Visa fullständig version : BAGgen, JDM WRX STi (Blobeye)

Igge
2016-06-19, 17:35
Som jag avslöjade i min andra projekttråd "råkade" jag köpa en till STi.
Detta projekt har väldigt låg prioritet över allt annat jag pysslar med så det kommer gå långsamt. Har redan stått i två månader, kan lätt stå ett par till innan något spännande händer :P

Jag hittade en japanimport med turbohaveri som jag köpte på lite vinst och förlust. Kallas Baggen pga regnumret (BAG)

Så här såg den ut i april när jag hämtade den:
http://i.imgur.com/hBSQ96d.jpg
http://i.imgur.com/ROXJJ0l.jpg

Sedan dess har den bara stått, eller ja jag puttade den lite bakåt och sedan lite framåt när jag hämtade ena hojen från vinterförvaring.

Det som är kul med att det är en japanimport:
- Mer tätstegad 6 petad låda (5an och 6an är väl det som skiljer tror jag)
- DCCD
- En sjukt frän (eller var det onödig?) vindrutetorkare bak
- Röd instrumentbelysning med ställbar intensitet. Även frän "Opening ceremony".
- Twin scroll turbo (vilket fördyrar reparationen tyvärr, men bra för prestandan :) )
- Automatisk IC-spray, istället för den onödiga manuella historian. Vet dock inte hur den styrs (Spjälläge/laddtryck/varv?)

Det som är mindre kul med japanimport:
- Det är en postbil
- Kanske lite sämre rostskydd?
- Ratten är på fel sida
- Mätarna är på fel sida
- Alla reglage är på fel sida
- Det blir trängre kring turbon när man ska skruva, eftersom allt är på fel sida
- Den är högerstyrd

(Sjukt positiv över att ha en högerstyrd bil, som ni märker :P )

Utöver turboras har den lite andra fel tyvärr.
- Sprucken kamkåpa
- Trasig lambdasond
- Växelspaken sitter lite tokigt till, neutralen ligger väldigt långt bak
- Inte riktigt lika fint skick som den andra imprezan rent generellt
- Spricka i vindrutan, troligtvis okej för besiktningen
- ABS-lampan lyser
- Lite glapp i transmissionen (läge för nya kuddar?)

Kan även bjuda på en bild på en riktigt dålig placering av laddtrycksmätare:
http://i.imgur.com/Kh1BCb3.jpg

Planen då?

Allmänt:
Jo, fixa felen som nämns ovan. Lite allmän service som att byta olja och remmar.
Funderar på att göra en genomspolning med den billigaste oljan jag hittar för att se om turbon gjort något dumt mot motorn.
Funderar på att plocka bort larmet, känns som det bara kan skapa huvudvärk i framtiden, eller är det större risk att jag får huvudvärk av det om jag ska få bort det?
Lär ge den någon form av rostskyddsbehandling om den ska ut i vinter eller gå på grusvägar.

Motor:
Turbon ska bytas ut. Har just nu siktet inställt på en Kinugawa TD05-16G twin scroll. Denna borde ge bra spool och ändå inte så mycket mos att jag måste byta koppling osv.
Oljetempmätare vore skönt att ha.
Kommer mappas med original ECU, billigt och det jag är mest van vid. Eventuellt att boxen skickas iväg till ECU-labs för att få livetuning etc :)
Ska plocka bort CAIet och sälja är tanken. Har köpt en luftburk från descooby. Tänker mig att den skyddar LMMen bättre och lär inte göra så stor skillnad på så här låga effektuttag.

Sedan får det nog räcka.

Börjar redan bli skralt om pengar som student :P

Hänt hittills:
Nästan inget!

Var ut idag och tänkte börja men kom inte långt själv. Behöver hjälp med att få loss turbon då jag behöver får bort avgassystemet. Eller har jag fel?

http://i.imgur.com/KP5S2e7.jpg
http://i.imgur.com/sVIHYVW.jpg

Men jag fick bort intercoolern åtminstone :)
Snigeln verkar som bekant inte må helt bra

http://i.imgur.com/S0caDFq.jpg
http://i.imgur.com/yfRAhkc.jpg

Det blir ju trängre när bromsservo m.m. envisas om att bo på samma sida:
http://i.imgur.com/nyXm7xQ.jpg

Fälgarna passade tyvärr inte utan spacers, och de har för mycket "poke" för min smak med.
Någon som är sugen?

http://i.imgur.com/3QALE2Z.jpg

Koffe
2016-06-19, 22:55
Kul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst :D
Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr...

//Koffe

Igge
2016-06-19, 23:39
Kul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst :D
Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr...

//Koffe

Eller hur? Riktigt smidig när man måste huka sig ner xD

Tackar för omtanken, men får väl hota kusinen eller be farsan, så det löser sig nog :)

Stora problemet är den egna tiden. Dessutom högre prio att byta koppling på PSEn

tendency
2016-06-20, 01:06
Blir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged - eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. :D

rallyjohan
2016-06-20, 02:01
Jävligt ball med 2 sti:er, om än lite galet, får svårt att placera användningsområdena i huvudet, det enda jag är tänker är att ha din cleana pse som finbil och totalt go crazy på denna och slänga ut allt, sätta i en halvbur, bredda och köra bana så det ryker :) Kanske till och med köpa släp och skita i att besiktiga? Blir spännande att läsa om hur som.

Igge
2016-06-20, 08:10
Blir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged - eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. :D

http://i.imgur.com/kVrFSRH.jpg

:P Jävligt ball med 2 sti:er, om än lite galet, får svårt att placera användningsområdena i huvudet, det enda jag är tänker är att ha din cleana pse som finbil och totalt go crazy på denna och slänga ut allt, sätta i en halvbur, bredda och köra bana så det ryker :) Kanske till och med köpa släp och skita i att besiktiga? Blir spännande att läsa om hur som.
Planen är ju åt det hållet. Om än inte så extremt med den här.

Den ska få bli banbil, vinterbil och "allmänt bus"-bil

Bur finns i tanken, men inredningen blir nog kvar då den krävs om jag vill tävla i Timeattacknu.se club
Och jag känner inte för att lägga så mycket pengar som krävs för att ha en chans i club challenge

Förhoppningen är att det är lätt att regga med bur då bilen inte är helfordonsgodkänd (jdm :D)
Och på så sätt kunna ha den besiktad :)

tendency
2016-06-20, 15:32
http://i.imgur.com/kVrFSRH.jpg
:P
Haha! :D

rallyjohan
2016-06-20, 23:42
Förhoppningen är att det är lätt att regga med bur då bilen inte är helfordonsgodkänd (jdm :D)
Och på så sätt kunna ha den besiktad :)

Halvbur funkar ju på vilken bil som helst så länge den är original.

Igge
2016-06-21, 00:09
Halvbur funkar ju på vilken bil som helst så länge den är original.

Den här är ju inte helt original med annat avgassystem och så om man är petig, men borde ju vara "lätt" i och med att den inte är typgodkänd

Igge
2016-06-28, 20:00
Kinugawa TD05-16G med twinscrollhus beställt.
Väldigt liten turbo, kanske till och med mindre än VF37an, men den lär förhoppningsvis spoola bra. Många verkar nöjda med sina single scroll 16G åtminstone och twin scroll lär väl inte vara sämre tänker jag :)
Spool är ju trevligt för grus-/vinterbus och konbana
Hoppas bara Kinugawa håller :P

Märkte dock att bilen saknar "U-balken" och plasten under motorn så jag får försöka jaga rätt på sånt, någon som har på lager?

Nu när punden faller känns det lämpligt att beställa kamremskit då jag saknar kvitto på när detta gjordes sist.
ICP som gäller?

Lambda och lite andra pryttlar kan det också bli, tur jag har sommarjobb xD

Turbovin
2016-06-28, 21:17
Har för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.

Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.

Igge
2016-06-28, 22:24
Har för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.

Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.
Okej, tänker att den påverkar krocksäkerheten lite?
Kanske göra egen med lite triangulering, borde ju bli styvt.
Kan ju bli kul :)

rallyjohan
2016-06-29, 01:12
Vad väntar du på? slit ut all inredning och gör den plåtren nu d---0.o---b

Igge
2016-06-29, 07:25
Inredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club :P

Christian S
2016-06-29, 07:59
plasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.

Igge
2016-06-29, 08:05
Okej. Det var mer än jag visste.
Men jag vill ha en då min antagligen kommer få smaka lite vinter

tendency
2016-06-29, 10:03
plasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.
Jag hade på min Type R -99 såvitt jag minns.

TomK
2016-06-29, 10:10
Inredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club :P

Nej det måste den väl inte?

Igge
2016-06-29, 10:37
Nej det måste den väl inte?
Enligt reglementet, jo.
Man får ta bort det som är ivägen för en bur iofs så man kanske kan komma runt en del där.

8.1 Inredning ska vara hel och ren.

8.5 Om bur eller båge installeras, får all inredning som är direkt i vägen för buren tas bort
helt eller modieras.

Igge
2016-06-29, 23:13
Angående turbon:

"Estimated Delivery Thursday, June 30, 2016By End of Day"

Blir spännande :)
Har förhoppningsvis tid att skruva lite i helgen

Igge
2016-06-30, 20:36
Turbon har anlänt och det kliar lite jättemycket i fingrarna att skruva :)

Gloremir
2016-06-30, 20:38
Då är den körklar lördag morgon alltså :P

Igge
2016-06-30, 20:41
Du glömde att det är jag och mina centrala tummar som ska fixa den :P
September-oktober låter mer rimligt xD

Gloremir
2016-06-30, 20:46
Du glömde att det är jag och mina centrala tummar som ska fixa den :P
September-oktober låter mer rimligt xD

ja just det. Det var ju inte bara turbo byte :P

Igge
2016-06-30, 20:54
ja just det. Det var ju inte bara turbo byte :P
Nä. Har inte ens alla delar hemma.
Men ska nog ta och beställa lite grejer från England nu när punden har sjunkit

Igge
2016-07-02, 14:55
Kamremssats, lamdbdasond, främre bakdiffbussningar (till bägge bilarna) och kamkåpa beställd :)

Råkade få med en grej för mycket från Importcarparts.co.uk men det var inga problem att plocka bort
Och så svarade de på någon timme på en lördag. Klart nöjd med servicen än så länge :)

Fladric
2016-07-02, 17:49
Kamremssats, lamdbdasond, främre bakdiffbussningar (till bägge bilarna) och kamkåpa beställd :)

Råkade få med en grej för mycket från Importcarparts.co.uk men det var inga problem att plocka bort
Och så svarade de på någon timme på en lördag. Klart nöjd med servicen än så länge :)
De har grymt bra service! Hade också problem en gång när jag tappade internetuppkopplingen just under betalmomentet. Löste sig smidigt efter jag kontaktat dem :)

Igge
2016-07-03, 23:12
Fick hjälp att riva bort avgassystemet idag.

Inte det mest eleganta systemet.
Blir nog till att modda lite.

Duger 2,5" efter kissen eller stryper det onödigt?

Vore skönt att ha god marginal till banors dB-krav.

Minns inte om jag skrivit det men jag har en original luftburk som ska dit, med snorkel och allt :)

Sedan fortsatte jag med turbon. Och efter lite slit och jävulskap med rostade muttrar kom turbon loss.

Bilder får det bli nästa gång jag sitter vid datorn
Allt för idag!

rallyjohan
2016-07-04, 02:12
Du ligger i, gött jobbat! Tror du gör rätt i att sälja isblåa faran och satsa på den här, helt klart roligare med en bil man inte behöver va så rädd om.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Adelante
2016-07-04, 15:08
Ska du sälja din PSE? :O

Igge
2016-07-04, 16:10
Har börjat fundera på det. Men inget spikat än :)

Igge
2016-07-04, 19:51
Bilder som utlovat:

Försöker känna mig provsig så jag skaffade mig skärmskydd från biltema :P
http://i.imgur.com/xYgkVTx.jpg?1

Nya turbon var visst lite större än den som satt i:
http://i.imgur.com/t2JQaiR.jpg?1

http://i.imgur.com/1r6fJFQ.jpg?4

Känns som att det finns risk för att den här bilen också blir kul :D

Igge
2016-07-04, 20:09
Vet inte vad felet var på turbon.

Verkar schysst ju
https://youtu.be/jIsMHP6Gv2o

tendency
2016-07-05, 00:36
Haha, lägg ut i Säljesavdelningen! :D
Är nya turbon helt bolt on?

Igge
2016-07-05, 07:19
Nya turbon ska vara Bolt on, vilket jag lärt mig innebär mindre modifikationer och lättare huvudvärk :P

rallyjohan
2016-07-05, 15:08
Något glapp i den :D GIK-turbo hade säkert fixat den på en kvart dock :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Igge
2016-07-05, 15:26
Hört om att ihi-snurror är dyra/omständiga att renovera jämfört med t.ex. Mitsubishi td05 kärnor osv.

Sedan kan man fråga sig hur axel och hus mår med ett sådant glapp

tendency
2016-07-06, 00:53
Nya turbon ska vara Bolt on, vilket jag lärt mig innebär mindre modifikationer och lättare huvudvärk :P
Fan vad skönt. Du får rapportera om det är något som måste moddas. :) Man har ju läst att vissa har köpt turbo som ska vara bolt on, men inte är det...

Igge
2016-07-06, 07:37
Var iväg till garaget igår.

Tömde motorn på olja och tänkte montera turbon.
Bytte till 0,8 bar wastegatefjäder och började plocka på vattenrör osv.
Märkte dock att jag inte fick med några skruvar för oljereturröret så det tog lite stopp där tyvärr.

Men men, någonting blev gjort åtminstone :)

rallyjohan
2016-07-07, 01:41
Gött! Har en känsla av det kommer bli en riktig banslitvarg den här bilen, samtidigt som den kommer blästras på lite goa grusvägar och få lite karaktär ;)d---0.o---b Kör hårt! Sälj showbilen och köp mer delar! ;)

Igge
2016-07-07, 17:32
Den kommer nog inte säljas för delar, snarare för att komplettera bilparken med en glidarbil så man kan tillåtas att gå lite mer bananas med denna :)

Igge
2016-08-01, 21:39
Har skruvat lite sedan sista uppdateringen.
Nya turbon är på plats. Avgassystemet och intercoolern monterades med mediumbesvär

Jag bör fixa en ny slang mellan y-rör och turbo, för den som sitter nu är vek och därmed bökig att få på plats

Provkörning genomfördes och bilen laddade inte mer än 0,3 bar, men iom att jag saknar wastegate restriktor och kanske hade klen förspänning är det helt okej. Det borde vara lätt att lösa med en 3 port solenoid och lite mer förspänning :)

Klart äckligt att försöka köra inspirerat med ratten på fel sida :P

Bilen var av förklarliga skäl slö, men den låter udda med twinscroll :P
Vass men inte Subaru, kan man beskriva ljudet som

Igge
2016-08-01, 21:40
Just ja, bytte lambdasond, men felkoden "front o2 sensor low input" kvarstår.
Tips?

Satte dit en bosch universal sond som enligt Google matchar original

Igge
2016-10-11, 22:33
Här händer som ni märker inte så mycket.

Eftersom jag har andra hobbies (flyg och motorcykel bl.a.) och pluggar 125% så räcker inte tiden.

Antingen blir den stående men kommer ett lämpligt bud kan jag sälja den (orkar dock inte sälja den i delar, såvida jag inte hittar köpare så att typ allt försvinner på en gång)
Tycker den ryker lite mycket, vet inte om det är för att jag inte kört den ordentligt och det ligger olja kvar från den dåliga turbon i insuget eller om det är något annat.

Japaner har ju ändå lite kul godis som skulle vara värt att sälja i delar om man inte orkar skruva ihop den
Tätstegad 6 växlad låda
DCCD med 65% vrid bak om man får tro google
Dessa sägs ju ha "big port"-toppar, flödar bättre än de europeiska och tål mer varv sägs det
twinscroll-aggregat

och lite annat

Någon som är sugen eller känner någon som är sugen? :P

Turbovin
2016-10-11, 23:36
Är ute efter en frisk 6-pet JDM STI DCCD-låda med kardan och bakdiff om den nu ändå skulle säljas i delar.

Igge
2016-10-12, 00:02
Köp lådan dyrt och få resten av bilen på köpet? :P

Turbovin
2016-10-12, 02:11
Köp lådan dyrt och få resten av bilen på köpet? :P

Haha orka, har redan för många bilar :) Fattar inte hur så många i UK orkar sälja deras bilar i delar men de tjänar väl så mycket mer på att göra så än att sälja dem hela.

Igge
2016-10-12, 08:19
Ja, men för tidskrävande för mig

Högerstyrd
2016-11-01, 12:35
Triss svik mig inte nu..... nej tyvärr.... sugen men fattig.

Igge
2016-12-07, 09:39
Än händer inget. Rätt spikat att jag ska sälja den här och gärna i en klump.

Ett realistiskt marknadsvärde är enligt mig över 90k
Och alla kända fel är nog nämnda här.

Utöver några småsaker eventuellt som jag förbisett.
Kanske inte nämnt att innerskärmarna är slut, fästörat till "turbo inlet"-röret är av och att det är gängtorsk på en pinnskruv till höger bakhjul (ej testat "renovera" den med gängsnitt än så den kanske går att rädda)
Sen kanske någon ogillar att den är reggad som 01, men det skulle inte vara första bilen som reggats med fel årsmodell. Enligt vad jag sett har den allt en 03 ska ha (twinscroll, DCCD, utseendet osv)

Rykandet kan enligt vissa, om det nu inte är restolja från gamla turbon, bero på en dålig PCV-ventil.

Men i ärlighetens namn kan jag nog inte bli mer transparent än så här.

Vad är då ett rimligt pris?

JDM ska ju som sagt ha lite godis övriga 03or saknar
Främst twinscroll turbo (läckert vasst ljud och bättre register), DCCD-låda samt toppar för lite bättre flöde på varv.

Edit:
Just ja, vissa saker är bortplockade.

T.ex. CAI och växelspaksknoppen.
CAI är dock ersatt med en luftburk, vill man kan jag behålla luftburken och slänga med CAI'et
Dock skulle det behöva ett nytt filter då det gamla är väldigt skitigt (förvisso rent på insidan som sig bör)

whitestripe
2016-12-07, 10:18
Vad är det för färg på röken?

Igge
2016-12-07, 10:28
Blå, för att matcha färgen på bilen.

Finns även olja i ICn så jag misstänker inget annat

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

gluffis
2017-01-18, 10:21
Du får väl inte åka Club med eftermarknads turbo ? Så är det i alla fall i den andra serien :P

Men det är väl inte så mycket kvar nu så bara skruva ihop :)

Igge
2017-01-18, 11:35
Du får väl inte åka Club med eftermarknads turbo ? Så är det i alla fall i den andra serien :P

Men det är väl inte så mycket kvar nu så bara skruva ihop :)

Då turbon var väldigt liten (jämförbar effektspec med original, något lägre till och med) så var det inte helt otänkbart att få dispens för detta. :)

Njae, med tanke på att det är en och annan grej som behöver åtgärdas och att jag har lite andra saker som konkurrerar med min tid (en hoj, en annan impreza samt ett examensarbete under våren) så ligger den ute på annons. Köpsugen? ;)

Men är den kvar till sommaren så kanske jag plockar ihop den :)

gluffis
2017-01-18, 15:10
Du är för dyr :) Plus att jag har Evon att skruva ihop först, i förhoppning om att åka en timeattack tävling. Duccen behöver lite kärlek innan årets knäskrapade.

DOck hade en isbil vart bra o ha, men det är snart sommar så det är bara börja skruva.

Igge
2017-01-18, 15:19
Du är för dyr :) Plus att jag har Evon att skruva ihop först, i förhoppning om att åka en timeattack tävling. Duccen behöver lite kärlek innan årets knäskrapade.

DOck hade en isbil vart bra o ha, men det är snart sommar så det är bara börja skruva.
Äsch, du är för snål ;)

gluffis
2017-01-19, 08:50
Äsch, du är för snål ;)

Absolut :) Får nöjja mig med o rulla runt i BRZ'an så länge som boxersnurra :)

Igge
2017-01-19, 08:59
Absolut :) Får nöjja mig med o rulla runt i BRZ'an så länge som boxersnurra :)
Har den anlänt än? :)

Dyker du upp på någon träff i sommar kanske?

gluffis
2017-01-19, 11:12
Har den anlänt än? :)

Dyker du upp på någon träff i sommar kanske?

2-3 veckor från i fredags. Står på Subaru i västerås för beskådan, men jag vill inte åka o titta på den utan att få med mig den hem :)

Jo det blir nog någon träff i sommar tänkte jag :) Måste väl åka nån konbana eller nått i alla fall...

Adsense Management by Losha