Visa fullständig version : legacy spec b


berne
2010-09-05, 21:28
vad är de för skillnad på en spec B och en vanlig?
båda har väl turbo med V6?

mvh

Manor
2010-09-05, 22:10
vad är de för skillnad på en spec B och en vanlig?
båda har väl turbo med V6?

mvh

Nä, ingen turbo vad jag vet.
Spec B är väl sänkt och lite "sportigare"...typ manuell 6-växlad gentemot automat i den vanliga.

V6 i en Subaru :p...nä H6 heter det (boxer 6:a) och inget annat.

berne
2010-09-05, 22:54
Nä, ingen turbo vad jag vet.
Spec B är väl sänkt och lite "sportigare"...typ manuell 6-växlad gentemot automat i den vanliga.

V6 i en Subaru :p...nä H6 heter det (boxer 6:a) och inget annat.


heheheh de är ju sant H6:D


okej..så de är inte turbo på någon av dom?
så de som skiller sig är att den är lite sportigare...för proslappen är ju bra mkt högre på en spec b än vanlig

Lt Dan
2010-09-05, 23:11
Den har Bilstein dämpare. 18tums fälgar
Finns även som automat men vanligast är nog 6-petarn

Sen så finns den även som turbo, men då blir det till att ratta från högersidan :)


/D

berne
2010-09-06, 07:20
Den har Bilstein dämpare. 18tums fälgar
Finns även som automat men vanligast är nog 6-petarn

Sen så finns den även som turbo, men då blir det till att ratta från högersidan :)


/D


tack då vet jag 6 petat låda,,,18" och bilstein dämpare

Ångan
2010-09-06, 17:13
Legacyn finns som sagt även med 2,5T motorn, men antingen får du vända dig utomlands, typ usa och få en rättstyrd eller en högerstyrd från Japan/england etc.
Har kört Spec-B och tycker den är riktigt fin att köra.
Drar en del soppa dock.

Lt Dan
2010-09-06, 22:40
Legacyn finns som sagt även med 2,5T motorn, men antingen får du vända dig utomlands, typ usa och få en rättstyrd eller en högerstyrd från Japan/england etc.
Har kört Spec-B och tycker den är riktigt fin att köra.
Drar en del soppa dock.

spec B (med turbo) finns även med 2.0 liters motorn men då bara som högerstyrd.

Sen så skiljer det en del på utseendet kontra usa och japan. Jänkarna betalar dyra pengar för att konvertera sina legacy till japan utseendet.

Mumin
2010-09-06, 22:50
Spec b är fint skit :) har kört ett antal x styckna och går fint... bra väghållning för att vara orginal. trevlig bil måste jag säga! Drar ganska mycket.. nja bror på vad man jämför med.. typ en GT så är ju Legacyn billig :D

Lite off topic men iaf hade en nya outback 3.6an inne för ett par dagar sedan.. kikade på bränsleförbrukningen.. 0,76... jävligt bra måste jag säga!!! Nu har iaf Manor ett mål att slå! haha :D

Manor
2010-09-06, 23:14
Spec b är fint skit :) har kört ett antal x styckna och går fint... bra väghållning för att vara orginal. trevlig bil måste jag säga! Drar ganska mycket.. nja bror på vad man jämför med.. typ en GT så är ju Legacyn billig :D

Lite off topic men iaf hade en nya outback 3.6an inne för ett par dagar sedan.. kikade på bränsleförbrukningen.. 0,76... jävligt bra måste jag säga!!! Nu har iaf Manor ett mål att slå! haha :D

0.76...var det snittet på den 3.6R som var inne?
Det låter för bra för att vara sant, eller så var det enbart landsvägskörning.

...men självklart så hoppas man ju :).

Mumin
2010-09-07, 21:20
0.76...var det snittet på den 3.6R som var inne?
Det låter för bra för att vara sant, eller så var det enbart landsvägskörning.

...men självklart så hoppas man ju :).

Det var snittet.. han hade kört myckte på Gotland :D

GrizzlyBear
2010-09-08, 17:11
Legacyn finns som sagt även med 2,5T motorn, men antingen får du vända dig utomlands, typ usa och få en rättstyrd eller en högerstyrd från Japan/england etc.
Har kört Spec-B och tycker den är riktigt fin att köra.
Drar en del soppa dock.

2.5T finns även i Sverige nu. Officiellt bara med automat men går att beställa med manuell.

3.0 Spec B fanns bara med manuell låda fram till 2008. Därefter fanns den även med automat. Tror inte det sålts många Spec B 2008-2009 dock. Ytterst sällan man ser någon till salu iaf. 2005:or finns det desto flera av.

Håller med om att de är trevliga bilar. Det som hindrat mig från att köpa en är att skatten bara är ett par 100-lappar lägre än dieseln samt bränsleförbrukningen.

3.6R 0,76l/mil... Var det enl. färddatorn? Isf kan man nog lägga på 0,1L med tanke på hur bra Subarus färddatorer är kalibrerade... :( Men det är ändå ganska bra för den bilen med den motorn.

berne
2010-09-09, 14:03
Hur är de om man vill trimma dom? Är de dyrare än? Tex impeza för spec b har ju inte turbo..... Är de bara mappnig som gäller?

Manor
2010-09-09, 19:56
Hur är de om man vill trimma dom? Är de dyrare än? Tex impeza för spec b har ju inte turbo..... Är de bara mappnig som gäller?

Trimning ger inte mycket utan kompressor eller turbo.
Om du vill trimma så är det väl 2.5GT (som har turbo) som gäller.

Lt Dan
2010-09-09, 22:57
Trimning ger inte mycket utan kompressor eller turbo.
Om du vill trimma så är det väl 2.5GT (som har turbo) som gäller.

Eller 2.0GT

Madone
2011-05-06, 14:34
2.5T finns även i Sverige nu. Officiellt bara med automat men går att beställa med manuell.

3.0 Spec B fanns bara med manuell låda fram till 2008. Därefter fanns den även med automat.

Legacy GT'n fanns bara med automat, har en själv.
Spec B fanns med automat från 2006, hade en själv. Det var även första året med VDC. Skillnaden var förutom dämparna, större hjul, spec B mattor och en annan grill. Sedan hade den väl andra instegsplåtar har jag för mig. Jäkligt trevlig bil som dock drack för mycket soppa! Dert gör iofs Legacy GT'n också ;)

gzon
2011-05-19, 15:27
Den Face-liftade 2007-2009 är betydligt ovanligare i Spec-B än den gamla karossen. Vill man sedan ha en manuell så får man leta lite till. Den face-liftade är att rekomendera, Si-drive, väligt trevlig navigator mm.

3 liters sexan trivs jättebra med ett nytt avgassystem. Jag kör på min ett dubbelt 2.5" med X-pipe vilket breddade registret som man behöver vid omkörning med ca 1500rpm. Original så slår det på hårt vid 5500rpm men nu finns samma kraft redan vid 4000rpm. Prestandamässigt så går en Spec-B bättre genom växlarna än en original WRX-STI (01-07) i hastigheter över 100km/h. Väghållningen är dessutom trevlig även när det går i farter runt 200km/h och vägen börjar svänga.

Legacyn är snålare än ryktet den har. Semesterresorna brukar min ligga på ca 0.85, blandad körning runt litern.

Madone
2011-05-20, 14:09
Gzon: Jag ångrar ganska ofta t jag bytte min Spec B 06 till en Legacy GT. Men jag fattar inte att du tycke navin är så bra, det är samma som sitter i -10 också.
Spec-B'n innan 07 hade också en annan grill med en liten skylt med Spec B emblem.
Så såg det ut på min

http://legacygt.com/forums/vbpicgallery.php?do=view&g=432

GrizzlyBear
2011-05-21, 13:03
Legacy GT'n fanns bara med automat, har en själv.
Spec B fanns med automat från 2006, hade en själv. Det var även första året med VDC. Skillnaden var förutom dämparna, större hjul, spec B mattor och en annan grill. Sedan hade den väl andra instegsplåtar har jag för mig. Jäkligt trevlig bil som dock drack för mycket soppa! Dert gör iofs Legacy GT'n också ;)

Handlaren jag talade med kunde ta hem GTn med manuell låda om jag ville ha en, sa han iaf.
Ang. Spec.B: I stand corrected :) Men det finns nog inte många. Och det är det omvända efter 2007. Då finns det nästan bara automater.

Madone
2011-05-21, 14:09
Jag är glad att jag har automat, Du vet ju själv hur köerna är in till och ut från stan.
Det finns inte många GT's i Sverige och inga fler blir det.

Lt Dan
2011-05-21, 21:24
Eller så gör man som jag och importerar en från japan :)

GrizzlyBear
2011-05-22, 12:35
Eller så gör man som jag och importerar en från japan :)

Då får man ju lacka den gul och sätta dit http://www.posten.se/img/framework/logotype.gif-dekaler på den ;)

gzon
2011-06-21, 09:30
Madone: Det jag gillar med navin är i första hand inte vägvisningen utan kartfunktionen. En liten tom-tom eller garmin visar vägen bättre men den hjälper dig inte att kunna vägen själv nästa gång du åker. Navin i Subarun är perfekt för att faktiskt lära sig vägen dit du åker och se kartan hur det ser ut. Stor skärm är ett villkor för detta.

Angående manuell vs automat så är Spec-B med STI lådan ingen trevlig kö-bil. Däremot genom växlarna och på kurviga vägar så är den helt suverän och en S4 eller S6 är inget att bli rädd för i backspegeln.

Hade jag köpt en ny GT hade jag däremot valt automat, 2.5 turbon är en skön automatmotor medans 3 liters sugisen trivs bäst som manuell.

Adsense Management by Losha