SSC Forum
Sidan 1 av 7

SSC Forum (http://www.subaruclub.se/forum/index.php)
-   Motor (http://www.subaruclub.se/forum/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Impreza Wrx sti -03 motorrenovering (http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=87808)

Eiiiiik 2010-11-04 11:40

Impreza Wrx sti -03 motorrenovering

Jahopp...

Verkar som att det är motorrenovering som gäller. Metallspån i oljan.. :(

Något arbete är inte påbörjat än men verkar som att det är vevlagerras.
Brukar maskinen ha klarat sig huffsat eller är det troligt att det är repor i cylindern och att veven fått sig en tryckare?

Vad är det för delar man ska kolla på, var beställer man dom?

När man ändå är i farten antar jag att det är lika bra att byta:

Vevlager (ska man gå på racinglager då?)
Ramlager
Kolvringar

Någon som kan hjälpa mig med en lista på vad som bör/kan vara bra att byta när man ändå håller på.
Man kanske lika gärna ska kika lite på smidd botten när maskinen ändå är ur?

Eiiiiik 2010-11-04 11:54

Kamrem byter man ju också självklart :)

Myzkoo 2010-11-04 13:17

Vevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..

Räkna på minst 10.000kr :)

Mvh / Mattias

Eiiiiik 2010-11-04 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Myzkoo (Inlägg 601981)
Vevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..

Räkna på minst 10.000kr :)

Mvh / Mattias

Tack för svar! :)
Brukar axeln åkt på mycket stryk i såna här fall?

OK! Då får vi hålla tummarna för att det inte ska vara något med kolvarna då. För då kommer man ju lite billigare undan.

Hade ni renoverat eller direkt gått på att slänga i en ny motor?
Lite svårt att svara på då den inte har plockats ner än, men vad säger erfarenheten?

Kvarnis 2010-11-04 13:39

Har ett short block från en 2003 newage sti.
10000:- så är det ditt.

Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.m

Delarna är ~½ kostnaden

Eiiiiik 2010-11-04 15:50

Jag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig :)

Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.

Har inte riktigt hajjat det där med Long/short :o
Men kanske kunde vara ett alternativ :)
Vad är fördelen?

Jocke.T 2010-11-04 16:20

Hade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn... Ja du förstår :P
Jag håller tummarna för dig!

Kvarnis 2010-11-04 16:36

Shortblock dvs bottendelen uta toppar, long block botten+toppar.

Det du behöver för att renvovera är som sagt nya lager och vev.
men om man ändå är i sär med allt så byt kolvar och stakar på en gång

Fördelen, färdigt byggt short block, billigare enkelt snabbt.
Motot bygge, man kan bygga till den spec man vill borra/Stroka etc få ännu hållbarare motor...men du borde nog annalysera varför den första gick sönder.

Ett orginal 2.0l sti short block håller +450Bhp !!!

Sen låter det illa och massa metall så är det ju bara att lyfta ur motorn är ju gjort i ett nafs.

Det är själva renovering+maskinarbete som tar tid&pengar fixa delar är samma= dvs tid&pengar

Eiiiiik 2010-11-04 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jocke.T (Inlägg 601998)
Hade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn... Ja du förstår :P
Jag håller tummarna för dig!

Ja, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..

Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra :(

Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?

Myzkoo 2010-11-04 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av Eiiiiik (Inlägg 601994)
Jag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig :)

Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.

Har inte riktigt hajjat det där med Long/short :o
Men kanske kunde vara ett alternativ :)
Vad är fördelen?

Shortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
Longblock = som shortblock men inkl topplock

Ang. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.

Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..

Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.

Sen är det givetvis inte "bara" att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår :)

Myzkoo 2010-11-04 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Eiiiiik (Inlägg 602001)
Ja, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..

Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra :(

Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?

Det finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.

Eiiiiik 2010-11-04 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Myzkoo (Inlägg 602005)
Det finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.

Detta låter ju som ett alternativ :) Du har inte lust att länka?

Eiiiiik 2010-11-04 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Myzkoo (Inlägg 602003)
Shortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
Longblock = som shortblock men inkl topplock

Ang. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.

Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..

Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.

Sen är det givetvis inte "bara" att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår :)

Jaha.. Då hänger jag med :)
Han har haft isär boxermotorer innan och ska vara väldigt duktig. SÅ hoppas på att detta ska lösa sig ganska smidigt ändå faktiskt. Dock rinner ju delarna iväg i lite pengar.. Det kommer man ju inte ifrån :(

Eiiiiik 2010-11-04 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Kvarnis (Inlägg 601983)
Har ett short block från en 2003 newage sti.
10000:- så är det ditt.

Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.m

Delarna är ~½ kostnaden

Är det bara originalpryttlar i ditt block eller hur ser det ut?

Mvh

Myzkoo 2010-11-04 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Eiiiiik (Inlägg 602006)
Detta låter ju som ett alternativ :) Du har inte lust att länka?

http://stores.ebay.com/Real-Street-Performance-Sales

Dom har en del paketpriser. Har aldrig handlat utav dom dock :)

Kvarnis 2010-11-04 18:32

Det är ett standard 2003 sti short block, och mappat rätt så går det att åka med en bra bit över 400bhp utan minsta problem.

Eiiiiik 2010-11-04 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Kvarnis (Inlägg 602015)
Det är ett standard 2003 sti short block, och mappat rätt så går det att åka med en bra bit över 400bhp utan minsta problem.

Helt klart ett alternativ ju.. Man får se när man river i bilen hur omfattade detta är/blir.

Eiiiiik 2010-11-04 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Myzkoo (Inlägg 602011)
http://stores.ebay.com/Real-Street-Performance-Sales

Dom har en del paketpriser. Har aldrig handlat utav dom dock :)

Se där!
Kommer troligt vara originaleffekt i bilen.. Så frågan är om det är värt bara...

Gystompa 2010-11-04 21:07

Beg försäkring

En fråga.

Skulle inte blocket Beg försäkring gå in och täcka för din renovering?

Kvarnis 2010-11-04 22:00

OM du imte tränker timma, så finns det ingen större mening att slå på med en massa smidda delar i motorn.

Jag menar varför bygga en motor för 5-600bhp om du ska åka med max 350, det är som ingen större mening om ska vara ärlig.

Eiiiiik 2010-11-05 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av Gystompa (Inlägg 602025)
En fråga.

Skulle inte blocket Beg försäkring gå in och täcka för din renovering?

Vet inte vad som händer faktiskt..
Tänkte bara kolla hur mycket man ska gråta i annat fall.. :( Sånna här grejer springer ju iväg i pengar fort.

Gystompa 2010-11-05 11:05

Ptja om du lagt en anmälan dit om att din bil gått sönder så lär du väl ha fått svar vid det här laget? eller?

Annars så är det bara o bryta ihop o komma igen :) Du är nog inte den 1:a och knappast den sista dom detta hänt för.

Eiiiiik 2010-11-06 02:19

Citat:

Ursprungligen postat av Gystompa (Inlägg 602062)
Ptja om du lagt en anmälan dit om att din bil gått sönder så lär du väl ha fått svar vid det här laget? eller?

Annars så är det bara o bryta ihop o komma igen :) Du är nog inte den 1:a och knappast den sista dom detta hänt för.

Nej, det är ju det som är så konstigt...

Men verkar ju, precis som du säger, inte vara den första som vevlager gett upp på. Dessvärre...

Annars får man bita ihop, gråta en skvätt och sen komma igen :)

Gystompa 2010-11-06 09:25

Det e rätta takter de :)

Eiiiiik 2010-11-06 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gystompa (Inlägg 602143)
Det e rätta takter de :)

Tack! :) så då är ju frågan hur man ska göra isf... Men för min del verkar det som att det räcker men racinglager, så får det vara bra sen :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.
Sidan 1 av 7