Visa fullständig version : Subaru BRZ Timeattack

Hempo
2014-11-18, 12:57
Efter en "kortare" frånvaro så är bilen tillbaka på nätet igen.

Det som hänt med bilen återges här i snabba drag:

Kompressorkit från Innovate Motorports med 70mm remhjul
700cc Deatshwerks spridare
Deatschwerks 265L/h E85-pump
Exedy Steg 2 koppling
Stoptech stålomspunna slangar fram och bak
Grövre bakre krängare
H&R 25mm sänkfjädrar
Carbotech XP-8 fram
Stoptech bak
Rota Grid 18*9.5"
Foliering utav huv och baklucka där även vingen plockats av

Ser i dagsläget ut såhär

http://rejsa.nu/im/user/23494/2014-11-17-13-00-18_10563095_773905372661224_7045595084910510398_n. jpg

Planerna för vintern är:

Nya överdimensionsventiler på insug/avgas efter en liten ventilfadäs i somras.
Detta tillsammans med hårdare fjädrar m.m. samt en genomgång av topparna.
Big brake kit i fram, kikat på Wilwood..
Coilovers
Oljekylare
Bromskylning
R-däck
Eventuellt plastidippa det silvriga som är kvar i någon manlig färg..

Detta för att under Team Pali Pali's flagg köra Timeattack.Nu i Club Challenge serien 2015!
:D:D:D

Hempo
2014-11-18, 12:58
Topparna lämnades in igårkväll, beräknas få dem åter under januari månad. Då ska de vara tillfixade och granna så när nya ventilerna åker i så skall varvstoppet höjas "en aning" är det tänkt.. :)

emilboylarsson
2014-11-18, 18:01
Den där jäveln skulle jag vilja se live! :)

Hempo
2014-11-18, 20:51
Hehe, den ska försöka dyka upp lite här o var nästa säsong :) men nu kommer den stå i garaget hela vintern iaf fram tills februari-mars nångång beroende på när snön är väck :D

Den där jäveln skulle jag vilja se live! :)

Zlasher
2014-11-19, 08:34
Sweeet,undrade just vad som hänt med dig och bilen.
Kul att få en update. Och allt fler som nappar på Timeattackd---0.o---b

Hempo
2014-11-19, 09:08
Hehe :) Aa hållt mig lite i skymundan nu ett tag men nu jäklar!

Yes! Ska bli jäkligt kul att testa, vi är ett kompisgäng på ca 8 bil som kommer att köra så det kommer bli full rulle :D;)

Sweeet,undrade just vad som hänt med dig och bilen.
Kul att få en update. Och allt fler som nappar på Timeattackd---0.o---b

Koffe
2014-11-19, 10:10
Hör av dig om du behöver nån skruva/hålla/lyfta/langa-hjälp eller bara vill ha sällskap i garaget. Hjälper gärna till i mån av tid :)

Hempo
2014-11-19, 10:16
Du är då en liten ängel Koffe! ;)

Hojtar till vid behov!

Sen får du gärna komma o hälsa på fr. med 1a december när jag stövlar in på nya jobbet på Autocenter i Södertälje d---0.o---b

Hör av dig om du behöver nån skruva/hålla/lyfta/langa-hjälp eller bara vill ha sällskap i garaget. Hjälper gärna till i mån av tid :)

Grovsnus
2014-11-19, 19:30
Helt inne på Zlasher´s spår. Riktigt kul att få höra från dig och bilen igen!
Var lite orolig att den skulle gå vidare efter all internet-frånvaro...

Hempo
2014-11-19, 19:59
Aah ni är för goa grabbar! :)

Kändes riktigt skönt när man öppnade upp och såg att det "bara" var en ventil som hade gått :)

Helt inne på Zlasher´s spår. Riktigt kul att få höra från dig och bilen igen!
Var lite orolig att den skulle gå vidare efter all internet-frånvaro...

nilbri
2014-11-19, 20:19
Snyggt

Hempo
2014-11-19, 23:20
Tack nilbri! :)

Här är en liten film från Gatebil Mantorp i somras, första gången jag var ute på bana öht :)

http://youtu.be/dxxU4-dQT1o

nilbri
2014-11-22, 12:34
Synd att jag inte filmade när jag körde där.

Hempo
2014-11-27, 10:14
Beställde precis det sista som krävs för att få ihop maskin igen när jag fått tillbaka topparna :)

http://www.crawfordperformance.com/product/shortblock-installation-kit-for-fa-turbo-block-13-brzfrsgt-86/

nilbri
2014-11-27, 19:19
Effekt?

Hempo
2014-11-27, 20:11
Effekt?

Ligger idag på 363 i maskin och 300 på hjulen. Med fixade toppar och höjt varvstopp till 8500 kanske 400?

Hempo
2014-12-17, 09:27
Vad irriterad man ska behöva bli...

För ca 3v sen så beställde jag Crawford Performance's Short block installation kit http://www.crawfordperformance.com/product/shortblock-installation-kit-for-fa-turbo-block-13-brzfrsgt-86/

Hade läst noga och tyckte att det var en bra deal med tanke på allt som står att det ska ingå, från alla packningar till nya stift, ARP bultar och ny oljepump..

Paketet blev hemkört igår och slets up så fort man kom hem från jobbet, tror ni att alla grejer låg i paketet? Nej precis, oljepump, stift och några packningar saknades. Mailade direkt till personen jag haft kontakt med från början ifrån Crawford, förklarade läget och frågade hur han tyckte det skulle lösas.

Fick svar 10 min senare att de grejerna jag saknade tydligen inte alls skulle följa med i det kit jag beställt utan att det är fel på den bilden som beskriver innehållet på hemsidan.

Då kontrade jag med att det är inte bara bilden som är fel utan hela beskrivningen är fel och att jag beställde utifrån den informationen. Då erbjöd han sig att skicka stift för 45$ men att han troligtvis inte kunde göra nåt på oljepumpen.

Efter några mailväxlingar till så skrev jag ett rätt hårt mail att jag skiter i varför det är fel på deras hemsida men faktum är att ni just nu har lurat en kund och att jag trodde C-P var ett seriöst företag osv osv och att jag förväntar mig att jag får ett komplett kit, så som jag beställde det. Sen dess har det varit tyst... :P

Förslag på hur man kan få igenom det här ifall de fortsätter bråka?

Igge
2014-12-17, 11:22
Hota med att hänga ut dom i varenda forum du hittar tills du får det du betalat för!

Inte mer än rätt

Hempo
2014-12-17, 12:04
Hota med att hänga ut dom i varenda forum du hittar tills du får det du betalat för!

Inte mer än rätt

I stort sett det jag gjorde i sista mailen :) Nu ligger väl tårtan och nannar borta i staterna och får svar nångång i eftermiddag/kväll men annars blir det skriverier på forum, deras egen FB-sida osv osv..

Fredsson
2014-12-17, 12:05
Glöm inte o ta ett screenshot av deras sida där det står att det ingår så dom inte ändrar den o sen hävdar att det inte alls står.

Igge
2014-12-17, 12:20
Bra!

Håller med fredsson men antog att det redan är gjort, eller?

Zlasher
2014-12-17, 16:02
Ja vad fan snackar de om. Står ju klart och tydligt vad som ingår på deras sida... sjukt att de ens kan påstå annat...

Shortblock – Installation Kit For FA Turbo Block – 13+ BRZ/FRS/GT-86
Installation Kit includes:
- ARP Head Studs
- OEM Head Gaskets
- Oil Pump with bolts and seal
- Exhaust Gaskets
- Intake Gaskets
- One Step Colder Iridium Spark Plugs
- K&N Oil Filter
- Break In Oil (Motul 5100 10W40)

Hempo
2014-12-17, 16:52
Screenshot är taget :)

Precis Zlasher jag håller med, försvaret han kom var "Men titta på de övriga short block installation kits, de är dyrare och innehåller därmed dessa grejer.."

Men varför i helvete ska jag titta på prylar till en bil jag inte ens äger? Man väljer på hemsidan vilken bil man vill leta grejer till, och när man kommer till Short block delen så finns enbart ETT kit och där står det att dessa grejer följer med..

Tog upp det på en internationell BRZ-sida på Facebook och tror att det var en av moderatorerna där som printscreenade det jag skrev och mailade till Quirt Crawford själv.

Hempo
2014-12-19, 08:50
Slutade med att jag inte orkar tjafsa längre.. Mailade att om de bara skickar de tändstift som stod med så är jag nöjd.

Tro fanskapet skriver tillbaka att "Dessa har vi inte i lager och eftersom de inte ska ingå i kittet i vanliga fall så skickar jag original BRZ-stift"

Då brann det för mig och jag skrev ett fint mail tillbaka, så nu skickar han de stift i beskrivningen imorgon :)

Aldrig varit med om en firma som är så ovillig att erkänna att de gjort fel och sen drygar sig totalt mot kunden...

Igge
2014-12-19, 08:59
Dags att hänga ut bara fått stiften då

Inte mer än rätt tycker jag :/

Fredsson
2014-12-19, 09:13
Tycker du ska stå på dig. Står ju klart o tydligt vad som ska ingå på hemsida. Häng ut dom på alla forum, inte bara BRZ forum, ut med dom på scooby ect

Hempo
2014-12-19, 09:19
Brukar inte vara den som ger mig, men nu vill jag bara börja skruva ihop motorn.. Skulle jag fortsätta bråka och det slutar med att jag skickar tillbaka grejerna så kommer det bli jobbigt ifall jag redan har monterat det som jag fick :P

Hur som helst så kommer det inte bli Crawfords Shortblock nästa vinter som ursprungstanken var..

nilbri
2014-12-19, 17:24
Du kan alltid skriva om det på subarubrzforum.com

Hempo
2014-12-20, 11:53
Det hela slutade med att Crawford gick med på att ersätta mig för pengarna som tändstiften egentligen skulle kostat 25$ styck. så kommer få 100$ tillbaka ifrån de 599$ som kittet kostade. Enligt han jag pratade med så körde dem med originalstift i sin testbil.. Men ska nog ändå köpa de HKS-stift som JRM har.

Skrev om detta som sagt på Subaru BRZ-forumet och nån enstaka höll med mig men annars verkar jänkarna vara riktiga superkunder som ALLTID undersöker det dom köper till punkt och pricka och ALLTID stämmer av med försäljaren att saker o ting är korrekt och tycker att det borde man ha insett från början. Det fattar inte att det som är mest irriterande var vägran att inse att de gjort fel och den snåla inställningen till att kompensera en kund.

Menmen nu är det ur världen för min del..

Igge
2014-12-20, 12:24
Skönt det

Men varför HKS stift?
NGK är väl bra mycket mer prisvärda?

Har hört (internet, kom ihåg en näve salt) att HKS stift är gjorda av Denso och sedan ommärkta i stort sett
Sedan läst ett par personer som haft elektroder som hoppas loss och skrotat i motorn

Hempo
2014-12-20, 12:43
Skönt det

Men varför HKS stift?
NGK är väl bra mycket mer prisvärda?

Har hört (internet, kom ihåg en näve salt) att HKS stift är gjorda av Denso och sedan ommärkta i stort sett
Sedan läst ett par personer som haft elektroder som hoppas loss och skrotat i motorn

My bad är inte HKS-stift som så.

Står följande på deras hemsida:

"HKS Iridium/Platina tändstift (resistorstift). Specialtillverkat av NGK enligt HKS specifikationer. M45HL har värmetal 9."

Vet att NGK gör grymma stift så :)

Igge
2014-12-20, 12:48
My bad är inte HKS-stift som så.

Står följande på deras hemsida:

"HKS Iridium/Platina tändstift (resistorstift). Specialtillverkat av NGK enligt HKS specifikationer. M45HL har värmetal 9."

Vet att NGK gör grymma stift så :)

Sedär, där kom näven salt till nytta :P

Hempo
2014-12-20, 12:51
Sedär, där kom näven salt till nytta :P

Haha japp! :) Nu vill jag bara få klart mina toppar och börja skruva ihop skiten igen! d---0.o---b

Igge
2014-12-20, 12:55
Kan förstå det :)

t1hero
2014-12-21, 09:44
men annars verkar jänkarna vara riktiga superkunder som ALLTID undersöker det dom köper till punkt och pricka och ALLTID stämmer av med försäljaren att saker o ting är korrekt och tycker att det borde man ha insett från början.
Det är en helt annan blåsarkultur där, många vägrar betala med annat än kreditkort för att lättare kunna dra tillbaka pengarna om något är fel.

Hempo
2015-01-19, 10:22
I lördags började man äntligen med att slå ihop maskin igen.. Dock kom man inte längre tills att jag insåg att jag glömt beställa nya ventiltätningar.. :P Så fick bromsa där och beställde nya på jobbet idag. Men nu är alla delar rena (tillräckligt iaf..) Ifrån all äcklig flytande packning som använts.. Så nu väntar jag bara på tätningarna, sen ska topparna ihop och sen är den redo att slås ihop :) Men innan den åker ner i bilen igen så ska jag montera ett oljekyl jag köpte i torsdags. Lär behövas...

Hempo
2015-02-09, 09:44
Fick lite gjort i lördags!

Topparna är på plats tillsammans med ARP-bultar, nya packningar och stift. Skulle monterat kammarna också men det framgick så jäkla otydligt i verkstadsmanualen hur man satte motorn i zero lift position så valde att vänta med det..

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1533907_1592611300975463_9064471229932731347_n.jpg ?oh=7040125421092b1e78e5d8aa074d798d&oe=555C5088

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10599502_1592611244308802_6344476305975236546_n.jp g?oh=5376409b1c573c86d9bf02021f638af9&oe=5593F5C3

Fricke.w
2015-02-12, 20:38
Skönt att du fått hem grejerna och kan köra på ;)

Hempo
2015-02-13, 10:45
Skönt att du fått hem grejerna och kan köra på ;)

Tack :) aa känns jäkligt skönt.. Jättespännande att börja sätta ihop en motor för första gången också :D Dessutom en som legat isärplockad i ett par månader.. :p

Hempo
2015-02-13, 15:46
Funderat bra länge på vilka coilovers man ska köpa inför säsongen också.. känner att enbart sänkfjädrar kommer INTE göra det jobb jag önskar/kräver..

Kikat en del på diverse setuper allt ifrån riktiga budgetgrejer AKA BC Racing, till lite mer mittemellan typ KW Variant 3. Men efter ett samtal med Millway idag så ligger faktiskt Öhlins Road & Track väldigt nära...

Priset är lite högre än vad jag först tänkt, men räknar man med frakt, tull och moms på en USA-order så är prisskillnaden inte jättestor speciellt inte med tanke på att det ingår topplagringar både fram och bak på Öhlinarna, för att inte tala om kvalitén man får.. Frågan är hur mkt nudlar jag vill äta i mars :D

TomK
2015-02-13, 21:01
Funderat bra länge på vilka coilovers man ska köpa inför säsongen också.. känner att enbart sänkfjädrar kommer INTE göra det jobb jag önskar/kräver..

Kikat en del på diverse setuper allt ifrån riktiga budgetgrejer AKA BC Racing, till lite mer mittemellan typ KW Variant 3. Men efter ett samtal med Millway idag så ligger faktiskt Öhlins Road & Track väldigt nära...

Priset är lite högre än vad jag först tänkt, men räknar man med frakt, tull och moms på en USA-order så är prisskillnaden inte jättestor speciellt inte med tanke på att det ingår topplagringar både fram och bak på Öhlinarna, för att inte tala om kvalitén man får.. Frågan är hur mkt nudlar jag vill äta i mars :D

Sjukt att det kan vara billigare att handla från USA än att åka en liten bit och plocka upp dom.

Fricke.w
2015-02-21, 19:19
Hade jag varit på G att köpa coilovers nu, så hade nog min lappar hamnat på RCE tarmac 2, är ju dämpare som är bestälda av race comp engenering, och gjorda av KW på deras fabrik med samma komponenter som kW club sport 2 men till ett mycket bättre pris :) du får ju välja själv mellan 400lbs fjädrar eller 500lbs 600lbs, hade nog valt 600lbs om de ska användas ordentligt på bana ;) är ju lite skillnad på 3750$ för kW club sport 2 och 2250$ För RCE tarmac 2 som är samma grejer i princip.

Hempo
2015-02-24, 09:39
Hade jag varit på G att köpa coilovers nu, så hade nog min lappar hamnat på RCE tarmac 2, är ju dämpare som är bestälda av race comp engenering, och gjorda av KW på deras fabrik med samma komponenter som kW club sport 2 men till ett mycket bättre pris :) du får ju välja själv mellan 400lbs fjädrar eller 500lbs 600lbs, hade nog valt 600lbs om de ska användas ordentligt på bana ;) är ju lite skillnad på 3750$ för kW club sport 2 och 2250$ För RCE tarmac 2 som är samma grejer i princip.

Jo prisskilnaden för uppenbarligen väldigt identiska coilovers är ju inget att snacka om :)

Men för det priset, plus frakt och troligtvis även tull+moms så är man uppe i vad Öhlins R&T kostar i Sverige.. så jag skulle ändå gå på Öhlinarna :) Dock har det dykt upp lite oförutsedda ej bilrelaterade utgifter så får se vart slantarna hamnar :P :confused:

Hempo
2015-04-07, 13:47
Älskar när delar man råkar ha sönder är billiga! :)

Hade missat en kontakt när motorn lyftes ur vilket resulterade i att en kontakt gick av.. igår när man höll på att sätta ihop så mkt man kunde så kom jag såpass långt att man lokaliserade vart den delen satt. " VALVE ASSEMBLY-OIL CONTROL" á 1600:-. Då kontakten är integrerad i själva delen så kunde man inte beställa kontakten separat.

Hur som, delen beställdes med 24h frakt och man är ledig i helgen = SNART ÄR SKITEN IHOP IGEN! :D

Edit: Bytte även tillbaks till original "catback" för decibelkravens skull.. så är det nån som är sugen eller känner nån som är sugen så har jag ett Agency Power catback till salu :)

Fricke.w
2015-04-08, 09:41
Ja de är roligt nästan hela tiden 😊
Har lagt ut så mycket pengar den här månaden så man blir alldeles matt 😳
Tur som sagt att vi i alla fall fick 40% hos Simpsons sortiment vi som ska köra.
För så klart var ju inte hjälmen jag kört med godkänd (för tung) så investerade i en Fia bandit.
Blir de uppstart i helgen tror du?

nilbri
2015-04-08, 20:47
Är den gatlegal?

Anteln
2015-04-09, 12:29
Det här är några coilovers jag kikat på till min STI, verkar vara seriösa grejer till hyfsade priser (PEAN Sweden säljer de i Sverige).

Nitron NTR R1 (http://www.nitron.co.uk/catalogue_item.php?catID=12285&prodID=73822)

Nitron NTR R3 (http://www.nitron.co.uk/catalogue_item.php?catID=12285&prodID=73823)

Det är lite otydligt på deras hemsida men har för mig att de flesta av deras setups har justerbara top hats... men det är ju bara att kolla om det är intressant.

Det är många som kör de till lättare bilar typ MX5or i England så kan nog fungera rätt bra till en BRZ också.

Ganska okänt märke utanför England tydligen så tänkte mest upplysa om ett möjligt alternativ till R&T, TII och v3. :)

Hempo
2015-04-10, 13:16
Ja de är roligt nästan hela tiden 😊
Har lagt ut så mycket pengar den här månaden så man blir alldeles matt 😳
Tur som sagt att vi i alla fall fick 40% hos Simpsons sortiment vi som ska köra.
För så klart var ju inte hjälmen jag kört med godkänd (för tung) så investerade i en Fia bandit.
Blir de uppstart i helgen tror du?

Hehe, japp! Vart mycket "jaja den lilla grejen kostar ju ändå inte så mycket" Men efter X antal såna så blir det en fin slant ändå!

Jag hoppades på det, men nu verkar det som att delen jag i tisdags beställde med 24h frakt inte dykt upp..

Sen är jag jävligt fundersam ang det här med alla styrningar som ska peka åt olika håll och markeringar här och där hur fan man ska få till det :P Har manual men den känns inte helt solklar i mina ögon.

Hempo
2015-04-10, 13:17
Är den gatlegal?

Gatlegal är den absolut, skulle besiktningen klaga? Högst troligen. :Dd---0.o---b

Hempo
2015-04-10, 13:19
Schysst!

Alltid bra med tips som man själv inte haft en susning om :) Skall undersökas!

Det här är några coilovers jag kikat på till min STI, verkar vara seriösa grejer till hyfsade priser (PEAN Sweden säljer de i Sverige).

Nitron NTR R1 (http://www.nitron.co.uk/catalogue_item.php?catID=12285&prodID=73822)

Nitron NTR R3 (http://www.nitron.co.uk/catalogue_item.php?catID=12285&prodID=73823)

Det är lite otydligt på deras hemsida men har för mig att de flesta av deras setups har justerbara top hats... men det är ju bara att kolla om det är intressant.

Det är många som kör de till lättare bilar typ MX5or i England så kan nog fungera rätt bra till en BRZ också.

Ganska okänt märke utanför England tydligen så tänkte mest upplysa om ett möjligt alternativ till R&T, TII och v3. :)

Fricke.w
2015-04-10, 14:43
Hur såg teflon tätningarna ut på DI spridarna, verkar ju vara många som haft problem med att dom brinner upp helt enkelt.
Vore kul att få lite input på hur svenska soppa kvaliteten och temperaturer påverkar de hela :)

Hempo
2015-04-18, 21:07
Hur såg teflon tätningarna ut på DI spridarna, verkar ju vara många som haft problem med att dom brinner upp helt enkelt.
Vore kul att få lite input på hur svenska soppa kvaliteten och temperaturer påverkar de hela :)

Där var jag slarvig.. De såg inte helt kul ut. Förhoppningsvis kan det vara boven i dramat som gjort att den inte har startat nu sen ihopmonteringen och skickat felkod P1604. Läst verkstadsmanualen och med de karaktärfelen jag har så har jag i stort sett uteslutit alla fel utom just det.

Ska byta de och övriga packningar på DI spridarna och få dem provtryckta i veckan är det tänkt. Så kanske man kan köra till helgen....

Fricke.w
2015-04-19, 01:13
Okej.
Då får jag önska dig lycka till och hoppas det löser sig :)

Kom på att den metod som verkar funka bäst, är tricket att försiktigt få tätningen att vandra utåt på verktyget med en borrmaskin och en mjuk plast spatel eller liknande.
Finns en film här, tror du fattar bättre vad jag menar då :)
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=42849&highlight=Injector+seal&page=9

Hempo
2015-04-19, 13:57
Okej.
Då får jag önska dig lycka till och hoppas det löser sig :)

Kom på att den metod som verkar funka bäst, är tricket att försiktigt få tätningen att vandra utåt på verktyget med en borrmaskin och en mjuk plast spatel eller liknande.
Finns en film här, tror du fattar bättre vad jag menar då :)
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=42849&highlight=Injector+seal&page=9

Tacktack, det hoppas jag med :)

Ska lämna spridarna till en firma som ligger här bredvid mitt jobb tänkte jag som både får byta packningarna och även provtrycka spridarna så man är helt på säkra sidan :)

Hempo
2015-05-20, 10:02
Blir ingen Timeattack-premiär för mig i BRZ'an. Fick den till slut att starta (Hade missat ett litet men ack så viktigt steg vid monteringen av kamkedjorna) men när den väl startade så hörde vi ett missljud direkt.. Lät som nån form av rassel som kom vid ca 2000rpm men främst vid gassläpp. Misstänkte att vevlagrena kan ha blivit dåliga men det känns osannolikt då jag inte haft nå spån i oljan eller så när jag tappat ur och hörde heller inget konstigt när ventilen gick i somras..

Hur som blir ur med motorn igen och inspektera.

Fricke.w
2015-05-20, 16:12
Nej nej nej!!!! Fan vad tråkigt :(
Kolla så de inte är själv sjusterande kjedje sträkare som går på olje tryck, då kan de jävlas lite innan dom luftar sig och kommer i gång, brukar vara en klassiker på BMW.
Så om så är fallet och om du vågar, pröva att hålla jämnt varv på 3000 r/min i typ 1-2 min och se om de försvinner.
Lager är ju mer ett dunkande som följer varven.
Tycker mer de låter som kjedje driften som du nämnde, om de kommer vid gas släp.

Mvh

Hempo
2015-05-20, 16:54
Nej nej nej!!!! Fan vad tråkigt :(
Kolla så de inte är själv sjusterande kjedje sträkare som går på olje tryck, då kan de jävlas lite innan dom luftar sig och kommer i gång, brukar vara en klassiker på BMW.
Så om så är fallet och om du vågar, pröva att hålla jämnt varv på 3000 r/min i typ 1-2 min och se om de försvinner.
Lager är ju mer ett dunkande som följer varven.
Tycker mer de låter som kjedje driften som du nämnde, om de kommer vid gas släp.

Mvh

Aa riktigt segt, va lite less några dagar innan man tog sig i kragen igen :P haha

Det är självjusterande sträckare och vi kollade dem när vi hade kåpan av men tyckte det verkade sjysst.. fast man kan ju göra så som du beskrev med att hålla jämnt varv..

Trodde först jag hade misslyckats med ventilspelet men eftersom ljudet bara kom vid gassläpp och inte följde varvtalet så räknade vi bort det rätt omgående :)

Ska iaf ner till Kullen imornkväll och även köra på Fredag, dock då med långloppsbilen vi har i kompiskretsen så man får lite köra iaf!

Fricke.w
2015-05-20, 19:21
Aa riktigt segt, va lite less några dagar innan man tog sig i kragen igen :P haha

Det är självjusterande sträckare och vi kollade dem när vi hade kåpan av men tyckte det verkade sjysst.. fast man kan ju göra så som du beskrev med att hålla jämnt varv..

Trodde först jag hade misslyckats med ventilspelet men eftersom ljudet bara kom vid gassläpp och inte följde varvtalet så räknade vi bort det rätt omgående :)

Ska iaf ner till Kullen imornkväll och även köra på Fredag, dock då med långloppsbilen vi har i kompiskretsen så man får lite köra iaf!

Ok.
De låter som en bra plan :) stor tumme upp på de, så syns vi i helgen.

Koffe
2015-05-20, 23:48
Surt att det ska strula! Hoppas ni löser det snart (och att det inte blir allt för dyrt).
F.ö. tror jag att 1.6l-diesel och extraljusramper är nästa stora grej i TimeAttack ;)

/K

Hempo
2015-05-21, 11:27
Ok.
De låter som en bra plan :) stor tumme upp på de, så syns vi i helgen.

Var inte det, plockade av kåpan och kände på spännarna, stumt.

Så blir lyfta motorn.

Hempo
2015-05-21, 11:29
Surt att det ska strula! Hoppas ni löser det snart (och att det inte blir allt för dyrt).
F.ö. tror jag att 1.6l-diesel och extraljusramper är nästa stora grej i TimeAttack ;)

/K

Aa lite halvdrygt kan man ju tycka.. :D

Vevlager samt ramlager plockar jag hem för ca 4k, finns inga eftermarknadslager i dagsläget riktigt så blir original igen.

Tyvärr så är det varken en diesel och extraljusrampen plockade vi av igår Koffe :( men nog fan ska I30'n få smaka på Ringen :p

Koffe
2015-05-21, 12:56
Bra där :)
Stort lycka till iaf, både tll dig och teamet (och Fricke förstås :))

Fladric
2015-05-21, 13:49
När vevlagren for på min Impreza knackade de bara när jag släppte ner motorvarvet utan belastning från ca 2500 till 1000 rpm... Då hörde ett svagt knackande ljud. Så kan ju mycket väl vara vevlager då :(
Hoppas det löser sig och att du har motivation att fortsätta med bilen!

Hempo
2015-05-21, 16:29
När vevlagren for på min Impreza knackade de bara när jag släppte ner motorvarvet utan belastning från ca 2500 till 1000 rpm... Då hörde ett svagt knackande ljud. Så kan ju mycket väl vara vevlager då :(
Hoppas det löser sig och att du har motivation att fortsätta med bilen!

Precis så det låter, inte alls nåt fruktansvärt knack utan ett ganska "mjukt" knackande.

Motivationen har gått upp och ner efter att tidsplanen "Jag är klar i februari" har skitit sig :P Men vafan det är bara elda på, ingen ide att grina över spilld bröstmjölk. Fördelen nu är ju att jag kommer kunna motorn utan och innan så övriga BRZ/GT86-förare kommer ha ett orakel att fråga ut sen när deras rasar :D:D:D

Fladric
2015-05-21, 22:17
Ja, det var rätt mjukt och beskedligt när jag rev motorn på min, då var lagren bara ytligt skavda men det syntes att de inte var bra :)

Haha, du tar en för laget med andra ord ;)

Koffe
2015-05-23, 20:49
Körde du inte finalen? Du hade ju fightats om sjätteplatsen med din kvaltid :)

//Koffe

Hempo
2015-05-25, 09:25
Körde du inte finalen? Du hade ju fightats om sjätteplatsen med din kvaltid :)

//Koffe

Fick inte köra finalen då jag körde som "wildcard" och inte skulle "stjäla" andras chans till poäng. Helt OK enligt min mening om jag hade fått reda på det INNAN man satt fastspänd i kön till lineup.. Hade väl kunnat få köra ut som siste man utom tävlan iaf kan jag tycka..

Anyhow det var kul, trots bristen på effekt och fäste :D Men till Mantorp då jävlar ska BRZ'an vara fit for fight!

Koffe
2015-05-25, 11:48
Är det alltså så att man får uppgradera sin bil hur mkt man vill (inom reglementet alltså) under säsongen men man får inte köra med en annan bil? Eller varför blev du "wildcard"-klassad?
Har läst ett och annat om själva arret, men på det stora hela verkar de flesta rätt nöjda ändå.
Jaja, du "gav" ju iaf sista platsen till en Subaru :)

Anyhow, ut och skruva nu! ;)

Edit: Kom på att du förstås inte är anmäld till CC, därav wildcardet gissar jag..

Hempo
2015-05-26, 12:07
Är det alltså så att man får uppgradera sin bil hur mkt man vill (inom reglementet alltså) under säsongen men man får inte köra med en annan bil? Eller varför blev du "wildcard"-klassad?
Har läst ett och annat om själva arret, men på det stora hela verkar de flesta rätt nöjda ändå.
Jaja, du "gav" ju iaf sista platsen till en Subaru :)

Anyhow, ut och skruva nu! ;)

Edit: Kom på att du förstås inte är anmäld till CC, därav wildcardet gissar jag..

Ja alltså du får ju modda hur mkt du vill under året (inom reglementet för din klass) och även byta bil (till en som passar klassen såklart).

Jag är anmäld till CC men bilen som jag lånade klassade in i Club så fick jag köra som Wildcard där eftersom det inte var min ordinarie klass.

Ikväll efter jobbet blire skruva! Kom ut och hälsa på om du har tid o lust Koffe :)

Koffe
2015-05-26, 23:47
Menade förstås CC vs. Club, inget annat :)
Såg det här först nu... Blir det meck på jobbet imorgon kväll också? (Gissar det då ni inte fick ur motorn idag :)

Hempo
2015-05-27, 09:27
Menade förstås CC vs. Club, inget annat :)
Såg det här först nu... Blir det meck på jobbet imorgon kväll också? (Gissar det då ni inte fick ur motorn idag :)

Eventuellt! Ska göra litegrann och får se om jag kan få hjälp av ett par extra händer efter jobbet för att få ur den.. annars får det bli en annan dag :)

Hempo
2015-05-28, 09:29
Igår lyftes motorn ur. Fick hjälp av Koffe här från forumet och en annan kompis.

Det mesta var förberett för lyft var bara nån slang kvar samt motorfästena sen var den redo att lyftas ur.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11165335_943603875691372_7497810492272905529_n.jpg ?oh=66acda08f42487552060e02181a86d37&oe=55F5CFA0
Lyftet gick relativt snabbt och smidigt motorn hamnade i stativ.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10408550_943634815688278_4260889425635901252_n.jpg ?oh=b1a8d7067d3e6155168af1f29585b60b&oe=55FEFB00
Sen var det dags att slå isär. Gick också rätt smidigt förutom där den flytande packningen verkligen satt sig så man fick bända och böja lite extra..

Tillslut så var det dags att plocka ur kolvarna och inspektera vevlagren.

En efter en kom de ut och jag tyckte inte att nåt vevlager såg mysko ut.. Intressant tyckte vi då det var ju lagerras vi misstänkt.
Ända tills det var dags för 1ans cylinder att komma ut (samma cylinder som ventilen rök på i somras=) Och där hade jag ett litet fall av bananstake! :)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/22384_943673579017735_5619013206134613987_n.jpg?oh =5f9d9a8ca0ac617ed48252e687cc8dd0&oe=55F94A65
Ljudet vi hört va när kolven slog i botten litegrann när den var nere och vände.

Så nu blir det ny stake, ny kolv, nya lager samt lämna blocket så nån får kika på 1ans lopp och få ett utlåtande därifrån.

TomK
2015-05-28, 10:02
Kör du med original stakar?

Hempo
2015-05-28, 10:05
Kör du med original stakar?

Japp

TomK
2015-05-28, 10:48
Japp

Borde du inte uppgradera dom till något lite kraftigare?
Känns som om att de kommer att krokna igen.

Hempo
2015-05-28, 13:09
Borde du inte uppgradera dom till något lite kraftigare?
Känns som om att de kommer att krokna igen.

Anledningen till att de krokna ser ut som att cyl 1 har komprimerat vätska av nån orsak.. Så var inte effekten som var för hög eller så eller liknande.

Koffe
2015-06-01, 15:34
Gjort nåt mer sen sist? Kollat om loppet går att "rädda"?

Hempo
2015-06-02, 09:49
Gjort nåt mer sen sist? Kollat om loppet går att "rädda"?

Lämnat blocket till Ultra för honing, de trodde inte det skulle vara någon fara. Upptäckte även att staken till 3an va lite krokig också.. inte alls på samma nivå som 1ans men ändå. Så håller på och kikar efter stakar och kolvar nu. Viktigt med stakarna dock att överfallen är "sågtandade" i sin anliggningsyta då de är tillverkade i lite offset från centrum. Ett flertal som kört ras med värre stakar just pga detta.

Har kikat på Carillo-stakar men de kostar ju en fin slant.. Får se vad det blir i slutändan :)

Koffe
2015-06-02, 11:24
Skönt att de trodde det skulle gå att fixa!
Kollade runt lite på stakar i helgen jag med... Runt $1000-1200 verkar man få lägga :(
2v-planen börjar se tight ut gissar jag?

Hör av dig om du behöver mer hjälp(:rolleyes:) sen!

Hempo
2015-06-02, 11:37
Skönt att de trodde det skulle gå att fixa!
Kollade runt lite på stakar i helgen jag med... Runt $1000-1200 verkar man få lägga :(
2v-planen börjar se tight ut gissar jag?

Hör av dig om du behöver mer hjälp(:rolleyes:) sen!

Mjo precis.. Hittade en ÅF i Sverige som hade JE-Kolvar och eventuellt stakar till ganska vettiga priser. Mailade imorse och väntar på svar därifrån :)

Tidsplanen ser mörk ut och detsamma med den ekonomiska planen :D Haha!

Yes jag hör av mig när det är dags att sätta ihop allt igen d---0.o---b

Koffe
2015-06-02, 14:18
Hur ligger Ultra själva i pris förresten? De är väl ÅF för Carillo bla.

Hempo
2015-06-02, 15:58
Hur ligger Ultra själva i pris förresten? De är väl ÅF för Carillo bla.

Inte frågat, men pratade med JRM som fått inköpspris på Carillostakar till en GT86 de bygger smidd maskin på och det kostade ca 12k.

Ultra har ju inte uppdaterat sina prislistor på nätet sen 07....

Koffe
2015-06-02, 21:38
Kolla i UK också. Finns väl ett par potenta motorbyggare (typ RCM) som säkert vet vad du bör plocka i...

Hempo
2015-06-04, 13:56
Kolla i UK också. Finns väl ett par potenta motorbyggare (typ RCM) som säkert vet vad du bör plocka i...

Beroende på vad folk har för sortiment så är det alltid just "det" som gäller.. Men jag siktar iaf på JE- kolvar med 10:5:1 i kompförhållande samt eventuellt Brian Crower stakar. Jävligt tunnt med svenska ÅF som har stakar till FA20 i sortimentet förutom Carillo...

Kommer beställa JE-kolvarna och Brian Crower stakar från Import Image Racing inom kort. De har jäkligt bra priser samt låg frakt och möjlighet att märka prylarna som "gift" så med lite flyt kanske man klarar sig undan tull o moms...

Hempo
2015-06-15, 15:11
Dååså kolvar o stakar enligt ovan beställdes precis. Och nyss var jag och lämnade in hela vevpartiet hos Ultra för balansering, skadar liksom inte.. :D

Koffe
2015-06-15, 16:58
skadar liksom inte.. :D

Nej inte mer än plånboken ;)

Hempo
2015-06-16, 08:06
Nej inte mer än plånboken ;)

Haha, vill inte tänka på hur mycket bilen har kostat.. :( d---0.o---bd---0.o---b:D:D Men hur kul är det att ha pengarna på hög bara? :cool:

Fricke.w
2015-06-17, 09:30
Haha, vill inte tänka på hur mycket bilen har kostat.. :( d---0.o---bd---0.o---b:D:D Men hur kul är det att ha pengarna på hög bara? :cool:

Livet handlar ju om upplevelser 😃
Minnena är de ända vi har i kvar på ålderns höst.

Fricke.w
2015-06-24, 09:43
Hur ligger du till Emil :)
Antar att du missar även Mantorp 3-4 juli?

Hempo
2015-06-25, 18:48
Hur ligger du till Emil :)
Antar att du missar även Mantorp 3-4 juli?

Det kommer bli tajt...

Vevpartiet är balanserat, blocket blir honat och förhoppningsvis monterat på måndag av ultra. I värsta fall endast honat så sätter jag ihop blocket själv. Sen ska skiten ihop och i.. Två kvällar max får det ta och är då förhoppningsvis startad på tisdagkväll.. Sen pang till jrm som får mappa igen för att torsdag kväll åka mot Mantorp :)

Tajt schema, ja. Görbart, ja :D så håll tummarna!

Koffe
2015-06-25, 21:43
Ser till att hålla måndag kväll obokad då. Och gör utrymme för sovmorgon på tisdag ;)
Hör av dig om du behöver ett extra par händer!

Hempo
2015-06-26, 12:54
Ser till att hålla måndag kväll obokad då. Och gör utrymme för sovmorgon på tisdag ;)
Hör av dig om du behöver ett extra par händer!

Låter bra Koffe!

Hoppas på att börja måndagkväll, eventuellt tisdagkväll också :)

Igge
2015-06-26, 13:17
Kul att folk ställer upp. Håller tummarna på att det går bra! :D

Hempo
2015-06-28, 16:35
Ja det är extremt uppskattat! :)

Har nu i helgen vart i verkstaden och förberett så gott jag kan, allt rengjort och fixat så nu inväntar jag bara morgondagen och ett samtal ifrån ultra att jag kan komma och hämta ett ihopsatt block! :D

Hempo
2015-07-01, 12:37
Ultra blev inte klara med motorn förrän igår, och igårkväll så stog jag redo i sällskap med 2 kompisar för att slå ihop och montera i maskin!

Efter att ha monterat oljetråg och ena toppen och skulle dra sista biten på ARP-bultarna på andra toppen så märkte vi att minst två av bultarna gick runt, de spände liksom aldrig.. Visade sig att dessa två hade sträckt sig.. Helt sjukt då jag aldrig ens kört bilen med dem, enbart haft dem monterade (efter konstens alla regler) sen i vintras. Så det blev inte mycket gjort igår..

Däremot så fick jag tag i nya bultar idag hos Ultra! Tydligen samma toppbultar i EJ20 som FA20 bara olika art.nr.. så ikväll/natt skruvas det igen och drömmen om Mantorp på lördag lever än! :D

Igge
2015-07-01, 14:33
Rysare! Vi håller tummarna :)

Fricke.w
2015-07-01, 16:30
Ultra blev inte klara med motorn förrän igår, och igårkväll så stog jag redo i sällskap med 2 kompisar för att slå ihop och montera i maskin!

Efter att ha monterat oljetråg och ena toppen och skulle dra sista biten på ARP-bultarna på andra toppen så märkte vi att minst två av bultarna gick runt, de spände liksom aldrig.. Visade sig att dessa två hade sträckt sig.. Helt sjukt då jag aldrig ens kört bilen med dem, enbart haft dem monterade (efter konstens alla regler) sen i vintras. Så det blev inte mycket gjort igår..

Däremot så fick jag tag i nya bultar idag hos Ultra! Tydligen samma toppbultar i EJ20 som FA20 bara olika art.nr.. så ikväll/natt skruvas det igen och drömmen om Mantorp på lördag lever än! :D

En positiv inställning och glatt humör kommer man långt på :)
Syns på Mantorp.

Hempo
2015-07-01, 17:06
Hehe japp! Det är när man lever på gränsen som man vet att man lever ;)

Men med alla motgångar man haft så är man rätt härdad och ger sig inte så lätt :P haha

Det gör vi absolut Fredrik! Förhoppningsvis med tävlingsklar bil!

Fricke.w
2015-07-02, 12:09
Håller både tummar och stor tår nu ;)

Hempo
2015-07-02, 13:52
Gårdagkvällens mek började kring 6 med byte av ARP-bultarna i toppen.. en efter en anlände mina underbara medhjälpare och monteringen av motorn fortskred i smidig takt!

Dock.. vid 12-snåret insåg vi att svänghjul samt tryckplatta hade blivit kvar hos Ultra.. gjorde iordning så mycket vi kunde och planerade om morgondagen för vissa och 8:00 hämtades grejerna hos Ultra och strax efter börjades sista monteringen och ilyftningen.. Så medans två kompisar skruvade sprang jag fram och tillbaka mellan jobbet och bilen (bilen står på verkstan på jobbet) och lagom till 12 i förmiddags så startade den! :D :D :D :D

Så nu står bilen hos JRM för genomgång och uppdatering av mappen och blir förhoppningsvis klar ikväll! :)

Igge
2015-07-02, 15:06
Fan vad nice! :)

Zlasher
2015-07-02, 16:08
Bra jobbat, grattis=)

Hempo
2015-07-02, 16:10
Tackartackar :)

Känns förjävla skönt! :) Hoppas att allt går bra och känns stabilt på lördag så ska jag se till att boka in mig till Malmby :D

Hempo
2015-07-06, 15:02
Då har helgen gått och Timeattack körningen på Mantorp är över :)

Bilen höll både fredag och lördag med endast en liten påhälsning bland lekakulorna efter bromsfadening efter långa rakan.. :)

Körde 1:36,579 som snabbast på lördagen och trots att tider på 1:35 var önskvärda så är jag nöjd över att ens ha tagit mig dit!

Tills nästa gång blir det troligtvis nya skivor och belägg samt få till nån form av bromskylning. Och givetvis, få den ordentligt mappad och bänkad! :)

Ses förhoppningsvis på Malmby!

Några bilder från helgen.

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/11720293_10153070562156443_137976436_o.jpg?oh=de74 144146d50c5584cd529194b88f56&oe=559D0069

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11715326_10153070562146443_919593672_o.jpg?oh=da48 69542dc686eb293a06f64ddd20da&oe=559C78F6

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/11705965_10153070562316443_2650511_o.jpg?oh=8f0529 e174c4ee54554630124e63e144&oe=559C6E76

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/11727755_10153070562291443_2112164621_o.jpg?oh=b67 5e24f48fee0b270924d7443eba926&oe=559CBEB7

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/11705888_10153070562281443_2100759258_o.jpg?oh=d2e 15480211f20cd2c75f5611bd5889e&oe=559C9BC8

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/11720403_10153070562566443_1502273034_o.jpg?oh=99e 3b7875b5ba7e2364e06da46c0df02&oe=559CC079

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/11692845_10153070562726443_896017579_n.jpg?oh=2196 cddd30cb02989a199f0d07a24a0d&oe=559CE573

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/11267062_10153070562711443_1846224960_o.jpg?oh=897 0cb73ad6a6c6ffae38490f7a974bc&oe=559CF8E6

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11701339_10153070562751443_850965234_o.jpg?oh=f7c5 e9f914eef323960b49c6635118fc&oe=559C8325

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11713073_10153070562871443_534033364_o.jpg?oh=b9c8 3a3c6f20613287d380f5718f4a67&oe=559CF8C8

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11701500_10153070562896443_377094975_o.jpg?oh=561a 50128da7f29f079364c56dbb3f32&oe=559CAD39

Och så bjuckar jag på en bild på nästan hela Team Pali Pali som var nere under helgen :)

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11541922_1653283261574933_4031505366343338852_n.jp g?oh=5236f45642799ce56557f66c2ec443e6&oe=561BA45A

TomK
2015-07-06, 23:45
kul att träffas!
Grymt att allt lirade för dig efter allt slit.

Hempo
2015-07-07, 08:13
kul att träffas!
Grymt att allt lirade för dig efter allt slit.

Ja detsamma :) ses kanske 25-26e också?

Mm känns nästan surrealistiskt att ha den på bana efter drygt 11 månaders koma :D haha

Hempo
2015-07-08, 23:47
Håll ett litet öga på nästa timeattacknu avsnitt på Viasat motor 16/7. Blir ett kort inslag om både mig, bilen och poolen :D haha!

Zlasher
2015-07-09, 08:02
Håll ett litet öga på nästa timeattacknu avsnitt på Viasat motor 16/7. Blir ett kort inslag om både mig, bilen och poolen :D haha!

kul, det får man inte missa=)
Hur känns bilen nu då? är du nöjd med den?

Hempo
2015-07-09, 11:01
kul, det får man inte missa=)
Hur känns bilen nu då? är du nöjd med den?

Hehe nae ett rätt skoj inslag faktiskt :D :p

Bilen känns bra, ska fixa bromskylning bara så man slipper damma ut i lekakulorna (eller värre) i framtiden igen..

Har även nåt oljeläckage, troligtvis packboxen vid veven mot lådan.

Utöver det så känns det bra! Ska in och mappas ordentligt och bänkas nästa onsdag så får se hur det går då :)

petrowski87
2015-07-13, 13:41
tja
kul att grejerna håller och bra glöd att då orkar kämpa på :)
lycka till och vi ses på träffen du ska väll dit ? :)

Hempo
2015-07-14, 15:06
tja
kul att grejerna håller och bra glöd att då orkar kämpa på :)
lycka till och vi ses på träffen du ska väll dit ? :)

Tack :)

Aa verkar hålla helt ok än så länge iaf! Kört 100 mil sen renovering och det känns ju bra :P

Japp tanken är att komma och köra båda dagarna :)

Hempo
2015-07-15, 09:18
Igår åtgärdades oljeläckaget jag haft sen motorrenoveringen. Trodde först att det var bakre packboxen till veven då det droppade precis underifrån mellan motor o låda.

Så lyfte ur lådan med hjälp av en kompis och såg att det istället fuktade olja ifrån en täckplatta till höger av motorn istället. Skruvade loss och såg att den på nåt sätt hade slagit sig litegrann och därigenom inte slöt tätt. Så efter lite massage med en hammare så monterades den tillbaka och läckan var borta :)

Passade även på att byta olja i lådan till ny Redline Lightweight Shockproof samt motorolja till 77 10/60.

Så imorse rullades bilen upp till JRM för ordentlig mappning samt bänkning. Hoppas på ungefär likvärdig effekt som tidigare men ett kompsänk drabbar ju en kompressormatad motor en hel del tyvärr..

Koffe
2015-07-15, 21:21
Nå? :)

Hempo
2015-07-15, 21:53
Hämtade bilen precis, och som misstänkt så blev effekten lidande av kompsänket. Ska få papperena mailade till mig men det slutade på ca 320hk i maskin. Ännu större anledning att komplettera med en turbo i framtiden... :D haha.

Positivt är iaf att det inte alls stressar på på samma sätt som 360 på originalmotor gjorde :) och oljekylet gör verkligen sitt jobb, oljetemp på 80grader vid hård körning :) vattentempen kunde dock få bli lite lägre ligger kring 89-90.

Hur som nu blir det fokus på bromsar och väghållning :)

Koffe
2015-07-15, 22:27
Inte helt otippat resultat... Men förmodligen driftsäkrare ;)

Låter som helt rätt prio i mina öron :)
Nån luftstyrning för att säkerställa att all luft genom fronten verkligen går genom kylaren + kallare termostat kanske räcker för kylning?

Hempo
2015-07-16, 08:47
Inte helt otippat resultat... Men förmodligen driftsäkrare ;)

Låter som helt rätt prio i mina öron :)
Nån luftstyrning för att säkerställa att all luft genom fronten verkligen går genom kylaren + kallare termostat kanske räcker för kylning?

Ja så är det ju, "ordentligt" byggd maskin och lägre effekt = det borde fan hålla bättre nu :p:D

Funderar på att köpa fetare kylare bara.. luftvägarna finns det ej mycket att göra åt. Ingen jättefara för vattentempen men alltid skönt att vara förberedd för RIKTIGT varma bandagar.

Igge
2015-07-16, 10:01
Feta kylare är aldrig dåligt så länge du har termostat :)

Är något gjort åt luftflödet från original?

Hempo
2015-07-16, 10:42
Feta kylare är aldrig dåligt så länge du har termostat :)

Är något gjort åt luftflödet från original?

Ja nej precis :)

Inget gjort där, men är ett väldigt fritt flöde i mina ögon i fångare osv :)

Inte kikat jättenoga på det än iofs så kanske ska börja där ;)

Hempo
2015-07-31, 11:13
Som de flesta som var på storträffen i lördags vet så stack jag hem lite tidigare.

Detta pga att motorlampan tändes och med utläsning av felkod så hade jag misständning på 4ans cylinder.

Provade igår och flytta spolen till 2an för att se om felet flyttade sig, det gjorde det inte..

Dock så hittade jag en servicebulletin för de tidigt tillverkade bilarna att man kan behöva shimsa camshaft sensor till rätt spec om man får den felkoden eller en liknande. Förhoppningsvis så är det det som är problemet.

Ska mäta och kolla så snart jag hinner, bilen går som den ska när man kör förutom att den nångång ibland kan vara lite trögstartad och går liite ryckigt på jämn gas under 2000rpm. Wish me luck :)

Hempo
2016-04-07, 14:33
Visade sig att det var själva sätena på några av ventilerna som gått ner sig vilket gjorde att de inte stängde ordentligt.

Så under vintern så har topparna legat hos Ultra Motors och fått nya säten och de fick även äran att justera in ventilspelet.

Under förra veckan och denna så har arbetet med att slå ihop maskinen gått smidigt och igår så startades den upp :)

Hade dock små misständningar under den korta stund den gick på tomgång, kan vara för att jag var lat och inte bytte stift från i somras när den började bråka alternativt något annat skit. Planen är att byta stift imorgon och varmköra så får jag se om det försvinner. Sen skall det bara besiktigas :)

InzoLino
2016-04-07, 15:20
Video!!! :d

Igge
2016-04-07, 15:26
Kul att det närmar sig körbart! Törs du komma till årets ssc storträff? :P

Hempo
2016-04-07, 16:36
Video!!! :d

Haha, video kommer så snart den är fullt genomgången för våren :)

Koffe
2016-04-08, 11:28
Härligt! Inte en dag för tidigt ;)
Bara höra av dig om du behöver hjälp med nåt (eller bara sällskap i garaget), det vet du!

//K

Hempo
2016-04-08, 13:42
Hehe nej precis :)

Låter bra Koffe! Ska byta stift efter jobbet idag i verkstan sen förhoppningsvis är jag klar. :)

Härligt! Inte en dag för tidigt ;)
Bara höra av dig om du behöver hjälp med nåt (eller bara sällskap i garaget), det vet du!

//K

Hempo
2016-06-03, 02:17
Idag kom detta projekt till ända, älskade bilen men tröttnade på allt strul man haft till och från. Funderade på att skrota FA20 snurran helt och hållet och stoppa i V8 bara för att det är tufft. MEN då som av nån form av kosmisk händelse så dök denna upp på blocket...

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13342935_1144127558972335_8185301245681762356_n.jp g?oh=83e325f208f0ca2f99d328875b5f4464&oe=57D7ED2F

Sagt o gjort, hejdå BRZ och HEJ Nissan 350Z V8! (fortfarande ett Z iaf...)

Från början högerstyrd och V8 konverterad av nu förrförra ägaren men konverterad till vänsterstyrd och tillfixad rent allmänt (nya packningar i motorn, motorn bakflyttad 10-12cm, nytt elsystem m.m) nu under vintern av killen jag köpte den av.

Motorn är en VH45DE som tydligen sitter i nån gammal lyxnissan vid namn Preident och ett par andra obskyra vagnar :)

Varit ute och gasat ur mig nu under kvällen, förbannat skoj! Känns som en kostym större än BRZ'an vilket inte är så konstigt egentligen men ändå väldigt snarlik i känslan. Ett väldigt välgjort bygge men som alltid finns det lite fix, lite läckage uppe vid soppapumpens tillhåll när man tankar fullt, växellänkaget kändes kanske lite slitet och nåt litet skrap på 4ans växel men.. på det stora hela kalas :)

Stryp mig gärna inte nu och hoppas vi ses på diverse träffar nu i sommar, dock kanske inte rena Subaruträffar... :P :)

Koffe
2016-06-03, 09:11
Helt fel, men bjuder du på en åktur eller två så kan du kanske bli förlåten ;)

tendency
2016-06-03, 09:17
Såg den där på Blocket, asball! Hade jag inte haft STi'n, så hade den varit intressant. :)

Hempo
2016-06-03, 17:22
Helt fel, men bjuder du på en åktur eller två så kan du kanske bli förlåten ;)

Absolut Koffe ;) ska bara byta passagerarstolen, gjord för pygméer.. Jag är inte stor men det är fan presspassning på mig där!

Hempo
2016-06-03, 17:23
Såg den där på Blocket, asball! Hade jag inte haft STi'n, så hade den varit intressant. :)

Ruskigt ball! Blir bara enkla uppgraderingar nu till en början som tex större alukylare, oljekyl och kylning till lådan annars så är det bar å åk :)

Boxerljud i all ära men V8 muller är fan underbart :D

tendency
2016-06-03, 22:57
Låter fint det! Näst efter boxermuller så är V8 en stark favorit när det kommer till ljud. :)

Adsense Management by Losha