Visa fullständig version : STi Type RA -96 motorrenovering efter vevlager-ras


tonfisken89
2011-08-05, 22:28
Hej!

Tänkte dela med mig mina erfarenheter av ett underbart vevlager-ras i detta projekt.

Lite historia:
Jag hade en Toyota MR2 Turbo som sommarbil innan, den hade jag haft i 2 år innan jag kände att jag ville bli av med den.
Under tiden jag hade den bilen så åkte jag på att:
Byta kamrem
Byta koppling (bytte även då till ett lättat svänghjul)
Plana genröret

Detta gjorde jag inte själv då motorn var mittmonterad, man fick lyfta upp bilen och plocka ur motorn underifrån.

Sen för ca 2 månaders sen så hade jag haft ute MR2:an på blocket ett tag och en person ville byta bil. Visst tänkte jag, roligare med en annan bil.
Vi bytte rätt av för att bilarna ligger i nästan samma prisklass och jag körde Subarun i 5 (?!) hela underbara dagar tills det började knacka oroligt mycket i motorn.

Så här står jag med ett skrotat lager (eller fler?) och hoppas att det bara är det som gett sig i motorn.

Har börjat att skruva isär motorn, tackar Gilarski för verkstadshandboken, den har hjälpt en hel del!

Så i denna tråden kommer det att handla om att byta dessa lager,
har folk tips i övrigt under projektets gång så skriv gärna!

Lite offtopic frågor funkar fint!

Här är underverket! (jag gillar lösningen på dumpen(?!), eller vad säger ni?)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_2017.jpg

Efter lite skruvande så fick jag ur kylet.
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_2425.jpg

Efter ett flertal timmar var den ur.
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0042.jpg

Jag vet inte hur ni gjorde men jag följde inte verkstadshandboken helt när det gällde AC:n, fick ur motorn utan att tömma gasen, fler som gjort så eller gör alla det? :)

Bort med insuget, lyckades klanta till det när jag lossade röret som går mellan ventilkåporna, det gick av, nytt sökes! :)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0054.jpg

Något längre än på andra bilar ;)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0006.jpg

http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0009.jpg

Så idag 110805 så fick jag ur kammarna på vänstra sidan (Cyl 2,4)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0014.jpg

Kammarna ur, behöver nu en hylsa till toppbultarna, vad heter den sortens hylsa?
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0015.jpg

Hålla ordning
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC_0016.jpg

Nu i början är jag rätt nöjd med att det flyter på. Har en känsla av att det kan bli jobbigt att få ur ventilerna, nått tips där? Man ska tydligen ha något specialverktyg till det?

kamikaze
2011-08-05, 23:11
Ang hylsan till topparna så är det en 12 kantshylsa storlek 14

Med andra ord en helt vanlig hylsa från valfri sats :)

En av bultarna satt väldigt trångt men det gick med lite lagom våld att få på hylsan

tonfisken89
2011-08-05, 23:23
Ang hylsan till topparna så är det en 12 kantshylsa storlek 14

Med andra ord en helt vanlig hylsa från valfri sats :)

En av bultarna satt väldigt trångt men det gick med lite lagom våld att få på hylsan

Att jag inte testa det :) jaja får se, kanske köper en ändå, tack för svaret!

kamikaze
2011-08-06, 00:44
Lite off topic men va fan :D

Är du elektriker till yrket mån tro ?
Tycker mig skymta ett Fluke instrument i ett verktygsbälte i bakgrunden på bild 5

Tillhör själv detta underbara släkte och trivs bra

Dessutom ser jag att du märkt div prylar med "L1" osv, Tufft

tonfisken89
2011-08-06, 07:39
Lite off topic men va fan :D

Är du elektriker till yrket mån tro ?
Tycker mig skymta ett Fluke instrument i ett verktygsbälte i bakgrunden på bild 5

Tillhör själv detta underbara släkte och trivs bra

Dessutom ser jag att du märkt div prylar med "L1" osv, Tufft

Kul att la märke till det! Det är inte jag som är elektriker utan min far, så därför använder jag hans märk-tejp och så för att hålla lite ordning :)

Jag själv jobbar på Ringhals i ett av kontrollrummen.

Eiiiiik
2011-08-06, 10:22
Kommer denna skönhet skutta runt i Varberg sen alltså? :)

tonfisken89
2011-08-06, 10:51
Kommer denna skönhet skutta runt i Varberg sen alltså? :)

Det är meningen att den ska det i sinom tid :P har hört att du var ute för samma problem tidigare?

Eiiiiik
2011-08-06, 11:12
Det är meningen att den ska det i sinom tid :P har hört att du var ute för samma problem tidigare?

Dessvärre... Men det är bara att bita i det otroligt sura äpplet dessvärre :(

Du kanske känner Rasmus Albertsson? Han pratade om någon Impreza på ringhals som hade problem och undrade lite :)

Är det någon du behöver hjälp med i inköpslistan osv får du höra av dig. Passa på att köpa en större oljepump. Det pratas lite fram och tillbaka om detta, men många har fått för sig att detta ska vara botemedel mot sånna här tråkigheter.

Kör sen på en ordentligt bra olja, och kör du ganska mycket med högerfoten så se till att byta denna med 500mil mellanrum :)

Rednavas
2011-08-06, 13:21
Verkar som det går ungefär lika bra för dej som för mej hunnit lika långt också! Haha :-)

tonfisken89
2011-08-06, 13:33
Verkar som det går ungefär lika bra för dej som för mej hunnit lika långt också! Haha :-)

Hehe ja faktist! La också märke till det nu ;) hittat någon 12-kantig hylsa än?

tonfisken89
2011-08-06, 15:15
Dessvärre... Men det är bara att bita i det otroligt sura äpplet dessvärre :(

Du kanske känner Rasmus Albertsson? Han pratade om någon Impreza på ringhals som hade problem och undrade lite :)

Är det någon du behöver hjälp med i inköpslistan osv får du höra av dig. Passa på att köpa en större oljepump. Det pratas lite fram och tillbaka om detta, men många har fått för sig att detta ska vara botemedel mot sånna här tråkigheter.

Kör sen på en ordentligt bra olja, och kör du ganska mycket med högerfoten så se till att byta denna med 500mil mellanrum :)

Jo jag känner Rasmus :) antagligen mig han prata om då.

Jo jag lär behöva lite hjälp med vad som behövs, vad jag vet för tillfället dom ska inhandlas är:

Vev- ramlager
Oljepump
Motorpacknings-sats

Är ju säkerligen mer som jag inte tänkt på så tipsa mig gärna! :)

Rednavas
2011-08-06, 17:50
Hehe ja faktist! La också märke till det nu ;) hittat någon 12-kantig hylsa än?

Absolut! Fanns i kollegans verktygsskåp ;-) har läst på nått engelskt forum att man kan köpa packningssats till nån legacy motor utan turbo som va bra mycket billigare så köper man bara nå lösa styvare topppackningar typ cometic, då det va det enda i satsen som inte passa :-) vad heter din motor? Är det ej20k som min?

Eiiiiik
2011-08-06, 18:32
Nya lager
Topplockspackningar
Toppbultar
Kamrem
Oljepump (11mm) (antar att det är denna som gäller på Type-r med)
Vattenpump
Alla packningar i motorn
Värmeväxlare
Oljefilter
Tändstift
Olja 5w-40 Castrol (starta på)
Olja 10w-60 Castrol Edge (denna eller Motul brukar folk åka på)
K-sprit
Servoolja

där har du nog en ganska komplett lista tror jag :)
Dock inte helg omöjligt att jag har glömt något ;)

www.importimageracing.com
www.importcarparts.co.uk

Dessa killarna hjälpte mig mest med delar. Kan rekommendera :)

tonfisken89
2011-08-07, 13:53
Absolut! Fanns i kollegans verktygsskåp ;-) har läst på nått engelskt forum att man kan köpa packningssats till nån legacy motor utan turbo som va bra mycket billigare så köper man bara nå lösa styvare topppackningar typ cometic, då det va det enda i satsen som inte passa :-) vad heter din motor? Är det ej20k som min?

nej min heter ju istället EJ20G, om du hittar den legacy-satsen kan du kanske länka den till mig så kan jag kika på den :)

gött, då kunde du fortsätta med nerplockningen, själv måste jag till mekonomen eller liknande och köpa en :P

tonfisken89
2011-08-07, 13:58
Nya lager
Topplockspackningar
Toppbultar
Kamrem
Oljepump (11mm) (antar att det är denna som gäller på Type-r med)
Vattenpump
Alla packningar i motorn
Värmeväxlare
Oljefilter
Tändstift
Olja 5w-40 Castrol (starta på)
Olja 10w-60 Castrol Edge (denna eller Motul brukar folk åka på)
K-sprit
Servoolja

där har du nog en ganska komplett lista tror jag :)
Dock inte helg omöjligt att jag har glömt något ;)

www.importimageracing.com
www.importcarparts.co.uk

Dessa killarna hjälpte mig mest med delar. Kan rekommendera :)

sedär, den listan ser mer vettig ut ;) men importimageracing är väl mer nyare subarus?

Eiiiiik
2011-08-07, 14:14
sedär, den listan ser mer vettig ut ;) men importimageracing är väl mer nyare subarus?

Ja! Alltid skönt att ha en lista att gå efter :)
Min lambdasond gick sönder och lite sånt.. Så brukar alltid komma till en del eller två :p

Jag skulle tro att mycket av delarna där funkar faktiskt, men det kan säkert någon annan kunnig svara på :) (Kvarnis, var är du?!) ;)

Skicka ett e-mail till www.importimageracing.com så hjälper dom säkert dig med vad du kan beställa av dom :)

Rednavas
2011-08-07, 15:31
nej min heter ju istället EJ20G, om du hittar den legacy-satsen kan du kanske länka den till mig så kan jag kika på den :)

gött, då kunde du fortsätta med nerplockningen, själv måste jag till mekonomen eller liknande och köpa en :P

tror den motorn hette EJ25D, men är inte säker om det är samma till din motor :p

tonfisken89
2011-08-07, 17:09
Ja! Alltid skönt att ha en lista att gå efter :)
Min lambdasond gick sönder och lite sånt.. Så brukar alltid komma till en del eller två :p

Jag skulle tro att mycket av delarna där funkar faktiskt, men det kan säkert någon annan kunnig svara på :) (Kvarnis, var är du?!) ;)

Skicka ett e-mail till www.importimageracing.com så hjälper dom säkert dig med vad du kan beställa av dom :)

Ja precis, får lite bättre uppfattning då :)

Ska göra det! Skickade ett mail häromdagen till RCM så får la se vad dom svarar.

På tal om annat:

Här är en jämförelse på ventilkåporna, den till vänster är bara tvättad med lite bensin. Ska nog se om man inte kan ta lite Autosol på dessa och få bättre finish, eller är det värt jobbet?
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06842.jpg

FeA
2011-08-07, 23:21
Nya lager
Topplockspackningar
Toppbultar
Kamrem
Oljepump (11mm) (antar att det är denna som gäller på Type-r med)
Vattenpump
Alla packningar i motorn
Värmeväxlare
Oljefilter
Tändstift
Olja 5w-40 Castrol (starta på)
Olja 10w-60 Castrol Edge (denna eller Motul brukar folk åka på)
K-sprit
Servoolja

där har du nog en ganska komplett lista tror jag :)
Dock inte helg omöjligt att jag har glömt något ;)

www.importimageracing.com
www.importcarparts.co.uk

Dessa killarna hjälpte mig mest med delar. Kan rekommendera :)

Kan nog dessvärre komplettera den listan med en ny vevaxel + vevstake...

tonfisken89
2011-08-08, 00:51
Kan nog dessvärre komplettera den listan med en ny vevaxel + vevstake...

Tror du att det kan vara så illa?
Har du också vart med om det?

Jocke.T
2011-08-08, 01:20
Om du har haft lagerbank så kan du dessvärre räkna med ny vev iaf :/

Gilarski
2011-08-08, 02:29
Om du har haft lagerbank så kan du dessvärre räkna med ny vev iaf :/

Det borde gå att mäta upp din befintliga vev hos nån
motorbyggare vet att det fins en kille kring Kungsbacka som
Är duktig, kan kolla upp namnet, återkommer.

En vev från en sti version 9 kärra brukar vara
Poppis(har just en sån själv i min motor).

tonfisken89
2011-08-08, 09:36
Det borde gå att mäta upp din befintliga vev hos nån
motorbyggare vet att det fins en kille kring Kungsbacka som
Är duktig, kan kolla upp namnet, återkommer.

En vev från en sti version 9 kärra brukar vara
Poppis(har just en sån själv i min motor).

Ja jag har redan blivit tipsad om en firma i Varberg som mäter/balanserar vevaxlar, kamaxlar, fräser ventiler mm.
http://www.axelssonengineering.se/
Kan ju kolla med han i Kungsbacka med faktist!

Okej, från en V9 alltså... denna? --> http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=95

Vilka lager menar dom med "Rear Thrust Main Bearing"?

tonfisken89
2011-08-08, 09:37
Om du har haft lagerbank så kan du dessvärre räkna med ny vev iaf :/

har ju faktist haft det... får la se hur det ser ut när jag fått isär blocket :)

tonfisken89
2011-08-08, 10:11
Detta hann jag med igår fram till 23:30.

Innan toppen ska av, märkte upp bultarna.
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06861.jpg

Toppen! Toppen är av... (höhö)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06864.jpg

Ventilerna.
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06868.jpg

http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06870.jpg

http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06867.jpg

Här står jag och grejar.
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/DSC06882.jpg

Så, nu är båda topplocken av så nu är det snart dags att klyva blocket.

Kvarnis
2011-08-08, 11:03
Fråga :...vill du göra så att det blir hållbart eller inte?

IOm att du har ett cdb så behöver du fräsa om blcoket för att det ska funka med en vev från nyare bilar.

Om du gör det kan du köpa en 79mm vev, smidda stkar och kolvar och vips har du en motor som håller för 5-600Bhp :)

Du kan räkna med att både vev och stakce är att kasta.

Det finns liten emnning att riva ner en så gammla motor och återanväda de gammal delarna.
Packningar m.m kostar så pass att det är bättre att dubbla budgeten och köpa riktiga prylar.

Christian S
2011-08-08, 12:21
motorbyggare vet att det fins en kille kring Kungsbacka som
Är duktig, kan kolla upp namnet, återkommer.


är det Janne du tänker på? ligger lite bortanför Freeport
han har telnr 0704794649

tonfisken89
2011-08-08, 13:13
Fråga :...vill du göra så att det blir hållbart eller inte?

IOm att du har ett cdb så behöver du fräsa om blcoket för att det ska funka med en vev från nyare bilar.

Om du gör det kan du köpa en 79mm vev, smidda stkar och kolvar och vips har du en motor som håller för 5-600Bhp :)

Du kan räkna med att både vev och stakce är att kasta.

Det finns liten emnning att riva ner en så gammla motor och återanväda de gammal delarna.
Packningar m.m kostar så pass att det är bättre att dubbla budgeten och köpa riktiga prylar.

Edit:
Svar på frågan: Klart jag vill att det ska hålla men man måste kunna uppgradera andra grejer tex oljepump?

Det låter som en bra ide :) fast jag kommer inte att trimma min bil såppas mycket ;)

Vad kostar det att fräsa om ett block då?

Om veven är så kass nu efter raset som ni säger så hade jag mer tänkt mig att köpa ett kit med ny original-vev och ACL-lager.
Kommer det att rasa igen inom en snar framtid menar du? Allt måste ju bero på hur du kör din bil.

Vad menas med "cdb"? :)

Men jag är öppen för förslag, får la tänka på det.

tonfisken89
2011-08-08, 13:16
är det Janne du tänker på? ligger lite bortanför Freeport
han har telnr 0704794649

Tackar ska höra med han!

Gilarski
2011-08-09, 13:14
Jepp, det var 'Lindome Motor' (Janne), tydligen väldigt duktig på motorer.

Även SM Motor skall vara duktiga (håller dock till i Gbg)

tonfisken89
2011-08-10, 19:21
Idag tänkte jag att jag skulle skruva isär blocket helt... Jovisst, lossa olje- och vattenpump utan problem och skulle ge mig på bultarna som håller ihop blocket.
Visar sig att det är ännu en 12-kants hylsa 12-13 mm, hylsan ska dessutom vara en längre modell. Någon som har en sådan? Eller vet exakta modellen så att man kan beställa en? :)

NickeH
2011-08-10, 19:33
Edit:

Vad menas med "cdb"? :)



Jag antar att Kvarnis menar Closed deck block, dvs ett stängt block som håller för mer effekt än de vanliga öppna då det har mer gods dvs det kommer inte "flexa" vid höga uffektuttag dock spelar det ingen roll vid runt 300-350 hk.

tonfisken89
2011-08-10, 20:12
Jag antar att Kvarnis menar Closed deck block, dvs ett stängt block som håller för mer effekt än de vanliga öppna då det har mer gods dvs det kommer inte "flexa" vid höga uffektuttag dock spelar det ingen roll vid runt 300-350 hk.

Okej :) de visste jag faktist inte... Har inte haft bilen så länge, måste nog läsa på lite mer om sådant här.

kamikaze
2011-08-10, 21:06
Så här ett closed deck block ut

http://www.scoob.co.uk/typer/cdb25hr.jpg

Som du ser så är det inte så mycket tomrum runt cylindern vilket gör att det inte flexar i materialet och då kan man ta ut högre effekter :)

Kvarnis
2011-08-10, 21:49
Vad jag kunnde se på de olija bilderna så har du ett cdb.

Dvs ett ph21 block som a cente trust och 48mm stkar.
At modda till rear trust tja ~3k skulle jag tro.

TomK
2011-08-10, 22:08
Så här ett closed deck block ut

http://www.scoob.co.uk/typer/cdb25hr.jpg

Som du ser så är det inte så mycket tomrum runt cylindern vilket gör att det inte flexar i materialet och då kan man ta ut högre effekter :)

Mmm motor porr! :)

Kvarnis
2011-08-11, 10:29
Mmm motor porr! :)

Jeep, tur man har några liggandes i garaget :D

tonfisken89
2011-11-09, 14:06
Var ett tag sen jag uppdaterade tråden.

Projektet har stått still ett tag nu men det är inte nedlagt. Idag fick jag lossat oljekylaren och rengjort den lite.

Efter ett ras som detta, ska man skaffa en ny oljekylare eller räcker det med att göra ren den ordentligt? (bild kommer)

Funderar på att använda ultraljudstvätt till blockhalvorna och topparna borde göra susen för att få bort all skit.

tonfisken89
2011-11-29, 10:55
Liten uppdatering om projektet.

Har lämnat in block och toppar för tvätt. Om det behövdes skulle han även hona blocken.

Topparna provtrycktes, 2 avgasventiler var inte riktigt täta så han skulle kolla på det med.

Lämnade in allt på Lindome Motorrenovering, sicken verkstad han har alltså!

tonfisken89
2012-03-20, 17:24
Första beställningen gjord:

Your order contains:
1 x Subaru Impreza Turbo Genuine Subaru Engine Gasket Set 92 to 96
1 x Subaru Nitrided CrankShaft EJ20 75mm Stroke & ACL Race Bearings End Thrust
1 x Subaru Cylinder Block Rebuild Kit 1993 to 2011 Genuine Subaru
1 x Graphogen Colloidal Paste a must for any engine build
1 x 1 Three Bond Liquid Grey 1215 Engine & Gearbox Sealer


Nästa beställning blir innehåller detta:

http://www.ebay.com/itm/WBK732-Mahle-Pistons-Eagle-H-Beam-Rod-Subaru-EJ20-207-/380415369188?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item589285dfe4&vxp=mtr#ht_2910wt_821

Beställning 1. gjordes från japanesecarimports, verkar vara riktigt snabb frakt. Förväntat leverans datum är på torsdag.

Ska bli gött att få komma igång med detta nu!

Rednavas
2012-03-20, 18:14
Kul att se att det händer nått :)

Gilarski
2012-03-25, 22:07
Blir det 2,1L ?

Gyver
2012-03-25, 23:05
Blir det 2,1L ?

Nope, han kör med 75mm slaglängd på veven:)

tonfisken89
2012-03-26, 09:37
Nope, han kör med 75mm slaglängd på veven:)

Som Gyver säger , så får det bli :) fick hem delarna i fredags, bilder kommer.

Väntar nu bara på kolvarna, dom ligger nere i Florida för tillfället.

Gyver
2012-03-26, 10:02
Som Gyver säger , så får det bli :) fick hem delarna i fredags, bilder kommer.

Väntar nu bara på kolvarna, dom ligger nere i Florida för tillfället.

Härligt med nya prylar på ingång :) Blir det ecutek?

tonfisken89
2012-03-26, 10:19
Härligt med nya prylar på ingång :) Blir det ecutek?

Ah det är fint!
Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? ;)

Gyver
2012-03-26, 11:54
Ah det är fint!
Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? ;)

Självklart:), varför göra det svårt för sig... (som man själv har lyckats med:o)

Gystompa
2012-03-26, 15:16
Ah det är fint!
Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? ;)


Ecutek till en 96:a får man nog leta rätt länge för att hitta ;)

Och vore jag i dina kläder skulle jag absolut inte sitta o åka omkring med en Org. STI Ecu när du lägger ner X antal pengar för att renovera motorn.
Spec inte när soppan är som den är i Sverige.

Eftermarknads Ecu, annars är det bara bortkastade pengar att renovera motorn :)
Risken är rätt stor att du kör på ras igen annars.

Gyver
2012-03-26, 18:17
Risken finns väl alltid att det rasar. Min gjorde det pga att en kula som reglerar flödet i oljekanalerna på veven släppte och då gick ett ramlager torrt. Inte lmm alltså, det är gamla bilar så lådan kan lika gärna pajja eller vad som helst.

Dock skulle jag kolla upp apexi power fc, man kan väl köra med z32 (eller vad den heter) luftmassemätare från 200sx med detta och få det hållbarare än med subarus har jag för mig. Ska man inte gå över bpu nivå på en phase 1-1,5 motor så verkar det funka.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

tonfisken89
2012-03-26, 23:05
Har gjort en liten undersökning ang. vilket bränsle som dessa "gamla" Subaru-motorerna mår bäst av.

Okej, alla vet om att vi har 95- och 98-oktanigt bränsle och på vissa ställen 100-oktanigt.

Ett bränsle med lägre oktantal ökar risken för "knackning" medan ett bränsle med högre oktantal minskar den.
Ni kan läsa mer om detta i Gilarskis tråd Motorskolan (http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89645)

Det går att räkna ut vilket bränsle ens bil ska köras på med formeln (MON+RON)/2.
Ett av värdena är, RON= Research Octane Number, i detta test används ett bränsle i en test-motor på lågt varvtal ex. 600 rpm.
Det andra värdet är, MON= Motor Octane Number, här körs samma bränsle i en test-motor vid högre belastning, varvtal över 900 rpm (3000 rpm närmare bestämt).
Ex. ett bränsle har RON 98 och MON 90, då är medelvärdet av dessa lika med Oktantalet som bilen borde kan köras på med minimal risk för knackning. Alltså kör man på det bränsle som ligger över detta, i detta fall blir det 95 oktanigt.

Så till dessa gamla känsliga Japan-import subbor.
Vad ska då en Subaru STi WRX köras på?
Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det som att med original-ecu ska den köras på 100-oktanigt bränsle. Detta hittade jag på en sida där de körde en del tester på olika Octane Boosters (här (http://www.lotusmarques.com/info/technical/29-general/723-octane-boosters-do-they-really-work)). Så att, om man köra original-ecu så borde man minst tanka 98 och trycka i en hel booster för att landa runt 100. Eller helt enkelt tanka v-power.

Jag har nog motbevisat mig själv med denna "undersökning", blir till att spana efter en Apexi FC och få någon att mappa skiten på 98-oktan...

Någon som har något att tillägga eller tyckte att man lärde sig något nytt? Det gjorde iaf jag :)

Källor:
http://www.rs25.com/forums/f128/t52981-ron-vs-mon-fuel-debate.html
http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html?ron=100&mon=95&result=&cx=partner-pub-8018289210612122%3Ali00ja-20in&cof=FORID%3A10&ie=ISO-8859-1&q=&sa=Search
http://www.lotusmarques.com/info/technical/29-general/723-octane-boosters-do-they-really-work

tonfisken89
2012-03-26, 23:08
...man kan väl köra med z32 (eller vad den heter) luftmassemätare från 200sx med detta och få det hållbarare än med subarus har jag för mig. Ska man inte gå över bpu nivå på en phase 1-1,5 motor så verkar det funka.

Funkar en sån lmm rakt upp och ner eller krävs det handpåläggning?

Bpu vadå? förklara tack :)

Gyver
2012-03-27, 01:35
Jag tycker att det låter som att du tänker i helt rätt riktning :) Jag vet inte om den passar rakt av, du får söka lite på scoobynet och se vad du hittar. Bpu är standardmods, typ ladda uppåt 1,3 bar, bättre panelfilter, kallare stift, organisk koppling, bättre avgassystem och kanske större intercooler om det anses värt.

Gyver
2012-03-27, 01:37
W-powern är sämre eller likvärdig med 98-oktan nuförtiden, tror det var statoil som senast hade den högsta oktanhalten på sitt 98. Så mappar man på typ ok/q8's 98-oktan och sen tankar på statoil oftast så är man rätt safe:)

tonfisken89
2012-04-13, 21:30
http://img.tapatalk.com/4e45498e-7e3b-2706.jpg

Kul att få lager som är 2,5-3 mm för tjocka... La ett mail till firman jag beställde från så får la vi se vad dom säger.

TomK
2012-04-13, 21:47
Ajdå det såg inge bra ut!

tonfisken89
2012-04-13, 22:06
Ajdå det såg inge bra ut!

Något tröttsamt... Kanske kan fräsa bort 3 mm? :)

tonfisken89
2012-05-15, 22:22
Var på god väg att få ihop ett komplett shortblock idag men, kan det krångla så gör det gärna det.

Som ni ser på bilden så skiljer sig undersidan lite, detta gör så att oljemunstyckena som kyler kolven tar i den kanten som går från godset runt kolvbulten.

Någon annan som har Mahle-kolvar och känner igen problemet?

Har mailat lite med återförsäljaren som påstår att dom inte haft detta problem tidigare, konstigt.

http://img.tapatalk.com/2ec28fb5-b903-dd99.jpg

Kvarnis
2012-05-16, 09:53
Inte ett helt okänst problem med psiton squiters vill jag minnas, men har du köpt i US lr UK?

US är inte van med cdb sas

tonfisken89
2012-05-16, 15:59
Inte ett helt okänst problem med psiton squiters vill jag minnas, men har du köpt i US lr UK?

US är inte van med cdb sas

Jag köpte mina i US.

Finns det någon lösning för det? :)

tonfisken89
2012-05-16, 16:08
dubbel

tonfisken89
2012-06-18, 19:32
Fick fräsa kolvarna där oljeduscharna satt så nu ska skiten passa. Projektet fortsätter.

tonfisken89
2012-06-18, 19:38
Allt kul som ska in i bilen.
http://img.tapatalk.com/4e45498e-6708-f98c.jpg
http://img.tapatalk.com/4e45498e-672e-e108.jpg
http://img.tapatalk.com/4e45498e-6744-8231.jpg
http://img.tapatalk.com/4e45498e-6766-78db.jpg

Mätning.

http://img.tapatalk.com/4e45498e-66ce-2204.jpg

Efter lagerspelsmätning sattes stakarna på plats.

http://img.tapatalk.com/4e45498e-666d-7496.jpg

Gystompa
2012-06-27, 11:54
Har du modifierat blocket nu?

tonfisken89
2012-06-28, 00:23
Har du modifierat blocket nu?

Behövde fräsa om kolvarna då oljeduscharna tog i dom på undersidan, annars har jag inte modifierat själva blocket. Tänkte du på 79 mm vev?

Gystompa
2012-06-28, 08:25
Ok, näe jag läste sin inköpslista.

Hade du inte köpt en End thrust vev? Eller var det jag som såg fel? :)

tonfisken89
2012-06-28, 11:31
Jo på sätt och vis, första beställningen blev fel då jag råka ta en End Thrust vev istället, men den fick jag snabbt bytt ut ;)

Gystompa
2012-06-28, 12:34
Fint, då hann du upptäcka det i tid.
Blir en otrevlig överasskning annars om man hunnit muttra dit vevstakar och ska till o sänka i veven i blocket så passar det inte ;)

tonfisken89
2012-06-28, 13:53
Upptäckte det faktist när jag skulle sätta i lagrena då alla passa utom axial-lagret som var ca 2 mm för brett :)

tonfisken89
2012-07-17, 20:05
En liten uppdatering.

Upptäckte att en kamremmsrulle hade dåligt lager så jag köpte ett kit med vattenpump och allt samt att det blev en Gates-rem.

Fick byta lagret i svänghjulet då detta också kändes osäkert.

Så nu ska motorn hivas ner i motorrummet bara. Känns riktigt gött.

Uppdaterad inköpslista:

Original 75mm vev
ACL lager
Packningssats
Blockuppbyggnadskit
Graphogen
1215 Threebond
Mahle kolvar
Eagle stakar
440cc spridare
RCM bränslepump
RCM uppgraderad oljepump
Kammremskit (Gates-rem)
NGK Iridium IX stift
Bränslefilter
Oljefilter
Greddy Profec Spec 2 B
100 cells katt
Apexi ECU
Depo Oljetryck
Depo Oljetemp
Depo Laddtryck
Oljetryck- och temp inst. kit
AEM BBL
Megan racing motorkuddar

Gystompa
2012-07-17, 20:11
Har du köpt topplockspackningar?

tonfisken89
2012-07-17, 20:24
Har du köpt topplockspackningar?

Använde dom som följde med packningssatsen.

Gystompa
2012-07-17, 20:33
Ok, vad var det dör tjocklek? Har för mig du ska ha 1,6 mm

tonfisken89
2012-07-17, 20:36
Ok, vad var det dör tjocklek? Har för mig du ska ha 1,6 mm

Jepp, 1,6 är det, vad tänkte du på? :)

Gystompa
2012-07-17, 21:42
Bara undra. Så du inte tänkte sätta dit fel packningar eller dåliga packningar.

Hade haft packningar åt dig isf.

tonfisken89
2012-07-17, 21:54
Bara undra. Så du inte tänkte sätta dit fel packningar eller dåliga packningar.

Hade haft packningar åt dig isf.

Bra att någon kollar upp en ibland ;) men original är väl grafit? Ska la hålla ett tag iaf, ska man upp ännu mer i effektökning så får la man byta dom med.

Gilarski
2012-07-17, 22:32
Men för farao gubbar, inte ska du åka runt med 440 spridare när du har så trevlig motorspec ;)

tonfisken89
2012-07-17, 23:16
Men för farao gubbar, inte ska du åka runt med 440 spridare när du har så trevlig motorspec ;)

Haha! Menar du att jag ska kräma ut mer? Då får jag väl skaffa annan turbo till 550cc och det säger ekonomin NEJ till :)
Alternativt skicka iväg min turbo för byta av avgashus för att få den roligare td05-20g?

TomK
2012-07-17, 23:19
Haha! Menar du att jag ska kräma ut mer? Då får jag väl skaffa annan turbo till 550cc och det säger ekonomin NEJ till :)
Alternativt skicka iväg min turbo för byta av avgashus för att få den roligare td05-20g?

1000cc och E85! ;) :D

tonfisken89
2012-07-17, 23:23
1000cc och E85! ;) :D

Jag har funderat på det men nu när jag sålt min brukis måste jag få igång subban. Har bokat mappning till den 1 Aug och motorn är inte i än.

Men, E85 hade vart najs!

tonfisken89
2012-07-17, 23:27
Nya hopprepet med tillhörande rullar och vattenpump.

http://img.tapatalk.com/2ec22291-d803-33ce.jpg

En viss skillnad på pumphjulet.

http://img.tapatalk.com/2ec22291-d840-ae67.jpg

tonfisken89
2012-07-17, 23:37
Tänkte ha mätarna såhär.

http://img.tapatalk.com/2ec22291-d936-ff36.jpg

tonfisken89
2012-07-23, 09:49
Nya soppapumpen
http://i1202.photobucket.com/albums/bb373/tonfisken89/bensinpump.jpg

csjovold
2012-07-23, 11:29
Har också funderat på RCM pumpen, är den specad för E85? :)

tonfisken89
2012-07-23, 13:36
Har också funderat på RCM pumpen, är den specad för E85? :)

Kunde inte läsa mig till något om E85 för den men kan inte tänka mig annat än att det ska funka. Finns säkert någon här på forumet som kör etanol i pumpen :)

csjovold
2012-07-23, 13:54
Kunde inte läsa mig till något om E85 för den men kan inte tänka mig annat än att det ska funka. Finns säkert någon här på forumet som kör etanol i pumpen :)

Okej, näe hittade inte heller något om E85 på RCMs hemsida. Men som du säger så vore de konstigt om de inte funkade..

tonfisken89
2012-07-28, 01:01
Äntligen! Bilen startar och går! Känns så sjukt gött, bara mappning kvar på onsdag nästa vecka så ska det nog gå att köra :)

Men, Check Engine lyser. Kopplade ihop felsökningstrådarna under ratten men det gav inget resultat. Funkar det inte att läsa felkoder på detta vis med Apexis styrsystem kanske? Några tips på hur jag kan läsa dom?

Jaja, bara bilen går så ska nog det andra gå att fixa.

tonfisken89
2012-08-04, 15:05
Äntligen är bilen mappad av Maxxtuning och går som en klocka!

Mappningen gick bra förutom att bilen började misstända när man började ladda på lite värre, detta löstes genom att byta tändstift som knackades ihop till 0,4 mm.
Man var ju helt sjuk nervös när han började köra på rullarna!

Har även vart och besiktigat bilen och fick en tvåa på tomgången. Låg rätt mkt för högt men detta hade jag på känn då bilen går lite väl fett då. Ska byta sensorn i DPn och sen ställa in lite i mappen och besiktiga om :)

Är bara sjukt glad att bilen går!

Jocke.T
2012-08-04, 16:52
Grattis :)
Vad blev det för effekt?

tonfisken89
2012-08-04, 16:53
312 motorhästar och 253 på hjulen :)

Gyver
2012-08-04, 17:08
Grymt! Kan tänka mig att det känns skönt efter all väntan:-) Bra jobbat

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Gilarski
2012-08-04, 20:28
Haha! Menar du att jag ska kräma ut mer? Då får jag väl skaffa annan turbo till 550cc och det säger ekonomin NEJ till :)
Alternativt skicka iväg min turbo för byta av avgashus för att få den roligare td05-20g?

Hehe, javisst ska du plocka ut mera nu när du har en bra motor :)

En 20g är trevlig men jag hade nog kollat runt lite & försökt hitta nån som
gav lite met på botten också, om man nu uppskattar det. Tror scoobycliniq har
endel fina snurror, SC är rätt bra & ha att göra med/hjälpsamma tycker jag.

Kvarnis
2012-08-04, 22:53
Du lär byta kompressor del om du vill bygga en 20G ;)

Även spridare, din 16G borde nog maxa ut vid runt 350>370 på E85

tonfisken89
2012-08-05, 14:42
Grymt! Kan tänka mig att det känns skönt efter all väntan:-) Bra jobbat

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Känns grymt gött! Tack :)

tonfisken89
2012-08-05, 14:43
Hehe, javisst ska du plocka ut mera nu när du har en bra motor :)

En 20g är trevlig men jag hade nog kollat runt lite & försökt hitta nån som
gav lite met på botten också, om man nu uppskattar det. Tror scoobycliniq har
endel fina snurror, SC är rätt bra & ha att göra med/hjälpsamma tycker jag.

Kollade lite på deras hemsida och det var rätt överkomliga priser faktiskt. Får se till våren hur det blir ;)

tonfisken89
2012-08-05, 14:46
Du lär byta kompressor del om du vill bygga en 20G ;)

Även spridare, din 16G borde nog maxa ut vid runt 350>370 på E85

Heter dom td06-20g då? :)
Ja jag har ju E85 i tankarna men det får bli framtida planer. Men är det 1000cc spridare då som man utgår ifrån eller mindre?

Kvarnis
2012-08-05, 15:44
nope TD05-20G, turbin är avgasdelen kompressor är luftsidan sas

800 alt 1000cc är en bra ide :)

Adsense Management by Losha