Visa fullständig version : Project GammalGT blir ombyggd


STIred
2010-08-20, 10:42
Då var det dags för projekttråd igen. Var inte så sugen på hålla på skriva om det här projektet egentligen men ändå lite kul att dokumentera och ha nåt titta tillbaka på om ett par år, så varför inte :D.

Bilen denna gången är en gammal GT MY99. Innan bilen började plockades isär så hade karossen gått drygt 4k mil och motorn i bilen ca 3k mil, så det var i princip knappt inkörda grejer.

Planen är att bygga en riktigt grym banracer. Motorn blir en sluten 2.5L motor med ombyggda spec C toppar. Toppar och bottendel håller på och byggs ihop just nu i utlandet. Arbetet har pågått ett tag, men jag har inte speciellt bråttom utan det är viktigare att allt blir ordentligt gjort så man slipper strul när det väl står klart. Jag räknar med att ha bottendel och toppar hemma innnan slutet på året. Ihopsättning av motor kommer jag fixa hemma i garaget och förhoppningsvis kommer den vara ihopsatt mappad och bänkad(motorbänk) till nästa sommar.

Sen blir det en del jobb med bromsar, väghållning, kaross, men först efter att motorn är klar. Planen och förhoppningen är att bilen skall stå körklar säsongen 2012. Som sagt jag har inte bråttom ;).

Det jag håller på med hemma nu är lite smågrejer med karossen. Det handlar mest om att plocka ner allt från bilen skrapa underredsmassa och andra halvroliga jobb.

Bjuder på lite bilder sålänge på pågående arbete(går att klicka på dem för att se större bild).

Motorn som satt i bilen åkte ur och såldes.

http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/EngOut1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/EngOut1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/EngOut3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/EngOut3.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/NoEng3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/NoEng3.jpg)


Såg inte helt fel ut från början heller, men valde ändå börja skrapa underredet. Kommer antagligen göra nåt liknande som Oskar gjorde med sitt underrede för att slutligen lacka det helt vitt. Går framåt sakta men säkert, men ändå en del jobb kvar bl.a slipning samt mera skrap på bilens mittendel samt hjulhus.

http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder3.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder4.jpg)

Som sagt även bottendelbygget är påbörjat. Det är en modifierad(förstärkt och stängt) 2.5L bottendel, 14mm toppbultar. Blir antagligen carillo stakar specade för ~1000hk eftersom jag har såna liggandes hemma. Vev och kolvar återstår att fundera ut.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CDB4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CDB4.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CDB6.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CDB6.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Carillo3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Carillo3.jpg)

/r

Anders_S
2010-08-20, 12:00
Det här kommer bli så grymt bra ! Ser fram emot slutresultatet

Oskar90
2010-08-20, 12:12
Blir nog en trevlig shoppingbil... :D

Visst är det roooligt att skrapa underredsmassa? Ett tips är att köra bort resterna med en scotch brite trissa, tar underredsmassa-rester till frukost, dock inte tectylen för det kommer bara kletas ut då.

Funderat nåt mer på buren, du skall ju helt klart ha riktig helbur med rör till fjädertornen och annat roligt, den där gamla byggnadsställningen du har köpt kan jag köpa av dig istället! :D

Kvarnis
2010-08-20, 13:53
Stakarna är specad för +1000Bhp som en liten detalj ;)
Vill minnas 400bhp/vevstake :)

Kommer att bli fint det där kokarn :D

Helbur ställer till det nånting med SBP, så jag gisar att Raul fixat blir bra ;)

STIred
2010-08-20, 15:13
Anders, tack :).

Oskar: tack för tipset om trissan, ska testas. De där småresterna som är kvar efeter skrapning är inte så roliga. Försökte köra lite på resterna med borrmaskin och stålborste men inte helt nöjd med hur det funkade.

Ha ha får fundera lite på buren som sagt. Inte bestämt helt 100 hur jag ska göra. Får undersöka det där med helbur och omreggning också som Kvarnis sa, så får jag se. Ska föresten ner till Blekinge i helgen polera lite Justy :D.

Kvarnis kokarn, kommer säklert bli lite frågor som du får assistera mig med sen under byggets gång ;). Kommer nog upp en kort sväng till Kinekulle om du kommer ner också kan vi tjata lite.

/r

Oskar90
2010-08-20, 15:16
Anders, tack :).

Oskar: tack för tipset om trissan, ska testas. De där småresterna som är kvar efeter skrapning är inte så roliga. Försökte köra lite på resterna med borrmaskin och stålborste men inte helt nöjd med hur det funkade.

Ha ha får fundera lite på buren som sagt. Inte bestämt helt 100 hur jag ska göra. Får undersöka det där med helbur och omreggning också som Kvarnis sa, så får jag se. Ska föresten ner till Blekinge i helgen polera lite Justy :D.

Stålborste är skit, det tar ju ingenting. Jag har provat både på underredsmassa och färg (bakdiffen) och stålborste är helt totalt värdelöst. Scrotch brite bara äter skiten utan att skada plåten. :)

Grymt då får ja komma ner och hälsa på om ni hänger vid skolan? :D

GT99
2010-08-20, 15:47
Denna fungerade klockrent att ta bort underredsmassa med
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134138982
Nackdelen är att man ser ut som mossa efter ett par timmar + att den kändes inte helt säker snurrandes på vinkelslipen i 10000rpm.

Kvarnis
2010-08-20, 19:40
Mm vi får se hur det blir...

Har inte hört från Per ännu om han hade tid att vri sprit map på brux kokarn.

Sen så gjorde jag misstaget att frösöka besälla delar till soppa pumpen i Svergie...så de kommer väl aldrig fram i tid......


Hör av dig vet jag i kväll om du har segt så kan vi prata lite över en kopp sprit lr 2 ;) :D

/Jan

Yonaz
2010-08-20, 23:06
Du borde köpa min kaross, reggad med bur ;)

Impreza112
2010-08-21, 13:28
Vilken fin bil:-) nej nu har vi inte tid att hänga här måste polera justy så vi hinner korka upp ikväll;-) Kvarnis du får komma hit på grogg:-) Oskar är du i garage i helgen Raul vill se din bil. Detta bygget blir grymt grymt grymmast hmm kanske:-)

Gilarski
2010-08-22, 23:24
Bilen kommer bli hur grym som helst, kör hårt :D

STIred
2010-08-24, 17:18
Efter att ha rekondat pimpJustyn hela helgen ihop med mästerrekondarn Christian(Impreza112) nere i Blekinge, så var jag tvungen lägga ett par timmar på gammelGTn så den inte skulle känna sig helt försummad :D. Blev lite slipning av underredet på de ställena där jag hade skrapat bort massan innan. Det går helt klart åt rätt håll men forfarande mycket jobb kvar innan jag blir helt nöjd.

http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder5.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder5.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder6.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder6.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder7.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/RearUnder7.jpg)

/r

Mumin
2010-08-24, 18:57
Det där blir fint Raul, förstår dock inte att du orkar :D

Kvarnis
2010-08-24, 19:06
Blir fint som sprit de där kokarn :D

STIred
2010-08-24, 19:53
Det där blir fint Raul, förstår dock inte att du orkar :D

Det är bara lägga sig under bilen och skrapa/slipa utan att fundera för mycket :D.

Blir fint som sprit de där kokarn :D

He he, längtar tills allt är färdigskrapat, slipat och målat :D

/r

STIred
2010-08-26, 21:02
Blev lite paus från subaru skrapandet idag och fräschade upp familjekombin(brukar kalla den för tjejen bil annars :D) lite istället med tvätt och lätt motortvätt. Moterade öppet kluftfilter(2st tom :D) och häromdan monterade jag även dubbla catchtankar för vevhusventilationen(syns på bild om man tittar noga ;), de gör dessutom faktiskt stor nytta på denna motorn). Luftfiltret gör inte ett skit för effekten på sugmotor men ser lite finare ut och låter jävligt gott med när man gasar lite. Skaffade skärm till filtret med, som jag lackade svart med ett lager klarlack utanpå. Duger nog fint för åretrunt familjebrukis med ett antal år på nacken.

http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Eng1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Eng1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Eng2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Eng2.jpg)

Inga mer skitbilar i tråden i fortsättningen, ska fösöka hålla mig till gammelGTn ;)

/r

Jonas.L
2010-08-26, 22:53
Trevligt projekt. ska följas :)

STIred
2010-09-04, 23:37
Som jag skrev tidigare så pågår även arbetet med att bygga ihop topparna. Hade lite funderingar ett tag på att återigen skaffa Cosworth toppar precis som jag gjorde när min förra bil byggdes. Efter att ha sett dem topparna, och efter att ha pratat med några andra som byggt subaru motorer i utlandet så vet jag att just när det gäller toppar så är det svårt få bättre grejer än Cosworth. Jag känner till folk som har flödestestat dessa toppar och jämfört med andra portade, ombyggda, etc, etc. toppar men det är svårt att överträffa Cosworth topparnas flöde.

Min nästa fundering var om jag verkligen behöver toppar som flödar så bra som Cosworth topparna gör. För ca 500-550hk som planen var från början för denna bilen så var svaret nej. Onödigt lägga mer pengar på grejerna än vad man verkligen behöver. När jag sedan fick tag i nästan nya Spec C GDB toppar(hade gått ca 500km) till ett riktigt bra pris så bestämde jag mig för att glömma Cosworth topparna. Spec C topparna skulle klara flöda tillräckligt för runt 500Hk utan någa modifieringar alls egentligen.

Sen kom funderingarna igen, varför inte bygga liiite vassare toppar när man ändå bygger en bottendel som i teorin skulle kunna klara 8-900hk, eller kanske tom mer. Inte för att jag nånsinn kommer ha så mycket effekt men det är inte fel att veta att grejerna håller och det finns marginal.

Till slut bestämde jag mig iaf att satsa på mycket vassare kammar. Kör man vassare kammar så leder det i sin tur till att man nästan blir tvungen uppgradera ventilfjädrar. Så jag bestämde mig att det är lika bra uppgradera topparna helt när man ändå ska byta både kammar och ventilfjädrar.

Det blev därför cosworthkammar med AVCS + ett gäng supertech delar, typ, dubbla ventilfjädrar, inconel avgasventiler, nya insugsventiler, ventilstyrningar i bronz, ventilsäten, retainers i titan, etc... Allt detta ihop med spec C toppar som sagt. Kommer säkert duga till att flöda lagom med luft så inte bilen upplevs för slö ;).

I slutändan blir topparna långt ifrån så billiga som jag hade hoppats på från början, dock fortfarande billigare än om jag hade skaffat Cosworth topparna. Så jag får nog vara ganska nöjd ändå.

Alltid lika kul med paketkort, och desutom suddiga sådana :D

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech3.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech4.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech5.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech5.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech6.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Supertech6.jpg)

Jag räknar med att topparna är ihopsatta inom några veckor. Sen är det dags bestämma kolvar till bottendelen och försöka få bottendelen helt klar med. Under tiden ska jag se om jag orkar fortsätta skrapa lite underrede :D.

/r

Kvarnis
2010-09-05, 15:03
Kommer bli fint med supertech i C topparna kokarn :)

Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna :D

bowser
2010-09-05, 15:26
Kommer bli fint med superteck iC topparna kokarn :)

Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna :D

supertech är mumsiga grejor =)

STIred
2010-09-05, 20:12
Kommer bli fint med supertech i C topparna kokarn :)

Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna :D

Jepp spec c+supertech duger nog fint :).

Helt rätt bara handla på få i ordning de där topparna, nästa säsong vill jag kunna åka med som passagerare i åtminstone en av dina bilar ;).

Här kommer liten bild på mina senaste slipverktyg med :D. Går ju åt några stycken.

http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Slipa.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Slipa.jpg)

Nu är det bara ner till garage, skrapa och slipa vidare. Sen blir det lacknafta och aceton på hela underredet så det blir kliniskt rent innan primer. En del underredsmassa kvar att få bort innan jag kommit så långt dock.

/r

Bodyshot
2010-09-05, 23:04
Wow. Fan vilken prylporr blir fint det där! Heja stired heja!

sladden
2010-11-21, 17:31
ser bra ut... :)

STIred
2010-12-05, 14:47
Blev lite ändringar i planerna. Inte så mycket i de långsiktiga planerna utan mer i de kortsiktiga.

Eftersom jag inte kört nån bana eller liknande i sommar så känner jag att jag vill gärna ha nån bil som man kan åka på lite träffar med iaf nästa sommar. Vänta till sommaren 2012 som jag hade tänkt från början känns lite länge. Därför blev nya planen slänga ihop en "lågbudgetmotor"(eller "snik" motor som subarumicke skulle sagt ;)) och förhoppningsvis få bilen körklar med den till nästa sommar.

Budgetbottendelen blir en STi 2.5a med budgetkolvar/stakar, typ mahle/eagle. Målet är att bottendelem ska klara max 500Hk. Kommer använda mina spec C toppar för denna motorn som de är + förbränningsrumsmatchning.
Alla delar till "budgetbygget" är beställda och snart på väg hem, hoppas toppar och botten för den motorn kommer finnas hemma ihopsat redan i slutet på januari.

De mer lånsiktiga planerna för "racemotorn" är oförändrade. Skillnaden blir att jag komme använda andra toppar till den. Köpte hem en uppsätnnig riktigt billiga begagnade STI JDM toppar med avcs för ändamålet. Duger fint då det ändå blir portning och allt invändigt utbytt som sagt. Slänger upp ett par bilder på dem topparna, helt ok skick och billigt som sagt.

Sen är det inte helt fel heller ha två stycken byggda motorer hemma, man vet ju aldrig när saker och ting går sönder.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads3.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/AVCSHeads4.jpg)

/r

STIred
2010-12-05, 15:22
Glömde nästan att jag har ju redan en turbo liggandes i garaget. En Deadbolt Superzilla som borde ge strax över 400hk om man stressar den lite. Lika bra börja med att använda den till "lågbudgetmotorn".

Ingen stor turbo så den kommer nog spola nåt sjukt snabbt på den motorn :)

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla3.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/Superzilla4.jpg)

/r

Kvarnis
2010-12-05, 23:09
Blir fint de där kokarn :D

challe
2010-12-05, 23:24
Faan va ballt Raul :) du får skrika till när du behöver motorlyft och stativ

STIred
2010-12-06, 20:16
Blir fint de där kokarn :D

Jepp hade inte varit fel fått ihop nåt körbart till sommarn :).

Faan va ballt Raul :) du får skrika till när du behöver motorlyft och stativ

Inga problem, ni kan ha dem ett tag till, jag säger till när det börjar närma sig.

/r

Kvarnis
2010-12-07, 11:44
Klart f-n vi ska åka lite i sommar, du får väl fundera ang ecu och ventiler/kammarna m.m

Får väl slå en signal i helgen över ett par Mika Häkkinen lr 5 :D

Subarumicke
2010-12-07, 21:03
Ballt tappa inte intresse nu bara kör hårt!!!

Jag tänkte bara byta dump + nya ventilhattar tills nästa sesång :)

STIred
2010-12-09, 00:06
Klart f-n vi ska åka lite i sommar, du får väl fundera ang ecu och ventiler/kammarna m.m

Får väl slå en signal i helgen över ett par Mika Häkkinen lr 5 :D

Jepp håller på funderar, men inte lyckats bestämma mig än :).

Ballt tappa inte intresse nu bara kör hårt!!!

Jag tänkte bara byta dump + nya ventilhattar tills nästa sesång :)

Ha ha ganska lagom jobb mao :).

Jag bör nog inte tröttna helt även om man ibland klänner att man tillfälligt kan tappa lusten hålla på med bilen. Man har väl blivit snålare på gamla dagar :D. Kändes lättare bränna pengar på bilen för några år sen.

Men nåt ska det väl bli av den förhoppningsvis.

/r

STIred
2010-12-19, 15:44
Var ju några veckor sen jag gjorde nåt med bilen så tänkte det var dags hitta på nåt lagom jobb. Har som sagt köpt ett par begagnade JDM STi toppar så jag passade på plocka loss det mesta på dem för att förbereda dem för portning längre fram.

Än sålänge plockar jag bara isär saker, ska bli kul se hur det går när man ska få ihop allt igen :D

Fixade ett hemmagjort verktyg för att kunna få ut retainersen och plocka bort ventilfjädrar och ventiler. Det är en träbit som jag borrat igenom, en teleskopmagnet och en lång hylsa. Gick hur smidigt som helst få loss retainersen. Man sätter magneten mot mitten på retainersen genom hylsan och träbiten och sen är det bara trycka ner med träbiten och hylsan och pressa ihop fjädern. De två små metallklipsen som håller fast retainersen släpper när man trycker ihop och fastnar på magneten. När man sen monterar ihop allt så kan man göra på liknande sätt fast behövs såklart ingen magnet då.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveSpringTool.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveSpringTool.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/SpringRemoval1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/SpringRemoval1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/SpringRemoval2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/SpringRemoval2.jpg)

Tog lite bilder på förbränningsrum och portarna mest för att ha nåt jämföra med sen när topparna är portade och klara. Dessa topparna ska som sagt få sitta på "racemotorn" så det blir ordentlig portning mm. Såg helt ok ut, ser inte ut vara några sprikor eller andra skador.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CombChamber1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CombChamber1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CombChamber2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CombChamber2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/IntPort1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/IntPort1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/IntPort2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/IntPort2.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ExhPort.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ExhPort.jpg)

Kammar, ventiler mm ligger löst nu. Antagligen kommer jag lägga ut dem till salu vid nåt tillfälle. Skulle nån vara intreserad innan så är det bara skicka ett PM. Det är som sagt AVCS kammar från JDM sti men ventiler, fjädrar, retainers. Kan mäta upp kamprofilen om nån är intresserad. Tänkte nånstans mellan 1000kr och 1500kr för allt. Grejerna är i fint skick.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveTrain1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveTrain1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveTrain2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ValveTrain2.jpg)

/r

Kvarnis
2010-12-19, 20:06
Fint kokarn :D

Impreza112
2011-01-04, 00:26
Skrapa skrapa kom igen bonde=) jag kommer och hejar på med cognac i handen

STIred
2011-08-12, 01:27
Då var det dags för lite uppdatering, har inte gett upp projektet än :D

Första motorn(den på 2.1L) ser ut att bli klar(bottendel+toppar) innan slutet på månaden. Delarna har precis blivit ballanserade och bottendelen är iväg på rengöring. Utgick från en begagnad 2L STI bottendel, tänkte fräscha till den innan nya kolvar, stakar, mm. monteras.

Specen blir följande:

Spec C toppar
Portat och ballanserat(flödesmässigt) insug
14mm toppbultar
Manley H-Plus stakar, specade för 600+hk
Mahle kolvar 92.5mm, som duger för 500+hk
ACL lager
79mm STI vev

Effektmässigt kommer jag sikta på i närheten av 500hk för denna motor. Här kommer några bilder på delarna ihop med ett par jämförande bilder mot OEM kolvar och stakar. Bilderna är klickbara.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/BearingInBox.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/BearingInBox.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ManleyInBox.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ManleyInBox.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsManley.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsManley.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/79mmSTICrank.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/79mmSTICrank.jpg)

/r

fjar
2011-08-12, 01:31
Då var det dags för lite uppdatering, har inte gett upp projektet än :D

Första motorn(den på 2.1l) ser ut att bli klar(bottendel+toppar) innan slutet på månaden. Specen blir följande:

Spec C toppar
Portat och ballanserat(flödesmässigt) insug
14mm toppbultar
Manley H-Plus stakar, specade för 600+hk
Mahle kolvar, som duger för 500+hk
ACL lager
79mm STI vev

Effektmässigt kommer jag sikta på max 500hk för denna motor. Några bilder på delarna ihop med ett par jämförande bilder mot OEM kolvar och stakar. Bilderna är klickbara.

http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/BearingInBox.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/BearingInBox.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ManleyInBox.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/ManleyInBox.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsManley.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsManley.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/OEMvsMahle2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/79mmSTICrank.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/79mmSTICrank.jpg)

/r


vad ligger priset på specet ungefär ?

STIred
2011-08-12, 01:45
Kolvarna kostar runt 4-500USD, stakarna 6-700USD, veven 2-300USD, lager minns inte, kanske 200USD eller mindre.
Ungefärliga priser. + frakt och tull/moms på det hela.

/r

fjar
2011-08-12, 02:03
ok inte så farligt

STIred
2011-08-12, 02:16
ok inte så farligt

Jepp ganska överkomligt faktiskt för bara delarna. Möjligt att det kan ha varit t.o.m. lite billigare än vad jag skrev, orkade inte leta fram kvittona. Sen ska man helst se till få allt ballanserat, blocket honat till de nya kolvarna, etc innan bottendelen sätts ihop så det tillkommer ytterliggare några kr.

Ska man uppåt 6-700hk så får man fundera på andra bättre kolvar och stakar. Blir ungefär dubbelt upp i pris för delarna.

/r

fjar
2011-08-12, 03:56
Jepp ganska överkomligt faktiskt för bara delarna. Möjligt att det kan ha varit t.o.m. lite billigare än vad jag skrev, orkade inte leta fram kvittona. Sen ska man helst se till få allt ballanserat, blocket honat till de nya kolvarna, etc innan bottendelen sätts ihop så det tillkommer ytterliggare några kr.

Ska man uppåt 6-700hk så får man fundera på andra bättre kolvar och stakar. Blir ungefär dubbelt upp i pris för delarna.

/r

ska plocka ut ca 450 ur min nu på vintern så de räcker nog tycker jag men kan du skicka sidan du beställer ifrån och en sista fråga vad kostade det att få blocket honat ?

STIred
2011-08-12, 11:12
Osäker på vad det kostar hona block i Sverige. Mitt block görs i ordning utomlands. Även ballansering och ihopsättning av bottendeleln görs utomlands. Kanske ett par tre tusen för borra och hona här hemma?

Men det är bara ringa höra med nån motorbyggare så får du säkert ett pris på honing. T.ex. Ultra Motor i Södertälje har gjort några subarumotorer vet jag, och de ska vara rätt kunniga.

Jag köper delarna av Ravspec, men de har nog inte allt ute på sidan utan du måste maila dem om vad du vill ha.
Han har dock segat rätt mycket med leveranserna. Tanken var att den här första motorn skulle bli klar i början på det här året. Jag hade betalt för alla delar innan årsskiftet och hade räknat med att få dem i januari-februari redan. Men det fick bli aningen ändrade planer, delarna kom typ nästan ett halvår för sent :D. Iofs jag är ganska van vid att det kan strula ibland med leveranserna. Hade liknande problem med sega leveranser av delar även i mitt förra projekt och då handlade jag från ett annat ställe.

/r

Kvarnis
2011-08-14, 10:15
Det går att köpa färdig byggd botten för ca 30 från UK.
Skulle nog rekomedera det, gissar på att bygg kostnad på ultra landar på ca 20k bara det.

Har man lite kontakter och inte tänker bygga själv blir det billigare att köpa färdig botten, bara som tips

STIred
2011-08-25, 13:31
Var ett bra tag sen jag gjorde nåt på bilen. Fick iaf ett ryck nu i dagarna och fortsatte plocka ner lite grejern. Framdörrar, framvagn, skärmar, etc åkte av. Det som är kvar är framstolarna, instrumentpanelen, mattor och lite slangar/kablar, sen är det mer eller mindre ren kaross.

(klickbara bilder)
http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Front_20110825.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Front_20110825.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Rear_20110825.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Rear_20110825.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Side_20110825.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/KossaPlockasNer/Side_20110825.jpg)

Har funderat rätt mycket över hur jag ska göra med färgen. Lacken på bilen var/är i perfekt skick, ingen rost nånstans heller. Som sagt den hade bara gått ca 4k mil och aldrig på vintern.
Men jag är nästan säker på att jag bestämt mig för omlack när allt ändå är nere. Går ju inte köra runt med rallyblå GT :D. Funderingarna går åt antingen någon form av ferrari rött elelr klarrött eller typ Gobstopper vitt :D

Här är ett par röda bilar som jag gillar färgnyansen på(bilderna är klickbara):

http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/RedGc8_wrckit.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/RedGc8_wrckit.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/RedGc8_CW_front.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/RedGc8_CW_front.jpg)

Och vita är ju inte helt ovanliga men de kan se riktigt grymma ut med rätt grejer på(klickbara bilder):

http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/topmix2_gc8.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/topmix2_gc8.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Gobbstopper.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/Gobbstopper.jpg)

/r

Oskar90
2011-08-25, 14:06
Bara fram med skrapan och på skiten! ;)

Asfaltsmattan tar du lättast om du kyler ned den först, så du inte går på niten med varmluftspistol...

Kvarnis
2011-08-25, 16:04
Ja är ju jävig...men Vit är ju rätt nice, iofs finns rätt fränna andra färger med...

http://i872.photobucket.com/albums/ab283/Bulldog7791/Build%20step%202/Photo0487.jpg

Fast jag tycker du ska ta i gång bilen, när du får din nya fina motor :)

Färgbyte kan du ta när du steg 2 trimmar den ;) :D

STIred
2011-08-25, 16:33
Bara fram med skrapan och på skiten! ;)

Asfaltsmattan tar du lättast om du kyler ned den först, så du inte går på niten med varmluftspistol...

Bra tips :). Ska tänka på det när jag börjar med mattan. Allt sånt skit ska bort.

Ja är ju jävig...men Vit är ju rätt nice, iofs finns rätt fränna andra färger med...

Fast jag tycker du ska ta i gång bilen, när du får din nya fina motor :)

Färgbyte kan du ta när du steg 2 trimmar den ;) :D

Jepp hela bilen i kolfiber hade varit nice med :D. Vitt är grymt faktiskt håller med. Sen är jag ju svar för rött som sagt men vetefan vitt passar nog bättre på en GT.

Tror fan jag gör omlack nu i den här vevan. Kommer inte orka plocka isär allt igen efter jag satt ihop hela bilen. Lättare bara lyfta motorn in och ur sen när steg 2 grejerna kommer :D. Jag hoppas hursomhelst kunna få igång bilen till nästa säsong med den här första motorn. Omlackering är snabbt gjort när karossen är plåtren...bara inte plånboken sviker på vägen ;)

/r

OzO
2011-08-25, 16:39
Vitt är dussinfärg nu för tiden! ;) Kör du vitt får du dekaltrimma samtidigt på nåt sätt för att sticka ut. Annars är rött + svart jäkligt fint om man får till rätta röda färg! :cool:

STIred
2011-08-25, 16:46
Vitt är dussinfärg nu för tiden! ;) Kör du vitt får du dekaltrimma samtidigt på nåt sätt för att sticka ut. Annars är rött + svart jäkligt fint om man får till rätta röda färg! :cool:

Jepp var lite åt det hållet jag tänkte. Dekaltrimmet på de två vita på bilderna som jag postade funkar rätt ok tycker jag.
Rött är riktigt ovanligt på GT, om man bortser från den vinröda, men det är ju knappast den jag hade i åtanke. Blir det rött så slipper jag dessutom byta forumnamn ;). Rött + lite kolfiberdetaljer eller svart kan som du säger bli grymt.

Edit: he he råkade trycka på redigera istället för citera på ditt inlägg först :D

/r

STIred
2011-08-25, 19:20
Kanske inte snyggaste hantverket när det gäller detaljerna(det där går alltid ordna), men rött kan bli riktigt rått med om man vill(klickbar bild):

http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/TopSpeedGC8_1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/TopSpeedGC8_1.jpg)

Här är ett litet videoklipp på samma bil:
http://www.youtube.com/watch?v=ay9gwpgQUck

/r

Kvarnis
2011-08-25, 21:09
Tja rött och svart funkar det med :D

STIred
2011-08-25, 21:59
Tja rött och svart funkar det med :D

He he tänkte du skulle gilla time attack stuket ;)

/r

Kvarnis
2011-08-26, 09:29
He he tänkte du skulle gilla time attack stuket ;)

/r

:D

Det och sprit går jag ju igång på ;) :D

Manor
2011-08-26, 09:49
Jag håller nog med om att en snygg röd nyans skulle vara "smaskens".

STIred
2011-08-26, 11:10
:D

Det och sprit går jag ju igång på ;) :D

Du är inte ensam :D

Jag håller nog med om att en snygg röd nyans skulle vara "smaskens".

Lutar nog åt nåt sånt tror jag :). Som sagt bara inte plånboken sviker på vägen. Nu är det dags gå ner skrapa lite underrede, och se till att det händer lite med bilen...ingen jättekul syssla men gratis iaf...;)

STIred
2011-08-26, 22:02
Efter några timmars skrapande i garaget idag så känner jag att jag behöver lägga upp en till bild på den röda. Får räcka sen med motivationsbilder och jobba mer på egna bilen ístället :D. Klickbar bild som vanligt:

http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/TopSpeedGC8_2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/crap/TopSpeedGC8_2.jpg)

/r

STIred
2011-09-08, 23:46
Passade på investerade i en ny sump också. Blir ändå bara nytt alltihoppa på bilen så bara handla delarna i långsam takt. Sumpen har lite extra kapacitet jämfört med standard, bafflad, etc. Ingen nackdel på bana bafflad sump. Kommer köpa en oljekylare med så småningom. Får se vad det blir för nån, men lutar nog åt att jag snickrar ihop et kitt med en mocal eller en setrab kylare. Bilderna på sumpen klickbara i vanlig ordning.


http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124364&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124363&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124367&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124366&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124370&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124369&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124373&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124372&g2_serialNumber=2)

Det enda jag inte gillar med sumpen är att den översta plattan hålls fast av fyra bultar och brickor. Känns inte så jättesmart ha skruvar inuti sumpen, ifall dessa skulle släppa. Sumpen kommer från Hyperflow i Australien. De brukar ha rätt bra kvalitet på grejerna så jag är lite förvånad att de inte tänkte på det där med skruvarna. Men men, blir nog till att modifiera den lite och hitta på ett annat sätt hålla fast den plattan på.

Tänkte bara säga till dem som skickar PM till mig, på grund av tidsbrist är jag inte inne på forumet så jätteofta, därför kan det dröja några dagar eller i värsta fall tom veckor iband innan jag svarar.

/r

TomK
2011-09-09, 00:07
Fin skit! Det där såg intressant ut.
Vet du om det funkar med equal rör?
Kollade på deras sida men tyckte inte att det framgick.

STIred
2011-09-09, 00:16
Fin skit! Det där såg intressant ut.
Vet du om det funkar med equal rör?

Den funkar inte med twinscroll så jag misstänker att det kan bli problem med equal. Men de har en variant som gör det, ser ut som man kapat av ena hörnet på den. Jag kommer köra med GT spec gen 2 grenrör(unequal), där är det lugnt.

/r

goffemannen
2011-09-09, 00:42
den där sumpen såg lite intressant ut. Ska skaffa nått liknande till min har ja tänkt. men har mer varit inne på att köpa en Cosworth baffle plate som man lägger mellan orginal sump motor.

Va kostade sumpen?

TomK
2011-09-09, 08:13
den där sumpen såg lite intressant ut. Ska skaffa nått liknande till min har ja tänkt. men har mer varit inne på att köpa en Cosworth baffle plate som man lägger mellan orginal sump motor.

Va kostade sumpen?

Tyckte mig se att dem låg nog runt ca 500 pund.

goffemannen
2011-09-09, 08:24
Tyckte mig se att dem låg nog runt ca 500 pund.

Okej. Frågan är om de är värt att lägga typ 2000-3000 mer för att köpa en hel sump istället. Visserligen bra med lite extra oljekapacitet. Hmm.


/ David J - Superior Media

Kvarnis
2011-09-09, 09:49
Kokarn.

Såg fint ut det där :)

Locktight på bultarna i sumpen så är det lungt :D
Ser ut så där på de flesta baffalde sumpar.

Gilarski
2011-09-09, 14:15
nice!

MariaimprezaGT
2011-09-11, 12:59
Okej. Frågan är om de är värt att lägga typ 2000-3000 mer för att köpa en hel sump istället. Visserligen bra med lite extra oljekapacitet. Hmm.


/ David J - Superior Media

Har ni kollat på moroso? De har ett tråg som är väldigt bra som man kan koppla till extra oljekanaler på. Det rymmer mer, bafflar och är jävligt snyggt!

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/184220_10150095206615748_747485747_6408532_8008875 _n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/184809_10150095206715748_747485747_6408533_6324954 _n.jpg

Turbovin
2011-09-11, 14:33
Zen Performance har ju kitt med torrsump annars ;)

http://i366.photobucket.com/albums/oo106/eureka1/068.jpg

http://i59.photobucket.com/albums/g281/dynam06/time_attack_2009/04102009213.jpg

STIred
2011-09-11, 16:07
Jepp finns nog mängder med varianter både på sumpar och torrsumpar :D. Jag har tidigare haft även funderingar på accusump som alternativ till torrsump. Den kör man ju i kombination med det "vanliga" oljesystemet, så man kan ju alltid komplettera med en sån om behovet skulle finnas. Men jag tror att en smart byggd bafflad sump ihop med en modifierad oljepump räcker långt för bankörning. Har inga funderingar på att varva mer än runt 8k varv heller så varvtalet bör inte ställa till med problem.

/r

STIred
2011-09-11, 16:11
Kokarn.

Locktight på bultarna i sumpen så är det lungt :D
Ser ut så där på de flesta baffalde sumpar.

Det där borde funka som lösning. :)

/r

STIred
2011-11-19, 18:19
Bygget rullar på sakta men säkert. Motor nr1. börjar bli ganska klar. Denna första motor är som sagt på 2.1L. Kompressionen är satt till 8.0. Allt är ihopsatt efter konstens alla regler, delarna ballanserade, etc och bottendelen är blueprintad.

Specen är den jag skrev i tidigare inlägg. 2.1L uppnåddes i första han genom att köra med 79mm vev (samma längd som är standard på 2.5L motorerna) i en 2.0L botten. Dessutom har jag även gått upp en dimension på kolvarna.

Är riktigt nöjd med hur grejerna ser ut. Bottendelen (själva huset) köpte jag begagnad och den såg extremt sunkig ut men tycker den har blivit riktigt najs efter rengöring. Sen är allt på insidan(kolvar, stakar, etc) nytt som jag nämnde tidigare i tråden. Botten har även blivit uppborrad en aning för att få plats md överdimensionerade kolvarna. Topparna är som jag skrivit tidigare standart spec C toppar som har blivit rengjorda och genomgångna, trycktestade.

Det kommer sitta cometic topppackningar. Sen har jag även köpt värmeisolerande packningar för att sätta mellan insug och topparna. Köpte även ett fuelrail kit från MRT för toppmatade spridare och en ny uppipe, också från MRT. Toppbultarna är 14mm.

Det blir intresant se hur allt kommer funka. Räknar med att det dröjer ett tag till innan det är dags att starta upp grejerna.
Forfarande mycket jobb kvar med kaross, väghållning, bromsar, etc. Eventuellt kommer jag slänga upp motorn i en motorbänk hos någon mappare sen när jag köpt hem turbo, sprut, mm. Vi får se.

Bilderna är klickbara som vanligt.


http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads4.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads4.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads3.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/CleanedSpecCHeads1.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LEng3.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB1.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB3.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/2_1LSB3.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTuppipe2.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTuppipe2.jpg) http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTuppipe1.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTuppipe1.jpg)
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTfuelrails.thumb.jpg (http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/MRTfuelrails.jpg)

/r

Christian S
2011-11-19, 21:13
ser riktigt bra ut:)

Mumin
2011-11-19, 21:29
Jävla fint Raul!

Impreza112
2011-11-20, 01:20
Riktigt fina grejer=)

STIred
2011-11-20, 10:18
ser riktigt bra ut:)

Jävla fint Raul!

Riktigt fina grejer=)

Tack :) Är riktigt nöjd själv så länge. Blir spännande se hur allt kommer funka. Bara fixa iordning matchande kaross, väghållning och bromsar som återstår, men jag jobbar iaf hårt på det ;).

Växellåda har jag en 6vxl liggandes som man kan använda till att börja med. Hade helst velat ha nån 5vxl variant för att spara lite vikt. Skiljer ändå runt 30kg mellan 5 och 6vxl. 5 växlad ppg håller inte särskilt bra när man kommer up en bit i vridmoment, och ska man hitta nåt värre 5vxl än så börjar det kosta extrema pengar. Iofs Scoobyclinic har en 5växlad sats som inte verkar så dum som de har testat upp till runt 800nm så den kan vara ett alternativ

/r

Subarumicke
2011-11-30, 01:22
Hoppas du får ihopp den tills 2012

Uppipe röret skulle jag dock kasta, flexrör är skräp och kommer spricka

STIred
2011-12-03, 22:18
Hoppas du får ihopp den tills 2012

Uppipe röret skulle jag dock kasta, flexrör är skräp och kommer spricka

Jo har lite förhoppnigar på att den ska bli klar till nästa år. Får se hur det går, tänker iaf inte stressa fram nåt om jag känner att tiden rinner iväg. Gjorde det misstaget sist med förra bilen... Känns hursomhelst riktigt skönt att det rullar på i hyfsad takt och att jag har någon form av plan för bilen som jag är rätt nöjd med och som jag tror är genomförbar :).

Fick röret så billigt så jag tog det trots flexrör. Får byta ut sen när det spruckit ;).

/r

STIred
2012-01-22, 13:42
Nu har jag äntligen fått hem lite delar efter en lång omväg. Pallen skickades iväg från Australien ett par veckor innan jul, den fastnade först i Hong Kong nån vecka för att sedan skickas tillbaka till Australien igen. På andra försöket så lyckades den nå fram ända till Sverige, cirka en månad efter den först blev ivägskickad.

Fick hem bottendel + toppar(första 2.1L motorn) och lite andra saker runtomkring, uppipe, isug, fuel rails, kamdrev, packningar, oljepump, vattenpump, kamrem, etc... Så första bitarna i pusslet är hemma, bara börja skruva ihop snart. Håller på samtidigt bygger om garaget och det ser fortfarande ut som en byggarbetsplats så det kommer dröja med skruvandet några veckor till bygget är klart. Motorn har jag inte ens packat upp för att titta på den än, tyckte det var för dammigt och skitit i garaget så den får ligga nerpackad några veckor till :-).

Tog iaf några kort på de övriga delarna som jag fått hem. Bara resten kvar :D. Blir nog fint med bara nya delar :) Som vanligt klickbara bilder.

http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/Misc.thumb.jpg (http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/Misc.jpg) http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/IntakeManifold.thumb.jpg (http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/IntakeManifold.jpg) http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/FuelRails1.thumb.jpg (http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/FuelRails1.jpg) http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/FuelRails2.thumb.jpg (http://www.subaruclub.se/expo/albums/galna_kossan/FuelRails2.jpg)

/r

Mumin
2012-01-22, 13:54
Fy fan va fint Raul keep it going!

STIred
2012-01-22, 14:00
Fy fan va fint Raul keep it going!

Tack :). Såfort garage utbyggnaden är klar(om nån månad eller så) så blir det lite högre tempo på skruvandet. För tillfället så sitter jag mest i vardagsrummet och låtsasskruvar :)

/r

challe
2012-01-22, 18:53
Riktigt kul att träffas idag du och tjöta lite skit :)
Roligt att det börjar trilla in lite delar för dig nu så du kan börja skruva

Kommer bli ballt när det är klart :)

STIred
2012-01-22, 19:11
Riktigt kul att träffas idag du och tjöta lite skit :)
Roligt att det börjar trilla in lite delar för dig nu så du kan börja skruva

Kommer bli ballt när det är klart :)

Ja var riktigt skoj. Ni är alltid välkomna :). Tack för drickat ;)

/r

Kvarnis
2012-01-23, 19:17
Blir fint de där kokar'n :)

Måste ringa nån helg och snacka lite skit :D

STIred
2012-01-23, 21:00
Blir fint de där kokar'n :)

Måste ringa nån helg och snacka lite skit :D

Jepp det får vi göra kokarn :) . Var fan länge sen nu.

/r

STIred
2012-02-17, 18:40
Passade på investerade i ett nytt spjällhus också. Hade två alternativ. Antingen köpa ett begagnat och polera upp det med Autosol eller leta efter nytt. Ett nytt från subaru kostar några tusen skulle jag tro, så inget bra alternativ. De begagnade från UK kostar ett par tre hundra kr inklusive frakt men ser extremt sketna ut.

Chansade istället på ett nytt eftermarknads i aluminium. Inget fel på utseendet, var orolig bara att det inte skulle passa. Köpte ett för nåt år sen som jag fick skicka tillbaka eftersom spjället tog i insuget, dessutom var även hålbilden fel. Det var visserligen större än standard men säljaren påstod att det skulle passa ändå. Hursomhelst den här gången verkar jag haft bättre tur både när det gäller kvalitén och passformen. Större öppning är det med, 70mm istället för standard 60mm. Gör med all sannolikhet ingen större skillnad på nåt egentligen vid runt 5-600hk, men extra storleken kom på köpet.
Har ingen spjälläges givare till hands så jag vet inte om det passar direkt men det lär jag märka så småningom.

Håller på letar spridare, regulator och bränsleledningar för tillfället, sen får vi se vad nästa steg blir..

Kickbara bilder som vanligt.

http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124429&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124428&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124441&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124440&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124444&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124443&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124438&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124437&g2_serialNumber=2)
http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124435&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124434&g2_serialNumber=2) http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124432&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124431&g2_serialNumber=2)

/r

Subarumicke
2012-02-17, 19:01
Ser hårigt ut!!

goffemannen
2012-02-17, 19:14
Ser hårigt ut!!


hårigt? Nä ja tycker det ser rätt lent ut =)

STIred
2012-02-17, 19:14
Ser hårigt ut!!

Jag försöker följa ditt snikrecept och få det så snikigt som möjligt ;).

hårigt? Nä ja tycker det ser rätt lent ut =)

På fjärde bilden från vänster ser det nästan ut som det växer små korta skäggstrån på ytan ;) :D

/r

STIred
2012-02-28, 20:21
Köpte några meter Aeroquip socketless bränsleslang med. Min tanke är att använda hårda rostfira rör för bränslet längs med hela karossen så den "mjuka" slangen kommer att gå bara en ganska kort bit i motorrummet och en kort bit bak från tanken till det hårda röret under bilen. I motorrummet kommer slangarna bara gå från det hårda röret till spridarbryggorna via en Y koppling och sen från spridarbryggorna till regulatorn. Sen blir det även en kort bit "mjuk" slang bak från tanken till det hårda röret under bilen.

Är nog bästa sättet slippa bränslelukt och försäkra sig om att det kommer funka med alla möjliga bränsletyper. Får se om jag byter slangbitarna i motorrummet mot teflon sen. I vilket fall som helst vill inte ha stålomspunnet. Börjar såhär iaf sen får vi se hur det går.

De korta slangbitarna i motorrummet och bak från tanken är ju lätta att komma åt så man kunna byta dem varje år om man nu vill det.

Kommer köra ned AN8 hela vägen från tanken och fram. Sen kommer jag dela det i två stycken AN6 som går till var sin spridarbrygga. AN6 från bryggorna till regulatorn och antagligen AN6 eller möjligen AN8 från regulatorn på returen. Men det är ett bra tag kvar innan allt ska upp på bilen.

http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124447&g2_serialNumber=2 (http://gallery.subaruclub.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=124446&g2_serialNumber=2)


/r

Subarumicke
2012-02-28, 21:36
Rostfria rör??? W.T.F ska du köra bilen på Mjölk Muuuu :rolleyes:

Köp alu rör AN8 typ en rulle på C:a 9 m kostar under 500 spänn på persåkers speed shop. i övrigt är dom flesta kopplingar, y-kors i alu.

STIred
2012-02-29, 18:27
Rostfria rör??? W.T.F ska du köra bilen på Mjölk Muuuu :rolleyes:

Köp alu rör AN8 typ en rulle på C:a 9 m kostar under 500 spänn på persåkers speed shop. i övrigt är dom flesta kopplingar, y-kors i alu.

Ha ha, nej så illa ska det väl inte behöva bli även om kanske mjölk skulle varit billigare :D.

Jag har funderat på alurör men jag är lite skeptisk till aluminium i kombination med t.ex. etanol. Du kan göra ett litet experiment, ta en trasa med sprit, typ isopropanol och gnugga ett aluminiumrör med det. Blir ganska svart oavsett hur länge du håller på. Har inte testat med etanol men gissar att det blir ungefär samma resultat. Spriten löser upp oxidskicktet på aluminiumet.

Vet inte hur mycket skada det gör i praktiken på en bil, eller om det ens gör nån skada, men känns onödigt köpa rör som oxiderar när man lika gärna kan köra med rostfritt och slippa problemet. Ju sämre kvalitet på aluminium desto mer oxiderar det och desto mer skit kommer spriten lösa upp. Gissar att rören man köper till bränsleslang håller kanppast nån extremt hög kvalité på aluminiumet.

När det gäller Y kopplingarna så är de eloxerade, så man får inga problem med att de oxiderar och borde därför klara sig bättre. Eloxerade alurör kan nog vara ett bättre alternativ, sett nån i usa som sålde såna(misstänker att de hade eloxerat insidan med och inte bara utsidan). Sen finns ju iofs risken att eloxeringen spricker när man böjer rören.

Vanliga kopplingar går att köpa i rostfritt, och även nickelpläterad aluminium. Nickelpläterat oxiderar inte heller.

/r

MariaimprezaGT
2012-04-24, 13:38
Finns det inte också risk för att ett alurör blir sönderblästrat om det ligger under bilen? Det är trots allt en väldigt mjuk metall

STIred
2012-05-20, 18:05
Tagit uppehåll från bilskruvandet ett tag. Istället har jag hållt på hela vintern/våren med att bygga ut garaget en aning för att få lite större verkstadsyta. Blev en tillbyggnad till gamla garaget. Grymt nöjd med hur det blev och det är otroligt skönt ha lite mera yta at röra sig på.

Nya motorn åkte upp från sin förpackning idag där den har legat sen årsskiftet. Nu kan man äntligen återgå till att skruva bil. Tur jag inte har bråttom med att bli klar :D.

http://gallery.subaruclub.se/d/136391-2/Garage2_001.jpg (http://gallery.subaruclub.se/d/136390-1/Garage2_001.jpg) http://gallery.subaruclub.se/d/136388-2/Garage1_001.jpg (http://gallery.subaruclub.se/d/136389-2/Garage1_001.jpg)

/r

Subarumicke
2012-05-20, 18:56
ser najs ut!!

STIred
2012-05-20, 19:05
ser najs ut!!

Tack :). Riktigt nöjd med resultatet. Tar nästan lite emot skita ner det. Får börja med utställning av subarumotorer och delar istället för att skruva :D

/r

Kvarnis
2012-05-20, 19:53
Nånting lär vu ju göra när jag kommer och våldgästar i sommar :D
>Förutom att tömma öl kylen dvs ;) :D

fjar
2012-05-20, 20:00
Tagit uppehåll från bilskruvandet ett tag. Istället har jag hållt på hela vintern/våren med att bygga ut garaget en aning för att få lite större verkstadsyta. Blev en tillbyggnad till gamla garaget. Grymt nöjd med hur det blev och det är otroligt skönt ha lite mera yta at röra sig på.

Nya motorn åkte upp från sin förpackning idag där den har legat sen årsskiftet. Nu kan man äntligen återgå till att skruva bil. Tur jag inte har bråttom med att bli klar :D.

http://gallery.subaruclub.se/d/136391-2/Garage2_001.jpg (http://gallery.subaruclub.se/d/136390-1/Garage2_001.jpg) http://gallery.subaruclub.se/d/136388-2/Garage1_001.jpg (http://gallery.subaruclub.se/d/136389-2/Garage1_001.jpg)

/r

snyggt :)

STIred
2012-05-20, 20:36
Nånting lär vu ju göra när jag kommer och våldgästar i sommar :D
>Förutom att tömma öl kylen dvs ;) :D

Ha ha den ölkylen går inte tömma, den fylls på på löpande band :D

snyggt :)

Tack. :)

/r

Adsense Management by Losha