Visa fullständig version : Köpa repobjekt, Legacy 2.5 GX -99


Fladric
2012-02-07, 11:43
Tja!
Min mor har blivit förtjust i min Legacy och vill nu ha en som vinterbil ;)
Hittade den här på en bilaffär i stan, är det nått man vågar sig på, vad kan vara felet tror ni? :)
Är medveten om att motorn måste ur men tänkte mer prismässigt, är reparationen inte allt för dyr kan det vara ett alternativ :)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Subaru_Legacy_2_5_GX_38327258.htm?ca=2&w=1

Timzzon
2012-02-07, 14:26
topplockpackning eller kolvringar skulle jag gissa på. om det är kolvringar "måste" du dela på blocket :) delar hittar du i england.
är den inte rostig så är det bara att slå till ;)

LegacyLarsa
2012-02-07, 20:00
Se till och pruta ner priset en hel del bara, 30 papp för en trasig bil är mycket pengar..

/Larsa

Fladric
2012-02-07, 23:59
Jo, misstänkte nått liknande, om man gör jobbet själv borde man kunna komma undan hyfsat billigt :)

Jag kommer definitivt att försöka pruta om jag köper den, spelar ingen roll om den är fräsch, den är fortfarande trasig ;)

Har dock en gangande ide i bakhuvudet, att det vore lite kul att "stoppa i" en Legacy Turbo/Impreza GT motor i en sådan här Legacy! Frågan är ju bara hur mycket jobb det är med kabelhärva och mellanaxel/bakdiff och dylikt... :P

Oskar90
2012-02-08, 00:11
Jo, misstänkte nått liknande, om man gör jobbet själv borde man kunna komma undan hyfsat billigt :)

Jag kommer definitivt att försöka pruta om jag köper den, spelar ingen roll om den är fräsch, den är fortfarande trasig ;)

Har dock en gangande ide i bakhuvudet, att det vore lite kul att "stoppa i" en Legacy Turbo/Impreza GT motor i en sådan här Legacy! Frågan är ju bara hur mycket jobb det är med kabelhärva och mellanaxel/bakdiff och dylikt... :P

Impreza låda passar med 99,9% säkerhet kan nästan lova att det är TY754 hus på den Legacyn. ;) Bakdiff lär också vara R160 så det kan du ta direkt från Impreza GT, kardan behåller du från Legacyn. Motorstyrning blir väl lite trixigare då.

Allt det jag skrev är inget jag vet men jag är väl övertygad om att det ligger till på det viset. ;)

Timzzon
2012-02-08, 08:44
Du behöver ta bort hela instrumentpanelen och byta kabelpiskan till motorn och sätta dit "laddstyrnings panelen".
Det är inte svårt att ta bort panelen men jobbigt ;)
Växellådan är inte samma, den är klenare den som sitter i, en GT låda blir billigast för vad man får. Motorn tar du ifrån en impreza GT upp till -98, dom har ett elsystem som är lättare att få ner och funka :)

Fladric
2012-02-08, 10:03
Okej, tack för svaren, var ungefär så jag hoppades/trodde att det skulle vara :) Får väl kolla upp vad som passar och inte lite mer noggrant så man inte lurar sig själv ;)
Men om det stämmer betyder ju det att den här skulle vara ganska lämplig som donator om bygget blir aktuellt :)

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_GT_objekt_38520498.htm?ca=2&w=3

Förutsatt att drivlina och motorstyrning är hel :)

Oskar90
2012-02-08, 10:32
Jag gillar dina idéer, kör på det! =) Den generationen Legacy är ju skitsnygg.

Timzzon
2012-02-08, 11:07
Jag säger "Go for it"! :)
Det blir mycket lättare om du skulle få tag i en hel bil att ta allt ifrån, motor, växellåda, bromsar mm. Det kommer också underlätta enormt vid reggning om du kan säga vilken bil det kommer ifrån :)
Sådana här ombyggnationer finns det gott om på RSLC ;)

TomK
2012-02-08, 11:43
Okej, tack för svaren, var ungefär så jag hoppades/trodde att det skulle vara :) Får väl kolla upp vad som passar och inte lite mer noggrant så man inte lurar sig själv ;)
Men om det stämmer betyder ju det att den här skulle vara ganska lämplig som donator om bygget blir aktuellt :)

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_GT_objekt_38520498.htm?ca=2&w=3

Förutsatt att drivlina och motorstyrning är hel :)

Det är väl den här va?
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90142

Fladric
2012-02-08, 12:34
Jo, jag tycker också att det är en snygg modell,därför jag blir sugen ;)

Ja, då får man ju allt man kan tänkas behöva i ett paket :)
Har sett att det är endel som gjort samma konvertering, ska kolla lite mer noga där!

Det verkar vara samma bil ja, han skriver i blocketannonsen att den säljs hel med här verkar den ju säljas i delar :confused:

Fladric
2012-02-12, 22:52
Hittade den här tråden bland andra mycket intressanta trådar om konverteringar :)

http://www.rslibertyclub.org/forums/showthread.php?55062-Turbo-Conversions-with-wired-in-factory-ecu&highlight=liberty+gen3+turbo+conversion

Det verkar ju som att det största jobbet ligger i att få till kabelhärvan :) Säger dock inte att det andra mekaniska är lätt men det verkar ju som att det mesta från en GT ska passa i en Legacy av motsvarande årsmodell :)

EDIT: Hittade nyss denna tråd! Är nästan en komplett bygginstruktion med bra saker att tänka på till både det mekaniska och kabelhärvan!

http://www.modified.com/tech/0403scc_subaru_gbd_wrx_engine/index.html

Man kan ju inte bli annat än sugen på att försöka sig på en konvertering! ;)

Timzzon
2012-02-13, 18:03
Rent fysiskt så passar allt bolt-on :)
Det jobbigaste är som sagt kabelhärvan, det mekaniska är bara att byta ut.

Skulle själv vilja göra en konvertering av en Gen 2 sedan nån gång :D

Fladric
2012-02-17, 09:50
Ja, sjukt smidigt ;)
Jo, lär ju bli ett jävla terapijobb :p

Det är också en frän kaross, speciellt om det är en sedan för de är inte så vanliga ;)

Adsense Management by Losha