Visa fullständig version : Motor går ojämnt på lägre varv. Forester S turbo -99


kribbe
2015-10-19, 14:20
Hej har lite problem med forestern. Den har nu nyligen börjat gå ojämnt under 2000 varv. Man känner att den inte lämnar full effekt heller. Man märker det mest när man kör i ca 50km/h i fyrans växel och ligger på strax under 2000 varv. Trycker jag då till på gasen så spottar och fräser den mest. Går man upp till runt 2500 varv så går det jämnare men man känner att inte full effekt ges.

Innan har bilen stuckigt iväg med än rätt bra fart under ovanstående omständigheter

Har folket här ute några tips på vad felet kan vara.
Ska testa med ett par andra tändkablar i veckan (om jag nu kan använda dom från min legacy 91 utan turbo (helt nya kablar på den)

Allt är original förutom ett öppet luftfilter då jag inte hittat en original luftfilterlåda än. (satt öppet när jag köpte bilen)

SmilesPerHour
2015-10-19, 18:47
Jag skulle kollat luftmassemätare, bränslepump, bränslefilter och tändstiften i första hand.

Pubbe
2015-10-19, 20:43
Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också... eller något annat...

kribbe
2015-10-19, 21:18
Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också... eller något annat...

Jo det är ju så med ett sånt här fel. Kan vara det mesta.

SmilesPerHour
2015-10-21, 14:08
Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också... eller något annat...

Är det lambdasonden som krånglar så bör bilen gå bra tills dess att sonden kommit upp i temperatur. Går bilen bra nystartad så kan du misstänka den.

Högerstyrd
2015-10-22, 15:39
Kan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.

SmilesPerHour
2015-10-23, 22:14
Kan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.

Tomgångsventilen brukar gå att testa genom att vrida på tändningen och se om den brummar.

Och lite förgasarrengöring kan rädda dem. ;)

kribbe
2015-10-24, 13:52
Tackar för olika tips :) Ska kolla tomgångsventilen då. Va inne och ombesiktade bilen idag. Så att jag inte får körförbud. (Gick inte igenom...nånting med avgasvärde som blev för höga :P )
Lamda värdet var däremt bra (0,9)

har beställt nya tändkablar som jag ska testa med också. Legacy 91:an jag har började gå att dålig när en tändkabel började bli dålig (rejält med överslag) Så vi får se hur den går då når det är byt.

kribbe
2015-10-31, 07:06
Dödade jag tomgångsventilen nu???
Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.

Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll

kribbe
2015-11-02, 10:15
Dödade jag tomgångsventilen nu???
Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.

Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll

Falskt alarm på tomgångsventilen. den började håfngera igen.
Även byt lambda. Motorn går fortfarande ojämnt. Inga felkoder heller att gå efter. Ska man testa byta luftmassemätaren (sensorn) också innan det börjar bli många dyra grejor utbyta

kribbe
2015-11-02, 15:54
Kan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.

SmilesPerHour
2015-11-04, 08:43
Kan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.

Vakumläcka?

Kallstart borde ge en fet bränsleblandning. Drar insuget tjuvluft då så bör bilen gå bättre.

Har du möjlighet att göra ett rök test på insuget så testa det. Det går att spraya startgas runt motorn också, men det är lite knepigt.

kribbe
2015-11-07, 19:13
Varför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.

SmilesPerHour
2015-11-09, 23:04
Varför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.

Såg dem ut så här?
http://www.xs11.com/forum/images/tips/20020915-plug_ash_deposits.jpg

kribbe
2015-11-10, 11:43
Såg dem ut så här?
http://www.xs11.com/forum/images/tips/20020915-plug_ash_deposits.jpg

Ja fast med inte lika tjockt lager beläggning.

SmilesPerHour
2015-11-10, 14:17
Ja fast med inte lika tjockt lager beläggning.

Kontrollera oljenivån och håll lite koll på den.

Jag skulle även rekommendera att du kollar de nya tändstiften efter ett tag och ser så dem inte blivit smutsiga igen.

kribbe
2015-11-10, 20:22
Jo jag börjar misstänka att kolvringar får bytas inom en snar framtid. Även om jag har fått reda på att dom tar lite olja så tar denna onormalt mycket.
Oljenivån sjunker rätt snabbt. Så jag ska ta av dom sen och kontrollera efter att jag har hunnit köra några mil

SmilesPerHour
2015-11-10, 21:12
Jo jag börjar misstänka att kolvringar får bytas inom en snar framtid. Även om jag har fått reda på att dom tar lite olja så tar denna onormalt mycket.
Oljenivån sjunker rätt snabbt. Så jag ska ta av dom sen och kontrollera efter att jag har hunnit köra några mil

Kolvringarna är ett stort jobb att byta, jag skulle rekommendera att du testar kompressionen innan du lägger ut massa pengar.

Det kan ju vara turbon som läcker olja in i insuget också.

kribbe
2015-11-10, 21:46
Kolvringarna är ett stort jobb att byta, jag skulle rekommendera att du testar kompressionen innan du lägger ut massa pengar.

Det kan ju vara turbon som läcker olja in i insuget också.

turbon glömde jag nästan. Frågan är bara hur fasen man kommer åt att komptesta. Får bli en vidare undersökning senare

Mickey_gbg
2015-11-15, 22:01
Hej!


Nu är det väldigt länge sedan jag pillade med komptest, men jag vill minnas att jag lånade en mätare med slang på som du skruvade in i tändstiftshålet, en som borde ju funka på en Subaru boxer.

Om du har otur och det är turbon som gett upp har jag en begagnad TD035 (13000 mil) liggandes du kan få snorbilligt, har du vägarna förbi Göteborg får du hojta till om intresse finns.


/Mickey

kribbe
2015-11-16, 10:24
Hej!


Nu är det väldigt länge sedan jag pillade med komptest, men jag vill minnas att jag lånade en mätare med slang på som du skruvade in i tändstiftshålet, en som borde ju funka på en Subaru boxer.

Om du har otur och det är turbon som gett upp har jag en begagnad TD035 (13000 mil) liggandes du kan få snorbilligt, har du vägarna förbi Göteborg får du hojta till om intresse finns.


/Mickey

Jag tänkte mest på platsbristen på komptestet. Då på forestern så sitter ju tändstiften helt vågrätt medan på tex min gamla legacy så sitter dom snett uppåt. Att byta tändstift på forester tar allt mellan 30-60 minuter :P Då där är kanske en halv decimeter mellan ventilkåpa och balk.

Jag ska ha den turbon i åtanke om det nu är så att turbon börjar ge upp :)

Bubben
2015-11-22, 22:43
Jag kan endast rekommendera att lossa bulten till motorfästet på motorbalken, och hissa lite försiktigt med domkraft. Då får man helt annat spelrum.. Jag försökte utan att göra det och då höll jag på att bli galen först. :)

kribbe
2015-11-24, 18:12
Efter några mils körning så började motorn gå dåligt igen. Byte till nya dyra fina ngk platinumstiftoch då tyckte jag motorn gick bra igen. Men nu har den börjat igen och fick nerslag på besiktningen. Lambdavärdet var nog det ända son var rätt.
Ska väl tilläga att den går bättre än innan med nya stift men inte bra

kribbe
2015-11-30, 21:20
Kan tilläga att HC halten var nu runt 200. De andra värdena var en bit över gränsvärdet. Lambdavärdet fortfarande bra.
Låter på motorn som om den går nästan jämnt.

Filmade lite på hur den går

https://www.youtube.com/watch?v=uIeezaRvrSI&feature=youtu.be

kribbe
2015-12-01, 19:44
Börjar bli orolig för motorn nu. Tänkte dubbelkolla stiften nu igen efter dom varit byta för att se om det gick att diagnosera något. Alla såg bra ut utom ett. Det närmast förarplatsen (Det som var allra jobbigast att ta av)
Såg nästan ut som någon form av gegga (olja?)
Verkade gå lite bättre efter att jag rengjorde stiftet. Men blev rätt snabbt sämre igen
http://i1288.photobucket.com/albums/b483/Christian_Kribbe_Persson/WP_20151201_18_48_11_Pro__highres%202_zpsx10xzl2p. jpg (http://s1288.photobucket.com/user/Christian_Kribbe_Persson/media/WP_20151201_18_48_11_Pro__highres%202_zpsx10xzl2p. jpg.html)

abacus
2015-12-02, 14:20
Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

kribbe
2015-12-02, 18:15
Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

Det är lite det jag är orolig för. Den tar ju onormalt mycket olja tycker jag. Kan var att felet ligger här. Bilen har varit på en långtur nyligen när syrran lånade bilen. Efter där började den jävlas. Kan vara att den slet till det sista då?

kribbe
2015-12-12, 11:12
Idag kom domen från verkstaden.
Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med

SmilesPerHour
2015-12-16, 16:37
Idag kom domen från verkstaden.
Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med

Motorn måste till en motorrenoverare och tas isär för att de ska kunna ge svar på dina frågor.

Är det endast kolvringarna som är dåliga borde det inte vara nåt större jobb att fixa.

Men mäter dem och finner att cylindrarna är slitna dom med så kan det behöva honas och nya kolvar på det.

Sen kan man ju fråga sig om dåliga kolvringar är symptomen av ett annat problem.

_bystrom_
2016-03-08, 21:11
Har du fått någon rätsida på motorn?
Jag har just haft samma bekymmer på min GT, började med dåliga ventiltätningar och fortsatte med kolvringarna och en honing eftersom den blankslitit loppen.

kribbe
2016-03-09, 20:56
Glömt att uppdatera här :)
Hade bilen inne på verkstad. Han sa vad det har kommits fram till i tråden ungefär. Cylindern närmast förarplatsen drar sannolikt igenom olja genom kolvringarna.

Bilen är avställd för tillfället. Blir sönderplockning till sommaren för att se exakt vad som är sönder.
Jag kommer ju helrenovera motorn och byta alla slitagedelar invändigt om jag nu ändå ska ha isär motorn.

kribbe
2016-06-26, 15:36
Ny uppdatering. Motorn sönderplockad. En ventil till avgassidan har det gått av en bit av (en tiondel av ventilen kanske) och en massa olja i cylindern.
Hur fungerar det i motorn då? Den har ju tagit massa olja. Blir feltrycket i cylindern med en konstant öppen avgasventil att det trycket ut olja någon annanstanns.
Verkar inte vara fel på kolv ringarna eller kolven. Har hällt tunn olja i cylindern med motorn på sidan och det har inte sjunkit nu på en timme.

kribbe
2016-07-02, 07:50
Efter lite efterforskning på nätet så har jag kommit fram till att om en ventil står öppen hela tiden så suger motorn ner olja från toppen.

Rätta mig om jag har fel.

Vill ju vara säker på att detta är orsaken till den höga oljeförbrukningen innan jag sätter ihop motorn igen

kribbe
2018-07-19, 18:46
Livar upp min tråd igen.
Lite rädd för att snålheten och viljan att skruva ihop motorn igen kostade att jag får skruva sönder igen.

Bilen fungerade bra ett tag. Men på senare halvåret då går motorn hackigt på lägre varv.
På samma stift (närmst föraren) så är det blött svart nu , men även fastbränd svart goja om jag kör för länge utan att byta stift medan de andra ser fina ut. Också väldigt hög bränsleförbrukning.
Min rädsla nu är att jag skulle bytt kolvringar också när motorn var nere då jag tror att dom skickar olja till cylindern.

Ska se om jag får ditt en kompprovare med och kolla komp.

Gissar jag rätt eller kan där vara nåt annat. Har skiftat spridare med då jag fick tips om en kass spridare skickar för mycket bensin kan stoppa igen stiftet.

kribbe
2018-07-19, 19:12
https://preview.ibb.co/m1e1PJ/IMG_1049.jpg (https://ibb.co/iKco4J)

kribbe
2018-08-20, 06:22
Lite trött på bilen och pallar inte renovera igen.
vilka motorer passar i forester s Turbo 99?

Söker man på laga och bildelsbasen på regnr kommer även icke turbo bilar upp. Är motorerna samma i bilarna förrutom databox och kanske spridare.

Adsense Management by Losha