Visa fullständig version : Projekt 818C


TommyToad
2018-03-18, 21:49
Efter att ha sett tråden som startades här förra året om Factory Five 818-kittet så blev jag rätt så såld. Satt många månader klurandes, räknandes och funderandes. Hade kontakt fram och tillbaka med Hammink Performance i nederländerna (som är FFR:s europapartner) och när dom till slut sade "nu har vi en plats kvar i containern som kommer anlända till NL i början av mars" så slog jag till.

FFR meddelade att det kanske blev lite tight, så nära jul och nyår (detta var i mitten av december någonting) men dom skulle göra sitt bästa.
Det slutade med att dom plockade en 818C från deras nuvarande "kö" som höll på att byggas och tilldelade mig.

Kittet är ganska komplett men ska komplementeras med diverse subaru-delar. Motor, växellåda, diverse hjulupphängningsgrejer, styrstång, ratt osv. Min tänkta donator är min gamla GT som har stått dom sista två-tre åren. Impreza GT är inget som existerar i USA som jag förstår det (dom hade istället någon RS utan turbo), så FFR hade inte direkt några bra råd att ge mig hurvida jag skulle lyckas med detta. Dom har tänkt WRX 02-07 som donator. Tycker dock att jag inte borde ha några problem att lyckas, och får ta diverse problem på vägen istället, så det var bara slanta upp 50% av summan och vänta.

Nu har kittet anlänt (efter mycket om och men) och jag har lite smått börjat bygget.

Länksamling:

https://www.factoryfive.com/818/818c/
http://www.hamminkperformance.com/en/

TommyToad
2018-03-18, 21:54
Steg ett var att plocka ut motor och växellåda ur donatorn. Motorn blev helt ombyggd innan bilen ställdes för ett par år sedan. Inte många bilder på processen (dom flesta vet nog vad det innebär att lyfta motor/låda) men slutresultat ser ut såhär:
https://i.imgur.com/us3LNrA.jpg


"Bilen" och alla tillbehör anlädde i veckan. Fraktfirman beslutade sig för att dyka upp en dag tidigt (och meddela detta kvällen innan) så någon hjullastare/gaffeltruck fanns inte tillgänglig. Ringde in lite bekanta och med fem mans hjälp så fick vi in grejerna i garaget. Lastbilschauffören stod mest och filmade och skrattade lite åt oss :D

https://i.imgur.com/53VTJZh.jpg

https://i.imgur.com/TtcvVCB.jpg

Detta är ungefär hälften av grejerna bara. I bakgrunden ser ni även donatorn.

Igge
2018-03-18, 23:34
Spännande!

Detta ska följas! :)

Vad jag vet är GT/WRX ganska lika varandra drivlinemässigt, vad var det mer specifikt som var i åtanke där? :)

TommyToad
2018-03-19, 00:15
Spännande!

Detta ska följas! :)

Vad jag vet är GT/WRX ganska lika varandra drivlinemässigt, vad var det mer specifikt som var i åtanke där? :)

Drivlinan verkar funka son den är. Möjligt att jag kommer få problem med drivknutarna. I övrigt är det end del gångjärn och sånt jag saknar. Men det är lite svårt art få en bra ö erblick. Tex så letar jag efter kompletta "hjulnav", son Dom kallar spindles. Sökt på spindle, hub, knuckle,men hittar inte riktigt det jag söker.

Igge
2018-03-19, 07:37
Pratar vi spindeln eller navet som jag brukar kalla dom (osäker på om det är rätt...)?

https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=13658&cat=96&sub=97&sec=143&var=38&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=11255&cat=96&sub=97&sec=143&var=39&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

Fladric
2018-03-19, 09:13
Underbart roligt med en projekttråd! :D

Vad jag förstått så är det som du säger gångjärn, pedalställ och lite sådant som skiljer, mekaniskt är det nog bara drivknutar som du säger som skiljer, annars ska det vara exakt samma :)
Spindlarna tänker jag ska vara samma också, är bara andra fästen för bromsarna på dem? Går ju att byta emellan på en GT till en WRX så ser inte varför det inte skulle funka på detta bygge! :)

Håll oss uppdaterade, är grymt nyfiken!

TommyToad
2018-03-20, 09:08
Pratar vi spindeln eller navet som jag brukar kalla dom (osäker på om det är rätt...)?

https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=13658&cat=96&sub=97&sec=143&var=38&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=11255&cat=96&sub=97&sec=143&var=39&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

Tänker som den första där, fast fram. Beställt lite grejer jag tror borde funka. Får köra hårt med stålborste på resten

TommyToad
2018-03-20, 17:53
Dessa sköningar jobbar jag på:
https://i.imgur.com/623o5fo.jpg

En runda med stålborstar:
https://i.imgur.com/QZdmFGe.jpg

Får köra ett antal vändor till med dessa.

Fick hem dessa också:

https://i.imgur.com/ZG1Obqb.jpg

Bärarm har jag beställt nya, i aluminium. Dessa gamla grisar väger så mycket och skulle ta så lång tid att fixa till. Måste iaf ha nya bussningar osv.

Gloremir
2018-03-20, 21:03
Ja detta ska jag absolut följa. gillar verkligen utseendet på 818c

Fladric
2018-04-04, 15:28
Får man ställa en oförskämd fråga?
Vad kostade allt, hemma vid dörren? Tänker med tull, moms och frakt :)
Vore väldigt intressant att veta!

De där bultade naven som du köpt nya passar inte till spindlarna från en GT, är det 5/100 är det till t.ex. en Gen 4 Legacy och är det 5/114.3 är det till en STI från 05 och framåt :)
Men du kanske har en annan plan med andra spindlar fram?

TommyToad
2018-04-04, 16:24
Får man ställa en oförskämd fråga?
Vad kostade allt, hemma vid dörren? Tänker med tull, moms och frakt :)
Vore väldigt intressant att veta!

De där bultade naven som du köpt nya passar inte till spindlarna från en GT, är det 5/100 är det till t.ex. en Gen 4 Legacy och är det 5/114.3 är det till en STI från 05 och framåt :)
Men du kanske har en annan plan med andra spindlar fram?

Strax norr om 200K, med leverans och alla avgifter.

Du har så rätt om naven. Det är inte alltid lätt att hitta rätt grejer :D
Fick beställa rätt grejer.



https://i.imgur.com/wljcjtg.jpg
Plåtarna på undersidan fastnitade och tätade.

https://i.imgur.com/GKQ8JJ4.jpg
Pedalställs-adapter monterad.

https://i.imgur.com/jYIwzZl.jpg
Främre brandväggen är klar, tog ingen bra bild på slutresultat.
Tryckluftsdriven nitpistol rekommenderas starkt.

Fladric
2018-04-05, 09:19
Strax norr om 200K, med leverans och alla avgifter.

Du har så rätt om naven. Det är inte alltid lätt att hitta rätt grejer :D
Fick beställa rätt grejer.




Plåtarna på undersidan fastnitade och tätade.


Pedalställs-adapter monterad.


Främre brandväggen är klar, tog ingen bra bild på slutresultat.
Tryckluftsdriven nitpistol rekommenderas starkt.

Tack för svar, misstänkte att det hamnade i det området innan man har det hemma... :)

Haha nä, det kan vara en djungel ibland!

Nyfiken fråga, varför valde du att köpa den pulverlackad?
Jag tror jag hade valt den olackerad då jag känner på mig att man vill ändra och lägga till fästen m.m!
Fördelen med att den är lackad är väl att man slipper ytrost på den under transport och under bygget :)

TommyToad
2018-04-06, 19:12
Tack för svar, misstänkte att det hamnade i det området innan man har det hemma... :)

Haha nä, det kan vara en djungel ibland!

Nyfiken fråga, varför valde du att köpa den pulverlackad?
Jag tror jag hade valt den olackerad då jag känner på mig att man vill ändra och lägga till fästen m.m!
Fördelen med att den är lackad är väl att man slipper ytrost på den under transport och under bygget :)

Lackering är något jag helst slipper göra själv. Men ska man hålla på och ändra och dona så kanske det är värt att köra den "ren". Verkar nästan lite standard att beställa med pulverlack. Kostade cirka 4000:- så det var värt det känner jag :)

Fladric
2018-04-09, 13:04
Lackering är något jag helst slipper göra själv. Men ska man hålla på och ändra och dona så kanske det är värt att köra den "ren". Verkar nästan lite standard att beställa med pulverlack. Kostade cirka 4000:- så det var värt det känner jag :)

Sant! Jag tänkte inte måla själv i sådana fall heller, lämnar in på pulverlack här i Sverige istället :)

Ska bli väldigt intressant att se hur detta slutar!

TommyToad
2018-04-13, 20:53
Precis som Fladric påpekade så köpte jag fel "nav/hubbar", fick beställa nya.
https://i.imgur.com/MBWQwCW.jpg

Monterat framvagnen, minus styrstag.
https://i.imgur.com/t6BG8cF.jpg

Mera framvagn.
https://i.imgur.com/1Tk85NU.jpg

Skaffat nya skivor och belägg.
https://i.imgur.com/7tRWdmy.jpg

Ännu mera framvagn.
https://i.imgur.com/fnhzox0.jpg

Kvarnis
2018-05-02, 11:29
Kul bygge, lycka till med det :)

TommyToad
2018-05-05, 21:06
@Kvarnis:
Tack!

Nytt som hänt är:

Konverterat växellådan till 2WD. Den fick sig lite färg också.
Plockat bort turbo och diverse från motor. Planen är att montera TD04 istället för VF35 som satt på.
Satt ihop motor och låda igen.
Lyft i paketet i bilen.

https://i.imgur.com/V4Cf0P3.jpg

https://i.imgur.com/R4JR6vG.jpg
Far min har målat, som nytt (ja, förutom att den blev svart/röd)

Anledningen till att motorn fick åka i redan nu var att det var så pillrigt att få på lådan igen, vi tänkte att det kunde bli lättare om den satt någorlunda fast. Problemet var dock att kopplingen inte var riktigt centrerad, det blev lite brottningsmatch.

Nästa steg är att dra alla bromsrör, montera bromspedal och få igång bromssystemet. Sedan kan jag beställa första SFRO-besiktningen. Hoppas dom ger OK, börjar bli lite nojig att den aldrig får vistas på svenska vägar...
Nåväl, det blir väl en rolig banbil annars.

Kvarnis
2018-05-07, 11:04
Är väl bara ev effekten som kan ställa till det för SFRO/regnning.
Finns ju långt mycket mer extrema byggen som gått igenom :)

Fladric
2018-05-07, 14:29
Är väl bara ev effekten som kan ställa till det för SFRO/regnning.
Finns ju långt mycket mer extrema byggen som gått igenom :)

Jag var i kontakt med SFRO för ca 1 år sedan angående ett bygga av en 818 och besiktningsmannen jag pratade med trodde inte det skulle vara några problem :)
Han hade lite erfarenhet med andra Factory Five kitbilar och sa att de generellt höll hög kvalitet :)

Men som du säger Kvarnis, effekten är väl det som kan ställa till det!

TommyToad
2018-05-07, 18:00
Ni har nog rätt.
En grej jag känner mig lite osäker på är kraven på att motor + avgasrening ska vara original. Har ingen originalkatt till denna (den har aldrig haft något annat än sportkatt), och jag minns inte riktigt var den/dom sitter (en i downpipe och en under?). Tänkte kolla om det (fortfarande) går att regga den med E85 istället, och därmed få tillåtelse att ändra och dona lite.

Sen är det ju en djungel med regler i övrigt, allt ifrån hur vassa grejer man får ha i kupé till hur alla ljussignaler ska synas och vara monterade. Är väl ingen raketforskning, men mycket att hålla reda på.

TommyToad
2018-05-11, 21:28
Lite till har hänt.
https://i.imgur.com/aZq5zxI.jpg
Bakvagnen i princip färdig. Lite huvudbry angående "lateral trailing arms" och längderna på dessa. Men det kommer nog visa sig bättre när man får hjulen på plats.
https://i.imgur.com/HVglwXm.jpg
Lite mera detalj.

sladden
2018-05-12, 17:38
Ballt bygge

Javiisst
2018-05-12, 19:48
Spännande, nå tids plan på bygget ?

TommyToad
2018-05-12, 22:16
Tack! Det är faktiskt rikitgt kul. Börjar närma sig första SFRO-besiktning nu, spännande.

Tidsplan har jag ingen riktig. Har märkt att allt tar ungefär 10 gånger längre än väntat hittils. Fattas alltid någon grej man får beställa. Det hela underlättas ju inte av att jag använder en sådan gammal donator. Inte mycket grejer jag har lyckats använda från den än så länge faktiskt. En del grejer kunde jag nog fixat till och använt men det känns dumt att använda för mycket gamla, rostiga, delar.

Kvarnis
2018-05-14, 19:37
Ni har nog rätt.
En grej jag känner mig lite osäker på är kraven på att motor + avgasrening ska vara original. Har ingen originalkatt till denna (den har aldrig haft något annat än sportkatt), och jag minns inte riktigt var den/dom sitter (en i downpipe och en under?). Tänkte kolla om det (fortfarande) går att regga den med E85 istället, och därmed få tillåtelse att ändra och dona lite.

Sen är det ju en djungel med regler i övrigt, allt ifrån hur vassa grejer man får ha i kupé till hur alla ljussignaler ska synas och vara monterade. Är väl ingen raketforskning, men mycket att hålla reda på.

Ja du får E85 konvertera, och iom det byta ecu.

TommyToad
2018-05-14, 20:27
Ja du får E85 konvertera, och iom det byta ecu.

Tack Kvarnis. ECU blir en Megasquirt då :)

Duvan
2018-05-22, 21:54
Kitet ser mycket bra ut, rejäla grejor i framvagnen, å mycket justeringar.
Ser fram emot din första besktning å hoppas på ett referat därifrån.
Jag kommer definitivt följ ditt bygge.
Duvan

TommyToad
2018-06-18, 20:21
Lite uppdatering, är väl dags.

Har varit i kontakt med SFRO, inte fått något datum spikat för SFRO 1 ännu, tänkte återkomma till honom och se om det går att bestämma något.

Pedaler, ratt, bensintank + pump och lite annat på plats.

https://i.imgur.com/OcMbkvn.jpg
Växelanordningen. Vajrarna/Kablarna som FFR skickar med är tänkta att dras från en nyare variant av en MR2 växelspak framåt, svänga runt, följa sidan av bilen bakåt och till sist fram till lådan. Detta gör dom väldigt långa och "sladdriga". Växelspaken/föraren man får med känns inte heller helt hundra, plastgrej. Så jag har införskaffat mig en äldre MR2 växelspak/anordning, med "anslutningar" för vajrarna bakåt istället. Problemet är att då blir medskickade vajrarna för långa. Nu ligger dom i två loopar på golvet. Ska testa hur det känns med dom långa, annars får jag specialbeställa kortare. Hittar ingen med rätt gängor på som finns befintlig på t.ex Watski eller dylik butik. Beställde två som jag tänkte jag skulle kunna använda, men det blev en väldigt komplicerad historia med att fästa dom.

https://i.imgur.com/uKW8PbL.jpg
Medföljande anslutningar till tanken blev inte riktigt rätt heller till mina grejer. En av dom funkar iaf, på matningen. Nivåkännaren på denna är borttagen, och röret i mitten är nu ventilation. Vet inte om jag måste ha kolfiltret som sitter original eller inte ännu. Walbropumpen som satt där innan är utbytt till en E85-tålig pump istället.

https://i.imgur.com/NwOjo6f.jpg
Nuvarande status på ett ungefär.
Har också problem med gaspedalen, den känns väldigt trög med den långa vajerdragningen som blivit. Eventuellt har vajern blivit skadad eller något, för den känns verkligen inte helt bra.


Inte jättemycket nytt under solen, men det går framåt.

Duvan
2018-06-20, 23:19
Du har ju hunnit med väldigt mycket. Väldigt intressant.

TomK
2018-06-23, 16:08
Fräsigt! d---0.o---b

Duvan
2018-06-30, 01:09
Dags för en uppdatering ?

TommyToad
2018-07-01, 22:36
Har inte så mycket att uppdatera i nuläget. Har mest förberett så mycket jag kan inför SFRO-1 på onsdag! Bilen står nu på temporära fälgar och däck, har beställt nya men inte fått dom ännu.

https://i.imgur.com/OWEHtRY.jpg

Hade svårt att hitta fälgar som fanns i rätt ET och i två olika storlekar (behöver två stycken 17" och två 18") men hittade till slut dessa
https://jr-wheels.com/zdjecia/2018/05/29/1252/42/s_15400/Japan_Racing_JR29_18x8_5_ET30_5x114_120_Matt_Black m.jpg

Jag vet inte om Japan Racing är något skitmärke eller om dom är okej? Tycker designen är rätt snygg iaf.

Fladric
2018-07-02, 08:22
Vad spännande! :)

Japan Racing är hyfsat är min upplevelse, några bekanta har dem på sina driftingbilar och de verkar hålla hyfsat :)

Duvan
2018-07-02, 23:26
Jag är väldigt nyfiken hur det går för dig på 1:a besiktningen, det kommer säkert gå bra.
Du måste rapportera hur det gick —> Lycka till :)

TommyToad
2018-07-03, 21:47
Igår blev däck+fälgar klara hos ABS wheels så jag åkte med min snuva och feber och hämtade dem. Varit lite nojig för vad som kommer passa eller inte, eftersom all information kommer ifrån staterna och dom har såklart helt andra fälgar och grejer där borta. Men jag lyckades fan hitta ett gäng som funkar.
https://i.imgur.com/pvKbqo2.jpg
https://i.imgur.com/Cz4B6mh.jpg
18x8.5 bak med 255/35 stövlar och 17x8 fram med 215/40 läder.

Upptäckte dock idag att ett av bromsoken kärvar lite :(

Imorgon är det bes, uppdaterar självklart med resultat ifrån det.

TommyToad
2018-07-04, 21:25
Första byggbesiktning avklarad! Inga problem, lite smågrejer som behöver ordnas men inget massivt eller jobbigt. Skönt att ha denna del klar, nu kan jag koncentrera mig på att bygga.

Duvan
2018-07-05, 00:38
Stort grattis, det måste kännas bra

Fladric
2018-08-15, 11:58
Vad kul! Hoppas på fler uppdateringar snart :)
Har en ide som jag inte kan släppa, EZ30/36 i en 818! Bör kunna bli en rätt trevlig bil bara man kan nöja sig med ca 250-260 hk :)

TommyToad
2018-12-14, 22:17
Uppdateringsdags!

Att det redan gått fem månader sedan sista posten är ganska galet! Tiden går fort när man har roligt...

Nåväl, bygget har fortsatt i någon slags takt som kanske inte kan kallas snabb.

Det mesta av elsystemet och motorstyrningen är färdigt. Fattas att sätta lite kontakter till lysen osv, men inget omfattande.

Bränslesystemet är kopplat. Införskaffade nya fuelrails, spridare (1000CC), filter och bränsletrycksregulator. Allt draget med PTFE-slang.

Kylare och slangar/rör är på plats.

Vevhusventilation/PCV är omdraget med AN-slang och catchcan.

Vatten och olja till turbo är omdraget med AN-slang.

Och tusen grejer till jag inte kommer på nu.

https://i.imgur.com/eTC3ju5.jpg
Motorn som den är idag. Jag behöver verkligen träna på att använda AN-slang, speciellt PTFE-varianten. Börjat bli bättre på slutet nu. Finns en del slangdragningar jag tänker göra om senare. Men först vill jag se något fungera, sedan utseende.

https://i.imgur.com/lBUwmt4.jpg
BTR. Någon aeromotive-kopia (gissar jag, priset var satt därefter). Inte kopplat vakuum/tryck ännu.

https://i.imgur.com/t09t89y.jpg
Fronten är på plats, med kylare och rör. Valde dra med rör istället för slang. Ska montera ett litet värmepaket till defrost här också.

https://i.imgur.com/pfyKXjq.jpg
Mera i fronten.

https://i.imgur.com/TabLw34.jpg
Köpte nav+ratt av någon på facebook. Skaffade även en ratt till, osäker på vilken som kommer fungera i dagsläget. Stolarna ifrån GT:n passade inte speciellt bra, och var dessutom rätt risiga, så planerar att skaffa nya. Men ratten är för långt ut som det är nu känns det som.

https://i.imgur.com/8CQeMWy.jpg
Catchcan för vent, här ser ni ett bra exempel på hur jag lyckas massakera dom stackars slangarna, fick dra lite EL-tejp på så länge. En av ingångarna går till kåporna, den andra till veven och PCV-ventilen. Var lite huvudbry att koppla dessa, hoppas det kommer fungera. Utången ska tillbaka till insuget sedan (man får inte köra öppen vent).

https://i.imgur.com/bxzPPik.jpg
Här är nästa stora del att göra, växellänkaget. Har skaffat allt jag behöver (tror jag) för att montera en växelförare(?) från en Toyota MR2 istället.

Fortsättning följer! Sorry för lite dassiga bilder. Får se till att köra med riktig kamera när det blir något mera spännande.

Duvan
2018-12-26, 01:14
Jag undrar om du har använt dig av original Subaru motorgivare till ditt Megasquit om du har gjort det.
Hur tog du reda på vad stiften på givarna vad till +. - signal etc etc ?

TommyToad
2018-12-29, 22:26
Jag undrar om du har använt dig av original Subaru motorgivare till ditt Megasquit om du har gjort det.
Hur tog du reda på vad stiften på givarna vad till +. - signal etc etc ?

Har bara använt mig av vevaxelgivaren, det är bara en "VR-givare" (magnet och spole typ) så den ska funka hur du än kopplar in den.

TommyToad
2019-01-26, 23:35
FFR:s idé på hur man löser växelspak kändes inte helt stabil. Dem flesta som byggt denna verkar vara av samma åsikt, det är inte genomtänkt alls. Det dom skickar med är grejen längst fram här:
https://s3.us-east-2.amazonaws.com/prod.mm.com/img/projectcars/818Shifter.jpg
taget direkt ifrån en nyare MR2 spyder (tror jag). Själva växelspaksanordningen är stor och klumpig, och eftersom växellådan sitter bakom föraren så behöver man dra vajrar. Deras lösning går ut på att dra två vajrar från växelspaken framåt, lägga 180-gradinga böjar framför förarplatsen, och sedan gå tillbaka till växellådan. Detta gör att vajrarna blir onödigt långa och varje böj på dom adderar mera "slapphet" i vajern.

En populär lösning är att använda växelspak ifrån dom äldre MR2-modellerna, som med lite modifiering kan ha vajrarna monterade rakt bakåt (istället för att gå framåt och vända). Detta gör att dom blir mycket kortare och mera direkta på lådan.

https://i.imgur.com/hIyP8P7.jpg
Här är växelspaken monterad och klar, vajrarna går inte att se men dom ligger under plåten på tunneln.

https://i.imgur.com/wlk3rEa.jpg
Såhär blev lösningen på växellådan, ena vajern drar växelföraren in/ut, den andra ner/upp. Som tur är så har dessa lådor "reverse-lockout" inbyggd i själva lådan, inte som andra växellådor som kan ha ringen man drar upp på växelspaken eller dylikt. Då hade man behövt tre vajrar eller gjort någon annan lösning. Bilderna är lika pissiga som vanligt ser jag, men det går iaf att se vad som pågår.

https://i.imgur.com/UndJOIH.jpg
Monterat vatten-luft-laddkylare (vet inte vad som är ett bra namn på detta :D).
Fick leta reda på två övergångar från UNF-gänga till vanlig "R"-gänga.
https://i.imgur.com/I26JW2Y.jpg
Ganska simpel lösning egentligen, men det var lite huvudbry att hitta rätt grejer ändå. Valde att gå med 2.5" från turbon till kylaren, känns som att det borde räcka? Var inte så jättebra med utrymme mellan insug, spjäll och kylare.
Inväntar en boschpump och värmeväxlaren till fronten. I övrigt sitter det en Tial-kopia på en dumpventil. Öppen men kör inte med MAF så det spelar ingen roll.

https://i.imgur.com/m8TwxnW.jpg
I fronten har jag fått dit ett litet värmepaket som ska vara till defrost. Inget märkvärdigt egentligen. Inte dragit sjävla luftslangarna ännu, väntar tills rutan och det är på plats för att se bättre hur det blir.

Duvan
2019-01-28, 00:59
Din lösning på växelvajrarna är mycket bättre än fabrikens konstruktion.

Hur hade du tänkt lösa vindrutetorkare eller är det redan fixat i byggsatsen ?

Duvan

TommyToad
2019-01-28, 07:38
Vindrutetorkare har jag inte ens börjat titta på om jag ska vara ärlig, mer än att jag sneglat lite på hur andra gjort. Det finns att beställa från FFR men jag skippade det, då deras kit är med två torkare och kräver lite urkapning ur fronten. Sett andra lösa det med antingen Subarus torkarmotor och lite modifikation för att få en enkel torkare i mitten, utan att kapa ur fronten.

Duvan
2019-01-28, 11:02
Jaha, då står vi på samma ruta när det gäller vindrutetorkare.

Jag vill också ha ett torkarblad och därför sneglat lite på Subaru Impreza bakrutetorkare.

Är det någon som kan upplysa om hur stort svep det är på bakrutan i antal grader ???
140 grader tror jag skulle va ett minimum

https://imgur.com/gallery/ht6e1Oi

TommyToad
2019-01-28, 21:20
https://thefactoryfiveforum.com/showthread.php?23281-818-Mercedes-Benz-windshield-mono-wiper

Här har du lite nyttiga bilder, länkar och idéer :)

Duvan
2019-01-30, 21:14
Där har jag inte varit tidigare kollade vindrutetorkare och mycket annat, väldigt intressant.

I första anblicken så verkade Mercedes centralt placerad enkelarm väldigt attraktivt men när jag tittade närmare på den så är hela aggregatet ganska stor. Pga storleken så övergav jag Mercedes systemet.

Jag har valt och beställt ett system från CBS då kan jag placera kuggsegment och motor på valfri plats.

TommyToad
2019-02-17, 19:37
Nu börjar det bli färdigt med mekanik, motor och dylikt. Hade tänkt starta den nu i helgen men upptäckte att jag totalt missförstått hur spridarna skulle hålla tätt i fuelrailsen. Hade svårt att hitta rails för sidomatade spridare men hittade ett par som såg vettiga ut för ett bra tag sedan. Dom passade inte riktigt på insuget men med lite modifikation så fick jag dit dom. Har nu beställt ett nytt par som skall vara för MY00 (V5-V6), hoppas dessa fungerar bättre med mina spridare.

https://i.imgur.com/Q3OpzKn.jpg

https://i.imgur.com/GHyQRXE.jpg

Blev lite okonventionell lösning på avgas, då jag vill/måste ha katalysator. Hoppas inte knorren stoppar upp allt för mycket. Hoppas även ljuddämparen räcker för besiktning.

https://i.imgur.com/LjfVvxM.jpg

Fick skaffa en gängtapp som är 3/8", för att gänga in lufttempgivaren här i intercoolern. Ville inte hålla på och gänga i insuget så den fick placeras här.

https://i.imgur.com/icVzTzg.jpg

Råkade såklart träffa lamellerna där inne, men ingen stor skada skedd :D
Nu fattas egentligen bara att dra slang och montera pump så är AWIC-systemet klart, och egentligen resten också.

Fladric
2019-02-18, 11:18
Spännande! :) Kul att se detta bygge!

TommyToad
2019-04-27, 22:18
Kommer bli lite bildfattigt inser jag nu, men känns som det är dags för en uppdatering.

Jag blev halvt galen på megasquirts triggerelktronik, fick massa tips om vad man kunde och inte kunde göra men tröttnade och skaffade mig ett MaxxEcu-sprut istället. Blev en Mini, en rätt ny produkt i deras lineup, men stötte på patrull.
Jag har hela tiden trott att motorn jag använder har ett 36-2-2-2 triggerhjul, och därmed bara behöver en vevaxelgivare för att köra "wasted spark". Men efter att ha loggat triggern nogrannare med nya sprutet så såg det inte så kul längre, motorn har det gamla triggersystemet monterat som kräver både vevaxel och kamaxelgivare inkopplade. Och problemet är att båda givarna är VR-givare, MaxxECU mini har bara stöd för en VR-givare, och ett gäng Hall (digitala) givare. Finns kretsar som tar en VR-signal (analog) och gör om till en digital "sågtand", men det kändes som en nödlösning. Beställde en MaxxECU Street istället, ett steg upp över Mini men ändå inte overkill. En fördel är att jag nu kan köra helt sekventiellt bränsleinsprut, inte batch som innan.

Efter ett antal timmars arbete med att göra om mycket av kabeldragningen så blev bilen provstartad. Vilken skön känsla att äntligen få höra motorn! Vågade inte köra så länge, kylsystemet var inte klart ännu.

Har sedan fortsatt med hundratals små och stora grejer.

Bytt spjället till ett från någon nyare impreza (eller legacy kanske) med motor istället för vajer

https://i.imgur.com/EI17aM0.jpg
Fick sätta en alubit som passbit mellan spjäll och insug, och borra upp hålen på spjället lite.

https://i.imgur.com/CfdUqt4.jpg
Pedalen var inga problem, känns tusen gånger bättre än vajern.

https://i.imgur.com/QJ4vgwI.jpg
Gjort om kylarrören, förut var det massa skarvar mellan silikonslang, rör och någon typ plåtslang FFR skickade med. Nu blev det alupexrör hela vägen, förutom övergångarna mellan kylare/rör och motor/rör.
Med på bilden syns även en av anslutningarna till "intercooler".

https://i.imgur.com/RvqyBa1.jpg¨
Flyttat bältesrullarna, satte dom först ute på sidan, men det blev inte så bra. Detta blev bättre. Blir fyrpunkt monterat i kombination med dessa. Kräver trepunkt för besiktning.

Lite grejer kvar att göra nu (listan mest för min egna skull):

Slutför montering av stolar och bälten (fattas lite bult och krimskrams).
Snygga till all kabeldragning (uppfästning och buntning).
Koppla in VSS i växellåda.
Värmeskydda kablar/ledningar.
Rita om elschemat (ändrats ungefär 200 gånger sedan start).
Skicka in papper till TS (Ursprung och dispans etc).
Dra färdigt rör till AWIC och pump.
"Testkör".

Kvarnis
2019-05-02, 17:00
Nice, Trevligt med E-Gas. Bara det finns tillräckligt med in/utgångar är det nog inget problem.

TommyToad
2019-05-02, 18:27
Nice, Trevligt med E-Gas. Bara det finns tillräckligt med in/utgångar är det nog inget problem.

https://www.maxxtuning.se/bilder/produkter/maxxecu_ethrottlemodule--001.jpg

:D

Kvarnis
2019-05-06, 16:44
Ah så kan ju även lösa det :D

TommyToad
2019-06-07, 21:41
Var ett tag sedan jag uppdaterade (börjar bli en liten trend känns det som), lite har ju iaf hänt sedan sist:


Fick äntligen igång motorn, med E-gas, Elspjäll, Större spridare, E85 osv. Vilken skön känsla! Tomgången var dock på tok för hög, och kylningen verkade krångla. I mina desperata försök att få ur en luftbubbla eller dylikt (tror jag?) så lyckades jag överhetta motorn lite. Designen på detta bygge är inte helt optimalt när man ska fylla vatten första gången. Jag har läst om flera som tipsat om att borra och gänga för en avluftning på ovansidan av "kylröret" som går i blocket, men mest tänkt att det låter som överkurs. Nu vet jag vad dom menar, det blir världens luftblåsa i halva motorn.

Detta slutade hur som helst med att kylaren började läcka (det klassiska att gaveln spricker, tror jag, orkade inte kolla så noggrant). Den var rätt gammal och risig så jag beställde en ny i aluminium istället.
https://i.imgur.com/KbT5YBt.jpg

Det var dock inte det stora problemet, utan detta var mycket sämre:
https://i.imgur.com/kntGaNE.jpg

Ena "pintle cappen" har försvunnit, kanske pågrund av överhettning, och ena spridaren läckte igenom och fyllde hela insuget (igen). Jag vet inte varför jag har så jävla svårt med att få detta sidomatade skit att fungera, jag skulle nog ha behållt originalrailsen.

https://i.imgur.com/Np180q7.jpg
Designade egna "hattar", dom jag beställt har fortfarande inte dykt upp.
https://i.imgur.com/nGG6Chr.jpg
Gjorde dessa mycket tightare än dom vita är/var och monterade, men fick det inte att fungera 100%. Känns som att jag fått tag i fel O-ringar nu istället. Jag är ärligt talat trött som satan på dessa nu så jag har beställt kit ifrån radium för att toppmatarkonvertera istället. Hittar inga seriösa rails för sidomatade spridare som inte är ifrån kina/taiwan och sidomatade spridare växer inte på träd heller.

I efterhand såhär så borde jag inte låtit motorn gå så varm, hoppas nu bara inte något annat gått åt helvete (topplockspackning någon?). Det blev lite stressigt när det plötsligt började ösregna, får skylla på det.

Har fått göra om kylsystemet lite så nu borde det inte vara några problem att lufta ur när(om) jag får igång maskin igen.


Något som gått "framåt" är iaf att jag skickat in alla handlingar som jag tror behövs för ursprungskontroll hos transportstyrelsen! Får hålla tummarna nu för att dom är nöjda med det jag skickat.

Igge
2019-06-07, 22:11
Segt med bekymmer :/

Angående att gå varm så har min EJ20G gått varm ett par gånger i samband med sprucken kylare och senare luft i systemet och topparna lever än.

En tacksam detalj är ju att Subaru har korta toppar jämfört med t.ex. BMW som lättare blir lite krokiga om de kokar.
Vi får hålla tummarna :)

TommyToad
2019-06-17, 22:01
Två positiva grejer,

Den går!

Ursprungskontroll är klar och godkänd av TS!

Duvan
2019-08-31, 00:51
Har du fått generatorn att ladda ? Hur kopplade du den ?
Jag satte en ny generator men det verkar inte som den laddar, laddlampan slocknar men spänningen i batteriet sjunker. Jag kopplade L och S fel då kanske generatorn gick åt h....

Thornblom
2019-09-09, 13:25
Jädrans kul att läsa om ditt bygge. Gratulerar till godkännandet av TS.
När jag i framtiden har garage för två bilar skulle jag också vilja dra igång ett sådant här projekt. Vad tror du och ni andra man borde ha för budget för att bygga en 818C i grundutförande (med lack), förutsatt att man börjar enkelt och kör en WRX motor/härva/drivlina rakt igenom?

TommyToad
2019-10-25, 23:09
Hög tid för en uppdatering, om det är någon som läser här fortfarande :D

Det verkar som att jag slutade med mina problem med spridare och fuelrails jag hade. Det problemet blev till slut löst efter mycket stök.
https://i.imgur.com/Cq7o4xu.jpg

Investerade i ett Radium fuelrail med 4 st Bosch 980cc-spridare. Medans jag höll på och krånglade med detta så ville jag få en ventilkåpsläcka tätad en gång för alltid. Slutade med en avdragen bult på kåpan.

När bränslesystemet äntligen fungerade så märkte jag istället att kylsystemet inte alls fungerade istället. Hade stora problem med att få ur all luft, ingenting som brukar fungera ville fungera. Har läst en del på FFR-forumet om att folk har hittat på diverse lösningar med luftnippel gängad i "hundbenet" (röret som går ovanpå/i blocket). Jag gjorde en egen lösning med ett T-rör i silikon där vattnet lämnar motorn och går framåt. Det verkade göra susen. Fick också sätta dit ett till expansionskärl fast öppet. Gamla bilen/donatorn hade ju två, ett plastkärl utan tryck dit det trycksatta kärlet lämnar ifrån sig vatten om det behöver. Det kan även suga tillbaka vatten därifrån.
Jag tänkte att allt detta kändes overkill men tji fick jag igen, Subarus japanska ingenjörer kanske visste vad dom gjorde trots allt...

När detta var fixat så kunde bilen startas och i princip köras (men inte så safe att sitta på golvet och ratta).


https://i.imgur.com/mk4UBkU.jpg
https://i.imgur.com/aRE7U4U.jpg
https://i.imgur.com/AxJOsey.jpg

Började med karosseriet i våras. Detta är inte min starka sida alls, och det är rätt petigt har jag märkt. Baklamporna är temporära, alla lampor och armaturer som skickas med är helt värdelösa för oss i Sverige tyvärr. Ingenting är E-märkt, allt är DOT SAE-godkänt bara. Dessa baklampor med blinkers är klassiska biltema-produkter bland bilbyggare verkar det som. Dom är godkända och billiga och får sitta där så länge. Funderar på att iaf fälla in dom mera och se om jag blir nöjd så, eller om jag antingen hittar bättre lampor som är godkända senare eller sätter dit dom amerikanska efter allt är klart.

https://i.imgur.com/E1SKXp2.jpg

Sidorna och baken halvt ditsatta.

https://i.imgur.com/uALr1V7.jpg

Igen.

https://i.imgur.com/mBtoELs.jpg

Detta är halv/hel-ljus-hållarna. Dom skickar med två stycken rätt trevliga Hella-ljuskällor med hel/halvljus. Tyvärr är dom såklart inte godkända här i Sverige, även om dom har en exakt likadan produkt med E-märkning som är godkända. Inte hela världen, bara beställa två nya.
Vad som däremot är ett större problem är att hel/halv-ljusen kommer hamna för lågt mot vad transportstyrelsen tycker är okej. Det diffar på något så larvligt som 5cm eller något. Funderade på om jag kunde höja upp hela nosen/bilen till besiktning men det kommer fucka med styrvinklar och annat istället gissar jag. Får fundera på detta ett tag till.

https://i.imgur.com/QCKtY3m.jpg

Påbörjat instrumentbrädan. Här har jag inte mycket fantasi men jag har lyckats montera en 14" IPS-panel i hålet där den vanliga instrumenteringen från WRX skall sitta.

https://i.imgur.com/0NN0Q8L.jpg

Sätter lite "vanliga" indikeringslampor utöver skärmen, mest för att jag trodde det skulle bli lite tomt utan något alls. Nu såhär i efterhand vet jag inte men får se när det är klart. Det är blinkers, helljus, motorlampa och en varningslampa (tänkte ha till bromsoljenivån). Blinkers och helljus är obligatoriska.

https://i.imgur.com/tZjI6Yf.jpg

Silent coat i hela cockpit. Halvtjock svart matta ovanpå där det syns.

https://i.imgur.com/earQ7BO.jpg

Fått dit det mesta i fronten, huven ligger lös ännu. Detta var ett rent helvete att få allt att "passa", eller snarare att "inte passa" lika mycket på alla sidor... Jag är inte helt nöjd med hur detta är ännu. Får se om jag orkar fixa med det mera.
Även taket och "ruthållaren" är monterat.

https://i.imgur.com/EdSkBa2.jpg
Svårt att få allt passa bra återigen. Mycket sätta dit-plocka bort-mäta-sätta dit-plocka bort, OSV. (Ytskiktet på karoseen skulle gå att använda i princip utan lack påstod FFR någon gång, men som alla ser så kommer det krävas någon form av lack/folie).

https://i.imgur.com/6wSUIbV.jpg
Har nu börjat montera dit dörrarna. Även här är det mycket lirkande. Mycket som ska stämma med låskistor, hakar, dörr-ramen och dörr-ytterpanelen/karossbiten.

https://i.imgur.com/s1gplSo.jpg

Detta område kommer kräva mycket jobb. Här möts fyra karossdelar (Huven, framskärmen, takstolpe och dörr). Här på bilden är inget egentligen ditsatt ordentligt, förutom skärmen.


Och såhär långt är väl ugenfär där jag är idag. Fortsätter med karoseen och hoppas att allt skall vara "klart" till i vår/sommar. Även om det känns som att allt aldrig kommer bli helt klart, men det är väl en del av charmen med ett sådant här fordon.

Frågor och dylikt besvaras gärna om ni har några d---0.o---b

Duvan
2019-10-25, 23:49
Det blir en hel del pyssel med glasfiber. Jag hoppas att du har tålamodet å fixar alla glasfiberpaneler.
Jag köpte en del glasfiber grejor men jag fick modifiera det mesta pga ändringar jag gjorde på ramen. Det är ett skitigt och tidsödande att jobba med glasfiber men mycket viktigt för slutresultatet.

Kämpa kämpa

Göran

Frosty
2019-10-27, 21:00
Bilen ser ut att kunna bli riktigt snygg. Dock segt med finliret med lack som måste till.

Koffe
2019-10-28, 14:38
Kul projekt! Följer med intresse :)
Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen... Men det blir nog bra tillslut!

Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i "hörnet" av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?

/Koffe

Kvarnis
2019-10-29, 16:23
Det går ju framåt, snyggt!

TommyToad
2019-10-29, 16:29
Kul projekt! Följer med intresse :)
Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen... Men det blir nog bra tillslut!

Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i "hörnet" av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?

/Koffe

https://i.imgur.com/1VAynP1.jpg
Är det detta du menar? Jag vet inte helt ärligt sådana fall, kanske har det med att bilen går att göra till cab också? Då ser den ut såhär vid det området:
https://www.factoryfive.com/wp-content/uploads/2016/06/818s-3.jpg

Koffe
2019-11-05, 14:10
Så kan det iofs vara. Att de vill att allt utom huvudbågen göms bakom pucklarna på cabben.
Normalt vill man ju triangulera alla rör och låta dem mötas i samma punkt ur hållfasthetssynpunkt. Men på en "gatbil" är det säkert gott nog :)

/Koffe

Fladric
2019-11-06, 14:05
Väldigt kul med uppdatering och med många bilder :D Härligt att det går framåt

Adsense Management by Losha