Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-28, 12:40
Koffes avatar
Koffe Koffe är inte uppkopplad
Suppleant

Reg.datum: maj 2007
Standard

Det där är tyvärr en djungel... Finns några trådar på Rejsa, men jag ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till (med reservation för ev. feltolkning från min sida).

Det finns 2 viktiga försäkringar vid bankörning:
1) Motortävlingsförsäkring - lagstadgad, täcker 3:e part/funktionärer
2) Personförsäkring - frivillig, täcker olycksfall för dig som kör

1) Angående motortävlingsförsäkringen så har STEC en i samarbete med MHF. De senaste försäkringsbreven som publicerats tyder dock på att denna försäkring för närvarande endast täcker "Banracing (på motsvarande FolkRacebana)" (tror det är upp till 80 km/h som gäller). Detta skulle omförhandlas med Folksam (försäkringsgivare) men jag har ännu inte kunnat hitta info som bekräftar att detta är gjort.
Detta är i sig inget större problem för oss som kör då försäkringen ändå utbetalas om nånting händer, och arrangören får böter. Men...

2) Personförsäkringen kan köpas av STEC på plats för 200kr (tror jag det var). Har man giltig SMA-licens gäller denna också som olycksfallsförsäkring. Osäker på SBF.
Men så var det det där med Men... SMAs licens gäller endast som olycksfallsförsäkring om arrangemanget har en godkänd motortävlingsförsäkring, vilket STEC då alltså kanske inte har (om inte deras försäkringsvillkor har omförhandlats). Nu vet jag inte hur STECs och/eller SBFs personförsäkring ser ut, men jag skulle vara mycket förvånad om de gäller på evenemang som inte är försäkrade enligt lagen om motortävlingsförsäkring.

So, there you have it. Detta är som sagt endast vad jag kommit fram till efter att ha tillbringat åtskilliga timmar på nätet letandes info.
Vill ni vara helt säkra på att vara personligt försäkrade i helgen så rekommenderar jag er att kolla vad er personliga olycksfallsförsäkring täcker. Jag ska själv försöka ringa Trygg-Hansa i veckan.
Tredje man verkar som sagt ändå vara skyddad då lagen ändå säkerställer att ersättning betalas ut vid ev. skada.

Om nån (Hasse kanske?) kan sprida lite mer ljus över detta vore det förstås otroligt välkommet.

En fråga från min sida: Om man vill köra, måste man anmäla sig till STEC eller räcker det att vara uppskriven i anmälningstråden här på forumet? (Till övriga trackdays som STEC anordnar förstår jag det som att man själv ska anmäla sig via STEC.se?).

MVH
//Koffe, som tar med R-däck och en race-ready bil, men även tillräckligt med öl och snacks för att överleva om jag skippar körningen. Allt beror på hur detta utvecklar sig under veckan känner jag

Edit:
På stec.se står att läsa "VIKTIG INFORMATION OM FÖRSÄKRINGAR
Alla som tävlar eller tränar inom STEC skall tecka en dags eller årsförsäkring . Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk. Alla som kör med STEC och även sk 3 man. Alla tävlingar har fulla sanktioner och vi tummar inte på säkerhet."
Så det är mycket möjligt att STEC kräver att man tecknar deras olycksfallsförsäkring även om man innehar SMA/SBF (även om dessa rent tekniskt borde vara likvärdiga. Förutsett att godkänd motortävlingsförsäkring finns alltså).
F.ö. gillar jag formuleringen "Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk.", det borde väl vara en friskrivning om något
/Edit

Senast redigerad av Koffe den 2018-05-28 klockan 12:58.
Svara med citat