Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-29, 12:06
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard Subaru Outback 3.0R 5EAT

Hej alla!

Tänkte jag skulle göra en projekttråd för min nya bruksbil, en Outback 3.0R från 2006 med 16400 mil på mätaren!

Köpte bilen i slutet av december 2015 bara några mil från Umeå, efter en lång tids letande efter en 3.0R.

Var i grunden ute efter en Spec B men beslutade att en Outback var mer lämplig som brukis samt mindre risk att spåra ur gällande modifikationer...

Kul skämt! En vecka efter inköp införskaffades extraktorgrenrör från Raptor i Australien...

Fick sedan nys om en kille som heter Edward i Barbados som driver företaget Xtreme Racing Tuning. Välkänd i 3.0R-kretsar i USA för att få till bra mappningar och karaktär på både motor och låda! Blev ett givet val, och kul att testa en E-tuner

I länken nedan kan ni följa utvecklingen av ROM:en:

http://www.xtremeracingtuning.com/fo...php?f=40&t=611

Känns redan grym skillnad efter version 1 av ROM (i priset ingår livstids uppdatering på ROM:en tills kunden är nöjd samt anpassning vid modifikationer, exkluderat om jag stoppar på t.ex. en kompressor eller liknande större modifikation), betydligt bättre respons både på lådan samt på motorn! Klockade 0-100 km/h på 6.7 sekunder med en bil som vägde in på 1740 kg enligt polisens kontrollstation, kul
Men största skillnaden är ändå körbarheten och känslan i gaspedalen samt hur växellådan beter sig! Underbart

Planen är att montera extraktorgrenrören samt ett sportsystem från Simons i framtiden, Raptor-rören finns uppmätta effektökningar på mellan 20-30 hk samt ett bredare register så ska bli spännande!
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae
Svara med citat

Gammal 2016-01-29, 14:51
tendencys avatar
tendency tendency är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: okt 2004
Standard

Hur funkar det egentligen med en E-tuner? Jag har noll koll. Hur går det till rent praktiskt?

Så du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna!

Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra.
5: WRX -05 (kombi)
4: WRX STi -03
3: STi Type R -99
2: GT -99
1: GT -99 (kombi)
Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 16:41
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Det funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!
Svara med citat
Gammal 2016-01-30, 03:45
tendencys avatar
Megaposter!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fladric Visa inlägg
Det funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!
Låter smidigt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-30, 10:03
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tendency Visa inlägg
Så du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna!

Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra.
Haha jo, har ju haft det tankarna men ska försöka låta bli då jag ska ha dem som bruksbil!

Absolut, än så länge är den original så låter inte så mycket men när avgassystem monterats så kommer filmer
Svara med citat
Gammal 2016-01-30, 21:58
tendencys avatar
Megaposter!

Standard

Skulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul.

Låter bra det!
Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 12:16
Adam Ks avatar
Adam K Adam K är inte uppkopplad
Godlike!

Standard

Vad kostade grenrören med frakt?
Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?
Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 13:16
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Adam K Visa inlägg
Vad kostade grenrören med frakt?
Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?
Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det

En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel sen är det bara att köra igång!
Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 18:17
Adam Ks avatar
Adam K Adam K är inte uppkopplad
Godlike!

Standard

Tack!

Citat:
Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det

En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel sen är det bara att köra igång!
Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 12:45
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Kan verkligen rekommendera Ed om ni vill mappa om er 3.0! Väldigt kunnig och hjälpsam, har lokaliserat ett eventuellt avgasläckage vid mitt vänstra grenrör. Samt att han rekommenderade mig att byta olja och luftfilter, något han kunde se från loggarna! Märks att han har hållit på med dessa lådor och motorer ett tag

Har t.ex. haft problem att växellådan inte velat växla upp från 3:an till 4:an när den är kall nu några dagar, något som inte var problem innan ommappningen. Hörde av mig till Ed samt lyckades få en log på det som hände som jag skickade med.

Fick nu en ny ROM som jag ska flasha i eftermiddag och se om problemet är borta. Annars är det nog läge för ett växellådsoljebyte
Svara med citat
Gammal 2016-02-07, 10:23
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Växellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket

Har även insett att jag har problem med motorns oljetemp när bilen pressas lite! Körde 1.5 varv på en 7 km lång isbana igår och oljetempen klättrade upp till 102 grader och ville fortsätta stiga. Väl högt tycker jag med tanke på belastning samt att det var -1 grad ute undra om alla 3.0R har detta problem?

Är på version 5a av ROM:en nu och effekten levereras mjukt och snyggt över hela registret! Blir nog inte så mycket bättre på en original-bil

Kommer köra på steg 2 ROM för växellådan också, stor skillnad från original till steg 1 men känner att jag vill ha mer kontroll över lådan
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 14:52
InzoLinos avatar
InzoLino InzoLino är inte uppkopplad
Vice Ordförande

Reg.datum: dec 2010
Standard

Citat:
Skulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul.

Låter bra det!
HEHE

Hehe kan inte hjälpa det, men lite tufft tycker jag nog att det är endå
Gammal 2016-02-10, 15:09
InzoLinos avatar
InzoLino InzoLino är inte uppkopplad
Vice Ordförande

Reg.datum: dec 2010
Standard

Detta var ju till o med smakfullt
Gammal 2016-02-10, 16:37
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

De går att få riktigt snygga! Har också en förkärlek till sänkta Outbacks men ska försöka hålla mig ifrån det

Blir iaf några roligare fälgar till sommaren hoppas jag på! Då kan jag köra 17" originalfälgarna som vinterhjul
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 00:35
SmilesPerHours avatar
SmilesPerHour SmilesPerHour är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jun 2015
Standard

Citat:
Växellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket
Växellådan måste köras ett tag innan den växlar som den borde på högre varv. Att trampa gasen i botten på kall bil fungerar inte. Det bör sitta ett varningsklistermärke om detta på insida förardörr.
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 01:08
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SmilesPerHour Visa inlägg
Växellådan måste köras ett tag innan den växlar som den borde på högre varv. Att trampa gasen i botten på kall bil fungerar inte. Det bör sitta ett varningsklistermärke om detta på insida förardörr.
Inte så jag menade, detta problem uppstod bara vid kall låda och vid försiktig körning innan arbetstemp uppnåtts! Hur lite gas jag än gav så vägrade den växla upp! Kör alltid försiktigt innan bilen uppnått arbetstemp. Även om jag släppte gasen så vägrade den växla upp förrän den nådde ca 3000 rpm endast när den var kall och endast första uppväxlingen

Detta problem är för övrigt till stora delar borta sedan ROM version 6 måste testa att byta olja innan det går att åtgärda till 100%!

Senast redigerad av Fladric den 2016-02-12 klockan 08:14.
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 02:30
Javiissts avatar
Javiisst Javiisst är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2014
Standard

udda bil faktiskt o optimera och beroende på hur mycket du ska göra

angående Edward så körde jag med honom ett tag och en till polare härifrån, han är otroligt otroligt duktig MEN han kan vara jätte otydligt ibland och svårt o förstå men han är en bra person och ha kontakt med och hjälper till då han har tid och ett jätte stort plus är han är tillgänglig rätt ständigt o alltid nästan

DOCK har jag en annan som jag ska fortsätta med för jag tycker han är helt enkelt bättre och förklarar betydligt lättare o förstå, vad gäller E-tuning då

ska dock bli kul hur långt du kommer med bilen samt Edward, lycka till !

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=96526
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 08:10
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Javiisst Visa inlägg
udda bil faktiskt o optimera och beroende på hur mycket du ska göra

angående Edward så körde jag med honom ett tag och en till polare härifrån, han är otroligt otroligt duktig MEN han kan vara jätte otydligt ibland och svårt o förstå men han är en bra person och ha kontakt med och hjälper till då han har tid och ett jätte stort plus är han är tillgänglig rätt ständigt o alltid nästan

DOCK har jag en annan som jag ska fortsätta med för jag tycker han är helt enkelt bättre och förklarar betydligt lättare o förstå, vad gäller E-tuning då

ska dock bli kul hur långt du kommer med bilen samt Edward, lycka till !
Ja lite udda! Finns inte så många som vill hålla på med dem heller, säger att det inte finns så mycket att hämta i att mappa om dem. Håller inte med största skillnaden är i hur växellådan jobbar samt hur motorn beter sig på låga varv

Mitt mål med bilen är väl att montera grenrören, ett nytt friare avgassystem samt titta över insuget för att minska motståndet samt få fram lite goare ljud längre än så tänker jag nog inte gå då det ska vara en bruksbil!

Otydlig ibland ja, det kan jag delvis hålla med om! Men då frågar jag bara vad han menar så förklarar han igen, tydligare han finns i princip alltid tillgänglig, svarar inom några minuter oavsett tid på dygnet, undrar om karln sover?! erbjöd sig att genom TeamViewer installera allt på min dator och flashar första ROM:en också! Gjorde det själv då jag hållit på lite förut men tyckte det var bra service att erbjuda det

Nyfiken fråga, vem kommer du använda istället? tycker hursomhelst att det är smidigt med en E-tuner då det sker på ens egen premisser samt att man får mer tid att optimera allt till ens egen körstil på vägen

Senast redigerad av Fladric den 2016-02-12 klockan 08:13.
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 12:21
Javiissts avatar
Javiisst Javiisst är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2014
Standard

Citat:
Ja lite udda! Finns inte så många som vill hålla på med dem heller, säger att det inte finns så mycket att hämta i att mappa om dem. Håller inte med största skillnaden är i hur växellådan jobbar samt hur motorn beter sig på låga varv

Mitt mål med bilen är väl att montera grenrören, ett nytt friare avgassystem samt titta över insuget för att minska motståndet samt få fram lite goare ljud längre än så tänker jag nog inte gå då det ska vara en bruksbil!

Otydlig ibland ja, det kan jag delvis hålla med om! Men då frågar jag bara vad han menar så förklarar han igen, tydligare han finns i princip alltid tillgänglig, svarar inom några minuter oavsett tid på dygnet, undrar om karln sover?! erbjöd sig att genom TeamViewer installera allt på min dator och flashar första ROM:en också! Gjorde det själv då jag hållit på lite förut men tyckte det var bra service att erbjuda det

Nyfiken fråga, vem kommer du använda istället? tycker hursomhelst att det är smidigt med en E-tuner då det sker på ens egen premisser samt att man får mer tid att optimera allt till ens egen körstil på vägen
Ja haha man undrar ju ifall han sover någon gång och jo bra service har han är mer eller mindre polare med han nu känt han över ett år så

Han jag har tänkt o anlita till min mappare är från forumet här och är grymt duktig! Än så länge har inte det blivit av att vi börjar mappa helt då jag fått hjälp o få igång bilen och frågat om jag kan nämna honom men så fort vi är igång med självaste mappninen då jäklar blir det göra reklam för han för att han är otroligt bra enligt mig och många andra här

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=96526
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 15:58
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Javiisst Visa inlägg
Ja haha man undrar ju ifall han sover någon gång och jo bra service har han är mer eller mindre polare med han nu känt han över ett år så

Han jag har tänkt o anlita till min mappare är från forumet här och är grymt duktig! Än så länge har inte det blivit av att vi börjar mappa helt då jag fått hjälp o få igång bilen och frågat om jag kan nämna honom men så fort vi är igång med självaste mappninen då jäklar blir det göra reklam för han för att han är otroligt bra enligt mig och många andra här
Okej, kul!

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 11:00
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Står lite still på trimningsfronten nu på grund av vädrets makter, är svårt att få repeterbara körningar när det är oväxlande snö/is/vatten/asfalt på vägen Är på version 8 nu av ROM och det funkar väldigt bra!
Mjuk och smidig när man vill ha det, snabb och stark när det önskas. Låser momentomvandlaren betydligt tidigare än original vilket utnyttjar motorns vridmoment istället för att varva i onödan, trevligt

Kommer i månadsskiftet få hem en Spec B grill för att göra fronten lite roligare. Letar även efter facelift-bakljus (se tråd i köpes) för att modernisera bakdelen en aning

Fått tag i en dieselhuv i rätt färg också till rätt kurs (dock måste den fraktas från södra Sverige, tips?...) Sugen på att slänga dit den, gillar formen på luftintaget! Kommer inte göra någon större nytta, annat än att störa en och annan kanske Men jag gillar utseendet
Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 11:51
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Angående sänkning av bilen, kommer så småningom kasta på Bilstein B6 eller motsvarande (typ från en Spec B) med spacers mellan topplagring och kaross för att behålla en del av höjden men med bättre väghållning

Har även hittat hur jag vill att mina framtida sommarfälgar ska sitta i hjulhusen (en aning högre möjligtvis)

Dessa fälgar är 18x8.75 ET +35 med 255/40 R18 däck

Däck som fyller ut fälgarna ska det vara, riktigt snyggt tycker jag
Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 21:06
tendencys avatar
Megaposter!

Standard

Ser bra ut med hjulen storleks- och modellmässigt. Är det just sådana fälgar du vill ha eller ville du bara visa passformen du eftersöker? Dom är snygga i vilket fall.
Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 21:08
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ser bra ut med hjulen storleks- och modellmässigt. Är det just sådana fälgar du vill ha eller ville du bara visa passformen du eftersöker? Dom är snygga i vilket fall.
Är mest passformen jag tänkte på, dock inget emot fälgarna i sig heller som du säger, snygga hursom!
Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 00:22
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Fick min Spec B grill med posten idag och monterade den, blev mycket snyggare

Fick även hem en uppsättning paddlar från en 2007 Legacy!

Sitter inga på min men tänkte att det inte kan vara så svårt att monter dit! Är bara mikrobrytare som styr den manuella växlingen på lådan så tänkte bygla in mig på den kretsen blir nog bra, lite klur att få monteringen kring ratten att lira bra då farthållaren kan bli i vägen...

Efter senaste versionen av mapp från Ed är det manuella läget riktigt njutbart, svarar väldigt snabbt på input jämfört med original så tycker den förtjänar paddlar

Senast redigerad av Fladric den 2016-03-09 klockan 00:26.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.