Visa fullständig version : Fel kod: misfire cyl1,2,3,4

brink
2012-01-05, 21:08
2001 wrx, ecuteck mappad, vf43 turbo, STI spridare. walbro 255l/h, hks uppipe, 3tums avgas, apex panel luftfilter. 1,2bar ladd.

Strulet fanns där INNAN jag byte turbo,spridare,filter...

Detta händer i snitt 10:e gång jag ger full gas på högsta växel:
Har fullt ladd vid 3000rpm runt 3500-4000 börjar motorlampan blinka och håller sig sedan tänd.
Jag kör till verkstad och som vanligt samma greje: Misfire cyl1,2,3,4.
Jag kan inte känna att den misständer eller spikar.
Nån som har en bra ide vart jag ska börja leta?
Drar jag fullt på alla växlar så jag slipper seg dra den på högsta så blinkar aldrig lampan...

Mvh Brink.

Patrick P931
2012-01-05, 21:56
Kanske inte en dålig idé att logga spikningar?

Bor du nära Stockholm kan jag demonstrera hur du gör.

:)
Patrick

Gilarski
2012-01-06, 01:37
Missfire, alltså missar den att antända bränslet. Frågan är om
tändstiften är ok, med ok avser jag rätt avstånd på gnistgapet. Om
de är ok skulle jag fundera på om tändkurvan i mappen är felaktigt ställd.

brink
2012-01-06, 14:27
@ Patrik: Jag finns i skåne tyvärr. =/

@ Gilarski: Jag montera nya stift första gången jag mappa den för 3000mil sedan.
Orginal heter pfr6g och dom nya pfr7b.
Kan det vara fel stift? Den sista bokstaven är inte den samma?
Jag körde bara nån hundra mil innan jag börja byta grejer i bilen och vad jag vet strula den inte innan.
Första mappningen byta jag stift, bränslepump, uppipe, avgassystem.
Kan misfire menas som spikningar?

Christian S
2012-01-06, 15:33
det är rätt stift.
har dom gått 3000 mil kan det vara läge att byta.

brink
2012-01-06, 16:26
det är rätt stift.
har dom gått 3000 mil kan det vara läge att byta.

Ok dax att byta.
Men felet kommer antagligen kvarstå för den har hållt på att strula även när stiften vart helt nya.

Gilarski
2012-01-06, 20:14
6 är orginal medan de kallare 7 är en populär uppgradering.

Genom att sjuornas stift leder bort värmen från framförallt stiftetspetsen bättre blir stiftet kallare, vilket bidrar till att man kan pressa bilen hårdare innan bränslet självantänder pga för varm stiftspets. Så om man kör
med 6'or ökar du alltså risken för självantändning jmf med 7'or. 7'orna kommer givetvis göra att förbränningsrummets temp blir lite lägre, vilket gör att man minskar risken för att varma sotflagor antänder bränslet okontrollerat, sk spikning.

En annan sak att beakta, pytsar man in för mycket bränsle så finns risk att det faktiskt inte antänds alls eller delvis endast, då är kallstartsmappen väl fet tilltagen. Om förbränningsrummet är vaemt & göttigt så blir luften/bränslet varmt, vilket gör att bränslet antänds lite lättare än om det är kalt, helt enkelt eftersom bränslets temp kommer närmare självantändningspunkten. Ett varmare stift ger alltså ett varmare förbränningsrum med vad detta innebär enligt ovan.

För mig är missfire en sak och knocking nåt helt annat men subarys ingenjörer kanske valt att sätta samma felkod för dessa två händelser.

brink
2012-01-06, 20:25
Så ska jag smälla i 6:orna igen och testa eller? Jag börjar med att testa med orginal bränslepump med den är ju inte så jobbig att byta.

Gilarski
2012-01-06, 22:31
Den kan som sagt missa att antända soppan om det är för mycket soppa
men om du mappade med 6'or skulle jag testa dessa. Kolla på stiften först,
dess utseende berättar endel om vad som händer i förbränningsrummet.

OM du har problem med knackningar så är tändmappem sjukt tight ställd, på gränsen till
kriminellt ärligt talat men som sagt, då borde dy ha nån annan felkod än missfire.
Du laddar ju inte så hårt så normalt skall du inte ha problem med knackningar vid dessa
moderata mods. Vem har mappat?

Att byta till orginal bränsleoump skall inte påverka läget. Bränskepumpens enda uppgift är att
leverar soppa nog att hålla 3 bar i bränslesystemet. Om bränsletrycksregulatorn funkar korrekt
och klarar håkla 3 bar så kommer allt överflödigt bränsle att returneras till tanken. Många kör
Wallbro, som är bra skit, som en uppgradering för att klara större bränsleflöden men om du inte
bytt till större spridare så är en värre pump i princip onödigt. ;)

Patrick P931
2012-01-06, 22:55
Är det en felkod eller får du vanligtvis 4?

P0301
P0302
P0303
P0304

Är alla felkoder för misfire men för de olika cylindrarna.

Jag råkar ha Subaru verkstadshandböcker (gällande min Forester men det är inte så stor skillnad på alla modeller) som pdf (visserligen låsta) på datorn med just hur Subaru anser att man ska gå till väga för att konstatera vad som är felet som ger denna felkod. Jag vet dock ej riktigt hur jag ska bifoga filen...

Men, det kanske går att googla:
MSA5T0722A162100

;)
Patrick

Gilarski
2012-01-07, 06:10
Som Patrick skriver så hittar man rätt fort på Google en .pdf (översta träffen)som beskriver
lite mera. Kolla på sid 93 i Subarus diagnos kapitel så ser du att man rekommenderar aty kolla
jord mellan några pinnar på motorstyr och chassie samr kontakt med injektorerna. Ev kan ramremmen
kuggat över enligt dem, har du haft den inne för kamremsbyte nyligen?

Adsense Management by Losha