Visa fullständig version : Back to basics! Impreza GT '98


Igge
2018-01-27, 16:35
Hur gick det här till kan man fråga sig?

https://i.imgur.com/lRx4nIf.jpg?1

Kort svar: Jag tillhör inte Sveriges intelligensreserv :)

(Onödigt lång) Bakgrund:
(som inte direkt är kopplad till bilen, men kanske förklarar mina planer)

Ja det började ju med Colin McRae Rally 2.0, då var subarun frän!
Sedan på bilmässan 2003 fick jag med broschyren till Imprezan som senare gjorde att Blobeye blev drömbilen.
I myndig ålder efter ett tag av klen ekonomi (dåligt betalt första jobb) ersattes min gamla Audi 80 med en '99 Impreza GT, året var 2011. Lyckan var enorm och det var en otroligt körglad historia i mina ögon.
Några brister åtgärdades men den kördes för det mesta, och året runt. Enda riktiga bristen var väl avsaknaden av AC kan jag tycka.

Men suget fanns alltid efter en blobeye, det var ju ändå den som fått mig att bli "subarufanatiker".
Och i slutet av sommaren 2013 ersattes min gamla GT med min isblåa 2004 WRX STi PSE, drömbilen! Ångrar ändå att jag inte behöll GTn som vinterbil.

Ung och dum som man var (är?) tänkte jag "more is more" och började "förbättra bilen", motorkuddar, mätare, etanol, turbo och allt vad det nu kan tänkas vara.
Som så många andra testat blev den sämre och sämre som gatbil men ändå inte direkt bra för bana.
Okej, handen på hjärtat är det inga större fel på den som trackday bil och den är ändå körbar på gata, men den är ändå en lite tråkig kompromiss vars största brist på banan är att jag är för rädd om den.
I huvudet finns det alltid att den är en av 42 svensksålda (6? med den färgen?) PSE.
Och med befintlig setup går det lätt lite onödigt fort.

Således föddes suget efter en bil att vara mindre rädd om. Och här kom BAGgen/Japanen (JDM STi) som tyvärr blev mer bekymmersam än vad jag orkade med samtidigt som jag pluggade >100% på högskolan. Även denna såldes (i delar), kanske dumt i efterhand då mycket godis hade varit kul att ha på lager.

Kvar stod jag med en för fin bil för vinterkörning, grusvägar och på gränsen att jag vågar mig ut på bana.
Lite för mycket effekt gör att man kommer upp i fart lite väl fort och tiden man pressar blir kortare dessutom.

Lösningen blev då "back to basics", en till Impreza GT!

Bilen i fråga:
Inget för märkvärdigt. En 1998 års Impreza GT.

En kaross med 20k mil under bältet som förra ägaren rostlagat och lackat om för några år sedan, ett till synes ordentligt jobb!
Skavanker finns men ändå positivt intryck för en 20-åring, lagom så man inte skäms men ändå så man förhoppningsvis törs använda den.

Motorn bytt mot en Legacy turbo-motor med uppskattningsvis 16000mil under bältet.
Vad innebär detta:
-Closed deck block, bra om jag jagat effekt
-Oljekylda kolvar, sägs vara bra om bilen ska pressas
-Center thrust bearing, vet inte vad det har för praktisk innebörd utom att det blir jobbigare om man vill ha en 2,5 vev i maskinen
-"Är nog de sämst flödande topparna som sitter i en turbo-Subaru" påstås det

För att åtgärda detta fick jag med topparna som hörde till bilen från början.

Växellådan har rasat på bilen så nu sitter det en från en 99 (TY754?) som kanske eventuellt är något bättre, men förra ägaren hade även rasat en låda från en 01 så det är ju inte garanterat.
På grund av den veka lådan har effekten hållits nere och så är tanken att det ska förbli.
Den har FMIC, lite synd kan jag tycka men det får funka. :)

https://i.imgur.com/ehLFWiq.jpg?1

Planer:

Snart:
- Se över el. Dimljusen funkar inte, belysningen till varvräknaren har slocknat och lite annat småpill.
- Nya torkarblad, de som sitter är bedrövliga
- Byta spolarvätskeburk till original
- Byta tändstift och ev. tändkablar (någon som har åsikt om Bosch?)
- Slänga ut stereon och slutsteget i skuffen
- Byta backspegel (den är lite sprucken)
- Undersöka avgassystemet, det låter lite otätt

Framåt sommaren, när den PSEn är körbar, eventuellt:
- Byta till original toppar
- Byta kamremssats i samma veva
- Montera fyrkolvsok från en nyare GT
- Bromsslangar?
- Ja vi får se vad som händer med mina sellholmben, hänger på Sellholms bedömning.


"Sen" (=kanske aldrig):
- Byta sprut till ett mappbart, link G4+ lockar
- Rensa bilen på onödig inredning och försöka regga med bur
- Plocka bort FMIC och köra med TMIC (original eller newage STi)

Men målet är att köra mer än jag skruvar :)



Hittills:
Jag har tankat den och kört lite :)
Skön känsla när man leker på ojämna grus-/isvägar och ojar sig över att det inte känns så snällt mot bilen när den knakar och skramlar för att sedan inse att det är precis detta jag har köpt den för :D

https://i.imgur.com/TZEk3Ug.jpg?1


Ska den "stukas" på något sätt är detta inspirationen
http://universalrally.com/resources/P1000256.JPG
https://c1.staticflickr.com/5/4141/4767436630_a4aee10bd9_b.jpg
https://i.imgur.com/mTNx4Nf.jpg
https://i.imgur.com/K99aCGV.jpg
https://i.imgur.com/dkRLRyC.jpg
https://i.imgur.com/A1sGuRk.jpg
https://i.imgur.com/gQ5AtEV.jpg

Men som sagt, köra mer än skruva, så det är högt osäkert om jag en närmar mig det stuket.

Allt för denna gång! :)

InzoLino
2018-01-27, 18:50
Gött... Skall bli kul o se vad detta blir av.. Gt är en kul bil.. Efter endast ett år utan GT så har tankarna börjat o rulla 😂🤣

Skickat från en telefon via Tapatalk

Igge
2018-01-27, 21:00
Ja det har ju sin charm :)

För att jämföra mot STin så känns den primitivare

Ingen AVCS gör att den är lite mer död innan turbon kickar in och original plutt-turbo gör att det ändå händer rätt snabbt, kombinerat med att den väger mindre än newage gör det att den känns rätt pigg trots att den säkert har 150 hästar kvar till min STi

Turbovin
2018-01-27, 21:43
Kul! En gång Gc8, alltid Gc8? ;) Vad är det för spolarvätskebehållare du har, inte nån original va? Bytte själv till en liten från Biltema för att vinna plats till tryckröret.

Funderar också på Link G4+ men det blir lite meck för att få det att driva mina AVCS-toppar.

Igge
2018-01-27, 23:12
Kul! En gång Gc8, alltid Gc8? ;) Vad är det för spolarvätskebehållare du har, inte nån original va? Bytte själv till en liten från Biltema för att vinna plats till tryckröret.

Funderar också på Link G4+ men det blir lite meck för att få det att driva mina AVCS-toppar.

GC8 har helt klart sin charm :)

Jag törs inte svara på varifrån burken kommer, men den sitter inte helt elegant :P

Link G4+ finns ju i varianter som klarar AVCS, men det kanske det kräver byte av motorhärvan?

Turbovin
2018-01-27, 23:41
Även PNP till 99-00 klarar AVCS men man får ändra lite på kablar för att frigöra lite ingångar eller nåt sånt.

Har ett Alcatek i bilen redan som klarar det men är ju dilemmat med att mappa det här i Sverige.

Igge
2018-01-27, 23:52
Okej, det förklarar varför de är något dyrare :)

Igge
2018-01-30, 10:16
Inte mycket till update:

Ena dimljuset fram tänds inte, så det ska felsökas. Lite sanering och översyn av elen kan vara på plats också.

Den läcker lite avgas mellan katalysator 1 och 2, kan det påverka avgasvärden inför kommande besiktning?

Lösningen på det är att ta avgassystemet jag har från japanen (som nu saknar fläns och första böjen) och svetsa på det på befintlig downpipe.
Står man ut med ett helt system eller bör jag skaffa en v-bandsfläns?

Hur illa är det att svetsa rostfritt med vanlig tråd?


Bilen har ingen plast under motorn vilket gör allt lite utsatt.
Ska nog försöka tillverka något som skyddar mot värsta stänket.


Precis som resten av bilen så är mekandet lågpriorerat så det kan dröja något år innan det fixas :P




Gårdagen bjöd dock på snö.
Detta slutade med att jag inte ens tog av mig skorna när jag kom hem igår utan jag tog nyckeln och vände ut igen.
Blev en rolig omväg till affären så att säga ;)

Subaruhooah
2018-01-30, 21:30
Grymt! Ska följas :)

Igge
2018-01-31, 21:13
Inget nytt mer än en bild och några tankar:

Lekte lite Wannabe McRae igår, kul! :)
https://i.imgur.com/oNQWo2d.jpg


- Torkarbladen har prioriterats bort, det blev mycket bättre efter en vaxning av rutan.

- Underredet kommer få sig en översyn i vår/sommar med rengöring och någon form av body som skydd mot grusstänk och salt. Erfarenheter och tips är välkomna!

- Dimljusen funkade inte eftersom de var urkopplade och de var nog urkopplade för att ena inte funkade, så måste koppla ur dom igen för att klara bes om det är mer än att bara byta lampa.
Finns dock lösa planer på att ersätta dom med någon form av extraljus.

- Kan eventuellt komma att bli fjädrar från en WRX istället för sellholmbenen, nästan samma va? :D
Kan ju vara synd att låta finprylarna utsättas för vinter och grus.

- Behöver spänna handbromsen också, men det borde inte vara för jobbigt

gluffis
2018-02-01, 07:03
Läcker det i agasysstemet kommer det bli sunk på besiktningen. Den har jag redan provat...

Vill du fulbygga nått så har jag ett gammal 3" rör med en dämpare på från Evon du kan få köpa billigt.

Stänkskydd är nog en bra investering oxo...

Igge
2018-02-01, 07:42
Jag misstänker det.


Dock var jag redan ett imprezaformat system att svetsa dit efter downpipe. Men ska nog skaffa v-bandsfläns så man slipper släppa hela på samma gång

Igge
2018-02-01, 22:07
Bytt en sidor backspegel eftersom den som satt hade sprucket glas, men fick med en hel i affären.
Det har även susat en del därifrån så jag hade på lite tätningsmedel, hoppas det blir bättre :)

Innerbelysningen hade en trasig lampa, men jag hade ingen lampa på lager så jag gjorde lite fulmek och lödde på lite ledlist på den trasiga lampan.
Dock drar den tjuvström på auto av/på-läget så dioderna "glöder" lite
Men den funkar manuellt så länge :)

Köpte en lampa för att belysa varvräknaren som varit släckt sedan innan köp, dumt nog köpte jag bara en lampa och så klart var det två döda...
7kr kan man tycka att jag borde unnat mig :p

Igge
2018-02-05, 18:44
Fixade sista mätarbelysningen, men har märkt att det är lite släckt kring ventilationsreglagen.
Fått hem nya tändstift men väntar på tändkablar innan jag byter.
Tätningen kring backspegeln verkar ha gjort nytta :)

Motoroljan ska bytas snart tänkte jag och även bromsvätska känns som en god idé.

Avgassystem är väl lite prio annars så jag kan besikta den snart.

Igge
2018-02-28, 18:45
Shit happens! (-light, ni kan andas ut)

Fick inte tummen ur för att byta tändstift och -kablar. Men däremot svetsade kusinen och jag avgassystem.
För att slippa ha ett helt system fixade jag en V-bandsfläns från biltema.
Det sket sig på två sätt!

Muttern skar och skadade gängan på "klämman" samt att vi lyckades sätta den precis så den tar emot växellådsbalken...
Lite less blev man ju av det...

Men den var ändå körbar! :)

Skillnaden mellan läckande system och liten ljuddämpare och japanens gamla system blev större än jag trott ljudmässigt.
Trodde inte den skulle vara så tyst med 3"
Nästan lite tråkigt.
https://i.imgur.com/aLAqbEC.jpg?1

Så jag nyttjade den lite. Körde in på små grusvägar men så kom jag till en väg där jag inte kunde komma längre, bilen är för låg helt enkelt (nya längre fjädrar ligger på önskelistan...). Så jag fick backa en bit med ganska uselt backljus kombinerat med nysnöad grusväg, vilket då innebär försiktigt/långsamt.
https://i.imgur.com/yeejFAs.jpg?1
https://i.imgur.com/AqUL1mo.jpg?2
Efter det tog jag min in på en annan grusväg som jag också fick ge upp på, den kunde jag dock vända på utan att backa några hundra meter.

Efter detta märker jag att tempen ser hög ut så jag försöker hålla lite fart med låg last men ser att den stiger ändå så jag vrider på full fläkt och värme och märker till min förskräckelse att jag inte får någon värme, alls!

Bilen har antagligen kokat under någon del av äventyret och jag blir då stående i skogen i väntan på att farsan ska komma hem, hämta vatten och ta sig ut i skogen.

Fyller på men får ingen värme, misstänker att det är luft i men den beter sig inte som STi'n som sväljer vattnet bara man håller lite varv.

Så just nu står den avställd i garaget och jag vet varken orsaken till beteende eller hur allvarliga följdskadorna blivit.
Just nu är det galet mycket på jobbet så tiden finns inte. Vi får se vilken vecka jag plockar upp tråden :)

Några misstänkta finns:
Taskiga kylarlock ska kunna ställa till med mycket på en Impreza
Termostaten kanske fastnat som stängd, osannolikt men billig att byta.
Kylaren kanske är igensatt och dålig.
Dålig vattenpump.

Problemet med luftningen är lite bekymrande vilket får mig att misstänka dåligt flöde, så igensatt kylare/termostat är inte omöjligt.
Eller om det var så lite glykol att det frös i väntan på mer vatten, men tycker det borde tinat i så fall.



För några veckor sedan hann jag åtminstone hämta mina blivande sommarfälgar:
https://i.imgur.com/Mo1XHL0.jpg?1
Inga jätteupphetsande fälgar men påstås vara skapligt lätta för att vara 16", billiga var dom åtminstone!

Funderade på att kosta på dom en lackering, men jag snålar nog in det. Kostar så det räcker med nya däck.

Förslag?
Gatdäck av något slag, kompromiss mellan lätt bus på både grus och asfalt tänkte jag. Kanske bara blir bättre budgetsvenssondäck?

InzoLino
2018-03-01, 06:56
Fasen vad seegt med temp bekymmer, håller tummarna för att det är termostaten, o att det inte gett några följd fel. Men jag tolkar det som att du upptäckte det rätt så snart så vill tro att det är en lite risk att något har hänt.

däck.. FEDERAL RSR! billiga lek däck, tål stryk som tusan.... Hade väll inte litat på dem blint i regn men en viss Hightone kör dem till vardags i ur o skur så det går ju uppenbarligen

Igge
2018-03-01, 09:40
Ja, tråkigt om topparna måste bytas (har allt liggandes för det, utom energin)

RSR känns som ett taskigt val för grusvägar/regn

Kommer troligen köpa Michelin cup 2 till STi'ns originalfälgar, med lite tur passar de gc8 an så den kan få låna dom när STi'n njuter av compomotivefälgarna :)

InzoLino
2018-03-01, 10:25
Ja, tråkigt om topparna måste bytas (har allt liggandes för det, utom energin)

RSR känns som ett taskigt val för grusvägar/regn

Kommer troligen köpa Michelin cup 2 till STi'ns originalfälgar, med lite tur passar de gc8 an så den kan få låna dom när STi'n njuter av compomotivefälgarna :)


Ah, grusvägar, tänkte inte på det...

Nilaya
2018-03-15, 11:38
Kul projekt. Detta ska jag följa! Är själv ute efter något liknande långtidsprojekt, men svårt att hitta rätt bil.

Igge
2018-03-17, 08:18
Beställde hem termostat och kylarlock för att byta.
Sedan velade jag lite med hur jag skulle göra men det slutade med att jag köpte en oanvänd alukylare som såldes på facebook.

Började plocka och ha mig och insåg att alukylaren inte skulle passa med tryckrörsdragningen som var. Det kändes okej eftersom jag ändå haft planer på att gå över till TMIC

Sliter ut FMIC'n och märker 3 saker:
1. Det ser för jävla tomt ut utan ICn i fronten som kapats lite för att den ska få plats:

https://i.imgur.com/3MzAoJo.jpg?1

2. Jag saknar ett fäste för att kunna skruva dit original TMIC

3. Kylaren jag köpt passar inte, den krockar med en balk (som hamrades till lite för att passa in) men sedan även med AC'n...




Rätt less nu när det kommer sluta med att jag få trycktesta de två originalkylare jag har och se om någon är tät och sedan montera tillbaka den tunnare kylaren och även bråka tillbaka FMICn
Känns inte som framgång och suger ur motivationen, påtagligt. :/
Blir inte bättre av att det här tagit upp mektid/-ork när jag egentligen vill få ordning på STi'n


Kul projekt. Detta ska jag följa! Är själv ute efter något liknande långtidsprojekt, men svårt att hitta rätt bil.

Ja det är lite knöligt att hitta rätt bil.
Det här är inte rätt bil egentligen, jag insåg bara att det är svårt att hitta en mer rätt :p

Just nu är det ju fel toppar, sedan skulle jag vilja ha TMIC, sexpetad låda och MAP-styrt sprut som är mappbart
Och dessutom hade jag föredragit vit eller blå :p

Turbovin
2018-03-17, 12:43
Kör med en originalkylare. De brukar använda det i time attack i England t.ex. Sägs att den kyler bättre än alukylarna gör. Slipper du alla problem med passform också. Tror det var Roger Clark Motorsport som bytte till en originalkylare från ett alukyl på en projektbil de fick in och det fungerade bättre. Bara att söka på Scoobynet eller 22b.com om det.

Igge
2018-03-17, 13:13
Sedär

De två originalarna ska tryck-/läcktestas nu så får vi se om de duger.
Men jag är inne på att slippa bök med passform osv och köra vidare på FMIC

Räknade dock ut att det är ca 3,4 meter rör extra för FMIC och därmed strax under 10 liter extra att bygga tryck i. Borde bli bättre spool om jag någon gång i framtiden går till TMIC :)

Turbovin
2018-03-17, 13:17
Iaf med en VF28 så var förlusten i spoolup inte ens märkbar för mig. Gav rejält med effekt däremot. Enda problemet med FMIC för mig är att det skriker trimmat under huven och kan göra det lite mer problematiskt hos SBP. Sen är det uppenbart att Imprezan inte är gjord för det utan rören går väldigt tight här och var.

Jag kan inte ens gå tillbaks till TMIC om jag vill då jag har 20mm insugsspacers :)

Igge
2018-03-17, 13:44
Iaf med en VF28 så var förlusten i spoolup inte ens märkbar för mig. Gav rejält med effekt däremot. Enda problemet med FMIC för mig är att det skriker trimmat under huven och kan göra det lite mer problematiskt hos SBP. Sen är det uppenbart att Imprezan inte är gjord för det utan rören går väldigt tight här och var.

Jag kan inte ens gå tillbaks till TMIC om jag vill då jag har 20mm insugsspacers :)

Ja det är ju inte bara spool jag tänker på.
Främst är det vikten, fler punkter för läckage och just det du nämner :)

Effekt är inte direkt av högsta vikt här då den går med originalturbo och laddar inte mer än ca 0,9 bar :P

Igge
2018-03-19, 06:37
Den kylare som satt på bilen vid köp läckte lite vid övre anslutningen
Detta är antagligen anledningen till att den tappat kylvätska blivit varm och kokat, hoppas bara jag slipper följdskador :/

Jag gav upp på alukylaren när den krockade med både fäste och rör till AC-kondensatorn så den andra originalkylaren jag hade åkte dit idag.

Till följd av detta fick jag även återmontera FMIC-kittet jag demonterat, smått tidskrävande.

De nya tändkablarna jag köpt var för korta ("modellanpassade" från bosch) men tändstiften byttes till nya NGK PFR6B (original?)

Det som fattas nu:
- Koppla in fläktarna
- Ansluta och skruva fast kylaren
- Sista IC-rören
- Fylla på kylvatten, ev trycktesta systemet.

Förhoppningsvis är det bara att tuta och köra efter det :)

InzoLino
2018-03-19, 06:55
Surt när de strular, men låter som att du endå får det att gå åt rätt håll. d---0.o---b

Björne
2018-03-26, 17:21
Hoppas det går bra👍

Igge
2018-04-01, 10:36
Lång post och klent med bilder tyvärr.
Vad har hänt sedan sist då?

Detta är gjort
Det som fattas nu:
- Koppla in fläktarna
- Ansluta och skruva fast kylaren
- Sista IC-rören
- Fylla på kylvatten, ev trycktesta systemet.

Sedan skulle det luftas. Hällde i vatten så gott jag kunde. Tog en pet-flaska och satte i expansionskärlet för att fylla på enligt tidigare tips.
Fyllde på tills det rann över, väntade och såg det sakta sjunka (SAKTA!) när det inte längre såg ut att hända något så startade jag och testade hålla lite varv vilket hade väldigt liten inverkan på vattennivån (ingen?).
Tempen började stiga men ingen värme kom till värmepaketet. Bråkade med detta och var nära på att ge upp men precis innan så började värmen i kupén dyka upp!
"Victory is mine!" tänkte jag och lät den stå på ett tag utan problem.

Men i och med detta strul hade bilen körförbud så det var bara snällt att ställa in bilen igen i väntan på att jag skulle ha tid att besikta den.

I fredags var det dags! Börjar köra från garaget mot Opus i Köping, ca en mil.
Halvvägs dit märker jag att tempen börjar sticka iväg igen :(

Så det blir att stänga av och rulla, starta och köra en bit och repetera ett antal gånger.
Kommer till besiktningen som nu är för sen att boka av...
Får komma in ganska direkt så bilen har inte direkt hunnit svalna men jag säger som det är att dom får besikta den så gott det går men den verkar vara på väg att koka.

Till min förvåning är avgasvärdena bra, trots stundtals orolig gång (LMM?) och de hinner kolla sånt innan tempen klättrar upp igen.

Efter en kort provkörning får jag domen.
Anmärkning på positionsljus, det var allt! Ingen efterkontroll :)

Problemet med tempen kvarstår så jag tar mig sakta/stötvis hem till föräldrarna (närmre än garaget från besiktningen).
Låter bilen svalna och fyller på en liten skvätt med vatten.

Farsan och jag kliar oss i skallen och funderar på om vattenpumpen kan vara kass (inget jag hört på en subaru, någon som varit med om det?).
Kör tillbaka till garaget och ser att tempen klättrar upp till normalt.
Ett par kilometer senare börjar värmen komma tillbaka och temperaturen ligger stabilt.

Känns sådär pålitligt.
Det enda jag kan spekulera i är att det var en luftficka någonstans som flyttade sig på vägen till besiktningen vilket ställde till det hela och att det nu är lugnt.

Nu har jag kört ca 10 mil utan problem, både lugn körning och... ehm... mindre lugn(?) körning.

Vad tror ni?

Positionsljuset har fungerat till och från så det är nog tal om någon sorts glapp. Halvljuset lider definitivt av glapp, så det måste felsökas.

Sommardäck har införskaffats, men inte dags riktigt än. Misstänker att några grusvägar är rejält isiga än så länge.

Sedan skulle jag köpa fjädrar av Andy/Hightone, slutade med kompletta newage WRX-fjäderben. Måste dock byta topplagringen bak för detta.
Detta är för att få bilen högre och mer lämpad för dåliga vägar. :)

Igge
2018-04-01, 19:39
Var ju lite bildfattigt så jag tvättade bilen idag och tog en bild:
https://i.imgur.com/SQJK65K.jpg

Sommarhjulen kanske åker på imorgon ändå, synd att slita på dubben :p

Får se när jag orkar byta fjäderben, men det är väl det som är näst på agendan

Igge
2018-04-02, 20:41
Inget spännande, men bytte olja och filter idag.
Samt inspekterade glappa lyktan.

Positionsljuset var en trasig W5W-lampa, smidigt och bra.

Halvljuset var det värre med dock.
Först gick det trögt att få av kontakten från lampan.
Visar sig att någon tidigare ägare satt i 130/90W lampa i den lyktan, inte snällt mot reflektorn antar jag men inte snällt mot kontakt/gummitätning etc.
Efter en del mickel fick jag loss den och ersatt den med en vanlig 60/55W H4. Kontakten har nog suttit dåligt för nu verkar den funka bra :)

Sedan märkte jag att lyktan satt lite löst. En skruv var borta så jag letade rätt på en ny och märkte då att den var borta för att den hade gått av och en del satt kvar i gängan.
Den andra skruven tänkte jag då dra åt, smörjde upp med lite krypolja före. Hämtade lilla spärrskaftet och innan jag ens hann börja ta i med enhandsgrepp så gick den också av.

Så det tog en stund att få ur gängan, försökte på lite olika sätt men det slutade med att jag borrade ur den och nyttjar nu den gänga som är oförstörd (borrade nog bara sönder halva varvet...)

Slog även om till sommarhjul.

Så här ser den ut i sommarskruden (innan höjning, det är inte akut):

https://i.imgur.com/Eh4HWjp.jpg

https://i.imgur.com/tiXCwXp.jpg

https://i.imgur.com/NmZ22XU.jpg

Den ser bättre ut på bild, så ni som kommer se den i verkligheten kan ju ha det i åtanke. Ni andra kan låtsas som att den är precis så fräsch som bilderna får det att framstå ibland :D



Funderar på att plocka bort dragkroken och "avregga" den, men det kräver ansträngning och så är den ju lite ful-läcker :p

Avgassystemet hänger lite lågt så den får jag nog åtgärda. Funderar på om det blir att byta downpipe i samma veva då jag fick med en 3" DP

Igge
2018-04-24, 21:53
Tidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/



Men!
Det hände en grej...

https://i.imgur.com/9R8b0Jn.jpg?1

5% Elmia-rabatt så var man "tvungen" :D


Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med :)

Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d---0.o---b

Fladric
2018-04-25, 11:41
Tidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/



Men!
Det hände en grej...

https://i.imgur.com/9R8b0Jn.jpg?1

5% Elmia-rabatt så var man "tvungen" :D


Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med :)

Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d---0.o---b

Kul! :D

Blir spännande, är alltid trevligt med ett riktigt styrsystem :)

InzoLino
2018-04-25, 13:29
hur mappar man det? något som man klarar som glad amatör eller blir det till o lämna bort bilden för installation och mapp?

Tar för givet att det går att mappa själv.. efter som att du skaffat det :D

finns det några fördelar gentemot romraider/ecuflash mappat? (vet att GC8 inte fixar romraider men tänker för mig själv i framtiden)

Igge
2018-04-25, 17:28
Installationen är (ska åtminstone vara...) enkel.
Plocka bort ecu, öppna den, släng bort befintligt kretskort, borra hål för USB-kabel (valfritt, går ju att mappa med kretskortet löst och sedan montera när det är klart), sätt i Link-kretskortet och plugga in :)

Klarar man romraider skulle jag säga att man klarar link. Dock har jag aldrig mappat in någon knackreglering på link så det vet jag inte hur svårt lätt det är.
Lite fler möjligheter då man kan hitta på egna saker, t.ex. om laddtrycket ska styras av varvtal på ena skalan och spjällöppning eller MAP-värde på andra osv :)
Går att ställa om borde till hur många steg de ska ha och vilka osv, kan visa vid något tillfälle om du är nyfiken :)


Till de nyare bilarna är de lite dyrare med PnP av någon anledning. STi ännu dyrare då de ska klara AVCS-regleringen.

För mig funkar dock inte Ecutec eller så nytt sprut är enda vägen till mappning (eller piggyback/chip, men det känns lite för old school)


Så för en newage skulle jag nog nöja mig med original sprut, speciellt eftersom carberry verkar klara av så mycket :)

InzoLino
2018-04-26, 07:13
Installationen är (ska åtminstone vara...) enkel.
Plocka bort ecu, öppna den, släng bort befintligt kretskort, borra hål för USB-kabel (valfritt, går ju att mappa med kretskortet löst och sedan montera när det är klart), sätt i Link-kretskortet och plugga in :)

Klarar man romraider skulle jag säga att man klarar link. Dock har jag aldrig mappat in någon knackreglering på link så det vet jag inte hur svårt lätt det är.
Lite fler möjligheter då man kan hitta på egna saker, t.ex. om laddtrycket ska styras av varvtal på ena skalan och spjällöppning eller MAP-värde på andra osv :)
Går att ställa om borde till hur många steg de ska ha och vilka osv, kan visa vid något tillfälle om du är nyfiken :)


Till de nyare bilarna är de lite dyrare med PnP av någon anledning. STi ännu dyrare då de ska klara AVCS-regleringen.

För mig funkar dock inte Ecutec eller så nytt sprut är enda vägen till mappning (eller piggyback/chip, men det känns lite för old school)


Så för en newage skulle jag nog nöja mig med original sprut, speciellt eftersom carberry verkar klara av så mycket :)

Coolt, Tack för förklaringen d---0.o---b

Igge
2018-04-26, 07:24
Tillägg: det finns grundmappar men vissa saker kan behöva översyn som OEM ECU slipper, typ trigger inställning osv

Är ju lite mer bråk att få tomgång, "acc-pump" m.m. att lira bra, men samtidigt tacksamt att man kan ändra det mesta med motorn igång :)

Björne
2018-04-27, 17:41
Tidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/



Men!
Det hände en grej...

https://i.imgur.com/9R8b0Jn.jpg?1

5% Elmia-rabatt så var man "tvungen" :D


Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med :)

Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d---0.o---b



Jäklar så fint! Funderar själv på att skaffa ett sånt. Ska bli kul att se hur det går för dig😊

Igge
2018-04-27, 19:39
Förhoppningsvis dröjer det tills jag är klar med STi'n, men jag är ju lite sugen xD

Igge
2018-05-01, 18:00
Eftersom Sellholmbenen inte var shimsade för asfalt som säljaren påstått (lagom irriterande...) så kommer de hamna på den här bilen.

De ska vara mycket lämpade för grusvägskörning enligt utsago, och de borde ju ha koll kan jag tycka.

Nackdelen är att de inte är speciellt rostbeständiga.

Så hur skyddar man en uppsättning onödigt dyra fjäderben från grus och saltstänk?
Gäller iofs hela bilen.
Detta är nog mer prioriterat än sprutet (som säkert kommer komma före ändå, för det är ju kul med sprut :p )

Pensla på några lager body på underredet, typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmassa-for-underrede-2000017149/
och på med rostskyddsvax på t.ex. fjäderbenen

Eller vad tror ni?

Luna_gf8
2018-05-02, 00:07
Coilover covers från ebay kan du beställa skräddarsytt. Billigt och skyddar från stänk.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Kvarnis
2018-05-02, 10:14
Igge om det verkar lira med tempen nu är det bra, annars finns ett trix att ta till för att få bort all luft.
Stå i en väldigt brant backe alt hissa högt fronten med dom kraft och lufta på vanligt sätt. Är ett ganska klassiskt trix då luftning kan vara ett riktigt pain in the ass på kokarna. Massera även kylar slangarna under tiden, men ha ett par handskar för att undvika att bränna dig :)

Igge
2018-07-19, 23:12
Hädanefter ska bilen kallas.... *trimvirvel*

ALFONS!!! :D


"Jag ska bara..."


Bilen är avställd nu. Lite pyssel på hemfronten innan jag sätter tänderna i den tänkte jag.

Men det som komma skall:

-Ur med motor för kamrems- och topp-byte!
-Bort med lådan för byte till sexpetad låda (hoppas att utväxlingen matchar befintlig diff och att jag slipper byta drivaxlar, vad jag läst mig till är det lite lotto...)
-När motorn ändå är ur ska jag nog se till att fixa fräscha ventilkåpspackningar och byta tråg (halvtråg känns bättre).
-Ska kolla upp vad nya vev- och kamaxeltätningar kostar, smidigt när motorn ändå är ur tänker jag.

- På med sellholmbenen

- Fixa någon form av "hasplåt" för motor och bakdiff

- Bättra på rostskyddet med body undertill, speciellt eftersom jag tänker köra både grus och vinter


"optional":
- Byta sprut
- Byta till större spridare och kraftigare pump, hej etanol!
- Fixa avgassystemet som har lite dum dragning (har en 3" catless downpipe, en gammal 3" kisse och en elektrisk cutout ligger, borde man ju kunna svetsa ihop till något kul)



Angående större spridare vacklar jag mellan att leta större sidmatade eller om jag ska fixa för toppmatat på en gång.
Mer pengar på det senare men större utbud.

Dock behöver jag ju inte så jävla stort då jag ska försöka tvinga mig själv att behålla TD04an
Den kickar igång så charmigt tidigt och skulle den gå åt skogen kostar en utbytes CHRA inte många pengar (synd bara att ALS är elakt mot kissar och ventiler också....)



Som sagt, ska bara....

Edit: Kan man byta trådnamnet till Alfons också? :D

Igge
2018-07-31, 23:21
Så efter en del svordomar så var motorn ur.

Egentligen inget spännande i sig men jag bjuder på en bild.

https://i.imgur.com/HaK3me5.jpg
Ser inte så märkvärdigt ut, men blir lättare att meka med diverse saker så här :)

https://i.imgur.com/ZYesOuO.jpg
Där ser man att ena motorkudden är död, och växellådskudden var bra mjuk den också
Kommer sluta med att min STi får tillbaka originalkuddarna så hamnar mina cuscofästen i denna bil istället.

Tyvärr råkade jag komma åt AC-kondensorn, så det är väl bara att leta en ny :mad:
Misstänker att de är "omöjliga" att laga, är röranslutningen som det läcker i.

Igge
2018-08-12, 15:26
Vad har hänt sedan sist då?
Inte jättemycket, men ändå värt att skriva något ord

Det har kommit uppgifter om att mina andra toppar kanske inte lirar med kolvarna så jag behåller legacytopparna.
Men det blir lite vård av topparna för att försöka bli av med slamret.

https://i.imgur.com/A87WIYO.jpg
Så alla hydrauliska "lyftare" kommer tas ur och motioneras i ren olja (svart gunk kommer ur då)
Tyvärr flög ett clips iväg och är spårlöst borta så jag hoppas att jag får tag på nya. Google säger "be careful as these do not exist in the us part system"...

Har även konverterat blocket för nya typen av kamremsspännare, tur jag hade delar låg för det var nära att de åkte på tippen.

Sedan blev det en beställning från ICP
Eftersom motorn har fuktat lite här och där (minst en ventilkåpspackning och en kamaxeltätning ser suspekta ut) så beställde jag:

Ventilkåpspackningar
Kamaxeltätningar
Främre och bakre vevaxeltätningar
Oljepumps o-ringen
Nytt halvtrågkit

Samt ett kamremskit :)


Sedan fick jag leverans av en kul uppgradering:
https://i.imgur.com/e4dBFjR.jpg

Tyvärr verkar den vara för 3,9 utväxling bak och jag misstänker att jag har 3,54 så jag jagar en 3,9 R160 för stunden

Sedan saknar jag kopplingsgaffeln och lär behöva en annan startmotor eller lite bearbetning

Time will tell! :)

Kvarnis
2018-08-13, 07:59
Att det inte lirar med kolvarna har jag svårt att se, det som förmodligen hände var att man fick annan cr och på en omappad orginal bil är det inte helt lyckat
Att det ska skilja så mycket att ventilerna skulle ta i kolvarna är högst osannolikt.
Man skulle ju aldrig montera 2l toppar på 2.5l etc iom fabrik utbyte men det är inga problem att göra.
Jag skulle säga att du kan skifta toppar utan problem

Igge
2018-08-13, 22:13
Att det inte lirar med kolvarna har jag svårt att se, det som förmodligen hände var att man fick annan cr och på en omappad orginal bil är det inte helt lyckat
Att det ska skilja så mycket att ventilerna skulle ta i kolvarna är högst osannolikt.
Man skulle ju aldrig montera 2l toppar på 2.5l etc iom fabrik utbyte men det är inga problem att göra.
Jag skulle säga att du kan skifta toppar utan problem

Har fattat det som att legacytopparna har större del av förbränningsrummet i toppen och därmed "högre" kolvar
Så det finns risk att imprezatoppar (som annars matchas med något urgröpta kolvar IIRC) skapar krock mellan ventiler och kolvar


Testar att få tyst på topparna så här, blir att köra tills det rasar och kanske bygga annat på sidan, eller hålla ögonen öppna för ett fyndblock :)

Igge
2018-08-26, 21:16
Inte hänt jättemycket direkt. Mycket att göra på jobbet så energin är lite sisådär även om suget finns.

Men har börjat förbereda för att slita loss lådan.
Har lossat drivaxelmuttrarna och sprayat på lite rostiga fjäderbensskruvar så att det ska gå smidigt nästa gång jag är i garaget :)

Motorn så är ena toppens lyftare genompumpade (sägs hjälpa mot slamret, vettefan hur...)
Den toppen har även fått ny ventilkåpspackning samt kamaxeltätningar.
Nytt halvtråg har monterats.
Gått igenom andra toppen men inväntar ersättare för ett bortfluget clips, sedan är det bara att "slå ihop" den toppen också.

Vevaxeltätningarna ska också bytas :)

Nuvarande läge:
https://i.imgur.com/Zv901VJ.jpg

Christian S
2018-08-28, 11:32
Gått igenom andra toppen men inväntar ersättare för ett bortfluget clips, sedan är det bara att "slå ihop" den toppen också.


vad är det för clips du saknar? du har ingen bild på hur den ser ut? beroende på vad det är du söker kan vi kanske ha någon liggandes i garaget.

Igge
2018-08-29, 18:48
Har clips på g, men tack för omtanken! :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Igge
2018-09-23, 21:06
Ytterligare en motivationssvacka tyvärr.

Men fick tag på clips genom Fladric så topparna är ihop med nya tätningar.
Har även bytt främre vevaxeltätningen och tagit loss oljepumpen och bytt o-ringen där.
Passade då på att dra åt och loctite'a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck.

Gamla lådan är ur.

Har flyttat stub-axlarna från ena sexpetade till den andra och den behöver nu kompletteras med nya tätningar för att klara den konverteringen.
Den senare sexpetade har tyvärr inte DCCD som växellådskoden antydde, men åtminstone JDM-utväxling verkar det som :D

Prio innan vintern är att få ihop med nya lådan, få i motorn som den är och köra med original sprut osv.
Ev att jag börjar mappa lite på bensin med Linket, men det kan nog gott vänta också.
Sedan ska den få sellholmbenen och lite extra rostskydd under.


Tyvärr glömde jag bort att ta bilder senaste vändorna så har inte mycket att bjuda på :/

InzoLino
2018-09-24, 07:16
"Passade då på att dra åt och loctite'a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck."


hmmm.. detta låter ju spännande.. kanske något jag själv skall kika på med mina dryga 30K mil på mätaren :rolleyes:


sen när man läser blir man lite halvt orolig att du bygger en "fin" bil nu Igge... ihop med skiten o ut i snön nu igge! (Jag vet att det inte är snö riktigt än.. men snart [Hoppas]) :D:D d---0.o---b

Igge
2018-09-24, 13:21
"Passade då på att dra åt och loctite'a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck."


hmmm.. detta låter ju spännande.. kanske något jag själv skall kika på med mina dryga 30K mil på mätaren :rolleyes:


sen när man läser blir man lite halvt orolig att du bygger en "fin" bil nu Igge... ihop med skiten o ut i snön nu igge! (Jag vet att det inte är snö riktigt än.. men snart [Hoppas]) :D:D d---0.o---bJodå, den ska ut i snön, därför den ska få lite extra rostskydd på utsatta ställen.

Sellholmbenen är ju byggda för sämre vägar också, så det här ska bli fint.

Avvaktar med vissa planer för att hinna ut i vinter :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Igge
2018-10-28, 17:39
Inte mycket nytt, men har bytt bakre vevaxeltätningen

Nu vore det fan om den kissar olja någonstans xD

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Kvarnis
2018-11-05, 12:45
Ja det får man hoppas drygt att lägga ner en massa jobb och falla på mållinjen sas :D

Igge
2019-01-06, 09:48
Inte mycket nytt heller.
Har kommit en jävla massa jobb och en flytt emellan sist och nu.

Har under de senaste besöken:


Rivit ur x antal meter onödig kabel (för ljud, lågnivå, matning etc)
Plockat bort högtalarna bak
Monterat fjäderbenen (det är lite fränt med sellholmben på en budgetbil på något sätt :D)
Bytt växellådsfäste på lådan som ska i. (Hardrace)
Konstaterat att hardrace motorfästen inte är för Legacy (lösning förhoppningsvis på gång)
Plockat ur AC-kondensorn för svetsning
Provmonterat hjul och konstaterat att compomotivehjulen blir väl feta. Så behöver köra lite stretchigare däck och mer camber för att få det att lira och det är inte min grej, BBS satt finare däremot :)


https://i.imgur.com/HubDBmE.jpg?1

https://i.imgur.com/NtGxVw4.jpg?1

Sedan har jag lite beslutsångest om jag ska köra hardrace eller strongflex pitch stop.
Har båda på lager.

https://www.hardrace-europe.com/media/catalog/product/cache/892529c3e4c7f7f7b7eb47053622513b/5/8/5835-5835-picture-20144161354313f5q43wz.jpg
Eller:
https://www.strongflex.eu/6852-large_default/271912a-pitch-stop-mount-sport.jpg

Strongflex ser ju stadigare ut och så, men sticker ut mer vid besiktning och lyser "här saknas en intercooler" :P

Kvarnis
2019-01-08, 10:06
Fmic är nog ett smalt problem på en gammal GT hos SBP.
Du tänker väl ändå inte åka med en stor snigel så jag skulle säga att det är lungt, annars kan jag ta strongflex'n så slipper du oroa dig :D

Fladric
2019-01-09, 08:08
Blev ju grymt snyggt med BBS :D

Jag funderade faktiskt på de där stagen igår, tänker att ett i plast är att föredra om man kör bilen på gatan, rent krocksäkerhetsmässigt!
De är nog tänkta att gå av vid en krock så motorn kan smita iväg under bilen :)
Dock tror jag nog att torpedväggen ger vika och motorn smiter under även med ett aluminiumstag men vad vet man!

Igge
2019-01-24, 23:01
Lite sen uppdatering.

Men för ett par veckor sedan fick jag i växellådan :)
Märkbart framsteg

https://i.imgur.com/VH1Jtmg.jpg?1

Nu ska jag bara fixa:
Höjden på fjäderbenen
drivaxlar fram
kardan
svetsa kondensor
få ordning på hastighetsgivare
fixa motorfästena
hinka i motorn
montera kamremssatsen
byta lite slangar från vattenpumpen
i med kylare
på med insug
får ordning på alla kablar


och säkert en massa annat xD


"Ska bara"

Igge
2019-03-18, 21:42
Så...

Vad kan jag stryka sedan senast?
Inte så mycket som jag vill men lite! :)

Rödmarkerar det som är gjort:

Nu ska jag bara fixa:
Höjden på fjäderbenen (Grov chansning på alla fyra, får ju labba med det när den är klar)
drivaxlar fram
kardan
svetsa kondensor
få ordning på hastighetsgivare(skadad men har försökt laga, hoppas det fungerar)
fixa motorfästena
hinka i motorn
montera kamremssatsen
byta lite slangar från vattenpumpen
i med kylare
på med insug



Det tar sig! :)

Gjorde även rent och slarvgrundade framvagnsbalken som hade lite blandat med lacksläpp och ingrodd smuts.

https://i.imgur.com/ntkAEBN.jpg
https://i.imgur.com/KwoWz2d.jpg

Adsense Management by Losha