Visa fullständig version : 06 sti Spec D prodrive


Nathan
2016-04-18, 18:34
A few years back in March In 2013. Progress on the car has unfortunately been slow due to lack of money and time.

The Spec D (D for Discrete) was a special model produced in the UK with a run of 300 units back in 2006. SPEC-Ds came standard debadged with just the SUBARU logo badges on the front and back remaining, the STI wing replaced with a WRX wing, and a black leather interior instead of the standard STI Blue. Some tasteful person replaced the WRX wing on my car with an STI wing (It looks as if the dealer did it).

The prodrive power pack (PPP) was an upgrade installing a 255lph Wallbro fuel pump, a stainless muffler, and a mild tune to the ECU brought the HP up from 260 to 316 at the crank and Torque up tp 450nm.


The plan for now is to keep the motor fairly stock do my best to avoid getting the E85 bug while getting the suspension working a bit better for track days, and taking care of some small rust spots before they get out of hand.

I've planned the following suspension upgrades after doing a quite a bit of research (opinions are more than welcome)

27mm Sway bar front
24mm Sway bar rear
A decent set of tires 235 or 245 width (stock is 225)
Anti lift kit
Camber bolts to put in about -2.5 negative camber into the front
STI pink springs (lowers the car by 25-30 mm and increases spring rate 50 - 100% - Word on the street is that this rate better matches the dampening/rebound of the struts resulting in bettter grip and a better ride)

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-14-14-05-01_kgrhqfq8fduq4qezbrj7ekpow48_80.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-14-14-05-01_kgrhqzhjbqfef2ejss7brj7ekrwog48_80.jpg

Nathan
2016-04-18, 18:35
When I bought this car there were two issues with it: one of which is the sensors that adjust the light leveling system in the xenon front headlights. There is one sensor on the front and one rear, they both connect to the lower arms on the suspension. The arm on that connected the rear sensor was broken and one of the pins on the front connector corroded and broke of into the plug.

Initially I thought I could just replace the sensors with a switch from the USDM STI and run a sending wire to the headlight leveling motors. But it turns out that there is an ECU that interfaces with european versions sensors.

Here's the rear sensor

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-19-14-32-39_20130519_143043.jpg

I'm thinking that if we hook up a resistor to one of the plugs and attach the USDM switch to the wires in the other we can trick the ECU into following the commands of the switch. Saving me about 2000kr, and frankly who doesn't want more switches in their car?

Wiring diagram for the light leveling system:
https://dl.dropboxusercontent.com/s/1hvcnal8eghj6iu/G8150BEV11_620.pdf?token_hash=AAEUbpqzFNJNMJRlKfBJ BpiQlWCls-kPYPTRKODP0H_TIQ&dl=1

Nathan
2016-04-18, 18:38
fter some research and wire chasing I managed to wire in the 2006 USDM/JDM headlight leveler switch. turns out the rear sensor was still functioning so i just plugged it back in and wired the correct leads from the front sensor to the switch. There is no reason you couldn't just wire in a set of resistors and do the same thing. But I had to go through registrerings besiktning so things have to look original. Total cost: 150kr.

The pictures of the successful testing setup and my switch wiring digram.
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-26-13-48-31_20130526_133054.jpg

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-26-13-46-18_20130526_132839.jpg

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-05-26-13-46-18_20130526_132825.jpg

Fladric
2016-04-21, 10:56
Kul med en tråd! Ska följas :)

Blev fjädringen bra med sänkfjädrarna om du hunnit montera dem? :)

Nathan
2016-04-21, 16:02
Har inte köpt sänk fjäder än. Blir lite internt konflikt över om man ska köpa eller inte. vet ej hur bra det går att har sänkt bil i norrland.

Koffe
2016-04-21, 17:27
Visst är det du som är på Rejsa också? I så fall har du väl gjort betydligt mer än vad som står i denna tråd :)
Kul att följa!

/Koffe

Lindbloom
2016-04-28, 21:09
Bara ja som inte ser bilderna? :/ kul me en spec-d till ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

tendency
2016-04-28, 22:40
Bara ja som inte ser bilderna? :/ kul me en spec-d till ;)
Jag kan se!

tendency
2016-04-28, 22:41
Nathan: Är du intresserad av den blå STi-inredningen? Jag har den i min bil och byter gärna. :) http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=98746

Lindbloom
2016-04-29, 08:31
Jag kan se!
Vafan :/ får nån jävla rura som e sprucken..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Nathan
2016-05-03, 18:14
Japp det är jag med rejsa tråden. Har inte hunnit updatera här än. Ska gör det långsamt. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87903

Tendency: Nej Knall blå är inte min grej.

Nathan
2016-05-04, 22:53
Min skotsk bil hade mycket ytrost på undersidan och jag visste när jag köpte den att om jag inte gjörde något åt det så skulle det snart bli hål och helvete overallt. Jag ringde runt till alla bläster företag i västerbotten och förklarade att jag var en fattig student som ville blästra, måla och rostskydda min bil själv fast med deras utrustning. Alla förutom ett företag trodde att jag var knäpp och sa absolut inte.

Gjörde allt under en tre dagars helg.

här är några bilder innan blästring.




http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-26-46_20130831_133240.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37__nak0428.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37__nak0451.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37__nak0455.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37_20130828_213012.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37_20130828_213016.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37_20130828_213036.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-21-37_20130828_213059.jpg

Nathan
2016-05-04, 22:54
Blasting time bitches!

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-30-14_20130830_225742.jpg

Nathan
2016-05-04, 22:57
18 timmar senare och inget spår på rost kvar :D

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-34-24__nak0443.jpg

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-34-24__nak0458.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-34-24__nak0459.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-34-24__nak0461.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-34-24__nak0462.jpg

Nathan
2016-05-04, 22:58
To the paint booth!

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-21-07-54__nak0466.jpg

Nathan
2016-05-04, 23:06
Innan jag började det här aventuret kontaktade jag dem på http://bilrost.com/. De har i särklass det bästa bilrostskydds protokoll i sverige och sysslar bara med rostskydd på bliar. Dem har en 22 sidor lång manifesto angående rost. Jag pratade med dem och köpte alla färg och tectyl jag behövde för att gör jobbet själv. Dem tar 25000kr (inklusiv 10 års skriftlig garanti) för att göra samma arbetet som jag gjörde själv.


Först några lager 3 komponents zink epoxi grund.
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0471.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0472.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0474.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0475.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0476.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-39-10__nak0477.jpg

Nathan
2016-05-04, 23:09
sista steget var hålrumsvax och tectyl.

http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0480.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0481.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0482.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0483.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0484.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0485.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2013-09-05-20-44-36__nak0487.jpg

Javiisst
2016-05-05, 01:09
Fyfan vilket arbete!
Vad kostade det dig ?

Nathan
2016-05-05, 08:15
Företaget där jag utförde arbetet ville inte har betalt trots många förfrågningar. Då var det bara materialkostnad på ~1500kr

Javiisst
2016-05-05, 10:47
Företaget där jag utförde arbetet ville inte har betalt trots många förfrågningar. Då var det bara materialkostnad på ~1500kr

Jäklar det var billigt

Patrick P931
2016-05-05, 12:36
Nathan, imponerande arbete!

Vill du tjäna en peng? Har en bil som skulle uppskatta liknande behandling! :D

Nathan
2016-05-05, 17:34
Jag arbetar nu på företaget där jag utförde arbetet så det är möjligt om någon är intresserad.

Igge
2016-05-05, 22:08
Kostar? :)

KingCon
2016-05-05, 23:54
Var i Sverige och hur lång tid tar det. Är det långt från Halmstad och tar några dagar så blir det ju till att boka hotell.

Fladric
2016-05-06, 07:09
Jag arbetar nu på företaget där jag utförde arbetet så det är möjligt om någon är intresserad.
Jäklar vilket jobb, visste inte att du la ned så mycket tid :eek:

Grattis till jobb, som ovan talare, vart jobbar du? :)

Nathan
2016-05-06, 16:57
Tack alla,

Arbeta på Stolt industriservice i stocksjö. Om ni är intresserad av ett sånt behandling som jag har gjort på bilen skicka mig ett PM.

Nathan
2016-05-11, 19:51
När jag var hemma i USA köpte jag en "komplett" polyuretan bussningsats från energi suspension. Det är dem som tillverka Perrins och andras bussningar. Satsen skulle bara passa till WRX men jag chansade eftersom det kostade bara 800kr och jag var ganska säkert att dem allra flesta bussningar skulle passa.

Kan säga nu att dem följande bussningar passar:
front control arm
front rear control arm
rear trailing arms forward and rear positions
front and rear sway bar mount
gearshift Rear Stay bushing (har inte monterat än)

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_170240_resized.jpg
http://rejsa.nu/im/user/23944/2015-08-11-03-57-39_71zvci0tvnl._sl1500_.jpg

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160214_134239_resized.jpg
Ut med de gamla!

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_170329_resized.jpg
I med dem nya!

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_170438_richtonehdr_resized.jpg
Var tvungen att plocka bort de framre fjaderbenen

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_170516_richtonehdr_resized.jpg

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_171114_richtonehdr_resized.jpg
främre fjäderben fick sina bussningar

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_171458_resized.jpg
Nya "front rear control arm bussningar"

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_171633_resized.jpg
Passade pa att pulve lacka de bakre lankarmarna pa jobbet medan dem var ute. De fick ocksa nya bussningar

http://rejsa.nu/im/user/23944/2016-04-18-17-35-29_20160216_190701_resized.jpg

Fladric
2016-05-11, 23:01
Snyggt! :) kul att kittet från Energy passade, riktigt rätt kurs på det! :)

Nathan
2016-05-12, 15:03
Köpte lite andra bussningar och sånt när jag var hemma i USA.




Group N Transmission mount
http://rejsa.nu/im/user/23944/2014-01-31-16-43-37__nak0158.jpg




The three following parts are known as making up unabomber's sexy rear end kit sold by turn in concepts (bakvagnens vaghalning). I went with race hardness as I like to hear things working in my car and since my car is a spec D it's already got more sound insulation than a normal STI so I doubt It'll be any louder than a normal STI http://turninconcepts.com/unabomber-s-sexy-rearend.html


Turn in concepts rear diff mount bushings in race hardness.
http://rejsa.nu/im/user/23944/2014-01-31-16-43-37__nak0154.jpg



Kartboy rear subframe lockdown bolts.

http://rejsa.nu/im/user/23944/2014-01-31-16-43-37__nak0155.jpg

Kartboy Rear Subframe Outrigger Bushings - Race hardness

http://rejsa.nu/im/user/23944/2014-01-31-16-43-37__nak0156.jpg

http://rejsa.nu/im/user/1337/2014-02-03-20-09-32_sdc14296.jpg

Adsense Management by Losha