Visa fullständig version : 2006 Legacy 3.0R 5EAT Myspys


Mitsubaru
2014-01-18, 18:38
Hej!
Har ett litet "projekt", det blir alltid så, av någon anledning..

Bilen är en silverfärgad sedan, 3.0R Automat som jag köpte i somras, egentligen var jag bara ute efter en kupé för sommarglid, men hittade ingen fin typ, merca eller nåt annat, så av en ren slump vart det så.
Den hade bara gått 2700mil.....

Har alltid gillat denna karossen och H6 motorn, trots att jag aldrig tidigare kört någon.

Jag har redan en raket hemma, en RalliArt på 350 kusar, så det skulle vara glidare nu, som sagt.
Inget mål finns, men vill ha bättre respons från stillastående, och lite bättre klös, men inte helst på bekostnad av bulleravgas el dyl.

Vad jag har hunnit med så här långt är:
Nya däck och lättare fälgar, kommer mer info, medföljande org fälgar får bära nya dubbdäcken istället.
Motorn är ordentligt storservad i dubbla omgångar på kort tid.
STI frontläpp ligger i garaget.
EcuTek är ilagt, så jag ska logga och tweaka och jag har custom programvara i redan.
HKS Intake funnel sitter på plats på luftburken, ner i hjulhuset, Cosworth filter sitter i burken.
SAMCO slang sitter på insuget, så även den insugsljuddämparen togs då bort.
Fick hem en lättad remskiva i fredags, efter långt lirkande..inte lätt att hitta till sexan.

M3 läpp till bakluckan har jag liggandes i garaget, lackad i rätt färg, men inte på plats ännu.
Letar nu ev cat-back, då y-röret är rätt rostigt, så det ger sig nog snart..
Ja, det vart mycket text, puh, nåja ska följa upp med lite bilder vad det lider.

Bara för att EZ30 motorn är notoriskt svårtrimmad vart jag lite sporrad, lite det som är drivkraften, jag gillar bilen skarpt annars, mycket skön nu när det vräker ner snö, och man känner sej rent avkopplad bakom ratten..

Ja, vi får se vart det barkar..

Bara EcuTeken gjorde bilen betydligt alertare än tidigare, man ligger gärna i fart, och kör på varv, motorn lever verkligen upp på lite varv.
I hästar mått mätt vart det inga stora språng än, körbarheten vart dock mycket bättre, men framåt så kan det bli mer förståss..:D

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-01-29, 19:13
Ja då har jag fått lite gjort i alla fall:
-STI frontläppen på plats
-STI Alu pedaler, (utom fotstödet än så länge)
-Lackad "M3 typ" läpp på bakluckan
-Komplett Cat-back byggs om en dryg vecka

Har tittat lite på STI:s eget fjäderpaket till bilen, sänker 15mm, istället för HR som sänker 35mm.
35 blir lite för opraktiskt för mej så det lutar åt STI, och det är nästan samma pengar.
Remskivan ligger i garaget och flinar åt mej när jag går förbi. den har jag inte haft tid för ännu, men jag tänkte ändå köra och logga efter catbacken är på plats sen och se till att få dit skivan i den vevan.

Tittat lite på Raptors Supercharger kit och det finns även headers till 6an lite här och där i världen.

Kompressorn är en dyr historia men jäkligt lockande, bäst man backar av lite så det inte spårar ur, som vanligt :eek:

zanoii
2014-01-29, 22:43
-STI frontläppen på plats

-Lackad "M3 typ" läpp på bakluckan




Bilder, bitte!

Janne248
2014-01-30, 00:35
Trevligt med ett projekt på någon annan bil än en Impreza!
Så TUMMEN http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_439412/cf_69225/tummen_upp-.jpg upp för det!

Men...... håller med tidigare talare:

http://api.ning.com/files/douGsEkjKCAwH11GizwcZrKNjr5mTZwh2Luwn0luyTITfInUx3 la9mTBQqjEAIyWxFfSFOQw2KIeCQ2B3EfcfV4Dr3KZrTSj/20100504_133304_useless_without.jpg

Mitsubaru
2014-01-30, 05:11
Måste läsa på hur man gör det, står att jag inte får posta bifogade filer, bild kräver en URL, så jag får återkomma.
Antog att man måste göra x-antal posts innan man kan lägga upp bilder...


//Mitsubaru

zanoii
2014-01-30, 07:30
Måste läsa på hur man gör det, står att jag inte får posta bifogade filer, bild kräver en URL, så jag får återkomma.

Antog att man måste göra x-antal posts innan man kan lägga upp bilder...





//Mitsubaru


Rekommenderar valfri bildhostingtjänst, själv gillar jag photobucket men det finns såklart flera andra som gör samma sak lika bra.

Där får du färdiga bildtaggar för forumbruk.

Mitsubaru
2014-01-30, 13:01
Just ja, Fjäderbensstag fr Cusco satte jag dit också, Cosworth Kylarlock blev det med så luftfiltret matchades ..
Nya mattor invändigt blev det också i somras, jag hatar gummimattor även om det blir mer städa
Ska prova nu och lägga upp bilder på utgångsläget till att börja med - efter min storrekond efter inköpet.
Spretans sommarfälg o sulor just pålagda - har inte hunnit ta bort smörjet ens än...
//Mitsubaru

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/Legacy30Rfront_zps8bb0817a.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/legacy30Rback_zps2a47b7ae.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/2014-01-10092955_zps109ca6cb.jpg

Mitsubaru
2014-02-03, 12:47
Här gjorde man sej till och lånade hem en riktig kamera över helgen - så la batteriet av, helt makalöst d---0.o---b

Nåja, STI fjädrar beställda, samt CUSCO Front Stabilizer Links - skadar nog inte

Ska eventuellt titta på lite swaybars fr CUSCO eller Whiteline framöver, men vi har ju ÅF här hemma, så det blir sen, i sånna fall.
I nästa vecka blir det ju cat-back bygge, sen får vi se om man kan får på både fjädrar, lättade remskivan och linksen på samma gång kanske veckan därpå..


//Mitsubaru

emilboylarsson
2014-02-03, 14:49
Bra puts!

Mitsubaru
2014-02-04, 06:01
Tackar!
Brukar dra på CarPro Reload när jag känner att bilen vart riktigt ren - lite latmans variant, men tycker det ger bra resultat.

Har just bekräftat ordern på fjädrarna, så då är det på g.


//Mitsubaru

ogredani
2014-02-12, 11:44
STI frontläpp ligger i garaget.

Var köpte du den och vad fick du ge?

Mitsubaru
2014-02-12, 18:21
Var köpte du den och vad fick du ge?

Tjena
RHD Japan, den gick på 2500 :eek:

Smårabatter sen förut och frakt på det, det lönar sej att ta mer grejjer i samma veva - nackdelen är att det nästan ofelbart hamnar i tullen med deras pålagor.
(Med EMS har jag fått grejjor utan att det lagts på tull iofs)


Det gällde att hitta rätt bland dessa, fanns några varianter att välja bland:

"STI Under Lip Spoiler - Front Legacy BL/BP:
A/B-type: ST9602021000 : (2.0GT spec.B, WR-LTD 2004) ST9602021010 : (2.0i, 2.0R, 2.0GT) ST9602021020 : (3.0R, 30RspecB) D-Type: ST9602021030 : (3.0R specB, 2.0GT specB) ST9602021040 : (2.0i, 2.0R, 2.0GT, SI Cruise 2.0GT) ST9602021050 : (3.0R, SI Cruse 3.0R"

Hämtade bilen med nytt cat-back idag, vart en trevlig åktur från Uppsala med leendet från ena örat till det andra, nu lät det ju inte symaskin direkt.. :D


Ska fota och ev ljudfil


//Mitsubaru

ogredani
2014-02-12, 19:30
Ok, samma prissituation som för mig alltså. Japp, det är *1020 jag vill ha (+ läppkjol) men det är bra saftigt med tull osv.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mitsubaru
2014-02-17, 14:05
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/WP_20140130_001_zpsbbb5748d.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/2014-01-16112002_zpseb28a6e1.png

Hoppas på lite uppehållsväder till helgen så man kan ta lite nya bilder.

Tänkte nästa hänga på sommardäcken, ska bort några dagar nu, men får se efter det, har det inte ramlat ner nåt mer, så då åker dom på..

Lättad remskiva och garageinteriör :rolleyes: läpp på skuffen.

//Mitsubaru

zanoii
2014-02-17, 14:43
d---0.o---b

Tjusigt! Kul med en sedan också, man ser ju nästan bara kombi i sverige.

Mitsubaru
2014-03-02, 19:07
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_4885_zpsd9e81c5e.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_4895_zps398c2ce7.jpg

Storstädar garaget, då gäller de att ställa allt som ska vara kvar åt sidan :)

På tis ska bilen in till JRM för fjäderbyte, frontlinksen o 4 hjulsinställning, så sätter de dit remskivan på samma gång, samt kör en om mappning med nya luftintaget/remskivan/cat-backet.
Den mappen som JoCCe gjorde från scratch var bättre än den vi fick från den japanske experten, den klev iväg mycket bättre - så vi lägger i den och utgår från den som grundmapp.

Ska bli superkul att testa med "arseldynon" sen :D

Har inte hunnit byta däck än, men ska se om det kan bli av nästa vecka.

//Mitsubaru

ogredani
2014-03-14, 16:02
Inga uppdateringar? :)

Mitsubaru
2014-03-16, 14:20
Halvjobbigt när man skrivit inlägg - ska förhandsgranska - så är man plötsligt utloggad - loggar in -varpå inlägget borta!
Så ska man skriva om allt igen.........och så jäkla långsamt skriver jag inte :mad: man tappade lite sugen då, så jag återkommer med resten sen

Jo bilen går kanonbra, allt sammantaget var lyckat, ska testa lite acc tider faktisk för jag vart lite impad.

Sommardäcken på/slungar upp grus på småvägarna - inte kul alls, bilen är nu ännu läägre..

Dessutom skitig, så bilder på den kommer när den är lite renare.

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-03-16, 14:41
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_4979_zps0a59d2d0.jpg

Kanske gammalt, men tar man bort en liten bit här kommer det in lite mer luft i snorkeln, mer damm också förståss, så filterbytena får man inte slarva med..

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_4982_zps2ef87df6.jpg

//Mitsubaru

ogredani
2014-03-16, 20:28
Ok, spännande!

Har du märkt nån skillnad med fjäderbensstagen på? Är det värt investeringen?

Mitsubaru
2014-03-18, 12:14
Ok, spännande!

Har du märkt nån skillnad med fjäderbensstagen på? Är det värt investeringen?

Ärligt tala har jag ändrat både fjädring, däck och fälgar, och nu frontlinksen - dessutom har jag kört väldigt lite än så länge, så det har jag inte kunnat urskilja än.
Vis av tidigare erfarenheter kan jag säga att det är bra, har haft det på mina senaste 4 bilar och då har det bidragit både till kursstabilitet rakt fram och när det svängt.

Man känner förstås av det mer om man inte fibblar och byter till bredare däck i samma veva :rolleyes:
Det var lite rea på just den CUSCOn nu 835spänn, så det tycker jag var väl värt för mej.


//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-04-02, 18:12
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_5048_zpsabeb483d.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_5060_zps361acb27.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_5060_zps361acb27.jpg.html)
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_5044_zpsd080dc00.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_5044_zpsd080dc00.jpg.html)
Fin-väder och ren bil!

Fälgarna är från Japanska Kei Racing.

Framgår lite hur låg den blev, inte mycket onödig luft i hjulhusen, men inte tokigt stötig i gången.

Ska byta till nytt HKS luftfilter så fort sanden börjar försvinna från gatorna, nu har jag headers på G, det blir Raptors, jag skippar tankarna på kompressor - alldeles för dyrt för mej just nu.

Raptor påstår ca +20kw tror jag det var med mappning och minimum cat-back på, så det ska bli kul att se.


Har även en annan grej på gång, en "Black Alternator" är beställd, hittade den på Advances japanska hemsida via Bing translate, har nu fått RHD japan att ta hem/sälja den, även till andra bilar.

När man inte har överladdning får man se till att minska drivlineförlusterna så gott det går :D




//Mitsubaru

ogredani
2014-04-10, 14:45
Har du möjlighet att fota bilen där frontläppen framgår lite tydligare och från vanlig ögonhöjd? Nu hamnar den i skugga och lite låg close-up. Den är ju inte gratis att beställa från Japan så försöker intala mig att det lyfter bilens utseende avsevärt. Söker motivationsinspiration! :)

Janne248
2014-04-10, 18:04
Raptor påstår ca +20kw tror jag det var med mappning och minimum cat-back på, så det ska bli kul att se.



20kw??? 20 kilo watt? 20000 w?
Det var mycket effekt! :D Typ 20000 x1,36=27200hk

Eller menar du 20hk kanske?


Annars som sagt i tidigare post, jäkligt kul med projekt som inte är en Impreza!
Kul med lite STi och annat japan godis på en Legacy!
De blir jäkligt snygga!

Igge
2014-04-10, 18:15
20kw??? 20 kilo watt? 20000 w?
Det var mycket effekt! :D Typ 20000 x1,36=27200hk

Eller menar du 20hk kanske?


Annars som sagt i tidigare post, jäkligt kul med projekt som inte är en Impreza!
Kul med lite STi och annat japan godis på en Legacy!
De blir jäkligt snygga!

20kW är ungefär 27hk

Du har nog räknat lite fel tyvärr :P
Annars skulle två vanliga h4or sno över 140 hästar när de börjar belasta generatorn. Har helgen börjat tidigt? :P

I övrigt instämmer jag i kören. Kul med lite variation på projekten :)

zanoii
2014-04-10, 18:16
20kw??? 20 kilo watt? 20000 w?
Det var mycket effekt! :D Typ 20000 x1,36=27200hk

Eller menar du 20hk kanske?


Annars som sagt i tidigare post, jäkligt kul med projekt som inte är en Impreza!
Kul med lite STi och annat japan godis på en Legacy!
De blir jäkligt snygga!


Med den matematiken klarar min WRX ganska precis att driva fyra glödlampor men inget mer..

20 kW är ca 27 hkr.

Janne248
2014-04-10, 19:31
20kW är ungefär 27hk

Du har nog räknat lite fel tyvärr :P
Annars skulle två vanliga h4or sno över 140 hästar när de börjar belasta generatorn. Har helgen börjat tidigt? :P

I övrigt instämmer jag i kören. Kul med lite variation på projekten :)


Opppppssss, my bad.... tänkte lite fel med kilo där... hahah... ja men 1,36 i faktor mellan kw och hk var rätt iaf!

Igge
2014-04-10, 19:43
Opppppssss, my bad.... tänkte lite fel med kilo där... hahah... ja men 1,36 i faktor mellan kw och hk var rätt iaf!

Jag vet exakt hur det känns när hjärnan tar ledig :D

Mitsubaru
2014-04-12, 06:18
Har du möjlighet att fota bilen där frontläppen framgår lite tydligare och från vanlig ögonhöjd? Nu hamnar den i skugga och lite låg close-up. Den är ju inte gratis att beställa från Japan så försöker intala mig att det lyfter bilens utseende avsevärt. Söker motivationsinspiration! :)

Ska se om jag kan ordna det ;)

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-04-12, 06:31
20kw??? 20 kilo watt? 20000 w?
Det var mycket effekt! :D Typ 20000 x1,36=27200hk

Eller menar du 20hk kanske?


Annars som sagt i tidigare post, jäkligt kul med projekt som inte är en Impreza!
Kul med lite STi och annat japan godis på en Legacy!
De blir jäkligt snygga!

Jaa det vart många glödlampor det där :p

Det är tillverkarens siffror, så det återstår att se vad det egentligen ger, men :
"Showing 20kw gain in peak power and nearly 30kw extra at 7300rpm, some very significant torque increase also"

Min nya generator landade igår eftermiddag, ska lägga upp en bild vid tillfälle, blir också intressant att se "mindre förlust/mer effekt" biten i verkligheten på den, ska ge 130A istf 110, och erbjuda mycket mindre motstånd.

Kul att tråden uppskattas!

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-05-04, 13:34
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6387_zps51c95b6d.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6387_zps51c95b6d.jpg.html)

Anodiserade aluminium bult och mutter/brick sortiment har inhandlats (sjuk kille d---0.o---b)
Grym skillnad i vikt - ska bara användas på "non stress/no shearing points"

Vore mer effektivt att banta ner föraren istället - men inte lika kul..

Har några fler skumma grejjor på gång som jag inte ens trodde fanns, att man lättade huven i bakkant förr var ju vanligt - en sak som glömts bort nuförtiden, men det blir snart ändring på det.

Lättviktsbult till fälgarna på gång också, likaså batterihållare byts ut.

Generatorn som ska på
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6385_zpsd6024ffb.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6385_zpsd6024ffb.jpg.html)

Men jag avvaktar mina headers - de borde dyka upp snart, och tänkte få allt gjort på en gång.


Jobbat mycket nu ett tag, så varit dåligt med uppdatering, men som sagt, lite i väntans tider just nu.

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-05-04, 13:45
Har du möjlighet att fota bilen där frontläppen framgår lite tydligare och från vanlig ögonhöjd? Nu hamnar den i skugga och lite låg close-up. Den är ju inte gratis att beställa från Japan så försöker intala mig att det lyfter bilens utseende avsevärt. Söker motivationsinspiration! :)

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/2014-02-08115037_zps228924af.png (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/2014-02-08115037_zps228924af.png.html)

Kan den funka?
Tar en ny annars lite senare, det började snöa nyss jag var ut, så det var inget mysigt ute längre, och lite trångt att få till en bild i garaget.


//Mitsubaru

ogredani
2014-05-07, 10:02
Anodiserade aluminium bult och mutter/brick sortiment har inhandlats (sjuk kille d---0.o---b)
Var hittade dem? Kan du ge mig en inköpslista? Ser jätteschysst ut! :)

Men jag avvaktar mina headers - de borde dyka upp snart, och tänkte få allt gjort på en gång.
Kommer de göra nån skillnad tror du?

Kan den funka?
Tackar! Ser ju onekligen schysst ut. Jag får lugna mig lite eftersom jag skämt bort bilen alldeles för mycket det senaste = dyyyrt, vilket jag nog inte behöver tala om för dig. :)

Mitsubaru
2014-05-10, 13:18
Länk till skruv och bult:
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorbike-Anodised-BLUE-Bolt-kit-150-parts-USS150BU-/281144231177?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4175808509
Nu blev det en sortimentslåda, man kan ju gå igenom exakt vad man behöver och bara köpa precis det, jag chansade på denna och tyckte det vart bra, det blir över till en bil till och lite annat :D

(Man kan ju annars porra till det med titanbult och mutter om man har råd:eek:)

Lite grejjor från TEGIWA
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6391_zpsf82273ca.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6391_zpsf82273ca.jpg.html)
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6393_zps237ddf32.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6393_zps237ddf32.jpg.html)
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6394_zps8c360be5.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6394_zps8c360be5.jpg.html)

Fick nyss hjälp av min snälle bror att hänga på nya generatorn också, allt verkar funka, bild kommer.


//Mitsubaru

Adam K
2014-05-10, 14:29
Snygg!
Tröstlöst o dyrt/krona att trimma N/A, men utseendet är det inget fel på!
Så bilden på dina nya droplinks, är dina original med samma inpassning? Isåfall skulle jag gärna köpa dem av dig, behöver dem bak till imprezan.

zanoii
2014-05-11, 00:10
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6393_zps237ddf32.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6393_zps237ddf32.jpg.html)

Om jag tolkar denna bild rätt har du nu distanser mellan fästet och huven? Vad är i så fall syftet med det och blir det inte helt galen passning mot skärmen?

Mitsubaru
2014-05-11, 05:52
Snygg!
Tröstlöst o dyrt/krona att trimma N/A, men utseendet är det inget fel på!
Så bilden på dina nya droplinks, är dina original med samma inpassning? Isåfall skulle jag gärna köpa dem av dig, behöver dem bak till imprezan.

Jo, men hade jag varit ute efter mest hästar per krona hade jag inte köpt just den här bilen/motorn heller.
Jag har varit i trimträsket länge men här tvingas man tänka i lite annorlunda banor, utan att överladda eller ge sej in i motorn, det är just det jag tycker är kul med den här :D
Ska kolla vart linksen tog vägen.


//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-05-11, 06:18
Om jag tolkar denna bild rätt har du nu distanser mellan fästet och huven? Vad är i så fall syftet med det och blir det inte helt galen passning mot skärmen?

:confused:
Så gjorde man förut, det evakuerar varmluften över vindrutan.
Tanken är väl också att det blir ett annat flöde under huven, både in och ut.

Nu kommer ju inte vi färdas i extremt varma förhållanden, eller tävla i drifting, men jag ska prova, inverkar det inget negativt får dom vara kvar.

Jo passningen sista biten ser lite underligt ut, men distanserna skymtar samtidigt under, så man fattar att bilen nog inte krockat.

Jag tyckte det var/är så jäkla coolt bara att jag inte kunde låta bli - om sanningen ska fram, blir funktionen bättre av det så är det ju bara plus..


Har ju inte varit fotoväder direkt, provade ta en bild på huven i garaget, men det syns dåligt.
Får invänta slutet på monsunperioden.

//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-05-23, 16:53
Har fått lite gjort nu igen..


Det började förra helgen, skulle tvätta bilarna och det skramlade lite om framstänkskärmen, så jag tänkte: "ja då tar vi väl bort den och tittar då", glad i hågen.
Blev värre än väntat, då en skruv, det sitter clips i plast och bak på clippet sitter ytterligare ett clip - däri sitter muttern - den hade släppt, så skruven var ur halvvägs, sen "kuggade" den runt hela tiden.

Kan säga att Yngwie M:s "Fucking Fury" inte var långt borta...men det gick till slut- var bara en sten som låg i stänkan.
Tog bort alla 4 rengjorde bakom och vaxade och ersatte alla skruvar med aluminium dito.
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6518_zpsa0820262.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6518_zpsa0820262.jpg.html)
Fick ett ryck och målade bromsoken, vart Mekonomens svarta, Quick&dirty, ser rätt bra ut tycker jag.
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6545_zps563b37bb.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6545_zps563b37bb.jpg.html)

Så mycket vart det "över", har bytt en hel del till aluminium..
24 st Titan M8 1.25 250mm senare, så sitter dörrarna förhoppningsvis fast :D:D:D några letade sig ner under huven också.
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6526_zps8d18d5b2.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6526_zps8d18d5b2.jpg.html)

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6535_zps5c890dbf.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6535_zps5c890dbf.jpg.html)
Generatorn:
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6542_zps971e5524.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6542_zps971e5524.jpg.html)
Ett ryck hade jag och tvättade alla dörrkanter, vart rätt rent.
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6530_zps08d55f6d.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6530_zps08d55f6d.jpg.html)
Om ett par veckor ska Headersen på och ny mappning, pratade med Joakim på JRM och vi tar det efter vi har hunnit med liten kort semesterresa först..

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/IMG_6524_zps7282e46e.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/IMG_6524_zps7282e46e.jpg.html)
Så blev "glipan"


Alla muttrar som håller fjäderbensstaget är också av titan....d---0.o---b

Visst är man lite idiot, men det är ballt..
//Mitsubaru

Mitsubaru
2014-05-24, 08:05
Mycket att göra idag av annan än bilkaraktär, så jag var igång tidigt för att hinna ut och åka en lång sväng för att testa om det var skillnad mellan HKS och COSWORTH luftfiltret - samtidigt som jag tänkte brassa på lite innan värmen slår på för fullt för dagen.

Fick jobba lite med bromsarna också så man fick bort lite tvättrost på skivorna och färgstänk efter målningen av oken.
Passade på att ta några bilder då det var ren bil och lugnt:
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/1_zps299e2b0f.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/1_zps299e2b0f.jpg.html)
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/3_zps2c740b43.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/3_zps2c740b43.jpg.html)

Helt subjektivt tyckte jag att det VAR skillnad mellan filtren, nu har jag iofs tratten som tar luft undertill också, men det var väl skillnad på arean kanske?

COSWORTH har ju traditionell "pappfilter" konfiguration, veckade ytor som pappfiltren har vilket ger större area, HKS har lika stor yta som filterkasseten - inte veckade, utan platt.
....eller så var det bara lite placebo.

Mysigt dock att kunna nöjesköra lite så här på morgonkvisten och kunna stå på lite :p

//Mitsubaru

Fladric
2014-05-24, 11:32
Riktigt snygg Legacy måste jag säga! :)

Mitsubaru
2014-06-09, 16:35
Riktigt snygg Legacy måste jag säga! :)

Tackar!



Vi hade med Legacyn på minisemester i Finland, så nu har jag kört fullpackat och mycket omkörningar - bilen uppträdde exemplariskt , lite mattning av bromsarna i värmen efter många omkörningar och inbromsningar.

Ska nog komplettera med lite tuffare belägg, kanske slitsade skivor, får se, börjar nog med belägg först.

Hoppas JRM har tid denna veckan för att montera Headersen och mappa om bilen.

Bifogar en bild, lite pyssel jag ägnade mej åt häromdan..
http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/2014-06-09125745_zps3c5be775.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/2014-06-09125745_zps3c5be775.jpg.html)

"NASA ringde och ville ha tillbaka sina grejjer"
Jaja, det gäller ju att hålla nere temperaturerna i värmen:D





//Mitsubaru

ogredani
2014-06-09, 16:58
lite mattning av bromsarna i värmen efter många omkörningar och inbromsningar.

Ska nog komplettera med lite tuffare belägg, kanske slitsade skivor, får se, börjar nog med belägg först.
Jag kör med Yellowstuff. De klarar upp till 900°C så du kan bromsa en del. ;) Nackdelen är att de kan skrika lite när de är kalla och man är väldigt lätt på bromsen i låga hastigheter (c:a 1-5 km/h).

Mitsubaru
2014-06-13, 12:02
Jag kör med Yellowstuff. De klarar upp till 900°C så du kan bromsa en del. ;) Nackdelen är att de kan skrika lite när de är kalla och man är väldigt lätt på bromsen i låga hastigheter (c:a 1-5 km/h).

Tack, ja det blir väl Hawk eller yellowstuff, körde med redstuff på Mitsun ett tag, skivorna gillade inte det alls, och de behövde upp rejält i temp för att fungera - det vart lite läskiga ögonblick emellanåt innan man vant sej.

Ägnade onsdagen till att tillverka luffarturbo, riktigt grovsmide d---0.o---b

Kapade till en plåt och knackade till den så den sitter fast under snorkeln på luftintaget - med en läpp neråt - så luften strömmar in i luftburken.

Passade på att snygga till oljekylaren f aut lådan, som sitter under samtidigt, blev som ny.

http://i144.photobucket.com/albums/r169/Mitsubaru2014/2014-06-11091900_zps570eea31.jpg (http://s144.photobucket.com/user/Mitsubaru2014/media/2014-06-11091900_zps570eea31.jpg.html)

Har åkt på en rejäl förkylning så nu blir det lugnt några dagar, lämnade in bilen hos JRM igår, så kan dom pyssla med nya grenrören och om-mappning i lugn och ro.



//Mitsubaru

ogredani
2014-06-13, 15:29
Tack, ja det blir väl Hawk eller yellowstuff, körde med redstuff på Mitsun ett tag, skivorna gillade inte det alls, och de behövde upp rejält i temp för att fungera - det vart lite läskiga ögonblick emellanåt innan man vant sej.
Fördelen med Yellowstuff är att de biter direkt kalla, men de låter lite ibland som sagt. Hawk har jag ingen egen erfarenhet av.

Mitsubaru
2014-06-19, 19:14
Preliminärt resultat efter grenrörsbyte och ny mapp:
+ 20 hästar och + 25Nm
Lite tydligare framstår det nog när jag får utskriften när det är klart, kurvan och om det skjuter på ytterligare när lyftarna kommer igång.
Ska hämta bilen i början av veckan, de har några småsaker kvar att kolla och sen vill nog även pojkarna på JRM ha lite midsommarledigt, välförtjänt.

Glad Midsommar!

//Mitsubaru

ogredani
2014-06-19, 19:26
Preliminärt resultat efter grenrörsbyte och ny mapp:
+ 20 hästar och + 25Nm
Lite tydligare framstår det nog när jag får utskriften när det är klart, kurvan och om det skjuter på ytterligare när lyftarna kommer igång.
Ska hämta bilen i början av veckan, de har några småsaker kvar att kolla och sen vill nog även pojkarna på JRM ha lite midsommarledigt, välförtjänt.

Glad Midsommar!

//Mitsubaru
Vad registrerade de för hästar på hjulen innan trim? 245 hk är ju på motorn.

Fladric
2015-03-24, 14:01
Hur har det gått med denna? :) Skulle vara kul med lite uppdateringar!

Fladric
2017-12-19, 13:53
Denna bil är till salu, undra om avgassystem och annat godis sitter kvar på den? :)

https://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Legacy_3_0_R_Sedan_AWD_245Hk_S_V_DRAG_77101 626.htm?aw=1

Adsense Management by Losha