Visa fullständig version : EJ20G? trim tips!

Arvidz
2011-12-19, 02:57
Hallå gott folk!

Har nyligen införskaffat mig förstabilen som det ska fixas på tills lappen anländer, en Impreza WRX Type RA 93a

Har luskat ihop lite information om just modellen samt motorn, det ska tydligen sitta en EJ20G i den!

Vad skiljer just denna motor ifrån en vanlig GT? Min är väldigt lågt utväxlad (känns :D) samt så har den 240hk orignal istället för GTns 210-219hk.

Har även planer på att fila lite under huven innan våren, målet är väl omkring 310-320hk och det verkar inte helt omöjligt tycker jag. Vad behöver jag göra för att nå upp dit? Just nu sitter det :

3" ifrån turbo
Öppet filter
Dump
Exedy koppling
Lättat svänghjul

Har läst lite om EcuTek och mappning. Är det något man bör köra på? Annars blir det väl en walbro 255,dawes device och en större oljepmup då många verkar ha problem med vevlagrerna. Som sagt kom med tips och förslag!

Då har jag noll koll på boxertrimning så får ni mer än gärna rätta mig! :)

Tack på förhand

Christian S
2011-12-19, 05:33
det går inte att mappa dom gamla med EcuTek utan det är först from MY99 (V5) som det går så ska du mappa den så blir det till att byta till eftermarknads ECU först.

Arvidz
2011-12-19, 09:04
Okej, finns det någon du kan tipsa om och vart kan man få tag på den?

Fricke.w
2011-12-19, 12:17
Biligast för dig, är vell att köpa de du nämnt, samt att köra på en dawes för att sjustera ladd med.
Eventuelt även en Walbro pump, samt kanck sensor, eventuelt också en lambda mätare, de får dom som kan dom äldre modelerna fylla i med vad du behöver :D
Annars kommer de nog lätt att dra i väg penga mäsigt för dom relativt små effekt ökningar vi ändå pratar om.

Timzzon
2011-12-19, 12:32
vad är det för bromsar på RAn? glid-ok fram?

Arvidz
2011-12-19, 13:14
Okej fricke, ja precis. Jag är mest ute efter smågrejjer som kan hjälpa mig på traven satt säga. Angående bromsarna så har jag inte en aning, kan kika över det när jag kommer hem. Sitter just nu med mobilen i högsta hugg på skolan så har ingen möjlighet att kolla just nu. Någon som vet får gärna fylla i annars :)

Timzzon
2011-12-19, 14:41
Okej fricke, ja precis. Jag är mest ute efter smågrejjer som kan hjälpa mig på traven satt säga. Angående bromsarna så har jag inte en aning, kan kika över det när jag kommer hem. Sitter just nu med mobilen i högsta hugg på skolan så har ingen möjlighet att kolla just nu. Någon som vet får gärna fylla i annars :)

Plugga lugnt ;)
Skulle dock tro att du har samma bromsar som jag har på legacyn. Har du dom så rekommenderar jag dig starkt att byta till 4-kolvoken! Glidoken är underdimensionerade kontra effekten motorn piskar ut.

Men trim då :)
walbro pump
bredbandslamda
FMIC
en STI RA ECU eller en programerbar eftermarknad

Den ordningen skulle jag ha gjort det i :)
Vill du ha ut ca 280hk+ så MÅSTE du ha en ECU som går att programmera och dom kostar tyvärr en slant.

Oskar90
2011-12-19, 15:13
Plugga lugnt ;)
Skulle dock tro att du har samma bromsar som jag har på legacyn. Har du dom så rekommenderar jag dig starkt att byta till 4-kolvoken! Glidoken är underdimensionerade kontra effekten motorn piskar ut.

Det jag kört med min Legacy så tycker jag bromsarna fungerar över förväntan, 2 vändor på Superstage där bromsarna användes rätt hårt och inga som helst problem. Men visst är ju 4 kolvs oken bättre, men om 2 kolvs oken och skivor/belägg är i bra skick så funkar dom ändå helt ok.

Timzzon
2011-12-19, 15:34
Det jag kört med min Legacy så tycker jag bromsarna fungerar över förväntan, 2 vändor på Superstage där bromsarna användes rätt hårt och inga som helst problem. Men visst är ju 4 kolvs oken bättre, men om 2 kolvs oken och skivor/belägg är i bra skick så funkar dom ändå helt ok.

visst funkar dom bra ok man har riktiga grejer under oken och om dom är i bra skick.
jag talar bara ifrån egna erfarenheter när jag säger att dom är kassa :o
sen är ju glid-ok extremt fula att titta på ;)

Christian S
2011-12-19, 17:42
Arvidz-> om du är intresserad av 4 kolvsok, DBA 4000 bromsskivor samt Carbotech XP8 belägg så har jag till salu här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90696

Arvidz
2011-12-19, 19:35
Tack för förslagen!

Angående ditt erbjudande om bromsarna så får jag ta mig en funderare och jag kontaktar dig om det blir intressant:)

Oskar90
2011-12-19, 22:44
visst funkar dom bra ok man har riktiga grejer under oken och om dom är i bra skick.
jag talar bara ifrån egna erfarenheter när jag säger att dom är kassa :o
sen är ju glid-ok extremt fula att titta på ;)

Tror det är både standard skivor och standard belägg under mina ok... :D

Provkörde en Impreza GT en gång innan jag köpte min, bromsarna på den var ungefär lika effektiva som att sätta ut foten och bromsa med den, så jag skulle nog vilja säga att när det gäller 2 kolvs/ 4 kolvs så är konditionen på oken och belägg/skivor viktigare. :)

Arvidz
2011-12-19, 23:24
Har kikat runt lite på type-ra.co.uk och hittat lite trådar ifrån gamla ägaren!

http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12347

Lite synd att det var så få svar där men vi är ju ute efter samma sak iaf!

Vart även lite brydd då jag hittade denna!

http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12238

Har självt märkt av symtomen ibland precis som han skriver i slutet, den börjar hacka och blöddra (misständer) när man laddar, det händer nästan aldrig om man stannar och står i 10 minuter ungefär. Då funkar det prima, men efter cirka 15 minuters körning är det tillbaka. Ingen som har någon idé vad det kan vara?

EDIT: Hittade även denna ifrån ägaren i england som hade bilen innan den togs till sverige!

http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12100

Timzzon
2011-12-20, 09:57
Har självt märkt av symtomen ibland precis som han skriver i slutet, den börjar hacka och blöddra (misständer) när man laddar, det händer nästan aldrig om man stannar och står i 10 minuter ungefär. Då funkar det prima, men efter cirka 15 minuters körning är det tillbaka. Ingen som har någon idé vad det kan vara?
http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12100

bryder den helt som om fuel-cuten går i?

Arvidz
2011-12-20, 13:35
bryder den helt som om fuel-cuten går i?

Nejdå, det gör den däremot innan varvstopp.

Den börjar små hacka lite precis som när en motor får för lite soppa ungefär

Timzzon
2011-12-20, 15:00
det gjorde min legacy också när jag laddade över 1 bar (nästan identiska motorer). spridarna är bara på 380cc och klarar inte att flöda så mycket.
rekommenderar att du skaffar en bredbandslamda.
kör du på 95 eller 98 soppa?

Arvidz
2011-12-20, 15:59
Okej! Vart får jag tag i en sån?

Kör 98!

Timzzon
2011-12-20, 17:34
Tex:
http://www.creatix.se/aem-bredbandslambda-0-5v-inkl-sond/1693-0
Kan inte svara på om hur kvalitén är på den men den funkar nog bra :)
Dom kostar dock en slant.

Fricke.w
2011-12-20, 17:55
AEM är vell ett av dom störe märken, när de gäller kvalitet, så är nog inga som helst konstigheter med den.

Arvidz
2011-12-21, 12:37
Perfekt!

Har ni några andra förslag på vad som kan vara fel?

rigdab
2011-12-21, 12:55
Okej! Vart får jag tag i en sån?

Kör 98!

www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l-bredbandslambda.aspx

Timzzon
2011-12-21, 17:17
Perfekt!

Har ni några andra förslag på vad som kan vara fel?

soppapumpen som inte klarar att flöda tillräckligt vid höga varv? :)

Mäki
2011-12-22, 01:03
Tror du behöver få lite koll på laddet om du bytt avgassystem. Så sänk laddet och kolla att lambdavärdet är okej.
Mvh Marcus

Arvidz
2011-12-22, 18:52
Jag fick ett meddelande ifrån förra ägaren att en av hans tändspolar hade spruckit. Han hade då bytt till 4 begagnade, ska undersöka detta då det kan vara problemet. Annars kan soppan vara fel precis som du säger.

Okej, ska kika över värderna, tack!

Fricke.w
2011-12-22, 22:16
Ett lång sökt tips, efter att ha läst dina problem.
Vid 2 tillfällen då jag haft skit bilar för att åka till jobbet med, har jag råkat ut för symptomen att dom börjat missa vid gas när dom blir varm, efter som de var skit bilar :D hade jag inga planer på att kosta på dom nå pengar, men lyckades lokalisera felet till tänd kablarna, är ju så att om dessa blir gammal så blir de tydligen lätt överslag i dom till slut, som vill leta sig ut på blocket i stället för till stiften, jag såg inga uppenbara fel på tänd kablarna, men prövade ändå att tejpa dessa med ett par varv silvr/el tejp, på kablar och tänd hatar, bästa lösningen hade ju givet viss varit att köpa nytt, men hade ingen lust med de.
Så mitt tips till dig som du skrivit är att kolla över allt på tändningen.
Stift, tänd kablar, spole/spolar.

Arvidz
2011-12-23, 13:52
Japp, tändspolarna hade ju gett upp förra gången och sen blev det ju bytt till begagnat som jag sa så det finns nog en stor risk att det kan vara dom. Ska kika över det!

Återigen till topic, fortsatta trimtips?

Deleterious
2011-12-28, 21:40
Slit upp din ECU o kolla om du har plats för ett chip, i så fall kan jag varmt rekommendera att du beställer från den här killen. http://bbs.scoobynet.com/780225-genuine-scooby-ecu-chip-upgrades-suits-classics-to-1996-a-13.html

Min 96a jobbade gick rätt sluskigt på orginal ECUn, vad jag tolkat det som spekuleras det mångt och mycket om att de är mappade för 100oktanig soppa. Andra hävdar att det inte fanns 100 i JP vid tillverkning utan kom långt senare. (om någon har riktig info angående detta så välkomnas det varmt.)
Kan tillägga att när jag körde hem bilen från england o tankade 100oktanigt i tyskland så var det märkbar skillnad :)

Hur som helst, med chippet ipluggat så "hostar" den inte det minsta. Samtidigt känns det som den fortsätter dra genom hela registret.

Detta löste iaf mitt problem :)

Adsense Management by Losha