Visa fullständig version : Min nya STI har börjat låta som en diesel när den är varm!

Jimmy STI 2012
2012-04-30, 18:17
Hej!

Köpte en nya Subaru STI 2012 för två månader sedan.
Allt eftersom dessa två månaderna börjat gå, började den först ticka svagt på tomgång när den är varm.

Detta har blivit värre och värre och nu tickar den nästan som en diesel när den är varm och på tomgång.

Se nedanstående video som jag tog idag:

http://www.youtube.com/watch?v=H8Ph6WoUrJU&feature=youtu.be

Kan detta verkligen vara rätt? Ska den låta såhär? Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Jimmy

Twinturbo
2012-04-30, 19:03
Har du kollat oljan?

Jimmy STI 2012
2012-04-30, 19:07
Japp och den ser ut att ligga på rätt nivå...

Visst låter det konstigt, så ska det väl inte låta?

Har du kollat oljan?

Twinturbo
2012-04-30, 19:15
Lyssnade nu (så gott det går med barn i närheten) och tror det är luftpumpen du hör.
Försvinner det efter ett tag?

Zlasher
2012-04-30, 21:20
Kollade lite mer på youtube, och verkar som 2011 modellen också låter sådär.
så tror det är rätt normalt ljud.
Blev jag sugen på att starta min 08 och lyssna hur den låter:D

Jimmy STI 2012
2012-05-01, 01:46
Hej!

Det kommer igång och börjar ticka ticka/låta såhär när motorn blivit varm, speciellt efter lite kreativ körning - och låter därefter såhär på tomgång efter det när motorn blivit varm. Låter ganska konstant såhär efter det, men kanske lite mer intensivt direkt efter körning. Den låter inte med detta tickande ljud när den är kall, kan ändå stämma med att det är luftpumpen?

Mvh
Jimmy

Lyssnade nu (så gott det går med barn i närheten) och tror det är luftpumpen du hör.
Försvinner det efter ett tag?

Twinturbo
2012-05-01, 09:10
Nej, luftpumpen kommer igång när den är kall och stannar när bilen blivit varm.
Tycker inte det tickar så farligt, men prova en lite tjockare olja (högre viskositet) om du ofta kör inspirerat ;-)
INTE Mobil 1 0W/50

Fricke.w
2012-05-01, 12:42
Är nog inga problem, så där upplevde jag att min 06 sti också lätt orginal, och ännu mer när den var smid :) en boxer kan låta ganska mycket, jämfört med en rad fyra eller liknande.
Anledning till att den låter mindre vid kall, kan ju vara att vid kal motor har du ju en högre tomgång, och vid högre varv har små ljud en tendens att plana ut, om de inte är ett lager ras då vill säga, men då hade de knackat på bra nog :D

Jimmy STI 2012
2012-05-01, 23:28
Tack för infon!

Nej, luftpumpen kommer igång när den är kall och stannar när bilen blivit varm.
Tycker inte det tickar så farligt, men prova en lite tjockare olja (högre viskositet) om du ofta kör inspirerat ;-)
INTE Mobil 1 0W/50

Jimmy STI 2012
2012-05-01, 23:29
Tack för infon, då är jag inte lika orolig=)

Är nog inga problem, så där upplevde jag att min 06 sti också lätt orginal, och ännu mer när den var smid :) en boxer kan låta ganska mycket, jämfört med en rad fyra eller liknande.
Anledning till att den låter mindre vid kall, kan ju vara att vid kal motor har du ju en högre tomgång, och vid högre varv har små ljud en tendens att plana ut, om de inte är ett lager ras då vill säga, men då hade de knackat på bra nog :D

Adsense Management by Losha