Visa fullständig version : Uppgraderingsfrågor

Teambra
2012-02-11, 02:45
Hej!
Har nu ägt min Impreza i ett år och älskar allt med den men trots detta börjar suget efter mer kusar, bättre karaktär komma och med det en massa funderingar, funderingar som jag hoppas hitta hjälp med här på forumet.
Objektet är en Impreza WRX -01 med STI-EJ25-motor samt:
- 3" catback
- 3,15" Downpipe (Turbocenter)
- 100 cellers racekatt
- Simota openair filter
- Wallbro 255l.
Hade bilen inne hos Claus på Turbocenter i somras som gjorde underverk med motorns karaktär. Men trots detta så uppträder den lite ”Dieselaktigt”, ruskigt bra vrid i botten men "dör"ut redan vid 4500 rpm då laddningstryck fallit ner från 1,4 bar till 1 bar (enligt manometer).
Min ”visionen” och därmed även funderingar är följande:
• Större turbo? Men vilken skall man välja utan att det kostar skjortan. Kör idag med en TD04-??. Vågar man handla på ebay?
• Vatteninsprutning, är det ngn som provat, ger det ngt, är det värt 6000 sek för denna typen? http://www.snowperformance.eu/boost-cooler-wassereinspritzung/boost-cooler-wassereinspritzung-benziner/boost-cooler-stage-ii-kit-sauger-turbo.html
• Intercooler, uppgradera till STI TMIC, ger det ngt? (Vill inte bygga om till FMIC pga besiktningsbekymmer).
• Andra tips från er som har erarenhet och kunnande?

Sist en fråga om ett bekymmer jag har. När soppanivån kommer ner till ca halv tank och jag laddar på i en högersväng stendör bilen för att nästan omedelbart vakna till liv igen. Säkerligen är det så att soppapumpen suger luft. Jag har inte bemödat mig med att öppna luckan och inspektera ännu utan att veta närmare vad jag skall söka efter. Är detta ett vanligt fenomen med Wallbropumparna?

Tack på förhand

Gilarski
2012-02-11, 14:33
Spontant så tänker jag att en Td04 på en 2,5l kan inte vara nån höjdare på högre effektutag, visst är den rapp i responsen men den skulle jag byta direkt. :rolleyes: Jaha, men till vad? Jag är ingen expert men det
finns många bra aggregat därute, kolla runt lite här på forumet så ser du vad folk valt och ungefär viöken effekt de har. Eftersom du har 2,5l så kan du ju ta en lite större snurra utan att förlora så mycket i respons på låga varv, personligen gillar jag bra botten så en Twinscroll kan ju vara bra men då blir det lite extrajobb
med flänsarna ;)

Jag handlar på Ebay utan problem, men koppla kortet till Paypal så är rätt safe.

Ang. STI ic så vet jag inte om dessa skiljer mot WRX men det borde vara viss skillnad i kyleffekt eftersom man plockar ut mera. Jag bytte min GT ic till Newage ic, vilket var en bra uppgradering värt mödan enligt mig.

Teambra
2012-02-11, 16:00
Tack Gilarski!
Precis som du nämner är nog en TD04 lite "klen" för en 2,5 liters. Har letat o letat men blir inte riktigt klok på beteckningar. Är en TD05H Big-20G tillräcklig? Jag är tyvärr alldeles för dålig på vad beteckningarna betyder men som jag fattat är TD05 beteckning på turbinhuset medan 20G är konfigurationen på kompressorhuset, är jag rätt ute?.

Vad tror du om vatteninsprutning? är det värt pengarna?

Fricke.w
2012-02-11, 17:51
på en 2.5 brukar man köra 06 avgas hus, samt 20 eller 18G, du vill inte plocka för mycket effekt heller, om du fortfarande kör på orginal kolvar?

Mumin
2012-02-11, 17:58
Jag körde td04 med min 2.5 gick förjävla bra. Fint botten vrid och snabb spol up ;) bänkade 275 hk 482 nm vid 2800 rpm.

Teambra
2012-02-11, 18:29
på en 2.5 brukar man köra 06 avgas hus, samt 20 eller 18G, du vill inte plocka för mycket effekt heller, om du fortfarande kör på orginal kolvar?

Tack Fricke för ett bra svar. En TD05-20G riskerar då om jag fattar det rätt att ha ett för litet avgashus och därmed fortsätta tappa tryck på högre varv?

Kolvar skall enligt säljaren vara smidda. Innanmäte skall enligt uppgift vara: JE Smidda kolvar, Crower Stakar, Balanserad STI vev
Dubbelskivig Förstärkt Kevlar koppling. Men jag har inte verifierat detta då det skulle innebära att motorn måste rivas... eller?

Teambra
2012-02-11, 18:33
Jag körde td04 med min 2.5 gick förjävla bra. Fint botten vrid och snabb spol up ;) bänkade 275 hk 482 nm vid 2800 rpm.

Hej Mumin. Jag har noterat att även du kör/kört med 2,5l. Du körde då alltså med TD04, intressant för jag håller helt med dig grymt bottendrag, fullt ladd redan vid 2300 rpm och 275 kusar låter troligt. Tyvärr tror jag mina kusar börjar falla neråt redan vid 3500-4000 rpm (har aldrig bänkat).

Gilarski
2012-02-11, 21:52
Vatten insprutning, ksn inget om detta såvida du inte menar vattenkylning av IC?

Fråga dig själv vad för effekt du vill ha ut, som mumin skriver så fårman ut fin karaktär påen TD04 men vill du ha säg 350-400 hk så måste du byta till nåt avsevärt större.

Teambra
2012-02-11, 22:58
Du har så rätt Gilarski när du säger att jag borde fundera på vilken effekt jag önskar men då jag inte vet var jag ligger i dagsläget är det svårt. Skulle vilja säga att jag önskar ca 30-40 hp till. Detta borde en TD05-20G kunna klara.

Vatteninsprutning, ja jag menar direkt in i spjällhuset. Primärt är detta för att sänka motortempen och därmed minska risken för spikningar.

Tack alla för era tips, känns som en TD05 samt ny mappning blir nästa investering.

TomK
2012-02-11, 23:11
Du har så rätt Gilarski när du säger att jag borde fundera på vilken effekt jag önskar men då jag inte vet var jag ligger i dagsläget är det svårt. Skulle vilja säga att jag önskar ca 30-40 hp till. Detta borde en TD05-20G kunna klara.

Vatteninsprutning, ja jag menar direkt in i spjällhuset. Primärt är detta för att sänka motortempen och därmed minska risken för spikningar.

Tack alla för era tips, känns som en TD05 samt ny mappning blir nästa investering.

Vatten insprutning är överkurs för den effekten.

Mumin
2012-02-11, 23:15
För mig blev 2.5 snik bygge orginal kolvar och stakar. Höll fint i 2 år Sen rasade skiten på isen ;( men men man lär sig iaf. Nu blire smidd 2.0 istället med större snigel. Min begränsning var lådan. 2.5 med säg td05-18g eller 20g hade inte lådan pallat villket hade blivit dyrt ;) men jävlar villket vrid det va;) har man smidd botten är det bara att åka av. Lycka till med ditt bygge/funderingar ;) skål!

Teambra
2012-02-11, 23:17
Du har nog rätt TomK. Det förklarar varför man sällan hittar någon tråd om detta. Monterade en enkel variant från GIK på en Colt turbo för många år sedan och kan inte säga att märkte ngn skillnad alls mer än kostnaden för k-sprit.

Teambra
2012-02-11, 23:24
För mig blev 2.5 snik bygge orginal kolvar och stakar. Höll fint i 2 år Sen rasade skiten på isen ;( men men man lär sig iaf. Nu blire smidd 2.0 istället med större snigel. Min begränsning var lådan. 2.5 med säg td05-18g eller 20g hade inte lådan pallat villket hade blivit dyrt ;) men jävlar villket vrid det va;) har man smidd botten är det bara att åka av. Lycka till med ditt bygge/funderingar ;) skål!

Ja skål på dig Mumin :). Spännande o höra erfarenhet från en som testat. Att min har smidd botten vet jag inte med 100% då jag inte fick några kvitton, men man måste ju tro på folk.
Lådan däremot vet jag är en STI-04 så den pallar nog nån kuse till dessutom kör jag hyfsat lugnt, inga rivstarter o inga fullgasningar på för låga varv.

TomK
2012-02-11, 23:27
Du har nog rätt TomK. Det förklarar varför man sällan hittar någon tråd om detta. Monterade en enkel variant från GIK på en Colt turbo för många år sedan och kan inte säga att märkte ngn skillnad alls mer än kostnaden för k-sprit.

Det är inte direkt vanligt att man har det på en impreza.
En större turbo och en bra mapp sen är det bara att gasa :)

Mumin
2012-02-11, 23:54
Är det 6 petad Sti låda
Med smidd botten är det bara att åka av ;) i med en fin snigel och ett bra sprut så är det inga problem ;)

Teambra
2012-02-12, 00:24
Är det 6 petad Sti låda
Med smidd botten är det bara att åka av ;) i med en fin snigel och ett bra sprut så är det inga problem ;)

Tyvärr bara 5-petad men det får duga.

goffemannen
2012-02-12, 07:43
Tyvärr bara 5-petad men det får duga.

Är den 5- petad är den inte från en sti -04. För alla sti från 01 och framåt har 6- petad låda.

Impreza112
2012-02-12, 11:28
Hej
Skulle det vara så att du ska åka vattensprut så har jag ett aquamist liggandes. Har även ihi vf34 turbo.
Sen har jag tmic som är ännu större och flödar bättre än sti ic:n.
Är det intressant är det lättast du ringer mig på 0735392534
Mvh/Christian

Teambra
2012-02-12, 13:26
Är den 5- petad är den inte från en sti -04. För alla sti från 01 och framåt har 6- petad låda.

Ajdå, är du säker på detta? Ja där ser man, man lär ngt nytt varje dag. Hur får man reda på vilken låda man har?

Teambra
2012-02-12, 13:29
Hej
Skulle det vara så att du ska åka vattensprut så har jag ett aquamist liggandes. Har även ihi vf34 turbo.
Sen har jag tmic som är ännu större och flödar bättre än sti ic:n.
Är det intressant är det lättast du ringer mig på 0735392534
Mvh/Christian

Helt klart intressant och du är ju från mina gamla hemtrakter (kommer från Ronneby ursprungligen) så det är inte alls omöjligt att jag hör av mig inom kort.

Oskar90
2012-02-12, 13:41
Ajdå, är du säker på detta? Ja där ser man, man lär ngt nytt varje dag. Hur får man reda på vilken låda man har?

Ja vi är säkra på detta, det kan vara en STI låda men det är inte från en newage iaf...

Det kan ju vara en WRX låda från en 04, en gammal STI låda från 00 eller äldre, eller helt enkelt originallådan. Det står växellådsnummer på sprängkåpan på vänstersidan (bilens färdriktning, dvs höger när du står och glor i motorrummet) ovanför startmotorn typ.

Teambra
2012-02-12, 16:30
Ja vi är säkra på detta, det kan vara en STI låda men det är inte från en newage iaf...

Det kan ju vara en WRX låda från en 04, en gammal STI låda från 00 eller äldre, eller helt enkelt originallådan. Det står växellådsnummer på sprängkåpan på vänstersidan (bilens färdriktning, dvs höger när du står och glor i motorrummet) ovanför startmotorn typ.

Super Oskar, detta skall jag undersöka snarast. Kan vara bra o veta vad det sitter för prylar i bilen.

Fricke.w
2012-02-12, 16:40
Har du ej257 med smid botten, så är de som alla säger, bara att köra på ;)
Köp dig en TD06-20G minst, för den hamnar du på gränsen av 400hk i motorn med, å du kommer bara ångra dig om du tar mindre, finns ju även 2 fina engelska aggregat att titta på, som är kullagrade och av billet typ, MD321 och SC46 klarar att pumpa lite mer luft än en 20G, och har lite snabbare spol.
Annars finns ju även http://www.bptstore.com/Subaru-WRXSTi-20G-XT-R-Turbocharger-_p_122.html om man vill ha något biligare, som är kul lagrat och av billet typ.
Sen behöver du en bättre inlet pipe, eventuelt spridare, om du inte kör sti spridare med höjt soppa tryck, räcker till cirka 400hk, samt ecutek eller bättre sprut.

Teambra
2012-02-12, 22:31
Har du ej257 med smid botten, så är de som alla säger, bara att köra på ;)
Köp dig en TD06-20G minst, för den hamnar du på gränsen av 400hk i motorn med, å du kommer bara ångra dig om du tar mindre, finns ju även 2 fina engelska aggregat att titta på, som är kullagrade och av billet typ, MD321 och SC46 klarar att pumpa lite mer luft än en 20G, och har lite snabbare spol.
Annars finns ju även http://www.bptstore.com/Subaru-WRXSTi-20G-XT-R-Turbocharger-_p_122.html om man vill ha något biligare, som är kul lagrat och av billet typ.
Sen behöver du en bättre inlet pipe, eventuelt spridare, om du inte kör sti spridare med höjt soppa tryck, räcker till cirka 400hk, samt ecutek eller bättre sprut.

OJ, nu börjar det bli avancerat men intressant.
Hur kollar man spridare?
ecutek? betyder det att man byter själva ecu-enheten eller måste det bytas mer pryttlar så som LMM osv? säkert dum fråga som är självklar för alla men om man inte vet måste man fråga....;)

Impreza112
2012-02-13, 17:01
Ja det var runt knuten bara slå en signal snarast innan saker försvinner.
Mvh/Christian

Adsense Management by Losha