Visa fullständig version : dum fråga ang öppen forge dump

pettsun
2011-12-15, 21:30
Forge dumpen har suttit på sen jag köpte bilen. fick för mig en dag att ta isär och ren göra och smörja upp. körde några dagar tills jag fick problem med att dumpen inte öppnar i bland.

tog isär den igen och rengjorde och smorde upp skitet med litiumfett. när jag har den av monterad på bänken och trycker ihop "kolven" så är det som att den går lite tungt i vissa lägen och i bland fastnar den.
Upptäkte lite grader på själva kolven så svarvade av den lite fint och bytte oringar. Men dumpen vill ändå gå kärva lite när man trycker ihop den förhand.

Hur lätt ska den gå?
Det är ju inte mycke grejer som kan fela i dumpen och allt värkar ok.

Martin á la Impreza
2011-12-16, 00:00
är inte så påläst på dumpar ännu, men hittills har jag bara hört att man bör skita i öppna dumpar och köra med återcirkulerande istället.

Mäki
2011-12-16, 00:49
Ja man ska gärna undvika öppna dumpar när man fortfarande kör med luftmassemätare.

Men för att hjälpa dig lite, du har inte problem med sprickor i vakuumslangen som hjälper till att dra upp kolven? Den lilla slangen på toppen av dumpen alltså.

är inte så påläst på dumpar ännu, men hittills har jag bara hört att man bör skita i öppna dumpar och köra med återcirkulerande istället.

Till dig som förklarar dumpventilernas funktion rätt bra :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

pettsun
2011-12-16, 12:13
nå vet jag hur en dump fungerar. och att köra med öppen dump på en bil med lmm gör inte så värst mycke. den går lite fetare vid växlingarna då lmm blir lurad av att dumpen dumpar ut luften i atmosfären istället för till bak i insugsröret. skillnaden blir marginell. Har både en orginal och en öppen, kanppt nån skillnad förutom ljudet.

Nu var ju inte det min fråga utan frågan var hur lätt själva kolven ska gå? nån som har haft problem med sin forge att den kärvar och fastnar?

Har smort upp den igen och motionerat den genom att tryck ihop den och släppa. nu går den lätt, men den vill kantra i bland och fastna lite.

pettsun
2011-12-16, 12:15
Ja man ska gärna undvika öppna dumpar när man fortfarande kör med luftmassemätare.

Men för att hjälpa dig lite, du har inte problem med sprickor i vakuumslangen som hjälper till att dra upp kolven? Den lilla slangen på toppen av dumpen alltså.

Till dig som förklarar dumpventilernas funktion rätt bra :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

nä. har inte dumpen på bilen just nu utan kör med orginal och det funkar bra.

hellebjork
2011-12-16, 13:02
Har du testat plocka bort fjädern och bara köra kolven i loppet för att se om den löper fritt?

kleinis
2011-12-28, 20:20
har både en öppen och en åter cirkulerande froge dump hemma har den öppna på nu och har inte märkt något av att den fastnar. ska byta till original troligtvis imorgon då jag ska besikta så snart det finns tid. kan ta isär min och se hur mycket "glapp" det är när den är borta från bilen.

Adsense Management by Losha