Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-04, 11:39
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard

Hej!

En tävlingshelg avklarad och nu börjar det likna nått

Börjar med A-besiktningen som gick bra, var lite små kommentarer så kompletterade med lite burstoppning på torsdag kväll

Fredag lastade vi bussen med verktyg och annat så vi skulle slippa göra det på lördag morgon.

På lördag morgon bar det av till Vännäs för B-besiktning inför tävlingen, skedde på Vännäs Plåt!
Tävlingen heter Vännäs Plåt-rallyt och var i år 120 km varav 41 km var specialsträckor. Totalt 4 st sträckor.
63 startande i år och 4 st 4wd-bilar, jag gick ut som sista bil!

Bild inför besiktningen.

Efter besiktningen så körde vi till serviceplatsen och väntan började!
Däcken byttes och när det var dags ställde vi oss och väntade utanför starten på att få tidskortet.
Däcksstrategin för dagen var att sätta de bättre bak och sämre fram, ville ha så mycket fäste bak som möjligt! Sparade det bästa paret till efter servicen.

Sedan bar det iväg!

Första sträckan (SS1) kördes kring Stärkesmark där mina föräldrar har stuga så det var rätt kända vägar. Fick en bild från sträckan!

Wow vilken skillnad mot tidigare tävlingar! Nu går bilen äntligen att köra som en fyrhjulsdriven ska köras Mycket bättre driv, fick genast förtroende för bilen

Nackdelen med att åka sist visade sig också, låg ett antal bilar i diket så fick sakta ner ett antal gånger. Detta skulle visa sig vara återkommande på de andra sträckorna också!

SS2 kördes direkt efter, sträckan heter Braxsele och kördes som en del av SM-tävlingen förra året men har inte kört den men är nån gång tidigare.
Även den kändes bra, riktigt roligt!
Funkade även bra med nya kartläsaren Bengt, kul!

Efter SS2 var det service, då monterade vi ljusboxen för att vara säker på att undvika mörkret på SS4!

La på bättre däck fram, ville ha bra förutsättningar för SS4 som var ca 15 km.

Ett problem med kopplingen uppdagade sig mot slutet av SS2, kopplingen ville inte riktigt koppla ur! Efter en sträcka gick det bra men när man stått still på tomgång var det lite klurigt att få i växlarna utan motorstopp... Vi luftade systemet och hoppades på det bästa!

SS3 var Stärkesmark igen men med ett annat avslut!
På sista delen av sträckan blev jag överumplad av ett sprätt och höll på att studsa av vägen (titta på filmen längre ned så ser man det kring mitten av sträckan)
På slutet av sträckan började även bilen gå varm så styrsystemet sänkte laddtrycket.
Gick ute och kollade till bilen, hade väldigt mycket camber vänster bak men utöver det såg det bra ut!
Så länge jag höll varv på motorn höll tempen sig nere (har haft samma problem tidigare år) så var ingen fara, skönt

Kopplingsproblemet var kvar men hittade en teknik vid starterna som fungerade.

SS4 Sarsjöliden är en underbart rolig sträcka, 15 km och väldigt varierande vägkaraktär Fick även tag i några actionbilder från den sträckan!

Ett antal bilar i diket även på denna sträckan, var bitvis rätt ojämn så jag valde att ta det lugnt för att skona bilen. Utöver det gick det bra förutom att bilen mot slutet även här gick lite varm... Blir att kolla loggar och utvärdera varför!
Men utöver det kändes det underbart roligt, äntligen en körbar bil

Med bilen i stort sett hel rullade vi mot Vännäs igen, väldigt nöjda med dagen

När vi tittade på resultaten visade det sig att det var med all rätt, 5:a totalt efter de 4:a sträckorna!

Vi tappade mest på SS4 då jag tog det lugnt på slutet och kopplingen började strula mer.
Men mot det bilar jag legat långt efter tidigare var jag nu bara kring 10-15 sekunder efter några av sträckorna (totaltid kring 5:40)! Äntligen, kändes oerhört roligt

Mot Mitsubishin som jag evigt kämpar mot var jag totalt 45 sekunder efter och då tappade jag ca 30 sekunder på sista sträckan! Är ändå en bit kvar men betydligt närmare än tidigare tävlingar

Nedan kommer filmer från bilen på de 3 första sträckorna:

SS1:

https://youtu.be/UEOOpJFf09c

SS2:

https://youtu.be/KIglb7xK5LI

SS3:

https://youtu.be/vMFL5Ly3HT8

Utvärdering av tävlingen då?
Väldigt nöjd med det mesta, även om bilen strulade lite på slutet!
Var väldigt bra att träna innan så man hade tempot i kroppen
Det roligaste resultatet var att jag höll samma tempo på SS2 som jag knappt har kört, alltså verkar jag lyssna på noterna.

Bilen i sig ska få sig en genomgång inför den 23:e februari då nästa tävling är, ska plocka ner bakvagnen och kolla så inget blev krokigt samt kolla över kopplingen.

Med det checkar jag ut efter en oerhört rolig tävlingshelg och passar på att tacka alla som hjälpt till, det betyder oerhört mycket!
På återseende!
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae
Svara med citat