Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-31, 16:24
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor

Reg.datum: mar 2009
Standard

har du provat 042-4904900?
Svara med citat

Gammal 2011-08-31, 16:25
Kvarniss avatar
Revisor

Standard

Står det subaru så är det ju orginal...hur svårt är det att förstå???
Det är 4-kolv på sti.

Systemet får du som sagt skylla dig själv , man ska inte utmana ödet vid regning.
Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 17:30
Deleteriouss avatar
Deleterious Deleterious är inte uppkopplad
Urabus Driver

Reg.datum: jul 2011
Standard

Fick alla papper som enligt utsago ska behövas från http://birf.org/ för 800:-, sen återstår det att se om det stämmer
(Buller etc är dock med.)

Lutar nog åt att man själv kommer att utmana ödet när det är dags, tänkte hävda att det är lite mer special på en bil som det bara finns 555 ex av, samt peka på japanska speccen... återstår att se hur långt det håller.

Håller tummarna att det löser sig för dig på smidigaste sätt ivf.
Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 22:39
NickeHs avatar
NickeH NickeH är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious Visa inlägg
Fick alla papper som enligt utsago ska behövas från http://birf.org/ för 800:-, sen återstår det att se om det stämmer
(Buller etc är dock med.)

Lutar nog åt att man själv kommer att utmana ödet när det är dags, tänkte hävda att det är lite mer special på en bil som det bara finns 555 ex av, samt peka på japanska speccen... återstår att se hur långt det håller.

Håller tummarna att det löser sig för dig på smidigaste sätt ivf.
Kan du tänka dig sälja en kopia av dina papper för en rinlig peng, birf verkar ju vilja ha 3500:- för intygen vilket verkar lite dyrt.

Jag skulle tänka mig att besiktningskillen läst denna text:

"För personbilar från 19961001 och nyare behövs endast bullerintyg under förutsättning att det finns en MPV-klisterlapp i förardörren. Om klisterlappen saknas krävs även intyg på bromsar och stöld."
Gammal 2011-09-01, 10:47
Deleteriouss avatar
Urabus Driver

Standard

Visst, dock är det bundet till mitt chassinr vilket kanske inte hjälper dig så mkt? (Fick dubbla uppsättningar endå pga slarv från deras sida)

Maila dem, jag betalade "bara" 800:- för mina papper.

Har blivit nojig efter din historia och jagar nu avgassystem, verkar dock svårt o få tag på OEM. Tips välkomnas
Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 13:07
Kvarniss avatar
Revisor

Standard

Låna av någon i närheten, är bästa tips
Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 14:14
Deleteriouss avatar
Urabus Driver

Standard

Har PMat en användare i tråden, även ringt Subaru som inte kunde göra mycket då deras system inte gillade mitt japanska chassinr.

Antar att samtliga system för GC8 skulle fungera?
Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 18:30
Kvarniss avatar
Revisor

Standard

Jeep GC8 är samma lika
Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 14:42
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnis Visa inlägg
har du provat 042-4904900?
042-4904900 fungerar och Jan Steen är pensionerad och heter numera Niklas Gustafsson

Birf.org skulle ha 3500kr för 3 intyg medans subaru ska ha 3000:- så jag beställer från subaru.

Senast redigerad av NickeH den 2011-09-12 klockan 14:44.
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 17:24
hellebjorks avatar
hellebjork hellebjork är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2008
Standard

Ska regga en Impreza på fredag nästa vecka. Har jag fattat det rätt om jag bara behöver ha med mig pappret från ursprungskontrollen och uppgifter på längd, effekt osv (regnr på annan bil)?
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 18:14
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
Ska regga en Impreza på fredag nästa vecka. Har jag fattat det rätt om jag bara behöver ha med mig pappret från ursprungskontrollen och uppgifter på längd, effekt osv (regnr på annan bil)?
Beror helt på om bilen är från japan ursprungligen eller såld ny i EU.

Om den inte är såld ny i EU är det väl ursprungskontroll, engelskt reg bevis(kopia) kan vara bra, även om dom redan har det, samt som du säger ev intyg.

Effekt, vikt, årsmodell brukar dom vilja veta, dom mätade min bil med laser för att kolla längd, bredd samt hjulaxelavstånd. Så har du uppgifter på det slipper ni säkert mäta.

Bra om du fixar intyg som inte baseras på andras reg nr utan på ditt chassinr/modellkod.

Jag åkte dessutom på intyg för buller, stöldskydd och bromsar.

Sen så bör så mycket som möjligt, helt allt vara orginal på bilen inklusive avgas. Jag täknte vanlig besiktning och behöll mitt 3" och det gick inte alls

Senast redigerad av NickeH den 2011-09-16 klockan 18:25.
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 19:21
hellebjorks avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NickeH Visa inlägg
Beror helt på om bilen är från japan ursprungligen eller såld ny i EU.

Om den inte är såld ny i EU är det väl ursprungskontroll, engelskt reg bevis(kopia) kan vara bra, även om dom redan har det, samt som du säger ev intyg.

Effekt, vikt, årsmodell brukar dom vilja veta, dom mätade min bil med laser för att kolla längd, bredd samt hjulaxelavstånd. Så har du uppgifter på det slipper ni säkert mäta.

Bra om du fixar intyg som inte baseras på andras reg nr utan på ditt chassinr/modellkod.

Jag åkte dessutom på intyg för buller, stöldskydd och bromsar.

Sen så bör så mycket som möjligt, helt allt vara orginal på bilen inklusive avgas. Jag täknte vanlig besiktning och behöll mitt 3" och det gick inte alls
Den är i princip original så det ska inte vara nån fara på den punkten. Det är en UK-bil. Får ringa tekniska supporten imorn och höra vad jag ska ha med mig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 22:17
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Den är i princip original så det ska inte vara nån fara på den punkten. Det är en UK-bil. Får ringa tekniska supporten imorn och höra vad jag ska ha med mig.
Om bilen var såld ny i England så behöver du inga intyg då finns allt på det engelska reg beviset men är bilen från Japan står nästan ingenting på reg beviset V5 pappret.

Sent from my Xperia Ray using Tapatalk
Gammal 2011-09-23, 15:20
hellebjorks avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Var och gjorde min regbes idag. Det gick bra, behövde inte visa några papper eller intyg. Släppte igenom trots 3" och öppen dumpventil. Fick pilla ur en lampa ur dimljuset bak bara.
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 22:07
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Var och gjorde min regbes idag. Det gick bra, behövde inte visa några papper eller intyg. Släppte igenom trots 3" och öppen dumpventil. Fick pilla ur en lampa ur dimljuset bak bara.
Livet är orättvist

Jag har krånglat med avgas, bränsle rör, dump, vevhus vent och lite till sen dög inte ens intyget från subaru nej jag var tvungen att be subaru modifiera intyget för att bilprovningen skulle godkänna det och så åker du rakt igenom. Din besiktningskille har uppenbarligen inte följt reglerna jag får åka till Sandviken nästa gång!

Gammal 2011-09-27, 16:21
hellebjorks avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Livet är orättvist

Jag har krånglat med avgas, bränsle rör, dump, vevhus vent och lite till sen dög inte ens intyget från subaru nej jag var tvungen att be subaru modifiera intyget för att bilprovningen skulle godkänna det och så åker du rakt igenom. Din besiktningskille har uppenbarligen inte följt reglerna jag får åka till Sandviken nästa gång!

Jag besiktade med öppen dump och 3" bakre dämpare, i övrigt standard. Jag hade ordnat bränslepåfyllningen.

Jag besiktade inte i Sandviken men om du är intresserad av att veta mer så är det bara skicka ett PM. :-)

Jag håller med om att livet är orättvist, fantastiskt orättvist!
Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 17:50
Deleteriouss avatar
Urabus Driver

Standard

Onekligen orättvist
Rullade också igenom idag med 3" rakt igenom, bränt massa pengar på att fixa tankstrypning men så kollar dom inte ens där.
De milen hem från Västerås var nog de lyckligaste milen jag kört!

Nu är det väl bara regga sig o fixa SMA till nästa säsong.
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 23:52
555_STIs avatar
555_STI 555_STI är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard

Fixat och klar!

Senast redigerad av 555_STI den 2012-07-15 klockan 09:41.
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 08:59
GT99s avatar
GT99 GT99 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2004
Standard

Står väl antingen EJ20 eller EJ25 på blocket. Utöver det finns väl ingen kod på motorn utom på id brickan på fjäderbenstornet. Så du kan nog vara lugn.
-SSC#800

-Svartahålet
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 00:10
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av 555_STI Visa inlägg
Imorse åkte jag för att träffa en riktigt trevlig kille, och hittar verkligen drömbilen, vi har diskuterat och haft mycket kontakt under sista tiden, och kommit överens om pris osv på hans Spec C.

Idag när vi träffades så åkte vi med bilen till ScoobyClinic i England, där skall den mappas om och vissa origonaldelar skall återmonteras för att klara av inreggning i Sverige. Lämnade en större handpenning och kommer hem överlycklig.

Jag fick en hel pärm fullt med papper också kvitto mm mm från bilen, allt känns riktigt bra. Nu gick jag igenom dem, så hittade jag en kvitto från en motor ombyggnation för en 2.5l Cosworth motor, så fick jag veta efter ha kontaktat honom om detta att bilen har någon gång tidigare haft en 2.5l motor, och sedan innan försäljning till honom fått tillbaks en Spec C 2.0l motor.

Nu blir jag självklart mycket orolig, OK, jag litar på honom och på ScoobyClinic om att motor är i bra skick, och att den fungerar bra. Jag har varit helt öppen med att det är viktigt att allting stämmer med dokumentation och att de är helt sjukt noggran i Sverige, jag bad om historiken bakom bilen, jag känner inte att han har ljugit till mig, han verkar bara inte förstå att det är viktigt, och ärlig talat kan jag inte förstå att han inte har tänkt på detta innan.

Men vad i hlvete kommer att hända nu om det visar sig att motorn är inte origonalen och så kommer inte dens "serienummer" stämma med papper jag får hem från IM. Kommer det då vara omöjligt att regga in i Sverige? finns det något sätt att man kan få det att fungera? Räcker det att motor är av samma typ? DVS samma Engine Type? Någon som kan hjälpa mig med information?

Helt sjukt att man kan gå från att vara helt överlyckligt till att plötsligt inte fattar någonting alls om hur man hamnade här!

Mycket tacksam för information
Dom kollar inte motortyp så det är lugnt bara chassinr stämmer och allt ser orginal ut som avgas, dämpare, bromsar, ic och sånt.

Gammal 2011-10-10, 08:57
555_STIs avatar
555_STI 555_STI är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard

Fixat och klar!

Senast redigerad av 555_STI den 2012-07-15 klockan 09:40.
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:29
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av 555_STI Visa inlägg
Tack! Då känns det bättre. Är de hårda med coilovers? Vill iofs inte chansa, kanske bäst att byta oavsätt, tråkigt bara att behöva göra fyrhjulsinställning igen.
Coilovers kan gå gick bra i mitt fall men beror nog på hur tur man har. Är dom lila så syns det att dom är bytta och då blir det svårare :-)

Gammal 2012-06-24, 13:17
Snilssons avatar
Snilsson Snilsson är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: apr 2012
Standard

Hej!

Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

Hur har ni gjort?
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 13:36
NickeHs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snilsson Visa inlägg
Hej!

Funderar starkt på att åka över till England och plocka hem en STI, dock undrar jag hur ni gjort med betalning om man nu köper av en privatperson?

Jag vill inte ta ut pengar innan och sen komma fram till ett riktigt lik med 9000£ på fickan och att ta ut så mycket när man väl är där är väl inte helt enkelt heller?

Hur har ni gjort?
Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och "säkrast" är nog ändå kontanter.
Gammal 2012-06-27, 11:37
Snilssons avatar
Snilsson Snilsson är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: apr 2012
Standard

Citat:
Jag överförde pengar via internetbanken, gick bara in på ett internetcafe och fixade det. Men det gick bara överföra 100tkr(handelsbanken) per dygn, fick ta ut resten i kontanter och sen var jag ju tvungen att vänta till nästa dag så att köparen såg pengarna på sitt konto, hade ju varit jobbigt om han var försvunnen dan efter :-). Så enklast och "säkrast" är nog ändå kontanter.
Jaså, det går att göra så? Jag har visserligen LF men det går ju undersöka närmare. Tack för infon!
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.