Visa fullständig version : Spridar byte?


hedberg____
2012-10-22, 16:45
hej ja har en legacy turbo och har bytt avgassystem till 3"dp och katt sen 2.5"..vos chip och ska slänga på en impreza turbo. tänkte ja skulle byta spridare å då? vilka spridare passar har en polare som har 550cc sti spridare från en 01a är de svårt att få dom å passa?

Christian S
2012-10-22, 17:15
börjar med att fråga om dom spridarna är sidomatade?
är dom det är det inga problem att få dom att passa, bara att skaffa en adaptersats så man kan montera nya spridare på en gammal bil, har det på min och det är inga konstigheter.
här har du en länk till en adaptersats http://lateralperformance.co.uk/product.php/122/25/injector_adapter_kit_to_fit_phase_two_injectors__i nto_phase_one__93__98__rails finns på flera ställen, jag köpte min på ebay något billigare än vad dom ska ha.

hedberg____
2012-10-22, 19:57
spridarna är sidomatade..

Christian S
2012-10-22, 20:23
dåså, då är ju saken biff :)

Fladric
2012-10-22, 23:13
Sen bör du köpa en bränsletrycksregulator så du kan juster trycket mot de nya spridarna då ecu:n inte känner av att det är andra spridare. Och med det montera en bredbandslambda så du kan kontrollera att den inte går snålt! :)

hedberg____
2012-10-23, 09:55
Okej ska fundera lite på detta bredbands lamda är väl dyrt?

Timzzon
2012-10-23, 10:08
Okej ska fundera lite på detta bredbands lamda är väl dyrt?

Tex;
http://www.creatix.se/aem-bredbandslambda-0-5v-inkl-sond/1693-0

Den kommer nog inte gå snålt utan väldigt fett med större spridare, framförallt när dom är så mycket större.

Kvarnis
2012-10-23, 11:22
Du ska alltså montera en standard snurra från en Impreza...varför ska dy byta spridare?
en orginal Legacy snurra flödare mer(Seg spool dock)

Sen om du byter spridare får du nog byta ecu oxå/för det måste mappas om.
Det gör inte vos chipet, det basseras på standard spridarna om inte Adrian har ändrat sin konfig.

Fladric
2012-10-23, 12:44
Angående spridarna så vet jag inte vad dessa 550cc spridare har för bränsletryck, har för mig att de gula 440cc spridarna är uppmätta vid högre bränsletryck vilket gör att de ger mindre än legacyns 380 cc vid samma tryck vilket gör att motorn kommer gå snålt i en legacy med original bränsletryck om jag inte missminner mig :)

Helt rätt Kvarnis, dock kan man justera bränsletrycket och hålla koll på lambdan så att man hamnar på samma som originalspridarna :) många i australien som kör så på legacyn!

hedberg____
2012-10-23, 19:27
ja vill byta turbo för att få snabbare ladd... så ni tycker inte ja ska byta spridare? va ska man ha för laddtrycks styrning då?

Timzzon
2012-10-24, 09:46
ja vill byta turbo för att få snabbare ladd... så ni tycker inte ja ska byta spridare? va ska man ha för laddtrycks styrning då?

Jag körde med en sån -> http://www.fastcartp.com/product.php?id_product=223
Funka kanon :) jag laddade 1,1 bar men jag rekommenderar inte det, lägg dig på 1 bar ist :)

hedberg____
2012-10-24, 10:18
Okej men ni tycker det känns onödigt att byta spridare.?

Timzzon
2012-10-24, 11:17
Ja, i nuläget behövs det inte.

hedberg____
2012-10-24, 17:59
när är de dags för nya spridare då?

Timzzon
2012-10-25, 07:19
När du byter till en mappbar ECU. Du har ingen större nytta av större spridare med original ECUn då den är väldigt begränsad på vad den kan och inte kan göra. Köp bara en BTR och skruva upp trycket lite så blir det bra :)

hedberg____
2012-10-25, 14:58
Okej hur svårt är det att byta till en mappningsbar ecu då

Timzzon
2012-10-25, 15:18
Okej hur svårt är det att byta till en mappningsbar ecu då

Det är inte svårt, bara trångt ;) Den sitter bakom dimljusknapparna en bit in, man tar ut den underifrån.

Fladric
2012-10-25, 15:38
Sen är det ju lite pengar i en mappningsbar ECU också innan man har bilen körklar ;)
En Apexi Power FC är väl det enklaste skulle jag säga om man vill kunna mappa :)

Alternativt få tag i en ECU från en v1-v2 STi RA ECU från en JDM Impreza :)

Adsense Management by Losha