Visa fullständig version : Sti JDM 2003

Junior
2009-07-16, 11:32
Hej är ny subaru ägare, köpte mig en Sti 2003 Jdm-spec. Jag har tidigare kört Honda i många år, men nu Subaru ägare sen 1 månad sen.

Bilen är en sti 2003, men ca 300 hk (standard) (400)nm
För dem som inte är pålästa så skiljer det sig en ifrån den svenska vesionen.

Motorn heter ej207 v8
Japanska EJ207 har:
Starkare kolvar och stakar
Större profil på kammarna
Större ventiler
Equal length-grenrör
IHI VF37 Twin Scroll-turbo

Detta i kombination med en annan mappning från fabrik ger den över 300 hk och 1000 rpm högre rödmarkering.
-ST VI 18x7.5/NS2 Ultra Sport 225/45/18.
- dave Device.
- A'PEXi N1 axelback
- HKS SPF Intake Kit
- HKS M40i-stift
- 6-växlad låda med DCCD (ställbar mittdiff, samma som i Petter Solberg Edition)
- Castrol-oljor i både motor, låda och diffar

Byte skivor och belägg till mintex 1155 racing belägg.
Nya 8x17 fälgar på 225/45/17 r-däck drag D-31 fälgar.

Tanken med bilen är att köra så mycket bana som möjligt

Knutstorp avklarad i helgen. Skitkul för att vara orginal chassie, lite mycket understyrning, samt att krängarna kunde vara lite bättre, verkar vara dåliga ifrån fabrik typ :) En bild ifrån knutstorp http://lh5.ggpht.com/_VM_NtIN41Zg/SlsKquljXkI/AAAAAAAADhs/D0Rraymgf3o/s576/DSC07499.JPG

Här har vi nån bild på bilen. http://www1.garaget.org/archive/91/90931/128770/128770-1455844.jpg

Nästa steg är att hitta ett par vettiga coilovers, samt nån krängare för bak och fram vagnen Ska man statsa på ett bussnings kit typ hyper flex eller funkar orginal bra??

Jag är helt ny på 4x4 så alla tips och trix är väl mottagna.

mvh Junior

FeA
2009-07-16, 12:00
Låter bra!

Är JDMen lättare än vanliga STi'n oxå?

Edit: Tog bort det om fälgbredden

Junior
2009-07-16, 12:03
Sorry skrev lite fel om fälg bredden

Fälgarn har är 8x17 et 47,

Bilen väger meed mig i 1530kg och halvtank, tror att den sv-sålda ligger på ungefär samma vikt.

Fotografen verkade gilla bilen, här är en bild till
http://zoomphoto.se/motorsport/galleri/20090712volvo/slides/img_2114.jpg

FeA
2009-07-16, 13:00
Jag förstår fotografen, den var riktigt snygg! :-)

Ska du byta bussningar så tycker jag att du ska byta ut alla när du ändå är i farten, jag kan rekommendera powerflex, jag köpte mina på streetperformance till ett bra pris.
Till motor och växellåda kör jag med hardrace, köpta på streetpower.
Skulle tro på att det kostar närmare 9-10k för detta, men det är det verkligen värt.

Krängare finns det väl en del att välja av, dom flesta (även jag) kör med whiteline. Kom ihåg att byta droplinksen bara, dom som sitter där från början är grymt vek...

Ska du ha coilovers så hör med Jeppe här på forumet om han har några kvar, verkar fungera bra till ett jäkla bra pris!
Länk till tråd: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=16&topic_id=1427&mesg_id=1427&page=

Lycka till! :-)

Junior
2009-07-16, 13:16
tack för tipsen, krängare är det första jag ska byta ut, kändes som att åka ombord på finlands färjan, om man jämför honda jag hade :)

Sen kommer jag att fixa coilovers, bussningar tar jag till vintern, för mycket meck under sommaren :)

Whiteline krängare, hur tjock är det att rekomenderat att köra på??

Är det vettigt att byta fram och bak?

Mycket frågor nu..

Kvarnis
2009-07-16, 14:34
en 22mm ställbar bak är ett bra val :), sen gör coiovers mer än kränagre. SÅ om Jeppe har kvar ben för ca 8K så är det det bästa för väghållningen.
Bussningar är bra om man kan leva med mer oljud, finns klart billigare i UK.

Din bil skulle må tok bra av en mappning för svensk soppa om den inte fått det redan.
En omppad twinscroll är ungefär det bästa man kan ha innan man går överstyr ;) brukar kunna landda på ~370Bhp men det är vridet som är trevligt +500Nm kan man se i fram i mot:D

Kvarnis
2009-07-16, 14:38
Om den är understyrd så är ordentlig med camber fram ett bra val om du kan leva med däckslitaget.
Och kör med difffen i fullt öppet läge.

Junior
2009-07-16, 15:40
Coilovers får det bli asap, synd att allt ska kosta.

Bilen är orginal typ, endast, axelback samt ett filter.

Det jag behöver är decat, mellanrör, samt en bensin pump.

Men det känns som om väghållningen får gå före trimmningen, går rätt okay för att vara standrad bil.

Hur mycket ska en sti ladda orginal? Min peakde på 1,5 bar och går ner till 1,2 typ. Nu har jag sänkt den så att den håller sig 1,2 till 6500 varv, sen går den sakta ner, vid 7500-8000 har jag ca 0.9 bar, är det det normal?

Kvarnis
2009-07-17, 10:26
Hm

Har inte 100 koll på hur newage sti laddar men den lätt inte helt fel, kommer bilen från UK, lr direkt från Japan?

Om den är direkt från Japan kan¨det vara risk för att detn är mappad för 100 oktan, så V-power + lite E85 är nog inte fel innan du fixar mappning.
Du kör ju ändå bana så då får den ju utstå en del sas.
Dom tål rätt myce en org.STI motor men spikningar dödar...

Har Jeppe coilovers kvar så kommer det vara bland dom bästa 8k du lägger på bilen :)

Junior
2009-07-17, 11:02
Är lite osäker, vilken väg bilen har kommit till sverige,

Jag kör alltid v-power med mina bilar, ska mappa bilen snart. Men tills dess så kör jag med lite lägre laddtryck, för att inte riskera nåt.

Ubbe
2009-07-23, 18:03
Håller med föregående talare. Siktar du på att skaffa coilovers så börja med det. Det är inte ens säkert att du kommer känna behovet av krängare efter det. Om du ändå ska börja med krängare skulle jag inte gå under 24mm justerbart fram och bak.

Vår 05'a peakade 1.3 orginal men dök ganska omgående ner till 1.1 och (lite osäker här) runt 0.8 när man närmade sig varvtalsstoppet.

Junior
2009-08-03, 19:10
Okay då vet jag vad dem ska ladda på ett ungefär.

Men krängarna bak känns ingen vidare, dessa måste uppdateras om man vill han en trevligare karaktär, ihop med coils.

är det nån som har nån koll på 20g snurran?

Är det nåt att ha på 2,0 liters sti??

Turbovin
2009-08-04, 02:11
Du måste ha ett agg som är gjort för twinscroll, annars förlorar du ju en av de bästa fördelarna med din bil :) Dvs en vanlig 20G är inte så lämplig. Tror jag läste nån tråd på Scoobynet om uppdateringsagg till twinscroll, kan länka om jag hittar.

Junior
2009-08-09, 12:15
Hur ser flänsen ut på en twin scroll mot en vanlig?

Har för mig att de är rätt så lika, men jag kan ha fel. Hur stora är sti spridarna orginal?

Kvarnis
2009-08-09, 22:17
Du kan fixa en twin till singel scroll up-pipe, men du har en turbo dom klarar upp till 360-370Bhp.
Spridarna är på 565cc dvs max 400bhp på vanlig soppa.

Hur mycket efffekt är du ute efter?

Adam K
2009-08-10, 13:28
Du har en trevlig bil.
Vad gäller spec'en du skrev känns det som 'jämfört med GT', mycket av det låter som OE STi.
Men ge dig på att trimma det som är vettigt:
Motor o växellådsfästen är redan betydligt styvare än GT'n på STi'n, rätta mig om jag har fel någon. Uretanbussningar har aldrig skadat någon bil förutom i ljudnivån...
Om du vill optimera bilen för asfalts[bana] så är som sagts innan det vettigare att börja med coilovers, och ta krängningshämmare om det behövs efteråt. Lär dig hantera dccd'n om du är missnöjd med balansen :)

Det är urkorkat att byta till en singlescroll-trbo när du nu redan har twinscroll!

MEN.
Lägg till att börja med 0, "noll" kronor i moddningar innan du kört med bilen en säsong. Förutom en mappning för att få den trygg att köra med svensk bensin. Lär dig att köra bilen ordentligt innan du försöker få den att fungera som en annan.

Impreza112
2009-09-01, 22:36
Tjena
Är utväxlingen samma som på en svensk PSE?
Mvh/Christian

Impreza112
2009-09-01, 22:36
Tjena
Är utväxlingen samma som på en svensk PSE?
Mvh/Christian

Calle
2009-09-02, 19:49
Tjena, är nya ägaren på denna bil..
På din fråga så skulle jag nog säga att den inte har det.
Eftersom att det är en japan import så är det väldigt låg utväxling

Mvh/Calle

Kvarnis
2009-09-02, 20:07
JDM 6-petare har en kortare 5&6 så man slipper det så kallade överväxel fenomenet som bla europa låder har.
1-4 är samma :)

Impreza112
2009-09-02, 22:41
Tack så mycket=)
Haha ja men då blir det ju jobbigare som brukis, ska ju som dig kvarnis glida sti som vardagsbil.
Hur är det med type uk då? de är exakt samma bil som de svenska va?

Mvh/Christian

Kvarnis
2009-09-03, 09:24
Jeep, vet inte hur det är med ex sätesvärme.
Sen när du ska regga är type Uk tok enkelt vs en JDM.

ernie4x4
2009-09-04, 22:38
Jeep, vet inte hur det är med ex sätesvärme. Sen när du ska regga är type Uk tok enkelt vs en JDM.

Sätes värme saknas o så saknas laddtrycksmätaren fast de va väl Subaru handlarna som eftermonterade den på pse ?

Super lätt o regga en typ uk :-)
Svåraste är väl o fåtag på framlampor om man inte vill ge runt 4400/st

/ernie
Sti typ uk 05 :-)

Calle
2009-09-11, 16:19
Jag använder den som brukis och tycker det
funkar kanon!
6:ans växel blir som vanliga femman på en
annan vanlig bil.
Men jag antar att det sitter orginalmonterad laddtrycksmätare
för det gör det i denna.