Visa fullständig version : Konvertering till 6vxl låda


goffemannen
2012-04-11, 09:21
Hejsan. jag vet att det skrivits om det innan men har inte tid att söka som en tok just nu.

Så ni som vet, exakt vilka delar behöver jag från en STI -06a(svensksåld bil) om ja vill montera växellådan i min STI Type R v5 -99??

Nikke McRae
2012-04-11, 11:51
Växellåda, växellänkage, kardan, bakdiff R180, drivaxlar bak, hubb/spindlar bak. Kanske har du redan R180-diff, isåfall behöver du nog inte drivaxlar och spindlar, men bakdiffen måste du ta från samma bil så att utväxlingen passar mot lådan.
Om du ändå är igång så kan man även byta svänghjul, startmotor och montera en koppling för 6 växlad, men annars kan man behålla 5 växlade kopplingen.

goffemannen
2012-04-11, 12:04
jag har R180 diff iom ja har en type r.

Hur är det med drivaxlar fram??? Ja vet att de inte är likadana som ja har nu iaf. Det är annorlunda vid lådan. På min låda ja har nu är splinsen utvändiga och på denna 6vxl lådan så är de invändiga. Kanske räcker att byta inre knuten eller hur gör man?.


Startmotor,svänghjul och koppling behåller jag om ja inte behöver byta. Kopplingen ja har nu har inte rullat långt.

goffemannen
2012-04-11, 12:13
...

Oskar90
2012-04-11, 12:23
jag har R180 diff iom ja har en type r.

Hur är det med drivaxlar fram??? Ja vet att de inte är likadana som ja har nu iaf. Det är annorlunda vid lådan. På min låda ja har nu är splinsen utvändiga och på denna 6vxl lådan så är de invändiga. Kanske räcker att byta inre knuten eller hur gör man?.


Startmotor,svänghjul och koppling behåller jag om ja inte behöver byta. Kopplingen ja har nu har inte rullat långt.

Men du lär få byta till newage R180 bakdiff för din R180 diff har 4.444 utväxling och vad jag vet har ingen newage det. Ang lådan går det väl att bygga om lådan så man får utvändiga splines, tror jag sett nån som gjort det (kan rent av vara nikke mcrae?! :))

goffemannen
2012-04-11, 12:34
Men du lär få byta till newage R180 bakdiff för din R180 diff har 4.444 utväxling och vad jag vet har ingen newage det. Ang lådan går det väl att bygga om lådan så man får utvändiga splines, tror jag sett nån som gjort det (kan rent av vara nikke mcrae?! :))


Jo det vet ja. men tänkte på hubbar och drivaxlar bak =).

Men hur bygger man om det då? Ja har aldrig delat på en växellåda =). Hittade en säljes tråd där kvarnis sålde en låda som va ombyggd på så vis, så får ta å fråga honom kanske.

Om ja bygger om lådan så behöver jag då bara följande??

växellåda ( sitter spakställ på lådan )
kardan
bakdiff
växellådsfäste


Vad är ett rimligt pris för dessa delarna??

Fricke.w
2012-04-11, 17:50
Gilarski håller vell just på med detta i sin tråd, fråga han, men han byter vell allt i och för sig?

Nikke McRae
2012-04-11, 19:12
Vad jag vet har väl inga STI drivaxlar som går in i växellådan. Du saknar nog helt enkelt stubbarna. Om man t.ex. struntar i sprinten så kan man rycka ur drivaxlarna med stubbarna.

STI lådor fram till 2004 så passar GC8 drivaxlarna på de stubbar som sitter.
STI lådor efter 2005 har lite grövre stubbar, så då måste man byta stubbar och packboxarna för att de ska passa dina axlar.

Min låda kom från en 05a, så jag fick byta mina packboxar och trycka i stubbar från STI 2004.

http://www.importcarparts.co.uk/dbimages/38415aa110_subaru_6_speed_stub_axel.JPG

Stubbar: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6409&cat=96&sub=183&sec=349&var=32&dc=y&gen=&searchKey=

Packbox vänster: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6385&cat=96&sub=183&sec=349&var=32&dc=y&gen=&searchKey=

Packbox höger: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6384&cat=96&sub=183&sec=349&var=32&dc=y&gen=&searchKey=

http://gallery.subaruclub.se/d/129741-2/007_packboxar.jpg

Packboxarna går att byta utan att dela lådan, om man är försiktig. Med ett rundat verktyg bänder man försiktigt ut dem. Och trycker sedan in den nya så att den ligger slätt med kanten.
Stubbarna ska ha en låsring på sig som klickar fast i ett spår inne i lådan.

Lådor inkl kardan och diff från England ligger på 25000-30000 beroende på om de har DCCD eller ej.
Om du gillar din tätstegade STI låda i Type R'en så skulle jag satsa på en JDM låda. Mer tätstegad ända upp till 6'an, varvar mer än en STI men något lägre än STI type R.

goffemannen
2012-04-11, 20:03
Här har du bild på drivaxel och växellåda. Där ser du att det inte sitter nån stubb på lådan.

http://www.atracco.se/Bilder/delart/G/796663_3_G.jpg


http://www.atracco.se/Bilder/delart/G/796627_3_G.jpg


Som det ser ut så ska det inte vara några stubbar på denna lådan. Men vet nån om det går det köpa stubbar å sätta dit så ja får dit mina drivaxlar?



Såhär ser ju en drivaxel till en GT ut.

http://www.atracco.se/Bilder/delart/G/805707_3_G.jpg



Hur mycket varvar en JDM STI i säg 100km/h och hur mkt varvar en euro STI i samma hastighet? Jag vill ju gärna ha ner varvet en del när man ligger på motorvägen. Min Type R varvar ju 3300varv eller nånting i 100km/h.

Nikke McRae
2012-04-11, 21:25
Nu börjar det klarna en del. Det är STI efter 2004 som drivaxeln går in i lådan, istället för stubbar. Min låda saknade också stubbarna.
Det du behöver är det jag länkar till i min förra post.

Enligt någon tabell jag har så ska min varva runt 3000 vid 100 och en vanlig STI 2700.

goffemannen
2012-04-11, 21:33
Okej. Då är de ju inte så mkt jobb då :).

Får nog bli att handla :). Om de nu räcker med låda,kardanaxel, bakdiff och växellådsfästet(ingen balk bara fäste).


Tror det blir bra även om den inte är lika tätstegad som jdm lådan. Den är nog tillräckligt tätstegad ändå. Å gå från ca3300rpm vid 100km/h till 3000rpm är inte så stor skillnad. Bättre å få ner till 2700rpm då ju :)

/ David J - Superior Media

Nikke McRae
2012-04-11, 21:49
Japp, växellådsfästet till STI'n passar i balken på GC8an.

http://content.foto.mail.ru/mail/slayer2107/subaru_parts/i-2184.jpg

goffemannen
2012-04-11, 21:51
Ok. Gutt. Då ska vi kolla närmare på det imorn när de gäller pris på grejorna :).
Tack alla för hjälpen.

Nån som vet viktskillnaden på lådorna?


/ David J - Superior Media

Mumin
2012-04-11, 22:24
Kan rekomendera att istället för att bända ut packboxen kan du ju skruva loss låsning, sitter med en 12mm och den tandade söta saken. sen kan du skruva loss hela hylsan med packboxen i och banka ut den med hylsa eller pressa.. bytte på min GT och var kanon lätt när man hade hela hylsan med packbox att byta :D Så slipper du bända med spätt och i värsta fall skada något.

goffemannen
2012-04-11, 22:27
Tack för tipset :)


/ David J - Superior Media

Oskar90
2012-04-11, 22:52
Ok. Gutt. Då ska vi kolla närmare på det imorn när de gäller pris på grejorna :).
Tack alla för hjälpen.

Nån som vet viktskillnaden på lådorna?


/ David J - Superior Media

6 växlad är väl runt 30kg tyngre än 5 växlad vad jag vet.. =)

Nikke McRae
2012-04-11, 22:53
Kan rekomendera att istället för att bända ut packboxen kan du ju skruva loss låsning, sitter med en 12mm och den tandade söta saken. sen kan du skruva loss hela hylsan med packboxen i och banka ut den med hylsa eller pressa.. bytte på min GT och var kanon lätt när man hade hela hylsan med packbox att byta :D Så slipper du bända med spätt och i värsta fall skada något.

Försökte lossa den på min, går väl åt lite särskilda verktyg?
Man bör väl markera upp hur hårt den var dragen också, har inte den något med förspänningen av diffen att göra?

goffemannen
2012-04-11, 22:54
6 växlad är väl runt 30kg tyngre än 5 växlad vad jag vet.. =)


inte så farligt då ju...

sti_2006
2012-04-12, 09:54
Jag har växellåda,spaksställ,diff och kardanaxel från en 2006 STI på 6200mil om du är intresserad.

Pris 25000:-

goffemannen
2012-04-12, 10:06
Tack, men jag har redan hittat de jag behöver. bra pris annars.


/ David J - Superior Media

Mumin
2012-04-12, 20:48
Försökte lossa den på min, går väl åt lite särskilda verktyg?
Man bör väl markera upp hur hårt den var dragen också, har inte den något med förspänningen av diffen att göra?

Special verktyget var ett lite skaft med pluppar på som fördelar kraften på flänsen.. går ju att göra eget eller ta något annat som passar :D sen är det ju bara att märk upp med penna innan du tar bort skiten och sätt tillbaka så nära markering du kan så har du ju samma moment osv :)

goffemannen
2012-04-16, 00:10
Funderat som fan på om ja ska köpa lådan eller inte. Det tillkommer ju ca 2000kr för bygga om lådan så orginal drivaxlar fram passar. Sen kostar väl styrningen till dccd'n minst lika mkt.

För samma pris som allt detta skulle kosta kan ja få en uppsättning skyssta coilovers som t.ex Tein Mono Flex och EDFC till det. Eller AST Sportline II. Å nya coils behövs då nuvarande inte står upp till mins krav.

Lådan är inget ja måste ha eller tänkt köpa på länge. Inte förens ja tänk komma upp på 400-450hk. Men funderat på effekt också. Ca 370hk skulle räcka gått å väl. Borde inte min låda hålla för det?? Ja kör inga 201 eller 402m.


/ David J - Superior Media

Turbovin
2012-04-16, 02:05
Låda och motorproblem kommer ju lite grann hand i hand på våra bilar. Så budgetera för minst 60k när du kommer upp till sisådär 370 hk+.

Christian S
2012-04-16, 06:36
Sen kostar väl styrningen till dccd'n minst lika mkt.

varför det, du har ju DCCD i din idag? då är det ju bara att smacka dit kontakstycket som sitter på lådan idag. passade alldeles utmärkt på min iallafall när vi konverterade min till 6 pet nu i vintras, har iof inte haft igång bilen och kollat att det funkar att styra nya lådan med orginalstyrningen men skulle bli förvånad om det inte gör det.

goffemannen
2012-04-16, 07:02
Okej. Så ca 30 till motorn då?


Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?


Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.


Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582


/ David J - Superior Media

Gyver
2012-04-16, 10:32
Okej. Så ca 30 till motorn då?


Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?


Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.


Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582


/ David J - Superior Media

Skall du ha 400-450hk, förövrigt exakt samma effektområde som jag bygger för i nuläget. Så räcker bara 30k till shortblocket. Kanske att du får med arp-bultar och bättre topplockspackningar för den summan. Men lite tveksamt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

goffemannen
2012-04-16, 10:44
okej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?

Gyver
2012-04-16, 11:01
okej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?

Ja lådan lär må bättre om det är 5-växlat. Du har ty754-lådan och gränsen går någonstans där för motsvarande momentkurva där det pajjar vid hårda starter osv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

goffemannen
2012-04-16, 11:17
Hårda starter gör jag ju typ aldrig för att skona lådan. Men det blir nog 6vxl.

Coilovers får vänta lite :)



/ David J - Superior Media

goffemannen
2012-04-19, 08:03
det är lamelldiff på en 2006 sti va?

Fricke.w
2012-04-19, 11:33
Ska vara de i bakre diffen ja :)

goffemannen
2012-04-19, 12:25
Låter kanon =)

Christian S
2012-04-19, 12:30
Du kan kolla här http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=17412995#post17412995

goffemannen
2012-04-19, 12:39
tack tack.

fick låda och kardanaxel idag. Men bakre knutkorset på kardanaxeln va kass. De hackar som fan i det när man vrider på det. Så är det nån som har en kardanaxel som passar mitt bygge?

Adsense Management by Losha