Visa fullständig version : Kolv Legacy Turbo EJ20


Fireball
2013-05-09, 19:56
Hej!

Har rasat en kolv i min gamla goda sleeper Legacy. Tänkte snåla och köpa endast en begagnad kolv och hona loppet. Har hittat en kolv på ebay

LÄNK

http://www.ebay.de/itm/Subaru-Impreza-WRX-2-0L-Pleul-Kolben-Kolbenbolzen-/121032154655?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASubaru&hash=item1c2e141e1f

Kommer denna kolv passa min Legacy Turbo? Tycker kolvtoppen ser annorlunda ut?

Tacksam om någon vet vilka kolvar som passar EJ20 sinsemellan?

Mvh Henrik

Gystompa
2013-05-09, 21:51
Hej!

Har rasat en kolv i min gamla goda sleeper Legacy. Tänkte snåla och köpa endast en begagnad kolv och hona loppet. Har hittat en kolv på ebay

LÄNK

http://www.ebay.de/itm/Subaru-Impreza-WRX-2-0L-Pleul-Kolben-Kolbenbolzen-/121032154655?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASubaru&hash=item1c2e141e1f

Kommer denna kolv passa min Legacy Turbo? Tycker kolvtoppen ser annorlunda ut?

Tacksam om någon vet vilka kolvar som passar EJ20 sinsemellan?

Mvh Henrik


Jag har annars 4 st begagnade wrx kolvar från en 2 liters liggandes

TomK
2013-05-09, 22:12
Har nog 4 beg newage sti kolvar liggandes.
Måste kolla dock.

Pris: Gratis, om dom hämtas.

Fireball
2013-05-09, 22:16
Ja det låter fint med era förslag, men vet inte om de passar?

Gystompa
2013-05-09, 22:34
Passar säkert. Dock så finns det väl en del olika varianter på kolvarna.
Men byter du både kolv o stakar är du nog home safe. Har beggafe kolvar, stakar och nya acl vevstakslager om du är intresserad.

Är det 92mm på dina kolvar?

Fireball
2013-05-09, 22:51
Var precis och mätte upp kolven till 92mm. Ska försöka luska ut skillnader på olika årsmodeller på ej20 motorn.

Gystompa
2013-05-09, 23:08
Gör så. Hör utav dig om du är intresserad. Jag skulle inte byta en kolv om jag vore dig. Spec inte om kolven ser annorlunda ut.

Har du topplockspackningar?

Fladric
2013-05-10, 01:03
Vet att vissa Legacys i Australien fick toppar och kolvar utbytta på garantin till wrx-saker, eftersom originaltopparna knackade så mycket! Är ganska säker på att wrx-toppar passar dåligt mot legacy-kolvar men är inte säker på hur det är med legacy-toppar mot wrx-kolvar faktiskt! :)

Fireball
2013-05-10, 01:09
Hmm ser nu att mina kolvar har uttag för ventilerna. Har wrx det?

Gystompa
2013-05-10, 10:19
Hur menar du med urtag? 4 st urfrästa säten för ventilen i kolven?

Fireball
2013-05-10, 10:58
Ja precis! Googlar man EJ20 kolvar så verkar de flesta inte ha denna urfräsning, utan mera en annan typ av fräsning.

Mumin
2013-05-10, 11:40
Har ett ej205 block liggandes om du är sugen ;)

Fireball
2013-05-10, 12:04
Tror jag vill behålla mitt EJ20 closed-deck! :)

Gystompa
2013-05-10, 16:07
MM, dom som jag har liggandes har en fyrkant urfräst i sig istället för urfrästa ventilsäten. Vad som skiljer dom åt vet jag inte. Förbränningsutrymmet sitter väl ändå i toppen?

Vet dock att Fea här på forumet har renoverat 2 st GT motorer från -00 och i en av dom så satt det såna här kolvar som du nu har.

Men hur har du tänkt dig det hela då? Ska du enbart byta 1 kolv och försöka hona loppet med blocket ihop eller isärplockat?

Renovera motorer brukar springa iväg i kostnad vare sig man vill eller ej :)

Fireball
2013-05-10, 17:59
Hehe, biljäveln är 20år gammal och har stått avställd i 3 år utomhus. Har ingen lust att lägga ut x antal tusen på en bil som kanske i nära framtid rasar låda eller drivknutar med mera. Borde gå att hona cylindern på plats med uttagen kolv och bortplockat oljetråg. Repan som finns i cylindern känns med nageln och hona är mest en tattarlösning som KANSKE fungerar.

Om det fungerar med dina kolvar vad har du tänkt för pris?

Mvh Henrik

Gystompa
2013-05-10, 18:03
Hör med Fea här på forumet. Han kan ev ha kvar nån av sina gamla kolvar som ser ut som vi prata om.

Fireball
2013-05-10, 19:03
Tack för tipset! PM skickat!

Adsense Management by Losha