Visa fullständig version : Impreza Wrx sti 2005 projekt start

Sidor : [1] 2

Javiisst
2014-07-03, 01:45
Hej gott folk!

nu tänkte jag uppgradera lite saker på bilen till o börja med så turbo och spridare.

har redan öppen filter, walbro 255' decat 3".

mappad 1.65 bar och 353hp I motor (gjorts i ENGLAND där jag hämtat bilen ifrån).

jag har kollat på GTX3076R bolt-on och dynamics 1000cc spridare. och så kommer exedy steg 1 heavy duty koppling till bilen.

jag undrar då vad tycker ni och har ni andra förslag, på turbo och spridare? har någon haft dessa, lätta byta själv, måste man modifiera om något, Ska jag byta inlet till turbon från original till 3"?

allt ska beställas från USA har lite kontakter där.

mvh

Kvarnis
2014-07-03, 11:34
ID spridare och Blouch aggregat.
Du lär nog få ha starkare koppling än en stage 1....kolla på ACT's

emilboylarsson
2014-07-03, 14:31
Kör med en blouch dominator 2.5xtr snigel i min blå. Den har en trevlig karaktär och gillar att gå på höga varv. 382hk och 480nm i motor vid 1,45 bars ladd med vanlig 98 macksoppa.

Javiisst
2014-07-03, 17:18

vilken blouch då?

http://www.rallysportdirect.com/Exedy-Stage-1-Heavy-Duty-Organic-Disc-Clutch-Kit-Subaru-STI-2004-2011

den här ska klara en hel del...
jag ska ha original motor. ska ta ut det som går i motorn och självklart säkert ska de vara.

Javiisst
2014-07-03, 17:19
Kör med en blouch dominator 2.5xtr snigel i min blå. Den har en trevlig karaktär och gillar att gå på höga varv. 382hk och 480nm i motor vid 1,45 bars ladd med vanlig 98 macksoppa.

okej det låter fint. gjorde 400 HP I motor på min gamla STI 2005 med original turbo.

har du original motor?

sladden
2014-07-03, 18:39
Har fortfarande en koppling liggandes som löser problemet :)

Koppling exedy twin compe- r. INK SVÄNGHJUL
gått 100 mil. Inga balla starter gjorda. 10 000:- prisvärd!!

Javiisst
2014-07-03, 18:52
Har fortfarande en koppling liggandes som löser problemet :)

Koppling exedy twin compe- r. INK SVÄNGHJUL
gått 100 mil. Inga balla starter gjorda. 10 000:- prisvärd!!

kan du skicka någon länk till den koppling du har ?

sladden
2014-07-03, 19:25
kan du skicka någon länk till den koppling du har ?

köpte min av jrm, så du kan ju kolla med dom för exakt spec.

Här är dock en liknande, fast till en evo

http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-4-6/transmission/kopplingar/exedy-hyper-compe-r

Googlade lite snabbt, dock står ingen spec där..
http://www.nengun.com/exedy/hyper-metal-compe-r-twin-plate-clutch

Javiisst
2014-07-03, 19:37
köpte min av jrm, så du kan ju kolla med dom för exakt spec.

Här är dock en liknande, fast till en evo

http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-4-6/transmission/kopplingar/exedy-hyper-compe-r

Googlade lite snabbt, dock står ingen spec där..
http://www.nengun.com/exedy/hyper-metal-compe-r-twin-plate-clutch

det verkar vara sinterkoppling dem är rätt obehagliga och köra vanligt med om man nu ska ta bilen för en cruising runda...

passar den du har ens en STI 05 6vxl? det står inte mycket i det du har skickat...

emilboylarsson
2014-07-03, 21:14
okej det låter fint. gjorde 400 HP I motor på min gamla STI 2005 med original turbo.

har du original motor?

Yes. Motor oöppnad.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Igge
2014-07-03, 21:53
Får man verkligen ur så mycket effekt med originalrespiratorn? :eek:

Hur!? :D

Javiisst
2014-07-03, 22:32
Yes. Motor oöppnad.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

precis min var också oöppnad. dock front MIC öppen filter och 3" decat. och då hade man launch anti lag i den och den var sjuk :)

Javiisst
2014-07-03, 22:34
Får man verkligen ur så mycket effekt med originalrespiratorn? :eek:

Hur!? :D

ja du dem motorerna tål en del. sökt på massa forum i England så har dem klämt ut 4-450whp från dem med oöppnad motor men bytt turbo spridare etc

så man undrar egentligen vad klarar dessa motorer av.

Javiisst
2014-07-03, 22:36

tagit reda på nu att exedy heavy duty steg 1 klarar 472 ft/lbs vilket är då 639.9460715926953 Nm på hjulen. och dem värden kommer jag inte upp i utan öppna motor.

Javiisst
2014-07-03, 22:38
Nu står det mellan GTX3076R eller GTX3071R... någon som har nå erfarenhet av dem?

Enligt en polare till mig så är GTX3071R svåra att mappa... (han har en Mazda mps 6 och det ska gälla Mazda det jag skrev om svår mappad men undrar om något sånt gäller oss STI ägare)

TomK
2014-07-03, 22:43
Nu står det mellan GTX3076R eller GTX3071R... någon som har nå erfarenhet av dem?

Enligt en polare till mig så är GTX3071R svåra att mappa... (han har en Mazda mps 6 och det ska gälla Mazda det jag skrev om svår mappad men undrar om något sånt gäller oss STI ägare)

Haha varför skulle en 3071 vara svår att mappa??
Min SC46 är baserad på en 3071 och fungerar perfekt.
Vad har du för motor?
Beror väl på vad för karaktär du vill ha på motorn.

sladden
2014-07-03, 23:21
det verkar vara sinterkoppling dem är rätt obehagliga och köra vanligt med om man nu ska ta bilen för en cruising runda...

passar den du har ens en STI 05 6vxl? det står inte mycket i det du har skickat...

Jag tycker den e lättkörd faktiskt. kryp köra tok sakta, är dock lite bökigt i början. men man vänjer sig :)

ja den passar 05:a 6vxl. Satt på en 6växlad låda tidigare :)

Igge
2014-07-04, 00:19
ja du dem motorerna tål en del. sökt på massa forum i England så har dem klämt ut 4-450whp från dem med oöppnad motor men bytt turbo spridare etc

så man undrar egentligen vad klarar dessa motorer av.

Undrade mest om turbon orkar leverera så mycket. Vad är det för turbo i en 05a?

Javiisst
2014-07-04, 04:00
Haha varför skulle en 3071 vara svår att mappa??
Min SC46 är baserad på en 3071 och fungerar perfekt.
Vad har du för motor?
Beror väl på vad för karaktär du vill ha på motorn.

haha ja du säg det :p gjorde konstig min när jag fick höra det me...

jag har helt original motor wrx STI type UK EJ207 2005 2.0l ska byta turbo och spridarna på den är det tänkt. och tändstift då känt av dem som sitter börjar bli dåliga.
och bra om du kunde dela med dig lite erfarenhet :) har ju följt din bil och tråd och köpte lamellen från dig till polarn ;)

vad jag förstår uppnå är maximal nivå på bilen utan öppna motor och självklart ska det vara på säker zon.

Javiisst
2014-07-04, 04:02
Jag tycker den e lättkörd faktiskt. kryp köra tok sakta, är dock lite bökigt i början. men man vänjer sig :)

ja den passar 05:a 6vxl. Satt på en 6växlad låda tidigare :)

okej okej, det är säkert jätte bra pris du har lagt ut den för jag vet inte men de är för saftig för mig. och varför var du inte fått den såld? du har haft den för de priset ett tag uppe?

Javiisst
2014-07-04, 04:12
Undrade mest om turbon orkar leverera så mycket. Vad är det för turbo i en 05a?

jag är inte säker men jag tror vf29

sladden
2014-07-04, 20:47
okej okej, det är säkert jätte bra pris du har lagt ut den för jag vet inte men de är för saftig för mig. och varför var du inte fått den såld? du har haft den för de priset ett tag uppe?

Är ju inte direkt någon koppling för en orginal kärra, så dom intresserade är inte så många. dock haft två som va skit sura över att dom missat min annons å köpt annat i stället.
Tänker inte ge bort den bara för det. då kan den lika gärna sammla dam på hyllan i hopp om att det blir en subba igen.

För skillnaden mellan en steg 1 koppling å min är enorm. Men dock är min i nuläget bara lite dyrare än steg 1..

Vad kommer det kosta dig om din steg 1 koppling rasar å du behöver en ny??
eller om du bestämmer dig för att trimma vidare å inser att du behöver byta koppling för att det ska hålla med nya efekten..

bara speckulerar lite...

Javiisst
2014-07-05, 00:17
Är ju inte direkt någon koppling för en orginal kärra, så dom intresserade är inte så många. dock haft två som va skit sura över att dom missat min annons å köpt annat i stället.
Tänker inte ge bort den bara för det. då kan den lika gärna sammla dam på hyllan i hopp om att det blir en subba igen.

För skillnaden mellan en steg 1 koppling å min är enorm. Men dock är min i nuläget bara lite dyrare än steg 1..

Vad kommer det kosta dig om din steg 1 koppling rasar å du behöver en ny??
eller om du bestämmer dig för att trimma vidare å inser att du behöver byta koppling för att det ska hålla med nya efekten..

bara speckulerar lite...

ja du det finns mycket o spekulera på :) och får mitt steg 1 heavy duty för 3.3k så de e nog liiite skillnad mellan din o den men absolut ska du inte kasta iväg den låt den samla damm och hopp om någon slår till :) för det priset blir inte jag iaf men tack för spekulationerna

Pirre
2014-07-05, 00:47
Hej, kör hyper twin i min och kan bara instämma med sladden... Väldigt lättkörd. Blev några stopp i början innan man vänjde sig med det lätta svänghjulet. Hyper twin mot stage1... Hyper twin alla dagar i veckan säger jag.

//Henrik

Javiisst
2014-07-05, 13:28
Hej, kör hyper twin i min och kan bara instämma med sladden... Väldigt lättkörd. Blev några stopp i början innan man vänjde sig med det lätta svänghjulet. Hyper twin mot stage1... Hyper twin alla dagar i veckan säger jag.

//Henrik

ja jo absolut jag skulle själv säga samma sak men har inte dem pengarna det är just det. Hade jag haft pengarna då hade jag fått en ny för 13.5k från kontakten jag har i usa.

haft pris diskussion förut med sladden och det var då polarens koppling gav upp. Men vi kom inte överens då. och det var polaren som skulle ha den.

Men du som kör med den kopplingen vad har du för kräm i bilen?

Pirre
2014-07-06, 00:24
Har 390hk samt lite över 500nm . Mer info i min garaget länk :)

// Henrik

Javiisst
2014-07-08, 04:22
då var det beställt :)

vad har ni för erfarenhet av FMIC från ebay i England, inte nå märke??
för att märke koster 3-4 ggr mer...

Javiisst
2014-07-08, 04:24
Har 390hk samt lite över 500nm . Mer info i min garaget länk :)

// Henrik

okej :) är det 390 på hjulen?

Pirre
2014-07-08, 15:40
okej :) är det 390 på hjulen?

Tyvärr inte =(. Motorhästar är det.

Javiisst
2014-07-08, 18:25
Tyvärr inte =(. Motorhästar är det.

jaha okej. saknar min förra som hade fmic sport luft filter och 3" decat o 400 motorhästar med ecu launch och antilag. den var brutal :)

Javiisst
2014-07-08, 18:26
igen tänkte fråga...

TomK
2014-07-08, 18:55
igen tänkte fråga...

Jag kör en budget Toyosports i min och det verkar fungera bra. :)

Christian S
2014-07-08, 21:19
även autobahn88 funkar utmärkt.

Javiisst
2014-07-08, 23:58

perfekt ska kolla lite men negativa med de här är att balken måste bort och då finns det typ inte nå skydd framför motorn

Javiisst
2014-07-08, 23:59

känner inte igen den ...

Javiisst
2014-07-10, 02:31

Tom,
Vart köpte du din FMIC?
var du tvungen att modifiera stötfångaren för att den ska passa?
Vad använder du istället för stötfångarbalken? (Skydda motorn vid olycka)

Mvh

Javiisst
2014-07-10, 11:48
Tom,
Vart köpte du din FMIC?
var du tvungen att modifiera stötfångaren för att den ska passa?
Vad använder du istället för stötfångarbalken? (Skydda motorn vid olycka)

Mvh

Tack för svaret igen om pm :)

Fricke.w
2014-07-10, 13:54
perfekt ska kolla lite men negativa med de här är att balken måste bort och då finns det typ inte nå skydd framför motorn

jag byggde en egen väldigt bantad model av krock balk till gallten.
Men de var vell inte med just krock säker het i åtanke, utan mer för att jag inte ville att bilen skulle tappa vrid styvhet, då den blir alldeles öppen fram, utan något som håller i hop de hela :)
Men då krävs de ju att man har lite material till de plus en svets så klart :)

Javiisst
2014-07-10, 14:24
jag byggde en egen väldigt bantad model av krock balk till gallten.
Men de var vell inte med just krock säker het i åtanke, utan mer för att jag inte ville att bilen skulle tappa vrid styvhet, då den blir alldeles öppen fram, utan något som håller i hop de hela :)
Men då krävs de ju att man har lite material till de plus en svets så klart :)

jaha okej lägg upp gärna nå bild om du har och jo vill inte Heller ha helt öppet där framme

TomK
2014-07-10, 16:00
jaha okej lägg upp gärna nå bild om du har och jo vill inte Heller ha helt öppet där framme

Helt öppet blir det inte med dom ic kiten du länkade till.
Med är en aluminium ram som bultas fast där balken har suttit som man sen hänger ic´n på.

Christian S
2014-07-10, 17:18
känner inte igen den ...

kontigt då det måste vara det absolut vanligaste märket när man monterar fmic, iallafall på gc8 karossen.

kan nästan slå vad om att det är det märket på alla billiga fmic kit man får upp när man söker på fmic subaru impreza på ebay.

realcar säljer http://realcar.se/index.php?id_product=13516&controller=product&id_lang=6

Javiisst
2014-07-10, 17:44
Helt öppet blir det inte med dom ic kiten du länkade till.
Med är en aluminium ram som bultas fast där balken har suttit som man sen hänger ic´n på.

ja jag tänkte också på det men det finns dem.som inte har den delen

Javiisst
2014-07-10, 17:45
kontigt då det måste vara det absolut vanligaste märket när man monterar fmic, iallafall på gc8 karossen.

kan nästan slå vad om att det är det märket på alla billiga fmic kit man får upp när man söker på fmic subaru impreza på ebay.

realcar säljer http://realcar.se/index.php?id_product=13516&controller=product&id_lang=6

ja det är det säkert men den där du länka var inte billigt... jämför med toyo och japspeed

Javiisst
2014-07-10, 17:50
Nu har dumpj*** slutat funka tror jag.
Den verkar inte öppnas och låter som det med

vad tycks om denna :
http://www.rallysportdirect.com/Go-Fast-Bits-T9003-TMS-Respons-Hybrid-Blow-Off-Valve

Christian S
2014-07-10, 20:36
ja det är det säkert men den där du länka var inte billigt... jämför med toyo och japspeed
beror på att det är ett företag i sverige, dom lägger ju alltid på minst 20-25% jämfört med samma pryl i england ;)
kittet till min tar dom 3700:- för, i england går det på runt 2000-2500:- så det beror helt och hållet på var man köper det.

Javiisst
2014-07-10, 21:32
beror på att det är ett företag i sverige, dom lägger ju alltid på minst 20-25% jämfört med samma pryl i england ;)
kittet till min tar dom 3700:- för, i england går det på runt 2000-2500:- så det beror helt och hållet på var man köper det.

ja jo du har helt rätt allt ska vara svin dyrt här. ibland tjänar man på de med tull och frakt tom än att köpa här.
Vad heter din kit?

TomK
2014-07-10, 21:42
ja jo du har helt rätt allt ska vara svin dyrt här. ibland tjänar man på de med tull och frakt tom än att köpa här.
Vad heter din kit?

Du vet väl att från England är det inga extra kostnader.

Javiisst
2014-07-10, 22:06
Du vet väl att från England är det inga extra kostnader.

ja det vet jag :) bara frakten ;)

Tom, min dump hks har get upp, köpte bilen med den på så jag tror de är en kopia.
har läst lite på olika forum och folk verkar inte gilla dump utöver original.
vilka rekommendera du?

TomK
2014-07-10, 22:12
ja det vet jag :) bara frakten ;)

Tom, min dump hks har get upp, köpte bilen med den på så jag tror de är en kopia.
har läst lite på olika forum och folk verkar inte gilla dump utöver original.
vilka rekommendera du?

Inte en aning faktiskt, själv så kör jag utan.
Men den kan väl inte bara ha gått sönder?
Säker så kärvar den lite. Plocka isär och gör rent och smöj upp dom rörliga delarna.

Javiisst
2014-07-11, 00:39
Inte en aning faktiskt, själv så kör jag utan.
Men den kan väl inte bara ha gått sönder?
Säker så kärvar den lite. Plocka isär och gör rent och smöj upp dom rörliga delarna.

men kör du utan då alltså återcirkulerande ?
ewg?

jo jag kommer göra det imorgon ta den i bitar o rengöra

TomK
2014-07-11, 00:53
men kör du utan då alltså återcirkulerande ?
ewg?

jo jag kommer göra det imorgon ta den i bitar o rengöra

Nej alltså jag har ingen dumpventil alls varken atmosfärisk eller årercirkulerande :)
Kör med IWG.

Javiisst
2014-07-11, 03:50
Nej alltså jag har ingen dumpventil alls varken atmosfärisk eller årercirkulerande :)
Kör med IWG.

men det är väl inte så bra för turbon? den bromsar ju ner..?

Igge
2014-07-11, 08:08

Det är väl lite elakare mot turbon men du håller ju trycket mellan växlingarna bättre. Snabbt på racebanan :)

TomK
2014-07-11, 10:01

Nej det är inte elakt mot turbon.
Möjligtvis om man har en glidlagrad men jag kör med dubbel kullagrad.
Responsen mellan växlingarna är så grymt mycket bättre.

Javiisst
2014-07-11, 13:22
Nej det är inte elakt mot turbon.
Möjligtvis om man har en glidlagrad men jag kör med dubbel kullagrad.
Responsen mellan växlingarna är så grymt mycket bättre.

okej så det är inte alls elakt ? för min turbo som kommer är också dubbel kullagrad o alla säger typ inte snällt för turbon... men om man har EWG så är det bra och bättre än dump...

mycket jag har o lära mig märker jag :)

TomK
2014-07-11, 13:26
okej så det är inte alls elakt ? för min turbo som kommer är också dubbel kullagrad o alla säger typ inte snällt för turbon... men om man har EWG så är det bra och bättre än dump...

mycket jag har o lära mig märker jag :)

Nu är grejen den att en EWG och en dump är två helt olika saker dom har ingenting med varandra att göra.
Men på en gatbill så finns det ingen anledning till att inte ha en dumpventil, better safe then sorry när det kommer till bruksbilen.

TomK
2014-07-11, 13:27
Ta du och meka isär din dumpventil så ska du se att det fungerar sen. :)

Javiisst
2014-07-11, 13:34
Nu är grejen den att en EWG och en dump är två helt olika saker dom har ingenting med varandra att göra.
Men på en gatbill så finns det ingen anledning till att inte ha en dumpventil, better safe then sorry när det kommer till bruksbilen.

all right then :) men då undrar jag vart tar all övertryck vägen när du växlar ?

Javiisst
2014-07-11, 13:35
Ta du och meka isär din dumpventil så ska du se att det fungerar sen. :)

Yes box ska bara vakna till lite lol :)

Javiisst
2014-07-11, 13:42
Ja juste angående APEXI AVCR boost control som jag har och tänkt lägga in, stämmer det att man måste mappa/kalibrera det efter installation ?

eller är det bara koppla och följa inställningarna i enheten ?

TomK
2014-07-11, 14:43
all right then :) men då undrar jag vart tar all övertryck vägen när du växlar ?

In i motorn. Lightning fast you know :cool: :p

Javiisst
2014-07-11, 15:09

hahaha ja De e bra grejer då :)
hörde från din verkstads kille att du skulle in med en 6 cylinder motor i bilen?

Javiisst
2014-07-11, 15:10

vet du något om boost control, apexi.

TomK
2014-07-11, 17:04
hahaha ja De e bra grejer då :)
hörde från din verkstads kille att du skulle in med en 6 cylinder motor i bilen?

Båda ja och nej, ny motor ska det bli men inget är bestämt än.

TomK
2014-07-11, 17:04
vet du något om boost control, apexi.

Nej tyvärr inte.

Javiisst
2014-07-11, 17:52
Båda ja och nej, ny motor ska det bli men inget är bestämt än.

okej du vet inte vad du ska satsa på?

Javiisst
2014-07-11, 17:57
Nej tyvärr inte.

okej. fixade dumpen :) tacit lite bilder men vet inte hur man kan lägga upp här förutom att behöva en länk. men det var en sak där inne som hade släppt och superlim grejade det ;)

Javiisst
2014-07-13, 01:18
var på kungens kurva träffen och körde lite och kopplingen verkar ha gjort sitt tyvärr, så hoppas dem kommer snart...

Javiisst
2014-07-13, 01:20
några säger de går några säger de inte går hur är det egentligen?

Och frågan är då...
när jag bytt alla delar
turbo, spridare, tändstift, FMIC

kan jag köra med bilen till mappning. 100km eller inte?

Javiisst
2014-07-15, 18:14
No one?

TomK
2014-07-15, 18:30
Jag skulle inte köra 10 mil med omappade 1000cc spridare iaf.
Allt annat går bra om du håller dig "off boost" så att säga.

Javiisst
2014-07-15, 18:36
Jag skulle inte köra 10 mil med omappade 1000cc spridare iaf.
Allt annat går bra om du håller dig "off boost" så att säga.

jaha okej så det är spridarna man inte ska köra med?

en polare till mig sa att det är bara koppla och köra försiktigt och inte hålla på varva...

Nikke McRae
2014-07-15, 22:50
Yes om du har orginalspridare nu så kommer bilen skicka in soppa med samma dutycycle, dvs dubbelt så mycket. Bilen kommer drukna i soppa.

Antar att du har original ECU och ska mappa ecutek? Om du hade annan ECU hade du kunnat skickat mappen till tunern eller själv gått in och justera ner Master fuel trim, då kan man köra lugnt till mapparen.

Javiisst
2014-07-16, 02:48
Yes om du har orginalspridare nu så kommer bilen skicka in soppa med samma dutycycle, dvs dubbelt så mycket. Bilen kommer drukna i soppa.

Antar att du har original ECU och ska mappa ecutek? Om du hade annan ECU hade du kunnat skickat mappen till tunern eller själv gått in och justera ner Master fuel trim, då kan man köra lugnt till mapparen.

All right, då har jag förstått det hela rätt och tack för förklarningen, ja det är original ECU. får väl byta dem innan mappningen precis.

angående ECU, min är redan Ecutek mappad i UK... måste man då igen betala licensen? och dem borde se det när dem ska mappa bilen, med tanke på jag inte har papper på det...

Christian S
2014-07-16, 09:27
angående ECU, min är redan Ecutek mappad i UK... måste man då igen betala licensen? och dem borde se det när dem ska mappa bilen, med tanke på jag inte har papper på det...
det ska inte behövas, eftersom den redan är mappad så är den ju redan upplåst.

Javiisst
2014-07-16, 13:04
det ska inte behövas, eftersom den redan är mappad så är den ju redan upplåst.

okej, jag hade tänkt o göra det hos PBZ och det är 9000 kr, tar en hel dag. Men står inget om licens. på JRM så tar dem 8800 kr och då licens kostnad inkl. och undrar då vad man borde betala eftersom ssm du sa den är redan upplåst.

Zlasher
2014-07-16, 13:38
Ring å hör med Jrm! Eller mejla:)

Javiisst
2014-07-16, 19:21
Ring å hör med Jrm! Eller mejla:)

ringde JRM och dem sa 5000kr för att den är ecutek mappad men dem kan inte fortsätta på den mappen på utan blir helt ny.

PBZ har inte svarat mig ännu...

TomK
2014-07-16, 23:32
Tips.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95318&highlight=&sid=53a1700d8a74899b16245258c628c9b3

Javiisst
2014-07-17, 00:16
Tips.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95318&highlight=&sid=53a1700d8a74899b16245258c628c9b3

Tack så mycket TOM men köpte mina nya med adapter 3000 kr :)

funderar på grenrör och up-pipe...

Javiisst
2014-07-20, 04:06
är det någon här som har använt Snow Performance - Water Methanol Injection System?

Polarn har en Mazda MPS6 470hp (350whp) som har skaffat sig det precis och ska monteras sen mappas om.
någon som använt eller har det på subban?

Javiisst
2014-07-23, 05:59
WILL UPGRADE TO:
*
*FMIC 2,5" in and out
*GTX3076R
*3" DECAT all the way exhaust system
*ID1000cc Dynamics
*NGK one step colder sparkplugs
*Exhaust Manifold and up-pipe decat
*Oil cooler
*Oil catch can
*APEXI AVCR boost control
*BEE-R REV LIMITER, Launch contro

kanske

*3" MAF intake
*3" Turbo inlet

Har redan

*walbro 255
*öppen filter

GDB2003
2014-07-23, 08:02
En projekttråd utan bilder? 2014.

rallyjohan
2014-07-23, 09:02
En projekttråd utan bilder? 2014.

Känns mest som det är mycket snack och lite hockey, godkänner administratörer vad som helst som projekttråd?

GTR902
2014-07-23, 11:36
Kom igen Javiisst! visa folk lite hockey :D

Javiisst
2014-07-23, 14:57
Här har vi lite Hockey...

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1069

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1068

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1067

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1062

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1061

Javiisst
2014-07-23, 14:59
och här har vi Motorrummet idag :)

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1070

lite orent.

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=203&pictureid=1050

O här är Kungens Kurva träffen, var där för tidigt som ni ser...

GTR902
2014-07-23, 17:31
Där ser man! Detta kommer att bli intressant d---0.o---b

Javiisst
2014-07-23, 17:38
Där ser man! Detta kommer att bli intressant d---0.o---b

det är på gång :)

har lite annat som inte nämnts som motor och växellådan fått nya kuddar och bussningar som kommer lite här och där samt förhoppningsvis coilisar =)

TomK
2014-07-24, 01:28
Bra hockey! :)
Är det en ATP GTX3076?

Javiisst
2014-07-24, 02:34
Bra hockey! :)
Är det en ATP GTX3076?

ATP GTX3076R Japp det är det! =)
den var inte liten lol.

jag vet inte om jag ska byta inlet till turbon från original till 3" eller om jag ska vara kvar på original...

vissa säger snabbare spol andra säger nej och om jag skulle uppgradera till 3" då blir det turbo inlet och MAF intake 3"

men som sagt har inte fått kött på benen där ännu och hittar inte rätt svar på google...

TomK
2014-07-24, 09:54
Men med den där så måste du väl ha 3" inlet?
Tror knappast din original passar den turbon.
Givetvis så ska du ha så fritt flöde som möjligt.

Javiisst
2014-07-24, 13:42
Men med den där så måste du väl ha 3" inlet?
Tror knappast din original passar den turbon.
Givetvis så ska du ha så fritt flöde som möjligt.

ja den har en adapter med kittet som man skruvar på turbon och blir original storleken.
men ska jag satsa på 3" eller köra med original?

Javiisst
2014-07-26, 15:44
Köpt och vissa av dem monterad:

*ATP Turbo GTX3076R (BIG TURBO)
*Dynamics ID1000cc
*NGK spark plug 1 step colder
*3" decat all the way
*Oil Catch can
*Apexi AVC-R Boost Control
*Bee-R Rev limiter, Launch Control
*Cusco Engine / Transmission Mount
*Kartboy Pitch Stop Mount
*Kartboy Front and Rear Endlink
*Gates Racing Timing Belt Kit w/ Water Pump
*Stoptech Stainless Steel Brake Lines Front and Rear
*Exedy stage 1 clutch Heavy duty
*3" MAF intake

Ska köpas snart snart :)

*Front mount intercooler
*Oil cooler kit
*Equal Exhaust manifold (Header) and up-pipe DECAT
*Heat wrap
*3" turbo inlet

Jocke.T
2014-07-28, 01:29
Du får slänga upp lite bilder på när turbon sitter på plats! :)

Javiisst
2014-07-28, 03:02

så fort jag börjar göra nånting då kommer det bilder :) har filmer på när jag bytte motor och låd kuddarna. för och efter filmer ska försöka länka dem till tuben.

Javiisst
2014-07-28, 03:03

btw vart köpte du din FMIC? den är STOR!

Javiisst
2014-07-30, 00:52
Har inte hänt så mycket mer än försöker få hem alla delar och första som ska bytas blir då kopplingen och företaget kom tillbaka från semester denna vecka och det är 7-10 arbetsdag på leveransen. går väldigt segt tycker man

Javiisst
2014-08-04, 13:25
projektet skjuts upp pga en J**** I**** bromsar för ingen anledning framför mig EFTER han kollat I backspegeln. och jag hoppar på bromsen och byter fil men kommer åt bilen på andra filen. så höger skärm motorhuv strålkastare stötfångare balken tagit skada och ska lämnas in för att lagas...

vi försökte komma åt regnr på den andra men han/hon åkte som bara den ifrån där.

Jocke.T
2014-08-04, 13:48
btw vart köpte du din FMIC? den är STOR!

Heh, den är riktigt stor. Nästan onödigt stor.
Den är köpt på Importimageracing.com, det är en AMR-intercooler. Dock så passade de medföljande rören väääldigt dåligt.

Trist det där med skadorna på bilen :(
Fan så irriterande med folk som bromsar bara för att jävlas :@

Javiisst
2014-08-04, 13:52
Heh, den är riktigt stor. Nästan onödigt stor.
Den är köpt på Importimageracing.com, det är en AMR-intercooler. Dock så passade de medföljande rören väääldigt dåligt.

Trist det där med skadorna på bilen :(
Fan så irriterande med folk som bromsar bara för att jävlas :@

hehe de var rätt saftig pris på den me men är du nöjd med den nu?

ja du ha var och är förbannad, fanns ingen anledning till att han/hon hoppade på bromsen EFTER tittat i backspegeln och ser en men vad ska man göra det finns allt möjligt på gatorna.

Jocke.T
2014-08-04, 16:33
Ja, den var inte billig.
Nu när den väl sitter där så gör den sitt jobb. Men jag skulle nog rekommendera att köpa en Hybrid GT2 (som har fått bra reviews) istället.
Jag var tvungen att kapa en del i fronten och kylarbalken för att få plats med intercoolern, sen åkte krockbalken väck och sist men inte minst så fick jag beställa nya tryckrör som passade.

Javiisst
2014-08-04, 17:23
Ja, den var inte billig.
Nu när den väl sitter där så gör den sitt jobb. Men jag skulle nog rekommendera att köpa en Hybrid GT2 (som har fått bra reviews) istället.
Jag var tvungen att kapa en del i fronten och kylarbalken för att få plats med intercoolern, sen åkte krockbalken väck och sist men inte minst så fick jag beställa nya tryckrör som passade.

okej jag förstår, jag körde på samma som toyosport säljer jag har för mig tomk kör med det oxå fanns en på forumet som ville sälja sin hybrid till mig men den hade inte allt. och angående krockbalken så åker det för alla som ska ha front mount intercooler. jag tror jag ska modifiera om min så den kan på något sätt vara kvar...

hade tänkt och lämna in bilen till furstenhoff men dem håller inte på med plåt o lack och rekommenderade mig till hallbergs plåt och lack i Västberga, någon som hört något om dem?

Javiisst
2014-08-07, 13:31
åkte till hallbergs plåt och lack i Västberga, inte den trevligaste personen man mött på tyvärr. Men han har skrivit ner ungefär vilka delar som han såg ska bytas och det skulle ta minst 2-3 veckor få hem grejerna. så projektet kommer bli uppskjutet minst en månad.

Jag har dock fått nästan alla delar. snart kommer det bilder på det

Javiisst
2014-08-08, 00:24
Här har vi ännu mera hockey :D

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1076

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1074

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1075

Javiisst
2014-08-17, 20:11
fått lite mera delar och bilder kommer snart. blir åka och byta koppling till helgen samt bokad tid för reparation i början av september. blir intressant o de hur duktiga dem är på hallbergs. ..

Javiisst
2014-08-27, 01:57
Då var kopplingen bytt, den hade oxiderats fast på motorn så tog extra 2 timmar och få isär lådan men tillslut så gick det :)

Gamla

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1078
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1081
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1082

Nya monterad

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1079

Cusco fästet på lådan och Kartboy bussning

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1080
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1077

I samband med kopplingsbytet så byttes de
* Tändstift till NGK ett steg kaller (klass 7)
* Samtliga ENDLINKS (Kartboy)
* Nya packboxar
* Stålomspunna bromsslangar runt om (Stoptech) samt nytt olja

i efterhand när man ska sätta tillbaka lådan så visar det sig att jag har glömt och köpa och byta ut kullagret som finns på svänghjulet, "PILOT BEARING" så det är beställd med lite mera delar som grimmspeed boost Control solenoid, AEM 3.5 bar map sensor, AEM IAT sensor walbro 400 med mera :)

nu på måndag ska bilen in på lagning så får hoppas på det går bra

Javiisst
2014-09-02, 22:02
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1083

nu kom det ännu mera prylar,
* Walbro 400
* termostat
* Bussning till bak vagn bakre
* Short shift och bussning som fattades
* Lite packningar, kullager till svänghjulet, silikon slang m.m.
* Grimmspeed boost Control

Bilen lämnades in igår och dem hade beställt fel strålkastare för att dem hade gått på chassi nr, men sa åt dem rätta det eftersom det blir problem för mig senare och mina är redan v.s som sitter på...
det kommer ta ungefär 3 veckor har dem beräknat på det så jag kan inte göra mycket mer än avvakta =(

Javiisst
2014-09-10, 19:11
Vad tycker ni?

Jag funderar på färga FMIC rören men vet inte om jag ska köra på samma färg som motorn eller om man ska bara köra svarta rör?

Vad tycker ni man ska ha?
(Det är röda slangar i motorrummet nu)

rallyjohan
2014-09-10, 19:22
Aluminiumfärgade.

Javiisst
2014-09-11, 00:52
Aluminiumfärgade.

aluminium färgade ? kan du visa nå bild på de ?

jag gillar inte chrome färgen på dem. Och dem valen jag har nu är röd som motorns insug eller svart.
Men öppen för förslag och gärna bild så man ser ;)

Javiisst
2014-09-16, 15:40
bilen är tillbaka och jävlar fint blev det lite små bubblor men dem fixade det utan några besvär.

det var de roliga nu till det tråkiga...
var ute och körde lite Donats för en fotograf som ska bli ganska stor projekt och efter 3 omgångar så låter bilen som att lådan/center diffen/drivknutarna gjort sitt... det låter inte något speciellt när man kör rakt fram men så fort man svänger höger eller vänster så låter det som f** och i med vare klonk/ljud så bromsas bilen väldigt lite nästan inte märkvärdigt...
vad tror ni det är eller kan vara?

Mumin
2014-09-16, 16:49
Låter som centerdiffen

Gloremir
2014-09-16, 18:44
håller med mumin

Javiisst
2014-09-16, 19:59
Låter som centerdiffen

jag har ingen aning om vad det nu är men en polare hade samma problem en wrx 07 låda från 00 STI han hade samma ljud och vi bytte driv axlar fram men ljudet kvarstår...

någon som varit med om liknande? och bytt?

Javiisst
2014-09-16, 21:21
och vill lägga till att ljudet kommer INTE när bilen är kall eller ska precis köras men när man kört typ 15 min med den vanlig körning så är det julafton låter som bara den, och det låter som kullager typ, för ljudet är i jämn mellanrum och rätt nära mellanrum (mellan ljuden)

Javiisst
2014-09-18, 17:23
Ingen som känner igen detta?

kamikaze
2014-09-18, 22:57
Har du kollat mittdiffen som Mumin tipsat ?

Hade du DCCDn ställd helt öppen när du gjorde donuts ? Annars vill det till att du får loss alla fyra hjulen för om dom snurrar olika och mittdiffen är låst så tror jag den blir lite trött efter ett tag.

Att det bromsar när du svänger tycker jag tyder på att mittdiffen låser och om du har DCCDn ställd helt låst så blir det så, men är DCCDn helt öppen men det ändå låser ja då är det nog läge att leta ny diff

Det är mina tankar

Javiisst
2014-09-18, 23:44
Har du kollat mittdiffen som Mumin tipsat ?

Hade du DCCDn ställd helt öppen när du gjorde donuts ? Annars vill det till att du får loss alla fyra hjulen för om dom snurrar olika och mittdiffen är låst så tror jag den blir lite trött efter ett tag.

Att det bromsar när du svänger tycker jag tyder på att mittdiffen låser och om du har DCCDn ställd helt låst så blir det så, men är DCCDn helt öppen men det ändå låser ja då är det nog läge att leta ny diff

Det är mina tankar

Jag har hissat och det är absolut inget som ser fel ut och allt sitter och snurrar som det skall!
Jag ska ta bort kardan och drivaxlar och oljan imorgon och får gå därifrån, det är INTE billigt med en ny DCCD låda 6 växlad...

Jag hade DCCD på absolut sista läget alltså helt öppen och gjorde donuts.
jag ska försöka komma åt center diffen, vet dock inte vad jag letar efter...

kamikaze
2014-09-19, 00:06
Du har ju redan fått svar i din andra tråd men jag fyller på här oxå

Mittdiffen sitter i växellådan så du måste ta ner och dela lådan som Johan skriver i din andra tråd, när du sedan har delat så finner du en klump längst fram där drivaxlarna fram sitter monterade det är centerdiffen.
Troligvis är den fylld med trasiga kuggar

http://static.opposedforces.com/epc_img/571494919007.png

Javiisst
2014-09-19, 00:12
Du har ju redan fått svar i din andra tråd men jag fyller på här oxå

Mittdiffen sitter i växellådan så du måste ta ner och dela lådan som Johan skriver i din andra tråd, när du sedan har delat så finner du en klump längst fram där drivaxlarna fram sitter monterade det är centerdiffen.
Troligvis är den fylld med trasiga kuggar

http://static.opposedforces.com/epc_img/571494919007.png

tack jag tar gärna alla förklaringar och upprepade svar igen och igen för det är aldrig för mycket med sånt, och jag har inte förstått, är center diffen och fram diffen samma eller inte samma? jag har fått lära mig att det är 2 olika... sen den klumpen du visade på bilden det är väl nr 14? finns uppgraderat sådan från UK för 10k och det är kuggar istället för lamell som sitter i fram diffen om det nu är framdiffen. LSD diff.

Sen om det nu är fram diffen så har någon sagt till mig att man måste ha speciell verktyg för den, tydligen finhetsjustering på 0,007 mm sen vet jag inte om det är skitsnack eller icke...

Javiisst
2014-09-19, 00:24
Här lite bilder på den fina bilen efter verkstaden som nu står stilla...

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1086

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1085

Vänster dimljuskåpa hade lite små bubblor som dem skulle fixa därför inte på bilen...

Igge
2014-09-19, 09:08
Framdiffen är antagligen av hypoidtyp och dom måste flankspelet justeras in noggrant på om man vill ha livslängd, men centerdiffen är en annan historia, tror inte den har någon sån justering

Javiisst
2014-09-19, 11:37
Framdiffen är antagligen av hypoidtyp och dom måste flankspelet justeras in noggrant på om man vill ha livslängd, men centerdiffen är en annan historia, tror inte den har någon sån justering

okej ja då vetefan hur man ska lösa det om det skulle visa sig vara fram diffen...

Christian S
2014-09-19, 23:12
så här ser det ut vid mittdiffen http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_21/manual_transmission/mt_transfer_and_extension/
http://static.opposedforces.com/epc_img/571494912103.png

Javiisst
2014-09-19, 23:52
så här ser det ut vid mittdiffen http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_21/manual_transmission/mt_transfer_and_extension/

jo precis och jag har fått veta nu antingen är det den klumpen som gått eller fram diffen.

Javiisst
2014-09-20, 14:09
jag behöver låna/hyra någons garage/verkstad med lift, tänkte dra ner lådan och utgå därifrån, än att bara gissa sig fram, lådan måste ändå ner då jag inte bytt kullagret som sitter på svänghjulet...

Javiisst
2014-09-24, 01:24
Idag fick man låna ett garage och tog ner lådan men hann inte göra så mycket mer. mer om det finns på denna tråd:
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=677131#post677131

lite bilder
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1102

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1101

som det ser ut nu så blir det vänta tills man får eget garage vilket borde vara den 1/10, etta i kön iaf...

Javiisst
2014-10-11, 20:23
här har det inte skett mycket, lådan är nere fortfarande, har garage nu och DCCD:n i England,

gjorde lite små jobb istället för inget...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1125
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1126

Den där röda färgen var inte roligt kan jag säga, det fastnade ÖVERALLT, har sår på armen pga försökt att tvätta bort med allt möjligt...
men nöjd med resultatet

Javiisst
2014-10-30, 12:53
lådan är fixat och på plats igen men stött på annat problem och det verkar som projektet kommer ta längre tid och börja senare änder jag verkligen trodde.

svårt o växla när bilen är igång stilla. väldigt svårt. Men inte under rullning eller avstängd. luftat systemet utan förbättring.

Mumin
2014-10-30, 14:02
Hur känns kopplingen tar den långt ner?!? Typ på en gång. Du kanske har satt gaffeln på uttrapnings lagret fel dvs bara på ett öra. Då kopplar den knappt ifrån har hänt mig.

Javiisst
2014-10-30, 16:17
Hur känns kopplingen tar den långt ner?!? Typ på en gång. Du kanske har satt gaffeln på uttrapnings lagret fel dvs bara på ett öra. Då kopplar den knappt ifrån har hänt mig.

jaha okej ja jag får ta och plocka isär lite uppe idag och kolla. bara att de e så svårt o se in dit... kan inte komma på vad det kan vara. Det är ju symptom att kopplingen ligger på och blir inte helt urkopplad. bytte kullagret på svänghjulet med när lådan var ändå nere.

Javiisst
2014-10-30, 23:32
plockat isär lite och såg att gaffeln sitter rätt och tog bort gummi grejset som sitter på slavcylindern och då var de fullt med broms vätska. som jag ser det efter jag rengjort och trycker på kopplingen så läcker det där i packningen... antingen renovera eller köpa ny cylinder

Mumin
2014-10-31, 22:52
Ev kan du blåst packningar för cylindern då du sopade ned kopplingen i bott utan motstånd..

Javiisst
2014-11-01, 12:22
Ev kan du blåst packningar för cylindern då du sopade ned kopplingen i bott utan motstånd..

ja men precis så tror jag det varit och kollade master cylindern men den verkade ha klarat sig och beställt ny slav cylinder som inte var dyr alls

Javiisst
2014-11-04, 18:28
bytt cylinder problem kvarstår.
något är fel och det är antingen svänghjulet eller lamellen eller kopplingen eller den där utrampningslagret för bilen vill typ röra sig fast man trycker koppling och försöker växla

Javiisst
2014-11-11, 13:38
lådan nere igen och plockat isär kopplingen men jag ser inget fel av det lilla kunskapen jag har sen vet jag fan inte vad felet kan vara...

Javiisst
2015-02-03, 11:53
Det har inte hänt så mycket alls pga väldigt mycket som har hänt runt om en o familjen. och tyvärr bara negativt. det har gjort att man inte haft någon lust till att hålla på med bilen.

Men lite pill blev det ändå.
fixade original balken med intercoolern så det sitter med balken än de fästet den kom med.
lådan har gått upp igen med short shift renoverad DCCD ny uttrampningslager och act fäste som uttrampningslagret åker in i.
startat och verkar gå igång utan problem bilen har dock inte kommit ner från pallbockarna.

Bilder kommer så fort jag har det här på sidan.
tänkte besiktiga bilen innan jag börjar riva för själva projektet som tagit sån tid.

En fråga angående oljekylaren... jag har en ganska stor tror jag nu att jag köpt i förhållande till att jag inte kommer köra bana, än. undrar då var är en bra placering för den? 13 raders.

TomK
2015-02-03, 12:11
En fråga angående oljekylaren... jag har en ganska stor tror jag nu att jag köpt i förhållande till att jag inte kommer köra bana, än. undrar då var är en bra placering för den? 13 raders.

Jag har satt min bakom grillen, kyler riktigt bra! :)
Har du termostat till den?

http://i779.photobucket.com/albums/yy75/Tommy3000k/c3110335-9a7e-4775-be30-b208f1c4bada_zpsc90805cb.jpg (http://s779.photobucket.com/user/Tommy3000k/media/c3110335-9a7e-4775-be30-b208f1c4bada_zpsc90805cb.jpg.html)

Javiisst
2015-02-03, 16:48
Jag har satt min bakom grillen, kyler riktigt bra! :)

ja det ser ut o sitta riktigt bra men på den sidan har jag hella tutan men det går o flytta på men jag tänkte på själva kylaren till bilen,blir inte det ganska blockerad med tanke på intercoolern också ?

Har du termostat till den?

nu var det överkurs hehe, jag har fått höra från kompisar att jag måste ha. vet dock ingenting om hur, var och vad :p

http://www.ebay.co.uk/itm/221088222742?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fsch% 2Fi.html%3F_from%3DR40%26_sacat%3D0%26_nkw%3D22108 8222742%26_rdc%3D1

denna har jag...

Igge
2015-02-03, 17:05
Den verkar inte ha någon termostat vilket betyder att oljan antagligen aldrig kommer upp i temperatur på gata

Termostaten styr ju om oljan ska gå via kylaren eller inte. Utan termostat kyls oljan hela tiden även om den är kall

Alltså kommer du köra runt med en motor som är "kall" hela tiden

Termostat gäller om man inte bara ska köra bana, rekommenderas väl iofs på bana också som jag förstår det

Javiisst
2015-02-03, 17:40
termostat gäller om man inte bara ska köra bana, rekommenderas väl iofs på bana också som jag förstår det

det är uppfattat. finns det nå "färdig termostat unit" som man bara kopplar emellan eller måste byggas själv? isf länka gärna!

TomK
2015-02-03, 17:42
Den verkar inte ha någon termostat vilket betyder att oljan antagligen aldrig kommer upp i temperatur på gata

Termostaten styr ju om oljan ska gå via kylaren eller inte. Utan termostat kyls oljan hela tiden även om den är kall

Alltså kommer du köra runt med en motor som är "kall" hela tiden

Termostat gäller om man inte bara ska köra bana, rekommenderas väl iofs på bana också som jag förstår det

Ja precis det kan även vara kalla trackdays på våren/hösten.
Termostat är ett måste i vårat land.

http://www.jjcraceandrally.com/race/sandwich-plates/mocal-sandwich-plates

Javiisst
2015-02-03, 18:54
http://www.jjcraceandrally.com/race/sandwich-plates/mocal-sandwich-plates

Tack som f** :) vilken av dem option är för våra bilar? samt enligt artikeln så ska man ha andra grejer för att den ska bli komplett? vad för grejer?

man ersätter den mot originalet på motorn? sedan oljefiltret skruvar man på eller placerar om med tillbehören jag har?
och självklart köpa med termostat, eller annan termostat?

Många frågor, säkert dumma frågor. Men vill göra rätt från början och från erfarna människor här på forumet...:)

TomK
2015-02-03, 18:56
Tack som f** :) vilken av dem option är för våra bilar? samt enligt artikeln så ska man ha andra grejer för att den ska bli komplett? vad för grejer?

man ersätter den mot originalet på motorn? sedan oljefiltret skruvar man på eller placerar om med tillbehören jag har?
och självklart köpa med termostat, eller annan termostat?

Många frågor, säkert dumma frågor. Men vill göra rätt från början och från erfarna människor här på forumet...:)

Du väljer i dropdown listen "med termostat" den är då inbyggd i sandwitch plattan. Den sätter du mot motorn och sedan oljefiltret på den.
Du bör kunna använda dina slangar.

Javiisst
2015-02-03, 20:40
Du väljer i dropdown listen "med termostat" den är då inbyggd i sandwitch plattan. Den sätter du mot motorn och sedan oljefiltret på den.
Du bör kunna använda dina slangar.

verkar vara väldigt lätt :) och tar bort den som sitter på antar jag (originalet). hur är det med packningar ?
I dropdown listan, vilken typ av "storlek"?

Javiisst
2015-02-03, 21:11
For M20 filter 1/2 BSP ports
with termostat

borde vara den?

går för 54 £ pund? ex frakt.

det var lite skillnad mot 20 pund. ex frakt.

TomK
2015-02-03, 21:19
For M20 filter 1/2 BSP ports
with termostat

borde vara den?

går för 54 £ pund? ex frakt.

det var lite skillnad mot 20 pund. ex frakt.

Ja precis det är den, termostaten är bra mycket dyrare tyvärr.

Christian S
2015-02-03, 21:34
verkar vara väldigt lätt :) och tar bort den som sitter på antar jag (originalet). hur är det med packningar ?

nä orginal ska vara kvar, det blir orginal oljekylare-platta-oljefilter.
sitter packning på "ovansidan", den sidan som är mot motorn.

Javiisst
2015-02-03, 22:15
nä orginal ska vara kvar, det blir orginal oljekylare-platta-oljefilter.
sitter packning på "ovansidan", den sidan som är mot motorn.

ja precis det sitter packning mellan motorn och originalet. trodde den ska bort för jag ska inte ha original kylaren "2 rör" kvar. tänkte lägga 13 rad kylaren på dennes plats. som TomK har fast andra sidan.

ska man strypa dem ut och ingången till originalet då eller bara låta det vara? sett många som tagit bort original kylaren men osäker med plattan dock.

Javiisst
2015-02-03, 22:19
Ja precis det är den, termostaten är bra mycket dyrare tyvärr.

det är uppfattat. en sån blir det då!
finns det någon nackdel med att ha oljefiltret omplacerad ?

Igge
2015-02-03, 22:22
Original "kylare" gör att du får upp oljetempen snabbare, mer det än kyler oftast :P

Javiisst
2015-02-03, 22:33
Original "kylare" gör att du får upp oljetempen snabbare, mer det än kyler oftast :P

lol haha, kollade plattan med moms och i kroner så var det 788 kr. saftigt!

Igge
2015-02-03, 22:37
Bättre än att köra runt med en kall motor skulle jag säga

TomK
2015-02-03, 22:57

Precis så den låter man vara kvar och bara sätter plattan mellan filtret.

TomK
2015-02-03, 22:58
Bättre än att köra runt med en kall motor skulle jag säga

Word!
Engångskostnad... Boom.. Sen sitter den där! :)

Javiisst
2015-02-04, 01:55
hehe det är uppfattat och tackar för grym och snabb hjälp.

var i garaget och tog ner bilen och kollade så att växlingen som jag hade problem med fixat sig och WOALA det har det :D
MEN nu så kom det en kod som heter P0031 på bilen och det ska vara :
HO2S Heater Control Circuit Low
Bank 1 Sensor 1

verkar som att lambda sensorn har gett upp bara sådär. tog ut den från grenröret satte på nya och nya passade inte tog tillbaka till gamla grenröret och nu så verkar den inte funka... raderat koden men kommer upp lika fort.
man försöker hela tiden fixa något så säger nått annat "Hej på dig"

så ja vem har en fungerande lambda över :)

Javiisst
2015-02-04, 02:52
Oljekylaren är rätt så stor och tjock, tog den bakom original kylaren och la den stående så fick den plats precis, finns inget spel mellan vatten kylaren, nya kylaren och original oljekylaren
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1074

Short shift samt all packning osv till spaken är bytt
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1180

Modifierat balk
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1182
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1181

Gamla stötfångaren som jag använder för att märka ut till den nya som hänger i garaget...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1183

Javiisst
2015-02-04, 03:08
http://i779.photobucket.com/albums/yy75/Tommy3000k/c3110335-9a7e-4775-be30-b208f1c4bada_zpsc90805cb.jpg (http://s779.photobucket.com/user/Tommy3000k/media/c3110335-9a7e-4775-be30-b208f1c4bada_zpsc90805cb.jpg.html)

TOM! :D
jag har letat efter en sådan grill du har där Subaru märket inte finns utan bara STI, tänkte modifiera om min egen lol, är det det du har gjort eller finns det färdigt?

Tack på förhand!

TomK
2015-02-04, 08:06
TOM! :D
jag har letat efter en sådan grill du har där Subaru märket inte finns utan bara STI, tänkte modifiera om min egen lol, är det det du har gjort eller finns det färdigt?

Tack på förhand!

Har moddat original grillen.

Javiisst
2015-02-04, 13:22
Har moddat original grillen.

Uppfattat!

Javiisst
2015-02-06, 20:27
till löning blir det, olje tråg, ventilkåpspackning och lambda.
kunde inte bli något nu för andra bilens försäkring blir betald nu.

Javiisst
2015-03-06, 21:52
Då kom lambdan samt ventilkåpspackningarna, bytte lambda och besiktningen gav blanka papper idag!

har pratat och skickat mail till Arash på PBZ, verkar som att det är han som är den man ska vända sig till då JRM är inget o gå till

Javiisst
2015-03-08, 17:57
Då satte jag dit deffusern för bak igår, bilder kommer. Och mötte på DOJJAN :) han är typ granne med mig.
bytte vinter däcken till sommar gjorde han :)

trevligt o träffas

Javiisst
2015-03-09, 22:00
Så här har vi Diffusern back, som jag var tvungen kapa lite på under pga jag har sne slut dämpare...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1201

och ersatte idag Walbro 255 pumpen mot Walbro 400...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1202

Javiisst
2015-03-12, 22:00
Nu så hade jag tänkt införskaffa bränsletrycksregulator aeromotive.
jag hittar inget bra på hur man kopplar den, någon som har den och kopplat eller liknande?

bilen är på pall bockar igen tömma oljan och på med nya trågen, equal grenröret o up-pipen och fixa med nya ventilkåpspackningar. angående ventilkåpspackningar, ska man dra på nå silikon lim eller liknande ?
med trågen har jag ny packing till men vet inte om det är bättre med silikon packning...
Help is appreciated :)

Javiisst
2015-03-15, 20:10
Ingen med något nyttigt om bränsletrycksregulator?

Javiisst
2015-03-25, 19:56
Verkar som att ingen hade något vettigt om aeromotive btr.

har fixat med ventilkåpspackningarna, oljetråget, equal grenrör, up pipe och decat 3" dp. allt lindat med. startade upp igår utan problem än så länge. nästa blir fmic

TomK
2015-03-25, 23:00
Ingen med något nyttigt om bränsletrycksregulator?

Soppa in och soppa ut.
Regulatorn sitter på returen.

Har du något problem med trycket?

Javiisst
2015-03-26, 04:21
Soppa in och soppa ut.
Regulatorn sitter på returen.

Har du något problem med trycket?

förstod det var något sånt soppa in o ut :p
men man kan koppla parallellt eller serie...
hittar inget vettigt på nätet. när man söker på original btr så visar den de svarta grejset som sitter på bränsle filtret plus en annan del som jag inte hittar.

nej jag har inga problem med trycket men pratat med några mappare och dem säger att man ska byta ut originalet eller lägga till en som tex aeromotive pga större pump och spridare...

TomK
2015-03-26, 08:34
förstod det var något sånt soppa in o ut :p
men man kan koppla parallellt eller serie...
hittar inget vettigt på nätet. när man söker på original btr så visar den de svarta grejset som sitter på bränsle filtret plus en annan del som jag inte hittar.

nej jag har inga problem med trycket men pratat med några mappare och dem säger att man ska byta ut originalet eller lägga till en som tex aeromotive pga större pump och spridare...

Ja men det blir gansk mycket mer jobb.
Btr, rails, slangar. Men din original lämnar 3bar, anledningen till en annan är om mm vill åka med högre tryck i systemet. Men om du byter så ska du parallell koppla.

Javiisst
2015-03-26, 12:58
Ja men det blir gansk mycket mer jobb.
Btr, rails, slangar. Men din original lämnar 3bar, anledningen till en annan är om mm vill åka med högre tryck i systemet. Men om du byter så ska du parallell koppla.

jaha okej ja men då förstår jag och tackar för förklaringen. det är beställt AEM bredband och aeromotive btr så får jag se hur det blir med den.

Fredsson
2015-03-26, 13:11
Javiisst. Vart ifrån skaffa du diffusern? Funderar på slänga upp en på min :O

Javiisst
2015-03-26, 14:20
Javiisst. Vart ifrån skaffa du diffusern? Funderar på slänga upp en på min :O

ifall du mena på stötfångaren så här har du den :)

http://www.ebay.co.uk/itm/310759930580?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fsch% 2Fi.html%3F_from%3DR40%26ghostText%3D%26_sacat%3D0 %26_nkw%3D310759930580%26_rdc%3D1

om du har sne utblås så måste du kapa lite tyvärr.

Fredsson
2015-03-26, 14:37
Just precis! Tackar för infon :)

Javiisst
2015-03-26, 15:12
Just precis! Tackar för infon :)

var så lite så :D

Fredsson
2015-03-26, 21:11
var så lite så :D

Du råkar inte ha måtten på delarna? Måste nog mäta lite innan jag beställer o se om jag kan få det o funka :)

Javiisst
2015-03-26, 21:17
Du råkar inte ha måtten på delarna? Måste nog mäta lite innan jag beställer o se om jag kan få det o funka :)

vad behöver du mått på?

Fredsson
2015-03-26, 21:18
På båda delarna bara , se om det passar in någorlunda på min, längd, bredd ect

Javiisst
2015-03-26, 22:56
På båda delarna bara , se om det passar in någorlunda på min, längd, bredd ect

kan kika på det när går till garaget igen...

Fredsson
2015-03-26, 22:57
Hyvens mannen! :)

Javiisst
2015-03-30, 22:36
Hyvens mannen! :)

då var det dem här måtten...

hela I bredd från vänster till höger är
1.45 meter
och från bak in mot däcken (djup/längd)
50 cm

| ¥ ¥ ¥ ¥ | | ¥ |

stora biten för sig
bredd ca 97 cm
längd/djup 50 cm

lilla biten för sig
bredd 25 cm
längd/djup 50 cm

hoppas du förstår hehe

Fredsson
2015-03-30, 22:37
Perfekt! Ska mäta lite på min då nästa måndag när nya oken o skivorna åker på! Tack för hjälpen :)

Javiisst
2015-03-30, 23:20
Perfekt! Ska mäta lite på min då nästa måndag när nya oken o skivorna åker på! Tack för hjälpen :)

ja gör så :)

Javiisst
2015-04-02, 13:54
då var det lite nytt, equal Grenrör, up-pipe, ventilkåpspackningar, oljetråg, FMIC och 3" decat DP på plats...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1205

som det kanske syns så är luftfiltret lite för stor (diametern) och tar lite i huven när man stänger den, har en annan AEM som är betydligt större som skulle på var planeringen men den passar inte heller så kommer bli köpa en ny torrfilter.

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1203
Fixade detta på kylaren, tyckte den blev bra!

och Sandwich plattan har kommit...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1204

och så självklart efter FMIC kittet och bytte luftfilter och LMM röret till en betydligt kortare, då började bilen låte o knacka o typ dränktes i bensin, så en polare sa att testa ta o lägga tillbaka gamla röret och filter och det löste problemet :D
just nu går bilen sjukt rikt, blir mappa snart :D

Javiisst
2015-04-29, 20:35
Har varit och hållit igång rätt mycket i garaget och jag vet inte om jag har mätt fel men enligt mapparen så verkar jag antingen ha luft läcka eller bränsle...

mätte trycket och det läckte överallt så åtgärdade det samt turbo center fick trycksätta och enligt dem så häll de 2 bar.

då skulle bränslet tryck mätas och kopplade på en billig mätare från biltema. det kopplades precis efter bränsle filtret och värdet var i tomgång ungefär 16.5 psi ca 1.2 bar det ska vara ca 38 psi enligt mapparen.

så det luktar inte någonstans bensin förutom då man startar bilen och det är inte i motorutrymmet,kan det ha något att man har walbro 400 pump med original btr?
tänkte kanske dra på aeromotive btr och det blir serie kopplat med fuel railsen (original) blir parallellt när insuget går av senare.

Har ni kloka människor något o säga om detta och göra mig lite klokare?

mvh

Javiisst
2015-04-30, 20:40
testade med en ny mätare (bättre) och då visade det rätt och öppnade och tog ut pumpen det car inget som var konstigt och nu visar det rätt ca 40 psi i tomgång.
men problemet som verkar inte gå bort är mellan registret.
har man ett visst procent gas och håller pedalen där så ökar rpm och lär det når 4000 rum till 5500 rpm så flyger afr iväg och bilen tappar typ kraft...

blir lite dum när jag inte hittar felet

Javiisst
2015-05-01, 13:03
la tillbaka min mapp som jag hade samt original ic och boost control och cold air intake.
problemet försvann, så det är inte pumpen eller trycket i bränsle systemet. nu blir det köra så under helgen sen inskaffa en ny lmm rör då jag är ganska säker på det är den som spökar.

vet någon bra ställe och snabb på få tag på lmm rör ?

Gloremir
2015-05-04, 20:53
Hur går det för dig då? Fått någon rätsida på problemet?

Javiisst
2015-05-05, 09:52
Hur går det för dig då? Fått någon rätsida på problemet?

ja du jag la tillbaka
tmic
oem boost control
och gamla cold air intake jag hade samt mappen som var ecutek från England och då lät jag equal grenröret samt uppipe o 3" decat hela vägen o walbro 400 pumpen kvar och bilen funkade som den skulle dock rik går den men hellre de än snålt.

enda jag kan tänka mig som jag tror varit boven i allt är lmm röret (har en lång som går ner till dimljuset och en kort för att passa med fmic) den är 12 cm lång hela röret och 2 centimeter från båda ändarna går från 3 tum till 64 mm ungefär 2.5 tum.
jag tror det är det som orsakar att bilen går snålt med fast gasläge och vid 4000 ram uppåt.

så jag letar ny rör men hittar inget på Google i sverige, eller så söker jag fel.

Gloremir
2015-05-05, 17:39
Jadu. Kan väll mkt väl vara det som felar. Vet tyvärr inte vad du ska söka på för att hitta något rör :(

Javiisst
2015-05-05, 22:21
Jadu. Kan väll mkt väl vara det som felar. Vet tyvärr inte vad du ska söka på för att hitta något rör :(

yes precis så ska testa mappa lite på hur den är nu och kolla om det är röret felet är på eller mapparen lol

Gloremir
2015-05-06, 14:46
Ja det är ju bara att testa o se. Kan ju vara fel i mappningen

Javiisst
2015-05-24, 21:43
Det visade sig vara lmm röret, nu så mappas bilen med tmic och den förra öppen filter röret och funkar som det ska nu...

jag undrar vad tycker ni man ska ha för olja i bak diffen? har castrol och tycker den är skit. måste ha ls I det.

Gloremir
2015-05-24, 22:01
Det visade sig vara lmm röret, nu så mappas bilen med tmic och den förra öppen filter röret och funkar som det ska nu...

jag undrar vad tycker ni man ska ha för olja i bak diffen? har castrol och tycker den är skit. måste ha ls I det.

Skönt att bilen funkar som den ska igen.
Angående oljan så kör iaf jag motul rakt igenom, motor, låda, diff. Jag är nöjd med det

Javiisst
2015-05-24, 22:45
Skönt att bilen funkar som den ska igen.
Angående oljan så kör iaf jag motul rakt igenom, motor, låda, diff. Jag är nöjd med det

ja tack det är faktiskt jätte skönt att den rullar :)

jaha okej fick veta från kungen att redline Light weight med ls I... castrol som jag har är katastrof asså. original oljan som jag hade från England hade inga problem sen bytte till castrol så läcker det från överdelen av diffen. där det typ är som luft ventil eller något. Och det är ner oljat hela diffen o runt om och rengjort massa ggr o det är där det kommer ifrån.

Javiisst
2015-05-29, 01:56
Då var oljan bytt i diffen från castrol till redline med ls tillsats.

sen så har man fått tag på fälgar som man sökt och har däck så blir kränga på dem och köra banan för första gången i mantorp. ser fram emot senare idag :)

Javiisst
2015-05-31, 14:24
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1216

hade så jäkla kul på Mantorp.

alla bitar satt på plats till kl 11.30
fälgar köpta av Spike, tack ska du ha :D

finns typ ingen däckservice i Mantorp så åkte in till Mjölby o ordnade däck och fälgarna.
var ju första gången för mig på bana och köra med sliks däck, det var verkligen en upplevelse som kommer ske väldigt snart igen :D

Javiisst
2015-08-17, 21:43
Kanske lite update fast inte finns så mycket ändå,

Hållit på med E-tuning från en i USA och det har gått bra o dåligt kan man säga men nu på slutet verkar det lite si o så om jag ska vara ärlig.

Det jag tänkte fråga kära Subaru gurus nu är följande.

Jag tog sänder en liten öppning på kylaren förra året och lagade den o fyllde på vatten(enbart). Så skulle kolla på nivån o sådant för 3 veckor sen och kan säga blev rädd samtidigt som äcklad då jag fick syn på det, nämligen har det rostat och det såg förfärlig ut, spolade igenom med 20 liter vatten men blev inte ren så till Slut fyllde på med röd glykol 5 liter O kört med de sedan dess o såg häromdagen kylaren läcker. Pga när jag försökte spola igenom och blev kallt varmt kallt varmt så har packningen mellan plasten och aluminium på kylaren pajat /expanderat något sådant.

Frågan då är vad ska jag använda/göra för att göra rent i rören samt motorn från allt skabb o rost?
Gällande kylaren tänkte köpa en aluminium, vad rekommenderas? Och tjocklek?
Hittat denna för rimlig pris (http://www.mrtuning.se/p/modellanpassat/subaru-4412/impreza-wrx-01-07-10405/motor-tuning-10409/kylning-smorjning-10413/aluminium-kylare-subaru-impreza-wrx-gdb-01-07.html)

Tack på förhand!

Javiisst
2016-02-08, 04:31
Oj oj det var ett bra bra tag sen det händer något här...

jag har gjort en hel del men inte funnit tiden och orken att lägga upp allt men nu så jävlar ska det komma upp saker sakta men säkert,
kortfattat så har nästan allt jag nämnt på projektet kommit o monterats på bilen, uppstarten skedde men gick jätte dåligt (förvånas inte) men med lite hjälp från en hjälte här på forumet med 2 mapp så går bilen ok på tomgång =)

då bilen ännu inte ska ner från pallbockar så kommer inte mappning ske mer ännu men det kommer bli E85 och delar som kommit på med bilder kommer så småningom...

kollat många andras projekt och varit aktiv med kolla runt och ser jätte fint ut för många, Igge är där jag var någon månad sedan tex =)

Javiisst
2016-02-09, 02:37
Då börjar vi:

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1276

Att börja ta bort saker och demontera vad ganska smidigt, och första 3 veckorna fick man gjort en hel del gjort...

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1277
att få bort insuget var nog lättare än jag trodde (tog dock någon timme)
Jag följde efter denna http://www.iwsti.com/forums/diy-mods-and-installations/75475-how-intake-removal-re-install-specs-post-6-a.html
det gick rätt smidigt och det var lite lättare för mig för jag plockade bort kylare och allt annat runt om för att dem skulle bytas ut ändå...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1283
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1281
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1275
Kylaren är betydligt tjockare än original men den passade perfekt och inhandlades från importcarparts.

här tog det tyvärr stop då resor och jobb kom i vägen sen så hade man inte bråttom pga det ändå är vinter och bilen kommer inte ut :P
Innan nyår började jag med sätta igång igen och sätta ihop saker men innan det så gjorde jag lite små fix när ändå allt var ute:
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1273
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1278

sen var det sätta ihop insuget med nya 1000 CC Dynamics, 3" hard inletpipe och ersatte Bränsletrycksregulatorn mot en Aeromotive.
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1282

Innan jag gav mig vidare på att installera saker tillbaka så var det jobbigast av allt framme, nämligen skrapa/fila bort gamla packningen som satt kvar på blocket, mellan block och insuget, de hade bränts fast så det var skrapa o skrapa sen fin sandpapper o vatten för att få det fint o len. det tog otroligt lång tid.

Då var man klar med de så gick jag vidare och gav mig på oljetråg o ventilkåpspackningarna, dem hade jag bytt en gång tidigare men dem läckte igenom så var de bara köpa nya och halvmåne och följa subarus instruktions manual, det blev en hel del rengöring på den med eftersom förra silikonpackningen jag hade använt hade härdats o fastnat, fick göra samma grej med den, skrapa o sandpapper men så småningom satt den me på plats och fick torka rätt länge :) pga man inte var i garaget på ett bra tag.

Nu när man hade kommit så långt så var det nästa sak och ta tag i, lacka om IC-rören från det röda jag hade till Wrinkle Svart dem i motorutrymmet, samt oljekylaren från blå till svart. den kyler på riktigt bra =)

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1279
Nuuu äntligen kom det till turbon :) :)
jag var jätte orolig att det inte skulle passa fast det är en "Bolt-on". när man väl satte den på plats så dök det upp lite bekymmer tyvärr.
olje feeden tog i wastegaten, det var bara böja försiktig tills den passa de följande slangen till turbon.
och dem delar som kom med för vattenkylningen kändes inte som det passa så jag fick ringa ATP så förklara jag att delarna är jätte svåra och skruva in, känns inte som dem passar, men tydligen ska dem vara så så det vara bara be gud vid varje vrid att inget går sönder, turbon är inte billig!!
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1284
efter lite kämpande och hårda tag så var Beasten på plats :)

men nu så blandades lite ordningen här men innan turbon så var det kamremsbyte på gång, det är Gates race kit och inkluderade alla rollar.
ta bort det gamla var rätt lätt men jäcklar det ligger en hemlighet i detta...
(om du står framför bilen) så dem högra stora hjulen (enklast o kalla de så :) ) ja dem står inte still så fort man tar bort kamremmen, hade lagt något i mellan där så den inte slår ihop och tänkte de står stilla men när dem rörde sig en kugg åt varsitt håll, paniken o hjärtat bulta vill jag lova...
köpte mig lite nya verktyg för att hålla dem på plats och med hjälp av en vän kunde vi vrida dem tillbaka en i taget så dem hamnade på rätt markeringar som finns på hjulen.
när dem väl var stilla så var det bara klä på ny kamrem o innan de byta ut rollarna.
and here we have it :D
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1280
fick vrida runt 2 varv så allt verkade ok och det gjorde det :)

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1285
då kom det till den delen att insuget skulle på, här fick man bråka med en hel del...
ATP skickar med en 3" silikon slang som går mellan turbon och Inlet pipen men den är inte tillräckligt böjd så insuget kunde inte hamna helt rätt utan var förskjuten lite åt vänster (om man står framförbilen) med lite uppvärmning av silikonet och en väns hjälp så kunde jag få den på plats och gänga några skruvar, vi höll emot så jag skulle gänga så mycket som möjligt för hand så det inte tar skada.
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1286

därefter var det bara fortsätta med fylla på olja och montera resten av rör etc. tyvärr så gick inte det som planerat...
oljetrågen på växellådan sprack för antagligen drog jag åt lite för hårt...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1271
kollade runt här på forumet efter en men ingen verkade ha och ville inte köpa en ny för tänkte kanske kan fixa min och titta...
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1272
fixat blev den :) läckte lite vid skruven men det var 2 droppar på 2 dygn så drog åt liiiite till och då fanns det inte nå mer läcka :)
kan dock säga ifall ni har tid över så öppna denna tråg och rengör magneten där inne, det är sjukt hur mycket flisor det är...
före:
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1287
och så efter:
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1288

efter alla dessa steg så det som kom var under bilen, avgasgrenröret:
den läckte på högra sidan (om man står framför bilen)det var inte mycket men såg att blocket hade blivit lite svart, från mitten av anslutningen...
tog grenröret till en bekant som har som jobbar med plåt, han mätte lite och såg att ena sidan av rören är lägre än andra sidan, lösningen till detta var han byggde en packning av aluminium, det blev då på ena sidan packning aluminium sen packning igen och andra sidan en packning bara.

då var det löst me och monterat. det som återstod var uppstarts mapp =)
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1274
http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=205&pictureid=1289
så ser den ut idag!

Har en tuner i staterna men ville köra med en som jag känner lite bättre och sett resultat på så fick jag lite råd och start hjälp =)
innan jag fick dem så starta jag bilen (alla fingrar korsade) med de gamla mappen som satt i, innan rivning, den starta :) :) :) men gick jätte jätte dålig så var stänga av ganska fort efter :P

efter lite förklaringar med min nya och kommande Mappare så fick jag 2 mapp och bilen går helt okej på tomtgång :P

Dessa blev monterade:
*GTX3076r
*ID 1000cc
*walbro 400
*equal Exhaust grenrör med up-pipe
*3" Downpipe decat
*3" LMM rör och 3" hela vägen till turbon
*FMIC
*Grimmspeed EBC
*Oljekylare
*oil catch tank
*Aeromotive BTR
*Gates Racing Kamremssatas
*Bredbandslambda
*Alu kylare

jag vet att allt dessa inte har med prestanda att göra men nämnder det jag jag kommer på som just nu sitter på bilen :)

det som är kvar och installera är IAT sensor samt 3.5 bar Mapsensor som ligger i garaget o vilar :P

bilen står fortfarande på pallbockar i garaget och ska ta en titt på min vänster bak ok då jag ser att skivan fortfarande är ny medan resten är nerslitna, kanske behöver renoveras...

så här långt har man kommit och jag hoppas och vill inte det ska ta så lång tid innan man kan uppdatera tråden igen =)

P.s.
har dock en fråga angående OLJEPUMP... behöver jag uppgradera den? och ifall ja, till vilken då? det finns 1000 tals olika på nätet :S

Fredsson
2016-02-09, 07:58
Ser bra ut! :)

Igge
2016-02-09, 08:24
Redig turbo du :)

Vet inte hur mycket du kikat på IAT men så här har jag tänkt försöka göra:
http://forums.nasioc.com/forums/showpost.php?p=40567640&postcount=8

Kör du original bränsleledningar?
Hur har du kopplat in BTRen på dessa isf? :)

Vad för effekt siktar du på?

Patrick P931
2016-02-09, 10:09

Superb lösning och smart placering!

Igge
2016-02-09, 10:11
Superb lösning och smart placering!

Skönt att slippa borra hål och så ser det lite mer originalplacerat ut, ska dock läsa på lite mer vad det är jag faktiskt plockar bort :P

Javiisst
2016-02-09, 13:05
Ser bra ut! :)

Tackar :) hoppas bara den lirar bra också senare :)

Javiisst
2016-02-09, 13:20

Jag har inte kommit så lång i att kolla placering på IAT men det du skicka det bra ut dock förstår inte ännu helt hur och vad som ska bort :p

Ja det är original bränsleledning, jag kopplade bort original btr och kopplade bara en ersättare som är typ som en nippel bara för att bränslet ska vidare ju :)
Sen på returen precis där det ska kopplas med slangarna på höger sida av insuget (om du står framför bilen) så kopplade jag slangen först till BTR:en sen från den vidare till retur slangen. Man kan kortfattat säga kopplade på returen lol :p

Effekt? Hmm...
Ingen aning faktiskt få en bra o säker bil med så mycket det går o plocka ut från den. Men av det jag läst runt om (mycket I England) så ska denna setup klara ca 450-500bhp... sen vad som gäller min motor ja det ska ju inte riskeras motorras så vi får se hur mapparen ser på det :)

Javiisst
2016-02-09, 13:21
Skönt att slippa borra hål och så ser det lite mer originalplacerat ut, ska dock läsa på lite mer vad det är jag faktiskt plockar bort :P

Ja haha du får gärna säga till när du blivit klokare på de, inte tittat noggrann på det du skicka men vet inte vad som plockas bort och har det nå betydelse sen så snackades det om nå kontakt från Toyota...

Javiisst
2016-02-09, 22:56
Idag var det garaget och tog bort bak vänster ok, smidigt o bra gick det.
när jag väl hade OKet på bordet så kunde jag röra fram och tillbaka lite lite på kolvarna men putta in båda o tänkte dra ut dem igen men då fastna ena

det tråkiga och jobbiga då försökte få ut den igen men mejseln jag använde mig av tog sönder båda damasken/skydden runt kolven :@

tog ut kolven dem såg helt okej ut men förstod inte varför den fastnat eller varför just den sidan av alla inte bromsar bra, skivan är fortfarande ny...

så då tänkte jag köpa dessa:
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=3101&cat=96&sub=183&sec=349&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

har ni batter/billigare förslag?

sen så har jag min fråga kvar till er angående oljepumpen, behöver jag uppgradera den? om ja, isf till vilken då det finns 1000 tals där ute...
tittat på dem 2:
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=7494&cat=96&sub=183&sec=349&var=0&dc=&gen=&searchKey=&searchPart=
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=10873&cat=96&sub=183&sec=349&var=0&dc=&gen=&searchKey=&searchPart=

tack för råd o hjälp!

Jocke.T
2016-02-09, 23:16
Denna "renoveringssatsen" köpte jag till min. Funkar lika bra men är bra mycket billigare :)
http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVOLUTION-EVO-6-FRONT-BRAKE-CALIPER-REPAIR-KIT-BCK7779C-/231583552068?hash=item35eb749244:g:JQUAAOSwd4tTv7T j

Angående oljepumpen så köpte jag en 11mm när jag skulle byta på min kärra, men 12mm kanske är ännu bättre med tanke på att det är samma pris. Men jag vet inte om för stor kanske kan påverka något negativt.

Mvh Jocke

Christian S
2016-02-09, 23:20
jag kör med 11mm i min.

Javiisst
2016-02-10, 01:43
Denna "renoveringssatsen" köpte jag till min. Funkar lika bra men är bra mycket billigare :)
http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVOLUTION-EVO-6-FRONT-BRAKE-CALIPER-REPAIR-KIT-BCK7779C-/231583552068?hash=item35eb749244:g:JQUAAOSwd4tTv7T j

Angående oljepumpen så köpte jag en 11mm när jag skulle byta på min kärra, men 12mm kanske är ännu bättre med tanke på att det är samma pris. Men jag vet inte om för stor kanske kan påverka något negativt.

Mvh Jocke

Men länken du skickade var för en EVO fram ok?
Jag ska ha till brembo bak på STI:n :)

Och om oljepump så jobbiga är måste bort med en hel del för att byta det men jag har inte öppnat motorn så det interna delar är i princip original. Tänkte kanske en bättre oljepump är bra o ha och frågade här på forumet ifall det behövs ens eller nödvändigt. Sen som du sa 11mm eller 12mm och Subaru genuine eller annan märke, nackdel fördel... vet att många här på forumet har svaren :)

Javiisst
2016-02-10, 01:45
jag kör med 11mm i min.

Du har dock smidd maskin... undrar om det behövs till "original" maskin och 11 eller 12 när dem ändå kostar lika.

Jocke.T
2016-02-10, 10:13
Men länken du skickade var för en EVO fram ok?
Jag ska ha till brembo bak på STI:n :)

Missade att det var till bak ok du skulle ha :p
Det är Brembo ok på Evosarna med, dvs samma sak.
Den shoppen på Ebay har även passande till bak oken. Kolla bara så att det stämmer med kolvstorleken. (36mm)

Javiisst
2016-02-10, 11:41
Missade att det var till bak ok du skulle ha :p
Det är Brembo ok på Evosarna med, dvs samma sak.
Den shoppen på Ebay har även passande till bak oken. Kolla bara så att det stämmer med kolvstorleken. (36mm)

Yes jag hittade :) och behöver bara en sida så blir betydligt billigare, tack!

Javiisst
2016-02-11, 04:10
då var belägg fram och bak beställda från MECA. bättre grejer kommer senare...
och renoverings kittet till oken beställd me...

angående bromsvätska, kvittar det vilken eller finns det någon det rekommenderas köpa?

Och så hände det något konstigt idag i garaget, skulle logga med tändningen vriden till sista läge men inta starta bilen, och logga gasspjäll % o V.
då upptäcktes att de inte kommer till 100% öppen fast gasen i botten, tog mot IC röret och kollade in i spjällhuset o allt såg ut som det skulle men loggning visar som högst 91,37%... något någon känner igen här?
kanske så när bilen inte är igång?

Igge
2016-02-11, 08:53
Motul rbf600 är en bra bromsvätska som man kan hitta till samma pris som vanlig vätska på macken, fast den har betydligt högre kokpunkt :)

Christian S
2016-02-11, 09:14
Motul rbf600 är en bra bromsvätska som man kan hitta till samma pris som vanlig vätska på macken, fast den har betydligt högre kokpunkt :)

exakt, den är mycket bra och köps med fördel i en mc affär då jag har märkt att det är billigare att köpa den där jämfört med andra ställen.

Igge
2016-02-11, 09:16
exakt, den är mycket bra och köps med fördel i en mc affär då jag har märkt att det är billigare att köpa den där jämfört med andra ställen.

Jag brukar köpa hos en lokal firma (racedesign) som har hållit schysst pris, kommer dock inte ihåg exakt. Har för mig 129kr/flaska (½liter)
Vad brukar du hitta dom för? :)

Javiisst
2016-02-11, 12:14

Titta där Tack för det :) ska kolla runt här butiker nära mig annars beställa.

Ingen som kände igen det med gasspjällen?

Igge
2016-02-11, 13:20
En jag hjälpte logga hade problemet att golvmattan la sig under så han inte kunde gasa fullt, annars har jag inte hört om något liknande

Fredsson
2016-02-11, 13:24
Titta där Tack för det :) ska kolla runt här butiker nära mig annars beställa.

Ingen som kände igen det med gasspjällen?

Du har för lätt fot! I med mer blytyngder i dojan!

Nä skämt o sido. Kan ju vara mattan som Igge säger eller kanske ligger något skit o är ivägen, ända jag kan tänka mig

Javiisst
2016-02-11, 15:39
En jag hjälpte logga hade problemet att golvmattan la sig under så han inte kunde gasa fullt, annars har jag inte hört om något liknande

Hehe nej jag hade datorn I motorutrymmet och gasa med handen på spjäll huset och det var samma resultat. Så jag vet inte :P får starta bilen o trycka plattan i mattan snabbt o kolla om den läser 100%

Turbovin
2016-02-11, 15:40
Kan va spjällägesgivaren.

Javiisst
2016-02-11, 15:41

Igge, jag kollade lite närmare på det du skicka om IAT och det hade varit en smart lösning för en som har sensorn med 1/8 anslutning men min är en 3/8 tror jag det var o den får inte plats där. Så jag har tagit bild på ic röret och kommer lägga upp o undra vart man ska göra hål för sensorn. En optimal plats är man ute efter

Igge
2016-02-11, 15:48
Helt klart efter intercoolern, men har hört så nära spjället som möjligt

Koffe
2016-02-11, 17:17

Sen var det väl nån annan du hjälpte som helt enkelt inte trampade plattan i mattan "har jag hört". Så den varianten förekommer ju trots allt ibland :)

TomK
2016-02-11, 17:32
Här satte jag min IAT givare och det verkar funka bra.

http://i779.photobucket.com/albums/yy75/Tommy3000k/DA6DA374-3CFD-4B2C-8533-BA26AC310C83_zpse5harrm1.jpg (http://s779.photobucket.com/user/Tommy3000k/media/DA6DA374-3CFD-4B2C-8533-BA26AC310C83_zpse5harrm1.jpg.html)

Igge
2016-02-11, 17:47
Sen var det väl nån annan du hjälpte som helt enkelt inte trampade plattan i mattan "har jag hört". Så den varianten förekommer ju trots allt ibland :)
Ja just det, någon ja :P

lätthämtade hästar :)

Javiisst
2016-02-11, 17:50

hehe aa då måste dem lägga lite mer vikter på fötterna

Javiisst
2016-02-11, 17:51
Här satte jag min IAT givare och det verkar funka bra.

http://i779.photobucket.com/albums/yy75/Tommy3000k/DA6DA374-3CFD-4B2C-8533-BA26AC310C83_zpse5harrm1.jpg (http://s779.photobucket.com/user/Tommy3000k/media/DA6DA374-3CFD-4B2C-8533-BA26AC310C83_zpse5harrm1.jpg.html)

Jag tänkte på nå sån ställe med, men är det inte bättre på andra sidan av röret fast samma ställe? tänkte kanske längre ifrån turbon?

Javiisst
2016-02-11, 18:12
så ser OKen ut just nu :)
http://i.imgur.com/rqpe2qC.jpg
http://i.imgur.com/yUwg3JT.jpg

Javiisst
2016-02-11, 18:15
Angående IC röret med IAT sensor så tänkte jag någon av dessa platser:
http://i.imgur.com/bSMXv7t.jpg

TomK
2016-02-11, 20:39
Angående IC röret med IAT sensor så tänkte jag någon av dessa platser:
http://i.imgur.com/bSMXv7t.jpg

Tror nog inte att det spelar så stor roll.

Javiisst
2016-02-11, 21:23
Tror nog inte att det spelar så stor roll.

Uppfattat! Ska ta den imorgon till en bekant för göra hålet, och läst många ställen där det sägs att sensorn borde komma in rätt långt i röret.

Testade skruva på sensorn men den kom inte långt in i själva "fästet" så funderar på kapa av lite på den så sensorn kommer in djupare

TomK
2016-02-11, 23:04
Uppfattat! Ska ta den imorgon till en bekant för göra hålet, och läst många ställen där det sägs att sensorn borde komma in rätt långt i röret.

Testade skruva på sensorn men den kom inte långt in i själva "fästet" så funderar på kapa av lite på den så sensorn kommer in djupare

Tog en bit alurör som svetsades på röret och som jag sen gängade för sensorn.
Då kunde man kapa den precis så lång som man ville ha den.

Javiisst
2016-02-12, 02:33
Tog en bit alurör som svetsades på röret och som jag sen gängade för sensorn.
Då kunde man kapa den precis så lång som man ville ha den.

Tanken är exakt som din :) det följer med en liten alufäste för sensorn så ska kapa lite från den för att få sensorn djupare.

väntar dock på få svar ifall jag ska vänta med det eller göra det från Blivande mapparen =)

Javiisst
2016-02-12, 16:04
Det blev inte göra något hål för IAT idag då han jag brukar vända mig till inte kunde plus ska iväg och är tillbaka på Tisdag, då ska vi fixa det och eventuellt fixa detta:

http://i.imgur.com/6xjYUoi.jpg

som det syns så vinklar sig lite Downpipen och hamnar inte helt rätt mot resten av systemet vilket skapar läcka upptill mot kardanen, Downpipen är stum som bara den så den går inte röra på och det är de som pekar sig lite upp. antingen blir det kapa av lite och vinkla tillbaka den någon grad eller bygga en tunn vinklad packning av alu och sedan avgaspackning på vardera sida...
kanske inte så bra med allt värme från det som läcker rakt mot kardanen

Javiisst
2016-02-15, 19:51
Då var det byta belägg som stod på schemat:
http://i.imgur.com/aOXUUXB.jpg
jag kunde bara byta bak höger då vänster väntar på renoverings kittet och fram snurrar hjulen då den står på bockar...

dock stötte jag på detta:
inre kolv bak höger
http://i.imgur.com/RrFmO6k.jpg
http://i.imgur.com/XiZKYV8.jpg

Yttre kolv bak höger:
http://i.imgur.com/sA0Ye8z.jpg

som ni ser så verkar den inre kolv packningen svält upp och typ inte sitter helt på plats... jag har försökt putta in den med gamla belägget kvar där och med en stark mejsel men den rör sig inte och läcker inget.
frågat några vänner dem säger så länge den är kvar och inte läcker in något eller smuts kommer in så låt det vara,

vad tycker folk här och kanske någon som är bättre än mig på bromsar.

Christian S
2016-02-15, 21:39
hur känns det om du känner med fingern då? den kanske bara inte är tillräckligt intryck i nederkant, om jag inte minns helt galet så är det en hård kant ytterst precis som på en packbox så prova att trycka in den, bytte dom på min men det var ju ett par år sedan.

Javiisst
2016-02-15, 22:27
hur känns det om du känner med fingern då? den kanske bara inte är tillräckligt intryck i nederkant, om jag inte minns helt galet så är det en hård kant ytterst precis som på en packbox så prova att trycka in den, bytte dom på min men det var ju ett par år sedan.

Ja det stämmer helt o hållet det är en hård kant som ska in i oken som har ett spår. Men den går inte trycka in. Som sagt la gamla belägget där för att få jämn tryck och trög med en kraftig mejsel men den rörde sig inte. Och det är den hårda som är ute en bit.

Christian S
2016-02-15, 22:34
när jag bytte dom på min tryckte jag in dom för hand men iom att den sitter snett så går det väll rätt trögt.

Javiisst
2016-02-16, 00:44
när jag bytte dom på min tryckte jag in dom för hand men iom att den sitter snett så går det väll rätt trögt.

Om man tar ut packningen och typ rengör, går det o återanvända det så länge den inte är sönder ?

Christian S
2016-02-16, 09:02
ja det ska det väll göra.
jag bytte på min för att några var sönder.

Javiisst
2016-02-25, 02:05
lite update från garaget då:

Där fick IAT fästet bli då det är enklast för kabeldragningen
http://i.imgur.com/8SgtJyNl.jpg

Renoveringskittet kom fram och det passade perfekt
http://i.imgur.com/qW6vMxAl.jpg
http://i.imgur.com/C7WSKsIl.jpg

då försökte jag pressa ut den andra och rengöra o stoppa tillbaka men tyvärr så var packningens hårda del som åker in i spåret på oken var av någon anledning paj och vägrade sitta på plats trots djup rengöring av spåret osv så det blev beställa till den sidan med och bör dyka upp imorgon
http://i.imgur.com/hm2pZtKl.jpg
http://i.imgur.com/xMpTEfRl.jpg

när jag väl fått dessa åtgärdat så blir det lufta och fixa klart bak helt sedan blir det ge sig på fram och hoppas på att man inte får några överraskningar där.
och fixa kablarna för IAT och 3.5 BAR Map sensorn ska också fixas rätt snart...

Javiisst
2016-03-01, 02:56
då fick man ännu mer gjort och det närmar sig våren, plus 5 idag :D

bak oken blev klar och glad blev jag :)
http://i.imgur.com/q5vUnyZl.jpg

AEM 3.5 bar Map sensor med COBB anslutning PnP, sen så AEM IAT ;)
http://i.imgur.com/KaGupuzl.jpg
http://i.imgur.com/9X7VTbal.jpg
http://i.imgur.com/lR7Fj6hl.jpg
http://i.imgur.com/i6wHhwxl.jpg

sådär ser det ut och är jätte nöjd med hur det blev o ser Clean ut!
ska lufta bak bromsarna när man har en extra fot :P sen blir det fram beläggen som ska bytas med och då ska jag försöka fixa avgasläckan mellan min downpipe och mitten rör, läckan är emot kardanen så vill åtgärda det och efter detta tror jag är det dags för olje, glykol byten inför mappningen :)
oljan i lådan är bytt redan till Redline Shockproof med LS tillsats samma med bakdiffen.

sen självklart har vi ett litet problem, besiktning lol

Javiisst
2016-03-08, 02:27
well well well när man trodde att allt gick åt rätt håll och mappning var nära så mötte jag på detta:

http://i.imgur.com/SqX4W7Il.jpg
http://i.imgur.com/0x7BWfwl.jpg
http://i.imgur.com/uhTjBAhl.jpg
http://i.imgur.com/VS23xsjl.jpg

totalt misshandlade är dem, så det blir renovera där framme med :@
ännu längre fram blir detta nu med tryck testa bilen och mappa...

tendency
2016-03-08, 17:33
Asch, vad tråkigt att stöta på farthinder. Behövs kolvarna bytas ut eller räcker det att putsa upp och i med nytt gummi?

Javiisst
2016-03-08, 18:48
Asch, vad tråkigt att stöta på farthinder. Behövs kolvarna bytas ut eller räcker det att putsa upp och i med nytt gummi?

Ja det blir inte kul när det skiter sig. Jag har ingen aning än så länge men dem ska ut väldigt snart så jag får kolla hur det ser ut.

Javiisst
2016-03-11, 14:06
Tog ut oken och kolvar som tur ingen av dem var skadad. Så det blir bara packningar som ska inhandlas. Spåren på oken där packningen ska sitta måste dock rengöras ordentligt, bildats massa korrosion eller vad de heter lol

Adsense Management by Losha