Visa fullständig version : Projekt cashkiller


Adam K
2007-06-02, 09:49
Jag sysslade halva kvällen igår med att skriva ihop en lång och fin berättelse. Sen sysslade min uppkoppling och w3 med att förinta den. x(
En 'riktig' berättelse/beskrivning kommer.
Några bilder finns iallafall i mitt album, subalbum caskiller.

http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/AFP_Td04_hybrid.thumb.jpg

Adam K
2007-06-02, 09:49
dubbelpost

jraberg
2007-06-02, 11:44
ja, nu får du allt skriva ner allt igen för det börjar bli mkt som du har bytt :)

-johan bara lite avundsjuk på adams 6petare med dccd.

jraberg
2007-06-02, 11:44
ja, nu får du allt skriva ner allt igen för det börjar bli mkt som du har bytt :)

-johan bara lite avundsjuk på adams 6petare med dccd.

Adam K
2007-06-03, 12:52
Here goes then.
Bakgrund!
Jag har haft bilen sen Oktober -04 och det är en MY98 kombi.
Redan från början kände jag att bromsarna inte höll måttet, MY98orna var de sista med 2kolvs flytande frambromsar.
Så min första åtgärd i marchen mot ruinenes brant var att köpa ett par beggade Brembos ursprungligen(...) från Godspeedbrakes UK.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/H_fram.jpg
Gav massiv utdelning, och jag har hunnit göra av med 2 omgångar belägg, ett par förra sommaren.

Adam K
2007-06-03, 12:52
Here goes then.
Bakgrund!
Jag har haft bilen sen Oktober -04 och det är en MY98 kombi.
Redan från början kände jag att bromsarna inte höll måttet, MY98orna var de sista med 2kolvs flytande frambromsar.
Så min första åtgärd i marchen mot ruinenes brant var att köpa ett par beggade Brembos ursprungligen(...) från Godspeedbrakes UK.
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/H_fram.jpg
Gav massiv utdelning, och jag har hunnit göra av med 2 omgångar belägg, ett par förra sommaren.

Adam K
2007-06-03, 13:02
Nästa steg var lite mer effekt.
En st. Dawe's device
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Vevhusventilation/vevhusvent_slang_t_catchtank.jpg
och så småningom ett 3" aga med racekatt (och twin downpipe)
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/downpipe.jpg
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/Slutburk.jpg

Adam K
2007-06-03, 13:02
Nästa steg var lite mer effekt.
En st. Dawe's device
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Vevhusventilation/vevhusvent_slang_t_catchtank.jpg
och så småningom ett 3" aga med racekatt (och twin downpipe)
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/downpipe.jpg
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/Slutburk.jpg

Adam K
2007-06-03, 13:20
Så tyckte jag kärran krängde och understyrde för mycket så då inhandlade jag Eibach-fjädrar och kralliga hämmare från Whiteline.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/fartbilder/Adam01frStefansmall.jpg
Och det gjorde allt jag behövde för väghållningen, bilen blev plötsligt neutral till överstyrd vid omild behandling :-)

Så gick den hela förra sommaren
http://www.subaruclub.se/expo/albums/album504/DSC_0236.jpg
Och vintern
http://www.subaruclub.se/expo/albums/ssi801/Lycksele20070127_05.jpg

men sen började mycket vilja ha mer....

Adam K
2007-06-03, 13:20
Så tyckte jag kärran krängde och understyrde för mycket så då inhandlade jag Eibach-fjädrar och kralliga hämmare från Whiteline.
http://www.subaruclub.se/expo/albums/fartbilder/Adam01frStefansmall.jpg
Och det gjorde allt jag behövde för väghållningen, bilen blev plötsligt neutral till överstyrd vid omild behandling :-)

Så gick den hela förra sommaren
http://www.subaruclub.se/expo/albums/album504/DSC_0236.jpg
Och vintern
http://www.subaruclub.se/expo/albums/ssi801/Lycksele20070127_05.jpg

men sen började mycket vilja ha mer....

gt_00
2007-06-04, 19:15
Where have you buyed that twin downpipe?

gt_00
2007-06-04, 19:15
Where have you buyed that twin downpipe?

SecretAgentMan
2007-06-04, 19:17
I think Adam might be selling this one actually, send him a PM! :)

/J

SecretAgentMan
2007-06-04, 19:17
I think Adam might be selling this one actually, send him a PM! :)

/J

gt_00
2007-06-05, 18:12
I think Adam might be selling this one actually, send him a PM! :)/J



Skickad pm. tack

gt_00
2007-06-05, 18:12
I think Adam might be selling this one actually, send him a PM! :)/J



Skickad pm. tack

Adam K
2007-06-05, 23:07
Lustigt att det där dubbelröret som suttit och inte gjort nåt väsen för sig *host* ska bli så poppis plötsligt.
Får fortsätta med tråden snart...
Idag, för att hoppa lite i tiden, har jag gjort en platta under scoopet. Med en deflektor som sitter perfekt mot scoopet. En timme senare ringer UPS om mitt nya scoop. J-A timing x(

Bilder uppe.

Adam K
2007-06-05, 23:07
Lustigt att det där dubbelröret som suttit och inte gjort nåt väsen för sig *host* ska bli så poppis plötsligt.
Får fortsätta med tråden snart...
Idag, för att hoppa lite i tiden, har jag gjort en platta under scoopet. Med en deflektor som sitter perfekt mot scoopet. En timme senare ringer UPS om mitt nya scoop. J-A timing x(

Bilder uppe.

Adam K
2007-06-06, 09:41
Anyway.
I somras köpte jag en 5-växlad RA låda med dccd. Och i vintras köpte jag allt annat jag behövde för mer kräm.
En Andy Forrest Performance Td04 hybrid turbo
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/AFP_Tdo4_hybrid.jpg
En tjock TMIC och en soppatryckregulator
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/IC_soppatryck_DCCDkontakt.jpg
En Walbro soppapump
550 cc spridare, med adapter för att passa MY98an
kallare tändstift
Apexi power FC och commander och apexi AVC-R boostcontroller
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/F16.jpg
Och lite div, handskar, skor, pedalplattor heatwraps. Det mesta av detta har ännu inte kommit till användning...

Sen körde jag pärlan till Doktorn för lite järn och hjärn-kirurgi :-)
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/bil_uppallad_2.jpg
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/motorrum_motor1.jpg

Dock hann vi inte ens få lådan till Suuura innan jag kände att 5an var för låg så vi (SGM!) beställde en 6petare med dccd och R180 bakdiff med alla tillbehör (karda, bakaxlar, hubbar och bromsar) istället.
http://www.subaruclub.se/expo/albums/Cashkiller/V_BakHjulhus_inkl_STi_broms1.jpg

Adam K
2007-06-06, 09:41
Anyway.
I somras köpte jag en 5-växlad RAA låda med dccd. Och i vintras köpte jag allt annat jag behövde för mer kräm.
En Andy Forrest Performance Td04 hybrid turbo
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/AFP_Tdo4_hybrid.jpg
En tjock TMIC och en soppatryckregulator
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/IC_soppatryck_DCCDkontakt.jpg
En Walbro soppapump
550 cc spridare, med adapter för att passa MY98an
kallare tändstift
Apexi power FC och commander och apexi AVC-R boostcontroller
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/F16.jpg
Och lite div, handskar, skor, pedalplattor heatwraps. Det mesta av detta har ännu inte kommit till användning...

Sen körde jag pärlan till Doktorn för lite järn och hjärn-kirurgi :-)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/bil_uppallad_2.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/motorrum_motor1.jpg

Dock hann vi inte ens få lådan till Suuura innan jag kände att 6a var för låg så vi (SGM!) beställde en 6petare med dccd och R180 bakdiff med alla tillbehör (karda, bakaxlar, hubbar och bromsar) istället.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/V_BakHjulhus_inkl_STi_broms1.jpg

Adam K
2007-06-06, 09:57
3 månader senare, nyligen hemkommen från hopskramlande av pengar till alltihop så fick jag tillbaks min bil. Grundmappad, 'bara' att beställa mappning hos Trollspeed, or so I thought. JRM då, nja, de var lite tveksamma till Apexi'n som de inte jobbat med. Rikard på SMR däremot ville gärna ha mina pengar!
Efter tre dagars smygkörande med bilen började den gå ojämnt, missa tändningar, ge avgassmällar och vara svårstartad.
Jag fick den till Surahammar igen och vi (SGM) diskuterade oss fram till att de var spridarna med sina adapters som läckte.
de gjorde de nog, tändstiften var helt slut. Original spridare och stift fick åka in igen och allt funkade som det skulle.
Jag var liiite orolig över om spridarna skulle räcka till så vi skruvade upp soppatrycket lite till och sen åkte jag till Åkersberga för mappningen.
Samma dag jag lämnade bilen hos SMR fick jag ett paket från Canada.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Neetronic_v1_08.jpg
1,5 bar på turbon. de fick jobba en del med tändpunkterna sa Rikard.
Hämtade bilen på Tisdag kväll. Och upptäckte att den verkade spika och laddtrycket rusade på 5an på höga varv.
SSI storträffen Mantorp/Hälla var på Fredagen, torsdan ägnade jag åt att skruva in Dccd-kontrollern
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/6_pet_Neetronic.jpg

Adam K
2007-06-06, 09:57
3 månader senare, nyligen hemkommen från hopskramlande av pengar till alltihop så fick jag tillbaks min bil. Grundmappad, 'bara' att beställa mappnign hos Trollspeed, or so I thought. JRM då, nja, de var lite tveksamma till Apexi'n som de inte jobbat med. Rikard på SMR däremot ville gärna ha mina pengar!
Efter tre dagars smygkörande med bilen började den gå ojämnt, missa tändningar, ge avgassmällar och vara svårstartad.
Jag fick den till Surahammar igen och vi (SGM) diskuterade oss fram till att de var spridarna med sina adapters som läckte.
de gjorde de nog, tändstiften var helt slut. Original spridare och stift fick åka in igen och allt funkade som det skulle.
Jag var liiite orolig över om spridarna skulle räcka till så vi skruvade upp soppatrycket lite till och sen åkte jag till Åkersberga för mappningen.
Samma dag jag lämnade bilen hos SMR fick jag ett paket från Canada.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Neetronic_v1_08.jpg
1,5 bar på turbon. de fick jobba en del med tändpunkterna sa Rikard.
Hämtade bilen på Tisdag kväll. Och upptäckte att den verkade spika och laddtrycket rusade på 5an på höga varv.
SSI storträffen Mantorp/Hälla var på Fredagen, torsdan ägnade jag åt att skruva in Dccd-kontrollern
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/6_pet_Neetronic.jpg

Adam K
2007-06-06, 10:03
På Mantorp hann jag köra ca 3 varv innan jag på långa rakan blåste hål i Y-slangen mellan turbo o IC.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Y_slang1.jpg

Morgonen efter utanför vandrarhemmet blev det en 'Mcgyver-lagning med gaffa o buntband.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_026.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_021.jpg

Det höll på Hälla -not!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_053.jpg
Tack Ubbe o Lotta för bilderna :-)

Adam K
2007-06-06, 10:03
På Mantorp hann jag köra ca 3 varv innan jag på långa rakan blåste hål i Y-slangen mellan turbo o IC.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Y_slang1.jpg

Morgonen efter utanför vandrarhemmet blev det en 'Mcgyver-lagning med gaffa o buntband.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_026.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_021.jpg

Det höll på Hälla -not!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album542/2007_stortr_ff_053.jpg
Tack Ubbe o Lotta för bilderna :-)

Adam K
2007-06-06, 10:15
När jag kom hem köpte jag en bit avgasböj och tog fram bågfilen.
Mcgyver!)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Catchtank_turbo_IC_Y_slang.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Y_slang_ag_r.jpg

Igår genomfördes nästa steg. En ny platta under scoopet för att styra luften ner *genom* ICn.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/scoopSheet5.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/scoopSheet6.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/originalscoop2.jpg

ungefär när jag var klar med plattan ringde de från UPS och sa att mitt nya scoop och P1-läpp kommit x(

Stort paket!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/DRmotorsport.jpg
Litet innehåll
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/DRmotorsport02.jpg

Kvällens aktivitet blev att skruva in scoopet.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Storscoop02.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/storscoop04.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/storscoop06.jpg
Så nu passar inte min fina luftdeflektor lika bra längre.

Läppen får bli nästa tillgängliga dag, den ska gå att plocka bort på vintern så ingen tejp...

Adam K
2007-06-06, 10:15
När jag kom hem köpte jag en bit avgasböj och tog fram bågfilen.
Mcgyver!)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Catchtank_turbo_IC_Y_slang.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Y_slang_ag_r.jpg

Igår genomfördes nästa steg. En ny platta under scoopet för att styra luften ner *genom* ICn.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/scoopSheet5.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/scoopSheet6.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/originalscoop2.jpg

ungefär när jag var klar med plattan ringde de från UPS och sa att mitt nya scoop och P1-läpp kommit x(

Stort paket!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/DRmotorsport.jpg
Litet innehåll
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/DRmotorsport02.jpg

Kvällens aktivitet blev att skruva in scoopet.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Storscoop02.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/storscoop04.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/storscoop06.jpg
Så nu passar inte min fina luftdeflektor lika bra längre.

Läppen får bli nästa tillgängliga dag, den ska gå att plocka bort på vintern så ingen tejp...

Kvarnis
2007-06-06, 10:57
OM du vill leka mer Macgyver, så skulle du se till att få en tätning mellan huven och IC'n så luften inte kan ta sig nån annastans(om det inte redan är tätt dvs). Sen så kunde även en splitter tillverkas för att fördela luften mellan främre och bakre delen av Ic'n :),
det är inte dumt ur kyl synpunkt heller :), och utnyttja så stor öppnng från scoopet som möjligt.

Att y-röret gick sönder är inte konstigt, det håller inte bra över 1.25Bar ;)

Du borrde sätt upp upp avcr'n till säg 1.45bar i mitten och ta ner trycket till ca 1.0 efter 6k rpm, det är så Andy brukar sätta upp sina. Det gav 330/330 med okatnbostter i tanken.

Kvarnis
2007-06-06, 10:57
OM du vill leka mer Macgyver, så skulle du se till att få en tätning mellan huven och IC'n så luften inte kan ta sig nån annastans(om det inte redan är tätt dvs). Sen så kunde även en splitter tillverkas för att fördela luften mellan främre och bakre delen av Ic'n :),
det är inte dumt ur kyl synpunkt heller :), och utnyttja så stor öppnng från scoopet som möjligt.

Att y-röret gick sönder är inte konstigt, det håller inte bra över 1.25Bar ;)

Du borrde sätt upp upp avcr'n till säg 1.45bar i mitten och ta ner trycket till ca 1.0 efter 6k rpm, det är så Andy brukar sätta upp sina. Det gav 330/330 med okatnbostter i tanken.

Adam K
2007-06-06, 18:59
Tack för tipsen kvarnis :-)
Jo jag har tänkt fösöka sätta en list som sluter tätt, f.n. är det ca 1cm mellan. Och jag har tänkt på en splitter, a la newage. :-)
Turbotrycket. Försöker hålla ner det uppåt varven, går bra på 1an till 4an, på 5an vill det upp över 1.5 :-( Twin downpipen gissar jag (Jerry)

Men borde ta en titt till på mappningen, försökte acca ifrån en Civic type-R i em, men han låg som ett klistermärke i backspegeln.

Adam K
2007-06-06, 18:59
Tack för tipsen kvarnis :-)
Jo jag har tänkt fösöka sätta en list som sluter tätt, f.n. är det ca 1cm mellan. Och jag har tänkt på en splitter, a la newage. :-)
Turbotrycket. Försöker hålla ner det uppåt varven, går bra på 1an till 4an, på 5an vill det upp över 1.5 :-( Twin downpipen gissar jag (Jerry)

Men borde ta en titt till på mappningen, försökte acca ifrån en Civic type-R i em, men han låg som ett klistermärke i backspegeln.

FeA
2007-06-12, 16:36
Bilder med P1-läppen Adam, bilder! ;-)

FeA
2007-06-12, 16:36
Bilder med P1-läppen Adam, bilder! ;-)

Niklas
2007-06-13, 16:26
Passar P1-läppen på den fronten?

Niklas
2007-06-13, 16:26
Passar P1-läppen på den fronten?

Adam K
2007-06-13, 21:04
Jaha, ingen är intresserad av min fina luftdefklektor. :-P
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/luftdeflektorV2_03.jpg
Nu tvingas ni titta på den iallafall! :P

Och så här ser P1-läppen ut på plats :D }(
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/P1_home02.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/P1_home01.jpg

:-) :* :7
Riktigt j-a bra gör den sig!!

Äljen, ja.... P1-läppskopian som är tillverkad för -9x-98 passar!!!

Adam K
2007-06-13, 21:04
Jaha, ingen är intresserad av min fina luftdefklektor. :-P
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/luftdeflektorV2_03.jpg
Nu tvingas ni titta på den iallafall! :P

Och så här ser P1-läppen ut på plats :D }(
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/P1_home02.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/P1_home01.jpg

:-) :* :7
Riktigt j-a bra gör den sig!!

Äljen, ja.... P1-läppskopian som är tillverkad för -9x-98 passar!!!

Sasse
2007-06-13, 23:16
Snyggt! En nedlackning skulle dock sitta som ett smäck!

Sasse
2007-06-13, 23:16
Snyggt! En nedlackning skulle dock sitta som ett smäck!

Adam K
2007-06-13, 23:52
Jag vet Sasse!
Och en ny (hel!) frontspoiler, vita sidblinkers och framblinkers inflyttade i positionsljusen!
:+ :o

Adam K
2007-06-13, 23:52
Jag vet Sasse!
Och en ny (hel!) frontspoiler, vita sidblinkers och framblinkers inflyttade i positionsljusen!
:+ :o

LegacyLarsa
2007-06-14, 11:27
Det ser riktigt bra ut Adam!!

/lars

LegacyLarsa
2007-06-14, 11:27
Det ser riktigt bra ut Adam!!

/lars

Adam K
2007-06-14, 23:13
Så, då var alla gjorda stora dyra moddar redovisade.
Övergår till de små billiga tidsödande småmoddarna som ändå ger en bra känsla när jag sitter i förarsätet :-)

Adam K
2007-06-14, 23:13
Så, då var alla gjorda stora dyra moddar redovisade.
Övergår till de små billiga tidsödande småmoddarna som ändå ger en bra känsla när jag sitter i förarsätet :-)

Adam K
2007-06-14, 23:23
En gång i tiden skaffade jag mig en defi turbotrycksmätare, som hamnade i A-stolpen, och en knocklink. Som är himla ful!
Så knocklinklådan plockade jag isär, och med lite borrhål, böjda lysdioder och en del tålamod så gick det att klämma in knocklinken i A-stolpehållaren.
Men nu senast har jag petat in en liten 12V-summer där också, lödd till näst översta dioden. Har inte vågat testa hur det funkar än, om det överhuvudtaget låter något!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/knocksummer.jpg

Edit: Den låter tyvärr inte, är uppenbart inte tillräckligt med ström eller spänning.

Adam K
2007-06-14, 23:23
En gång i tiden skaffade jag mig en defi turbotrycksmätare, som hamnade i A-stolpen, och en knocklink. Som är himla ful!
Så knocklinklådan plockade jag isär, och med lite borrhål, böjda lysdioder och en del tålamod så gick det att klämma in knocklinken i A-stolpehållaren.
Men nu senast har jag petat in en liten 12V-summer där också, lödd till näst översta dioden. Har inte vågat testa hur det funkar än, om det överhuvudtaget låter något!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/knocksummer.jpg

Adam K
2007-06-14, 23:32
ABS urkoppling.
Sen jag körde på is'n med fulldubb har jag velat kunna koppla ur ABSen lite lättare än att behöva slita ur säkringen.
Jag har velat sätta säkringen på en sladd och ha en knapp som kan bryta den strömmen. Tyvärr att ju bilen programmerad så att man måste starta om en för att återställa ABSen, men det är bättre än inget...
Jag köpte en militärspecad flightbrytare, detta för att säkert tåla de 15-20 ampere som ABSen är säkrad till.
Flightbrytare brukar vara 'off' när locket är nerfällt, så även denna, så jag bände isär knappen och vänder på metallblecket med gängorna -och styrspåret för locket-.
Sen var det 'bara' att öppna upp lite till vänster om ratten och syssla lite med lödning av sladd och flatstiftkontakter (extra små)...
Så har jag en knapp som är 'on' när locket är nerfällt, dvs ABSen är igång när den står som på bilden :-)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/ABS_knapp.jpg

Edit: Det är idiotiskt att ha brytaren på solenoid-kretsen, eftersom den inte går på igen förrän man startat om motorn, men det var den jag såg att andra drog ur när de ville koppla bort ABSen.
Det finns en säkring för abs-styrenheten, kopplar man den till brytaren kommer ABSen igång igen ett par sekunder efter man slagit till brytaren igen. Och den kräver inte 15-20 amp så man kan ha en vanlig billig biltema-brytare... Jaja, den ser iallafall hårdare ut :)

Adam K
2007-06-14, 23:32
ABS urkoppling.
Sen jag körde på is'n med fulldubb har jag velat kunna koppla ur ABSen lite lättare än att behöva slita ur säkringen.
Jag har velat sätta säkringen på en sladd och ha en knapp som kan bryta den strömmen. Tyvärr att ju bilen programmerad så att man måste starta om en för att återställa ABSen, men det är bättre än inget...
Jag köpte en militärspecad flightbrytare, detta för att säkert tåla de 15-20 ampere som ABSen är säkrad till.
Flightbrytare brukar vara 'off' när locket är nerfällt, så även denna, så jag bände isär knappen och vänder på metallblecket med gängorna -och styrspåret för locket-.
Sen var det 'bara' att öppna upp lite till vänster om ratten och syssla lite med lödning av sladd och flatstiftkontakter (extra små)...
Så har jag en knapp som är 'on' när locket är nerfällt, dvs ABSen är igång när den står som på bilden :-)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/ABS_knapp.jpg

Adam K
2007-06-14, 23:46
Nästa lek var med bromsljusen.
Griml0ck roade sig med att förstöra dimljuset bak på sin röda och sätta in ett extra bakljus där och på höger sida. Jag föredrog att ha bara bromsljus och att dessutom behålla dimbakljuset.

Köp en lamphållare BA15s, en halvledare, och en 21W lampa.
Plocka ut båda sidors bakljus, skruva loss kontakten och ta med dem in i verkstan
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bakljusdelar.jpg

På höger sida: löd på en extra jord från den svarta härvan kabel, och en +12v från den gröna bromsljuskabeln till bak/bromsljuset.
Plockar man ut stiften från kontakten så kan man få på krympslang utan att kapa sladdarna :-)
löd och skruva fast dem i lamphållaren. Karva hål i pluggen som sitter i hålet där lampan ska sitta.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_bakljus_kabel_loom.jpg
Och på plats igen:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_baklj.jpg

På vänster sida:
Här finns redan lampan som ska användas, dimljuset, men för att inte lysa upp ALLA bromsljus så fort dimljuset såls på behövs en halvledare. Som löds in mellan den gröna bromsljuskabeln och den blå dimljuskabeln. Sätt den åt rätt håll! Det gjorde inte jag och fick löda om :-/
Jord finns redan.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_bakljus_kabel_loom.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_baklj.jpg

Resultat:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bromsljus_uppgraderade.jpg

Adam K
2007-06-14, 23:46
Nästa lek var med bromsljusen.
Griml0ck roade sig med att förstöra dimljuset bak på sin röda och sätta in ett extra bakljus där och på höger sida. Jag föredrog att ha bara bromsljus och att dessutom behålla dimbakljuset.

Köp en lamphållare BA15s, en halvledare, och en 21W lampa.
Plocka ut båda sidors bakljus, skruva loss kontakten och ta med dem in i verkstan
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bakljusdelar.jpg

På höger sida: löd på en extra jord från den svarta härvan kabel, och en +12v från den gröna bromsljuskabeln till bak/bromsljuset.
Plockar man ut stiften från kontakten så kan man få på krympslang utan att kapa sladdarna :-)
löd och skruva fast dem i lamphållaren. Karva hål i pluggen som sitter i hålet där lampan ska sitta.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_bakljus_kabel_loom.jpg
Och på plats igen:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_baklj.jpg

På vänster sida:
Här finns redan lampan som ska användas, dimljuset, men för att inte lysa upp ALLA bromsljus så fort dimljuset såls på behövs en halvledare. Som löds in mellan den gröna bromsljuskabeln och den blå dimljuskabeln. Sätt den åt rätt håll! Det gjorde inte jag och fick löda om :-/
Jord finns redan.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_bakljus_kabel_loom.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_baklj.jpg

Ressultat:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bromsljus_uppgraderade.jpg

Adam K
2007-06-14, 23:55
Dagens jobb var att koppla till Defi-mätarna och Neetroncis-boxen till 'Bright'knappen för att kunna göra både klockan, Neetronic-boxen och båda Defimätarna ljusa/mörka med en knapptryckning. Och eftersom knappen redan finns där och knappt göra nån nytta!
As a matter of fact så är knappen kopplad precis rätt! Den bryter nämligen en +12v ström när den står i läge 'bright', och sluter strömmen när den står i andra läget. Då kan man helt enkelt koppla in den sladd som 'ska' kopplas till halvljussladden på den kontaktdelen som är 'efter' Brightknappen. Den sladden som kommer 'före' brightknappen har +12V så läge ignition är på så den kan man inte ansluta till!
Inga bilder idag. Men vaddå, alla har väl Åke-tråk-'bright'knappen i panelen att gå ut å glo på ;-)

Imorrn ska jag bygga en fjärrstyrd rymdraket av en vodkaflaska och en mobiltelefon :-P

Adam K
2007-06-14, 23:55
Dagens jobb var att koppla till Defi-mätarna och Neetroncis-boxen till 'Bright'knappen för att kunna göra både klockan, Neetronic-boxen och båda Defimätarna ljusa/mörka med en knapptryckning. Och eftersom knappen redan finns där och knappt göra nån nytta!
As a matter of fact så är knappen kopplad precis rätt! Den bryter nämligen en +12v ström när den står i läge 'bright', och sluter strömmen när den står i andra läget. Då kan man helt enkelt koppla in den sladd som 'ska' kopplas till halvljussladden på den kontaktdelen som är 'efter' Brightknappen. Den sladden som kommer 'före' brightknappen har +12V så läge ignition är på så den kan man inte ansluta till!
Inga bilder idag. Men vaddå, alla har väl Åke-tråk-'bright'knappen i panelen att gå ut å glo på ;-)

Imorrn ska jag bygga en fjärrstyrd rymdraket av en vodkaflaska och en mobiltelefon :-P

simo
2007-06-15, 09:13
Fasen va smidigt med ABSavstängningsknappen :)
Vart hittar man den typen av brytare?

/U

simo
2007-06-15, 09:13
Fasen va smidigt med ABSavstängningsknappen :)
Vart hittar man den typen av brytare?

/U

Pasi_k
2007-06-15, 09:24
Finns en modell på biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93265
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5C43-042_l.jpg

Fast då får man nog pilla dit ett relä med.
Den tålde inte mer än 10A.

Pasi_k
2007-06-15, 09:24
Finns en modell på biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93265
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5C43-042_l.jpg

Fast då får man nog pilla dit ett relä med.
Den tålde inte mer än 10A.

Adam K
2007-06-15, 09:46
ELFA :-)
Jag köpte denna:
35-238-18, Fabr APEM, serie 600, 631H/2, till-från, med säkerhetskåpa 35-239-82. Svindyr för att vara liten strömbrytare, men ABSen är säkrad med 20 amp om jag minns rätt och denna brytare är klassad för 15 amp och militärspecad :-)

Jag köpte en säkringshållare som tar samma mini-flatstift som original ABS-säkringen så att om min brytare eller sladdarna går sönder så sätter jag bara tillbaks säkringen i Original-stället.
Och extra smala flatstiftkontakter, Clas Olson tror jag...

Adam K
2007-06-15, 09:46
ELFA :-)
Jag köpte denna:
35-238-18, Fabr APEM, serie 600, 631H/2, till-från, med säkerhetskåpa 35-239-82. Svindyr för att vara liten strömbrytare, men ABSen är säkrad med 20 amp om jag minns rätt och denna brytare är klassad för 15 amp och militärspecad :-)

Jag köpte en säkringshållare som tar samma mini-flatstift som original ABS-säkringen så att om min brytare eller sladdarna går sönder så sätter jag bara tillbaks säkringen i Original-stället.
Och extra smala flatstiftkontakter, Clas Olson tror jag...

LegacyLarsa
2007-06-15, 09:57
Vippströmbrytaren var en riktigt bra ide, ska helt klart kopiera den.
övrigt snyggt jobbat..
/Lars

LegacyLarsa
2007-06-15, 09:57
Vippströmbrytaren var en riktigt bra ide, ska helt klart kopiera den.
övrigt snyggt jobbat..
/Lars

Adam K
2007-06-15, 17:33
Vill varna lite för flatstiften, min ena kabel är lite grov plus att jag har plasten runt klämringen på stiften kvar, det är lite svårt att få in (böja in) kontakterna så att de inte slår emot myntfacket. Rekommenderar lite tunnare kabel och att ersätta dentjocka plasten som man klämmer runt med krympslang.
Å andra sidan märker jag så fort nån hoppat ur, abs-lampan lyser upp! Och sitter det kvar när myntfaket är stängt tror jag inte det lossnar förrän man öppnar det igen.

Adam K
2007-06-15, 17:33
Vill varna lite för flatstiften, min ena kabel är lite grov plus att jag har plasten runt klämringen på stiften kvar, det är lite svårt att få in (böja in) kontakterna så att de inte slår emot myntfacket. Rekommenderar lite tunnare kabel och att ersätta dentjocka plasten som man klämmer runt med krympslang.
Å andra sidan märker jag så fort nån hoppat ur, abs-lampan lyser upp! Och sitter det kvar när myntfaket är stängt tror jag inte det lossnar förrän man öppnar det igen.

Kvarnis
2007-06-16, 01:54
använd rätt skarv hylsor m.m grabbar så går allt lätt :)
Inge ful skaraving löd/ lr rätt hylsor så fuknkar allt 100 :)

Kvarnis
2007-06-16, 01:54
använd rätt skarv hylsor m.m grabbar så går allt lätt :)
Inge ful skaraving löd/ lr rätt hylsor så fuknkar allt 100 :)

Adam K
2007-06-16, 20:44
KN frågade mig på storträffen om jag tyckte att DCCD-valet var värt pengarna.
Och efter idag, konbanekörning med få bilar som körde så att jag kunde få många rundor, och bra möjligheter att testa olika inställningar så, ja det tycker jag att det är :-)
från överstyrd vildhäst till plogande oxe, bara att vrida på en ratt! *lol*

Adam K
2007-06-16, 20:44
KN frågade mig på storträffen om jag tyckte att DCCD-valet var värt pengarna.
Och efter idag, konbanekörning med få bilar som körde så att jag kunde få många rundor, och bra möjligheter att testa olika inställningar så, ja det tycker jag att det är :-)
från överstyrd vildhäst till plogande oxe, bara att vrida på en ratt! *lol*

jraberg
2007-06-27, 23:02
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?page=1&set_albumName=DVD

teaser:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DVD/DSCF1686.sized.jpg

-paparazzi

jraberg
2007-06-27, 23:02
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?page=1&set_albumName=DVD

teaser:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DVD/DSCF1686.sized.jpg

-paparazzi

Adam K
2007-06-28, 13:01
:-)

tackar ödmjukast

Adam K
2007-06-28, 13:01
:-)

tackar ödmjukast

Adam K
2007-07-02, 23:46
Jaha,
Nästa bruksbit som gav sig var dumpen.
Tror och hoppas jag! Igår på väg mot Nyköping började det låta som det gjorde när IC-slangen läckte, fast också lite som när jag släpper gasen.
Vid lite inspektion verkade Ic-slangen sitta på plats och allt jag kom åt erkade helt. Nästa misstänkt dumpen. Med mitt boostcreep-problem så har den fått stå ut med 1.6, tom 1.7 ibland, inte konstigt om den sagt upp sig....
På Streetside.se kunde jag få tag på en GFB hybrid som jag nu kör med pluggad 'tratt' för att få 100% retur på.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/GFBplumback_OE_2.jpg

Det gick att montera utan att ta bort ICn... 'normaltrångt'... :D
Ingen på bilprovningen lär anmärka på den iallafall!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/GBFplumback_monterad.jpg

Någonting trevligt som hänt idag är dock att jag jobbat lite med min Apexi AVC-R och har fått nån sorts kontroll över boostcreep'en, nu är det bara att ta en dag i höst och jobba igenom det ordentligt så ska jag nog ha boosten som jag vill ha den :-)

Adam K
2007-07-02, 23:46
Jaha,
Nästa bruksbit som gav sig var dumpen.
Tror och hoppas jag! Igår på väg mot Nyköping började det låta som det gjorde när IC-slangen läckte, fast också lite som när jag släpper gasen.
Vid lite inspektion verkade Ic-slangen sitta på plats och allt jag kom åt erkade helt. Nästa misstänkt dumpen. Med mitt boostcreep-problem så har den fått stå ut med 1.6, tom 1.7 ibland, inte konstigt om den sagt upp sig....
På Streetside.se kunde jag få tag på en GFB hybrid som jag nu kör med pluggad 'tratt' för att få 100% retur på.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/GFBplumback_OE_2.jpg

Det gick att montera utan att ta bort ICn... 'normaltrångt'... :D
Ingen på bilprovningen lär anmärka på den iallafall!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/GBFplumback_monterad.jpg

Någonting trevligt som hänt idag är dock att jag jobbat lite med min Apexi AVC-R och har fått nån sorts kontroll över boostcreep'en, nu är det bara att ta en dag i höst och jobba igenom det ordentligt så ska jag nog ha boosten som jag vill ha den :-)

Adam K
2007-12-25, 00:46
Lite uppdatering.
Tidigare i höstas monterade jag av blinkersglasen fram och satte upp lamporna i positionsljusen, på höger fram blev det istället ett stort fint hål för luften att rusa in i vingen för vidare befodran luftboxen.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/Blinker_luftintag.jpg

Jag lät byta mina stela plastbussningar mot Powerflex och de besvärliga krängninshämmarna mot 'standard' justerbara W.L. Har även lagt på antiliftkit fram och justerbara bärarmar bak.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/WhitelineB_rarmar.jpg
Jäklar vad man kan få camber nu :D

För att skydda dem har jag slängt på 3mm plast under.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/B_rarmsskydd.jpg
Det kommer gå åt lite buntband i samband med hjulinställningarna i framtiden, det är det värt.

Och så här inför (h)jul så tyckte jag det var värt att slå in nåt. turbo, downpipe och kat
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/turboWrap_halvklart.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/Wrapped_downpipe.jpg

Såja.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/turob_downpipe_wrapped.jpg

Jag hade sällskap i helgen :)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/Garages_llskap1.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/Garages_llskap2.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/VW_B18_psyko.jpg

Lite dekaltrim hann jag med också, men det blir i nån Alientråd ;-)

Adam K
2007-12-28, 21:43
Fick hem min julklapp till mig själv idag.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/RA_bur_hemma.jpg
Det blir ingen montering innan besiktning, men sen ska jag väl kunna ha den ett år eller så. Måste nog skruva fast den bättre än vad som är förborrat, annars verkar den praktisk (lite väl praktisk, bågen är 3-delad, praktisk för transport med knappast för styrkan.

Passade på att köpa ett par Cusco-stag också, och en STi-airtemp sensor ska montera den i plenumet och koppla till Apexisprutet.
When...

jraberg
2008-01-01, 19:44
sådärja.. redigt fränt, har ju hänt en massa grejer ju!
Att linda grenrör ska jag be dig om hjälp med ser jag :) du har ju vanan inne.. Snyggt!

-johan

Adam K
2008-01-16, 15:26
När jag köpte min hasplåt från RallyArmor så passade de på att göra lite reklam för sina nya Urethan mudflaps, som inte är lika stela som de gamla de har, så de skickade med en omgång förproduktionsexemplar.
Jag satte de bredare bakflapsen fram och inga alls bak,och de är fina som f@n! :) :*
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums//DIY/RallyArmor_flaps01.jpg
Utan hjul
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DIY/RallyArmor_flaps04.jpg
med hjul :-)

Adam K
2008-01-16, 15:32
Jag har också installerat den STi-luftempsensor som jag köpte billigt,
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DIY/Air_temp_sensor.jpg
i hålet där normalt vevhusventen går in i plenumet under gasspjället.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DIY/PCV_hole.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DIY/Air_tempMount.jpg
Sensorn verkar vara lite för instängd i sensorhuset så den reagerar för långsamt, när jag orkar ska jag fila ner området omkring den eller förlänga så att den hamnar bättre i luftströmmen,

SecretAgentMan
2008-01-16, 16:07
Du får nog en del värme från insuget som förs över i kroppen på den med.

Jag fick tipset att sätta den i direkt luftflöde, så väl avskärmad från yttre påverkan som möjligt (vilket blev ic-röret för mig).

/J

Adam K
2008-01-16, 16:19
Visst får jag det. Massor.
Funderade på att göra hål i slangen mellan IC'n o spjället -som jag har sett andra göra, Men det kändes slarvigare.
Får se vad jag gör. Iof är den epoxyad i skruven så jag får nog aldrig loss sensorn!


Du får nog en del värme från insuget som förs över i kroppen på den med.Jag fick tipset att sätta den i direkt luftflöde, så väl avskärmad från yttre påverkan som möjligt (vilket blev ic-röret för mig)./J

jraberg
2008-01-19, 21:39
Kom en ivrig sjöbuse och hämtade mig tidigt imorse, inte en minut för sent..
Bar iväg till garaget och där blev det en bur och hasplåt monterade på cashkiller bilen.:9
Samt vänstra och sista bärarmen demonterades på min lilla snigel.
O så blev cashkillerbilen ägare till en fin röd (med nyanser av rostfärg) stång mellan stötdämparna fram oxå.

Lite synd att inte alla stag till halv-buren inte gick att montera direkt men hårt blev det :D

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album813/20080119131ed.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album813/20080119133_G.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album813/20080119135_G.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album813/20080119137_G.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album813/20080119140_G.sized.jpg

och lite fler bilder här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album813&page=1

-johan

Adam K
2008-01-19, 22:08
TACK!

Underbar nummerskylt, nu vet jag vad jag ska skaffa för personlig skylt! :D

Adam K
2008-01-25, 01:16
Nu har skidplate'n från Rallyarmor kommit ordentligt på plats.
Jag bad dem om att få ett extra djupt 'veck' på högersidan för att avgastempsensorn under höger grenrör skulle få plat. Och det gjorde de utan problem. :-)
Tyvärr sitter inte GT/WRX grenrören på samma ställe som på deras 2.5RS :-(
Så jag har borrat och bänt och skruvat och skruvat. Men nu är jag rätt nöjd.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/DIY/Skidplate03_b.jpg
Utom med kameran.
Plastkåpan under växellådan fick inte plats när alu-plåten åkte på så jag har skurit till en av plastsjoket jag köpte från Mocomp, blev lite bredare, hoppas på lite lägre cv-värde nu när bilen blivit några kilo tyngre :-)

b20mannen
2008-01-25, 01:30
Har du matat kameran med havregrynsgröt, eller har det stänkt upp så där mycket "grynvälling" under bilen redan? ;)

Kan du inte maka bort lite gryn med en träslev så man ser hur fint det blev egentligen? :)

Niklas
2008-01-25, 07:31
Mobilkamera plus mörka miljöer tar fram det bästa ur en JPEG-komprimerad bild.

Trevligt med uppdateringar från bygget Adam, kanske något för b20mannen att ta efter, skriva mindre och skruva mer. Ingen får bra varvtider med att diskutera många idéer på forumen. :P

Adam K
2008-01-25, 09:18
Jag ska in under igen ivår, orkade inte montera mitt undre fjäderbensstag nu eftersom det lär uppröra hjulinställningen, vinterdäck är iallafall så ostadiga. Då blir 'riktiga' kameran med, och kanske en omgång träslev ;-)
När hela buren är monterad, då blir det också fram med kameran :7

Edit: Tack Niklas. Och f.ö. HAR det stänkt upp en del redan, min bil är ju utsatt för en rullande modifiering :-)

jraberg
2008-01-25, 20:58
Mobilkamera plus mörka miljöer tar fram det bästa ur en JPEG-komprimerad bild.Trevligt med uppdateringar från bygget Adam, kanske något för b20mannen att ta efter, skriva mindre och skruva mer. Ingen får bra varvtider med att diskutera många idéer på forumen. :P

ptrrrooo!
Nja, skillnad på kamera och kamera.. mina bilder är oxå med mobil tagna ;) och inte var det ljusare där..

men visst.. nokia är främst vad gäller bildkvalite på mobiler..

Perfekt Adam, precis så menade jag :)
-johan

Adam K
2008-03-24, 23:54
Så har jag äntligen låtit färdigställa buren.
Mange Tack Micke o PBZ.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/framstag.jpg

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/diagonalstag.jpg
De är monterad för att kunna tas bort på några minuter när jag behöver passagerarplatser eller frakta stora saker som man kan göra i en kombi :)

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/bak_del.jpg
Även tvärstaget är lätt att ta bort på några minuter.

Adam K
2008-10-31, 16:23
Jag har hittat en lada jag kunnat trycka in bilen i, det är praktiskt taget utomhus, men det är iallafall nästan regnskyddat...
Så höstens runda med mods ska jag försöka göra så mycket själv som det bara går, no more Mr Cashkiller, nu heter jag Mr Cheap :-) (Fast det kommer vara dyrt nog för min nya ekonomi ändå :-(
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/IMAGE_032.jpg

Det ligger en vf35 och skräpar i tvättstugan, den ska i i höst.
Tillsammans med bla den här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/IMAGE_036.jpg

Ett j-a jobb kommer det bli att få den att få plats och sitta fast och att få plats med allt annat jag f.t. plockat bort för att kunna fota den där de ska vara....

Nu hoppas jag bara på kombinationen av att vara ledig och lite trevligt väder så jag har lust att stå i höstluften och skruva...

Grusdraparn
2008-10-31, 17:27
Jag har ju helt missat ditt burbygge, fränt! :)
Såg att dina trösklar var avplockade, bli det lackning i vinter?

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/IMAGE_033.jpg

/K

Adam K
2008-10-31, 20:11
TACK Klas!
en nolla för lite, behövdes bara ett par timmar med Klas Bond 007 så löser sig hyperlänkarna!

Ja, det blir lackning (DIY) så fort jag orkar/köpt varmluftspistol eller nåt sånt.

Du ska få dregla på buren när jag kommer ner, när DET nu blir...
Upplevelsen inifrån är att stötdämparna är mycket hårdare satta sen jag fick in buren :D

b20mannen
2008-11-13, 02:50
Upplevelsen inifrån är att stötdämparna är mycket hårdare satta sen jag fick in buren :D

Du tror inte att det snarare är compress och rebound -setuppen i själva karossen då som blivit lite hårdare, med lite finka-galler installerat över baksätet? :)

Adam K
2008-11-13, 08:24
Upplevelsen inifrån är att stötdämparna är mycket hårdare satta sen jag fick in buren :DDu tror inte att det snarare är compress och rebound -setuppen i själva karossen då som blivit lite hårdare, med lite finka-galler installerat över baksätet? :)


You bet! Rekommenderad mod. :)

Adam K
2008-11-14, 18:01
Det tuffar på.
I veckan lämnade jag bort IC'n för svetsning av BOV-fläns. Har också borrat hål för tempgivaren i den, framöver hoppas jag på bättre responsfrån givaren.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/IC_temp_givare.jpg
Nu har jag lyckats byta alla spridare och tändstift.
Och passat på att byta pumpen till strålkastarspolningen på ena sidan, och öppnat lite till luftburken på andra.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/airbox_entry01.jpg
totala öppnings-ytan är säkert dubbelt så stor jämfört med när gummilisten satt där.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/airway_opening.jpg
Tattarfult med gaffa, men jag hoppas det stoppar smygluft från motorrummet.

Nu väntar jag mest på att Fürstenhoff ska ringa om att mina turbo-packningar, kopplingshydraulik-renovering och sidokjols -grejer har kommit.
Och under tiden kan jag fila o fila på öppningen till downpipen som har gett mig boost-creep tidigare...

Adam K
2008-11-15, 15:29
Så har jag slipat så mycket på öppningarna till downpipen som jag orkar/vågar. Jag har haft så mycket boost-creep att jag nästan inte lyckats kontrollera det ens med en AVC-R. Nu är öppningen för wastegate-avgaserna så uppmjukade som jag kan kan/vågar göra dem, hoppas det hjälper.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/downpipe_slipning.jpg

Adam K
2008-12-12, 18:00
Nu är det nästan klart...
Renoverade kopplingscylindrarna (de såg iof okej ut när jag plockat isär dem)....
PBZ svetsade på anslutningen till dumpen på min 'nya' IC. Tack!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Dump_pipe_fitted.jpg
Jag fixade fästen som passar till ICn.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/IC_plats01_instr.jpg
Notera den nerkapade reservoaren+locket till kopplingsvätskan
och kameraväskan jag tappade och inte hittade på 1 vecka!

Sen när jag skulle montera ICn upptäckte jag att slangen Turbo-IC var för kort!!!
PBZ hade hemma! :-) Hämtade iof dan efter, men ändå. Tacktack!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/IC_pipe01.jpg
Så tillslut kunde jag montera ICn :-)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8ic_fitted01.jpg
Och jag har såklart sågat till OE undertray och skurit till en duschlist :-) Så att den passar -någorlunda, hade lite bråttom. Och kallt var det också såklart. Skar upp hålen ovanför turbon lite längre och skar till en extra.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/undertray.jpg

Så bokade jag en mappning och körde till Trollhättan. Varför ska det alltid vara ett sånt j-a väder?!?
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/X_ljus_Autotech.jpg
Och Per mappade, fick ut ca 200kw till hjulen, ca 310hp. Jag är nöjd.
En vacker dag kanske jag vill ha en mapp med bensin/E85 mix, men det kan vänta. Pappret får jag nog senare. Innan va hann göra någon siste bänkkörning så upptäckte Per att lambdan blev lean. Efter vissa efterforskningar fann vi att en av de nya spridarna var dålig!
Kris. Vilken tur att Grusdräparn har en 98, som är isärplockad!!
Jag fick låna hans (440)spridare så att jag kunde åka hem. 1000 tack Klas!!
Per har kvar mina 550 spridare för att flödestesta och se om han kan finna någon anledning. Jag gissar att jag får köpa en ny. Där bedrog min snålhet visheten...
När jag har 4 fina 550 spridare igen kan jag dock helt enkelt montera dem och justera spridarstorleken i apexi'n.

Bilen drar dock som ett jaktplan nu :D lika tidigt som min förra turbo men fortsätter högre upp i varv. Jag har ändå inte testat hela vägen upp till redline, eller ens på 1,4bar för den delen, får vänta tills det sitter spridare som den är mappad för.

När kag tittade efter bilder att lägga upp/länka till hittade jag den här härliga sommarbilden, jmf m bilden ovan
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/Garage_Buster.jpg
Tagen 2 November!!!

Nu är det bara att slita ut ICn igen, för att täcka turbo o downpipe med lite mer heatwrap. Och se om det går att montera fjäderbensstaget. Och sen spridarna igen förstås... Och listerna till sidokjolarna som inte kommit än....

Grusdraparn
2008-12-12, 22:19
Gött att det gick att lösa, hade varit trist att få åka hem utan bil.
Tack för lunch-daten, har lika trevligt när det kikar förbi kokarfolk :)

/Klas

GT99
2008-12-16, 11:18
Bra att det löste sig.
Kommer du ihåg hur många nm han plockade ut?

Bra att få dit IC:n :) men hade det inte gått att tilta den lite och slippa kapa kopplingsbehållaren?

Blir nog en tevlig bil det där att ratta i sommar :)

Adam K
2008-12-17, 17:32
Pratade med honom idag, glömde fråga om att skicka grafen!

Anledningen till ICns läge är att jag hoppas få på fjäderbensstaget. Any day now :-)
Men tänkte parallellmata soppan och isolera vid turbon, och isolera turbon! innan jag sätter på staget.
Inbillar mig att all minskning av uppvärmningen av cyl #3 är bra för nästa spridare som hamnar där.
Den är riktigt trevlig redan nu! Ser fram emot att få den på bana :)
Eller is :D


Bra att det löste sig.Kommer du ihåg hur många nm han plockade ut?Bra att få dit IC:n :) men hade det inte gått att tilta den lite och slippa kapa kopplingsbehållaren?Blir nog en tevlig bil det där att ratta i sommar :)

Adam K
2008-12-21, 14:17
Så.
Det var liite för trångt att isolera soppa-returen/matningen framför turbon. Blev lindat en del väv ovanpå turbon istället. Och värmeskölden på.

Och fick god plats med fjäderbensstaget :)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8ic_o_OMP_stag.jpg
Edit: god o god, det tar i mot karossen när det är uppspänt...


Till sist årets version av extraljusriggen.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/X_ljus_2008_09.jpg
Det är läckert att se STi-loggan under scoopet :7

Adam K
2009-02-27, 19:10
Den nya ICn har, särskilt efter iskörningarna med tillhörande höga turbotryck, visslat oroväckande på de höga trycken. Så jag bestämde mig för att gavlarna behöve svetsas. En lokal smidesverkstad gav ett löjligt lågt pris så jag slet ut kylarn igen och började jobba.
Kapade av alla klämläppar, tot ca 150!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8_ic_cut02.jpg
Passformen mellan kylpaket och gavlar var sådär, särskilt efter kapning och bändning medelst skruvmejsel...

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8_ic_cut04.jpg
Gummipackningen var ojämn, det var inte kontigt att det läckte, rent var det inte heller.

Men när jobbet var klart, lite dyrare än erbjudandet på telefon, men fortfarande fantastiskt billigt, så var det tätt. Testat idag :D
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8_ic_welded02.jpg

Adsense Management by Losha