Visa fullständig version : motorn går varm?

pettsun
2011-12-03, 12:37
Var ut och körade en sväng i går och när jag stannade och skulle gå in i lägenheten så hörde jag att det lät från bilen när den var avstängde. så jag gick och öppnade huven.

Motorn var då sjukt varm och det lät som att den "sjudade". kännde på övrekylarslangen. och den små vibrerade som att vattnet var på väg att koka.

Slog på tändnigen och tempmätaren visar bra temp(mitten). Har kollat glykolen och den är bra.

Har varit och kört mer sen dessa och tempmätaren håller sig stadigt i mitten. Men motorn känns jävligt varm. Fläktarna värkar inte heller gå.

funderar lite på termostaten men den går ju upp i temp bra och kylarn blir varm(inte alls lika varm som motorn)

Då börjar mina tankar fara mot vatten pumpen.

De är också konstigt att tempmätaren visar att motorn är i bra temp när den är riktigt varm.

Kanske bara jag som nojjar. Men vill inte köra tills det kokar och topparna spricker.

pettsun
2011-12-04, 20:38
om vatten pumpen hade varit dålig så hade jag väll fått dålig värme i bilen? har jävligt bra värme.

Ang tempmätaren,kanske låter som en väldigt idiotisk fråga men tycker det känns som nått är fel med min tempmätare.
När man startar bilen kall vars ska visaren ligga? på sträcket längst ner eller i absolut botten?
Min visare ligger så långt ner det kan när motorn är kall. börjar fundera om den inte ska åka upp till botten sträcket när man kör på tändnigen?

hoppas nån förstår vad jag menar. känns som om det var lite luddigt skrivet.

hellebjork
2011-12-04, 20:46
Min mätare är också i absolut botten.

pettsun
2011-12-04, 20:52
okej. då ska de nog va så.
de skumma är att min ligger stadigt i mitten hela tiden när motorn är i temp. men motorn blir mycket varm.

hellebjork
2011-12-04, 21:02
Det är ett ganska kompakt motorutrymme så det alstrar en del värme. Hur känns kylarslangarna?

pettsun
2011-12-04, 21:15
bra värme i dem. inte kalla och inte för varma. Men motorn blir jävligt varm(inte enligt tempmätaren).
När man känner på övre kylarslangen så känns det som att vattnet små sjuder, de liksom "vibrerar" lite i slangen.

Har bara haft bilen i en vecka, det kanske är så att dessa motorer blir ganska varma. Har ju inte kört tills det kokar, men vill ju inte göra det heller.

hellebjork
2011-12-04, 21:25
Du kan ju prova mäta upp tempsensorn. Men jag tycker det låter normalt.

pettsun
2011-12-04, 21:28
de var det jag tänkte gör. Men har du nån aning vilket motstånd det ska vara vid motsvarande temp?

Adsense Management by Losha