Visa fullständig version : Del 2, Legacy RS -93 totalt jävla urspårad!


Prodrive90
2015-01-07, 16:44
Tjao, fick ju inte vara kvar här och leka förra året, men nu är jag tydligen välkommen igen om jag loooovar att sköta mig, och eftersom jag är rätt ökänd för både mina bilprojekt och annat så kanske det kan vara dags att slänga upp en ny projekttråd om vad som hände på Legacyn förra året när jag var utelåst i kylan. :D

Lite snabb historia över denna bilsatan:
2011, köpte den och skulle ha som bruksbil, tog 1 vecka innan jag stod och letade och slipade rost på den. Mkt fräsch kaross så inga större bekymmer där. Sen råkade den bli helt omlackad för 25 tusen också i samma veva, och så råkade jag ju ha lite coilovers och skit som bara låg och väntade för en annan bil jag har.... så dom åkte också på, sedan körde jag nåt år innan jag gjorde drevsallad av växellådan, så Impreza GT växellådan åkte på. Körde väl så med endast lite småändringar fram tills 2014-04-11, och det är där denna tråden börjar!

Jag hade under hösten och vintern 2013 redan börjat samla på mig grejer som skulle monteras på Legacyn till våren 2014, och som med allt annat så höjer man ju sina egna krav hela tiden så nu skulle det bli en rätt elak bil av det hela. Jag hade redan börjar förbereda lite smått under 2013 med att tex flytta batteriet till bagaget, montera oljecatchtank och koppla in DCCDpro styrboxen och även tillverka en mätarhållare och koppla in nya mätare.

Jag hade köpt på mig nästan nya AST 5300 3 vägs justerbara coilovers som en viss spökgösta hade haft på sin bil innan den blev "stulen" och hamnade på en skrot... Dessa ben var dock för 05 med dom nyare 5x114.3 hubbarna och istället för att förstöra ytterbenen och modda dit dom så köpte jag helt nya ytterben för 5x100 av AST i Holland, gick på nästan 4000kr, och fjädrarna var 13kg fram och 11kg bak vill jag minnas, dessa byttes till Eibach fjädrar som är 5kg fram och 4kg bak för att kunna fungera på annat än rejsbanor med. På bra dämpare så kan man åka mkt mjukare fjädrar eftersom stötdämparen i sig kan ta upp den belastningen, anledningen till att billiga dämpare har hårda fjädrar är för att dom cykelpumpsdämparna inte klarar belastningen med mjuka fjädrar.

Här är en lista över vad som byttes i början av förra året:

Växellåda
Bakdiff
Bakdiffsskydd
Alla drivaxlar
Alla hjulnav
Bakre och främre subframes
Alla bärarmar bak
Alla bussningar
Stötdämpare och fjädrar
Krängningshämmare, infästningar och stag
H stag undertill
Styrväxel och styrstag
Koppling och svänghjul
Kopplingsslang
Oljesump, oljesil och skvalpplåt
Turbo
Grenrör
Övre motorfäste
Tankpåfyllningsrör
Tankband
Bromsrör bak
Alla bromsslangar
Alla bultar och skruvar

Det började med att riva ner hela bakvagnen från bilen:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ae584c5ec2f770d9cbb9c5e8ea2b5b73_large.jpg

Skruvar och muttrar som hade varit iväg på gulkromatering:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ad496ad8a8f846ba8398bf2df00304ab_large.jpg

Hela nya bakvagnen ihopskruvad och upplyft i ett stycke, vägde några kilon kan jag meddela... Subframes och annat kommer från min Impreza och var pulverlackat sedan innan:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-398fdbb72c83585a04bccd77213194ea_large.jpg

Även bakre bromsrör, tankband och tankpåfyllningsrör byttes när bakvagnen var bortplockad, och hela underredet skrubbades och tvättades rent, på ställen jag inte hade kommit åt tidigare slipades det lite ytrost och epoxigrundades innan hela undersidan blev sprutad med body:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-683d1d9af3218d44717c023ecbc8ccb3_large.jpg

Nya bakre subframen har även specialsvarvade mässingsbussningar tillsammans med Perrin låsbultar för att sitta absolut helt stumt mot karossen, inte bra för långfärder men bra ur väghållningssynpunkt! ;)

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4c7a69a9533703834712bd35a70bc51d_large.jpg

Även fram rensades allt och tvättades rent innan jag sprutade på body, body använde jag för jag ville få en torr yta så man kan hålla underredet rent lättare:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ce28af5f8b875527066541da18e20e36_large.jpg

Bakre bärarmar och annat monterat, det silvriga är pulverlackat med sedan lackat silver i efterhand av mig:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-34852f6864cb5eacba03929c69bd6f16_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-02aec7e2727d9b799c310f71f332e212_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b9bff9f4ab9326a5bfb787920286b069_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f3e89206c8799545b1a4e53010e4955c_large.jpg

Jag hade även införskaffat en 2.25 varvs snabb styrväxel som jag hade slipat metallren, epoxigrundat, zinkspray grundat, mellanslipat och lackad i samma silver som bärarmarna:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6c78ef05b7b40cd19102c47de9d9c2ad_large.jpg

Framvagnen börjar ta form:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-0f89a44c9707aa793d3f30e4f6d4e360_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c481a86057d4ce2092c8d4c9c3365ea1_large.jpg

Även oljesump, oljesil och skvalpplåt byttes till Killer B Motorsport:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7e1524202f54ab1933e218a278f3fc92_large.jpg

Växellådor någon??

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6e337ef0d7bfee82f24c92244129e102_large.jpg

Här är den nya växellådan som monterades, den är från en Impreza WRX STI Type R från 1999, dvs den bästa 5 växlade lådan som finns med det nyare starkare växellådshuset. Givetvis DCCD också!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d1a6b8b951e6b6f97224ee7fb9fe160d_large.jpg

5kg svänghjul och Exedy pinkbox koppling monterades också:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-55186e5cda4e1b532b7ce0d9f6dbf758_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-cb81b961bf22e5f5b6b894dc97681f46_large.jpg

Nylindad downpipe med DEI titanbandage:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-da61c619c3f6b661681c5769b896b8f4_large.jpg

Jag bytte även till en IHI VF34 kullagrad turbo och passade på att porta avgashuset då jag tidigare hade haft problem med boostcreep på min TD05-16g

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9c354463c07ba2ffe6d85984094e5ba6_large.jpg

R180 STI bakdiffen med 4.444 utväxling och lamelldiffbroms, huset var slipat metallrent, epoxigrundat, polyutheranlackat och sedan sprayat sidenmatt:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-11b529b1199b405ff06c6c831044c277_large.jpg

Rostfritt bakdiffskydd från Scoobyworld:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-95218b48356d45fa3a0a2dc9dbb24bc7_large.jpg

Hemmalackade bärarmar:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f01d319844828d259864e7879f3d3586_large.jpg

AST 5300 fjäderbenen som jag inte kan nåt annat än älska!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-24c19b2febb2601bc576e903fc906ab6_large.jpg

Jag monterade även en Innovate bredbandlamdba i somras:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-929f49c4237b871952b4fbaeb5c2748f_large.jpg

Gas/oljebehållarna för AST stötdämparna där man justerar hög och lågfartskompression, returdämpning justerar man under fjäderbenet:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d607cb3e16903c4c2ec9451c493b0fe7_large.jpg

Bild från första hjulinställningen:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-bbf0c3c7b4a52eb609c601a7ff4881ca_large.jpg

Lite senare på sommaren så bytte jag till ett TSL 4-1 grenrör, gjorde betydlig skillnad på höga varv men tyvärr gjorde det att spoolup flyttades betydligt högre upp i varv, men med låg utväxling som Type R har så funkar det ändå fint!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-cf07c61072a82bad298bd5d41b168583_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-8cfcaa811615b43e97d58d3a06692cc7_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a980912ef16c873a7ecccfaf024c429f_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2d096b7a0df7802b1844c2138315a267_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-37c14b642727d5b0b5993a9da7cb1f77_large.jpg

Nu blir det plötsligt lite omvänd ordning, men här är lite bilder från det som gjordes i slutet av 2013 istället, min kompis Christian hjälper mig mäta upp vilken pin på ECU som är för TPS när DCCDpro boxen skulle kopplas in:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-87a55fe5ef99bb5fb7f284ca3e1292b9_large.jpg

Perfekt placering av DCCDpro boxen måste jag säga! :)

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-018f1121bd5e454b51fe54ce4adc15a3_large.jpg

Min egentillverkade mätarhållare:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-62c8ae147a226dcd49eb64b31c8877c8_large.jpg

Provmonterad:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6d7af452b57d16399521c0bf91d4dbc4_large.jpg

Det krävdes att plocka isär halva bilen för att ge plats åt mätarna, eftersom ventilationsutblåset är ingjutet i underdelen av instrumentpanelen så fick jag ta bort överdelen för att komma åt att kapa ner och täta utblåset, det var INTE roligt med en miljon skruvar från baksidan som man inte såg....

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-14da836d7cf1742adc33d2b099c11dd9_large.jpg

Men resultatet blev bra, det alufärgade vredet till höger om mätarna är för att justera låsningen på centerdiffen, och knappen för att skifta mellan auto och manuellt läge sitter nere på centerkonsollen:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d76a46ba2ef99313ed6d6213e0a43d44_large.jpg

Här hamnade batteriet:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a4fadf4eda640094e8b6eb4dc5ff72bf_large.jpg

Dragkroken kastades åt helvete också... ;)

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9be2f5648585810a07a5c01c74655279_large.jpg

Friskt kopplat hälften brunnet!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-1f1fbd715b954f38eb614f2c92806b19_large.jpg

Prodrive90
2015-01-07, 17:09
Komplett spec på bilen för tillfället:

Boxermotor med aluminium block och toppar, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, hydrauliska ventiltryckare, oljekylda kolvar.
EJ20G Closed Deck block.
1994cc cylindervolym.
92.0mm kolvdiameter och 75.0mm slaglängd.
Bortkopplad förvärmning av spjällhuset.
TSL Motorsport 4-1 grenrör med Zircotec keramikbehandling.
IHI VF34 turbo med portat avgashus.
Vatten - luft intercooler med Samco Sport slangar.
Killer B Motorsport oljesump, baffleplåt och olje pickup.
Samco Sport slangar till kylaren.
K&N High Flow luftfilter.
Simons 3" rostfritt avgassystem utan katalysator.
Apexi Power FC motorstyrsystem.
Dawes Device mekanisk laddtrycksventil.
Walbro GSS 341 255l/h bränslepump.
Forge Motorsport expansionsbehållare.
Forge Motorsport återcirkulerande dumpventil.
Alloy Racing Fabrications 4 ports oljecatchtank.
CDF Racing aluminium remhjul.
NGK Iridium 8 tändstift.
Hardrace motor och växellådsfästen.
Superpro pitchstopper.
Aluminiumbussningar till kardanaxeln.
Turninconcepts växellådsbrygge bussningar.
Powerflex avgasupphängningar.
Optima Redtop batteri bakflyttat till bagaget.
Aluminium batterihållare.
Ultralite/Scoobyworld bakdiffskydd i rostfritt stål.
5.25 kg Aztec Performance svänghjul.
Exedy Pinkbox organisk koppling.
DCCDPro Universal Controller med aktiv kontroll av centerdiffen.
TY754VB1CA Impreza WRX STi Type R växellåda med DCCD.
R180 bakdiff med STi lamelldiffbroms.
R180 newage bakhubbar.
R180 bakre drivaxlar.
STi växellänkage med Kartboy bussningar.
Centerdifferential: Elektromagnetisk DCCD (50:50%-35:65% steglös kraftfördelning)
Framdifferential: Obromsad öppen
Bakdifferential: R180 4.444 mekanisk LSD (lamell)

Utväxling och toppfart vid 7500rpm med 225-40-18 däck:
1st: 3.083 = 66km/h
2nd: 2.062 = 98km/h
3rd: 1.545 = 131km/h
4th: 1.151 = 176km/h
5th: 0.825 = 246km/h


Bakvagn, länkarmar och framvagnsbrygga från Impreza GT '00
AST 5300 3 vägs coilovers. (ex-Patrik "Ghostrider" Füstenhoff)
Eibach 200-60-50 fjädrar fram.
Eibach 200-60-40 fjädrar bak.
AST hjälpfjädrar fram och bak.
Impreza GT -00 styrservopump och servorör.
2.25 varvs snabb styrväxel.
Superpro styrväxel bussningar.
STi aluminium länkarmar fram.
Powerflex bussningar i alla länkarmar och diffinfästningar.
STi fjäderbensstag fram.
Turninconcepts Giuyngmyo Fender Cowl Braces.
Whiteline Anti Lift Kit.
Whiteline Roll Center Adjustment Kit.
Whiteline 22mm justerbara krängningshämmare fram & bak.
Perrin ledlagrade droplinks fram & bak.
Perrin Stount Mount krängningshämmarinfästningar.


Revolution Millenium Motorsport 18x7.5" ET48 fälgar i mörkgrå.
GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2 225-40-18 däck.
Revolution Millenium Motorsport 17x7.5" ET48 fälgar i guld.
Nankang NS-2R 120TW 225-45-17 R-däck.
Svarta hjulmuttrar i stål.
STi Brembo Gran Turismo 4 kolvs framok.
STi Brembo Gran Turismo 2 kolvs bakok.
Godspeedbrakes 326x30mm tvådelad bromsskiva med aluminiumnav fram.
Godspeedbrakes 316x20mm bromsskiva bak.
Godspeedbrakes Brembo adaptersats och handbromsbackar bak.
EBC Bluestuff NDX Formula Racing bromsklossar.
Goodridge stålomspunna bromsslangar.
Hel stålomspunnen kopplingsslang.
GrimmSpeed huvudbromscylinder stag.


Impreza GT '00 stolar.
Scoobyworld textilmattor med röd STi brodyr.
STi Duracon växelspaksknopp (kopia).
Sparco R345 350mm/63mm läderratt.
Lifeline snabbfäste för ratten.
Autometer Sport-Comp Metric laddtrycksmätare.
Autometer Sport-Comp Metric oljetrycksmätare.
Autometer Sport-Comp Metric oljetempsmätare
Knocklink knack/spiknings-övervakare.
Asfaltsmatta i dörrarna.


Kenwood KDC-BT92SD huvudenhet.
Macrom By Morel 59.15 Woofer i framdörrarna.
MDS Fanatic 6.3 Triaxial 3-way i hatthyllan.
GAS diskanter.


Piaa Super Silicone torkarblad.
Fullständig hellackering (förutom motorrum), varenda lös del har plockats av och allt lackas löst, givetvis även insidan på dörrar och bagagelucka.
Lackerade lister till A-C stolpen i halvblank svart.
Strålkastare, blinkers och bakljus är våtslipade i 6 steg, polerade, spritade och lackskyddade.
Bortplockade dimljus.
Bortplockade sidokjolar och igensvetsade tröskelhål.
Bortplockad bakre kjol.
Bortplockade och igenlagda strålkastarspolnings hål.


Castrol Edge 10W-60 olja i motorn.
Castrol Syntrans 75W-90 olja i växellådan.
Castrol Syntrax 75W-140 Limited Slip olja i bakdiffen.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.

Igge
2015-01-07, 17:57
Välkommen tillbaka!

Verkar fortfarande vara en grym bil, bra jobbat!

Vet inte om jag missade det i all text men vad har du för sprut?

Är det originaltopparna på? Har dom AVCS?

Har ingen direkt kritik att komma med, men är nyfiken :)

Turbovin
2015-01-07, 18:11
Välkommen tillbaka :)

Prodrive90
2015-01-07, 18:13
Välkommen tillbaka!

Verkar fortfarande vara en grym bil, bra jobbat!

Vet inte om jag missade det i all text men vad har du för sprut?

Är det originaltopparna på? Har dom AVCS?

Har ingen direkt kritik att komma med, men är nyfiken :)

Det är org ecu med vos chip för tillfället men jag har inhandlat ett apexi power fc som ska mappas till våren tillsammans med sti 440cc spridare d---0.o---b

Ja longblocket är helt orört, så det är org legacy toppar med kasst flöde och hydrauliska ventiltryckare... Kör väl tills motorn rasar sen får man bygga en roligare maskin till den. AVCS var långt ifrån uppfunnet 1993.. :D

Igge
2015-01-07, 18:46
Okej!

Jo AVCS frågan var väl mer om du bytt toppar :P

Prodrive90
2015-01-07, 18:50
Nein, ska man ha AVCS toppar så betyder det neweage toppar, vilket betyder att phase 1 insuget inte passar på dom, vilket medför stora elektriska problem ;)

Tanken är att bygga antingen på ett standard newage sti shortblock med sti version 4 toppar, eller bygga en strokad 2.1L bottendel med sti v4 toppar, men att bygga på en std bottendel är mkt mer ekonomiskt och räcker ju för den effekten jag har tänkt ha i legacyn ändå. :)

Igge
2015-01-07, 19:39
Låter ju rätt omständigt ja

Men är det inte gött att ha AVCS då?


Iofs har jag inte sett några papper på hur stor skillnad de gör, bara inbillar mig att de sitter där av någon anledning :P

Prodrive90
2015-01-07, 19:50
Det är absolut inte värt allt besvär på en sån här bil, mitt mål är ändå inte mer än kanske max 360hk om jag ska bygga en motor till denna, och jag vill inte behöva köra stand alone sprut å greja bara för att kunna få igång AVCS.

Imprezan däremot ska ju ha AVCS jdm toppar.

Igge
2015-01-07, 20:44
Sant, glömde att du har ett till projekt som spårat ännu värre :P

Fladric
2015-01-07, 21:02
Välkommen tillbaka! :D

Kul att inte vara själv här med en urspårad Legacy ;)
Dock kan jag inte undvika att beundra din ork att hålla skicket på bilen! Den är ju i ett sjukligt skick :p

Och nu kanske jag får en spark i arslet att skicka diffhållaren till dig :p

Prodrive90
2015-01-08, 04:46
Hehe tackar, urspårade Legacys är fint! ;)

Trots skicket så är det en bruksbil och jag har kört den i ur och skur fram tills slutet av november iår när den ställdes in, så det är absolut ingen bil endast för soliga dagar!

Det blev 3 dagar på Superstage detta året, 2 dagar med rejsa.se gänget precis efter jag hade byggt ihop bilen så det tog ungefär 1.5 dag innan man hade lärt sig köra med bilen och framförallt fattat hur man skulle ha centerdiffen inställd för bilen ens skulle vara körbar... :P 1.30.91 var det bästa jag lyckades med då, på Nankang NS2R däck.

Senare iår var ju SSC och körde där och då lyckades jag köra 1.28.97 fast med Toyo R888 däck denna gången.

Men det roligaste med denna bilen är att dra ut på smala asfalterade skogsvägar och köra, där är den brutalt optimal! Med dessa stötdämparna kan man hålla 160kmh och bilen flyter fram trots dåliga vägar, liiiite skillnad mot D2 om man säger så.. ;)

Jag har provat en hel del olika inställningar på dämparna och även krängningshämmarna, det jag tycker funkar väldigt bra är att köra mjuk högfartskompression för att kunna svälja ojämnheter i hög fart, men med hårdare lågfartskompression för att motverka krängning och nigning vid kurvtagning och inbromsning. Krängningshämmarna är 22mm och jag kör hårdaste läget fram och har provat alla 3 olika lägena bak, det mjukaste bak gör bilen understyrd men funkade bra på superstage för att motverka att baken släppte allt för lätt i dom snabba partierna, mellanläget bak på krängaren är absolut bäst, man får en otroligt välbalanserad bil som varken understyr eller överstyr om man inte provocerar fram det. Hårdaste läget bak är roligt när man ska leka, men inte när man ska köra fort, då får man sitta och parera sladdar i varje rondell man försöker köra fort genom. :P

Jag kör ca 3.5 grader camber fram, 2.5 grader camber bak och 1mm toe in både fram och bak, tycker det funkar mkt bra!

Detta året ska jag börja laborera lite med returdämpnings inställningarna också, ska prova att köra lite kvickare retur fram och prova att göra returen lite trögare där bak för att göra baken lite lugnare på ojämna vägar i hög fart, för att motverka att baken vill studsa upp allt för snabbt.

Igge
2015-01-08, 08:13
Angående nankang däcket, tw120 är den rejsigare varianten va?
Har du testat den mindre rejsiga?

Kvarnis
2015-01-08, 10:14
Skippa avcs, Ic'n bör ses över. Billigast är fmic. en bättre pump och kylare till wTmic är inte värt det igentligen, den är för restriktiv. Alt större spridare och E85 :)

Prodrive90
2015-01-08, 14:28
Igge, har kört båda detta året, körde slut på en uppsättning tw120 men jag har för mig att det var dom jag körde på Superstage i juni, köpte tw180 senare då priset på tw120 typ hade fördubblats helt plötsligt, och skillnaden är knappt märkbar om jag ska vara ärlig. Jävligt mkt däck för pengarna!

Kvarnis, japp vet att intercoolern är det sämsta på bilen nu, men jag vill helst behålla den så länge jag kan av utseendeskäl, blir det fmic så ska jag leta upp någon ic som man kan montera utan att skära i stötfångaren.

Igge
2015-01-08, 14:30
Hur är däcket på gata? Stort kallslitage? Hemskt kallgrepp? Horribla i regn?


Funderar nämligen på att köpa sådana till nästa uppsättning

Prodrive90
2015-01-08, 14:33
Hur är däcket på gata? Stort kallslitage? Hemskt kallgrepp? Horribla i regn?


Funderar nämligen på att köpa sådana till nästa uppsättning

Jag kör alltid som en biltjuv, så jag sliter ju ner mina relativt fort. Men kör man normalt så är det absolut inget farligt slitage, dom greppar mkt bra även kalla, som ett vanligt gatdäck kan man säga. När dom har hyfsat mönster så är dom grymma i regn, jag tyckte nästan dom var bättre än Goodyear Eagle F1 i regn!

Inte direkt som R888 som ger en hjärtattack när bilen går 1 meter i sidled när man kommer i en vattenpöl i 120kmh, jo jag provade det i somras..... :P

Prodrive90
2015-01-08, 14:40
Får väl posta lite bilder på nåt annat än undersidan av bilen nu med... ;)

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9b86c0237b12287cd118663bf8eac7e0_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-72034e4eb108fa8f2d9beeaa6cc2492c_large.jpg

Superstage med SSC!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c4b381ca5e68d8b63b01b01ea1aa23cf_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d4f59b548e162f541f27b39c763ad8d7_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-32e136ac405aa595856c81f1d4958bdc_large.jpg

Nu när vintern har kommit så har jag skiftat till denna kärran istället!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-02318a81f51d2680e445ef98703fedfd_large.jpg

Men innan jag körde iväg den röda på vinterförvaring så plockade jag bort stötdämparna för den årliga genomgången, jag kommer ta isär och göra rent dom varje år nämligen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e76afa711b0bcdcac60bbd9f7ac8d4ef_large.jpg

Rengöring på gång!

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-41e9ad3b2b93f1f1645d1bac955eef63_large.jpg

Ett fjäderben ihopsatt igen, totalt rengjort överallt och bussningarna infettade:

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5420349570c505a858a4d9e55fc90678_large.jpg

Igge
2015-01-08, 14:46
Jag kör alltid som en biltjuv, så jag sliter ju ner mina relativt fort. Men kör man normalt så är det absolut inget farligt slitage, dom greppar mkt bra även kalla, som ett vanligt gatdäck kan man säga. När dom har hyfsat mönster så är dom grymma i regn, jag tyckte nästan dom var bättre än Goodyear Eagle F1 i regn!

Inte direkt som R888 som ger en hjärtattack när bilen går 1 meter i sidled när man kommer i en vattenpöl i 120kmh, jo jag provade det i somras..... :P

Låter ju lovande :)

Jag kör blandat som biltjuv och pensionär så det kanske är ett lämpligt däck :)

Vad fick du ge för AST-benen?

Prodrive90
2015-01-08, 14:55
Låter ju lovande :)

Jag kör blandat som biltjuv och pensionär så det kanske är ett lämpligt däck :)

Vad fick du ge för AST-benen?

1000kr per däck är svårlaget.

Gjorde ett råfynd med dämparna, gav 12000kr för dom från skroten har jag för mig, men sen blev det ju att köpa nya ytterben för 4000kr och sedan nya fjädrar för ungefär lika mycket så ca 20k gick dom på allt som allt. Under halva nypriset iaf.. :P

Igge
2015-01-08, 15:12
Vissa har tur hör jag :P

Kvarnis
2015-01-09, 08:25
Det är fina ben, har samma till min RA(Kom från SC TA vinnade bil för några x antal år sedan).

Då jag gissar att du inte vill fippla med scoop etc på din bil , köp större spriddare å mappa för E85 i stället. Du kör ju ändå bara på sommaren :DVisst du får tanka en jävla massa men än sen då?


Sen när du väl mappar bilen kommer ditt grenrör göra mer nytta :)

Hade för många år sedan ett doc på hur man fixade ic'n på Legacyn till det bättre men det är nog...tyvärr över 10 år sedan....
Tryckefallet på högre laddtryck är jag mest oroglig för med höjd temp pga av det, därför vore E85 perfekt alt. E100 lr metanol ;) :D

Prodrive90
2015-01-09, 08:51
Det är fina ben, har samma till min RA(Kom från SC TA vinnade bil för några x antal år sedan).

Då jag gissar att du inte vill fippla med scoop etc på din bil , köp större spriddare å mappa för E85 i stället. Du kör ju ändå bara på sommaren :DVisst du får tanka en jävla massa men än sen då?


Sen när du väl mappar bilen kommer ditt grenrör göra mer nytta :)

Hade för många år sedan ett doc på hur man fixade ic'n på Legacyn till det bättre men det är nog...tyvärr över 10 år sedan....
Tryckefallet på högre laddtryck är jag mest oroglig för med höjd temp pga av det, därför vore E85 perfekt alt. E100 lr metanol ;) :D

Hel rätt, scoop = ALDRIG I LIVET! Så TMIC är helt uteslutet! :D

Funderade faktiskt på E85 innan, men sen kom jag över 440cc spridare från en 98 STI som passar rakt på Legacyns fuelrail så därför tänkte jag kört det av praktiska skäl. Men vad skulle Kvarnis rekommendera för storlek av spridare för E85? Jag har ju rosa 550cc spridare från min jdm sti motor, men är det för litet? Dom spridarna skiljer väl även från vanliga newage spridare så kanske inte ens finns adapters för dom?

Sen är ju frågan hur mycket man vågar belasta den gamle motorn med, just nu laddar jag ju 1.1bar, vågar man åka 1.4bar efter mappning? Det är väl topparna och intercoolern som kommer begränsa vad man kan få ur den, men är 330hk realistiskt på E85?

Prodrive90
2015-01-09, 10:52
Ska ta och beställa ett FC datalogit kit i dagarna så man kan mappa Apexi ecun med laptop istället för med den där jävla handkontrollen.

http://www.fc-datalogit.co.nz/images/fcbox.jpg

http://www.fc-datalogit.co.nz/datalogit.html

Prodrive90
2015-01-09, 19:04
Innan bilen ställdes av så bytte jag innertak och passade då på att klistra lite asfaltsmattor på takplåten.

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7c1ebc251ec32e2275c2069e0c3de851_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-3387fd8e56ff7829d8b29efa7cf62826_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a8bc81d26fd33bba88512f3ca988fd33_large.jpg

Christian S
2015-01-09, 19:20
Jag har ju rosa 550cc spridare från min jdm sti motor, men är det för litet? Dom spridarna skiljer väl även från vanliga newage spridare så kanske inte ens finns adapters för dom?


det är sånna här du har liggandes?
http://lateralperformance.co.uk/shopimages/products/thumbnails/TH510.jpg
http://lateralperformance.co.uk/product.php/25/36/used_sti_pink_top_feed_injector_set__ultrasonicall y_cleaned____flow_matched
dom är ju toppmatade medans orginal och dom som du har nu är sidomatade så ska du ha dit dom får du byta fuelrails.

med hjälp av ett sånt här adapter kit så kan du montera sidomatade spridare för 99 och framåt i dom fuelrailsen du har idag
http://lateralperformance.co.uk/shopimages/products/normal/Inj%20adapters.JPG
http://lateralperformance.co.uk/product.php/122/25/injector_adapter_kit_to_fit_phase_two_injectors__i nto_phase_one__93__98__rails
kör med ett liknade adapter kit i min (ser likadant ut men är köpt på annat ställe)

Timzzon
2015-01-10, 22:54
Välkommen tillbaka Oskar ;)
Angående att köra FMIC utan att kapa i stöten kan bli en kompromiss. Beroende på hur korta/långa rör du vill ha så kan du behöva kapa under strålkastarna för att få ut rören (det blir det kortaste vägen), annars kan man dra rören som de flesta GC8 kitten är dragna :) Du har ju inga dimljus ändå så GC8 typen funkar.
På min vita kapade jag inte i stöten alls utan i bilen, blev en hel del kapande... Har lite bilder på hur jag gjorde om du vill ha :) Har även bilder på min gröna då jag kapade i stöten och minimalt i bilen, kapade bara under strålkastarna.
Balken i stöten kommer du behöva kapa i hur du än väljer :)

Angående spridarna;
http://www.carldavey.co.uk/product.php?id=12
Nu finns det ingen ursäkt att inte köra (minst) 550cc ;)

Fladric
2015-01-11, 11:24
Ska också montera FMIC när jag byter motor i min och kommer försöka göra trycksystemet så litet som möjligt genom att bla vända insuget :) så lite kapning i karossen kommer det nog tyvärr bli!

Adpatrarna från Carl Davey har varit ur lager väldigt länge (läs nått år) så tror det är smartare att beställa från lateral :)
Läs förstasidan på hans hemsida så har AS Performance tagit över hans produkter men hittar dem inte på deras hemsida!

Timzzon
2015-01-11, 13:06
Ska också montera FMIC när jag byter motor i min och kommer försöka göra trycksystemet så litet som möjligt genom att bla vända insuget :) så lite kapning i karossen kommer det nog tyvärr bli!

Det är också ett alternativ :) Går bra så länge man inte har AC.

Adpatrarna från Carl Davey har varit ur lager väldigt länge (läs nått år) så tror det är smartare att beställa från lateral :)
Läs förstasidan på hans hemsida så har AS Performance tagit över hans produkter men hittar dem inte på deras hemsida!

Äsch, detaljer ;) Jaja men det va fina bilder iaf ;)

Prodrive90
2015-01-11, 14:38
Jag har forskat vidare i detta och jag har faktiskt kollat på precis det kittet du länkade timzzon, ska se om man kan få tag på adapterkittet för top feed, så köper jag det och billet fuel rails och bygger paralellmatat system nu när jag ändå är igång, så kan jag använda mina 550cc top feed rosa spridare vilka borde räcka för E85 på denna halvklena std motorn, vill ju inte ta knäcken på den helt. d---0.o---b

Att kapa lite i plåten för att dra tryckrören under strålkastarna är jag inte rädd för, nåt annat alternativ är inte aktuellt. Men att ha en jättestor IC i fronten där man får kapa bort halva stötfångaren kommer aldrig att ske, det ska inte se ut som någon stylad ungdomsbil utan den ska behålla det stuket den har nu. d---0.o---b

Prodrive90
2015-01-13, 14:48
Har fått bilen tecknad av min fina vän Josefin (bogserlinan här på SCC), hon ritar på beställning så är någon intresserad så är det bara att kontakta henne! :)

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10882269_10152784112617928_3366591838741708017_n.j pg?oh=45b7f3604147408c7ed0323d7c682bf2&oe=553007A9&__gda__=1428520150_0b190878047944f7d4de7c21b069515 6

Fladric
2015-01-13, 15:01
Wow, den var grymt snyggt gjord! :D

Prodrive90
2015-01-13, 16:24
Wow, den var grymt snyggt gjord! :D

Hon är extremt duktig och jag vet att hon skulle bli mycket glad om hon fick in lite beställningar härifrån! ;)


Jag funderar på att kontakta AS Performance och se om man kunde ta och beställa dessa Carl Davey prylarna.

Adaptersats för top feed till V1-V2 insuget:

http://www.carldavey.co.uk/images/product_images/top_feed_conversion3.jpg

Billet fuel rail:

http://www.carldavey.co.uk/images/product_images/topfeedrails1.jpg

Sen behövs väl bränsletrycksregulator å lite annat skrot, får ta och läsa på om allt detta sen. Jag har noll koll när det kommer till det motorrelaterade, det jag har funnit mest intressant på bilarna hittills är endast chassi och bromsar... :P

Frågan är hur mycket utrymme det finns för att sätta top feed spridare med adapters på min motor, är ju en hel del skrot runtomkring och trångt är det. Rören till intercooler kylaren lär man få ersätta med slang iaf, och expantionsbehållaren för kylarvattnet lär man få ha spacers under så den kommer upp lite.

Sen borde jag väl ta och byta ut tändspolarna till newage spolarna med, får ta och sätta mig in i det också helt enkelt, och jag som hatar el... ;)

Planen nästa år är en helt ny motor, troligtvis blir det nåt hyfsat sansat typ std sti ej207 bottendel med sti version 3/4 toppar, eller om jag spårar ur lite så blir det väl strokad 2.1L med likadana toppar... :D Men hade varit skönt om den mesta av kringutrustningen redan var fixad då så det "bara" är att byta longblocket.

Prodrive90
2015-01-13, 16:41
Dags för lite youtube videos!

Här är en av de första provkörningarna jag gjorde efter att ha satt ihop bilen, med endast downpipe monterad ;) DCCD är verkligen livsviktigt!

https://www.youtube.com/watch?v=nuOY6tkXpFY

Första dagen på Superstage med rejsa.se och på gatdäck och ABS som hade lagt av pga för mycket hjulspinn (nackdelen med DCCD och ABS..), vilket gjorde att bakhjulen låste sig i en inbromsning från 180km/h..

https://www.youtube.com/watch?v=tSMnnSoL29c

Lite roligt runt vändkonen på 2ans växel på Superstage, DCCD är som sagt underbart! :)

https://www.youtube.com/watch?v=WlZR3Hl2J7Y

Lite senare så var jag och Josefin (bogserlinan) på Emmaboda igen men denna gången var det bara en liten fis-konbana, jag körde bara en omgång:

https://www.youtube.com/watch?v=xvIFimdQfXc

Konbana i Bromölla:

https://www.youtube.com/watch?v=G0yHpblRgRc

Och slutligen säsongsavslutningen med SSC på Superstage, och min bästa tid där någonsin 1.28.97:

https://www.youtube.com/watch?v=O0TP_YF0wZk

Kvarnis
2015-01-14, 12:41
Hel rätt, scoop = ALDRIG I LIVET! Så TMIC är helt uteslutet! :D

Funderade faktiskt på E85 innan, men sen kom jag över 440cc spridare från en 98 STI som passar rakt på Legacyns fuelrail så därför tänkte jag kört det av praktiska skäl. Men vad skulle Kvarnis rekommendera för storlek av spridare för E85? Jag har ju rosa 550cc spridare från min jdm sti motor, men är det för litet? Dom spridarna skiljer väl även från vanliga newage spridare så kanske inte ens finns adapters för dom?

Sen är ju frågan hur mycket man vågar belasta den gamle motorn med, just nu laddar jag ju 1.1bar, vågar man åka 1.4bar efter mappning? Det är väl topparna och intercoolern som kommer begränsa vad man kan få ur den, men är 330hk realistiskt på E85?

Om du nu får för dig att byta botten nångång är det lika bra att fixa spridarna på en gång. 850 sidomatade, adepters kan du köpa från Lateral alt kolla vad han kan göra om dina 440 till. 330 på E85 med VF34'n kan nog funka.
Minst 800 tycker jag du ska satsa på för att i en framtid kunna klara 400 på E85 utan att behöva byta dom.

Sen så länge det inte spikar överlever nog motorn 330.

Kvarnis
2015-01-14, 12:44
550 räcker knappt till 300 på E85 FYI även med FPR :)

Prodrive90
2015-01-14, 16:17
550cc var endast påtänkt av ren snålhet då jag har såna toppmatade liggandes ;) Frågade runt lite i uk och där trodde dom 550cc skulle räcka men jag var också lite tveksam.

Blev rätt avskräckt när jag såg priser på typ £600 (lateral performance) och det är jag inte beredd att lägga i detta läget bara för spridare. Därför ville jag gjort en snållösning med spridarna. :P

Igge
2015-01-14, 16:23
550cc var endast påtänkt av ren snålhet då jag har såna toppmatade liggandes ;) Frågade runt lite i uk och där trodde dom 550cc skulle räcka men jag var också lite tveksam.

Blev rätt avskräckt när jag såg priser på typ £600 (lateral performance) och det är jag inte beredd att lägga i detta läget bara för spridare. Därför ville jag gjort en snållösning med spridarna. :P

Dyrt!

Är det något speciellt med spridare för subaru?
Annars finns ju t.ex. såna här:
http://badassparts.se/siemens-deka-mototron-875cc-spridare-110324-fi114992-hog-ohm.html

bogserlinan
2015-01-14, 19:52
Oskar! Man ska aldrig snåla med spridare! Ska man ändå byta så får man dit med rejäla grejor. Fråga Ronnie vad han ska ha på amazonen nu;)

Sjögren Racing
2015-01-14, 21:42
Dyrt!

Är det något speciellt med spridare för subaru?
Annars finns ju t.ex. såna här:
http://badassparts.se/siemens-deka-mototron-875cc-spridare-110324-fi114992-hog-ohm.html

Det är supersportsprintspecial med spridare till Subaru, inga "standard" passar. Men jag tycker att Oskar ska lätta börsen och satsa på ett par ID 1000 och bygga om för toppmatat, ingen mening att snåla på en sådan viktig sak som spridare.. Det kan bli en dyr läropeng.

Prodrive90
2015-01-15, 01:38
Jag har iofs bara lagt en kväll på att leta spridare med så man kanske kan hitta nåt billigare! ;)

Nu är det ju som så att motorn i Legacyn har gått 25000mil och dessutom är en av de sämsta motorerna att plocka effekt ur pga att topparna är så värdelösa, men planen är ju en riktig motor nästa år och då kunde man ju köpt dyrare spridare för det effektmålet man har då, och kört 550cc tills dess som jag ändå hade förhoppningar om att det skulle funka till effekten jag hade tänkt mig, dvs 320-330hk. :P

Frågan är då om det är värt att bygga om till toppmatade eller om man ska köra sidomatade med adapters och modda org fuel rail för paralellmatat, känns ju inte lika hippt dock! :D

Prodrive90
2015-01-15, 02:41
Är ju bra att ha några olika Legacys att välja på så här är mina andra.. ;)

Vinterbilen

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-02318a81f51d2680e445ef98703fedfd_large.jpg

Och denna som bara står i väntan på att jag kanske någon gång i framtiden ska bygga nåt ballt, helt rostfri kaross! :)

http://www1.garaget.org/archive/121/120948/327967/large_327967-3148201.jpg

bogserlinan
2015-01-15, 06:14
550 är ju för klent!

Kvarnis
2015-01-15, 10:16
550cc var endast påtänkt av ren snålhet då jag har såna toppmatade liggandes ;) Frågade runt lite i uk och där trodde dom 550cc skulle räcka men jag var också lite tveksam.

Blev rätt avskräckt när jag såg priser på typ £600 (lateral performance) och det är jag inte beredd att lägga i detta läget bara för spridare. Därför ville jag gjort en snållösning med spridarna. :P

Kolla vad kan vill ha för att konvertera/bygga dina 440 och vad det blir för resultat av det brukar liga på ~£150>200

Finns billigare spridare ;)
http://www.ebay.co.uk/itm/DeatschWerks-SIDE-FEED-Injectors-810cc-For-240SX-SR20-KA24-SR20DET-KA24DE-Nissan-/270855768594?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f10430a12

Prodrive90
2015-01-15, 13:38
Klart det är klent Jossan, sitter ju likadana på din svarta raket :D

3000 spänn, det var lite mer rimligt Kvarnis! :P

"All Deatschwerks high flow fuel injectors are built using only quality OEM cores"

Betyder det att det är modifierade begagnade spridare eller är de byggda från nya?

Prodrive90
2015-01-18, 00:47
Ja, jag är inte klok så nu har jag en ny fin idé!

Varför vänta med en ball motor när man kan fixa det redan tills iår??

Jag har kontaktat Enginetuner i UK redan och ska invänta svar, ska även kontakta Williams Motorsport som goffemannen använde.

Min tanke är: Skicka mitt jdm STI semi closed deck block som hade råkat ut för en tsunamivåg till lämplig firma i England, låta de göra iordning blocket, borrning/honing krävs, och sedan bygga ihop ett 2.1l strokerblock med vettiga delar. Toppar får bli från en STI Version 3/4 modell så Legacyns insug passar mot topparna. Sedan har man en motor man 100% kan lita på och som har potential för mer än de 350hk jag siktar på i första läget! :D

Sedan ska ju Imprezan ha en motor i framtiden med, och då kommer ju Legacyns org block väl till pass då de är closed deck! d---0.o---b Behövs dock rear thrust conversion men gör man samma histora med det blocket och skickar till england och får det ihopbyggt så kan det bli riktigt ballt! :D

LegacyLarsa
2015-01-18, 12:16
Du kan väl skriva ut listan när du är klar, så att vi andra som ligger lite efter, vet vad vi ska ha! ;-)

/Larsa

goffemannen
2015-01-18, 12:54
Williams funkade bra, bra priser också. Och motorn funkar ju fortfarande bra så :). Enginetuner är ju dock mer kända osv. Men de tar ju betalt därefter med.

Fladric
2015-01-18, 14:11
Haha, helt rätt Oskar!
Din Legacy förtjänar en riktig motor ;)

Turbovin
2015-01-18, 17:14
Senast jag frågade tog Enginetuner £2750 för att bygga en 2.1 stroker, då tillkommer block om man inte har nån. Enginetuners block ser lite "roligare" ut då de målar dem samt gulkromaterar alla skruv, sedan balanserar de hela vevpartiet vilket jag inte vet om Williams gör. Riktigt synd att den svenska kronan är så försvagad nu, man skulle handlat för nåt år sen.

Prodrive90
2015-01-19, 18:47
Nu har jag fått svar både från Enginetuner och Williams Racing:

"Hi Oskar

We would be very happy to quote you for an engine.

Your semi closed deck block should be a good base, we could check it out and advise. If it’s only surface corrosion, a .5mm overbore should be fine. The V3 STi heads would be right, as they use under bucket shims.
Have you considered going for a 2.1 stroker engine? The cost would be the same, but the extra stroke would give more torque and better spool up. We can modify the V3 heads to suit the compression ratio.
I would specify the following, given the options;

New crank
Wossner forged pistons
K1 H beam rods
ACL Race bearings
Balanced assembly
RCM head gaskets
RCM oil pump
RCM head stud kit
Genuine Subaru gaskets and seals
Fully overhauled cylinder heads including guides
New water pump
New cam belt and tensioner kit
All bolts and fastenings plated.

Cost £4750 fully built up, assuming we have a donor block and heads.

We carry out all work in our own machine shop and engine build room.
We use stress plates for boring and honing.

The engines are finished to this standard;"

£4750 med mitt block och UTAN ämnen till toppar..... :eek: Typ 60,000kr plus toppar för ca 5-6000kr för ett longblock ehhhh nej skulle inte tro det va! Enginetuner är uteslutet.... :D
----------------------------------------------------------------

Tur det finns rimliga människor och företag också, Williams Racing:

"Hi Oskar,
I have some sti4 heads here, which are phase 1.5, they will be ideal for your requirements. They can produce up to 500bhp, probably a bit more on e85.
Send me some pictures of the block please, i would suggest using the scdb built up with arp headstuds and Cosworth head gaskets, a new timing belt kit and water pump. I have all the parts here to put the complete engine together including the cam covers.
If you are supplying the block I would estimate the price to be around £2800?
Let me know your thoughts?
Regards Andy"

"Hi,

It will be difficult to evaluate the block until I can rebore it, we can go to +05 or +1.0mm oversize if needed, so I can't see it being an issue. I chemically clean the block, then paint them with an alloy silver paint, I don't like to use any acid or blast materials. I'll attached a picture to show how they look when done.
The parts I use are as follows-
block boredr and faces skimmed
STI heat treated crank
acl race spec bearings
Williams H beam rods
Mahle 4032 stroker pistons
11mm oil pump
arp headstud kit
Cosworth headgaskets
heads will be cleaned, valves lapped in, new stem seals, faces skimmed, new oil selas fitted.
Built up with a new waterpump, dayco cam belt and gebuine tensioners and pulleys.


Regards..........Andy

www.wms-racing.com"

"Hi,

Yes it would be a good strong setup, I build alot of these and my customers are always pleased with the results. It would take no more than 2 weeks to build. I can always get your block collected if thats easier for you, It would be around £70 with TNT. Yes you would just need to swap your parts over, everything will be a straight swap, there is an extra breather pipe on the new block, this is for the avcs heads, to balance the breathing, you don't need that so I would blank it off.

Regards..........Andy"

Ja, ca £2800 dvs ca 35000kr för ett longblock byggt på mitt block och inklusive toppar! Där snackar vi lite rimligare pengar, typ halva priset mot Enginetuner! d---0.o---b Jag ska köra på det, ska ta och slipa av den värsta oxiden på utsidan av mitt block och sedan packa det redo för englandsresan, han kunde till och med orda hämtning av paketet med TNT för en tusenlapp, smidigt och bra! d---0.o---b

Gloremir
2015-01-19, 20:06
Låter sjukt nice detta ju oskar.
Håll oss uppdaterade =)

zanoii
2015-01-19, 22:46
Synd att pundet står så jävla högt. :/

Fladric
2015-01-19, 23:38
:D blir bra detta!

Prodrive90
2015-01-21, 18:59
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10941450_10203276793951952_6668627897423621274_n.j pg?oh=668cb5f59b828bc62f9ee7bd2b636b89&oe=55290019&__gda__=1428480527_a0b57d2536265fced268a1fc43367a8 4

goffemannen
2015-01-21, 19:02
Kanon Oskar. En till motor från honom i sverige :). Väldigt mycket rimligare pris

Prodrive90
2015-01-21, 19:07
Kanon Oskar. En till motor från honom i sverige :). Väldigt mycket rimligare pris

Jag får tacka och bocka för hade det inte varit för att du hade gjort grovjobbet och gjort första köpet så hade jag aldrig ens hört talas om hans firma ;) Hoppas detta blir riktigt bra, ska bli så jävla roligt att ha en motor som matchar resten av bilen. Får se hur länge den 5 växlade Type R lådan hänger med, får väl hänga i min 6 växlade jag skulle ha till Imprezan annars...

goffemannen
2015-01-21, 19:08
Hehe ja de va ju lite så. Men den har funkat kanon bra iaf. Bra resultat på rullarna t.ex. 320whp med e85 åch original vf28 turbo.


Lika bra att du sätter dit 6vxl direkt;)

Kvarnis
2015-01-23, 11:30
Kommer bli bra det där

Johan/Grimlock har ju en 2l CDB från honom, enda saken var väl att den hade 9:1 i CR och på vanlig soppa är det inte helt perfekt sas :D

Annars har han du kört rätt hårt med den, nu vet jag inte hur mycket han kör med sin bil numera dock...men vad jag vet är motorn hel alla fall.

Minns inte helt exakt var Bröderna bus köpte sin motor kan ha varit enginetuner, men jag har för mig jag änven tipsade dom ang WMS

Kvarnis
2015-01-23, 11:34
Det enda du nu saknar är en rikgt turbo ;) och att flytta 6 petaren till legacyn :D
fmic *host* ;)

Iofs, med den motorn även med VF34 är igentligen IC'n det som kommer svagaste punkten...
Tycker du ska ta en ordentlig funderar ang. hur du ska göra med det.
Du kan ju fråga lite på RS forumet i AU dom har väl pillat en del med org.ic'n men det kostar mer än det smakar är jag rädd.

goffemannen
2015-01-23, 11:44
Kommer bli bra det där

Johan/Grimlock har ju en 2l CDB från honom, enda saken var väl att den hade 9:1 i CR och på vanlig soppa är det inte helt perfekt sas :D

Annars har han du kört rätt hårt med den, nu vet jag inte hur mycket han kör med sin bil numera dock...men vad jag vet är motorn hel alla fall.

Minns inte helt exakt var Bröderna bus köpte sin motor kan ha varit enginetuner, men jag har för mig jag änven tipsade dom ang WMS


Varför kör han på vanlig soppa då för? 9:1 är ju perfekt för e85 :).

Jag har ju bara 8:5:1 CR på min maskin. Fegade lite, skulle kunna gått upp lite till då ja kör e85.




För att jämföra priser på motorn Oskar köpt så gick min på £2833. Fick dock en bra deal med lite byte av tjänster och reklam. Med växlingskursen som va då(11kr) så gick det på 31000kr. men dagens(12.5kr) så går det på ca 35000kr.


> Low milage 2.0L semi closed deck block
> block border and faces skimmed
> new genuine 79mm heat treated sti crank
> acl race bearings
> Williams rods
> Mahle 4032 pistons
> genuine subaru 11mm oil pump
> new front and rear crank seals/block seals
> all other seals as required
> refurbished low milage v5 STI heads, grinded in valves, decked/skimmed surface etc
> Rocker Cover Gaskets
> Plug Seal Gaskets
> rocker cover Bolt Washer Seals
> Oil Separator Gasket
> half moon seals
> Supertech valve steam seals
> crank shaft oil seals
> RCM head gaskets
> COSWORTH ULTIMATE head studs


Total due inc shipping to Sweden- £2833

Prodrive90
2015-01-24, 16:29
Jag frågade honom om just kompressionen efter att du skrev nåt om det på Facebook Kvarnis. :) Jag frågade efter 9:1 för jag ska ju ha E85 men fick till svar:

"Yes you can run a higher compression with e85, but you can get headgasket issues over 400bhp at 9.0:1, the boost starts lifting the heads. I would go for between 8.5-8.7:1."

Ca 37500kr blir det totalt med frakt för block till england och frakt för motor till sverige inräknat.

Jag vet att chargecoolern kommer vara en flaskhals och att det är helidiotiskt att behålla den, men jag tycker chargecoolern hör till Legacyn så pass mycket att jag ändå tänker behålla den trots att det är långt ifrån optimalt. Tänkte kolla på andra kylare och pumpar dock, Focus RS pump var det någon i england som körde med, tillsammans med kylare från nån Toyota Celica GT Four.

6 växlat lär det bli, och förlänga STI kardanen 60mm då det är mkt svårt att hitta en automatväxlad kardan från en gen 1 Legacy, dessutom är STI kardanen mkt kraftigare.

Prodrive90
2015-01-24, 16:36
http://www.frozenboost.com/water-to-air-heat-exchanger/air-to-water-radiator-p-1063.html

http://www.frozenboost.com/images/product/radiator_26x7x2_picture.jpg

http://www.frozenboost.com/liquid-air-adapter/water-to-air-pump-0392022002-p-1001.html

http://www.frozenboost.com/images/product/bosch_pump_picture.jpg

Sen lite slangar till det, borde ju bli fint resultat? :)

Prodrive90
2015-01-24, 16:51
Har även diskuterat om att låta sodablästra alla motordelar istället för att lacka det som han normalt gör, jag gillar inte tanken att spraya aluminiumgrejer och framförallt inte block och toppar som kommer bli så varmt, känns som det kommer se riktigt tattigt ut. Jag har själv börjat slipa blocket för att det ska se vettigt ut, men det blir nog att både block och toppar sodablästras i england för att det ska se så bra ut som möjligt.

Prodrive90
2015-01-25, 00:15
Nu tycker jag mitt slipande av blocket får duga, har lagt några kvällar på det nu. Var lite oxiderat å så...

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10933742_10203296696329499_4142092883851838937_n.j pg?oh=5aa52ad860ddba7eb98fce97658edb7a&oe=5520D541&__gda__=1431655700_1d4abea2be9b597fa30f2f9126b6119 0

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10891738_10203296963736184_367951984262170019_n.jp g?oh=55aa14ee64834523cb8d7390a4e20419&oe=55692623&__gda__=1432360051_1f544c085a518882062eacd17570668 3

emilboylarsson
2015-01-25, 15:59
Tuff bil! Kul att någon bygger på legacy.

Kan även jag rekommendera WMS, jättetrevlig och hjälpsam. Köpte min botten från honom och det har funkat klockrent. Det enda som var lite knas var väl att toppbultarna var lite dragna lite ojämt men det var ju inga konstigheter att lösa.

Turbovin
2015-01-25, 17:31
Hade inte Goffemannen nåt kamöverfall som var något löst också? Sånt där gör mig lite tveksam. Det är väl inte hela världen att kontrollera moment på alla skruv man kommer åt men man får ju hoppas att resten som man inte kommer åt sitter ordentligt då. Jag monterar själv motorer dagligen och är extremt petig med moment och allt men boxermotorn är ju lite meckig jämfört med en 13l rak Volvosexa.

goffemannen
2015-01-25, 18:15
Stämmer bra det. Va bristande kommunikation från hans sida. Det yttre utanför ventilkåpan, och nån av bultarna till ventilkåpan va inte åtdraget pga att han brukar plocka bort ventilkåporna för att hålla emot kammarna när han drar åt kamdreven. Han hade glömt meddela detta till mig så de blev ett litet problem när ja använde subarus specialverktyg för kamdreven.

Turbovin
2015-01-25, 18:56
Okej se där då har man förklaringen till det. Ang. topplocksbultarna så menar ju vissa att man ska dra om bultarna när de blivit sträckta, helst när motorn varit igång så kan ju vara så att de hunnit släppa under transporten. Skiljer nog mellan olika fabrikat. Är ju inte så realistiskt att efterdra på en Subaru riktigt.

Kvarnis
2015-01-27, 12:45
Löser du ic'n med pump och kylare kommer nog det sluta med att spridarna bottnar ;) :D

Skulle tänka att en Billet 20G skule vara rätt trevlig med resten av delarna :)
Ju just MAF SIM är ju en ide med, alt en annan lmm har för mig att den botnar, du får allt kolla upp det.

Timzzon
2015-01-27, 16:50
Alt en annan lmm har för mig att den botnar, du får allt kolla upp det.

Nissan z32 Lmm ska funka bra enligt australiensarna :) Den har ett större mätområde :)
http://www.sillbeer.com/images/engine/bosch-z32afm-label.jpg

Kvarnis
2015-01-30, 10:38
Jeep, den bruka man använda :)
Dock måste man skala om

Prodrive90
2015-02-01, 21:22
Nu är motiren betald. :)

Fladric
2015-02-01, 22:24
Nu är motiren betald. :)

Spännande! Ska bli intressant att se hur den funkar för dig! :)

Kvarnis
2015-02-04, 09:00
Inte nog med att du fixat karossen m.m, nu har du aväen börjat fixa motornn...hur ska detta sluta ;)

Riktigt sprut med respons kanske ;):D

Fladric
2015-02-04, 09:29
Inte nog med att du fixat karossen m.m, nu har du aväen börjat fixa motornn...hur ska detta sluta ;)

Riktigt sprut med respons kanske ;):D

Det kan ju bara sluta på ett bra sätt! :D
En brutal Legacy ;)

Prodrive90
2015-02-05, 15:44
Respons låter trevligt, sen komplettera det med en dogbox..... MMM vad välmående man skulle bli av det ljudet!

Kvarnis
2015-02-05, 16:36
Precis när du rasat låda är det ju bara att bygga om till sekventiell låda :D

rallyjohan
2015-02-05, 22:19
Kommer bli episkt. Kör på Oskar, så länge man känner att det är kul och att man har råd e det bara att kötta. Ser fram emot en massa bilder och bra info att använda.

Prodrive90
2015-02-09, 13:54
Nä seklåda är ju inte tidsenligt! :D

Tror jag hittat en intercooler-kylare som är vettig nu:

http://www.chargecooler.co.uk/images/550.jpg

Och en Bosch pump:

http://www.chargecooler.co.uk/images/pumpavt%5B1%5D.jpg

Ska riva av stötfångaren och mäta lite och se om en sån kylare får plats där! :)

Prodrive90
2015-02-10, 00:28
850cc spridare
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10959413_10203351769826302_4375917837406277399_n.j pg?oh=facd48a32fe81dce551f802e5a041243&oe=5553BF54

Blocket borrat till 93mm och planat
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/r270/10842312_10203392212397341_9197983411804815280_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/r270/10974280_10203392211277313_5245579905276102927_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/1796736_10203392210877303_6977871269763697663_o.jp g

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10959988_10203392210637297_4265365605484130508_o.j pg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10515145_10203392212197336_3642474242579004932_o.j pg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/10854372_10203392212237337_4363898038348109307_o.j pg

Prodrive90
2015-02-10, 12:12
Shortblocket ihopsatt:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10984577_10203395304034630_5606919748706478211_o.j pg

Prodrive90
2015-02-11, 20:19
Mjaaa nu är den klar och jag tror den skickades idag :)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10854966_10203405321805068_4852591792309174415_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10530644_10203405321765067_6789889474800998267_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10887618_10203405322485085_1366838392360297298_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10960196_10203405322445084_7371230615595516201_o.j pg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10914760_10203405323165102_2976377606246778180_o.j pg

rallyjohan
2015-02-11, 20:25
Har du gjort allt själv, och iså fall har du gjort det tidigare, och om inte hur fasen visste du hur du skulle göra? :)

Prodrive90
2015-02-11, 20:39
Nää, motorn byggs i England av WMS-Racing (Andy Williams), jag skulle aldrig ge mig på att bygga en motor, för dyra grejer att chansa med.

rallyjohan
2015-02-11, 20:43
Allright, ja lite så jag känner också. Känns som du kommer få en kul sommar :)

Kvarnis
2015-02-12, 07:56
Kommer bli fint det där, bara sprutet och snurran som saknas ;)
Ser seriöst ut från WMS sida alla fall :)

Prodrive90
2015-02-26, 14:38
Jag har varit dålig med att uppdatera, men motorn har nu kommit hem och den gamla motorn är urlyft och bilen är ställd på vinterförvaring utan motor. :)

Innan motorn lyftes ur så kopplade jag in nya sprutet för att se att allt funkade, och det gjorde det! :)

https://scontent-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10982416_10203430009542246_4073746944325858813_n.j pg?oh=00a8f549048babe3b1d4af586ab31c15&oe=557C9BA8

Jag rev även ur all inredning för att ljudisolera den bättre sen när den ska skruvas ihop till våren.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/1488069_10203430014662374_4869264166707894659_n.jp g?oh=59563c43fdd86533d128c015d9970699&oe=557ED917&__gda__=1430941084_928d182aec7a5ee1e0b20e7188ce21a 7

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10392282_10203430014702375_1465275734987395101_n.j pg?oh=50b5140fa2e942405bafd832bf0373ec&oe=5584231B&__gda__=1434158462_b079ed578471bcd071a4bc2e22dab7c 4

Motorn ur!

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10994063_10203459643243070_3651029261740220413_n.j pg?oh=60eac310dd6dea2c91de4bed53399414&oe=557D79D2&__gda__=1435854253_96cc46e67a40c5646dfe622674ff5bc e

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10387545_10203459643403074_8290604028281422633_n.j pg?oh=c9b561d5f4a7adce002f07f76f9c5eaa&oe=558CCDA6&__gda__=1434596057_1d7a4a18ede4f99ee2fe4ba95c39906 a

Första delen som trillade in, direkt från japan ;)

https://scontent-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10341694_10203459642923062_3720236980562479944_n.j pg?oh=0f38f3ccb4262c8882af4dc4d059d01e&oe=554EA49C

Oljesil och skvalpplåt från den gamla motorn överflyttad till den nya, Killer B Motorsport.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10993092_10203459645283121_7131709531692010042_n.j pg?oh=b12bae69b8e987004e0ac117d807deb2&oe=55944AB2&__gda__=1434125476_1f2fc30ed95ccf4959243a36d795c42 4

Sumpen på plats.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10362946_10203459645243120_1440865056823050730_n.j pg?oh=23eaf9bd775519b998f0f35ad36acf14&oe=554AB3C3&__gda__=1430807462_00e5e73a827f7219920022c26012c0b e

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/11006397_10203467412637300_4774154457246292006_n.j pg?oh=eb9f5345f16132248fc903d88dee399d&oe=558CDFE2&__gda__=1431355892_7860d62b91f05f6b7f273eed48abfbd 1

Jag har även gjort en stor beställning från Importcarparts nu, nya tändspolar, nya främre kamkåpor, nya packningar till det mesta jag behöver och lite annat smått å gott. Behöver ett nytt vattenrör från en 97-98 årsmodell men det skulle Andy Williams skicka gratis till mig, och sen får jag nog ta och beställa Carl Daveys 20mm distanser att ha under insuget, så jag kan dra inloppsslangen till turbon under insuget istället för att ha 90 graders böjen precis innan turbon. Insuget har jag portat nu och det enda som återstår är poleringen som kommer ta en stund... ;)

Igge
2015-02-26, 15:10
Gött!

Har du forskat mer i ljudisoleringsträsket?

Prodrive90
2015-02-27, 00:02
Gött!

Har du forskat mer i ljudisoleringsträsket?

Nein, inte så mkt att forska på. Ska klistra på lite asfaltsmattor och sen köpa några lite tjockare mattor eller nåt att lägga in lite här och där. ;)

t1hero
2015-03-01, 20:54
Killer-B sumpen har jag spanat på, köpt direkt från USA eller hittat åf i europa?

Prodrive90
2015-03-01, 22:55
Killer-B sumpen har jag spanat på, köpt direkt från USA eller hittat åf i europa?

Den är mkt trevlig, jag köpte min från usa från turninconcepts, det var den enda återförsäljaren som var villig att skriva ner värdet, men bara till hälften av värdet så det blev en slant i tull och moms ändå.

Prodrive90
2015-03-07, 01:46
Lite småpill har jag gjort i väntan på tusen packningar å lite annat till motorn... :)

Insuget är portat för att matcha topparna.

Innan:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/11046756_10203538220567454_426442809746032322_n.jp g?oh=f56939690228fe156dc183a39135d887&oe=5586A4F3&__gda__=1435162275_6b022911ad075e2ae8fc3c7680b610a 1

Efter:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11056898_10203538220807460_6359859978356795221_n.j pg?oh=05ed53d6a08881e84d69bbf0b3b5d504&oe=558CB6F3&__gda__=1435004812_1779ed637cec0991273fdb397db44d1 0

Våtslipningen av insuget är påbörjat, har fått lägga ett satans arbete för att ens kunna börja våtslipa det. bläää! :)

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10255364_10203538222167494_6053142398518934072_n.j pg?oh=4604f0d23cbdb5d3020bd6cac6fad904&oe=558DA9E5

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/1011632_10203538221847486_2938683840253325307_n.jp g?oh=695f56933e29292cda52847f204a478a&oe=5579FBE3&__gda__=1433971304_bd7ff3417a53d672bb46cbd9112fb6e 9

Oljekylarkit från Mocal är inhandlat:

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11018598_10203538220887462_8636240581807867066_n.j pg?oh=c9ab48101f03f2d7210b11395c447817&oe=5589FDA9

Igge
2015-03-07, 08:33
Gött! :)
Antar att det blir med termostat till oljekylningen?

Prodrive90
2015-03-07, 11:08
Nix tog ingen sandwich med termostat så det är utan. Om man inte får upp oljetempen vid normal körning så får man väl sätta en kåpa framför en del av kylaren och sedan plocka bort den när det blir bankörning. :-)

Igge
2015-03-07, 11:26
Nix tog ingen sandwich med termostat så det är utan. Om man inte får upp oljetempen vid normal körning så får man väl sätta en kåpa framför en del av kylaren och sedan plocka bort den när det blir bankörning. :-)

De flesta rekommenderar termostat även vid bana då det tar sådan tid att få upp oljetempen annars, så jag skulle nog satsa på termostat också. Det är ju inte som att du snålat på så mycket annat så varför göra det med smörjningen? :)

Prodrive90
2015-03-08, 22:37
De flesta rekommenderar termostat även vid bana då det tar sådan tid att få upp oljetempen annars, så jag skulle nog satsa på termostat också. Det är ju inte som att du snålat på så mycket annat så varför göra det med smörjningen? :)

Jag beställde en termostatstyrd innan idag, synd att ja inte läste på lite mer innan ;)

Har fått besked att jag kommer bli bannad igen så här tar projekttråden slut, men jag hoppas jag får ihop bilen och motorn och får kul med den i sommar... :)

TMP
2015-03-09, 20:16
Varför bannad igen? Trisst hur som helst, för riktigt trevlig projekttråd

Sjögren Racing
2015-03-09, 22:38
Tråkigt att projekttråden med forumets seriösaste Subarubygge inte kommer att uppdateras längre.
Och tråkigt att en av forumets mest Subarukunnande medlem ska bli bannad.

Igge
2015-03-09, 22:54
Gött att det blir termostat :)

Tråkigt att projekttråden med forumets seriösaste Subarubygge inte kommer att uppdateras längre.
Och tråkigt att en av forumets mest Subarukunnande medlem ska bli bannad.

Instämmer

Tycker han skött sig på forumet den här gången

Prodrive90
2015-05-01, 00:07
Vafan, jag skulle ju bli bannad men någon verkade glömma att göra det så jag kan ju lika gärna posta lite uppdatering i trådfan trots allt! d---0.o---b

Insuget nästan klart
http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5df263a59f7bb25af828cb5570767645_large.jpg

En del av skruvhögen som åkt iväg på gulkromatering
http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5e38e1fef21f96158ccf6be0d14f3c73_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-48dd0c6f4f42078f11f0b3f8f5502ea0_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4acccd7294aea02036db5ad08ce41c95_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d563c7459e2231231c43e903c9cb93f3_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-df0ec8cfdceacb3800df8756af006f5c_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-957888b9511ff95cf3af42c60b1ae464_large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-af8c6cad4d5559bf6e3f8a41e31e77d1_large.jpg

Delarna är bara dithängt på prov, jag väntar fortfarande på en annan turbo, måste fixa kabelhärvan till motorn, fixa bränsleslangarna osv.. Men det tar sig.

Turbovin
2015-05-01, 01:07
Vackert. Inget fan av blå slangar men det är ju en smaksak. Sjukt läcker puts.

rallyjohan
2015-05-01, 23:12
Insane puts!

Bubben
2015-09-19, 01:59
Helt otroligt bygge! Sort fan!

Fladric
2015-09-19, 07:27
Fortsättning följer i denna projekttråd på garaget ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307877

Adsense Management by Losha