Visa fullständig version : Subaru Impreza WRX STI Ver 2


killemannen
2007-04-28, 01:25
Jag har inte vart så aktiv på detta forum men kände att de var dags att lägga ut min Impreza och få höra vad grabbarna med koll har för åsikter/tips .

- Ifall jag råkats skiva fel på något så PM'a gärna istället för att skriva de i tråden så kan jag rätta till det.

Årsmodell
1996

Mätarställning
6800mil

Effekt & vridmoment
Med original ladd ger den 276hk@6500rpm, 319Nm@4,000rpm

Prestanda
Enligt uppgift: 0-100km/h på 4.9 sekunder (original)

Historia om bilen
Japan - England - Sverige

Syfte
Att ha en "OK" A-B bil med bra prestanda

Motor
STI, Balanserad, lättad, blueprintad från fabrik med varvstopp på 8000rpm.

Vattensprut till IC
Smidda kolvar
Turbo Induction Hose
Dawes Device
Öppen Dump
Scoobyworld Afterburner Vortex avgas med Afterburner mellanrör.

Har beställt:
Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld.
Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph.

Växellåda & kraftöverföring
Original STI vilket bland annat innebär lägre utväxling.
~3600rpm@110km/h

Kaross
22B-Jun frontkjol
Kolfiber huv
Hasplåt i aluminium
fram & bak skärmar + bagagelucka i aluminium
Eftermarknads klarglas lampor ink blinkers.

Har en original front kjol som används under vintern.

Chassi
Original STI fjäderbenstag fram.
Summit fjäderbenstag bak.
Vikt: 1240kg

Har beställt följande från WhiteLine via APP - www.advan.se
Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

Fälgar & Däck
Sommar:
Körde med 17" Technomagnesio TM Sport förra sommarn.
Kör med 17" Weds RS-5 Super Street i sommar med Bridgestone Potenza RE050A

Vinter:
15" Ace Diva med Nokian Hakkapeliitta 5

Inredning
Knock Link
Shiftlight från Pivot, PIVSSL-X
Mätarhållare i a-stolpen med Laddtrycks och Oljetemps mätare.

Framtidsplaner
- Mappning
- Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph (beställd)
- Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld (beställd)
- WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
- WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
- WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
- WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
- WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)


Mål
Ha en rolig bil som fungerar att köra varje dag men som ändå är potent på isbana, SS, Banträffar.

Övrigt
Tack till Per på APP för sponsringen! www.advan.se

Mer information om Japs Importerade Imprezor:
http://www.iwoc.co.uk/jpsti.html

Vettiga länkar:
www.advan.se
www.pivotusa.com
www.3barracing.com
www.scoobyworld.co.uk

Bilen på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=33317

killemannen
2007-04-28, 01:25
Jag har inte vart så aktiv på detta forum men kände att de var dags att lägga ut min Impreza och få höra vad grabbarna med koll har för åsikter/tips .

- Ifall jag råkats skiva fel på något så PM'a gärna istället för att skriva de i tråden så kan jag rätta till det.

Årsmodell
1996

Mätarställning
6800mil

Effekt & vridmoment
Med original ladd ger den 276hk@6500rpm, 319Nm@4,000rpm

Prestanda
Enligt uppgift: 0-100km/h på 4.9 sekunder (original)

Historia om bilen
Japan - England - Sverige

Syfte
Att ha en "OK" A-B bil med bra prestanda

Motor
STI, Balanserad, lättad, blueprintad från fabrik med varvstopp på 8000rpm.

Vattensprut till IC
Smidda kolvar
Turbo Induction Hose
Dawes Device
Öppen Dump
Scoobyworld Afterburner Vortex avgas med Afterburner mellanrör.

Har beställt:
Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld.
Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph.

Växellåda & kraftöverföring
Original STI vilket bland annat innebär lägre utväxling.
~3600rpm@110km/h

Kaross
22B-Jun frontkjol
Kolfiber huv
Hasplåt i aluminium
fram & bak skärmar + bagagelucka i aluminium
Eftermarknads klarglas lampor ink blinkers.

Har en original front kjol som används under vintern.

Chassi
Original STI fjäderbenstag fram.
Summit fjäderbenstag bak.
Vikt: 1240kg

Har beställt följande från WhiteLine via APP - www.advan.se
Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

Fälgar & Däck
Sommar:
Körde med 17" Technomagnesio TM Sport förra sommarn.
Kör med 17" Weds RS-5 Super Street i sommar med Bridgestone Potenza RE050A

Vinter:
15" Ace Diva med Nokian Hakkapeliitta 5

Inredning
Knock Link
Shiftlight från Pivot, PIVSSL-X
Mätarhållare i a-stolpen med Laddtrycks och Oljetemps mätare.

Framtidsplaner
- Mappning
- Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph (beställd)
- Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld (beställd)
- WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
- WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
- WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
- WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
- WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)


Mål
Ha en rolig bil som fungerar att köra varje dag men som ändå är potent på isbana, SS, Banträffar.

Övrigt
Tack till Per på APP för sponsringen! www.advan.se

Mer information om Japs Importerade Imprezor:
http://www.iwoc.co.uk/jpsti.html

Vettiga länkar:
www.advan.se
www.pivotusa.com
www.3barracing.com
www.scoobyworld.co.uk

Bilen på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=33317

larsallan
2007-05-07, 18:15
Vars har du köpt huven?

larsallan
2007-05-07, 18:15
Vars har du köpt huven?

killemannen
2007-05-11, 19:13
Vars har du köpt huven?


Huven är inhandlad i England, www.scoobyworld.co.uk har samma modell som sitter på min bil.

killemannen
2007-05-11, 19:13
Vars har du köpt huven?


Huven är inhandlad i England, www.scoobyworld.co.uk har samma modell som sitter på min bil.

larsallan
2007-05-14, 17:15
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

larsallan
2007-05-14, 17:15
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

killer
2007-05-16, 21:39
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.


Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.

Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

killer
2007-05-16, 21:39
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.


Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.

Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

killemannen
2007-05-16, 23:20
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.


jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.

Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.

Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.

de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC

Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

killemannen
2007-05-16, 23:20
Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.


jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.

Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.

Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.

de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC

Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

larsallan
2007-05-20, 22:31
Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

Kan du berätta mer om VOS chippet? Hur får man tag på ett? Är det svårt att montera? Behöver man programera om det när man sätter på 3 tums avgas, luftfilter etc.? Ändrar det så att motorn blir inställd för 98 oktan? Hur mycket höjs laddtrycket? O.s.v. Berätta gärna så mycket som möjligt.

larsallan
2007-05-20, 22:31
Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

Kan du berätta mer om VOS chippet? Hur får man tag på ett? Är det svårt att montera? Behöver man programera om det när man sätter på 3 tums avgas, luftfilter etc.? Ändrar det så att motorn blir inställd för 98 oktan? Hur mycket höjs laddtrycket? O.s.v. Berätta gärna så mycket som möjligt.

larsallan
2007-05-20, 22:46
jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

Jag hör av mig om jag åker förbi hos Arctictuning eller om jag hittar något annat. Håll gjärna tråden uppdaterad med hur det går med mappningen & allt annat. Själv kör jag en Impreza WRX -95, ganska orginal förutom störtbur & skyddsplåt under motorn.

larsallan
2007-05-20, 22:46
jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

Jag hör av mig om jag åker förbi hos Arctictuning eller om jag hittar något annat. Håll gjärna tråden uppdaterad med hur det går med mappningen & allt annat. Själv kör jag en Impreza WRX -95, ganska orginal förutom störtbur & skyddsplåt under motorn.

killemannen
2007-06-15, 19:45
Har äntligen fått armen ur arslet och börjat montera dom prylar jag fått hem!

Efter bristande motivation för att byta DownPipe (såg så förbannat jobbigt ut så jag hissade ned bilen!) så vart det byte av Soppa pump.

Sasse svängde förbi på kaffe och vart så klart indragen i mekandet.
Ett stort tack för hjälpen o de moraliska stödet!

Största bekymret med bytet av soppa pump var orsakat av världens sämsta lödkolv!, fick svära mer än en gång då jag försökte få ihop kablarna.

Nåja allt funka bra tillslut, bilen startade på första försöket !


Vart en skön tur runt Piteå efter uppstart vart Sasse fick testa köra högerstyrt för första gången i sitt liv


Då till ett bekymmer jag har som jag även lyft i en tråd i kategorin "Drivlinan"

Jag skulle vilja nollställa alla gamla events i ECU'n, hur gör jag det?

Den har sedan tidigare loggat felande Lamda och det sitter kvar trots att jag kör den vanliga reseten via dom gröna och svarta kontakterna.

Några tips?

killemannen
2007-06-15, 19:45
Har äntligen fått armen ur arslet och börjat montera dom prylar jag fått hem!

Efter bristande motivation för att byta DownPipe (såg så förbannat jobbigt ut så jag hissade ned bilen!) så vart det byte av Soppa pump.

Sasse svängde förbi på kaffe och vart så klart indragen i mekandet.
Ett stort tack för hjälpen o de moraliska stödet!

Största bekymret med bytet av soppa pump var orsakat av världens sämsta lödkolv!, fick svära mer än en gång då jag försökte få ihop kablarna.

Nåja allt funka bra tillslut, bilen startade på första försöket !


Vart en skön tur runt Piteå efter uppstart vart Sasse fick testa köra högerstyrt för första gången i sitt liv


Då till ett bekymmer jag har som jag även lyft i en tråd i kategorin "Drivlinan"

Jag skulle vilja nollställa alla gamla events i ECU'n, hur gör jag det?

Den har sedan tidigare loggat felande Lamda och det sitter kvar trots att jag kör den vanliga reseten via dom gröna och svarta kontakterna.

Några tips?

killemannen
2007-06-22, 11:00
Tänkte lägga in ett par bilder på bilen.

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuMsDVUwII/AAAAAAAAAA0/IqM3zjtmFig/s400/IMG_7773.jpg

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuNGDVUwJI/AAAAAAAAAA8/19YDaq1l35c/s400/PICT5960.JPG

http://lh6.google.com/image/killemannen/RnuNNjVUwKI/AAAAAAAAABE/NQ8_H1RBv38/s400/PICT5979.JPG

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuNfDVUwLI/AAAAAAAAABM/A-9f2DG7cNg/s400/PICT5777.JPG

http://lh5.google.com/image/killemannen/RnuN_TVUwMI/AAAAAAAAABU/LicgtSGRIVQ/s400/PICT5984.JPG

killemannen
2007-06-22, 11:00
Tänkte lägga in ett par bilder på bilen.

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuMsDVUwII/AAAAAAAAAA0/IqM3zjtmFig/s400/IMG_7773.jpg

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuNGDVUwJI/AAAAAAAAAA8/19YDaq1l35c/s400/PICT5960.JPG

http://lh6.google.com/image/killemannen/RnuNNjVUwKI/AAAAAAAAABE/NQ8_H1RBv38/s400/PICT5979.JPG

http://lh4.google.com/image/killemannen/RnuNfDVUwLI/AAAAAAAAABM/A-9f2DG7cNg/s400/PICT5777.JPG

http://lh5.google.com/image/killemannen/RnuN_TVUwMI/AAAAAAAAABU/LicgtSGRIVQ/s400/PICT5984.JPG

killemannen
2007-06-28, 19:22
Ett paket fullt av gosaker anlände nyss från APP.

http://lh3.google.com/killemannen/RoPnMXauBVI/AAAAAAAAACA/hhsm1r0IC3o/s800/PICT6349.JPG

killemannen
2007-06-28, 19:22
Ett paket fullt av gosaker anlände nyss från APP.

http://lh3.google.com/killemannen/RoPnMXauBVI/AAAAAAAAACA/hhsm1r0IC3o/s800/PICT6349.JPG

Chewie
2007-06-29, 10:13
Vad gav du för krängarna?

Chewie
2007-06-29, 10:13
Vad gav du för krängarna?

killemannen
2007-07-01, 11:40
Vad gav du för krängarna?


Jag beställde ett komplett kit från APP www.advan.se/app

WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar)
WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar)
WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38
WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26
WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22

Du kan hitta priserna på APP's hemsida.
http://www.advan.se/app/whiteline.html

Prislista:
http://www.advan.se/app/Whiteline%20prislista%20Sverige%202007.xls

Katalog:
http://www.whiteline.com.au/docs/catalogues/WL_0323.pdf

killemannen
2007-07-01, 11:40
Vad gav du för krängarna?


Jag beställde ett komplett kit från APP www.advan.se/app

WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar)
WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar)
WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38
WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26
WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22

Du kan hitta priserna på APP's hemsida.
http://www.advan.se/app/whiteline.html

Prislista:
http://www.advan.se/app/Whiteline%20prislista%20Sverige%202007.xls

Katalog:
http://www.whiteline.com.au/docs/catalogues/WL_0323.pdf

larsallan
2007-07-04, 18:16
Den borde ligga som strykjärn efter backen med dom där grejerna. Har du några andra planer för väghållningen som dämpare eller kanske störtbur? En fråga om soppapumpen. Var den till en impreza eller var det en universal?

larsallan
2007-07-04, 18:16
Den borde ligga som strykjärn efter backen med dom där grejerna. Har du några andra planer för väghållningen som dämpare eller kanske störtbur? En fråga om soppapumpen. Var den till en impreza eller var det en universal?

killemannen
2007-08-24, 16:30
Den borde ligga som strykjärn efter backen med dom där grejerna. Har du några andra planer för väghållningen som dämpare eller kanske störtbur? En fråga om soppapumpen. Var den till en impreza eller var det en universal?


Jag funderar på att köpa ett par D2 coilovers från APP med justerbara toppmonteringar, annars så har jag inte några andra planer.
Jag håller för närvarande på att montera alla Whiteline detaljer på bilen och kommer att uppdatera projektråden med lite bilder och eventuella tips om monteringen asap.

Soppa pumpen beställde jag från www.scoobyworld.co.uk
Den kom med ett kitt som är anpassat för våra bilar :-)

killemannen
2007-08-25, 08:47
Så där ja!.

Då var bakändan färdig, följande sitter nu på bilen:
#WhiteLine Swaybar (22mm, ställbar)
#WhiteLine Swaybarlinks
#WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit

Förutom två avslitna bultar så gick det mycket bra

http://lh4.google.com/killemannen/Rs9gmgUqiUI/AAAAAAAABAo/caSfTEWcUrM/s400/PICT6986.JPG

Mortimer
2007-09-05, 00:24
Jeg har lige bestilt det samme, dog med det der anti-lift castor kit også, hvordan er bilen efter du har monteret det ?

killemannen
2007-09-13, 09:23
Jeg har lige bestilt det samme, dog med det der anti-lift castor kit også, hvordan er bilen efter du har monteret det ?


Grym skillnad på bilen måste jag säga!, mycket mer konsekvent i sitt uppförande och ofantligt mycket styvare.. Jag har vart och kört en del konbana med bilen både före och efter montering av bakre krängaren.

Här är en skön bild från innan jag monterade kittet då jag ligger i 4wd ställ

http://lh3.google.com/killemannen/Rr8kcq_t5tI/AAAAAAAAA-A/e3ksDhbhRy8/s800/15482_Konbana_022_122_80lo.jpg

Jag har haft problem med en axel och ryggen den senaste tiden så jag har inte haft möjlighet att montera främre krängaren, men de skall bli gjort innan vintern..

Vad mer, Jag har pratat med lackeraren, det är dags att lacka framkjolen som skall användas i vinter.

:-)

Mortimer
2007-10-02, 02:18
Cool!!

Hvad er det for en hood/scoop kombination du kører med, ser rigtigt grumt ud!

killemannen
2007-10-14, 17:38
Då var det dags för en liten uppdatering :-)

Jag fick för en kort tid sedan frågan av en fotograf ifall jag och möjligtvis några av mina polare ville ha bilarna fotograferade

SJÄLVKLART sa jag och drog bland annat med mig Sasse och Killer från forumet :-)

Här är dom första 3 bilderna som jag fått från fotografen.

http://lh5.google.com/killemannen/RxFPBQXmTRI/AAAAAAAABts/HgVMEOTMcIk/s800/Subaru-02.jpg

http://lh3.google.com/killemannen/RxFPBwXmTSI/AAAAAAAABt0/7v6WRBcqWhA/s800/Subaru-01.jpg

http://lh3.google.com/killemannen/RxFPDwXmTTI/AAAAAAAABt8/ZfvtJSkNpvI/s800/47DE0814.JPG

Ett STORT tack till Thomas Berg för dom sjukt snygga bilderna!

killemannen
2007-11-23, 22:43
Inga större förrändringar gjorda på bilen.

Däremot så har Bilsport vart förbi och gjort ett reportage som är med i Bilsport nr 25 som kommer ut i affärerna nu på torsdag :-)

killemannen
2008-03-12, 17:38
En liten uppdatering då.

Äntligen efter några månader så har vi hittat en bra andra bil så att man kan börja fixa på Subarun igen.

Jag sket i att lacka om vinterfronten då lackeraren beslutat sig för att gå under jorden. Ebbenjarka körningen närmade sig med stormsteg så jag hade inget val! så nu kör jag med en GRÖN front!, att lacka den får bli ett senare projekt.

Här är en bild från Ebbenjarka träffen:
http://www.sikisfoto.se/_media/Galleri/data/100_3131_normal.jpg

Vad mer,

# Bilen är nu besiktigad för året, gick utan några problem.

# Bilen tenderar till att understyra en del vid gaspådrag (på asfalt) pga att den sätter sig nog så mycket så jag skall ta o beställa och montera ett Anti-lift/caster kit från White Line [KCA319M] via APP för att minimera det.

# Skulle vilja ha aningens mindre ratt än den som sitter original, jag har vart i kontakt med APP och dom har rätt bra erbjudanden på Tazio Corse http://www.taziocorse.com rattar, jag funderar på Model:964 i mocka, det blir nog att montera en sådan under Sommaren.

killemannen
2008-05-10, 23:07
Dags för en uppdatering.

Det har inte skett mycket med bilen under vintern som varit. De roligaste som hänt är Ebbenjarka!.
Inga uppdateringar eller annat har skett, ja förutom en massa blickar av folk då jag kört med den snygga gröna fronten.

Nu då sommaren är på G att anlända så har jag monterat främre krängaren, det gick snabbt och smidigt som med allt annat jag monterat från WhiteLine, perfekt passform!.

http://lh6.ggpht.com/killemannen/SBO4qVqFPFI/AAAAAAAACKs/H3eubhwYVsI/s400/PICT7540.JPG

Jag ställde krängaren på hårdaste läget till en början, skall bli intressant att få ta ut bilen på lite Blackstage och se hur den uppför sig.

Jag har kört en hel del med bilen och törs nu säga att de verkar stämma de jag läst om väghållning och Impreza. bilen är inte nå mer understyrd med främre krängaren snarare tvärt om, jag kan lägga upp ordentliga ställ i rondeller utan större bekymmer, måste säga att de vart en klar skillnad på turn-in helt klart bättre respons, krängaren gör verkligen sitt jobb. jag kommer dock att ställa upp bakre krängaren på hårdaste läget.

Jag har även beställt ett WhiteLine Anti Lift Kit (KCA319M) för att få bukt med lite yviga kast som bilen bjuder på nu vid kraftig inbromsning + problem att få grepp på framhjulen vid kraftig acc.

Bilen har vart in på http://www.piteabilvardscenter.se på recond, jag är änn en gång mycket imponerad över vilken puts dom får upp på gambilen :-)

Får avsluta med ett nytaget foto på tre Piteå bilar :-)
http://lh6.ggpht.com/killemannen/SBzqXFqFPQI/AAAAAAAACN4/3OBYN5v9TnU/s800/_S0T2507.jpg

killemannen
2008-05-19, 20:48
Dags för en uppdatering.

Har gjort en del service, bytt tändstift det vart NGK PFR7B Platinum stift även denna gång, har även passat på och byta Soppafilter och luftfilter.

Nu till den stora nyheten, äntligen så är downpipen monterad.
Det tog rätt många timmar, mycket småtjafs.

På original DP'n på dessa japanska versioner så sitter en slags luftkylning mot turbon som går via scoopet.
Den sitter inte så optimalt till om vi säger som så, ett krav är nästan att ha "ratchet" nycklar (fasta nycklar med spärrskaft funktion, vet inte vad dom heter på Svenska).

Efter demontering av den så var det dags att dra lös bultarna mot turbon. dom satt HÅRT och det var sjukt trångt. jag rekomenderar er som tänkt byta att köpa ett ordentligt ledat kraftskaft modell lång, gärna 12 kantade hylsor så ni inte måste vända på hylsan då de inte går att dra långt per drag.

Nästa problem var att dessa gamla Japaner har avgastemp original. denna har dock inte någon viktig funktion utan kontrollerar så att katten fungerar, finns två workarounds, montera fast den någonstans i motorutrymmet vart den ligger tryggt. alternativt 2: mät upp motståndet i den och löd fast ett motstånd.

Nästa steg var att linda DP'n med avgasbandage. gick tokenkelt. snabbt ordnat.

http://lh5.ggpht.com/killemannen/SDFgqM_7gjI/AAAAAAAACVg/Art6MU58xRA/s400/Bild002.jpg
Två Audi ägare på bild :)

Monteringen av självaste DP'n gick fort och smidigt, grym passform på Scoobyworld prylarna som vanligt.
de var bara att sätta dit och skruva fast, inga konstigheter.

Adam K
2008-05-19, 22:33
Men... Varför lindade du inte katten?

killemannen
2008-05-20, 08:56
Har fått rådet att göra på detta sätt av flertalet personer.

killemannen
2008-10-04, 18:29
Då var imprezan såld till en lycklig Stockholmare :-)
Skulle tro att han snart är medlem på detta forum.

Nu blir de spännande o kika på vad nästa projekt blir.

Adsense Management by Losha