Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-15, 22:13
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard Projekt Zenith

Som de flesta vet såldes WRX STi'n 23/8-2012 och jag har sagt att ny Subaru skall inhandlas. Nu är det bestämt och det blev en BRZ'a.
Många tycker inte det är en rikigt Subaru (Vintage's undersökning i nummer #5 2012: 51% nej, 49% ja), medans jag själv tycker att Subarus viktigaste kännetecken finns kvar; nämligen boxermotorn. Så jag hoppas jag får vara kvar som ordförande ett tag till.
Många tycker den har för lite motor, jag säger att det beror på vad syftet är med bilen. Skall man köra snabbast i Superstage eller runt Mantorp, är det säkerligen fel bil. Men syftet för mig är att ha en bil som är fruktansvärt rolig att köra på kurviga vägar med, en bil med väldigt trevliga köregenskaper. En bil som känns som en sportbil med låg sittposition. (Säg vad man vill om WRX STi MY04'an men man sitter som i en familjebil i den bilen.)

2012-10-08 Bilen beställdes.
2012-10-15 Subaru handlaren beställer bilen från Subaru Nordic.
2012-11 Bestälning skickas av Subaru Nordic till Subaru Japan.
2012-12 Bilen tillverkas.
2013-02/03 Bilen anländer till Sverige.
2013-03/04 Bilen anländer till Subaru handlaren.
2013-03/04 Leverans.

Det blir en Subaru BRZ i White Satin Pearl.


Varför projekt tråd då? Jo, även om väghållningen är rikigt super nice orginal på denna bil så vill jag ha lite mer. Även lite andra saker behöver piffas upp i mitt tycke. Fälgarna är inte de snyggaste, däcken har fått dåliga recensioner, om den blir lite lägre skulle det sitta fint. Samt lite sportigare ljud än en symaskin önskas.

Så för att få bilen så snabbt som möjligt som jag vill har redan saker börjat beställas. Jag beställde bilen inkl. montage av sportavgassystem direkt från handlaren. Dock inte Subarus eget Ferrita, utan ett som jag tänker leverera till handlaren. Info kommer när jag lagt beställning.

Det som är beställt redan är dock enligt nedan.


STi 17x7,5" fälgar. Jag vill ej gå upp mer i storlek då det oftast bara blir tyngre och sämre. Har även sett tester på nätet då varvtider blev sämre med 18" däck, men de blev bättre med halv R-däck på 17" fälg.
Då fälgen är en halv tum bredare än orginal är idén att köpa 225/45-17" halv r-däck. Dvs kliva up till 225 i bred jf med 215 orginal. Rullomkretsen förändras bara nämvärt och är långt innanför de rekommenderade 5%. Återkommer till val av däck när jag bestämmt mig.


Tillhörande svarta STi hjulmuttra beställdes för utsendets skull.


STi främre fjäderbenstag. Styvar upp bilen och borde göra lite nytta, ser om inte annat snyggt ut när man öppnar huven. Kommer att kompletteras med bakre och undre stag precis som jag hade på WRX STi'n där bilen blev märkbart styvare.




STi säkfjädrar. Säker blygsamma 15mm bak och fram. Bilen har redan som orginal en väldigt hård chassisättning, men jag anser lite luft i hjulhusen kan tas bort. Vill inte ha en för låg bil som inte går att köra någonstans så jag valde ett mellanting, samt orginal STi grejor så man vet att det lirar ihop med orginal dämparna.

Skall bli spännande och testa en ny typ av bil, samt för mig första gången jag äger en bakhjulsdriven bil. Ser fram imot våren och sommaren.
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)

Senast redigerad av Janne248 den 2012-10-15 klockan 23:10.
Svara med citat


  #2  
Gammal 2012-10-15, 22:53
Igges avatar
Igge Igge är uppkopplad nu
Regionsansvarig ÖST
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Köping
Inlägg: 3 054
Standard

Blir spännande att följa
__________________
Jag är inte smart, jag har bara tur när jag tänker ibland... =)

Har: Impreza WRX STi PSE '04 & GT '98
Haft: Impreza GT '99 & WRX STi JDM blob '01?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-15, 23:55
Joakimgabrielssons avatar
Joakimgabrielsson Joakimgabrielsson är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 593
Standard

Kul tråd! Men för tusan... skaffa coilisar! kolla på streetperformance.se där har de höstrea på D2. 6000 till din bil. Jag hade sänkfjädrar av cobb som anses bra men det går inte jämföra väghållningen nu med mina bc-ben och med sänkisarna. Beror ju såklart på hårhet i fjädrarna osv... men du har ju möjligheter att ställa in höjd, hårhet osv.
__________________
Impreza Wiseco STI -07
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-16, 00:20
Joakimgabrielssons avatar
Joakimgabrielsson Joakimgabrielsson är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 593
Standard

Såg en bild på "din" bil häromdagen. Den ska ju helt klart vara vit. Sjukt snygg! lite inspiration
__________________
Impreza Wiseco STI -07
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-16, 08:49
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joakimgabrielsson Visa inlägg
Kul tråd! Men för tusan... skaffa coilisar!
Tack!

Jag hade coilovers på WRX STi'n och visst det gav mycket i väghållning, men gav också massa oljud in i kupén. Kanske jag börjar bli gammal (35+++) men BRZ'ans orginal chassisättning går inte av för hackor och jag tror det räcker långt med sänkfjädrar och fjäderbensstag. Kanske grövre krängare kommer att leta sig till bilen någon gång i framtiden också.
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-16, 08:52
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joakimgabrielsson Visa inlägg
Såg en bild på "din" bil häromdagen. Den ska ju helt klart vara vit. Sjukt snygg! lite inspiration
Japp, har sett den där bilen! Postade en bild i "Har nån provkört BRZ" tråden.
Dock tänkte jag gå med svarta fälgar och inte ge mig på någon omlack.
Hade först tänkt hålla denna bil ren från dekaler (då var jag inne på en svart eller mörkgrå),men nu när den blev vit så finns det risk att dekaler kommer att hamna på bilen, får se till våren!
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)

Senast redigerad av Janne248 den 2012-10-16 klockan 09:31.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-16, 09:21
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Blekinge
Inlägg: 2 201
Standard

Grymt! Fälgarna du har beställt var mycket snygga!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-16, 09:55
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ö-vik
Inlägg: 5 151
Standard

Snyggt
Jag är ju lite kluven då dn saknnar turbo.. men det går ju alltid att åtgärda

Fälgarna var grymt snygga
Michelin pilot sport röstar jag för när det gäller däck,samt PFC belägg
Coliovers går ju alltid att köpa senare om man du kännner behovet.

Blir det sommar bil kan du ju alltid mappa om den på E85 men ett sport system så lär det säkert finnas några hästar till att finna

Senast redigerad av Kvarnis den 2012-10-17 klockan 11:40.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-16, 20:35
challes avatar
challe challe är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Kinna.
Inlägg: 1 251
Standard

Kul att du valde en BRZ janne
Du kommer säkert bli supernöjd med den, sen som kvarnis sa så går det ju alltid att fixa det där med turbo
__________________
SSC# 1033
Medlemsansvarig
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-16, 21:31
FeAs avatar
FeA FeA är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: maj 2004
Ort: Sandviken, Sverige.
Inlägg: 1 160
Standard

Fasen så kul Janne! Är själv grymt sugen på en BRZ, det är ju "bara" det där med effekten som i mitt tycke är lite för lite.

Men jag tror säkert att du kommer kunna matcha tiderna du hade med STi'n på Mittsverigebanan, upp till bevis!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-16, 22:15
karlzzon.s avatar
karlzzon. karlzzon. är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Munkedal
Inlägg: 369
Standard

Super Nice Janne!!!!!
__________________
Mvh Karlzzon
Subaru Impreza STI -08 motorras
BMW 320Dx -17
Subaru Ryobi -11
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-16, 22:24
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

YouTube-video från Road & Track där man testar Scion FR-S med olika däck och hjul. Störst är inte bäst. Så frågan är skall man gå med 225 eller 215 däck? Lutar nog mot 225/45-17" iaf. +1,3% i rullomkrets borde inte göra så mycket skillnad i praktiken. +10 mm greppyta kanske gör gott?!
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-16, 23:38
LegacyLarsas avatar
LegacyLarsa LegacyLarsa är inte uppkopplad
Regionsansvarig Värmland&Dalarna
 
Reg.datum: jun 2003
Ort: Världsmetropolen Djurås, Dalarna, Sverige.
Inlägg: 2 504
Standard

Åker på michelins SP3 or och de funkar finfint, 225/40 18"

/Larsa
__________________
Legacy turbo -92 - It´s a live!
Legacy LXs -99 - trehundrakronorsbilen
Legacy B4 RSK -02 Felstyrt direkt från Japan
Legacy 2.5 GT Limited -06 Rättstyrt direkt från Amerika -vevlagerras
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-17, 13:27
rallyjohans avatar
rallyjohan
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Plastbreddare FTW!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-10-17, 21:24
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

Pratat med Per på Pean Sweden idag. Avgassystem frågan löst. Kommer att göra beställning i början på december för att få leverans jan/feb direkt till handlaren.

Det blir ett Milltek sportavgassystem, närmare bestämt "Primary Cat-back Resonated" som består av:

1 x Over-Pipe
1 x Secondary Catalyst Bypass Pipe
1 x Resonated Centre Section (quieter)
1 x Rear Silencer Assembly (no tips)
2 x Silencer Outlet Pipes
2 x 4.5" Tailpipe Trim

Alla delar utom grenröret byts. I grenröret sitter en kat som man tydligen skall ta sig igenom SBP på. Resonated betyder att det är ett tystare system, non-resonated finns också och skall då ge mer ljud i kupén. Men denna gång står jag över det. Efter både Blitz och Invida på GT'n resp. WRX STi så vill jag ha lite tystare, men ändå mer ljud än orginal.
Att det blir lite mer effekt skadar heller inte.

Milltek skriver sjäva så här om systemet:

"With the primary cat-back system, the car was able to produce a much more impressive increase of 11.9hp (6.6%) and 16Nm (7.7%)"

"....and for those that refuse to compromise, a primary cat-back design that saves more than 8kg (27%) over the standard system."

Ljud/video-klipp på YouTube.

Skall bli spännande att åka med detta från första metern!

Bilder.

__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)

Senast redigerad av Janne248 den 2012-10-17 klockan 23:37. Anledning: Fixade listan + stavfel
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-10-17, 21:25
Svindles avatar
Svindle Svindle är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Falun.
Inlägg: 184
Standard

Riktigt nice Janne, kommer bli spännande att följa
__________________
Impreza GT-00
Impreza WRX-06

SSC #1222
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-10-17, 23:02
OzOs avatar
OzO OzO är inte uppkopplad
World Posting Champion!
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Mitt i skogen, Sorunda
Inlägg: 4 180
Standard

Superfin bil Janne och bra val av färg! Och kul att få följa med nästa "gör-om-mig"-projekt!
__________________
Mvh, Göran
--
Aktiv medlem i SSC #002 - SSI #002 - One Careful Owners Club #002-99
Garaget: Impreza GT -99 Forester T/TB -97Forester XT -06Ford -64Ford F150 HD
Snabbast i stan? Flest hästar i stallet? Vem bryr sig... ba' åk och va gla'!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-10-18, 11:20
Koffes avatar
Koffe Koffe är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Södertälje
Inlägg: 819
Standard

Härligt Janne!
Tror det kommer bli riktigt bra det där!
+1.3% rullomkrets gör ju även att du fyller ut hjulhusen ytterligare (även om jag personligen hade haft svårt att hålla mig från 18" =).
Tror de där fälgarna kommer göra sig riktigt bra på bilen.

//Koffe
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-10-18, 23:59
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

Lurar lite på avgassystemet. Den där "over-pipen" som ingår, den sitter mellan grenrör och "kat-röret". Kollar man på Millteks återförsäljares sida i USA så anges samma hästkraftökning med eller utan over-pipen. Är runt en 2000SEK att spara om man hoppar över den. Vad är nyttan?

Millteks over-pipe


Sedan lurar jag på Check Engine Lampan. Kommer man få problem om man byter hela rasket förutom grenrör då?
På WRX STi så hade jag "Downpipe back" system först, dvs katten efter downpipen togs bort och ersättes med ett rör. Då gick det fint. Men innan EcuTEK mappningen så byttes downpipe till en Invida med kat och då tog det 4~5 mil innan CEL lampan var igång.
Nu har det kommit ommappning av BRZ'an också, både Lichtfields i England erbjuder detta, dock tänkte jag inte ge mig på det direkt från start.

Skall kolla med Pean och Milltek innan jag lägger slutgiltig order i december.
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-10-19, 10:01
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ö-vik
Inlägg: 5 151
Standard

Bäst är att kontakta Milltek, ett väl avstämt grenrör vore ju kung tror jag men det tar väl ett tag innan nått kommer

BRZ går att mappa med Ecutek&racerom
E85 och mappnig av ex Paul om han tittar öve till våren vore inte fel gissar jag på Lite flatshift, launch m.m

http://www.ecutek.com/Products/ProEC...-Overview.aspx
http://www.ecutek.com/Products/ProEC...-Shifting.aspx
Svara med citat
  #21  
Gammal 2012-10-19, 21:41
Vinces avatar
Vince Vince är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: .
Inlägg: 1 125
Standard

Grattis Janne ....kul att du som ordis blir en av de första med en BRZ'a. Jättefin bil som visst är en riktig Subaru.
Som sagt boxern är ju största kännetecken för Subaru även om de, för mig, också står för 4krafsare (även om de inte alltid har varit det).
Kul tråd o följa iaf. Längtar efter att få åka en tur med dig
__________________
Vince
WRX STI 2003
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-10-21, 22:01
Janne248s avatar
Janne248 Janne248 är inte uppkopplad
Medlemsansvarig
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ludvika, Sweden.
Inlägg: 6 791
Standard

Milltek bekräftar att det inte blir några problem med CEL när man monterar deras fullständiga system, så det blir att beställa ett sådant. Skönt.

Interiörer i BRZ'an är nice tycker jag med läder och alcantra stolar. Dock kan jag inte förstå design med två stora plastbitar i silver rätt fram i instrument panelen.

Subaru BRZ.


Där har Toyota lyckas bättre. Iofs är kolfiber ren fejk, men den är i alla fall mörkare än silver "ba-bam" som Subaru lyckats med. Tror jag skall kolla med Toyota handlarens tillbehör / reservdels folk vad man får pynta för de två plastbitarna så man kan byta på BRZ'an.

Totota GT86
__________________
SSC #248
Subaru BRZ

Kinnekulle 2010 - 1:06.7 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:11.2 (STi MY04)
Mittsverigebanan 2012 - 1:14.1 (BRZ)(Provkörning av demo bil)
Grängesberg 2011 - 1:10.203 (STi MY04)
Grängesberg 2013 - 1:13.09 (BRZ)
Grängesberg 2014 (ny bana) - 1:16.36 (BRZ)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-10-21, 23:54
Joakimgabrielssons avatar
Joakimgabrielsson Joakimgabrielsson är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 593
Standard

eller så köper du ett starterkit härifrån och klär dem i riktig kolfiber....http://www.carbonmods.co.uk/Products...CMCFSK300.aspx
__________________
Impreza Wiseco STI -07
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-10-23, 00:28
taways avatar
taway taway är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sundbyberg, Stockholm, Sweden.
Inlägg: 1 049
Standard

Varför klä med kolfiber, då blir det ju dubbel vikt? Att ta från Toyota låter som en bra plan. Annars hade jag rullat in till Autostripe eller Wrapzone och satt dit något som inte adderar vikt och blänk. Billigare om man gör det själv men då ska man hitta bra material... Kolfiber med lack på är ju rätt värdelöst om man vill slippa reflektioner
__________________
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-10-23, 22:12
challes avatar
challe challe är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Kinna.
Inlägg: 1 251
Standard

Det måste väl gå att få den flockad
__________________
SSC# 1033
Medlemsansvarig
Svara med citat

Taggar
brz, subaru, zenith

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.