Visa fullständig version : Rostlagning

rallyjohan
2013-02-06, 23:13
Bra förklarat på nedanstående länk. Något jag själv tänkt testa när jag får ett garage.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Sjögren Racing
2013-02-07, 00:33
Nej, det är hur mkt fel som helst i den "guiden".

"Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka."

Haha, klarlack är inte tät.

Sedan är det hur mycket annat som är totalfel där med, jag gav upp att quota in alla fel här då det skulle ta mig hela natten att skriva detta inlägget.

Men det va ju iofs ett Volvo 360 forum så det duger säkert till det ändamålet.

Snälla, följ inte den guiden.

rallyjohan
2013-02-07, 10:54
Nej, det är hur mkt fel som helst i den "guiden".

"Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka."

Haha, klarlack är inte tät.

Sedan är det hur mycket annat som är totalfel där med, jag gav upp att quota in alla fel här då det skulle ta mig hela natten att skriva detta inlägget.

Men det va ju iofs ett Volvo 360 forum så det duger säkert till det ändamålet.

Snälla, följ inte den guiden.

Okej, kan inte du som är expert slänga upp en enkel bra guide som är rätt då?

Oskar90
2013-02-07, 11:20
Okej, kan inte du som är expert slänga upp en enkel bra guide som är rätt då?

Men herregud Johan, laga rost är inte enkelt om man inte kan eller har kunskapen... I dom flesta fall på Subaru så kommer rosten inifrån vilket betyder plåtbyte för att laga det ordentligt.

Sjögren Racing
2013-02-07, 11:22
Expert vet jag inte om jag är, jag har hållt på med lackering i 7år.

Sitter inloggad på telefonen nu. Kan skriva en guide vid tillfälle när tid finnes.

rallyjohan
2013-02-07, 12:23
Expert vet jag inte om jag är, jag har hållt på med lackering i 7år.

Sitter inloggad på telefonen nu. Kan skriva en guide vid tillfälle när tid finnes.

Vore ju kanon! d---0.o---b

Igge
2013-02-07, 12:35

Det gillas :)

Jag räknar med lite rostlagning i sommar då mina skärmkanter börjar se ledsna ut.
Räknar iofs nästan med lite svetsarbete, tyvärr sitter ju tummen i hålfoten så man får hoppas att man känner någon som kan :p

Jocke.T
2013-02-12, 00:19
En bra guide är aldrig fel! Man vet aldrig när man kan behöva bli av med lite Norskt krom.

fjar
2013-02-12, 00:43
äsch så svårt är det väll inte slipa bort all rost tvätta rent spackla det med typ bra spackel vi brukar använda nån konstig orange/ brun spackel istället för vanliga. sen är det bara lackjobbet som är kvar mycket mer än så behövs det väll inte :)?

nästa gång ja får in en bil som ska rostlagas så ska ja försöka göra en bra guide

här är en mercedes som jag fixade skärmkanterna på

Slipat o tvättat
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/530995_4813460175005_1747151287_n.jpg

o så spacklad
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/603948_4813459694993_581295560_n.jpg

Adsense Management by Losha