Visa fullständig version : Micro Projektet


NickeH
2008-04-04, 15:37
Subaru Impreza GT -00

Tänkte skapa ett lite projekt för dom som är intresserade av att kärringtrimma imprezan lite. Ska lägga upp så mycket bilder som möjligt så ni som funderar på köpa impreza eller just köpt kan se var man börjar om/när man vill börja trimma.

Jag kommer inte byta turbo utan nöja mig med orginal. Orkar inte börja bry mig om kopplingar och lådras.

I första hand blir det höja laddtrycket så man hamnar runt ca 240-250 hk. Kör kanske ner till JRM(80 mil enkel väg :-() och ser om de kan få ut 260-270hk med ECUTEK till sommarn.

Kommer byta ut följande:
ett nytt avgassystem 3" invidia med cat + greddy SP
laddtrycksstyrning typ dawes device
Mittkonsol med turbotryck(DEFI) och ev. knocklink

Funderar på att göra en 10.000 mila service(kamrem och diverse oljebyten m.m.) när nu bilen ändå står på pallbocker.

Bilder kommer ska bara överföra från mobilen.

NickeH
2008-04-05, 00:33
På två timmar plockade jag ned allt och provmonterade nya systemet, gick bättre än vöntat. Nu ska lambda-fläns svetsas och en av upphängningen till slutburken modifieras.

Började med att palla upp bilen, prova inte utan en riktigt bra domkraft t.ex en s.k. racing variant.
http://www.hallsten.nu/subaru/pallbockar.JPG

Tog bort värmeskölden
http://www.hallsten.nu/subaru/utan-v%C3%A4rmsk%C3%B6ld.JPG

Tog loss org. downpipen
http://www.hallsten.nu/subaru/utan_dp.JPG

Org dp ser ut så här
http://www.hallsten.nu/subaru/org_dp.jpg

Plockade ned resten av org. systemet och jämförde med det nya.
http://www.hallsten.nu/subaru/old-new.JPG

Så har snygg är nya slutburken
http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk2.JPG

Provmonterade nya dp, ska märka ut var lamdan ska sitta.
http://www.hallsten.nu/subaru/nya-dp.JPG

Monterade systems för att se hur det skulle passa, är ju trots allt ett new age system. Bara ett fäste som inte passade bak på slutburken men det går att fixa relativt enkelt.
http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk_monterad.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/bak-under.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/bak_under2.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/under1.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/under_fram.JPG

LegacyLarsa
2008-04-05, 10:34
Kärringstrim vet jag väl inte, det är mer som inkörsporten till trimträsket, det blir som Alfons Åberg av det hela sen, jag ska bara..

;-)

Lycka till!


/Larsa

NickeH
2008-04-17, 20:08
Alltid är det nåt..

Tänkte provköra bilen och upptäcke när jag skulle dra ihop avgassystemet ordentligt med packningar att det inte alls blev tätt.

Drar man ihop dp med mellanrör först så passar det inte mot slutburken, fattas en 5 cm och det känns helt fel att med våld sätta hop det. Funderar på svetsa på ett flexrör typ sånt här:

http://www.hallsten.nu/subaru/flex.jpg

om det är nån som har bra eller dåliga erfarenheter av flexrör så får ni gärna dela med er här.

I övrigt är det ett mycket fint system med bra finish.

ska gå ut och lägga mig under bilen och fundera på livet en stund nu.

NickeH
2008-06-06, 17:05
Äntligen !!

Avgassystemet svetsat och monterat. Blev skitbra, lagomt ljud inget man störs sig på vid lugn körning och skönt morrande när man drar på. Ska fota hur det ser ut på bilen vid tillfälle.

Kändes lite jobbigt att sätta kapen i en ny dp men det blev mycket bra med flexröret.

http://www.hallsten.nu/subaru/kapad_dp.jpg

NickeH
2008-06-16, 23:41
Har funderat en del på laddtrycksstyrning, lutar åt en Greddy Profec B istället för dawes device.
Känns smidigt då den även visar turbo-tryck, då slipper man köpa mittkonsol och mätare iaf tillsvidare.

Sen är frågan om man ska köra Ecutek(är ju 80 mil enkel väg till JRM) eller köpa t.ex. Greddy E-manage Ultimate för mappningen.

Det är inte förbjudet att skriva nåt i tråden .. -:)

Ser ut så här med downpipen monterad på bilen.
http://www.hallsten.nu/subaru/dp_med_flex.JPG

Fransson
2008-07-13, 18:45
Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?

/Nicke

David_87
2008-07-13, 19:22
Ser fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.

NickeH
2008-07-30, 01:31
Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke


Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet.
tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2
Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.
Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.

NickeH
2008-07-30, 01:32
Ser fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.


Imga problem hittils men visst är markfrigången sämre än med orginal. Jag brukar ta det lugnt vid farthinder.

Fransson
2008-07-30, 16:33
Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/NickeJag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.

OKej, Tack för de :)
Vart sätter man bredbandslamda muttern?

/Nicke

NickeH
2008-08-01, 13:57
Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/NickeJag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.OKej, Tack för de :)Vart sätter man bredbandslamda muttern?/Nicke


Sätt bredbandslamda muttern på downpipen typ där jag satt min (se bilder) t.ex på andra sidan.

NickeH
2008-08-05, 23:46
Va och besiktade bilen igår den gick genom med beröm.
Jag var lite orolig för racecaten men den verkade fungera perfekt. CO värdena var 0, lambda 1 och HC 28.

NickeH
2009-01-22, 23:07
Så då har äntligen en turbotryck-mätare blivit installerad, tog bara några månader att motivera sig.

Nu ska man bara fundera ut vilka två andra mätare man ska köpa.
http://www.hallsten.nu/subaru/defi.JPG

Blev riktigt bra med kontroll-enheten i handskfacket, syns inte förrän man öppnar den. Behövde inte såga sönder nånting i inredningen.
http://www.hallsten.nu/subaru/defi_control.JPG

Sitter som fabriksmonterad till vänster
http://www.hallsten.nu/subaru/laddtryck_under_huven.JPG

b20mannen
2009-01-23, 00:24
Du, det där med att sätta ett flexrör i downpipe - Där gjorde du en bra grej.

Utan flexröret blir det ju onödiga påfrestningar på turbo och grenrör.

NickeH
2009-01-23, 11:16
Jo jag har sett andra t.ex. MRT:s downpipe har flexrör så det är nog en bra idé för hållbarheten. I mitt fall var jag tvungen då downpipen inte passade med resten av systemet.

kamikaze
2009-01-23, 19:14
Nu ska man bara fundera ut vilka två andra mätare man ska köpa.


Föreslår oljetryck och oljetemp

Adsense Management by Losha