig tomgång och klonket när man skjuvar i ettan på doglådan på det...nggghhh... :7

SecretAgentMan
2007-04-02, 17:35
Din bil kommer rocka hårt KokarRaul! :7

/J - gillar soppapumps-ljud, en orolig tomgång och klonket när man skjuvar i ettan på doglådan på det...nggghhh... :7

STIred
2007-04-03, 00:21
Din bil kommer rocka hårt KokarRaul! :7/J - gillar soppapumps-ljud, en orolig tomgång och klonket när man skjuvar i ettan på doglådan på det...nggghhh... :7

Jepp, blir nog nästan grymmare än vad jag hade i planerna från första början och det känns riktigt kul :). Håller tummarna bara att allt flyter på så att man kan hinna köra den lite i sommar med. Om det vill sig väl så kanske jag får chansen bjuda doktorn(eller egentligen båda doktorerna) på ett par provvarv på Mantorp för o få ett expertutlåtande sen ;-)

Och när jag ändå är igång o skriver då kan jag lika gärna gå igenom hur listan med delar ser ut nu, vad som finns och vad som saknas:

Sump - klart
Toppar - klart
Kammar - klart
Bottendel - ligger hemma hos Kvarnis så i princip klart
Oljepump - modifierad från RCM ligger hos Kvarnis med
Motec display - skickad från AU och på väg
Koppling - blev en Tilton hybrid god för 800nm renoverbar, allt som behövs till o bygga om verkar ingå - skickad från US och på väg
Bränslepum o regulator - båda Weldon, skickade från US och på väg
Fuelsurgetank - skickad och på väg från US - custom made ;-)...eller nåt

Insug(plenum)-väntar bara på bekräftelse från Rigoli så man kan skicka iväg lite pengar, de har varit lite upptagna i det sista nu....

Saknas:

Turbo gt35R, up/dp, grenrör.
Kommer eventuellt köpa turbokit, up/dp från JRM, blir Perrins roterade kit.
Accusump - ej fixat än
Spridare - ej fixat än
Annars är det lite smågrejer som saknas men när det gäller de större grejerna så ser det ganska ljust ut :-)

/r

STIred
2007-04-03, 00:21
Din bil kommer rocka hårt KokarRaul! :7/J - gillar soppapumps-ljud, en orolig tomgång och klonket när man skjuvar i ettan på doglådan på det...nggghhh... :7

Jepp, blir nog nästan grymmare än vad jag hade i planerna från första början och det känns riktigt kul :). Håller tummarna bara att allt flyter på så att man kan hinna köra den lite i sommar med. Om det vill sig väl så kanske jag får chansen bjuda doktorn(eller egentligen båda doktorerna) på ett par provvarv på Mantorp för o få ett expertutlåtande sen ;-)

Och när jag ändå är igång o skriver då kan jag lika gärna gå igenom hur listan med delar ser ut nu, vad som finns och vad som saknas:

Sump - klart
Toppar - klart
Kammar - klart
Bottendel - ligger hemma hos Kvarnis så i princip klart
Oljepump - modifierad från RCM ligger hos Kvarnis med
Motec display - skickad från AU och på väg
Koppling - blev en Tilton hybrid god för 800nm renoverbar, allt som behövs till o bygga om verkar ingå - skickad från US och på väg
Bränslepum o regulator - båda Weldon, skickade från US och på väg
Fuelsurgetank - skickad och på väg från US - custom made ;-)...eller nåt

Insug(plenum)-väntar bara på bekräftelse från Rigoli så man kan skicka iväg lite pengar, de har varit lite upptagna i det sista nu....

Saknas:

Turbo gt35R, up/dp, grenrör.
Kommer eventuellt köpa turbokit, up/dp från JRM, blir Perrins roterade kit.
Accusump - ej fixat än
Spridare - ej fixat än
Annars är det lite smågrejer som saknas men när det gäller de större grejerna så ser det ganska ljust ut :-)

/r

Strat
2007-04-03, 08:45
Heja heja! Hurra. Stenhårt :7

/Claes

Strat
2007-04-03, 08:45
Heja heja! Hurra. Stenhårt :7

/Claes

simo
2007-04-03, 09:04
Satan i gatan! :7 :7

Är ju nästan klart ju...

Helt rätt val av display, tycker den är mycket hårdare än stack :9

/U

simo
2007-04-03, 09:04
Satan i gatan! :7 :7

Är ju nästan klart ju...

Helt rätt val av display, tycker den är mycket hårdare än stack :9

/U

Niklas
2007-04-03, 09:15
Ser inte dekaler i listan över saker som är klara eller inte ännu klara. Det är bara att höra av sig. ;)

Niklas
2007-04-03, 09:15
Ser inte dekaler i listan över saker som är klara eller inte ännu klara. Det är bara att höra av sig. ;)

Kvarnis
2007-04-03, 09:50
Får väl ta på mig skulden för "vissa" av dom ej tilltänkta delarna som införskaffats ;) :D

Men nån var ju tvungen att ha en Weldom pump, nu när jag har en remdriven rackare :D

Kvarnis
2007-04-03, 09:50
Får väl ta på mig skulden för "vissa" av dom ej tilltänkta delarna som införskaffats ;) :D

Men nån var ju tvungen att ha en Weldom pump, nu när jag har en remdriven rackare :D

griml0ck
2007-04-03, 11:04
:7 Grymt kokarRaul!

griml0ck
2007-04-03, 11:04
:7 Grymt kokarRaul!

Mats
2007-04-03, 11:10
Tältpinne här borta ju.
De blir såå hårt detta Raul.

Mats GBG/som tror R:en får se sig slagen nu... :D
Regionsansvarig Göteborg

Mats
2007-04-03, 11:10
Tältpinne här borta ju.
De blir såå hårt detta Raul.

Mats GBG/som tror R:en får se sig slagen nu... :D
Regionsansvarig Göteborg

STIred
2007-04-03, 13:29
Tack kokarna :D

Kvarnis: du får nog fan ta på dig skulden för det mesta av det här. Kommer aldrig förlåta dig ;-) Displayen skyller jag på KN och Jerry doktorn, den var inte tilltänkt från första början heller.

Alien: vi får lösa lite dekaler sen. Får fundera ut nåt bra bara :-)

/r

STIred
2007-04-03, 13:29
Tack kokarna :D

Kvarnis: du får nog fan ta på dig skulden för det mesta av det här. Kommer aldrig förlåta dig ;-) Displayen skyller jag på KN och Jerry doktorn, den var inte tilltänkt från första början heller.

Alien: vi får lösa lite dekaler sen. Får fundera ut nåt bra bara :-)

/r

Nr4
2007-04-08, 09:46
Yummy. fin fint det dära blir.

Nr4
2007-04-08, 09:46
Yummy. fin fint det dära blir.

Staffe
2007-04-08, 22:56
:o SKRUVA SKRUVA SKRUVA :o Skynda dig nu Raul sommaren närmar sig med jätte steg!!!! ;)

BugEye STI-02

Staffe
2007-04-08, 22:56
:o SKRUVA SKRUVA SKRUVA :o Skynda dig nu Raul sommaren närmar sig med jätte steg!!!! ;)

BugEye STI-02

Bodyshot
2007-04-10, 21:56
Nya bilder??

Bodyshot
2007-04-10, 21:56
Nya bilder??

Subarumicke
2007-04-11, 00:04
ballt bygge!! angående spridare så har jag en uppsättning 1600 cc liggandes ;)

Subarumicke
2007-04-11, 00:04

STIred
2007-04-11, 03:14

Ha ha garagesprinklers var det ju :D 8x1600 lite overkill för mig tror jag. Även 4x1600 + 4x annat... ;-)

Nu orkade jag fan inte vänta längre på svar så slog en signal till Sam Rigoli i Australien. Grymt trevlig kille o prata med. Tjata lite om Kvarnis, om Patriks bil, sen kom vi in på deras bil med 6cyl motorn. Deras största problem var tydligen att de inte kunde få bilen o gå framåt pga all effekt, den gick åt alla möjliga håll men inte framåt :D så de höll på experimentera med olika hjul, fjädring etc för o få till det. Och då hade de ändå inte plockat ut allt ur motorn effektmässigt än. Säger bara kvarnis lycka till sen när du fått klart din bil med all effekt ;-) :D

Berätta för han att Kvarnis lura på mig ett slutet block med lite "för tunna foder" med därför köpte jag inget av dem, så nu får du vänta ett tag innan han svarar dig nästa gång ;) :D :* Annars så trodde han att K-doktorns bil kommer bli riktigt vass, så se fan till få klart den vetu :-)

Men viktigast av allt fick jag beställt ett plenum, 8 spridare blir det, kommer ta till slutet på månaden trodde han innan det blir klart, så jag håller tummarna att det hinner fram i tid...

Nu bör det inte dröja så länge innan jag får de andra grejerna från us så bilder borde dyka upp snart.

/r

STIred
2007-04-11, 03:14

Ha ha garagesprinklers var det ju :D 8x1600 lite overkill för mig tror jag. Även 4x1600 + 4x annat... ;-)

Nu orkade jag fan inte vänta längre på svar så slog en signal till Sam Rigoli i Australien. Grymt trevlig kille o prata med. Tjata lite om Kvarnis, om Patriks bil, sen kom vi in på deras bil med 6cyl motorn. Deras största problem var tydligen att de inte kunde få bilen o gå framåt pga all effekt, den gick åt alla möjliga håll men inte framåt :D så de höll på experimentera med olika hjul, fjädring etc för o få till det. Och då hade de ändå inte plockat ut allt ur motorn effektmässigt än. Säger bara kvarnis lycka till sen när du fått klart din bil med all effekt ;-) :D

Berätta för han att Kvarnis lura på mig ett slutet block med lite "för tunna foder" med därför köpte jag inget av dem, så nu får du vänta ett tag innan han svarar dig nästa gång ;) :D :* Annars så trodde han att K-doktorns bil kommer bli riktigt vass, så se fan till få klart den vetu :-)

Men viktigast av allt fick jag beställt ett plenum, 8 spridare blir det, kommer ta till slutet på månaden trodde han innan det blir klart, så jag håller tummarna att det hinner fram i tid...

Nu bör det inte dröja så länge innan jag får de andra grejerna från us så bilder borde dyka upp snart.

/r

SecretAgentMan
2007-04-11, 11:20
Vad fan väntar vi på Kokarraul! :D Sätt fart nu, annars blir det nysmorda tändstift och topp-kånkar-racing i slutet av maj. :D :D :D

/J

SecretAgentMan
2007-04-11, 11:20
Vad fan väntar vi på Kokarraul! :D Sätt fart nu, annars blir det nysmorda tändstift och topp-kånkar-racing i slutet av maj. :D :D :D

/J

STIred
2007-04-11, 12:27
Vad fan väntar vi på Kokarraul! :D Sätt fart nu, annars blir det nysmorda tändstift och topp-kånkar-racing i slutet av maj. :D :D :D/J

ajaj får bli mycket vaselin på de stiften i så fall :D Bäst jag börjar skynda mig lite :D

/r

STIred
2007-04-11, 12:27
Vad fan väntar vi på Kokarraul! :D Sätt fart nu, annars blir det nysmorda tändstift och topp-kånkar-racing i slutet av maj. :D :D :D/J

ajaj får bli mycket vaselin på de stiften i så fall :D Bäst jag börjar skynda mig lite :D

/r

STIred
2007-04-14, 01:23
Då har iaf paketet från AU kommit, självklart blev det massor med strul och irritation med kanadickiska tullen. De måste ha det mest mongoloida systemet som jag har varit med om iaf, tog drygt 2 timmar innan man fick ut det där förbannade paketet.

Dessutom strul med grejerna från US, jag trodde de hade skickats, har iaf betalt för ett bra tag sen, men nej tydligen så var inte surgetanken färdigbyggd.... Börjar tröttna på skiten nu....Men kommer säkert bli mer strul innan man har fått hem alla delar så lika bra vara inställd på det. Blir nog roligare sen när det börjar skruvas på bilen.

Här är iaf displayen blir fina skiten det :-) Kommer passa riktigt snyggt i bilen tror jag.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=MotecSDL|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/MotecSDL.thumb.jpg]

Den har mängder med funktioner, man får i princip all information man behöver + lite till :

General Measurement Inputs
8 Varying Voltage Inputs (12 bit resolution)
4 Temperature
2 Wheel Speed measurement inputs
2 Digital Inputs
2 Switch Inputs

Air Fuel Ratio Measurement
High accuracy Wide Band Air Fuel Ratio Sensor input Fully Temperature compensated
Range 0.75 to 1.20 Lambda
Resolution 0.01 Lambda
Accuracy 1.5% (below 1.05 Lambda)

Auxiliary Outputs
4 Auxiliary Outputs for staged Gear Shift Lights, Warning Light, Thermatic Fan control

Display
Custom LCD, Back Lit, High Temperature, Reflective 70 segment Tacho Definable range up to 19,000 RPM
Programmable Red Line / Shift point, may be gear dependant
3 Numeric Displays
13 Digit Alpha Numeric Display
Gear Position Display

Display Functions
May display any Internal or external (ECU or E8XX) channels
User definable Warning Alarms on all channels
Lap Time display and Lap Time Gain / Loss display
Continuous update of Minimum Corner and Maximum Straight speeds
Fuel Used or Fuel remaining

Data Logging
May log any ECU or Dash channel
Logging Rate 1~50 Hz on Dash channels (Up to 8 channels @ 1KHz) 1~20 Hz on ECU channels
Maximum logging rate 20 Kbytes per second

Customizable Alarms
A warning Alarm message and/or warning light may be configured if any ECU or Dash channel exceeds programmable limits. This may be used for Low Oil Pressure, High Engine Temperature, Low Battery etc. and can be customized to turn on at different levels. For example 15 psi may be ample pressure up to 2000 rpm but at 9000 rpm you want a minimum of 40 psi. The warning alarms can be tailored to match your requirements at individual rpm points.

/r

STIred
2007-04-14, 01:23
Då har iaf paketet från AU kommit, självklart blev det massor med strul och irritation med kanadickiska tullen. De måste ha det mest mongoloida systemet som jag har varit med om iaf, tog drygt 2 timmar innan man fick ut det där förbannade paketet.

Dessutom strul med grejerna från US, jag trodde de hade skickats, har iaf betalt för ett bra tag sen, men nej tydligen så var inte surgetanken färdigbyggd.... Börjar tröttna på skiten nu....Men kommer säkert bli mer strul innan man har fått hem alla delar så lika bra vara inställd på det. Blir nog roligare sen när det börjar skruvas på bilen.

Här är iaf displayen blir fina skiten det :-) Kommer passa riktigt snyggt i bilen tror jag.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=MotecSDL|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/MotecSDL.thumb.jpg]

Den har mängder med funktioner, man får i princip all information man behöver + lite till :

General Measurement Inputs
8 Varying Voltage Inputs (12 bit resolution)
4 Temperature
2 Wheel Speed measurement inputs
2 Digital Inputs
2 Switch Inputs

Air Fuel Ratio Measurement
High accuracy Wide Band Air Fuel Ratio Sensor input Fully Temperature compensated
Range 0.75 to 1.20 Lambda
Resolution 0.01 Lambda
Accuracy 1.5% (below 1.05 Lambda)

Auxiliary Outputs
4 Auxiliary Outputs for staged Gear Shift Lights, Warning Light, Thermatic Fan control

Display
Custom LCD, Back Lit, High Temperature, Reflective 70 segment Tacho Definable range up to 19,000 RPM
Programmable Red Line / Shift point, may be gear dependant
3 Numeric Displays
13 Digit Alpha Numeric Display
Gear Position Display

Display Functions
May display any Internal or external (ECU or E8XX) channels
User definable Warning Alarms on all channels
Lap Time display and Lap Time Gain / Loss display
Continuous update of Minimum Corner and Maximum Straight speeds
Fuel Used or Fuel remaining

Data Logging
May log any ECU or Dash channel
Logging Rate 1~50 Hz on Dash channels (Up to 8 channels @ 1KHz) 1~20 Hz on ECU channels
Maximum logging rate 20 Kbytes per second

Customizable Alarms
A warning Alarm message and/or warning light may be configured if any ECU or Dash channel exceeds programmable limits. This may be used for Low Oil Pressure, High Engine Temperature, Low Battery etc. and can be customized to turn on at different levels. For example 15 psi may be ample pressure up to 2000 rpm but at 9000 rpm you want a minimum of 40 psi. The warning alarms can be tailored to match your requirements at individual rpm points.

/r

Kvarnis
2007-04-14, 10:53
Trevligt :)

Tyvärr så verkar det vara så att det strular alltid med delar man ska som är inte orginal sas

Kvarnis
2007-04-14, 10:53
Trevligt :)

Tyvärr så verkar det vara så att det strular alltid med delar man ska som är inte orginal sas

STIred
2007-04-26, 10:10
Nu har jag iaf gett upp hoppet helt om att få klart bilen till träffen i maj. Saknar forfarande ett antal delar. Några av delarna har varit betalda ett bra tag men leveransen blivit försenad av olika anledningar, sen är det några som jag forfarande väntar på o få priser på. Att andra är sega är tyvär inget man kan göra något åt själv. Lite less på hålla på tjata på folk med....Och att folk lovar en sak men gör nåt helt annat är inget man kan påverka direkt heller.

Eftersom jag inte kommer vara hemma så mycket i sommar efter träffen så blir den nya planen få klart den nångång i höst.... när exakt vet jag inte, känns som att det kvittar just nu. Fördelen är väl att man kan ta det lugnt ett tag nu. Kommer iaf fortsätta lägga ut bilder på delarna i tråden allteftersom man får hem dem.

Nåväl, känns lite som dagens i-landsproblem det här :D

/r-jävligt sugen på o köra bil dock...

STIred
2007-04-26, 10:10
Nu har jag iaf gett upp hoppet helt om att få klart bilen till träffen i maj. Saknar forfarande ett antal delar. Några av delarna har varit betalda ett bra tag men leveransen blivit försenad av olika anledningar, sen är det några som jag forfarande väntar på o få priser på. Att andra är sega är tyvär inget man kan göra något åt själv. Lite less på hålla på tjata på folk med....Och att folk lovar en sak men gör nåt helt annat är inget man kan påverka direkt heller.

Eftersom jag inte kommer vara hemma så mycket i sommar efter träffen så blir den nya planen få klart den nångång i höst.... när exakt vet jag inte, känns som att det kvittar just nu. Fördelen är väl att man kan ta det lugnt ett tag nu. Kommer iaf fortsätta lägga ut bilder på delarna i tråden allteftersom man får hem dem.

Nåväl, känns lite som dagens i-landsproblem det här :D

/r-jävligt sugen på o köra bil dock...

STIred
2007-07-12, 00:50
Då var det dags för lite uppdatering, tog ett tag men projekt liket is still alive ;)

Motorblocket är redo och förberedd nu väntar på att fraktas söderut. Kommer åka ner till JRM antagligen inom 2 veckor.
Lite spec på den:

Slutet 2.2L block fodrat och uppborrat till 2.5L
JE kolvar
Carillo stakar
ACL/Cosworth lager
STI vev
ARP bultar
RCM oljempump
Byggt av ZEN Performance i UK

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB3.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB4|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB4.thumb.jpg]

/r

STIred
2007-07-12, 00:50
Då var det dags för lite uppdatering, tog ett tag men projekt liket is still alive ;)

Motorblocket är redo och förberedd nu väntar på att fraktas söderut. Kommer åka ner till JRM antagligen inom 2 veckor.
Lite spec på den:

Slutet 2.2L block fodrat och uppborrat till 2.5L
JE kolvar
Carillo stakar
ACL/Cosworth lager
STI vev
ARP bultar
RCM oljempump
Byggt av ZEN Performance i UK

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB3.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=CDB4|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/CDB4.thumb.jpg]

/r

Mats
2007-07-12, 07:47
Äntligen lite uppdatering. Nästan så man trodde du gått i ide där borta i cannediCClandet. När skall hon rulla? Du har ju lovat en provtur o ja flyttar ju snart.

Öka takta sista kvarta!! :D

Mats GBG
Type R '99

Mats
2007-07-12, 07:47
Äntligen lite uppdatering. Nästan så man trodde du gått i ide där borta i cannediCClandet. När skall hon rulla? Du har ju lovat en provtur o ja flyttar ju snart.

Öka takta sista kvarta!! :D

Mats GBG
Type R '99

Klasagasa
2007-07-12, 10:29
Me like... :7
Instämmer med föregående talare! Fränt bygge!

Klasagasa
2007-07-12, 10:29
Me like... :7
Instämmer med föregående talare! Fränt bygge!

SecretAgentMan
2007-07-12, 10:43
Gött att det rör på sig, ta tag i det här nu kokarraul! :7

Mark på Ravspec mailade och frågade vad du var för en filur, jag ljög han precis full "galen rumän, snik-bygge, etc". :D ;)

/J

SecretAgentMan
2007-07-12, 10:43
Gött att det rör på sig, ta tag i det här nu kokarraul! :7

Mark på Ravspec mailade och frågade vad du var för en filur, jag ljög han precis full "galen rumän, snik-bygge, etc". :D ;)

/J

STIred
2007-07-12, 13:30
Mats: Tråkigt du ska flytta ;( hoppas det inte är för gott... Åktur jepp det fixar vi ändå. Jag hoppas iaf hon blir klar så att man kan köra lite inan säsongen är slut. Har varit struligt med en del leveranser från US på några av delarna. Saknar fortfarande ett antal delar som betalades för över 3 månader sen. Men ser ut som att det är på väg o lösa sig hoppas jag - håller tummarna.

Klasa: Tack :-)

Doktorn: Ha ha han kommer aldrig vilja sälja till mig nu :D Verkar iaf vara en sjysst kille. Det är de sista obeställda delarna som jag ville ha lite priser på. Han hade inte allt(de säljer inte URs turbo kit), men skulle försöka fixa det ändå till nästa vecka.

/r

STIred
2007-07-12, 13:30
Mats: Tråkigt du ska flytta ;( hoppas det inte är för gott... Åktur jepp det fixar vi ändå. Jag hoppas iaf hon blir klar så att man kan köra lite inan säsongen är slut. Har varit struligt med en del leveranser från US på några av delarna. Saknar fortfarande ett antal delar som betalades för över 3 månader sen. Men ser ut som att det är på väg o lösa sig hoppas jag - håller tummarna.

Klasa: Tack :-)

Doktorn: Ha ha han kommer aldrig vilja sälja till mig nu :D Verkar iaf vara en sjysst kille. Det är de sista obeställda delarna som jag ville ha lite priser på. Han hade inte allt(de säljer inte URs turbo kit), men skulle försöka fixa det ändå till nästa vecka.

/r

Mats
2007-07-12, 14:51
För gott skall man väl aldrig säga, men nåt år lär det bli. Du får se till o komma upp nästa år på finska rallyt. Ja lovar o fixa boende o allt sånt till SSI. Sen finns det ju några riktigt roliga banor i Finland också. Ska väl gå att rådda ihop nåt med den finska subaru klubben.

När har du beställt tid hos mapparen? ;-)

Mats GBG
Type R '99

Mats
2007-07-12, 14:51
För gott skall man väl aldrig säga, men nåt år lär det bli. Du får se till o komma upp nästa år på finska rallyt. Ja lovar o fixa boende o allt sånt till SSI. Sen finns det ju några riktigt roliga banor i Finland också. Ska väl gå att rådda ihop nåt med den finska subaru klubben.

När har du beställt tid hos mapparen? ;-)

Mats GBG
Type R '99

STIred
2007-07-12, 15:06
För gott skall man väl aldrig säga, men nåt år lär det bli. Du får se till o komma upp nästa år på finska rallyt. Ja lovar o fixa boende o allt sånt till SSI. Sen finns det ju några riktigt roliga banor i Finland också. Ska väl gå att rådda ihop nåt med den finska subaru klubben.När har du beställt tid hos mapparen? ;-) Mats GBGType R '99

Ha ha mapparen ja.....

Nästa år är jag garanterat klar med Kannedicck o tillbaks i Sverige. Så finska rallyt skulle varit nice, eller lite bankörning i Finland för den delen. Om inte annat kommer jag bara så vi kan dricka ett par glas ihop. 1-2-3-suuupa ;-) :D Hade riktigt skoj där... Du får fan se till så att det inte blir längre än ett år.

/r

STIred
2007-07-12, 15:06
För gott skall man väl aldrig säga, men nåt år lär det bli. Du får se till o komma upp nästa år på finska rallyt. Ja lovar o fixa boende o allt sånt till SSI. Sen finns det ju några riktigt roliga banor i Finland också. Ska väl gå att rådda ihop nåt med den finska subaru klubben.När har du beställt tid hos mapparen? ;-) Mats GBGType R '99

Ha ha mapparen ja.....

Nästa år är jag garanterat klar med Kannedicck o tillbaks i Sverige. Så finska rallyt skulle varit nice, eller lite bankörning i Finland för den delen. Om inte annat kommer jag bara så vi kan dricka ett par glas ihop. 1-2-3-suuupa ;-) :D Hade riktigt skoj där... Du får fan se till så att det inte blir längre än ett år.

/r

Mats
2007-07-12, 15:25
OT
Kom du över så lovar jag att jag ska bjuda på finsk sprit o så fixar vi så du får åka med o farsan fiska om du vill.

Eller så kan vi fiska hemma runt föräldrahemmet. Vi har väl ca 150-160 ha vatten så det finns plats o fiska iaf. O vägen hem är ca 2 mil grusväg... som jag åkt till skolan i 9 år så du kan nog få åka med en sväng där om du vill... ;-) Måste se till o fixa grusdäck till R:en nu bara. :D :9
/OT

Mats GBG
Type R '99

Mats
2007-07-12, 15:25
OT
Kom du över så lovar jag att jag ska bjuda på finsk sprit o så fixar vi så du får åka med o farsan fiska om du vill.

Eller så kan vi fiska hemma runt föräldrahemmet. Vi har väl ca 150-160 ha vatten så det finns plats o fiska iaf. O vägen hem är ca 2 mil grusväg... som jag åkt till skolan i 9 år så du kan nog få åka med en sväng där om du vill... ;-) Måste se till o fixa grusdäck till R:en nu bara. :D :9
/OT

Mats GBG
Type R '99

STIred
2007-07-12, 15:31
OTKom du över så lovar jag att jag ska bjuda på finsk sprit o så fixar vi så du får åka med o farsan fiska om du vill.Eller så kan vi fiska hemma runt föräldrahemmet. Vi har väl ca 150-160 ha vatten så det finns plats o fiska iaf. O vägen hem är ca 2 mil grusväg... som jag åkt till skolan i 9 år så du kan nog få åka med en sväng där om du vill... ;-) Måste se till o fixa grusdäck till R:en nu bara. :D :9 /OTMats GBGType R '99

Låter ju härligt det där. Tack! Lite fiske och sprit siter ju aldrig fel.
I'll be there :-)

/r

STIred
2007-07-12, 15:31
OTKom du över så lovar jag att jag ska bjuda på finsk sprit o så fixar vi så du får åka med o farsan fiska om du vill.Eller så kan vi fiska hemma runt föräldrahemmet. Vi har väl ca 150-160 ha vatten så det finns plats o fiska iaf. O vägen hem är ca 2 mil grusväg... som jag åkt till skolan i 9 år så du kan nog få åka med en sväng där om du vill... ;-) Måste se till o fixa grusdäck till R:en nu bara. :D :9 /OTMats GBGType R '99

Låter ju härligt det där. Tack! Lite fiske och sprit siter ju aldrig fel.
I'll be there :-)

/r

STIred
2007-07-12, 22:50
Blev faktiskt ganska överaskad när detta damp ner idag.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Kartonger|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Kartonger.thumb.jpg]

Ser ut som att de har bestämt sig skicka lite delar trots allt. Bara en tredjedel av delarna som jag väntar på men alltid en början. Dags o öppna lite paket.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR1.thumb.jpg]

En bränsletrycks regulator, bränslefilter och en flaska?? :o Brukar gå åt en hel mängd såna i Kannedick värmen nu på
sommarn :D Sen var det ett litet kit från tilton med i paketet också

Lite närmare titt.
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR3.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=10_Filter1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/10_Filter1.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=10_Filter2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/10_Filter2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tbKit|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tbKit.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Mcyl|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Mcyl.thumb.jpg]

/r

STIred
2007-07-12, 22:50
Blev faktiskt ganska överaskad när detta damp ner idag.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Kartonger|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Kartonger.thumb.jpg]

Ser ut som att de har bestämt sig skicka lite delar trots allt. Bara en tredjedel av delarna som jag väntar på men alltid en början. Dags o öppna lite paket.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR1.thumb.jpg]

En bränsletrycks regulator, bränslefilter och en flaska?? :o Brukar gå åt en hel mängd såna i Kannedick värmen nu på
sommarn :D Sen var det ett litet kit från tilton med i paketet också

Lite närmare titt.
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FPR3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FPR3.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=10_Filter1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/10_Filter1.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=10_Filter2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/10_Filter2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tbKit|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tbKit.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Mcyl|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Mcyl.thumb.jpg]

/r

STIred
2007-07-19, 04:05
Jahap, då börjar det röra på sig downunder också. Fick precis en liten bild av Sam Rigoli. Mitt plenum och 3' throttlebodyn är klara och på väg att skickas. Plenumet byggd för 8 spridare som sagt. Lite guldfärgat coating på grejerna med. Niiice.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=TRP_plenum_3_throttle|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/TRP_plenum_3_throttle.thumb.jpg]

Fördelen med stort plenum och kortare runners som på denna får man framförallt från mellanregistret och uppåt. Men med tanke på topparna och kammarna så tror jag inte bilen kommer bli särskilt slö på lägre varv heller. Ska bli spännande o se. Var lite tveksam först om man skulle ha en tb eller inte men Sam lyckades lura på mig en till slut ;-)

/r

STIred
2007-07-19, 04:05
Jahap, då börjar det röra på sig downunder också. Fick precis en liten bild av Sam Rigoli. Mitt plenum och 3' throttlebodyn är klara och på väg att skickas. Plenumet byggd för 8 spridare som sagt. Lite guldfärgat coating på grejerna med. Niiice.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=TRP_plenum_3_throttle|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/TRP_plenum_3_throttle.thumb.jpg]

Fördelen med stort plenum och kortare runners som på denna får man framförallt från mellanregistret och uppåt. Men med tanke på topparna och kammarna så tror jag inte bilen kommer bli särskilt slö på lägre varv heller. Ska bli spännande o se. Var lite tveksam först om man skulle ha en tb eller inte men Sam lyckades lura på mig en till slut ;-)

/r

Mats
2007-07-19, 07:17
Du de va fan lite bling över detdär du.
När kommer 22" kromfälgar med spinners?? :D :*

OT
När kommer du till Sverige nästa gång?

Mats GBG
Type R '99

Mats
2007-07-19, 07:17
Du de va fan lite bling över detdär du.
När kommer 22" kromfälgar med spinners?? :D :*

OT
När kommer du till Sverige nästa gång?

Mats GBG
Type R '99

STIred
2007-07-19, 12:25
Ha ha det var de där australiensarna som lura på mig guldfärgen med ;) De påstod att det såg bra ut i deras gamla racebil... Och jag var inte så svårövertalad.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=crap&id=rigoli_drag_wagon_engine|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/crap/rigoli_drag_wagon_engine.thumb.jpg]

Jag måste nog vara den mest lättövertalade kunden, fast coatingen kom iaf gratis...

Blir inga ss-körningar med denna bilen sen, blir glida upp o ner för avenyn, med genomskinlig motorhuv och 22" kromhjul med spinners.

Ha ha ridin spinners baby yeah :D :
http://www.youtube.com/watch?v=aFt3ZcCdyik

Sen blir det lite spinnande dörrar med, fast jag ska ha mina i kolfajbr:
http://www.youtube.com/watch?v=rGkdNsSp4vg

Edit: Mats, jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;(

/r

STIred
2007-07-19, 12:25
Ha ha det var de där australiensarna som lura på mig guldfärgen med ;) De påstod att det såg bra ut i deras gamla racebil... Och jag var inte så svårövertalad.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=crap&id=rigoli_drag_wagon_engine|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/crap/rigoli_drag_wagon_engine.thumb.jpg]

Jag måste nog vara den mest lättövertalade kunden, fast coatingen kom iaf gratis...

Blir inga ss-körningar med denna bilen sen, blir glida upp o ner för avenyn, med genomskinlig motorhuv och 22" kromhjul med spinners.

Ha ha ridin spinners baby yeah :D :
http://www.youtube.com/watch?v=aFt3ZcCdyik

Sen blir det lite spinnande dörrar med, fast jag ska ha mina i kolfajbr:
http://www.youtube.com/watch?v=rGkdNsSp4vg

Edit: Mats, jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;(

/r

specialized
2007-07-19, 13:36
jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;( /r

Hör av dig lite innan så väntar jag med 4 rätters,levande ljus och en hel myskväll bara jag och du :7 :7 ;)

specialized
2007-07-19, 13:36
jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;( /r

Hör av dig lite innan så väntar jag med 4 rätters,levande ljus och en hel myskväll bara jag och du :7 :7 ;)

STIred
2007-07-19, 13:39
Hör av dig lite innan så väntar jag med 4 rätters,levande ljus och en hel myskväll bara jag och du :7 :7 ;)Mvh.Mattias -

Myyysigt! :* :7

/r

STIred
2007-07-19, 13:39
Hör av dig lite innan så väntar jag med 4 rätters,levande ljus och en hel myskväll bara jag och du :7 :7 ;)Mvh.Mattias -

Myyysigt! :* :7

/r

Mats
2007-07-19, 14:23
[div class="dcquote"]Mats, jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;( /r
[/QUOTE]

He va sämmmer de. Den 11 augusti borde du varit hemma.

Mats GBG
Type R '99

Mats
2007-07-19, 14:23
[div class="dcquote"]Mats, jag kommer hem så sent som 1a september nästa gång ;( /r
[/QUOTE]

He va sämmmer de. Den 11 augusti borde du varit hemma.

Mats GBG
Type R '99

STIred
2007-07-20, 17:37
Glömde bort att jag hade lite bilder kvar i kameran från när jag var hemma och vi började packa upp motorn. Kan lika gärna lägga upp dem. Köpte stativ o lyft på mekonomen satte ihop det i Kvarnis doktorns gamla garage.
Var grym ordning o reda där ;-)

Under tiden som jag skruva ihop grejerna såklart ;-) passa doktorn på o posera lite i kalsonger...

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Dr_K|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Dr_K.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Dr_K_Pose|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Dr_K_Pose.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Lyft|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Lyft.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Stativ|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Stativ.thumb.jpg]

Sen fick han jobba lite också...

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor3.thumb.jpg]

/r

STIred
2007-07-20, 17:37
Glömde bort att jag hade lite bilder kvar i kameran från när jag var hemma och vi började packa upp motorn. Kan lika gärna lägga upp dem. Köpte stativ o lyft på mekonomen satte ihop det i Kvarnis doktorns gamla garage.
Var grym ordning o reda där ;-)

Under tiden som jag skruva ihop grejerna såklart ;-) passa doktorn på o posera lite i kalsonger...

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Dr_K|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Dr_K.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Dr_K_Pose|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Dr_K_Pose.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Lyft|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Lyft.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Stativ|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Stativ.thumb.jpg]

Sen fick han jobba lite också...

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=Motor3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Motor3.thumb.jpg]

/r

Kvarnis
2007-07-20, 19:08
LOL, tja fadern är nog rätt sugen på att det ska bli tomt i hans garage igen...ligger grejer därfrån hela släkten tror jag ...och en lr annan kokardel oxå...tur jag har ett lager i UK oxå.. med delar dvs :D

Kvarnis
2007-07-20, 19:08
LOL, tja fadern är nog rätt sugen på att det ska bli tomt i hans garage igen...ligger grejer därfrån hela släkten tror jag ...och en lr annan kokardel oxå...tur jag har ett lager i UK oxå.. med delar dvs :D

sti_erik
2007-07-22, 13:28
Är det en huvudbromscyllinder jag ser? (tilton) kanske misstar mig. men om det är: varför ska du byta den? duger inte sti?

sti_erik
2007-07-22, 13:28
Är det en huvudbromscyllinder jag ser? (tilton) kanske misstar mig. men om det är: varför ska du byta den? duger inte sti?

STIred
2007-07-22, 14:50

Jepp stämmer bra, det är en huvudbromsctlinder. Tror inte det är nåt fel på STI bromscylindern men allting är ju relativt, beror lite på vad man vill göra med bilen. Denna ska väl ge lite bättre pedalkänsla, lite snabbare pedalrespons. Sen får man kanske även förstärka infästningen eller använda nån sorts bromscylinderstöd för o få maximal nytta av grejerna.

Inget som är jättenödvändigt kanske men skadar inte iaf. Fick det dessutom för ett bra pris, ingick mer eller mindre i priset på tiltonkopplingen(som fortfarande inte dykt upp än)

/r

STIred
2007-07-22, 14:50

Jepp stämmer bra, det är en huvudbromsctlinder. Tror inte det är nåt fel på STI bromscylindern men allting är ju relativt, beror lite på vad man vill göra med bilen. Denna ska väl ge lite bättre pedalkänsla, lite snabbare pedalrespons. Sen får man kanske även förstärka infästningen eller använda nån sorts bromscylinderstöd för o få maximal nytta av grejerna.

Inget som är jättenödvändigt kanske men skadar inte iaf. Fick det dessutom för ett bra pris, ingick mer eller mindre i priset på tiltonkopplingen(som fortfarande inte dykt upp än)

/r

sti_erik
2007-07-22, 17:26
Ja de är klart :) Dom små sakerna som gör dom stora skillnaderna :)

sti_erik
2007-07-22, 17:26
Ja de är klart :) Dom små sakerna som gör dom stora skillnaderna :)

lunkan
2007-07-24, 07:36
Kommer denna bil vara godkänd för gata? ;) Ser riktigt snyggt ut iallafall :7

lunkan
2007-07-24, 07:36

Kvarnis
2007-07-24, 09:18

Tja lika mycket som alla andra bilar som rört nått som påverkat avgasreningen ;)

Sen är de väl som så att visa dealr under huven kommer dra till mer uppmärksamhet än vanligt :D

Lär bli så att det lyft tillbaka org.motorn vid besiktnig skulle jag tro så skulle alla fall jag göra ;)

Kvarnis
2007-07-24, 09:18

Tja lika mycket som alla andra bilar som rört nått som påverkat avgasreningen ;)

Sen är de väl som så att visa dealr under huven kommer dra till mer uppmärksamhet än vanligt :D

Lär bli så att det lyft tillbaka org.motorn vid besiktnig skulle jag tro så skulle alla fall jag göra ;)

STIred
2007-07-24, 12:33

Som nån skrev tidigare, det mesta är bara bling bling, ser bara snyggt ut så borde inte påverka gatgodkännadet ;-) Har lite funderingar på omregning till ombyggt fordon men får se hur det blir med det. Sen är det väl sjysst om man kan lösa det med försäkringen med så att de täcker alla extra grejer, men som sagt återstår att ta en närmare titt på hela den biten.

Sen är det ju som Kvarnis säger, byt avgassytem, eller sätt ditt ett chip eller mappa om viken helbilsgodkänd bil som helst så är den egentligen inte godkänd för gata längre. Undrar i så fall hur många som åker runt i bilar som är helt gatgonkända ;-)

/r

STIred
2007-07-24, 12:33

Som nån skrev tidigare, det mesta är bara bling bling, ser bara snyggt ut så borde inte påverka gatgodkännadet ;-) Har lite funderingar på omregning till ombyggt fordon men får se hur det blir med det. Sen är det väl sjysst om man kan lösa det med försäkringen med så att de täcker alla extra grejer, men som sagt återstår att ta en närmare titt på hela den biten.

Sen är det ju som Kvarnis säger, byt avgassytem, eller sätt ditt ett chip eller mappa om viken helbilsgodkänd bil som helst så är den egentligen inte godkänd för gata längre. Undrar i så fall hur många som åker runt i bilar som är helt gatgonkända ;-)

/r

lunkan
2007-07-24, 13:34
Ok, undrade om den skulle besiktas o köras på gata eller om den skulle fraktas på släp runt till olika evenemang ;-) kanske inte blir så extrem?

lunkan
2007-07-24, 13:34
Ok, undrade om den skulle besiktas o köras på gata eller om den skulle fraktas på släp runt till olika evenemang ;-) kanske inte blir så extrem?

STIred
2007-07-24, 14:01

Nej förhoppnigsvis blir det ingen trailerqueen ;-). Tycker det är mycket smidigare och enklare om det går att slippa det.

/r

STIred
2007-07-24, 14:01

Nej förhoppnigsvis blir det ingen trailerqueen ;-). Tycker det är mycket smidigare och enklare om det går att slippa det.

/r

Kvarnis
2007-07-24, 19:13
I min menning kommer den helt klart vara 100% gatbil , den kommer ju ha kvar inredning m.m

Annat är det om det är plåt rent m.m :D, iofs så kanske Raul går och blir en sån här putsXXX ..man vet ju aldrig ;) :D

Kvarnis
2007-07-24, 19:13
I min menning kommer den helt klart vara 100% gatbil , den kommer ju ha kvar inredning m.m

Annat är det om det är plåt rent m.m :D, iofs så kanske Raul går och blir en sån här putsXXX ..man vet ju aldrig ;) :D

Kvarnis
2007-07-27, 08:51
Btw så lämmnade jag din motor på JRM igår , vet inte om du fick mitt sms. Jimmy och Jocce var ute och mappade, så lämmnade den till en annan filur :D

Kvarnis
2007-07-27, 08:51
Btw så lämmnade jag din motor på JRM igår , vet inte om du fick mitt sms. Jimmy och Jocce var ute och mappade, så lämmnade den till en annan filur :D

STIred
2007-08-08, 23:38
Lite mera bling bling prylar har landat ;-) Koppling och fuelsurgetank.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tilton|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tilton.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=clutchdiscs|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/clutchdiscs.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=clutch|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/clutch.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=flywh|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/flywh.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tilton2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tilton2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=fuelsurge|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/fuelsurge.thumb.jpg]

/r

SecretAgentMan
2007-08-09, 08:21
Men nu måste det snart finnas grejer så det bara är att kasta ihop kokarn! :D

/J

STIred
2007-08-09, 12:20
Men nu måste det snart finnas grejer så det bara är att kasta ihop kokarn! :D/J

Stämmer bra det :-) Inte mycket som saknas nu, ett par grejer till bara.
Så sakta men säkert ska det börjas skruvas ihop. :9

/r

simo
2007-08-09, 12:31
Men nu måste det snart finnas grejer så det bara är att kasta ihop kokarn! :D/JStämmer bra det :-) Inte mycket som saknas nu, ett par grejer till bara. Så sakta men säkert ska det börjas skruvas ihop. :9 /r

Härligt att höra...men sakta :o snabba ryck nu KokarRaul, det är bara en månad kvar! ;)

/U

STIred
2007-08-09, 12:54
Härligt att höra...men sakta :o snabba ryck nu KokarRaul, det är bara en månad kvar! ;)/U

He he försöker så gott det går, hade inte amerikanarna varit så sega bara så hade antagligen bilen rullat redan. Jag är fortfarande helt fascinerad över hur det kan ta över 4 månader från att man har betalat ett gäng delar till att man får dem. Och då har man inte fått riktigt allt ändå. Maila och ringa varje vecka hjälper inte direkt heller. Var bara när man börja kräva penganra tillbaka som de börja röra på sig....

Vet inte om hela företaget är oseriöst eller bara den personen jag varit i kontakt med, antagligen är det bara otur att man har pratat med just fel person.

Lär ju aldrig ens fundera på att beställa nåt från det stället igen även om priserna var helt ok. Suger servicen då kvittar det vad de har för priser. Hellre betala nån krona extra och veta att man får grejerna när man blir lovad.

Tur man vänt sig till en annan firma för turbo, etc. Får väl tacka SamProfessorn eftersom det verkar som man får lite särbehandling där dessutom ;-) :-)

/r

Pedersen
2007-08-10, 21:48
Du skulle inte kunna tänka dig skriva ett par rader om skvalptanken?
Håller på att bli helt knäpp på alla olika ventiler (roll-over/vent) som verkar behövas om man ska göra det "rätt"...

STIred
2007-08-11, 06:01
Du skulle inte kunna tänka dig skriva ett par rader om skvalptanken?Håller på att bli helt knäpp på alla olika ventiler (roll-over/vent) som verkar behövas om man ska göra det "rätt"...

Gjorde en skiss på hur det skulle kunna se ut. Kan säga att det är penis o rita utan mus o bara med muspad ;-) :D En regulator borde finnas med i skissen ockå men den kom inte med.. Klicka på bilden för o se den i större format.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=crap&id=surgetank|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/crap/surgetank.thumb.jpg]

De två pluggarna i botten kan användas t.ex till en extra pump om man nu skulle behöva det, eller två extra :o Går säkert köra retur på nån av de pluggarna också om man vill. Eller så pluggar man igen dem helt enkelt.

När det gäller andningen så får man sätta en ventil i den lilla pluggen som sitter på sidan tanken, heter brether i skissen. Man vill ju kunna släppa in luft när bränslenivån sjunker. I det här fallet får man använda en ventil som samtidigt släpper in luft åt ena hållet men hindrar bränslet från att åka ut åt andra hållet. Åt andra hållet dvs när bränslenivån är på väg upp sköts andningen via returen som går tillbaka till besnintanken.

En rollover venitl är egentligen en andningsventil som stänger ifall bilen välter och låter inte bensinen rinna ut. Sålänge bränslet inte är på väg ut, så är ventilen öppen så att tanken kan andas. I det här fallet så kommer det inte behövas eftersom breatherventilen är konstruerad på det sättet redan att den släpper luft åt ena hållet och är stängt för bränsle åt andra hållet.

Välter man med bilen så finns ju inget ställe på catchtanken i det här fallet där bensinen kan rinna ut från systemet.

Det här kan vara en variant, går säkert o lösa på olika sätt.

/r

Pedersen
2007-08-11, 10:49
Tack för svaret & skissen.
Inte riktigt "Block mspaint" klass på skissen men den får väl duga ;-)

Ett par följdfrågor:

Din breather ventil öppnar bara vid undertryck alltså?
De enda jag hittat är endera öppna hela tiden (typ rollover) eller öppnar vid både över- o under-tryck. Vill ju inte ha in bensinångor i kupén så smidigast vore ju om man koppla breathern till tankens existerande luftning. Hittade dock ingen bra skiss på det i servicemanualen.

Hur har du tänkt lösa strömförsörjningen till högtryckpumpen?
Kopiera orginallösningen med relä o allt?

//Nicke Nyfiken

STIred
2007-08-11, 12:34
Ha ha nej de e sant Blocken är kung på paint :D

I det här fallet tycker jag nästan det är smidigast att ha en som öppnar bara vid undertryck då slipper man få ut ångorna från tanken. Har sett dessa tre olika typer bl.a.

A range of fuel tank valves that allows 1)air in to replace fuel used, 2) air out due to heat expansion. 3) a positive shut off to prevent fuel escape, due to splashing or even roll over. This is achieved by a two ball system, one hollow plastic, one solid steel.

När det gäller strömförsörjningen så har jag inte riktigt tänkt ut detaljerna än. Kommer ta ett snack med Jocce på JRM sen när jag kommit hem se om de har nån ide. Tror han har kört med surgetank i sin evo förut, kanske han hade nån smidig lösning. Men återkommer med detaljerna när vi bestämt :-)

/r

STIred
2007-08-13, 21:16
Yeeeaah baby, nu har de sista av delarna jag betalade i april landat. Ett 40µm bränslefilter och den nog mest groteska skapelse till bränslepump som jag nånsinn sett irl :7 ;-)

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=FuelPump|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/FuelPump.thumb.jpg]

Snart är det dags för JRM visa vad de går för ;-) Kanske blir nåt av det här sketprojektet till slut ändå :D

/r

Kvarnis
2007-08-14, 08:33
Worth waiting for... ;) :D

Se till at fåp över delarna till JRM nu så dom kan lyfta in motorn och snurra i gång den :7

Btw så ska du nog vara glad att du valde UR turbo kit , läste nyligen att Perrin's kunnde ha kas passform.

STIred
2007-08-14, 09:25
Worth waiting for... ;) :DSe till at fåp över delarna till JRM nu så dom kan lyfta in motorn och snurra i gång den :7 Btw så ska du nog vara glad att du valde UR turbo kit , läste nyligen att Perrin's kunnde ha kas passform.

Ha ha nice kommer nog inte ångra valet. UR kittet på gång nu i slutet på veckan typ :-) Synd bara att kvalite ska kosta så förbannat ;-)

/r

STIred
2007-08-16, 22:55
Nu rullar det på lite som sagt, den här lilla lådan håller på packas ihop nånstans i US åt mig:

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=URGT35|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/URGT35.thumb.jpg]

Annars fick liten uppdatering från JRM idag, de hade gått igenom blocket och det mesta såg ok ut förutom att kolvringarna var tydligen skit, så det får bli nya sådana.

Bevisligen är det inget fel alls i att vara lite nojjig ibland och vilja få allt dubbelkollat innan det hela monteras ihop.

/r

challe
2007-08-17, 18:05
Det va en söt liten låda som är på g.... :)

Skoj o se att det börjar röra på sig, när bilen är färdig får du se till att komma hemom, så man får klämma och peta lite på den. ;-)

STIred
2007-08-18, 01:01
Det va en söt liten låda som är på g.... :) Skoj o se att det börjar röra på sig, när bilen är färdig får du se till att komma hemom, så man får klämma och peta lite på den. ;-)

Klart som fan, längtar själv hem nu. Får ta en liten kokarträff i Kinna sen ;-)

Här är ett par tre bilder till på lite rör och turbo:

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=UR1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/UR1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=UR2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/UR2.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=UR3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/UR3.thumb.jpg]

Inte så mycket säga om grejerna egentligen, GT35r turbo med 0.82AR (fanns både med mindre och större AR, men tänkte köra mittemellan för o vara lite lagom), 44mm wastegate, med uppipe, downpipe, etc. Kittet från Ultimate Racing. Turbon ska väl fixa runt 600 "låtsasinternethittapå" hästar ;-) :D

Hoppas det är ok jag snodde professorns uttryck där ;-)

/r

SecretAgentMan
2007-08-18, 08:14
Fin skit du raulkokarn'! :7 Screamer pipe ååå grejer, blir nog ett potent bygge det där, och det drar fasen ihop sig, du kommer absolut bli först klar med!

Kvarngren skall olja altan, korsdra trallskruv, måla mittstreck på E4:an mellan Timrå-Övik och komma på meningen med livet innan han kan börja skruva ihop RA:n. :D

/J

Blocken
2007-08-18, 09:25
Kvarngren skall olja altan, korsdra trallskruv, måla mittstreck på E4:an mellan Timrå-Övik och komma på meningen med livet innan han kan börja skruva ihop RA:n. :D/J

ASGARV! "Korsdra trallskruv" - va' f-n får du allt ifrån?! :D :+

Häääärligt Raul! Kul att se att du investerar :)

/BlockKokarn

specialized
2007-08-18, 13:08
får du se till att komma hemom, så man får klämma och peta lite på den. ;-) Klart som fan, längtar själv hem nu. Får ta en liten kokarträff i Kinna sen ;-)

WTF :o har du fler än mig och rullar runt med ? ;) ;) :D

STIred
2007-08-18, 14:13
Fin skit du raulkokarn'! :7 Screamer pipe ååå grejer, blir nog ett potent bygge det där, och det drar fasen ihop sig, du kommer absolut bli först klar med!

Tyckte bilen lät för lite innan behövde lite mer oljud ;-) Lär ju inte bli några fler långsemestrar i bilen iaf. Iofs Jennie var inte helt främmande för tanken att i värsta fall skaffa intercom och ta denna bilen neråt europa ändå vid nåt tillfälle. Och jag har ju absolut inget emot det så man vet ju aldrig ;) :D

Kvarngren skall olja altan, korsdra trallskruv, måla mittstreck på E4:an mellan Timrå-Övik och komma på meningen med livet innan han kan börja skruva ihop RA:n. :D/J

Haaaa haaa det var det ballaste jag hört på länge, och sant e det med :D Kvarnis kommer fortsätta visa den där bilden på sin turbo och ölburken i varannan tråd på forumet ett par år till ;-) :D

Häääärligt Raul! Kul att se att du investerar:-)

Fan Blocken påminn mig inte. Kommer bli grymt lättad när allt är klart, på flera olika sätt ;-)

Mattias: Du vet att jag är bara din :7

/r

Klasagasa
2007-08-18, 16:17
Heja heja heja!
Vill se och höra på SS!

//Klas - som bara kan prata om sig själv i tredje person samt tycker om att skrika från läktarn samtidigt som han asgarvar åt vissa roliga inlägg såsom att korsdra trallskruv...

Kvarnis
2007-08-18, 16:49
LOL, f-n jag har ju varken altan eller trall, sprit är en annan 5:a ;) :D

Men har som sagt haft annat att göra i sommar än att bygga bil, sen har jag f-n fått allt leverarat än heller, men Raul har ju fått känt på en light version av det hela.

Iofs så saknar han även delar från down under fortfarande...;)

/Kvarnis snål Norrläning som bygger allt själv ;)

STIred
2007-08-18, 17:10
Ha ha Kvarnis, det där är bara dåliga ursäkter. Det handlar om prioriteringar :D

/r- som skaffar barn, renoverar hus, bygger bil och styr ihop det hela från andra sidan atlanten... och fattig doktorand dessutom.. tur man har världens mest förstående tjej :7 annars kunde man glömt det hela...

Kvarnis
2007-08-18, 17:39
Hade varit billigare om du gjorde allt själv ;) }(

Sen spelar det ½ 5 om man saknar delarna annars borde din bil varit klar innan sommaren oxå eller hur :P

STIred
2007-08-18, 18:20
Hade varit billigare om du gjorde allt själv ;) }(

Jo det stämmer. Det var ju tanken lite från början med, att göra en del själv iaf fast då hade det hade ju aldrig blivit gjort, eftersom jag aldrig är hemma :-(

Sen spelar det ½ 5 om man saknar delarna annars borde din bil varit klar innan sommaren oxå eller hur :P

Jepp det håller jag med om :-) Är de sega med att leverera delarna så kan man inte göra ett ####. Och sen finns ju inte så mycket olika firmor välja på heller om man vill ha just vissa speciella delar, så det är bara sitta snällt o vänta typ.

/r

STIred
2007-09-05, 16:51
Lite nyheter: ser ut som man skaffat sig en dogbox med :7 Känns riktigt nice. Var egentligen den enda stora grejen som man hade funderingar på men har inte kunnat bestämma mig, och som jag kände att det kanske saknades. Men nu som sagt så ser det ut som att det är klart. Tack ProfessorSAM ;-) och norrlandsdoktorn :* för tipset, missa den annonsen helt.

Har några bilder till. Ett par på hur en riktig tgv ska se ut, med adapter för 4 extra spridare ;-) och ett par till på plenumet och throttlebodyn.. Kan inte få nog av bling :D

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=plenum|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/plenum.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tb|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tb.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tgv1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tgv1.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=tgv2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/tgv2.thumb.jpg]

/r

specialized
2007-09-05, 17:04
Wooow, ser ju bra ut det där... och funkar väl bra med antar jag ;) Men bilderna på chrom-bling-bling fälgarna då ?
Nästa vecka kanske ? ;) :D
Likaså bilderna på din vältränade bak :7 :7

STIred
2007-09-05, 17:05
Wooow, ser ju bra ut det där... och funkar väl bra med antar jag ;) Men bilderna på chrom-bling-bling fälgarna då ? Nästa vecka kanske ? ;) :DLikaså bilderna på din vältränade bak :7 :7Mvh.Mattias - http://www.garaget.org/?car=18857----------------------------------SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar ;)

Ha ha you are sick man ;-) :D :*

/r

Klasagasa
2007-09-05, 18:31
Öka! 17 dagar kvar...
Va mycket prylar det finns.

//Klas - som vill se den röda röra sig oxå

STIred
2007-09-05, 20:29
Öka! 17 dagar kvar...Va mycket prylar det finns.//Klas - som vill se den röda röra sig oxå

De e sant de, ju mer skit man köper desto mer upptäcker man att det finns :D

Glömde dessa bilderna, såhär ser ens lägenhet/kök ut när man inte gjort annat än jobbat o surfat bildelar i några veckor Obs! har inte lagt fram skiten bara för bildens skull bara inte orkat städa undan på ett tag :D

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=crap1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/crap1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=crap2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/crap2.thumb.jpg]

/r

SecretAgentMan
2007-09-06, 07:24
H-vete, jag som såg fram emot lite vila för min axelj*vel - det blir till att städa lite i garaget i helgen, och få in Silverpilen så lådan kan släppas ned ur bilen.

:D

...inte skall du stå och vänta på mig inte, det kommer ICKE hända. :D

/J

STIred
2007-09-06, 10:57
H-vete, jag som såg fram emot lite vila för min axelj*vel - det blir till att städa lite i garaget i helgen, och få in Silverpilen så lådan kan släppas ned ur bilen.:D...inte skall du stå och vänta på mig inte, det kommer ICKE hända. :D/J

Låter bra Professorn, du är grymmast. Tack på förhand :-).

Jag tar med lite skön massageolja och masserar axeln åt dig sen när vi ses. Jag tycker den som heter Aroma Romance http://www.amorspilar.se/product_info.php?products_id=581 är som gjord för ett sånt tillfälle :7 :D ;-)

/r

Strat
2007-09-06, 11:15
The Websense category "Adult Content" is filtered...

... :-(

STIred
2007-09-06, 11:20
The Websense category "Adult Content" is filtered...... :-(

Haa haa du sitter på jobbet mao :D

Får klippa in en del av beskrivningen då:

"Aroma Romance går även med fördel att använda i badkaret. Häll i en matsked av oljan i ett fyllt badkar och vattnet kommer att dofta härligt samtidigt som det verkar mjukgörande på huden. Perfekt när man vill ha en mysig spa-upplevelse för sig själv eller med sin partner.
Det här är en massageolja av mycket hög kvalité som vi varmt rekommenderar" :7 :D

/r

Strat
2007-09-06, 11:27
Lyllos Jerry :D

Kvarnis
2007-09-06, 14:11
Du det är bäst du lurar i väg Madde till stallet först...., och sen lurar dui Dr'n nå starka droppar...
Annars kanske han blir svår ;)

Annars får man hoppas att båda blir nöjd med lådbytet och inte säger upp sin bekantskap med mig ;)

/Kvarnis lite skyldig i bytet sas :o

STIred
2007-09-14, 23:15
Nu när man skaffat så fin låda så var jag tvungen skaffa matchande spakställ med. Blev ett ställ från [link:www.sellholm.se|Sellholm]. Rejäla grejer. Ultra i Södertälje fick byta kolvringar, och honade fodrena. Ser ut som nya nu.

Nu är det dags för JRM börja jobba lite ;-) :D

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=spakst|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/spakst.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=nyhonat1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/nyhonat1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=nyhonat2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/nyhonat2.thumb.jpg]

/r

Kvarnis
2007-09-15, 09:03
Kul att du blev nöjd med spakstället :), vart ett tag sedan jag klämmde på det hos sellholm.

Men inte hade inte svikit mig helt ser jag ;) :D

griml0ck
2007-09-16, 16:31
Fyfan raul den blir hård bilen din :7 Se till o få liv i den tills januari nu så drar vi ut på isarna o gasar :9 :D (GT bromsar o isdäkk nästa? :P)

Kvarnis
2007-09-17, 15:17
Fyfan raul den blir hård bilen din :7 Se till o få liv i den tills januari nu så drar vi ut på isarna o gasar :9 :D (GT bromsar o isdäkk nästa? :P)

Det har han redan :D, GT bromsar och wallydäck dvs :+

griml0ck
2007-09-17, 19:24
Fyfan raul den blir hård bilen din :7 Se till o få liv i den tills januari nu så drar vi ut på isarna o gasar :9 :D (GT bromsar o isdäkk nästa? :P)Det har han redan :D, GT bromsar och wallydäck dvs :+

Fifan du har koll du raul, eller ere kvarngren som har koll på(åt) dig? :D Never teh less, kvarnIs 2008 måste ju bli av iaf! :9 :7

// J - sätter på vinterdäck i veckan... var fan e isen?! :P

STIred
2007-09-17, 23:05
Fifan du har koll du raul, eller ere kvarngren som har koll på(åt) dig? :D Never teh less, kvarnIs 2008 måste ju bli av iaf! :9 :7 // J - sätter på vinterdäck i veckan... var fan e isen?! :P

Jo vetu, Kvarnis har minst lika bra koll på mina bilgrejer som jag själv. Tror vi har valt ut nästan alla delar ihop, och många av dem har varit Kvarnis ide från början. Hade varit svårt fixa det utan doktorn :-)

Just wallydäcken köpte jag av den andre professorn ett par år sen.... RimboCalle fixade gtbromsarna. Så visst är man förberedd inför vintersäsongen :D

/r-ser också fram emot KvarnIs 2008, sen om det är norrländska spriten eller isen som lockar, det låter jag vara osagt ;-) :D

Subarumicke
2007-09-18, 06:42
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=projectCDB&id=spakst

Hur gör du med back spärren?

SecretAgentMan
2007-09-18, 07:23
Raul kommer åka 5-petad dogbox. ;)

/J - som kommer åka standard 6-pet snart.

Blocken
2007-09-18, 09:22
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/spakst.sized.jpg

:7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7

/Black - torkar sig om hakan

Strat
2007-10-23, 16:47
Vad händer? :)

/Claes

Yonaz
2007-10-23, 19:31
Den ska tydligen bänkas på lördag hos Autotech?! :+

STIred
2007-10-23, 23:12
Den ska tydligen bänkas på lördag hos Autotech?! :+

He he I wish...

Vad händer? :)/Claes

Hållit på flyttat de senaste dagarna, tillbaks hem, äntligen. Inte riktigt hunnit kolla så mycket på forumet :-(

Fick beställa nya spridare, blir 4x1600cc istället för 8x800cc. Blev lite trångt få dit de extra fuelrailsen, servopumpen satt tydligen i vägen. 4x1600 funkar lika bra för ändamålet så det är lugnt.

Annars de flesta delarna i princip inhandlade och hos JRM. Tror att JRM har börjat sätta ihop motorn. Var iaf. det sista jag hörde, men ska nog förbi där en sväng imorgon och se hur det går.

Lite omotiverad just nu när det gäller bilen. Det är så dags nu bli omotiverad när man har köpt alla delar...men antar att det där är bara övergående...

/r

Strat
2007-10-25, 15:26
Klart det är övergående. Se hur det gick för mig ;)

Ser fram emot uppdateringar, med massa bilder! :7

/Claes

No1
2007-10-25, 23:01
Fick beställa nya spridare, blir 4x1600cc istället för 8x800cc. Blev lite trångt få dit de extra fuelrailsen, servopumpen satt tydligen i vägen. 4x1600 funkar lika bra för ändamålet så det är lugnt.

Fråga:
Med den effekt som du siktar på behövs det verkligen så pass stora spridare som 1600cc då - 1000cc borde räcka mer än väl eller!!??

/Fürstenhoff.

Mats
2007-10-26, 07:12
Krappen skall väl köra sprit i kokarn.
Då kan ju lite större spridare beövas. :D

Mats
Type R '99

STIred
2007-10-26, 22:39
Fråga:Med den effekt som du siktar på behövs det verkligen så pass stora spridare som 1600cc då - 1000cc borde räcka mer än väl eller!!?? /Fürstenhoff.

Jag vill köra med 1600 bara för det låter ballt, det är det enda som räknas för mig ;-) hehe... skämtåsido....

Stämmer bra som Mats säger. Jag kommer mappa bilen för etanol, då är 1000cc för litet. Man får nog räkna med att det behövs ca 30% större spridare för etanol jfrt. 98-99okt.

STIred
2007-10-26, 23:03
Ser fram emot uppdateringar, med massa bilder! :7

Claes: Här kommer lite bilder som jag tog i Södertälje för ett par dagar sen. Only for you my friend :-)

Vet att jag inte är JRMs favoritkund, är alldeles för snål, ställer för många jobbiga frågor, och vill ha saker gjorda på mitt sätt. Men hoppas de kan få tummen ur ändå försöka ta lite bilder på bygget under tiden de håller på. Kommer nog inte ha möjlighet åka upp en gång i veckan för att ta bilder själv.

Börjar iaf likna en motor. Plenumet ej ditskruvat, ligger bara ovanpå typ. Fel tgvn sitter som synes. Blir som sagt inga extra rails som de som sitter där på bilderna.

Slänger även upp en bild på det nya fina grenröret. Ett GtSpec grenrör som är Jethot2000 coatat. Och en liten termostat på bild med, några grader kallare än original. Sen blev det en koyokylare med.

[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Engine1|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Engine1.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Engine2|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Engine2.thumb.jpg][link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Engine3|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Engine3.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Engine4|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Engine4.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=ExhMan|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/ExhMan.thumb.jpg] [link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Koyo|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Koyo.thumb.jpg]
[link:www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=projectCDB&id=Termostat|http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Termostat.thumb.jpg]

Ligger några delar till hemma men orkade inte fota dem. Bland annat lite kolfiberpynttrams som ska pryda bilen med. Blir mer spännande se dem på bilen sen.

/r

Strat
2007-10-27, 19:50
Det ser ju helgrymt ut! Kör hårt :)

/Claes

Staffe
2007-10-27, 23:37
Satan!! Du lär ju få höja bilen om du ska köra med det oljetråget ;) HÄFTIGT!!!

Vilka behandlade grenröret till dig?

BugEye STI-02

STIred
2007-10-28, 11:11
Satan!! Du lär ju få höja bilen om du ska köra med det oljetråget ;) HÄFTIGT!!!Vilka behandlade grenröret till dig

Grenröret blev coatat i US, billigast så när man ändå köper det därifrån ;) JetHot2000 som sagt.

http://www.jet-hot.com/Pages/coatings.html

/r

STIred
2008-02-16, 18:08
Projektet lever fortfarande, bara jag som haft massa annat o göra än o pyssla med bilar.

Pratade med JRM senast föra veckan och bilen kommer bli klar nu i vår. Tidsplanen jag hade från början sprack ju helt, tanken var att bilen skulle blivit klar förra sommaren. Men det vart en del förseningar med delarna, etc. Sen kom hösten och då blev det lite lägre tempo i byggandet.

Alla delar finns hos JRM nu. Motorn sitter monterad i bilen. Det som inte är helt klart med motorn är bränslesystemet. Kokarprofessorns dogboxlådan sitter monterad med.

Blev lite småändringar i planerna på bräslesystemssidan. Kommer strunta i catchtanken som jag hade tänkt ha från början och kommer köra med fuelcell i bakluckan istället. Originaltanken åker bort. Kommer det bli plats att montera weldon pumpen där nånstans.

Insuget sitter rättvänt, trots att jag lova Mats att jag skulle vända på det ;). Men vi bestämde istället att röret från turbon kommer gå till icn på turbons sida och från plenumet går det till förarsidan på icn, dvs tvärtom mot vad det brukar vara. Sparar man lite rörlängd på det jämfört med om man hade dragit åt rätt håll. Vända insuget hade inneburit lite andra grejer som skulle flyttas och ur rörlängdssynpunkt hade man nog inte tjänat så jättemycket jfrt. med nuvarande lösning.

Nya bilder kommer inom kort. Sen såg jag även att JRM hade lagt ut projektet på sin hemsida
http://www.jrm-racing.se/p4310/p4310_swe.php Inte mycket se där än men bilder kanske kommer.

/r

LegacyLarsa
2008-02-16, 18:32
Vi väntar med spänning..

/Lars

STIred
2008-03-05, 11:45
Bränslesystemet sitter på plats nu. Det är testat och det ser ut att funka bra. Weldonpumpen låter precis lika mycket som förväntat :7

Det mesta är klart nu, saknas icröret på passagerarsidan, dvs. det som går från turbon men det är på gång.

Sen ska det monteras Motec display och lite kolfibertrams.

Beräknad första uppstart av bilen är innan påsk, dvs. inom ca två veckor. Kommer nog åka en sväng till JRM veckan innan påsk med kamera så ska jag försöka lägga ut lite bilder.

/r

Strat
2008-03-05, 12:48
Spännande! Det här blir ju ett monster. Har precis kikat igenom alla bilder :9

Edit: Blir det mappning på rullarna sen eller?

/Claes

STIred
2008-03-05, 16:41
Spännande! Det här blir ju ett monster. Har precis kikat igenom alla bilder :9 Edit: Blir det mappning på rullarna sen eller?/Claes

Gött Clas, ska försöka fixa lite fler bilder :) Brukar med kolla igenom dem lite då och då så man inte glömmer vilka grejer man har köpt ;)

Jepp blir mappning på JRMs nya rullande landsväg. Kul o få bromspapper. Det börjar närma sig nu, precis lagom till värmen kommer hoppas jag, så bara hålla tummarna att det inte blir några tråkiga överaskningar.

/r

Mats
2008-03-06, 07:26
Du har ju lovat provtur till mig krappen, glöm inte det. ;) Ja tänkte kika över en sväng under påsken. Se till så den är i körskick då så du kan skrämma livet ur mig! :9 :* :7 :o

Mats
Type R '99

STIred
2008-03-06, 09:52
Du har ju lovat provtur till mig krappen, glöm inte det. ;) Ja tänkte kika över en sväng under påsken. Se till så den är i körskick då så du kan skrämma livet ur mig! :9 :* :7 :o MatsType R '99

Håller alltid mina löften ;) Provtur ordnar vi så fort den är klar.

/r

Adsense Management by Losha